Miksi itsekkyys on lisääntynyt

ystävällistenystävä

Joka puolella on nähtävissä jo päiväkodeista lähtien itsekkyyden ja kiusaamisen huima kasvu takavuosiin verrattuna ja kysymys kuuluukin, miksi näin on käynyt ?
Kaupoissa tönitään ja kiilataan, liikenteessä raivopäitä on yhä enemmän törmäilyineen ja työpaikoilla piilosorsitaan varsinkin heikommassa asemassa olevia alati.
Poliisin, opettajien ja auktoriteettien kunnioitus on kadonnut lähes tyystin.
Katoaako ystävällisyys maailmastamme jonain päivänä lopullisesti?

35

1303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Orwell-1984

      Se ystävällisyys taitaa olla vain hölmöjen hyve. Katsopa ketkä tässä maailmassa menestyvät.

      • fkejkhjwhg

        Hölmö vastaus.


      • Anonyymi

        Itsekäs pärjää. Sen tajusin ja nyt olen julma.


    • fkdhfjsdhgj

      Vikaa kasvatuksessa ja laissa. Yksilöllisyyden liiallinen painotus. Kerrotaan koko ajan, miten erinomainen olet ja miten paljon osaat. Sitten koulussa huomataan, ettei asia niin ollutkaan ja masennutaan ja paetaan virtuaallisuuteen. Samalla ruvetaan kateudesta kiusaamaan paremmin pärjääviä ja opiskeluun paneutuvia.
      Nykyään kakaroilta ei vaadita mitään.

      Naapuristossa on muutamia kauhukakaroita, joita ei saada kuriin, koska kaikki rangaistustoimet on kielletty. Kakarat soittaa heti sosiaaliin ja vanhemmat joutuu oikeuteen, jos niiltä kieltää vaikka vain internetin käytön nukkuma-aikaan.

      • kerrottiin

        wau...tuo osui ja upposi


      • Anonyymi
        kerrottiin kirjoitti:

        wau...tuo osui ja upposi

        Rotta on.
        Tuntemani lastenhoitaja joutui oikeuteen, kun lapsi valitti häntä ruumiillisesti kuritetuksi.
        Ei sietäny kieltoja.
        Minuakin syytettiin, kun vain työnsin kauhukakaran ovesta ulos.

        Kuka tähän maailmaan lapsia haluaisi omaksi ja toisten harmiksi. Täysiä tuhoeläimiä.


    • Isiii

      Passiivisuus lienee monelle oikea termi.
      Ei huomata tehneensä väärin ja oma mukavuus ajaa kaiken ohi, jopa lastenkin.
      Avuttomia äitejä näkee tuon tuosta ympäriinsä, kun eivät saa lastaan kuriin.
      Isät ovat vielä enemmän pihalla ja oikeasti kasvattava isä alkaa olla harvinaisuus.
      Isät pakenevat kasvatusta töihin, yrittävät korvata sen ahkeruudella...kun se ei riitä ja nainen sanoo asiasta, alkaa riidat...Joten ymmärrän äitien passiivisuuden enemmän kuin hyvin.
      Jotkut isit etsivät lohdutusta aidan toiselta puolen juuri työasioihin vedoten ja etsivät toisen naisen, jonka kanssa elää menetettyä elämää - rakastajattarenkin, jos vain varaa tai näköä on.
      Lapsi kasvaa äidin ikeessä ja kun jossain menee vikaan isi syyttää äitiä huonosta kasvatuksesta.
      Esimerkillinen isä voi syyttää jopa itseään.

    • TakaisinLähteille
      • Anonyymi

        Miten mielenterveysongelmat ja skitsofrenia liittyvät itsekkyyteen? Kyllä asia on ihan päin vastoin! T mielenterveyshoitaja


    • gfds

      Elämme hyvin minäkeskeisessä maailmassa nykyään. Kaikki todellakin pyörii nyt oman navan ympärillä. Vain omilla mielipiteillä on merkitystä ja muiden jutut vain ärsyttävät. On mennyt niin pitkään niin hyvin, että ikävä sanoa, mutta sota puhdistaisi ilmaa. Tuntuukin, että kaikki ovat jatkuvasti toistensa kurkussa kiinni.

    • eikiinnosssta

      Vanhemmat ei välitä mitä teen.
      Saan olla yksin tai kavereiden kanssa ja miten vaan mut kukaan oikeasti ei välitä.
      Olin jo pentuna yksin ja olen nyt ja vanhemmat on aina jossain.

    • 12082013
      • txt-txt

        Vanhempien pitäisi Tammisen mielestä seurata lastensa netinkäyttöä tarkkaan joka päivä.


      • Viikkomakasiini

        " Vaikka yrittäisit kuinka kasvattaa lapsia, niin he kuitenkin käyttäytyvät usein aivan kuin aikuiset "
        - Gösta Rybrand-


    • näin-aina

      Kiusaamista, rankkaakin, on esiintynyt iät ja ajat, aika vaan kultaa muistot. Muistan oman lapsuuteni ja nuoruuteni ajan 60- ja 70- luvulla, kiusaamista riitti kansakoulun ala-asteelta varusmiespalvelun loppuun asti.
      Lasten itsekyyttä taisi esiintyä silloin vähemmän kuin nykyisin , nykyajan vanhemmat ovat syypäitä mielestäni syypäitä tähän kun ovat itsekin siihen nuoruudessaan syyllistyneet. Naurettavinta monen nykyvanhemman käytöksessään kohdalla on täydellinen kyvyttömyys ymmärtää ja hyväksyä omille lapsilleen annettuja sanktioita häiriökäytöksestä, se jos mikä kasvattaa myös lapsista kieroon kasvaneita itsekkäitä narsisteja.

      • jakerdogc

        Samaa mieltä, että eiköhän ennenkin vanhaan ollut paljon uppiniskaista, että kiusaavaa sakkia, sekä omaneduntavoittelijoita. Lapset saattoivat olla yhteisöllisempiä, tasa-arvoisempia keskenään, vaikka kyllähän silloinkin lapset ovat kiusanneet toisiaan.
        ----
        Kuitenkin, jos lapset haluaa kasvattaa paremmiksi, mielestäni pitäisi korostaa Yhteistä hyvää, Mitä voisi tehdä muiden hyväksi? Eikä korostaa kilpailullisuutta, voittamista, mainetta, rahantekoa jne. Yksilöllisyydessä ei ole pahaa, jos yksilö oppii ymmärtämään ja hyväksymään erilaisuuden.


    • 47839

      Itsekkyys on tervettä. Kiusaaminen ei enää niinkään. Pahan olon aiheuttamisesta toisille ei pitäisi lähtökohtaisesti saada suurta mielihyvää, vaikka joku vannoutunut vihamies voi olla poikkeus.

    • On minuakin koulu - ja nettikiusattua syytetty itsekkyydestä, että oisin itsekäs tyyppi, kun elän omaa elämääni ns varjossa, että oisin kuulemma kusipäine oman edun tavoittelija.
      Hihhih. Oisko nin, että itsekkytytä on eri muodoissa? Onko niin että ns mukavakin ihminen voi olla loppupelissä kusipää , katkeroitunut?
      Enpä osaa sanoa totuutta itsestäni, mutta se on kyl totta, että oon syntymäarka ihminen, mut kuulemma minäkin oon kusipää ,koska karttelen vastuuta ja kaikki pyörii oman navan ympärillä. En käy duunissa, sain eläkepaperit vuonna 2014.
      Tuskinpa nyt ihan tosta vain ilman mitään järkevää syytä sain ne paperit.
      Sama asia mun serkkuni kohdalla. Makaa kotona, pelaa tietokonepelejä, ei kiinnosta häntä mikään muu,ei vastaa puhelimeen, ei tapaile ihmisiä, elä,mä pyörii vain hänen ja hänen äitinsä ympärillä, aikuinen on kuten minäkin, kohta 30v, minä jo 35v. Luulenpa, että aion elää koko loppuelämäni tällä tavalla varjoissa, näkymättömän, sillä jos rehellisiä ollaan, niin ei mulla oo kyllä mahdollisuuksiaakaan paljoa olla sosiaalisempi.
      Onko tämäkin ns kusipäisyyttä/pahuutta/itsekkyyttä?
      EI välttämättä, mut kovin usea voi tulkita munkaltaiset ihmisetkin juuri näin.
      Minusta todellisia kusipäitä ovat ne kiusaajat sun muut pahikset.
      Mun mielipide.Varmasti enemmistö on samaa mieltä mun kaa.

    • uusintakierrosta

      Historia toistaa aina itseään. Joku luonnonlaki määrää oikeistovoimien (=minäminä) aina hivuttautuvan korkeammalle. Lopulta kamelin selkä katkeaa ja tuhotaan paikat. Raunioista aletaan rakentamaan yhteisellä vasemmistohengellä (=me) yhteiskuntaa uudelleen. Ja taas kun alkaa olla liian valmista, niin ryhdytään ajattelemaan oikeistolaisittain.

      Selvää nimittäin on, että ollaan menossa kohti seuraavaa kriisiä, josta ei selvitä pelkällä velkarahalla.

      • 87593

        Vasemmistohenkeen tuhoutuivat niin sosialistiset kuin kansallissosialistiset valtiot. Raunioille nousi onneksi usein vapautta, siis oikeistohenkeä.


      • innostunut.onni
        87593 kirjoitti:

        Vasemmistohenkeen tuhoutuivat niin sosialistiset kuin kansallissosialistiset valtiot. Raunioille nousi onneksi usein vapautta, siis oikeistohenkeä.

        Jos onni on olla itsekäs, niin silloin asia on juuri noin.

        Nuorena ja hyvissä voimissa ollessaan ihmisen on mahdollista ollakin itsekäs. Vanhemmiten sitä oppii arvostamaan myös muiden apua. Silloin puhutaan solidaarisuudesta, joka kuuluu puolestaan olennaisena osana vasemmistolaisuuteen.

        Vasemmistolaisuutta ei pidä sotkea kommunismiin. Vasemmistolaisuus tarkoittaa lyhykäisyydessään vastuun ottamista ja yhteisten asioiden hoitamista.


      • 87593
        innostunut.onni kirjoitti:

        Jos onni on olla itsekäs, niin silloin asia on juuri noin.

        Nuorena ja hyvissä voimissa ollessaan ihmisen on mahdollista ollakin itsekäs. Vanhemmiten sitä oppii arvostamaan myös muiden apua. Silloin puhutaan solidaarisuudesta, joka kuuluu puolestaan olennaisena osana vasemmistolaisuuteen.

        Vasemmistolaisuutta ei pidä sotkea kommunismiin. Vasemmistolaisuus tarkoittaa lyhykäisyydessään vastuun ottamista ja yhteisten asioiden hoitamista.

        Vasemmistolaisuuden ydin on asioiden hoitaminen muiden ansaitseimilla rahoilla. Se ei ole siis parhaimmillaankaan kovinkaan epäitsekästä, kuten vaikkapa hyväntekeväisyys olisi. Pahimmillaan vasemmistolaisuus on pyrkimystä hyötyä henkilökohtaisestikin muiden rahoista.


      • kenen.rahoja.muiden
        87593 kirjoitti:

        Vasemmistolaisuuden ydin on asioiden hoitaminen muiden ansaitseimilla rahoilla. Se ei ole siis parhaimmillaankaan kovinkaan epäitsekästä, kuten vaikkapa hyväntekeväisyys olisi. Pahimmillaan vasemmistolaisuus on pyrkimystä hyötyä henkilökohtaisestikin muiden rahoista.

        Itsekkyys konkretisoituu hyvin veronmaksuhalukkuudessa. Oikeiston mielestä verot ovat itseltä pois, kun taas vasemmiston ideologiassa verovarat tulevat kaikkien käyttöön.

        Kokoomus on tosin poikkeus. He haluavat puuhastella verovaroin ja realisoida yhteiset varat itselleen. Kokoomus onkin tässä mielessä Suomen historian kommunistisin puolue. Taisi olla vasemmiston Arhinmäki, joka ainoana protestoi Fortumin sähkönsiirtoverkon myyntiä ulkomaisille pääomasijoittajille. Lopputuloksen kaikki tietävät. Siirtohinnat nousivat pahimmillaan 100%.


      • 87593
        kenen.rahoja.muiden kirjoitti:

        Itsekkyys konkretisoituu hyvin veronmaksuhalukkuudessa. Oikeiston mielestä verot ovat itseltä pois, kun taas vasemmiston ideologiassa verovarat tulevat kaikkien käyttöön.

        Kokoomus on tosin poikkeus. He haluavat puuhastella verovaroin ja realisoida yhteiset varat itselleen. Kokoomus onkin tässä mielessä Suomen historian kommunistisin puolue. Taisi olla vasemmiston Arhinmäki, joka ainoana protestoi Fortumin sähkönsiirtoverkon myyntiä ulkomaisille pääomasijoittajille. Lopputuloksen kaikki tietävät. Siirtohinnat nousivat pahimmillaan 100%.

        Veronmaksuhalukkuus on yleensä kiinni siitä, miten paljon ihminen itse veroista hyötyy. Logiikka on siis kovin itsekäs.


      • pakkaa.naurattamaan
        87593 kirjoitti:

        Veronmaksuhalukkuus on yleensä kiinni siitä, miten paljon ihminen itse veroista hyötyy. Logiikka on siis kovin itsekäs.

        Sinäpä sen sanoit, eli miten paljon ihminen itse veroista hyötyy. Paino sanalla itse.

        Ääritapauksethan toivovat verojen maksamisen olevan vapaaehtoista. Pönkitettäisiin sitten _itse_tuntoa harrastamalla hyväntekeväisyyttä, jotta saataisiin oma nimi esille.

        Anonyymi veropotti on ikävä, koska siitä laarista ei selviä kuka sitä rahaa on sinne maksanut.

        Tässä ehkäpä paras osoitus "vapaaehtoisesta" itsekkyydestä: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/775476/Sipila pyytaa hyvatuloisia leikkaamaan palkkoja vapaaehtoisesti

        Kuinka hyvin tuo "pyyntö" on toteutunut...


      • 87593
        pakkaa.naurattamaan kirjoitti:

        Sinäpä sen sanoit, eli miten paljon ihminen itse veroista hyötyy. Paino sanalla itse.

        Ääritapauksethan toivovat verojen maksamisen olevan vapaaehtoista. Pönkitettäisiin sitten _itse_tuntoa harrastamalla hyväntekeväisyyttä, jotta saataisiin oma nimi esille.

        Anonyymi veropotti on ikävä, koska siitä laarista ei selviä kuka sitä rahaa on sinne maksanut.

        Tässä ehkäpä paras osoitus "vapaaehtoisesta" itsekkyydestä: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/775476/Sipila pyytaa hyvatuloisia leikkaamaan palkkoja vapaaehtoisesti

        Kuinka hyvin tuo "pyyntö" on toteutunut...

        Minä olen luullut, että verotiedot ovat julkisempia kuin lahjoitukset.


    • itsekäsoikeudenmukainen

      Mitä tekemistä itsekkyydellä on kiusaamisen kanssa.

    • 77777777
      • Anonyymi

        Kasvatusta laiminlyödään.
        Uhriutumista ja pään silittelyä.

        Täysi-ikäisyys ...portsari pistää pihalle, poliisi pistää putkaan.
        Itkupotkuraivariin vastaankin voimalla, kun auktoriteetti ei enää alistukaan.
        Joutuukin vastaamaan tekemisistään.


    • hömppää

      Onko kiusaaminen oikeasti lisääntynyt? Itse olen ollut siinä uskossa, että se olisi vähentynyt.

      Liikenteestä, ainakin onnettomuuksissa kuolleiden määrä on reippaasti laskenut 70-luvulta, vaikka autoja ja autoilijoita on paljon enempi.

      Voi se toki silti ollakin lisääntynyt.

      • LännenMedia

        Some-kiusaaminen on lisääntynyt yläkouluissa
        Kaleva: Jenny Thuneberg, 15.1.2017 klo 11:54
        - Lännen Median opettajille teetetystä kyselystä, jonka mukaan etenkin yläkouluikäiset oppilaat kiusaavat entistä enemmän toisiaan sosiaalisen median kautta.
        Vastausten mukaan kiusaaminen on "räjähtänyt".


    • T.Tabermann.ihmettelee

      Olemme Euroopan johtava kiusaajakansa, sanoo runoilijakansanedustaja Tommy Tabermann (sd), joka jättää tänään hallitukselle kirjallisen kysymyksen kiusaamisesta kouluissa ja työpaikoilla.
      Tabermann vetoaa myös kustannuksiin: - Onko Suomella varaa olla kiusaajakansa?
      http://www.iltalehti.fi/kolumnistit/200810068380830_k2.shtml

    • Anonyymi

      Ja lisääntynyt. Itsekin alan itsekkäästi elää leikkausten myötä. Haista hallitus iso vittu!

    • Anonyymi

      Huono kasvatus.

      Asia on ennustettu Raamatussakin, että ihmiset tulee itsekkäiksi ja lapset tottelemattomiksi, jopa tappavat vanhempansa.

    • Anonyymi

      Olen itse alkanut itsekkääksi,koska tajusin että eipä minustakaan kukaan oikeasti välitä. Niin miksi välittäisin muista??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1625
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe