Entä jos akkupaketti hiipuu

Asiaaakuista

Olen mielinyt hybridi Priuksen ostoa, 2-3 vuotta vanhaa käytettyä. Löytyykö autosta jotain huoltovalikkoa tai muuta tiedon lähdettä, josta voisi luotettavasti arvioida, auton akuston todellista kuntoa ja terveydentilaa? Voiko akkupatterin kuonnon käydä esim. mittauttamassa jollain ulkopuolisella asiantuntijalla, joka kertoo rehellisesti paljonko akku on "kulunut" ja paljonko sillä on elinkaarta ja järkevää käyttöikää vielä jäljellä?

Ajatus hybridista houkuttaa mutta akkupaketin kalleus vähän arveluttaa, jos sen kanssa pamahtaa itselle eteen vaihtotarve.

33

413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei_koko_akkupaketti

      mihinkään "hiivu". Alkuperäisiä paketteja yli 10-vuotiaissa autoissa suurin osa vieläkin. Ja jos joskus tulevaisuudessa kävisikin niin että jokin kenno hajoaa, voi ne vaihtaa yksitellen. NiMh-akku on sen tyylinen että se on joko kunnossa tai rikki joten käytetyn ehjän kennon voi hyvin vaihtaa hajonneen tilalle. Ehjä kenno maksaa muutaman kympin esimerkiksi Ebayssä eikä vaihtokaan näköjään ole mikään kovin monimutkainen operaatio jos vähän katsoo mitä on tekemässä. Täälläkin joku Toyota-trollipoju maalailee kauhukuvia asiasta valehdellen julkeasti kuten sama trolli tekee näköjään kaikessa muussakin kirjoittelussaan.

    • Akkuturva 10v-350 000km .

      • Asiaaakuista

        Siirtyykö valmistajan takuu tai turva auton mukana, jos omistaja vaihtuu?

        Miten Toyota määrittää akkuturvan käytännössä? Eli millainen akun kunnon pitää olla, jotta sen saa takuun piiriin kuuluvana työnä vaihdettua? Korvataako takuu akkupaketin osat vai osat työt?

        Onko kenelläkään jakaa kokemuksia miten akkutakuu on käytännössä toiminut?


      • Ei.huolta.akuista
        Asiaaakuista kirjoitti:

        Siirtyykö valmistajan takuu tai turva auton mukana, jos omistaja vaihtuu?

        Miten Toyota määrittää akkuturvan käytännössä? Eli millainen akun kunnon pitää olla, jotta sen saa takuun piiriin kuuluvana työnä vaihdettua? Korvataako takuu akkupaketin osat vai osat työt?

        Onko kenelläkään jakaa kokemuksia miten akkutakuu on käytännössä toiminut?

        Takuu siirtyy, sen voimassa oloksi riittää kerran vuodessa merkkihuollossa tehtävä hybridcheck, siinä testataan sähköpuolen kunto testerillä.


    • umpoxaccu

      SAAKO MOTONETITÄ HALAVEMPAA KUN MAKSAA 15000eur uusi toyo akku

      • eisemontaatonttua

        Kyllä niitä saa ebaystä ihan muutamalla tonnilla. Sitten vaan siihen työt päälle, niin ei varmaan monta tonnia pala.


    • eiKannataHankkiaOngelmaa

      Ei ne akut ole mitään viattomia, ihan samalla lailla nekin voivat hajota kuin muutkin akut. Tuo Toyotan huipputakuuhan tarkoittaa ja turvaa sen ettei akkujen teho ole laskenut alle 40% alkuperäisestä ja jos pysytään tuon rajan paremmalla puolella Toyotan mielestä ne ovat täysin kunnossa, eikä mene takuuvaihtoon.

      • Trollipojun_persaukisuus

        ja skitsofrenia pistää kirjoittelemaan mitä sattuu ja milloin sattuu. Viime yönäkin klo 3-4 poju keskusteli pelkästään itsensä kanssa. Aika noloa ja lapsellista.


      • Se_on_vain
        Trollipojun_persaukisuus kirjoitti:

        ja skitsofrenia pistää kirjoittelemaan mitä sattuu ja milloin sattuu. Viime yönäkin klo 3-4 poju keskusteli pelkästään itsensä kanssa. Aika noloa ja lapsellista.

        merkki Toyota-trollipojun skitsofreniasta, noloudesta ja lapsellisuudesta.


      • Trollipojun_sairaus
        Se_on_vain kirjoitti:

        merkki Toyota-trollipojun skitsofreniasta, noloudesta ja lapsellisuudesta.

        kuitenkin pahenee päivä päivältä eikä tule päättymään hyvin. Tiedän pitkästä kokemuksesta opiskeluaikoina ambulanssin mukana, ns. junansuorittajien kappaleita ratapenkoilta kerätessä.


    • Akutkinkuluu

      No jos palataan tähän asiallisempaan keskusteluun ja jätetään nuo nuppipuolen asiat niitä harrastaville, vaikka "lataamo" on varmaan tuollekin kaverille tuttu paikka.

      Niin noita on ymmärtääkseni eri akkutyypeillä. Lyijyakku tykkää olla täynnä (eli ei kestä kauaa ei-ladattavassa hybridissä) kun taas nuo uudemmat ei tykkää jatkuvasta täyteen lataamisesta vaan on mielellään puolillaan.

      Mutta kyllä noita akkuja kuormitetaan. Akun voi saada kerrallakin kunnottomaksi jos auto seisoo pitkään vajaalla akulla ja akku sitten tyhjenee. Ei siitä enää tule entisenlaista, se toimii jonkin verran mutta jännite putoaa nopeasti. Sellaiset menevät käytettyjen markkinoille. Lisäksi teknisiä vikoja on esiintynyt. Pitää muistaa että akun kunto vaikuttaa olennaisesti kulutuslukemiin, viralliset kulutuslukemat on hölynpölyä ja hyvätkin saatu upo-uudella akulla. Vanhat priukset kuluttaa selvästi enemmän kuin uudet.

      • syrjitäänköMeitä

        Eikös meillä ole saatavana vain noita halvempia lyijyakkuja, oli auto ladattavaa mallia tai ei.


    • akuton

      Eipä näytä eBayssa Priuksen akkusetin mitenkään huimaavan kallis olevan. Vajaallla 1000 dollarilla (850 euoa) sen saa ja kennoja muutamalla kympillä tarpeen mukaan. Jossakin oli maininta, että Aurikseen akku maksaa vaihdettuna noin 1600 euroa Suomessa.

      • Savunousee

        Sieltä kun tilaa niin kärähtää koko Tojo. Eikä vakuutusyhtiö halua kuullakaan, ja maahantuoja ei enää ota neljännesvuosittaiseen huoltoon.


    • Syväpurkaus

      NIin no, jokaisella liene kokemusta siitä miten kauan lyijyakku kestää huippukondiksessa ja mitä sen jälkeen käy. Ja mitä käy jos varaus käy turhan alhaalla. Itselläni oli kuukauden työmatka talvella - > akku oli tyhjä. Uusiks. Ei se toisaalta paria tonnia enempää ollut. Onneksi liisari.

    • Mistä_helvetin

      lyijyakusta te oikein puhutte. Akut ovat joko Ni-Mh tai Li-ion akkuja. Lyijyakkuja on korkeintaan enää jossain Itä-Saksalaisissa härpäkkeissä kun siellä ei myrkyllisyys ollut mikään ongelma. Siksi niitä saattaa löytää vielä Skodista ja Volkkareista.

      • tietoaOn

        Toyota käyttää Ni-Mh akkuja, volkkarilla on käytössä Audissa, Porschessa ja VW:ssä litium akkuja. En tiedä miksi, mutta näin se on. Tuo ensinmainittu ei ole yhtä pitkäikäinen, siksi kai tämäkin keskustelu on ihan aiheellinen.


      • Päinvastoin
        tietoaOn kirjoitti:

        Toyota käyttää Ni-Mh akkuja, volkkarilla on käytössä Audissa, Porschessa ja VW:ssä litium akkuja. En tiedä miksi, mutta näin se on. Tuo ensinmainittu ei ole yhtä pitkäikäinen, siksi kai tämäkin keskustelu on ihan aiheellinen.

        NiMh-akku on se pitkäikäinen ja varmatoiminen. Li-Ion-akku taas se joka saattaa räjähtää tai syttyä tuleen ladattaessa. Siksi ne on kielletty lentokoneissakin. Eikä niiden kestoiästäkään ole vielä kokemusta tarpeeksi. Ovat sitäpaitsi vielä kalliita.


    • Sähkösekallistaon

      Nelin kertaiset pååstöt sähkö toyolla verattuna diesel autoon verotus tulee sen mukaan 2019

      • Toyota-palstan

        oman trollipojun kommentit on helppo erottaa aina joukosta loistavan älyn ja sujuvan kirjallisen ulosannin perusteella.


    • LyijyäVanhoissq

      Uusissa on modernimmat akut omine ongelmineen mutta vähän vanhemmissa pelkkää lyijyakkua. Ja käytettyä tässä aloittaja kyseli. No, voin vaan kertoa että molemmissa on ongelmansa ja ei ne suorastaan nuorru ne akut.

      • Lyijyakku

        taitaa olla ainoastaan se apuakku jolla pyöritetään auton aputoimintoja. Varsinainen ajoakku onkin sitten jompikumpi yllä esitetyistä.


      • pikkuakku

        Yhtäkään Priusta ei ole lyijyakulla. 12V akku on eri asia.


    • VanhaAkkuKuluttaa

      Alkutakuu ei maksa mitään jos alusta yli 40% jäljellä. Mutta 40%:n akkukapasiteetilla auto ei todellakaan enää säästä yhtään mitään. Päin vastoin enemmän se kuluttaa. Akkujen erilaisten kunnon takia ihmiset raportoi niin erilaisia kulitusĺukemian

      • Hybridiautoni_kulutus

        ei ole kymmenen vuoden aikana kasvanut yhtään. Lienevätkö akut yhä uudenveroisessa kunnossa? Neljän ja viiden litran välillä mennään yhä. Ja mikä tärkeämpää, yhä ilman mitään teknisiä ongelmia.


      • Ainaeionnista
        Hybridiautoni_kulutus kirjoitti:

        ei ole kymmenen vuoden aikana kasvanut yhtään. Lienevätkö akut yhä uudenveroisessa kunnossa? Neljän ja viiden litran välillä mennään yhä. Ja mikä tärkeämpää, yhä ilman mitään teknisiä ongelmia.

        Hei mutta hienoa. Ja varmaan kolmella litralla eikä oo tarvinnu huoltaakaan? Mulla on taas kone.usta käytettynä ostetusta Priuksesta joka imuroi yli 6 litraa ja jossa - usko tai älä - oli piķuvikoja. Jarruja huollettiin usein, sähköjä joskus. Meni vaihtoon.


      • kuraaKalliiseenHintaan
        Hybridiautoni_kulutus kirjoitti:

        ei ole kymmenen vuoden aikana kasvanut yhtään. Lienevätkö akut yhä uudenveroisessa kunnossa? Neljän ja viiden litran välillä mennään yhä. Ja mikä tärkeämpää, yhä ilman mitään teknisiä ongelmia.

        Hehee, mitä satua Tero vääntää. Noissa jutuissa ei kannata ampua ihan silmittömästi ohi, silloin niitä ei usko kukaan. Eihän akkujen hiipumista helposti huomaa noissa vanhoissa huomaa kun se tapahtuu pikkuhiljaa, vasta anusplugeissa sen huomaa helposti kun akut ei riitä kuin pihasta tielle.


    • PariVuotta

      Säännöllisesti noita akkuja vaihdetaan. Akut on kulutustavaraa. Kyllä ne silti muutaman vuoden kestää. Jos kymmenen vuotta niin sitten ei ole tullut kilometrejä.

      • Mitenmahtaiskäydä

        Tiedän yhden akun menneen vaihtoon alta kahden vuoden. Toki joku sähkö vika on saattanut olla syynä. En tiedä maksoi ko asiakas vai tehdas.

        Itselläni käynnistysakku tyhjeni takuuaikana kun sähkö vika napsautti valot päälle, takuu korvasi vian mutta ei akkua "koska tehdas ei vaan korvaa akkua missään tilanteessa koska se on kulutusosa".


    • uazbaristo

      Eikö mene takuuseen huindayssa on 8 vuoden takuu taitaa toyot kusettaa ja kovaa.

    • syväpurkaus

      Yhdeltä pikkupomolta meidän töissä on mennyt sellainen atkinson-moottorikin. Sehän ei ole ihan aito atkinson, vaan tehoton vapari jossa on monimutkainen venttiilikoneisto, eli sikäli ihan perus japsikone.
      Pelkällä akulla sitten sai ajettua pajalle ja auto seisoi niin pitkään että akusto ehti syväpurkautua koko akku. Kyllä se sitten joutui molemmat itse maksamaan, koneen korjauksen ja akun, korjaamohan ei ole vastuussa siitä että akku ajetaan tyhjäksi eikä ne pihalla käy latailemassa. Kaverille ei ollut tullut edes mieleen että syväpurkautunut akku ei enää toimi.

      • Ai_saatana

        tätä palstan trollipojua ja sen sekoilua ja valehtelua. Tapaushan koski trollipojun tuntien tietenkin Toyotaa. Ajoakulla ei pitkälle päästä, parhaimmillaankin vain pari kilometriä. Toiseksi, se ei koskaan kulu tyhjäksi vaan kapasiteetista jää aina varalle pari-kolmekymmentä prosenttia. Kuinkas terveen auton saisi muuten seuraavana aamuna käyntiinkään. Muutenkin tämä juttu oli tyypillinen Toyota-trollipojun oksennus jossa kaikki esitetty oli pojulle tyypilliseen tapaan pelkkää valetta.


    • Takuullaterokorjaa

      Se loppuu matkan teko siihen sitten soittelee lapista etelän toyo takuumiäs vaihtaa pian battereita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1917
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1569
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1519
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1487
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1425
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1370
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1317
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      648
      1239
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1157
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1118
    Aihe