Paljonko rahaa lapsenlapselle rippilahjaksi.

Mitenmuut

Lapsenlapseni pääsee ripille kesälä. Funtsin paljonko olisi mukava rahasumma antaa lahjaksi,,,tavaraa ei halua ja kummit ostaa ns pakollisen ristiriimuksen.
Minä olen isoäiti.
Miten teillä muilla?

31

2985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha juttu.
      Käytiin läpi jo syksyllä.

      H.

      • Kuka muu kuin sinä muistaa vanhoja juttuja.
        On tärkeämpääkin tekemistä kuin arkistoida kaikki höpöt täältä asia järjestykseen.


      • O-Orvokki

        Ja kuka ehtii käydä lukemassa kaikki jutut täällä?
        Hunkszukka taitaa ehtiä ja hänellä on myös hyvä muisti. - Muistaa oikein tai väärin, sen mukaan miten on halunnut ymmärtää.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Kuka muu kuin sinä muistaa vanhoja juttuja.
        On tärkeämpääkin tekemistä kuin arkistoida kaikki höpöt täältä asia järjestykseen.

        "mielikki.mummo"

        Totta.
        En minäkään arkistoi sillee.
        Minä muistan.
        Ja sille en mitään voi.
        Kun muisto nousee, niin jankutuksista mieli vahän mustenee.

        H.


      • O-Orvokki kirjoitti:

        Ja kuka ehtii käydä lukemassa kaikki jutut täällä?
        Hunkszukka taitaa ehtiä ja hänellä on myös hyvä muisti. - Muistaa oikein tai väärin, sen mukaan miten on halunnut ymmärtää.

        "O-Orvokki"

        Totta.
        Kuten olen puhunut.
        Minulla on viihde-keskus.
        Siihen kuuluu myös tieto-kone.
        Radiota myöten, kaikki pyörii ruudulla naamani edessä.
        Minä en siis hypi sohvalta toiselle tarpeettomasti.
        Ruutu on myös sen verran iso että havaitsen ohi-kulkiessanikin jos jotain on jossain tapahtunut.
        Olen eläkkeellä, joten kyllä minä ehdin.
        Jopa nyt, kun alan pyöräillä tunnin päivässä.
        Ajatteles, ihan ulkona.
        Niin, me kaikkihan ymmärrämme omalla tavallamme.
        Olisi inhaa jos ajattelisi aina kuin joku toinen haluaa.

        H.


      • Kellokalletonvapaasielu

        Tunnustit tärkeimmän minkä jo tiesimme.
        Ei sinulla ole mitään viihde-keskusta, se on feikki nimi.
        Toisin sanoen sinulla on Kyttäys-keskus, vahdit tätäkin palstaa kuin kellokyylä.

        Kellokyylä nimitys juontaa juurensa menneisyyteen, kellokorttien aikaan.
        Itse en ole ollut töissä yhdessäkään firmassa jossa käytettiin kellokorttia. Se oli syy minkä vuoksi pistin firmoja boikottiin, tyssäytin työnhakuni.

        Silti on töitä riittänyt enemmän kuin koskaan olen ehtinyt tekemään. Vieläkin.
        Hyvää miestä haaveillaan haudan takaakin "olisipa se vielä hengissä" lohtu sanoin.


      • Kellokalletonvapaasielu kirjoitti:

        Tunnustit tärkeimmän minkä jo tiesimme.
        Ei sinulla ole mitään viihde-keskusta, se on feikki nimi.
        Toisin sanoen sinulla on Kyttäys-keskus, vahdit tätäkin palstaa kuin kellokyylä.

        Kellokyylä nimitys juontaa juurensa menneisyyteen, kellokorttien aikaan.
        Itse en ole ollut töissä yhdessäkään firmassa jossa käytettiin kellokorttia. Se oli syy minkä vuoksi pistin firmoja boikottiin, tyssäytin työnhakuni.

        Silti on töitä riittänyt enemmän kuin koskaan olen ehtinyt tekemään. Vieläkin.
        Hyvää miestä haaveillaan haudan takaakin "olisipa se vielä hengissä" lohtu sanoin.

        "Kellokalletonvapaasielu"

        Totta.
        Tämä taitaa olla jo tunnustukseni kymmenes kerta.
        Jostain syystä ihmiset eivät millään halua muistaa asiaa.
        Ilmeisesti ilkunnasta ei saa tarpeeksi irti jos muistelee totuutta.
        Tälläkin hetkellä kuva-ruudun oikeassa ylä-kulmassa näkyy pikkuinen S24.
        Puoli ruutua täyttää telkkari.
        Taustalla on pasianssi ja sähköposti.
        Sitten on pikkiriikkisessä ikkunassa tieto-turva.
        Neljännes-ikkunassa on tiedosto-kuva valo-kuvistani.
        Ne ovat lajittelun alla.
        Kansioon siirtyvät myös kuvat Skanneristani.
        Skannaan vanhat kuvani, korjaten niistä vanhuuden väri-vammat.
        Kuvan vanhuuden, ei ihmisten kuvissa.
        Kaiken-laista sitä onkin kytättävä.

        H.


    • Kukkaron suuruudesta riippuen, 50 tai 100 euron seteli. Tai jos et ole vielä tehnyt sitä, avaa lapsenlapselle tili johon siirrät vaikka 20 euroa kuukaudessa siihen saakka kun hän muuttaa kotoa ja itsenäistyy.

      • "Paloma.se.co"

        Sinunko juttusi se vanhakin oli? :)

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Sinunko juttusi se vanhakin oli? :)

        H.

        Älä höpise. Mun lapsenlapset eivät ole rippikouluiässä vielä. Ei ne taida olla kastettujakaan...
        Älä tuu aina sohimaan. Ihan hyvä aloitus ja asiallinen kysymys. Viime vuonna oli vissiin tehty kysymys eri lapsesta ja eri ripillepääsystä.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Älä höpise. Mun lapsenlapset eivät ole rippikouluiässä vielä. Ei ne taida olla kastettujakaan...
        Älä tuu aina sohimaan. Ihan hyvä aloitus ja asiallinen kysymys. Viime vuonna oli vissiin tehty kysymys eri lapsesta ja eri ripillepääsystä.

        "Paloma.se.co"

        Hyvä on lutu.
        Huoks!
        Sähkö-autot ovat nyt muotia.
        Isoinakin versioina.

        Montakohan lasta vielä on?

        Hali

        H.


    • Olen vain mummi ja lapsenlapset niin pieniä, mutta tiedän ja tunnen itseni, että sitten en ole köyhä enkä kipee kun omiani lahjon. Muuten sukulaislapsille kukkaron paksuus sen ratkaisee, välillä olen pihillä päällä ja välillä niin höylillä tuulella.
      Lahjakortilla, p alkavasta tavaratalosta, varmaankin myös c alkavasta saa ladattavia lahjakortteja, niitä on kiva antaa ja nuorten myös käyttää. Koko summaa ei tarvitse kerralla käyttää.

      • Miksi raha pitäisi sitoa lahjakorttiin?

        Seteli on mielestäni erinomainen lahja. Lahjansaaja voi myös laittaa sen pankkitililleen, jos on tavoitteellinen säästökuvio mielessä. - Annan jälkeläisen talletella suuret... ;)


    • henrjii

      kolmesta tonnista ei mene viellä lahjaveroa.
      Mopoauto on nykyään semmoin normaali lahja

      • Lähes-neljä-tonnia

        Itse asiassa vanhalla kaavalla sai lahjoittaa 3999 euroa.
        Nyky summa ehkä typistetty?


    • Ja-tonni-nokkiin

      Rippiteinillä on teinin kulut ja menot.
      Pistä ny viis sataa ainakin.
      Ellei sillä saa kiitosta niin kateilijoita muissa juhlijoissa.

      Nop jaa. Luulisin että 40 - 50 euroa on sellainen lähes yleisin antamus, ellei materiaa lahjoita.

    • AsiaRiippuu

      Ainut joka ratkaisee on lahjansaajan perheen taloudellinen asema.
      Jos perhe on rikas, tulee lahjankin olla suuri (5000€) jotta se tuntuu joltain.
      Köyhälle riittää 10€.

    • raha-ei-ratkaise

      50 on aivan hyvä.
      Kysehän on samalla siitä, että mitä opetat tavaksi kaikenlaisiin kissannimipäiviin suhtautumisessa.
      Eli 50 max.
      20-50 on hyvä.
      Paras olisi vaikka lutherin kirja. Mikähän se oli, jossa oli joka päivälle jokin viisaus luettavissa?

      • Muutama-kybä

        Ensimmäinen paikka mihin Luther kirja lentäisi olisi roskakori naurun säestämänä.
        Koskaan ei pidä häpäistä teiniä antamalla sille jotain kirjapainettua kamaa.
        Mutta jos lahjan nimi on esimerkiksi iPhone joka sisältää Luther kirjan ja muita viisauksia, on saaja enemmän kuin onnellinen. Ensimmäinen selfie (hänestä itsestään) tapahtuu heti paketin avaamisen jälkeen ja lähtee maailmalle muutamassa sekunnissa.


    • lahjoittaja

      200 ekua kun kyseessä oma lapsenlapsi,vieraalle riittää 100 ekua.

      • Kyllä näin riittävä... .


    • Rakkaat.ne.lapsenlapset

      Laitoin 150 euroa kummallekin, pääsivät peräkkäsinä kesinä.
      Sitä minä ihmettelen, miksi käsitellä jonkun avaamaa asiaa ilkeästi morkkaamalla. Miksei vaan vastaa tai on vastaamatta, jos ei ole muuta sanottavaa kuin vinoilu. Toisethan tulevat palstalle ehkä vasta nyt, kuka nyt vanhoja lukemaan. Toisaalta jos on kovin yksinäinen ja harmissaan arjen asioista, on tämä palsta, jonne voi harmitustaan purkaa. Että no menköön.... Itsellä on nyt hyvä päivä ja olemme menossa kirkkoon.

    • Heikunkeikku

      Minunkin mielestäni tuo 200 euroa olisi hyvä summa, kun kyseessä on lapsenlapsi.
      Lisäksi tietysti kaunis kortti ja joku kukka-asetelma. Kukkakaupoissa on tosi hienoja leikkokukista tehtyjä asetelmia.

      • Riippuen varoistasi sanoisin, että 100,--200,-€ on mielestäni sopiva, mutta jos olet se köyhä, vaipoissa makaava ja ilman lääkkeitä elävä vanhus, niin ei mitään!DD

        Lapsenlasten synnyttyä olemme antaneet molempien tilille 30,-€/kk-, siis mieheni antaa nykyisin, koska itse peruin puheeni. Nyt annan tarpeen mukaan ja hiljakkoin sai 12-v tyttö oman pankkikortin, joten lähetin hänen tililleen 250,-€, sillä hän himoitsi uutta farkkutakkia ja oli se tosi hieno, kun sen näin, siis tyttö ja takki.

        Kyllä minuakin ärsyttää tuo aloitusten pilaaja. Olisi kiva antaa mielipiteensä, mutta sitten taas ei, jos se onkin kopioitu jostain? Pysyisi siellä renkutusosiollaan.


      • Heikunkeikku
        Kristiina23 kirjoitti:

        Riippuen varoistasi sanoisin, että 100,--200,-€ on mielestäni sopiva, mutta jos olet se köyhä, vaipoissa makaava ja ilman lääkkeitä elävä vanhus, niin ei mitään!DD

        Lapsenlasten synnyttyä olemme antaneet molempien tilille 30,-€/kk-, siis mieheni antaa nykyisin, koska itse peruin puheeni. Nyt annan tarpeen mukaan ja hiljakkoin sai 12-v tyttö oman pankkikortin, joten lähetin hänen tililleen 250,-€, sillä hän himoitsi uutta farkkutakkia ja oli se tosi hieno, kun sen näin, siis tyttö ja takki.

        Kyllä minuakin ärsyttää tuo aloitusten pilaaja. Olisi kiva antaa mielipiteensä, mutta sitten taas ei, jos se onkin kopioitu jostain? Pysyisi siellä renkutusosiollaan.

        Totta, riippuen varoista.
        100 euroa on hyvä summa sekin. Sillä saa jo vaikka mitä.
        Mutta jos ei rahaa halua antaa, niin jotkut kivat korvakorut olis myös mukava lahja. Siis jos kyseessä on tyttö. Jos taas kyse on pojasta, niin siihen en sano mitään, kun keksimispääni ei nyt toimi kunnolla.

        Minun mielestäni kaikenmoiset aloitusten pilaajat saa jättää omaan onneensa nojaamaan.
        Niihin on jo tottunut niin, että korvaansa ei loksauta. Vai pitäisikö sanoa, että silmiään ei loksauta. Jatkuvat aloitusten morkkaajat putoavat inflaation syövereihin, eikä ne oikeastaan tunnu missään. Verrattavissa vaimeaan hajuun, joka leijailee veks heti, kun silmät siirtyy lukemaan seuraavaa kommenttia.


      • Satku-on-ylärimalla

        KOHTUUS KAIKESSA!
        On kysymys v a i n ripille pääsemisestä.
        Ei ylioppilas sellaisista.


      • Heikunkeikku
        Satku-on-ylärimalla kirjoitti:

        KOHTUUS KAIKESSA!
        On kysymys v a i n ripille pääsemisestä.
        Ei ylioppilas sellaisista.

        Joo, kohtuus kaikessa.
        Eri ihmisillä tuo kohtuus on erimittainen mitta.
        Siitä en ryhdy sen enempää kommentoimaan.
        Jokainen tekee niin kuin tekee.


    • Esimerkiksi-askaretta

      Mielestäni pussillinen porkkanoita ja raastinrauta ovat hyvät opetusvälineet elämän ensi rapuilla seisovalle nuorelle rippilasi kädessään hän ei tiedä mitä tekisi.
      Ruohonjuuri tasolta on aloitettava elon taival.

    • reppuriika

      No minä ole vihoviimeinen neuvoja moiseen probleemiin kun en ole äiti ja en isoäitikään. Yleensä nuoret odottava lapsettomilta sinkkutädeiltään "enemmän" kuin vahoilta piioilta tai lapsettomilta leskiltä plussaa kuin ehkä toisilta onnittelijoilta.
      Kun sisaret pojat juhlivat lakkiaisia vuoden välein niin he saivat molemmat 100 € 30 € (kukkalisää), kun oli ehdoton kielto tuoda kukkia.
      Synttärit ja rippujuhlat ovat menneet 20 €/ juhla periaatteella.

      Ei sitä sivullinen voi tietää. Kaikki riippuu suvun tavoista, omasta varallisuudesta ja periaatteista. Tiedän tapauksia että isovanhemmat pitävät tiliä lapsenlapselleen, johon siirtävät rahaa mm. opiskelua tai ensiasuntoa varten ja antavat käteislahjoina pieniä summia. Omana periaatteena on kyllä aina ollut että annan tasapuolisesti kaikille samanasteen sukulaiselle samanarvoisen lahjan tai summan. Tällä on saajille merkitys. Ei ole kiva funksia vielä vuosikymmenien jälkeen, miksi mummi antoi sille lapsenlapselle suuremman tai pienemmän summan kuin toisille. Kyllä kai sellainenkin menettelee jos on selvä syy, miksi se toinen sai enemmän.
      Uskon niin että mitä köyhempi on niin se lahjan taloudellinen arvo merkittävämpi, mutta perhejuhlissa ole tärkein asia välittäminen ja rakkaus ja että päivä jää ikimuistoisena virstapaaluna matkaevääksi vuosikymmeniä varten. Se on sydämen peliä ja uskon että jokainen saa oikean vastauksen kuuntelemalla sisintään.

      • 1000000000

        ens aluuun.....


      • "Ei ole kiva funksia (funtsia) vielä vuosikymmenien jälkeen, miksi mummi antoi sille lapsenlapselle suuremman tai pienemmän summan kuin toisille. Kyllä kai sellainenkin menettelee jos on selvä syy, miksi se toinen sai enemmän."??

        reppuriikka

        Halusit ilmeisesti näpäyttää minua?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2834
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      527
      2676
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1807
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1738
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1302
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      88
      1126
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      59
      1115
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    Aihe