AkkuJännittää

Akkujännitystä

Talven jäljiltä akku-parkki näytti volttimittarilla 9,8 volttia, olin unohtanut ladata akkuja talvella kuten yleensä olen tehnyt kerran pari. Järkytyksestä toivuttuani kytkin Ctekin laturin regeneraatio-asentoon päälle 78 tunniksi. Nyt akut ovat levänneet latauksen jälkeen 48 tuntia, ja volttimittari näyttää lupaavaa 12,67 volttia. Akut ovat 6 vuotta vanhat motonetin expedition mallia, kyljessä lukee agm-technology, niitä ei pääse mitenkään avaamaan. Viime kesän akut toimivat mielestäni normaalisti, ne eivät ole koskaan päässeet alle 12,2 voltin lukemia.
Kysymys: voiko tämän hetkisestä jännitteestä vetää johtopäätöksiä akkujen kunnosta, tuntuisi hölmöltä vaihtaa kelpo akut pois yhdeb lukeman perusteella, toisaalta tuntuu myös hölmöltä lähteä purjehtimaan huonoilla akuilla.

29

776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ainakaan teoriassa hyvältä näytä. Tuo lepojännitemittaus kun ei välttämättä kerro kaikkea. Onko mahdollista viedä ammattimaiseen kuormitustestiin? Itse ottaisin vähintään vara-akun mukaan reissuun lähtiessäni tässä tilanteessa.

    • Joakim1

      Aika huono ennuste tuollaisella on. 9,8 V on todella täysin tyhjä akku, jonka elektrolyytti jäätyy jo muutaman asteen pakkasessa. Ilmeisesti akku on ollut jo pitkään tyhjä. Jos ei ole jäätynyt, niin ainakin pahasti sulfatoitunut.

      Onko akusta ollut kulutusta talven aikana? Itse en ole ladannut akkujan talven aikana vuosikausiin ja aina ovat olleet OK keväällä. Lepojännite vähintään 12,4 V, yleensä 12,5-12,6. Viimeiset talvet on ollut aurinkopaneeli, joka lataa pressunkin läpi sen verran, että akku on aivan täysi keväällä. Jännite 13 V molemmin puolin riippuen siitä kuinka kauan on viimeisestä auringonpaisteesta.

      Kunto on helppo selvittää. Laita joku tunnettu kulutus, vaikkapa kuluvalot, päälle niin, että akkujen pitäisi olla vielä esim. 50% varauksessa tullessasi takaisin veneelle. Jos akku on jo hyytynyt, vaihda uuteen.

    • netoimisivat

      Jotain on tehty väärin Itse en koskaan lataa akkuja talvella ,vaan vaihdan kaikki akut 3 kpl,10 vuoden välein vaikka ne toimisivat.

      • turhanpäiväistä

        Ei ole järkeä vaihtaa 10 v. välein hyvin toimivia akkuja, koska ei ne yhtäkkiä muutu hyvistä huonoiksi.


      • khkhkhkhkhkhkh

        Mielummin vaihto kuin pulaan joutuminen.


      • pulaaminen
        khkhkhkhkhkhkh kirjoitti:

        Mielummin vaihto kuin pulaan joutuminen.

        Ai puhutaanko tässä valtameripurjehduksesta, ei hyvä akku muutu yhtäkkiä kelvottomaksi.


      • joko_vaihdan
        pulaaminen kirjoitti:

        Ai puhutaanko tässä valtameripurjehduksesta, ei hyvä akku muutu yhtäkkiä kelvottomaksi.

        Kyllä muuttuu. Akun lopullinen nyykähtäminen entiseksi käy nopeasti, kun vasta korkeintaan epäilee, että ovatkohan kaikki ampeeritunnit enää tallella. Omat akut sippasivat totaalisesti toissatalven aikana. Edellisen kesän toimivat ihan ok.


    • ariel371

      Aika tavanomainen nykyakkujen elinikä tuo 6 v. Purkautuminen viittaa siihen että vaihtokunnossa ne ovat. Jos starttiakku on täysi, sen voit jättää käyttöön ja uusit vain hupiakut. Halvimmalla pääsee kun ostaa suosiolla heti jostain halvat uudet tavalliset akut. Ei sitten joudu pulaan jossain saaristossa kesäviikonloppuna. Se kyrsii kuitenkin enemmän.

    • Kannattaa jotenkin testata. Laita vaikka jääkaappi ja muita sähkölaitteita päälle, ja katso, pysyvätkö käynnissä esim. vuorokauden tai kaksi. Varminta on tietysti vaihtaa akut, mutta jos kyse on hupiakuista, ne ei ole yhtä kriittiset. Starttiakun varmuuden vuoksi vaihtaisin, koska se on turvallisuuskrittinen varuste ja sen täytyy olla täydessä iskussa, koska siitä otetaan aina huipputeho irti. Vanha starttiakku voi toimia vara-akkuna.

      • Better_Than_Life

        Yksi vaihtoehto on ostaa apukäynnistin. On kevyt ja kätevä.


      • puolipuristin
        Better_Than_Life kirjoitti:

        Yksi vaihtoehto on ostaa apukäynnistin. On kevyt ja kätevä.

        Se on nimeltään veivi, joka on pikkudieselin vakiovaruste


      • Duunaririku

        Hei!

        Laita vaimon hieromasauva hyrisemaan 24 tunniksi,niin sillä sen pystyy varmistamaan!Jos 24 h jälkeen sauva jumppaa ihan tosissaan,on akut ihan ok!


      • polttomoottorilla

        voinko käyttää omaa anal-intruuderiani?


    • KulutusMax3AhEhkä

      Akkujen ikä on todellisuudessa pidempi kuin 7 vuotta . Esim japanilaisten autojen ensiasennusakut on hyvä esimerkki. Kakkosauton noin 10 vuotias akku testatiin Mekomenin testissä kevät huollon yhteydessä ja raportin mukaan tarvetta vaihtoon ei ollut.

      Veneakkujen vertailu autojen akkuihin tosin ei ole reilu. Vaikka autojen akkuja käytätään ympäri vuoden niin se on tn. plussaa eikä miinusta kokonaisuuden suhteen. Meilläkkin on autoissa lohkon rinnalla akkulaturi. joten varaus on periatteessa optimalinen.

      Veneen akut kannattaa kuitenkin kantaa talveksi vaikka kerrostalon varastoon käy sitten lataamassa ne tarpeen mukaan.

      Shuntilla voi parhaiten seurata paljonko watteja liikkuu suuntaan ja toiseen joten jos on muutakuin kulkuvalot kannattaa asentaa kulutusmittari näin saa helposti tiedon paljonko akusta saa käytännössä ulos virtaa. ja kuinka kaunan. Jännitteenmittaus ei kerro käytännössä mitään muutakuin että akun varaus on laskenut mutta kuinka paljon kapasiteetta on tuhlattu on ihan arvoitus.

      • Joakim1

        Miksi ihmeessä akut pitäisi kantaa talveksi pois veneestä? Parhaiten ne viihtyvät kylmässä eli itsepurkaus on hitaampaa.


      • Reiska2K

        Kunnossa olevia akkuja ei kannata lähteä raahaamaan mihinkään. Kylmässä itsepurkautuminen on vähäisempää, ne täytyy tietysti ladata syksyllä täyteen.

        Pari kymmenystä oli tänäkin talvena jännite pudonnut. Käyn joulun aikoihin ne tarkastamssa ja lataan vuorokauden aivan vain jotakin tehdäkseni, mutta sekään ei olisi ollut tarpeen. Täysi akku kestää. - 67 astetta pakkasta.

        Akut kannattaa irrottaa sähköjärjestelmästä kokonaan irti talven ajaksi ja pitää kansi ja navat puhtaina, jottei mitään vuotoja tapahtuisi.


      • akutpoistalveksi
        Joakim1 kirjoitti:

        Miksi ihmeessä akut pitäisi kantaa talveksi pois veneestä? Parhaiten ne viihtyvät kylmässä eli itsepurkaus on hitaampaa.

        Sen takia että ne eivät jäädy ja hajoa. Jos haluaa ostaa joka kevät uudet akut tai juosta veneessä läpi talven niitä mittailemassa ja latailemassa niin kai ne voi pitää siellä talvenkin. Parasta ne on kuitenkin ottaa sisätiloihin talveksi.


      • Joakim1
        akutpoistalveksi kirjoitti:

        Sen takia että ne eivät jäädy ja hajoa. Jos haluaa ostaa joka kevät uudet akut tai juosta veneessä läpi talven niitä mittailemassa ja latailemassa niin kai ne voi pitää siellä talvenkin. Parasta ne on kuitenkin ottaa sisätiloihin talveksi.

        Ei pidä kertoa tuota mun akuille. Ovat käytettynä 2011 ostetun veneen mukana tulleita ja edelleen hyvässä kunnossa, vaikka eivät ole mitään ihmeellisiä. Hupiakku on avattavilla korkeilla oleva ja vaikuttaa tavalliselta starttiakulta. Merkki ei minulle lainkaan tuttu.

        Nuo ovat olleet 6 talvea veneessä enkä ole talvella ladannut niitä koskaan.

        Myös edellisessä veneessä pidin akut veneessä. Siinä akut ehti olla viitisen vuotta (ostin uudet pian veneen hankinnan jälkeen).

        Aivan järjetöntä hommaa kannella painavia akkuja edes taa ja erityisesti säilyttää niitä lämpimässä, jossa ne purkautuvat moninkertaista vauhtia.


      • siperiaopettaa
        akutpoistalveksi kirjoitti:

        Sen takia että ne eivät jäädy ja hajoa. Jos haluaa ostaa joka kevät uudet akut tai juosta veneessä läpi talven niitä mittailemassa ja latailemassa niin kai ne voi pitää siellä talvenkin. Parasta ne on kuitenkin ottaa sisätiloihin talveksi.

        Aivan oikein, yli -60 asteen pakkasethan ovat Suomessa jokatalvinen ilmiö eteläisintä rannikkoa myöten. Tietenkin akut pitää viedä niiltä turvaan.


      • Joakim1
        siperiaopettaa kirjoitti:

        Aivan oikein, yli -60 asteen pakkasethan ovat Suomessa jokatalvinen ilmiö eteläisintä rannikkoa myöten. Tietenkin akut pitää viedä niiltä turvaan.

        Riskiraja menee jossain 75% (-37C) ja 50% (-23 C) välissä. Minulla akut ovat pysyneet yli 75% varauksessa lataamatta lokakuusta huhtikuuhun. Jos ei pysy, on jo aika vaihtaakin. Kovimpia pakkasia ei enää tule maalis- ja huhtikuussa.

        Ehkä Itä- ja Pohjois- Suomessa tuo -37 C voi tulla vastaan veneen säilytyspaikalla. Akku on kuitenkin melko eristetyssä tilassa ja varsin massiivinen eli vaatinee muutaman vuorokauden riittävän alhaista lämpötilaa jäätyäkseen.

        Kaisaniemessä vuorokauden keskilämpötila on ollut kylmimmillään -32,5 C tammikuuussa 1987. Sodankylässä -47,4 C ja Kittilässä -49,1 C Tammikuussa 1999.


      • siperiaopettaa
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei pidä kertoa tuota mun akuille. Ovat käytettynä 2011 ostetun veneen mukana tulleita ja edelleen hyvässä kunnossa, vaikka eivät ole mitään ihmeellisiä. Hupiakku on avattavilla korkeilla oleva ja vaikuttaa tavalliselta starttiakulta. Merkki ei minulle lainkaan tuttu.

        Nuo ovat olleet 6 talvea veneessä enkä ole talvella ladannut niitä koskaan.

        Myös edellisessä veneessä pidin akut veneessä. Siinä akut ehti olla viitisen vuotta (ostin uudet pian veneen hankinnan jälkeen).

        Aivan järjetöntä hommaa kannella painavia akkuja edes taa ja erityisesti säilyttää niitä lämpimässä, jossa ne purkautuvat moninkertaista vauhtia.

        Yhtään akkua ei jäätymisen takia ole mennyt uusiksi niiden kolmen vuosikymmenen aikaan, jotka akkuja olen talvet veneessä säilyttänyt. Ei jäätynyt silloin -87 pakkastalvenakaan. Mutta ehkä tosiaan Inarinjärven veneillä akkujen lämpimään tuomista voisi harkita, meren rannoilla ei Torniossakaan huolta olisi.


    • Akkujännitystä

      kiitos hyvistä kommenteista; napajännitteestä ei siis voi päätellä akun kuntoa. Akut olivat talvella irrotettuna, ainoastaan aurinkokennon säädin oli kiinni, koska siinä on mukavasti volttimittari näkyvissä; hämmentää että minimaalinen digimittari olisi purkanut 3x70 ah akut tyhjiksi, mutta muuta selitystä en keksi akkujen tyhjentymiselle.

      • Joakim1

        Joko yksi noista akuista on hajonnut (yksi kenno oikosulussa) tai sitten tuossa säätimessä on jotain vikaa. Olettaen, että latasit akut täyteen syksyllä. Säädin voi viedä enintään kymmeniä mA. Toisaalta 50 mA riittää jo tyhjentämään 210 Ah puolessa vuodessa. Jos paneeli on paikallaan, luulisi sen kuitenkin tuottavan valoisaan aikaan tuon 50 mA.


      • Masaesbosta

        Pidän akut veneessä talvet ja kaikki kengät irti, jotta saan niiden pinnat puhdistettua. Jännite ei juuri silmin nähtävissä ole mittarin mukaan pudonnut.
        Käyn kerran keskitalvella niitä lataamassa, vaikka se ei kyllä ole tarpeen. Ompahan jotakin puuhailemista veneen kanssa talvellakin :D


    • ToivotaanParasta

      Itselläni jo pitkä kokemus AMG akuista ja hieman vaikuttaa pieneltä tuo lepojännite 12,67, joka minusta pitäisi olla luokkaa 12,8 ja rapiat. Omat tämän hetkiset ovat 7 vuotta vanhat ja latauksen jälkeen muutaman päivän jälkeen ovat 12,87.

      Jätä jääkaappi päälle latauksen jälkeen ja katso päivän päästä, onko pitänyt virtansa vai romahtanut ja päätä sitten uusitko akut!

      • Tillikka31

        Minulla on kokemusta AMG Mersusta ja AGM-akuista.


      • Halo3000
        Tillikka31 kirjoitti:

        Minulla on kokemusta AMG Mersusta ja AGM-akuista.

        Lucky devil, good for you.


    • Armas31

      Terve!
      9,8 ei vielä tarkoita, että akut ovat loppu. (6,2 on jo paljon pahempi.) Koska akut ottivat virtaa vastaan ja latautuivat ("regeneraatio-asentoon päälle 78 tunniksi. Nyt akut ovat levänneet latauksen jälkeen 48 tuntia, ja volttimittari näyttää lupaavaa 12,67 volttia.") 12.7V on normaali ladattujen akkujen lepojännite. Jotkut laturit lopettavat lataamisen kun latausvirta on lähellä nollaa ja latausjännite on saavuttanut asetellun maksimiarvon. Kuten edellä ohjeistettiin kuormita akkuja ja tarkasta tilanne.
      t. Armas31

      • normaaliaon

        Tuollainen noin 10 volttiahan on perus jännite mikä akkuihin jää kun ne on käytetty tyhjäksi ja esim. jääkaappi, lämmityslaitteet, radio ym. lakkaa toimimasta. Sitten jos puretaan vielä viimeisiä esim. valoilla niin helposti voi tippua allekin tuon jännitteet hupiakuissa.

        Tapahtuu useita kertoja kesässä kun ei ole kuin yksi 80ah hupiakku, jos ei saa maasähköä niin joka päivä menee tyhjäksi ja täytyy käynnistää moottori akun lataamiseksi vaikka ei olisi muuta tarvetta.

        Joskus käy myös niin että vaikka periaatteessa akussa olisi virtaa niin jos vaikka jääkaapin kompressori on päällä ja muutamia valoja ym. niin lämmitin ei lähde päälle ellei käynnistä moottoria hetkeksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe