Perheauto viidellä vaihteella

diippaadai

Ei taida juuri enää löytyä miltään merkiltä? Kuusivaihteista en haluaisi.

22

374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • srhsrjhtsd

      Miksi haluat huudattaa konetta 100-120 nopeuksisa? Kiva maksaa korkeampia polttoainekustannuksia? 6-vaihteella välityksiin saadaan mukaan tuo korkeille nopeuksille soveltuva välitys matka-ajoon. Ja eihän sitä 6-vaihdetta pakko ole käyttää vaikka et ajaisikaan maanteillä/motarilla.

      • kehityskehittyy

        Vaikka autossa olisi kolme vaihdetta, voi sen suurimman pykälän välitykset tehdä sellaisiksi, ettei moottori huuda moottoritienopeuksissa.

        Aikanaan kun tuli 5-vaihteiset vaihdelaatikot, epäiltiin viitosen kestävyyttä, ja ilmeisesti se olikin joillakin valmistajilla ongelmana. Hieman samaa ongelmaa epäilen kuusvaihteisissa laatikoissa.

        Perusteluna se, että etuvetoisessa autossa vaihdelaatikolle ei ole leveyssuunnassa liikaa tilaa. Kutosvaihteen lisääminen periaatteessa pidentää laatikkoa, ellei sitten kavenneta kaikkia muita osia, josta seuraa heikentynyt kestävyys.


      • sopivaapykälää
        kehityskehittyy kirjoitti:

        Vaikka autossa olisi kolme vaihdetta, voi sen suurimman pykälän välitykset tehdä sellaisiksi, ettei moottori huuda moottoritienopeuksissa.

        Aikanaan kun tuli 5-vaihteiset vaihdelaatikot, epäiltiin viitosen kestävyyttä, ja ilmeisesti se olikin joillakin valmistajilla ongelmana. Hieman samaa ongelmaa epäilen kuusvaihteisissa laatikoissa.

        Perusteluna se, että etuvetoisessa autossa vaihdelaatikolle ei ole leveyssuunnassa liikaa tilaa. Kutosvaihteen lisääminen periaatteessa pidentää laatikkoa, ellei sitten kavenneta kaikkia muita osia, josta seuraa heikentynyt kestävyys.

        Kestävyydessä tuskin on mitään vaihdemäärästä johtuvaa eroa, onhan noita kuusivaihteisia autoja ollut markkinoilla jo pitkään markkinoilla (yli 10 vuotta).

        Itse pidän enemmän kuusivaihteisesta koska siinä paremmin löytyy jokaiselle nopeusalueelle sopiva vaihde. Toisaalta kiihdytyksissä vaihteita voi jättää väliin eli varsinaisesti vaihteita ei joudu vaihtamaan sen enempää kuin viisivaihteisessakaan

        Ongelma viisivaihteisissa autoissa on se että autosta riippuen viitonen on joko liian lyhyt moottoritienopeuksille tai sitten vaihteiden väliset erot kasvavat liian suuriksi - vanhassa autossa 70 km/h oli "ongelmallinen" nopeus, nelosella kone kävi jo turhan korkeilla kierroksilla mutta viitonen ei vielä vetänyt puhtaasti.


      • kehityskehittyy kirjoitti:

        Vaikka autossa olisi kolme vaihdetta, voi sen suurimman pykälän välitykset tehdä sellaisiksi, ettei moottori huuda moottoritienopeuksissa.

        Aikanaan kun tuli 5-vaihteiset vaihdelaatikot, epäiltiin viitosen kestävyyttä, ja ilmeisesti se olikin joillakin valmistajilla ongelmana. Hieman samaa ongelmaa epäilen kuusvaihteisissa laatikoissa.

        Perusteluna se, että etuvetoisessa autossa vaihdelaatikolle ei ole leveyssuunnassa liikaa tilaa. Kutosvaihteen lisääminen periaatteessa pidentää laatikkoa, ellei sitten kavenneta kaikkia muita osia, josta seuraa heikentynyt kestävyys.

        Vitosen kesto-ongelmat taisivat liittyä lähinnä vetämiseen. Eikä se johdu mistään kavennuksista, vaan siitä miten vaihteet (useimmiten) välittävät voimaa (parilliset ja parittomat eri kautta).

        Pari kuusivaihteista on tullut omistettua. Mukavia ajaa. Ripeän kiihdytyksen päätteeksi voi helposti skipata parikin pykälää ja toisaalta mille tahansa nopeudelle löyty se "oikea" vaihde. Joskin omat autot huutavat reilusti yli 2000 kierroksen lukemia jo 130 km/h nopeuksissa. Se taas liittynee pieneen moottoriin. Pitäisi olla joku kolmilitrainen diesel, että kiertäisi mukavammalla alueella.


    • insinöörit.osaa

      Nykyaikaisissa laajan vääntöalueen bensaturboissa ei tule käytettyä kuin parillisia vaihteita ja aina löytyy tehoa kun tarvitsee. Ykköstä joskun kun lähtee paikaltaan ylämäestä.
      Että siinä mielessä vähän turha lisätä vaihteita autoon.
      Muuntyyppisissä moottoreissa voi olla paikallaan olla enemmän vaihteita. En usko että tuota kestävyyseroa 5/6-vaihdetta on muualla kuin teoriassa.

    • japutput

      Otat automaattina, mutta ei tietenkään DSG:eenä ja CVT:eenä, vaan perinteinen tomsku!

      • loota-rikki

        Tuo VW onkin jo 7:llä vaihteella varmistanut laatikon tai ainakin kytkinlevyjen hajoamisen.


    • diippaadai

      Dsg vaihteistoissa olen huomannut sen seikan että vaihtavat liian pienillä kierroksilla. Itse pitäisin aina s-asennossa. Sama homma on autoissa joissa näkyy vaihteen vaihtokehoitus kojetaulussa. Liian aikaisin kehoittaa vaihtamaan. Jos siihen sokeasti luottaa, varmasti ei tee hyvää voimansiirrolle eikä moottorille.
      Mieluummin hiukka korkeammat kierrokset kuin liian matalat.
      Nykyinen autoni on viisivaihteinen ja ykkönen toimii pihalla jossa kympin nopeusrajoitus eikä vitonen juuri kahtatuhatta ylitä moottoritielläkään. Se riittää mainiosti.
      Automaatissa saa olla vaikka yhdeksän pykälää, se ei haittaa.

    • normaalikäytössä.toimii

      "Liian aikaisin kehoittaa vaihtamaan. Jos siihen sokeasti luottaa, varmasti ei tee hyvää voimansiirrolle eikä moottorille."

      Höpöhöpöä ja vanhaa mutua taas. Sanopa mikä alhaisilla kierroksilla muka olisi vahingollista koneelle tai varsinkaan laatikolle?
      Laatikko ei varsinkaan kärsi alhaisista kierroksista, päinvastoin.
      Koneelle sama juttu, mitä alhaisemmat kierrokset, sitä pienemmät voimat kaikkiin komponentteihin. Kaikkein kestävimmät koneet (isot laivadieselit) käyvät todella pienillä kierroksilla.
      Ainoa mikä on moottorille vahingollista on jos moottori käy PITKÄÄN, AINA ja VAIN pienillä kierroksilla ja matalalla kuormalla. Silloin se voi karstoittua. Puhutaan niinsanotusta pappa-ilmiöstä.

      • Mutumies45

        Vääntömomentti on eri asia kuin kierrokset. Iso kone, pienet kierrokset.
        Liian isolla vaihteella ajaminen kyllä rasittaa ainakin kytkintä ja voimansiirron eri osia.


      • jyrisee

        Tervettä järkeä voi käyttää - omassa autossa vaihto-opastimen mukaan ajaminen varsinkin isommilla vaihteilla (5/6) aiheuttaa matalataajuuksista jyrinää/värinää minkä sekä kuulee että tuntee ja en vaan usko että tuo värinä ainakaan pidentää voimansiirron ikää. Ei sitä laatikkoa yleensä kierrokset hajota vaan vääntö.


      • tukevat.rakenteet

        On ehkä paikallaan tuoda esiin muutamia koneenrakennuksen periaatteita. Tasaisella kuormituksella värinättömässä paikassa kestää heikompikin laatikko, mutta juuri nuo mainitut eli lisääntynyt vääntö, tärinä tai jatkuva värinä /iskevä kuormitus ovat niitä seikkoja, mitkä vaativat lisäämään rakenteiden lujuutta eli akseleiden paksuutta, laakerointia ja rattaita.
        Mutta kun joillakin autonvalmistajilla on vain tarkoitus tehdä mahdollisimman pieni, kevyt ja halpa laatikko, niin silloin mennään mäkeen. Laatikot pitää suhteuttaa koneen vuosi vuodelta lisääntyneisiin voimavaroihin, muuten tulee se seikka opittavaksi kantapään kautta.


      • insinöörisetä

        Vaihdelaatikon kestämä vääntö ei ole kierrosluvusta kiinni. Varsinkin kun muistaa että toisioakselin kierrosluku ja sen välittämä vääntö ei ole lainkaan riippuvainen siitä mikä vaihde on kytkettynä. Käytetty vaihde määrittä ainoastaan sen paljon ensiöakselissa (= moottorissa) on kierroksia.

        Se on totta että jos moottorissa mennään niin alhaiselle kierrosalueelle että se ei käy enää puhtaasti vaan alkaa tärisemään niin silloin tulee ongelmia.
        Nyt kiinnostaisi tietää missä autossa tuollainen ongelma esiintyy. Siis että vaihtovalo syttyy niin alhaisilla kierroksilla että siitä seuraa ko. ilmiö. Ja paljon on silloin koneess kierroksia (sillä isommalla vaihteella). Onko kyseessä bensa vai diesel?

        Ensi kuulemalta kuulostaa aika ihmeelliseltä että joku autonvalmistaja tekisi noin suuren mokan.


      • EnIhanYmmärtänyt
        Mutumies45 kirjoitti:

        Vääntömomentti on eri asia kuin kierrokset. Iso kone, pienet kierrokset.
        Liian isolla vaihteella ajaminen kyllä rasittaa ainakin kytkintä ja voimansiirron eri osia.

        Miten kytkin rasittuu enemmän isolla vaihteella ajamisesta?

        Jos ajetaan oikein pienillä kierroksilla, moottorin antama vääntömomentti on alhaisempi kuin isommilla kierroksilla.

        Ja eikö tuo vääntömomentti ole nimenomaan kytkimelle se asia, joka saa sen luistamaan.


      • dieseleissä
        insinöörisetä kirjoitti:

        Vaihdelaatikon kestämä vääntö ei ole kierrosluvusta kiinni. Varsinkin kun muistaa että toisioakselin kierrosluku ja sen välittämä vääntö ei ole lainkaan riippuvainen siitä mikä vaihde on kytkettynä. Käytetty vaihde määrittä ainoastaan sen paljon ensiöakselissa (= moottorissa) on kierroksia.

        Se on totta että jos moottorissa mennään niin alhaiselle kierrosalueelle että se ei käy enää puhtaasti vaan alkaa tärisemään niin silloin tulee ongelmia.
        Nyt kiinnostaisi tietää missä autossa tuollainen ongelma esiintyy. Siis että vaihtovalo syttyy niin alhaisilla kierroksilla että siitä seuraa ko. ilmiö. Ja paljon on silloin koneess kierroksia (sillä isommalla vaihteella). Onko kyseessä bensa vai diesel?

        Ensi kuulemalta kuulostaa aika ihmeelliseltä että joku autonvalmistaja tekisi noin suuren mokan.

        VAG:n dieseleissä havaittavissa tuo ilmiö kun niitä eniten on tullut ajettua, mutta samoin kyllä muidenkin valmistajien dieseleissä, esim. Hyundain i40, on samaa taipumusta. Vaihtovalo suosittaa pienemmälle vaihtoa 5/6-vaihteilta n. 1200-1300 rpm:n kohdalla, kun koneen puhtaan/värinättömän vedon raja on 1500 rpm:n tienoilla. Ei tuossa isosta kierroserosta ole kyse, mutta varsinkin jos vähänkin joutuu vedättämään (esim. loiva vastamäki) niin aika jyristelyksi menee jos pelkkää vaihdeopastinta katsoo. Pienemmillä vaihteilla vaihto-opastin toimii ok, todennäköisesti siksi että alhaisemmassa vauhdissa moottorin kuormitus on pienempi ja se vetää ongelmitta tyhjäkäynniltä ylöspäin.


    • nettiautossa.ilmoitus

      Citroen C3 alle 200 eurolla!

    • 66-vuotias

      Kun aloittelin autoiluani kartanlukijan ominaisuudessa 1950-luvulla, oli henkilöautoissa tyypillisesti kolme vaihdetta. Kun sitten sain itse ajokortin, olivat 4-vaihteiset vallitsevina.

      Ensimmäisen viisivaihteiseni sain työsuhdeautoksi 1984. Aluksi vähän oudoksuin sitä, kun viitonen vielä oli välitetty liian pitkäksi moottorin vääntöön nähden. Seuraavissa neljässä 5-vaihteisessa välitykset oli valittu harmonisesti – moottorin vääntöominaisuudet, vaihteiden välityssuhteet ja lukumäärä olivat sopusointuiset.

      Kuusivaihteista manuaalia en muista vielä koskaan edes koeajaneeni! Siirryin 5-vaihteisesta manuaalista suoraan 7-vaihteiseen automaattiin (DSG) 2008. Sittemmin olen vaihtanut 7-vaihteiseen perinteiseen ”mehulinkoautomaattiin” 2015.

      Enää ei tulisi mieleenkään hankkia manuaalivaihteista h-autoa, vaihteiden lukumäärästä riippumatta!

      Turha väittää, että olisin siirtynyt automaatteihin osaamattomuuttani. Ajokorttiluokkani on toistaiseksi A BE CE ja k-auton kepittäminen kaksoispoljentoineen ja välikaasuineen on yhä selkäytimessä. Vuosittain tulee harrastusmielessä kuorma-autoiltuakin jonkin verran.

      • nappi.automaatti

        Automaattiin siirrytäänkin kokemuksen ja tietämyksen lisääntymisen myötä. Kun on hämmentänyt manuaalia jo yli 40 vuotta ja samalla ajanut joitakin automaatteja , niin ymmärtää helposti, että automaatti on rallipolkujen ulkopuolella ainoa järkevä vaihtoehto.
        Automatisoidut manuaalit, kuten DSG, ovat kuitenkin vakava virheinvestointi.


    • Vitara16VVT

      Suzuki Vitara 1,6 vaparikoneen saa 5-vaihteisella manuaalilla.

    • Eivieläihaninsinööri

      Autoinsinöörinä tekisin viisivaihteisen auton ja lisäisin siihen liikkeellelähtö vaihteen. Ykkönenhän on sitä kuusivaihteisissa. Näin selvittäisiin viidellä vaihteella ja liikkeellelähtö tapahtuisi aina ns alennusvaihteella. Kuljettajan tekemättä mitään.
      Toisinsanoen ylivaihteen vastakohta mutta automaattinen.

      • automaatti0

        Automaattivaihteisto on keksitty jo kauan aikaa sitten ja nykyään ainakaan ei olisi mitään järkeä alkaa kehittelemään tuollaista erikoista manuaalia jossa on joku yksi automaattinen vaihde. Miksei samalla sitten kerralla automaattiin jos automatiikkaa haluaa?


    • uusi_poloilija

      Kyllähän uuden Volkswagen Golfinkin saa 5-vaihteisena, kun ottaa Trendline-mallin. Samalla saa mallistosta Suomen teille parhaiten soveltuvat pyörät eli 195/65 R15-renkaat, jotka ovat kokonsa vuoksi hiljaisin, mukavin, taloudellisin ja uusittaessa edullisin vaihtoehto. Voi valita viistoperän tai farkun.
      Sama pätee tilaversio Golf Sportsvaniin, joka ei tosin näytä vielä uusiutuneen. Ja jos dieseliä hakee, myös Jetan 2,0 TDI 81 kW on teknisten tietojen mukaan 5-vaihteinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2793
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1173
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1090
    Aihe