Katso miten jono etenee ettet jää keskelle risteystä tukkeeksi.
Jos risteykseen ei pääse etenemään niin harvoin on tarve jäädä
suojatien päälle odottamaan, jätä siis se suojatie vapaaksi kevyelleliikenteelle.
Suuntavilkkua käytetään viestittämiseen muille mitä aikoo, vilkulla ei ole
tarkoitus ilmaista jotakin jo tehtyä. Suuntavilkku ei liity ratin kääntämiseen, laita vilkku päälle jo
ennen kuin rattia käännät.
Käytä järkevää ajonopeutta, tien näkyvällä osalla auto pitäisi saada pysähtymään tai kyetä väistäämään yllättävää tilannetta, tien näkyvä osa päättyy esimerkiksi tielle tulevaan jalankulkijaan 5 metrin päässä jolloin sillä matkalla pitää keritä pysähtyä.
Mitäs muita asioita niitä taas olikaan..
Vähän niitä perusasioita kuntoon ajotaidoissa
19
219
Vastaukset
- exautoilija
Jos joutuu ajamaan suojatien päälle odottamaan risteävälle tielle pääsyä, niin katseleepi sitten tarkkaan josko olisi varaa siirtyä pikkuisen eteenpäin niin, että auton keula on ihan toisen tien reunan kohdalla. Kaikissa risteyksissä on yleensä suojatien edessä tilaa yhdelle henkilöautolle. Opetelkaa tunnistamaan autonne äärikulmat ja kohdat.
Kun suojatiellä seisoo auto, jolla olisi varaa seisoa kolme metriä edempänä, on ratissa melkein aina nainen. Eli heille oli tämä ohje pääasiassa. Auton äärikohtien tuntemisharjoittelu auttaa myöskin parkkipaikalla toimimista.- tättärääpippijuu
"Kaikissa risteyksissä on yleensä suojatien edessä tilaa yhdelle henkilöautolle. Opetelkaa tunnistamaan autonne äärikulmat ja kohdat."
Missähän Utopiassa exautoilija on autoillut, kun on kaikki tuollaiset risteykset nähnyt.
Meillä ainakin suojatiet ovat jalkakäytävän jatkeena.
- exautoilija
Kun on siirtymässä kuorma-auton takana moottoritielle ja haluaa helpottaa kuormurikuskin elämää voi jättäytyä reilusti taakse ja oikeaan reunaan, jotta kuormurin peilistä näkyy ettei takaa-ajaja ole syöksymässä kiihdytyksen ensi metreillä ohi.
Etuilu liittymissä ärsyttää.Omakin elämä helpottuu, kun jättää kuormuriin riittävän välin. Ei tarvitse yrittää tuupata sitä samaa kuuttakymppiä, mitä se kuormuri käyttää, vaan voi kiihdyttää tavoitenopeuteen.
Liittymissä etuilu ärsyttää minuakin. Siksi en esimerkiksi hyvín hitaasti etenevässä jonossa anna yhtään tilaa näille liittymän etuosasta (joskus jopa sulkuviivan yli) liittymistä yrittäville. Siinä on saakeli kymmeniä, jopa satoja metrejä kaistaa edessä. Käyttäkää se!- entodellakaan
Ja miksihän ihmeessä siitä kuormurista ei voisi syöksyä ohi? Kyllä minä ainakin menen heti ensi tilassa enkä jää jurraamaan mihinkään oikeaan reunaan helpottaakseen kuskin elämää? Mitä väliä sillä edes on sille kuormurikuskille menee siitä ohi tai ei.
- PientäMalttiaOhituksii
entodellakaan kirjoitti:
Ja miksihän ihmeessä siitä kuormurista ei voisi syöksyä ohi? Kyllä minä ainakin menen heti ensi tilassa enkä jää jurraamaan mihinkään oikeaan reunaan helpottaakseen kuskin elämää? Mitä väliä sillä edes on sille kuormurikuskille menee siitä ohi tai ei.
Oletko tullut ajatelleeksi että kannattaisi ainakin muutama sekuntti odottaa ja katsoa jos se edessä ajava kuorma-autokin haluaisi syystä tai toisesta vaihtaa myös vasemmalle kaistalle ennekuin survot omalla autollasi kuorma-auton rinnalle ja ohi? Itse päivittäin menetän useamman jouhevan kaistanvaihdon vasemmalle sen takia että takaani hirveällä kiihkolla ohi ryntäävä auto estää kaistan vaihtoni. Sitten kun en pääse vaihtamaan vasemmalle kaistalle kääntyäkseni seuraavasta risteyksestä joudun hidastamaan ja odottamaan että jos jossain vaiheessa vasemmalle kaistalle ilmestyisi väli että minäkin pääsisin siirtymään sille 25m pitkällä ja yli 70 Tonnia painavalla yhdistelmälläni.
PientäMalttiaOhituksii kirjoitti:
Oletko tullut ajatelleeksi että kannattaisi ainakin muutama sekuntti odottaa ja katsoa jos se edessä ajava kuorma-autokin haluaisi syystä tai toisesta vaihtaa myös vasemmalle kaistalle ennekuin survot omalla autollasi kuorma-auton rinnalle ja ohi? Itse päivittäin menetän useamman jouhevan kaistanvaihdon vasemmalle sen takia että takaani hirveällä kiihkolla ohi ryntäävä auto estää kaistan vaihtoni. Sitten kun en pääse vaihtamaan vasemmalle kaistalle kääntyäkseni seuraavasta risteyksestä joudun hidastamaan ja odottamaan että jos jossain vaiheessa vasemmalle kaistalle ilmestyisi väli että minäkin pääsisin siirtymään sille 25m pitkällä ja yli 70 Tonnia painavalla yhdistelmälläni.
Yleensä moottoritieltä ei käännytä minnekään vasemmalta kaistalta...
- trdwa
Tuossa puhutaan moottoritielle siirtymisestä, kaistan vaihdosta kiihdytyskaistalta varsinaiselle moottoritielle, joka kaista on liittyjän vinkkelistä vasemmalla.
trdwa kirjoitti:
Tuossa puhutaan moottoritielle siirtymisestä, kaistan vaihdosta kiihdytyskaistalta varsinaiselle moottoritielle, joka kaista on liittyjän vinkkelistä vasemmalla.
Ei, kyllä siinä puhutaan juurikin kaistanvaihdosta vasemmalle kaistalle seuraavasta risteyksestä kääntymistä varten...
- exautoilija
No siinähän nyt on muutama ylimääräinen ja huolimattomasti valittu sana sekoittamassa:
"kääntyäkseni seuraavasta risteyksestä"
Tuon kun jättää pois, niin sitten selkenee. - e56yr33w3333
PientäMalttiaOhituksii kirjoitti:
Oletko tullut ajatelleeksi että kannattaisi ainakin muutama sekuntti odottaa ja katsoa jos se edessä ajava kuorma-autokin haluaisi syystä tai toisesta vaihtaa myös vasemmalle kaistalle ennekuin survot omalla autollasi kuorma-auton rinnalle ja ohi? Itse päivittäin menetän useamman jouhevan kaistanvaihdon vasemmalle sen takia että takaani hirveällä kiihkolla ohi ryntäävä auto estää kaistan vaihtoni. Sitten kun en pääse vaihtamaan vasemmalle kaistalle kääntyäkseni seuraavasta risteyksestä joudun hidastamaan ja odottamaan että jos jossain vaiheessa vasemmalle kaistalle ilmestyisi väli että minäkin pääsisin siirtymään sille 25m pitkällä ja yli 70 Tonnia painavalla yhdistelmälläni.
Jos kuormuria plokataan niin se on asia erikseen, tästäkö tässä kirjoitetaan?
Jos näin on niin kylkeen vaan, sellasia mulkkeja pidä kenenkään väistellä jos liittymästä takaa tullaan rinnalle plokaten oma liittyminen. Mutta yleensähän nuo menee suoraan ohituskaistalle niin että ei siitä yleensä isoa haittaa ainakaan tule.
Liittymästä kun tulette niin muistakaas se että älkää tulko liian tiiviissä jonossa sieltä!
Jos päätiellä on muutakin liikennettä niin siellä ei hekä ole tilaa 3-6 autolle noin esimeriksi, mennä' yhtää aikaa vaan 1-2 autoa mahtuu yhteen väliin ja muut muihin väleihin. - exautoilija
Tuo neuvo viestin lopussa on myös erittäin aiheellinen, muttei se monenkaan kaaliin mahdu. Siinä kun jättelet välejä, niin takana olevahan sekoaa.
Siinä kun liian moni yrittää tielle samassa ryppäässä, peräänajonkin vaara kasvaa kun pitää keskittyä etsimään sivulta ja takaa tyhjää välikköä ja oma jono voi samaan aikaan jopa pysähtyä. - exautoilija
Tosin tuossahan on hätää kärsimässä ja stressaamassa vain etuilijat. Omaa vuoroaan odottava voi keskittyä levollisesti vain edellä ajavien takavaloihin kunnes ovat päässeet tielle ja oma vuoro koittaa.
- exautoilija
... ja takaa jo tunkee lisää kiilaajia.
- entä.sitten
exautoilija kirjoitti:
... ja takaa jo tunkee lisää kiilaajia.
Niitä voi kehottaa vaikka työntämään auton avaimen perseeseensä.
- hulluille.apua
Yksinkertaisia asioitahan nuo ovat täysijärkisille ihmisille. Ikävä vaan, että maassamme on mieletön määrä vähä-älyisiä ihmisiä ja määrä vain näyttää kasvavan.
- exautoilija
Kahdeksaa kymppiä kulkeva kulkine on vaikea sovittaa satasen vilkkaaseen liikennevirtaan, varsinkin kun liikennevirrassa ajetaan liian lyhyin välein. Jos porukat etuilee ja syöksyilee arvaamattomasti takaa, saattavat hyvinkin joutua kuormurin kiilaamaksi.
- exautoilija
Kumma kun siinä liittymässä pitää etuilla, vaikka olisi 5-10 sekunnin päästä kilometri tolkulla tyhjää ohituskaistaa edessä. Tuon verran kun malttaa odottaa ja survaisee sitten sen mulkunjatkeensa kaasupolkimen pohjaan.
- exautoilija
Aika moni ei tunnu älyävän seuraavaa vilkkujuttua:
jos menee liikenneympyrään ja poistuu heti ensimmäisestä liittymästä,
niin kannattaa laittaa vilkku oikealle jo ennen ympyrään menoa.
Ensimmäisestä liittymästä sisään tulevien ei tarvitse sitten jarrutella. Itsekin hyötyy sillä tavalla, ettei vilkun viiksimekanismi pistä hanttiin, niinkuin ympyrässä ajaessa tahtoo käydä, kun pyörät ovat käännettynä eri suuntaan kuin vilkku. Monestihan ei haittaa vaikka vilkku sammuu heti ympyrään mennessä jos informaatio kääntymisaikeista on jo kerinnyt perille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1722216
- 1932090
Onneksi olkoon Venäjä!
Presidentti Putin on saanut vaaleissa vahvan kannatuksen ja siis jatkokauden toimessaan Venäjän presidenttinä. Onnittulu1832029- 571775
- 291410
Näin kävi tänään
Olin tänään kauan vessassa ja haaveilin sinusta nainen. Melkein jäi pyyhkimättäkin.241281Nyt kun kaipaan sinua, ilman toivoa sinusta
huomaan, miten paljon sinua menneen noin vuoden aikana ajattelinkaan. Et arvaakaan, miten pitkiä yksinäiset tunnit tääll821229Yritysten osingot jaettava työntekijöille
Työntekijäthän yrityksen tuloksenkin tekevät. Omistajat voivat alkaa työntekijöiksi saadakseen oman osuutensa. Muutos1731173- 1251084
- 461074