Henkinen yhteys vs. fyysinen yhteys

Höpsööntynyt

Tuli toisen viestiketjun perusteella tällaisia kysymyksiä mieleen:

- Mitä on henkinen yhteys?
- Mitä on fyysinen yhteys?
- Kumpi sinulle on suhteessa tärkeämpää henkinen vai fyysinen yhteys?
- Entä kumpi on kumppanillesi tai on ollut ex-kumppaneillesi tärkeämpää?
- Onko hyvässä parisuhteessa molemmille sama yhteys tärkein?
- Onko parisuhteessa muita yhteyksiä kuin nämä kaksi?

En siis koskaan ole ollut suhteessa naisen kanssa. Miesten kanssa olen tapaillut, seurustellut ja ollut avoliitossakin. Minä aloin toisessa viestiketjussa pohtimaan, onko minulla koskaan ollut henkistä yhteyttä näiden miesten kanssa.

9

1333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höpsööntynyt

      Täydennän vielä tuota omaa aloitusviestiäni, että olen nyt ensimmäistä kertaa ihastunut naiseen. Siksi siis kirjoittelen täällä lesbojen palstalla.

    • Pohdiskelija_

      Tähän mielenkiintoiseen aloitukseen ei ollut tullut yhtään, vaikka tämä oli toiseksi luetuin lesbojen palstan viesti. Päätinpä siis yrittää kirjoittaa jotain järkevää. Jos vaikka saataisiin aikaan sellaista syvällisempää keskustelua, jota täällä joskus takavuosina vielä oli.

      Henkisen ja fyysisen yhteyden kahtiajaosta puhutaan parisuhteiden osalta ihan yleensäkin. Siis myös heterosuhteissa. Sama kaksijakoisuus nähdään myös terveyden osalta, kun puhutaan fyysisestä ja henkisestä (mielenterveys) terveydestä. Uskottomuudesta puhuttaessa käytetään usein termejä henkinen ja fyysinen pettäminen. Aloittajan viimeiseen kysymykseen voisi siis vastata, että meidän kulttuurissa ihan yleisesti nähdään, että parisuhde koostuu sekä fyysisestä (seksuaalinen) ja henkisestä (psyykkinen) yhteydestä. Muita yhteyksiä parisuhteissa ei siis tämän näkökulman mukaan ole.

      Toki voidaan ajatella, ja ehkä tiedekin löytää, parisuhteista myös muita yhteyksiä. Näitä voisivat olla esimerkiksi sosiaalinen, taloudellinen, kotitaloudellinen, ajankäytöllinen, hengellinen, kulttuurinen, kielellinen, älyllinen jne. Viimeksi mainitut saattavat tosin olla henkisen yhteyden alaryhmiä. Myös fyysinen yhteys voitaisiin ehkä jakaa vaikkapa aistien mukaisiin (tunto, näkö, haju, maku, kuulo) alaryhmiin tai vaikkapa genitaaliseen ja ei-genitaaliseen seksuaalisuuteen. En ole näitä tieteen kautta tutkinut, kunhan vain itsekseni pohdiskelen. Tiede todennäköisesti on nämä selittänyt jo kauan sitten paljon paremmin.

      Valitettavasti en ehdi tätä aihetta nyt syvemmin tutkiskella, mutta pikaisten englanninkielisten hakujen perusteella henkinen yhteys näytettäisiin jaettavan emotionaaliseen (emotional) ja mentaaliseen (mental). Joskus mainitaan lisäksi spirituaalinen (spiritual).

      Löysin myös kiinnostavan rakkaussuhteen paloittelun kuuteen osa-alueeseen: fyysiseen, seksuaaliseen, emotionaaliseen (tunne), älylliseen, käytännölliseen ja spirituaaliseen (hengellinen). Tekstissä todettiin, että mikäli suhteeseen liittyy lapsia, on vanhemmuus seitsemäs suhteen osa-alue. Liitän alle (ks. kommentit) englanninkielisen lainauksen, joka varmaan aukeaa useimmille. Tuo kuusijako oli maallikkokirjoittajan(?) tekemä. Ihan helposti Google ei löydä parempiakaan lähteitä, joissa suhteen osa-alueita olisi enemmän kuin 3-4. Itse lisäisin noihin kuuteen, tai seitsemään, osa-alueeseen ainakin vielä sosiaalisen osa-alueen. Siihen sisältyisi mm. pariskunnan yhteydet molempien sukulaisiin ja ystäviin sekä muihin ihmissuhteisiin (esim. työyhteisö, naapurit). Sateenkaariparien osalta tämä osa-alue on sikäli erityisen merkityksellinen, että tähän osa-alueeseen liittyvät sekä kaapissa eläminen tai sieltä ulos tuleminen ja sosiaalisen verkoston hyväksyntä/ennakkoluulot.

      Muita hyvinvointiin liittyviä jaotteluita katsoessani löysin myös ammatillisen/toiminnallisen (occupational) osa-alueen. Senkin voisi nähdä parisuhteen osa-alueena, kuten jo alussa mainitsemani taloudellisen yhteyden. Ammatillisen osa-alueen kautta voitaisiin nähdä myös vapaa-ajan (leisure) yhteys. Aluksi jo mainitsin ajankäytöllisen yhteyden, joka voisi sisältää sekä ammatillisen että vapaa-ajan osuudet. Usein psykologisissa teksteissä mainitaan itsensä toteuttaminen yhtenä elämän merkittävänä osa-alueena, johon joskus sisällytetään sekä ammatilliset että muut elämän päämäärät. Samoin aiemmin mainittuun vanhemmuuden osa-alueeseen voitaisiin sisällyttää myös muut huolenpitoon (esim. omaiset, lemmikit) liittyvät elämän osa-alueet sekä mahdollisesti myös esimerkiksi joitakin vapaaehtoistyöhön liittyviä asioita.

      Nämä ovat minusta mielenkiintoisia asioita. Täällä lesbojen keskustelussa mielestäni junnataan jatkuvasti hyvin ulkonäkökeskeisissä (naisellinen/poikamainen/butch jne) aihepiireissä. Harvemmin puhutaan edes tuosta henkisestä yhteydestä, muista edellä mainitsemistani osa-alueista nyt puhumattakaan. On kuitenkin selvää, että esimerkiksi arjen pyörittämiseen (practical), sosiaalisuuteen ja talouteen liittyvät asiat vaikuttavat parisuhteeseen todella paljon. Useille myös älyllisyyteen ja ehkä myös hengellisyyteen liittyvät asiat ovat tärkeitä.

      Toivottavasti keskustelu aihepiiristä jatkuu. Jos ehdin, yritän vielä jatkossa pohtia keskustelun aloittajan kahta ensimmäistä kysymystä eli mitä ovat henkinen ja fyysinen yhteys parisuhteessa. Minun on nyt valitettavasti riennettävä harrastusteni pariin. Mukavaa viikonloppua kaikille!

      Ps. Yllä mainittu lainaus ja lähteitä on kommenttiviestissä, koska ne eivät mahtuneet tähän viestiin.

      • Pohdiskelija_

        Laitoin tähän ylempänä lupaamani jatkoviestin, mutta se on näköjään poistettu sääntöjen vastaisena. Siinä oli netistä lainattua englanninkielistä tekstiä. Siitäköhän poisto johtui? Vai poistettiinko viesti lainauksen alla olleiden linkkien vuoksi? Syy jää nyt minulle epäselväksi. Jos ehdin, voin yrittää suomentaa englanninkielisen lainauksen myöhemmin tähän, koska se sisälsi ihan painavaa asiaa mielestäni. Minulle tuli jopa sellainen olo, että siinä oltiin parisuhteen onnistumisen/epäonnistumisen osatekijöiden ytimessä.

        Olkaa kauniita, ihania ja suloisia tänään te kaikki palstaa seuraavat naiset! Moiskis ;-)


    • AurinkoinenPäivää

      Toivottavasti laitat sen enkunkielisen jutun uudestaan tai edes ohjeet miten sen löytää. Oli mielenkiintoisia näkökulmia sulla.

      • H..........t

        Olikohan kyse tästä?

        -----
        Parisuhde toimii parhaiten silloin, kun sen osapuolet pitävät samoja osa-alueita tärkeinä. Tai kykenevät mieluummin nauramaan eroavaisuuksilleen kuin riitelemään niistä. Siispä, ennen kuin sitoudut vakavasti, kysy itseltäsi nämä kuusi kysymystä:

        1. Fyysinen yhteys: Kuinka paljon olemme kiinnostuneita toisistamme fyysisesti? Haluammeko yhtä paljon halailua ja suukottelua?

        2. Seksuaalinen yhteys: Kuinka yhteneviä seksuaaliset mieltymyksemme ja draivimme ovat?

        3. Emotionaalinen yhteys: Miten tärkeänä suhteen osapuolet pitävät avointa tunteiden jakamista keskustellen ja kuunnellen? Olemmeko samalla aallonpituudella? Voinko sanoa, että kumppanini ymmärtää minua?

        4. Älyllinen yhteys: Kuinka tärkeänä osapuolet pitävät älyllistä stimulaatiota?

        5. Käytännöllinen yhteys: Kuinka hyvin sovimme yhteen jokapäiväisten kotitalousasioiden (esim. kotitöiden ja talousasioiden) osalta?

        6. Hengellinen yhteys: Jaammeko samanlaiset näkemykset elämän tarkoituksesta? Kuinka paljon ”katsomme yhdessä samaan suuntaan” arvojen ja visioiden näkökulmasta?

        Ne, joilla on lapsia, voivat lisätä seitsemänneksi kysymykseksi asenteet vanhemmuutta kohtaan.

        Miksi näiden kysymysten läpikäymisestä on hyötyä? Koska ne paljastavat ydinarvomme, toisin sanottuna sen, mikä on meille tärkeintä. Arvomme ohjaavat odotuksiamme ja onnellisuutemme on ainakin osittain riippuvainen siitä, kuinka hyvin nämä odotuksemme toteutuvat parisuhteessamme.

        Lähde: http://thankingthespoon.com/2013/03/02/the-six-types-of-love-physical-sexual-emotional-intellectual-practical-and-spiritual/
        -----


    • 2yhteyttä
    • Höpsööntynyt__

      Ovatko naisten väliset rakkaussuhteet henkisen yhteyden osalta syvällisempiä kuin heterosuhteet? Niin voisi kuvitella, mutta en tiedä onko se nyt taas virheellistä ajattelua.

      Minun ihastukseni vaikuttaa vähän sellaiselta halki-poikki-ja-pinoon -ajattelijalta. En väitä, etteikö hän olisi syvällinen ajattelija, mutta se puheen ja ajattelun tahti on uskomattoman nopeaa! Minun ajattelutieni olevan mutkainen kylätie, kun hänellä taas on saksalainen autobaana. Minun ajatteluni on monikärkistä - ikäänkuin maantiepyöräilijöiden rykelmä. Ajattelussani moni asia etenee rinta rinnan ja koko ajan pyöräilijöiden muodostelma hieman muuttuu. Hänellä puolestaan taitaa olla jokin urheiluauto allaan. Pelkään olevani ihan liian pitkäveteinen tyyppi :(

      • sunainavaan

        Itse kokisin että olen päässyt henkisesti syvemmälle naisen kuin miehen kanssa. Nainen tietää miten koskettaa, niin fyysisesti kuin henkisesti. Minun mielestäni.

        Mistä olet tullut siihen tulokseen että ihastuksesi ajattelee nopeasti? Jos hän ajattelee asioita omissa oloissaan tai pitkin päivää ja sitten kun on ajatellut asian valmiiksi, laittaa sen pinoon ja siirtyy seuraavaan. Ajatteletko sinä monimutkaisesti asioita? Ihmiset ovat erilaisia, niin miehissä kuin naisissakin.

        Mutta henkinen yhteys naisen kanssa on jotain ainutlaatuista!


    • Höpsööntynyt__

      Hmmm, kun nyt kysyit, niin olet oikeassa, etten tiedä hänen ajatteluvauhdista paljoakaan. Joskus pistin merkille, että hänellä leikkaa nopeasti, eikä hän lankea ensimmäisenä tyrkyllä olevaan virhepäätelmäansaan. Tosin on hän tehnyt virhepäätelmiäkin, mutta ilmeisesti tunteidensa hämäämänä ja vaillinaisten tietojen perusteella. Hän kykenee edistämään kahta prosessia rinnakkain yllättävän ketterästi. On kuitenkin totta, että hän on saattanut ajatella asioita paljonkin etukäteen. Osin lienee myös kyse automatisoituneista ajatteluprosesseista sekä karttuneesta tietoperustasta, koska keskustelumme on useimmiten käyty hänen omalla pelikentällään. Minulla on kuitenkin jonkin verran vertailumateriaalia hänen verrokeistaan ja siinä vertailussa hän pärjää erinomaisesti. Minulle on sanottu, että ajattelen monimutkaisesti ja siitä on jotain näyttöäkin jopa.

      "Itse kokisin että olen päässyt henkisesti syvemmälle naisen kuin miehen kanssa. Nainen tietää miten koskettaa, niin fyysisesti kuin henkisesti. Minun mielestäni."

      Kuulin tuon jo vuosia sitten. Se on jäänyt mieleen.

      Ajattelen elämäntilanteista niin, että onnellinen parisuhde on ehkä kaikkein onnellisin elämäntilanne. Onnellinen sinkkuus tulee kai toisena. En kuitenkaan osaa sanoa, onko onnettomampaa olla onnettomassa parisuhteessa kuin onnettomasti sinkku.

      Enemmän olen kuullut ikävistä naisparien suhteista. Täälläkin palstalla lesbojen on kerrottu olevan katkeria, kateellisia, kovakouraisia ja mitä vielä. (En väitä, etteikö hetero- ja homosuhteissa olisi ongelmia.) Uskon onnellisiakin naispareja olevan, mutta miten ja missä he elävät. Täällä joku kirjoitti, ettei tunne yhtään pitkässä ja onnellisessa suhteessa elävää naisparia. Joku toinen onneksi tiesi. Varmaan onnellisia naisparejakin on, mutta tuntuu kummalliselta, kun ei ole omassa mielessä yhtään sellaista. Minulta puuttuu toistaiseksi paljon tarpeellisia skeemoja ja esimerkiksi romanttisen rakkauden sekä seksuaalisuuden skeemat ovat viime aikoina joutuneet koville.

      Teoriassa minäkin uskon, että hyvässä tapauksessa kahden naisen välinen rakkaussuhde voi olla heterosuhdetta* syvällisempi ja onnellisempi. Pessimisti minussa kuitenkin väittää, etten yksinkertaisesti ole syntynyt niin onnellisten tähtien alla, että juuri minulle kävisi niin hyvä tuuri. Tosin uskoakseni on vain osin kyse hyvästä tuurista. Paljon enemmän lienee kyse suhteen eteen työskentelystä.

      Olisi kyllä upeaa, jos voisin joskus saada suhteen, jossa olisi syvä henkinen yhteys. Ja tietenkin myös hyvä fyysinen yhteys :) Uskon todella, että positiivinen henkinen yhteys voi vaikuttaa paljonkin fyysiseen suhteeseen. Niinhän myös huono henkinen suhde valitettavasti vaikuttaa fyysiseen puoleen. Minulla on omaa kokemusta vain jälkimmäisestä :(

      * Yksi poikkeustapaus minulla on mielessäni, mutta se ei ole tämän keskustelun kannalta oleellinen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1175
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      14
      1083
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe