Seittemän lovisella on aika kauheaa ajella. Taskupysäköinti on todella vaikea koska lyhyiden pätkien ryömitys on dsg:llä käytännössä mahdotonta ja kuljettajalle tunnotonta vrt oikea automaatti, hyvin tehty kaksoiskytkin (esim TCT) tai vaikkapa manuaali.
Hitaassa kaupunkiajossa DSG tuntuu myös suht tahmaiselta, varmaan siellä kytkinlevyt savuaa ja savuaa. Samaa sanoi Autobilt Ocu kestotestistä jossa lähdöt olivat äkkinäisiä ja vaihteisto nyki kokoajan.
Allekirjoitan iltasanomien jutun DSG:stä täysin:
http://www.is.fi/autot/art-2000001215599.html
"Auton ryömittämistä pitäisi myös välttää, samasta syystä kuin ykköskohdassa. Hidas ryömittäminen varsinkin jarrua vasten kuluttaa kytkinlevyjä hurjasti, aivan kuten kytkimen luistattaminen manuaalilaatikkoisessa autossa. Märkälevyversiot eivät kuumene tai kulu niin pahasti kuin kuivat tai yksilevyiset kytkimet, mutta niidenkin turhaa ryömittämistä on viisasta välttää."
Kaupungissa on pakko ryömitellä ja hidastaa se loivasti jarrulla. Onko muka oikein pysähtyä kokonaan ja jättää 50 metrin "aukko" edessä olevaan ja jatkaa sitten äkkinäisesti?
7-lovinen on tuo pahamaineinen kuiva. Pysykää kaukana.
dsgtä luistatellen, savua savua umpah pah
49
998
Vastaukset
- KQLMEKAKARAAJARAKKIorg
Entäs sitten??? Dsg on robotisoitu "kova" laatikko! Idioottivarmaa ei ole olemassa koska idiootit ovat kekseliäitä 👅 jos on tarvetta ajaa kytkintä luistattamalla pitää hankkia kapine jossa on momentinmuunnin. Vatupassi on mainio vempele vaan jos sillä hakkaa nauloja.... Raskaan kaluston askit ovat robotteja kuivalla kytkimellä poislukien esimerkiksi jätepakkarit ja erikoiskuljetusveturit, niissäkin usein on kovan robottiaskin perässä. momentinmuunnin. En keksi syytä miksi henkilöautossa pitäisi olla.
- Skoda-Kääkkä
Kerroinpa tässä vain kokemukseni 'normaaliin käyttöön tarkoitetusta perheautosta'
- Vastuuvapauslomake
Dsg.n vialliset vuodet jatkuu edelleen
Julkaistu: 16.11.2014 6:19
NÄKÖKULMA Volkswagen-yhtymän DSG-automaattivaihteiston seitsemänvaihteinen versio on tullut ja tulee valmistajalleen huomattavan kalliiksi. Kuusivaihteinenkaan ei ole välttynyt häiriöiltä.
Volkswagen-yhtymän ensimmäinen seitsemänvaihteinen DSG-automaattivaihteisto tuli myyntiin alkuvuodesta 2008, ja toimintahäiriöitä alkoi tulla julkisuuteen jo seuraavana vuonna.
Elokuussa 2009 Yhdysvaltain Volkswagen kutsui 13 500 autoa tarkistettavaksi, kun DSG-vaihteisto vaihtoi vapaalle omia aikojaan.
Melko pian tämän jälkeen kutsu kävi niin ikään Yhdysvalloissa 53 300 autolle, kun kansallinen liikenneturvallisuusvirasto oli saanut DSG:n käyttäjiltä valituksia voimanpuutteesta ajon aikana. Molemmissa kutsuissa Volkswagenin mukaan syynä oli viallinen lämpöanturi.
Kiinassakin kuluttajansuoja
toimii
Kiinalaiset käyttäjät ovat vuodesta 2009 lähtien ilmaisseet netin keskustelupalstoilla tyytymättömyytensä DSG-vaihteistojen vikoihin ja toimintahäiriöihin. Kuusivaihteisessa tuttuja ilmiöitä ovat olleet poikkeukselliset äänet ja vaihtomekanismin jumiutuminen.
Seitsemänvaihteisessa on outojen äänien lisäksi havaittu ainakin nykiviä vaihtoja, moottorin käyntinopeuden yllättävää nousua sekä automatiikan kyvyttömyyttä vaihtaa kakkos-, nelos- ja kuutosvaihteille.
Maaliskuussa 2012 Kiinan valtion muun muassa laadunvalvonnasta ja tarkastuksesta vastaava hallintovirasto vaati Volkswagenia tutkimaan tapaukset. Vielä saman kuun aikana Kiinan Volkswagen myönsi, että seitsemänvaihteisessa DSG-vaihteistossa saattoi olla vika, jonka korjaamiseksi noin puoli miljoonaa autoa pitäisi kutsua käymään merkkikorjaamoilla eri puolilla Kiinaa. Korjaukseksi tarjottiin elektroniikan ohjelmistopäivitystä.
Tämän vuoden maaliskuun 15. päivänä Kiinan televisio lähetti kansainvälisen kuluttajan oikeuksien päivän kunniaksi ohjelman, jossa arvosteltiin Volkswagen-yhtymän valmistamissa DSG-vaihteistoissa ilmenneitä häiriöitä.
Kaksi päivää myöhemmin Kiinan Volkswagen ilmoitti, että se lähettää aivan vapaaehtoisesti takaisinkutsun DSG-vaihteistolla varustetuille autoille. Tällä viikolla tähän mennessä kutsuttujen kokonaismääräksi Kiinassa on tarkentunut 640 309 autoa.
Ei ollutkaan vain
kiinalainen ilmiö
11. maaliskuuta tänä vuonna Australian Volkswagen ilmoitti kesäkuun 2008 ja syyskuun 2011 välillä valmistettujen Volkswagen Golfin, Jetan, Polon, Passatin ja Caddyn, yhteensä 25 982 auton takaisinkutsusta. Kutsu koski nimenomaan seitsemänvaihteista DSG:tä.
Volkswagenin johtokunnan jäsen professori Ulrich Hackenberg kommentoi jo toukokuun alkupuolella australialaiselle Drive.com.au-sivustolle, että Kiinassa myytyjen DSG-vaihteistojen häiriöt liittyvät Kiinassa valmistettuihin vaihteistoihin.
Australiassa taas myydään Euroopassa valmistettuja vaihteistoja, joten hänen mukaansa ongelmat eivät täysin koskisi Australiassa myytäviä DSG-autoja.
Silti kesäkuun 11. päivänä Australian Volkswagen laajensi kutsunsa myös kuuteen tuhanteen Audiin ja 1 746:eena Skodaan, nämäkin seitsemänvaihteisella DSG:llä varustettuna.
Japanissa kutsuttiin viime toukokuun alussa 91 000 seitsemänvaihteisella DSG-vaihteistolla varustettua autoa tarkastukseen ja korjaukseen. Samoin Singaporen Volkswagen on kutsunut 6 181 kpl vastaavia malleja katsottavaksi.
Myös Malesiassa samaan aikaan kutsu kävi kesäkuun 2010 ja 2011 välillä valmistetuille Passateille, Poloille, Sciroccoille, Golfeille, Jetoille ja Cross Touraneille, yhteensä 3 962 autolle.
Volkswagen-yhtymä on arvellut Kaukoidässä ilmenneiden DSG-vaihteiston toimintahäiriöiden syiksi kuumaa ja kosteaa ilmastoa, äärimmäisen ruuhkaista liikennettä ja saastunutta ilmaa.
Kutsukampanjasta
maailmanlaajuinen
Tällä viikolla Volkswagenin takaisinkutsut laajenivat yleismaailmallisiksi. Kutsuttuihin 2,64 miljoonaan autoon sisältyvät jo Kiinan aikaisemmat kutsut tänä vuonna.
Nyt yhtiö sanoo korjaavansa DSG:tä vaihtamalla alkuperäinen synteettinen vaihteistoöljy mineraalipohjaiseksi. Sen pitäisi poistaa sähköhäiriöt vaihteistosta.
Maailmanlaajuiseen takaisinkutsuun kuuluvat myös katumaasturi Tiguanissa havaittu sulakehäiriö valolaitteissa ja Amarok-avolavapakettiautossa todettu polttonestevuoto. Suomessa kutsu käy noin 2400:lle Tiguanille ja 900:lle Amarokille.
Korjausten ja muutosoperaatioiden lopullista hintaa yhtiölle voi vain arvailla - minätiedänparemmin
On se upeaa kun kriitikotrollit kirjoittavat asiasta, josta eivät mitään tiedä.
Ja ikivanhoja nettijuttuja postataan tänne.
"Asiallista" tiedonvälitystä, hehhe-hehhe.
Sanoisin pikemminkin että pa skanjauhantaa. - Ocu.1.8vebastolla
Totta.turhahan sitä on selitellä.
DSG ON TÄYSIN SUSI.
Käyttömukavuusjin täysin nolla.- ei.vaan.kestä
Laatikkoja on ollut markkinoilla nyt reilut kymmenen vuotta ja facelift-Golfissa tuli taas uuden sukupolven versio aiheesta.
VW on noussut tämän reilun 10 vuoden TSI-DSG aikakauden aikana maailman suurimmaksi ja kannattavimmaksi autonvalmistajaksi. Ei huono suoritus täysin paskoilla koneilla ja laatikoilla. Kuinkahan ylivoimainen VW olisi jos se tekisi edes vähän kestäviä autoja? Nythän volsut seisovat pajalla reilut puolet ajasta. - DacistiVoittiTaas
ei.vaan.kestä kirjoitti:
Laatikkoja on ollut markkinoilla nyt reilut kymmenen vuotta ja facelift-Golfissa tuli taas uuden sukupolven versio aiheesta.
VW on noussut tämän reilun 10 vuoden TSI-DSG aikakauden aikana maailman suurimmaksi ja kannattavimmaksi autonvalmistajaksi. Ei huono suoritus täysin paskoilla koneilla ja laatikoilla. Kuinkahan ylivoimainen VW olisi jos se tekisi edes vähän kestäviä autoja? Nythän volsut seisovat pajalla reilut puolet ajasta.Dacian automaatti on kaikkein kestävin ja mukavin ajossa: Duster onkin markkinaykkönen jo 12 vuotta peräkkäin.
- Tykkäsin
”Hidas ryömittäminen varsinkin jarrua vasten kuluttaa kytkinlevyjä hurjasti, aivan kuten kytkimen luistattaminen manuaalilaatikkoisessa autossa.”
Mitähän tuo IS:n kaikkitietävä toimittaja mahtaa tarkoittaa ilmauksella ”hidas ryömittäminen jarrua vasten”? Jarrupolkimen painaminenhan saa saman tien aikaan kytkimen avautumisen = ei hankausta, ei luistoa, ei kulumista! Ellei kytkin avautuisi, ei moottori jaksaisi käydäkään ”jarrua vasten”!
Ajoin itse lähes 7 vuotta / yli 100 tkm 7-vaihteisella kuivakytkimisellä DSG:llä ilman kuvatunlaisia ongelmia. Ruuhkassa ryömittämisessä toki tapahtuu kytkimen (DSG:ssä kytkinten) luistoa hetken aikaa aina vedon alkaessa, mutta uskoakseni kuluminen alkaa muodostua ongelmaksi vasta useamman sadan tkm:n kohdalla, ainakin keskimääräisissä olosuhteissa. Itse en onnekseni joutunut ryömittämään autoa ruuhkaliikenteessä päivittäin, vaikka asunkin pk-seudulla Kehä I:n ja Kehä III:n välimaastossa.
Olen kaksi vuotta sitten siirtynyt 7-vaihteiseen perinteiseen ns. mehulinkoautomaattiin, mutta syynä ei suinkaan ollut tyytymättömyys DSG:n ominaisuuksiin. Minusta se oli ihan pätevä ja miellyttävä kapistus: jokseenkin yhtä vaivaton ja ongelmaton käyttää kuin ”oikea” automaatti, nopeatoiminen mutta vähähäviöisenä polttoainetta säästävä. En kadu, että valitsin DSG:n manuaaliaskin asemesta. - Kolmiraajarakki
Täysin paska lodju.jokaikisessä koeajossa moitittu siedettäviä ominaisuuksia.eihän tuolla voi edes peruuttaa kärri peräs..
Tää höpöttelevä skeidajulli ei oo dsg skeidalla ajanu varmaan metriäjään.- DacistiVoittiTaas
Juuri näin. Dacia on ratkaissut nämäkin ongelmat ylivertaisella tavalla. skoda on paska.
- Se_olikin
Toyota-palstan oma trollipoju joka valehtelee työnantajansa Skodan tai Vw:n piikkiin kehuen samalla omaa "mersuaan". Esiintyy jopa nimimerkilla E220CDI mutta viihtyy parhaiten Toyotaa solvaamassa.
- VastuuvapausLomake
Ryntäily, hiipiminen ylämäkeen pakittamisen sietämätön vaikeus yms. hitaissa vauhdeissa pyörittelyn ongelmat ovat dsg.n siedettäviä ominaisuuksia.
Myös epälooginen vaihtaminen tietyissä nopeuksissa ärsyttää ja yllättää. - KQLMEKAKARAAJARAKKIorg
Oikein hyvin käy peruuttaminen kärrynkin kanssa, myös ylämäkeen, kun osaa 😊
Toki painavan kärryn, esimerkiksi asuntovaunun peruuttaminen sujuu paremmin perinteisellä mehulingolla vaan siinä taasen on omat huonot puolensa, esimerkiksi tehohäviöt(suurempi polttoaineenkulutus) ja laatikon kuminauhamaisuus turbiinilukon ollessa auki. Mehulinko on mukavampi kaupunkiliikenteessä, dsg ylivoimanen maantiellä.
Makuasia sano koira kun muniaan nuoli 👅
Onneks suomessa voi hankkia auton omien mieltymystensä mukaan. - DsgSusijosyntyessään
Ryntäily, hiipiminenylämäkeen pakittamisen sietämätön vaikeus yms. hitaissa vauhdeissa pyörittelyn ongelmat ovat dsg.n siedettäviä ominaisuuksia.myös epälooginen vaihtaminen tietyissä nopeuksissa ärsyttää ja yllättää.
Nuo lodjut kiellettiin ruotsissa taksikäytössäkin pari vuotta sitten. - KQLMEKAKARAAJARAKKIorg
Älä puhu paskaa! Ei kielletty.
- DacistiVoittiTaas
Kyllä jullinjuntti tietää. Se on käynytkin Tukholmassa.
- hörlkttähölkopöjk
DacistiVoittiTaas kirjoitti:
Kyllä jullinjuntti tietää. Se on käynytkin Tukholmassa.
On se sen verran käynyt, että risteilyllä katsonut laivan baarin ikkunasta ulos kun laiva on käynyt Tukholmassa kääntymässä. Maihin ei ole pystynyt menemään.
- Näyttää_olevan
Toyota-palstan jakomielitautisella trollipojulla taas uusi nimimerkki eli sivupersoona.
- Kaasujalkasi
Olen ihan tyytyväinen. Ryömii hitaasti 1-vaihteella kun vaan ei paina kaasua liikaa, samoin peruuttaa ihan hyvin. On kuitenkin maltettava odottaa sekunti eikä painaa kaasua. Jos painaa kaasua, niin sitten se kyllä lähtee ripeästi, mutta niinhän sen pitääkin!
Tiukka nousu vaikka autotallin korkean kynnyksen yli on haasteellinen jos lähtee pysähdyksistä, mutta se on sama juttu käsilaatikon ja jalkakytkimenkin kanssa: Kytkintä luistatetaan ja sitten renkaat hyppävät.
Start stoppiin minulla olisi kuitenkin toivomus, että moottori pysähtyisi vasta kun painaa jarrua syvemmälle. Eli jos jonossa tai risteykseen tullessa pysähtyessään tietää että lähtee liikkeelle heti, painaisi vain vähän jarrua eikä moottori pysähtyisi. Sitten jos näkisi että seistaan pitempään, painaisi jarrua syvempään ja vasta sitten moottori sammuisti. Moottori toki käynnistyy ripeästi, mutta se alkaa ärsyttää kun se pysähtyy vaikka sekunniksi, kun eihän se auto tiedä milloin matka jatkuu jarrun painamisen jälkeen. Toki start stopin saa pois päältä nappulasta, mutta se menee takaisin päälle kun seuraavan kerran on virrat pois ja käynnistää uudelleen varsin starttaamalla. Ainakaan minä en ole läytänyt keskinäytöstä kohtaa josta start stopin saisi pysyvästi pois päältä - kenties se on katsastuksessa toimivaksi vaadittu varuste autolle määritellyn CO2-arvon takia,- KQLMEKAKARAAJARAKKIorg
Tietokoneella saa koko järjestelmän pois vaan ei niin jot saisi päälle nappia painamalla.
- KovinKriittinen
KQLMEKAKARAAJARAKKIorg kirjoitti:
Tietokoneella saa koko järjestelmän pois vaan ei niin jot saisi päälle nappia painamalla.
Pitää ostaa satojen eurojen vag.com softa että saa pois ominaisuuden josta on maksanut auton hinnassa. Ei näin.
- KQLMEKAKARAAJARAKKIorg
Ei tarvitse ostaa, ihan huollon yhteydessä onnistuu. Ja kyseessä on uusien autojen ominaisuus, tulee kaikissa merkeissä "kaupan päälle" halusit tai et.
- FactChecking
KQLMEKAKARAAJARAKKIorg kirjoitti:
Ei tarvitse ostaa, ihan huollon yhteydessä onnistuu. Ja kyseessä on uusien autojen ominaisuus, tulee kaikissa merkeissä "kaupan päälle" halusit tai et.
Huolto tekee sen säädön vain kalliilla softalla ja ottaa siitä reippaan tuntihinnan, ei sen kummallisempi vaihtoehto.
- Ei.kestä.ei
Mikä helvetin pelle tää sönköttäjä oikein on..
Dsg on keksintö helvetistä.- Mikäkö_
No sehän on Toyota-palstan oma Skoda/Vw-maahantuojan maksama trollipoju. Eikö sitä vielä kaikki tunnista. Aamusta iltamyöhään 18 tuntia päivässä Toyotan solvausta ja Vw-konsernin epätoivoista puolustelua. Nolo ja lapsellinen mutta sitkeä skitsofreenikko.
- Minä.tiedän.paremmin
Kaikki ovat tottuneet siihen mehumaijaan, niin että polkaisevat kaasun aina pohjaan. Silti mitään ei tapahdu, muuta kuin kierrokset nousee korkealla ja moottori huutaa. Sitten kun istuvat autoon, jossa on DSG-laatikko ja samalla tavalla polkaisevat kaasun pohjaan, niin totta kai se nykäisee.
Ei pojjaat sillä tavalla. Auto lähtee liikkeelle erittäin siististi, kun vain ottaa jalan pois jarrulta ja antaa mennä. Kun auto liikkuu, sitten voi jo painaa kaasua, ja katso: auto kiihtyy hienosti haluttuun nopeuteen ilman nykimisiä. Sama peruuttamisen kanssa, ei sille autolle tarvitse hullun lailla kaasua polkea.- FaktanTarkistaja
Korjaan: Kaikki skodistit ovat tottuneet siihen että mitään ei tapahdu.
Kannattaa joskus myös kokeilla sitä kaikin puolin huonoa "mehumaijaa", saatat yllättyä. - Paremmat.faktat.tässä
FaktanTarkistaja kirjoitti:
Korjaan: Kaikki skodistit ovat tottuneet siihen että mitään ei tapahdu.
Kannattaa joskus myös kokeilla sitä kaikin puolin huonoa "mehumaijaa", saatat yllättyä.Kaikkea on pitkän elämän aikana kokeiltu. Ensimmäinen automaattivaihteisto oli työsuhdeauto Volvo 343 variaattorilla joskus vuonna mineraaliöljyt... Momentinmuuntimellakin varustetuilla autoilla on tullut ajeltua, mutta siistein kaikista on kaksoiskytkentävaihteisto. Mielipidettäni en vaihda vaikka rölli inkuttaisi mitä.
- Toyota-palstan
Paremmat.faktat.tässä kirjoitti:
Kaikkea on pitkän elämän aikana kokeiltu. Ensimmäinen automaattivaihteisto oli työsuhdeauto Volvo 343 variaattorilla joskus vuonna mineraaliöljyt... Momentinmuuntimellakin varustetuilla autoilla on tullut ajeltua, mutta siistein kaikista on kaksoiskytkentävaihteisto. Mielipidettäni en vaihda vaikka rölli inkuttaisi mitä.
trollipojuna sinä et ole ajanut kuin Helkama Raisulla. Vakava skitsofrenia estää ajokortin saannin.
- FaktanTarkistaja
Skodistihan ajaa vaikka manuaalilla ja välikaasulla, "kun pärjää ja näähän on makuasioita"
Länsiautoilija ajaa hyvällä kestävällä automaatilla.- KQLMEKAKARAAJARAKKIorg
Kyllä se manuaalikin käy ja välikaasulla vaihtokin onnistuu. Vaikka tuo työkalu onkin automaatti(se mitääntekemätön robotti) kieltämäti edellinen kaipaan suorahampaista fulleria.
Kuis käy autoexpertiltä vaihtaminen synkkaamattomalta? Onks kokemusta :-P
- DSG-minuakin-vaivaa
Suositteletteko rullailemaan valoihin hitaasti kaukaa, takana tulevia yleensä ärsyttäen vai tekemään äkkipysähdyksiä juuri ajallaan?
- vaivaako.pukamat
Ja mitähän tuolla edellisellä on vaihteiston kanssa tekemistä???? Selittääkö trolli jotain mitä se ei itse tiedä?
- DSG-minuakin-vaivaa
vaivaako.pukamat kirjoitti:
Ja mitähän tuolla edellisellä on vaihteiston kanssa tekemistä???? Selittääkö trolli jotain mitä se ei itse tiedä?
AP:n linkkiin liittyy. Väheneekö luistatus näin ajamalla niin paljon että se kannattaa ja kytkimet kestää kauemmin?
- Viljamin_Sisar
Hohoo ostaisitte kunnon autot niin ei tarvitse ruikuttaa !!
- katuhaukka2
Mikä auto sillä Viljamilla on?
- FaktanTarkistaja
Jos kaiken offtopicin seasta takaisin aiheeseen?
Mitä mieltä olette jutusta http://www.is.fi/autot/art-2000001215599.html
Pitääkö paikkansa että kytkimet luistaa pahoin normaalissa kaupunkiajossa jossa ryömitellään ajoittain jopa jarrun kanssa? - p.skaakouraan
NÄKÖKULMA Volkswagen-yhtymän DSG-automaattivaihteiston seitsemänvaihteinen versio on tullut ja tulee valmistajalleen huomattavan kalliiksi. Kuusivaihteinenkaan ei ole välttynyt häiriöiltä.
Volkswagen-yhtymän ensimmäinen seitsemänvaihteinen DSG-automaattivaihteisto tuli myyntiin alkuvuodesta 2008, ja toimintahäiriöitä alkoi tulla julkisuuteen jo seuraavana vuonna.
Elokuussa 2009 Yhdysvaltain Volkswagen kutsui 13 500 autoa tarkistettavaksi, kun DSG-vaihteisto vaihtoi vapaalle omia aikojaan.
Melko pian tämän jälkeen kutsu kävi niin ikään Yhdysvalloissa 53 300 autolle, kun kansallinen liikenneturvallisuusvirasto oli saanut DSG:n käyttäjiltä valituksia voimanpuutteesta ajon aikana. Molemmissa kutsuissa Volkswagenin mukaan syynä oli viallinen lämpöanturi.
Kiinassakin kuluttajansuoja
toimii
Kiinalaiset käyttäjät ovat vuodesta 2009 lähtien ilmaisseet netin keskustelupalstoilla tyytymättömyytensä DSG-vaihteistojen vikoihin ja toimintahäiriöihin. Kuusivaihteisessa tuttuja ilmiöitä ovat olleet poikkeukselliset äänet ja vaihtomekanismin jumiutuminen.
Seitsemänvaihteisessa on outojen äänien lisäksi havaittu ainakin nykiviä vaihtoja, moottorin käyntinopeuden yllättävää nousua sekä automatiikan kyvyttömyyttä vaihtaa kakkos-, nelos- ja kuutosvaihteille.
Maaliskuussa 2012 Kiinan valtion muun muassa laadunvalvonnasta ja tarkastuksesta vastaava hallintovirasto vaati Volkswagenia tutkimaan tapaukset. Vielä saman kuun aikana Kiinan Volkswagen myönsi, että seitsemänvaihteisessa DSG-vaihteistossa saattoi olla vika, jonka korjaamiseksi noin puoli miljoonaa autoa pitäisi kutsua käymään merkkikorjaamoilla eri puolilla Kiinaa. Korjaukseksi tarjottiin elektroniikan ohjelmistopäivitystä.
Tämän vuoden maaliskuun 15. päivänä Kiinan televisio lähetti kansainvälisen kuluttajan oikeuksien päivän kunniaksi ohjelman, jossa arvosteltiin Volkswagen-yhtymän valmistamissa DSG-vaihteistoissa ilmenneitä häiriöitä.
Kaksi päivää myöhemmin Kiinan Volkswagen ilmoitti, että se lähettää aivan vapaaehtoisesti takaisinkutsun DSG-vaihteistolla varustetuille autoille. Tällä viikolla tähän mennessä kutsuttujen kokonaismääräksi Kiinassa on tarkentunut 640 309 autoa.
Ei ollutkaan vain
kiinalainen ilmiö
11. maaliskuuta tänä vuonna Australian Volkswagen ilmoitti kesäkuun 2008 ja syyskuun 2011 välillä valmistettujen Volkswagen Golfin, Jetan, Polon, Passatin ja Caddyn, yhteensä 25 982 auton takaisinkutsusta. Kutsu koski nimenomaan seitsemänvaihteista DSG:tä.
Volkswagenin johtokunnan jäsen professori Ulrich Hackenberg kommentoi jo toukokuun alkupuolella australialaiselle Drive.com.au-sivustolle, että Kiinassa myytyjen DSG-vaihteistojen häiriöt liittyvät Kiinassa valmistettuihin vaihteistoihin.
Australiassa taas myydään Euroopassa valmistettuja vaihteistoja, joten hänen mukaansa ongelmat eivät täysin koskisi Australiassa myytäviä DSG-autoja.
Silti kesäkuun 11. päivänä Australian Volkswagen laajensi kutsunsa myös kuuteen tuhanteen Audiin ja 1 746:eena Skodaan, nämäkin seitsemänvaihteisella DSG:llä varustettuna.
Japanissa kutsuttiin viime toukokuun alussa 91 000 seitsemänvaihteisella DSG-vaihteistolla varustettua autoa tarkastukseen ja korjaukseen. Samoin Singaporen Volkswagen on kutsunut 6 181 kpl vastaavia malleja katsottavaksi.
Myös Malesiassa samaan aikaan kutsu kävi kesäkuun 2010 ja 2011 välillä valmistetuille Passateille, Poloille, Sciroccoille, Golfeille, Jetoille ja Cross Touraneille, yhteensä 3 962 autolle.
Volkswagen-yhtymä on arvellut Kaukoidässä ilmenneiden DSG-vaihteiston toimintahäiriöiden syiksi kuumaa ja kosteaa ilmastoa, äärimmäisen ruuhkaista liikennettä ja saastunutta ilmaa.
Kutsukampanjasta
maailmanlaajuinen
Tällä viikolla Volkswagenin takaisinkutsut laajenivat yleismaailmallisiksi. Kutsuttuihin 2,64 miljoonaan autoon sisältyvät jo Kiinan aikaisemmat kutsut tänä vuonna.
Nyt yhtiö sanoo korjaavansa DSG:tä vaihtamalla alkuperäinen synteettinen vaihteistoöljy mineraalipohjaiseksi. Sen pitäisi poistaa sähköhäiriöt vaihteistosta.
Maailmanlaajuiseen takaisinkutsuun kuuluvat myös katumaasturi Tiguanissa havaittu sulakehäiriö valolaitteissa ja Amarok-avolavapakettiautossa todettu polttonestevuoto. Suomessa kutsu käy noin 2400:lle Tiguanille ja 900:lle Amarokille.
Korjausten ja muutosoperaatioiden lopullista hintaa yhtiölle voi vain arvailla - pröhööö
http://www.is.fi/autot/art-2000000685210.html
67 prosentia vastanneista ei luota dsg skeidaan - 2.4STW__
Muistetaanpa että 7v DSG askeja on kahta tyyppiä Pitkään on käytössä jo ollut kuivakytkin aski enintään 250Nm väännölle. Sitten Audin kehittämä ja nyt myös muilla konsernin merkeillä käyttössä oleva märkäkytkin aski mikä kestää yli tuplaten vääntöä.
Tuo 7v märkäkytkin aski kestää ryömittämistä ja muutenkin parempi. Ei sekään silti oikea automaatti ole. Tien päällä pärjää kun oppii vaihdeläpysköillä välillä ennakoimaan.
Ryömittäminen hyvin hitaasti onnistuu aika kivasti mutta sellainen hölkkävauhti on vaikea pala.
Tuon 7v askin välitykset (ainakin Audin 2L dieselissä) on huonosti valittu. Koneen voima alakierroksilla on heikko ja aski kuitenkin yrittää käyttää tien päälläkin alle 1500rpm kiekkoja. Jos vaihteet 5-6-7 olisivat hitusen lyhyempiä homma pelaisi hienosti nyt ei.- ainalähtee
Omat kokemukset DSGstä rajoittuvat TSI-koneisiin. TSIssä on niin laaja tehoalue, että aika typeräkin vaihteisto löytää niistä aina tehoa kun pedaalia painaa. Dieselien jyrkkä "nyykähtäminen" kierroslukualueen molemmissa päissä voi olla haastavampi hallita lastuaivolle.
Suosittelen bensaturboa jos haluaa välttää flatspotteja. - dsg.pettymys
ainalähtee kirjoitti:
Omat kokemukset DSGstä rajoittuvat TSI-koneisiin. TSIssä on niin laaja tehoalue, että aika typeräkin vaihteisto löytää niistä aina tehoa kun pedaalia painaa. Dieselien jyrkkä "nyykähtäminen" kierroslukualueen molemmissa päissä voi olla haastavampi hallita lastuaivolle.
Suosittelen bensaturboa jos haluaa välttää flatspotteja.TSI DSG kärsii juuri näistä flat spoteista mm kierrosalueen alapäässä. Kovin ikävää paikaltaan lähteminen tai ryömitys kun yleensä ei tapahdu mitään, ja kun tapahtuu niin se tarkoittaa kytkimien luistattelua ja äkkilähtöä. Pitänee käydä vaihtamassa kaskon kk-maksuja korkeammaksi jotta omavastuu pienenee.... Tällä menolla pysäköinti tulee aiheuttamaan jonkun vahingon, ainut kysymys on että tapahtuuko nyt vai kohta
- Vastuuvapauslomake
Onneton lodju..vw osti aisinilta 1.5 miljoonaa laatikkoa jenkkeihin toimitettavaksi..toi uusinkin dsg laatikko on susi.ärsyttäviä ominaisuuksia täynnä.kertoi tm.
- AisinRuuulsOk
Kerrankin vw teki jotain järkevää
- kuha.kysyn
Mikä tää v***n "Aisin" on, josta Jullinjuntti aina jankuttaa? Joku Toyotan alihankkija?
Ei muuten, mutta kun oma auto on luotettava manuaali, autotekniikan yksityiskohdat evvk. - Eräs_maailman
kuha.kysyn kirjoitti:
Mikä tää v***n "Aisin" on, josta Jullinjuntti aina jankuttaa? Joku Toyotan alihankkija?
Ei muuten, mutta kun oma auto on luotettava manuaali, autotekniikan yksityiskohdat evvk.parhaista ja tunnetuimmista automaattilaatikoiden valmistajasta.
- AitoAutomaattRy
kuha.kysyn kirjoitti:
Mikä tää v***n "Aisin" on, josta Jullinjuntti aina jankuttaa? Joku Toyotan alihankkija?
Ei muuten, mutta kun oma auto on luotettava manuaali, autotekniikan yksityiskohdat evvk.Toki manuaali on parempi kuin DSG, mutta ihmettelen miksi kuljettajan pitäisi hämmennellä rattaita ja polkea kytkintä?
- Kukaan.ei.osaa.ajaa
http://www.is.fi/autot/art-2000001215599.html
Hei jorma miksi näin.
Eikö autolla pitäisi voida ajaa ilman moisia ohjeistuksia.
Hei jorma miksi näin
Eikö vaihdelaatikon pitäisi kestää vähintään 300 th km.
Hei jorma.miksi dsg ei kestä mitään. - trollit.heII.vettiin
Asiantuntemattomat aasit täällä taas kirjoittaa vaihdelaatikosta, josta eivät tiedä enempää kuin kalakukko maantiekartasta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 575750
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap233637Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2211836Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei281752- 941202
MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna291155Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel278929Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee49927Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.74867Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35848