Munkkien rangaistukset?

Jeremiasz

Luin tuossa erästä kirjaa munkkien elämästä 1800-luvulla ja aika ankaria olivat rangaistukset, mm. eristämistä, erivahvuisia paastoja (jopa ilman nestettä), tietyn synnin tunnustaminen koko veljestön edessä, maahan kumarruksia x määrä riippuen teosta ja niin edelleen. Lopullinen rangaistus luonnollisestikin erottaminen veljestöstä.

Mikähän on nykykäytäntö esim. Suomessa? En ole koskaan tullut pohtineeksi tätä asiaa vaikka olen Valamossa paljonkin käynyt. Päättääkö jokainen veljeskunta rangaistuskäytäntönsä itsenäisesti vai onko yleisempiä ohjeita patriarkaatilla tai muuten?

46

1881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ldldldleöeöe

      Poistumiskielto ainakin.

    • MuutamaAjatus

      Nuhtelu ja julkinen nuhtelu riippuen rikkomuksesta sekä katumusharjoitukset, mm. päivittäisen rukoussäännön ankaroittaminen. Poistumisluvan evääminen, ettei maailmassa enemmän syntiin lankeaisi. Ruokailu eristyksissä. Varsinaisia fyysisiä rangaistuksia (ankara paasto täyttää sen määritelmän) ei ole enää, ne ovat lakienkin vastaisia. Mutta eristyksissä ruokailu sekä askeettisempi ruoka voivat olla.

      Katumus on kaikkein tärkein seuraamus rikkomuksista. Täytyy katua, tehdä katumusharjoituksia ja kilvoitella entistä voimakkaammin. Olen ymmärtänyt, että aika harvoin annetaan konkreettisia, näkyviä rangaistuksia kuten ruokailu eristyksissä. Nuhtelu ja katumusharjoitukset keskeiset.

      Oma synnintunto keskeistä. Valamossa olen vuosikymmenten varrella varsinkin kuuliaisuusveljien nähnyt olevan välillä suuressa synnintunnossa vaikkapa ehtoopalveluksessa. Pää käsiin haudattuna kyyneleissä istuvat. Ei käy kateeksi heidän osaansa. Siksi luostarissa ollessa (ja muutenkin) pitää ehdottomasti rukoilla veljestön puolesta ja tehdä kaikkensa, ettei aiheuta kiusauksia. Esim. naisilla hyvin siveä asustus ja kaikkien tulee käydä mahdolliset keskustelut munkkien kanssa asiallisella tasolla, ei siis seksipuheita, maailmallisen menon mainostusta ja ylistystä, juopuneisuus, kiroilu ja niin edelleen kielletty ettemme ainakaan lisää heidän mahdollisuuttaan langeta kiusaukseen. Luostari on heidän kotinsa, me muut olemme vain vieraita.

      • öööööööööööööööh

        Valamosta lähti yksi miehen matkaan. Ei naisen. Sitten on kuultu, että Lintulasta lähti joku kuusikymppinen naisen ruumiissa asuva sielu nuorehkon miehen matkaan.


      • julmia.juoninen

        Esimerkkejä naisten aiheuttamista "houkutuksista"(muualla kuin luostarissa): pipo silmillä pulleassa toppatakissa pimeässä pakkassäässä selin kohteeseen nähden kävely iltamyöhällä töistä tullessa, rivitaloalueensa pihalla kävely, pyykkituvassa käyminen, kesämökin pihalla naama mullassa ja tukka sekaisin puuhastelu,ym.ym. Kylläpä ovat naiset juonikkaita. Sitten on Ruotsissa toisaalta lainsäädäntöön sisällytetty "naisrauhan" käsite. Suomessa, sitten kun jotain on sattunut, on ihan oikeuden päätöksillä useinkin syyllistetty naisia itseään.


      • vanharuttu

        Patriarkaalinen ajattelutapa on yleistä vanhoissa kulttuureissa.Munkki on se joka vartioi siveyttään ei se joka on munkin kanssa tekemisissä.Kilvoitus on munkin ei ympäristön.

        Esimerkiksi islamissa sanotaan että miehen tulee laskea katseensa alas naisen viehkeyden edessä eikä niin että naisen tulee omaa luontaista viehkeyttään hävetä.

        Provosoiva käyttäytyminen on taas eri asia.Itse kunnioitan munkeroita mutta eipä noilla viisari värähtäisi minun edessä muutoinkaan saati mieli alkaisi harhailemaan korkeintaan vihastuisivat mielipiteistä vaikka syntihän se on sekin.

        Itsekieltäymyksen tasoja on monenlaisia toisaalta tuntuu hassulta että ihminen kieltäytyisi jostain inhimillisestä ihmisen ominaisuudestaan kuten vaikka positiivisista tunteita kuten rakkaus yms vaikkakin se johtaisi seksuaaliseen himoon.

        Onhan noita pyhiäperheitäkin missä ruustinnoilla on kyltymätön näyttämisenhalu että ovat parempia ihmisiä ja täydellisiä minusta se on paljon paljon rumempi ominaisuus.


      • "päivittäisen rukoussäännön ankaroittaminen"

        Uuden Valamon munkeilla ei käsittääkseni ole muuta rukoussääntöä kuin päivittäisiin jumalanpalveluksiin osallistuminen.


      • Jaahassssss
        vanharuttu kirjoitti:

        Patriarkaalinen ajattelutapa on yleistä vanhoissa kulttuureissa.Munkki on se joka vartioi siveyttään ei se joka on munkin kanssa tekemisissä.Kilvoitus on munkin ei ympäristön.

        Esimerkiksi islamissa sanotaan että miehen tulee laskea katseensa alas naisen viehkeyden edessä eikä niin että naisen tulee omaa luontaista viehkeyttään hävetä.

        Provosoiva käyttäytyminen on taas eri asia.Itse kunnioitan munkeroita mutta eipä noilla viisari värähtäisi minun edessä muutoinkaan saati mieli alkaisi harhailemaan korkeintaan vihastuisivat mielipiteistä vaikka syntihän se on sekin.

        Itsekieltäymyksen tasoja on monenlaisia toisaalta tuntuu hassulta että ihminen kieltäytyisi jostain inhimillisestä ihmisen ominaisuudestaan kuten vaikka positiivisista tunteita kuten rakkaus yms vaikkakin se johtaisi seksuaaliseen himoon.

        Onhan noita pyhiäperheitäkin missä ruustinnoilla on kyltymätön näyttämisenhalu että ovat parempia ihmisiä ja täydellisiä minusta se on paljon paljon rumempi ominaisuus.

        Keitä ovat nämä merkittävät ortodoksisuvut ja pyhät perheet, joissa ruustinnat haluavat korostaa omaa paremmuuttaan? Missä seurakunnassa vaikuttavat? Tästä asiasta niin paljon täällä puhutaan mutta ei riviuskovainen tiedä.


      • dfdfbdfbb
        Aivot.Hoi kirjoitti:

        "päivittäisen rukoussäännön ankaroittaminen"

        Uuden Valamon munkeilla ei käsittääkseni ole muuta rukoussääntöä kuin päivittäisiin jumalanpalveluksiin osallistuminen.

        kai nyt kaikilla munkeilla on rippi-isän määräämä vaiko igumenin, keljarukoussääntö maahankumarruksineen. nunna kristoduli kirjassaan mainitsee että keskimäärin munkin rukoussääntö on 1200 Jeesuksen rukousta ja maahankumarrukset määrätään hlökohtaisesti.


    • Trjnäöyfvm

      tämäpä onkin kiinnostava kysymys. Minua kiinnostaa sattuuko munkeilla lankeemuksia usein. Esim. itsetyydytys. Miehenä joudun pyytämään sitä usein ripillä anteeksi. Mietin - miten munkit kestää, miten se usko on niin vahva ja mitä seuraa jos itsetyydyttää.

      • Hohhoijaaaaaaaa

        Jaa mitä seuraa kun itsetyydyttää no munkin tapauksessa siemensyöksy. Kyllä saatiin taas tämäkin ketju menemään itsesaastutuksen synkeään myrkkyyn, on se kumma kun se om se suurin synti mutta ylpeys, ilkeämielisyys, kieroilu, valehtelu ei kiinnosta, pieniä syntiä. Käteen vetäminen aina. Itse en ripillä koskaan puhu mastubaatiosta, keskityn suurempiin synteihin. Rippi-isäni oma ohje!


    • käykysyniintiedät

      Liikutaan ihan eri asioissa kuin näissä "itsetyydytyksissä" = ajan muoti-ilmiö.

      Jos aloittajaa kiinnostaa, niin mene kysymään itse munkeilta tai igumenilta, lue ortodoksisia tologisia kirjoja, kysy papilta.

      Ei me maallikot täällä tiedä oikeita vastauksia ja pelkkää ajankulua täällä "vastailla", kun ei kuitenkaan tiedetä.

      Eli mene kysymään asionomaisilta, jos on niin tärkeää (= voisko sanoa "sensaationhaluista) tietää.

      Paremmin voisi ajan käyttää itse rukoilemalla ja miettimällä omia toilauksiaan.

      • vanhapossu

        Ajasta viis kyllää naisetkin sitä harrastavat ja tunnustavat katumuksillaan.Luonnollinen asia varmasti myös riippuu siitä millaisia ajatuksia on itsetyydyttäessä tai katsooko jotain härskiä pornoa yms . sairasta sitä harrastaessaan vaiko onko mielikuvissa kenties joku rakastettu ihminen johon tuntee kiintymystä yms.

        Jotkut sanoo ettei pitäisi kertoa katumuksella sellaisia en tiedä riippuu varmasti rippilapsesta pappeille tuskin kiusausta aiheuttaa mitkään keski-ikäisten rumien ihmisten omat hetket päinvastoin kuin vaikkapa viehkeän 20-tyttölapsen touhuilut.


    • perkeleen_hedelmiä

      Murhat, juoppous, ylensyönti, sotakoneiden myynti ja valmistus ym. kyllä sallitaan ja niillä ylpeillään mutta yksinäisen ihmisen itseään kohtaan tekemä itsetyydytys nostetaan suureksi synniksi jopa huorintekijöiden, murhaajien ja varkaiden keskuudessa.

    • Esko26441

      Olin talvella Valamossa. Kiinnitin huomiota, miten ehtoopalveluksien aikana eräs munkeista istui aina sivuhuoneessa ja tuli vasta viimeisten loppurukousten aikana saliin. Oliko tämä rangaistus jostain vai halusiko hän rukoilla omassa rauhassaan?

      Toinen kysymys: Samassa sivuhuoneessa istui kerran hyvin nuoren näköinen noviisi ja oli koko palveluksen ajan siellä istuen siten, että kasvot nojasivat käsiinsä. Muina päivinä kyseinen noviisi avusti kaikissa palveluksissa. Oliko hän katumusharjoittelussa, rangaistuksena siellä, vai kenties väsynyt?

      • smunkki

        Ei ollut kyse rangaistuksesta. Osa veljestöstä haluaa mieluummin olla silloin talvikirkon puolella, kun ei ole mitään tehtäviä palveluksessa, koska talvikirkossa on yleensä rauhallisempaa. Rangaistuksia ei juurikaan käytetä, eikä pitäisikään käyttää. Luostari ei ole mikään vankila tai koirakoulu, vaan siellä ollaan vapaaehtoisesti. Jokaisen pitäisi itse ymmärtää, miksi on luostarissa, ja miten siellä toimitaan. Eikä sellaisen ymmärtämiseen auta yleensä rangaistus.


    • mikä.estää

      Muinoinhan jotkut munkit ruoskivat itseään keskiajalla. Entä jos joku saisi päähänsä sellaista? Olisiko oma-aloitteisuus hyvästä?

      • Eräitäkin

        Edelleen on kerettiläisiä porukoita, esim. Opus Dei, jonka jäsenet pitää sitä kiristys-piikkilankaa jalkansa ympärillä ja ties mitä muuta. Auttaako tämä kilvoittelussa, epäilen. Katumuksen tulee nousta sydämestä, ei jalassa märkivästä haavasta.


    • ajat.muuttuvat

      Sekä idän että lännen kirkossa munkkilaitoksella oli ennen sangen erilainen tehtävä kuin nykyisin.

      Vaikka luostariin tultiin muka vapaaehtoisesti, usein näin ei ollut. Luostari oli monille rangaistuslaitos, kun vankiloitten pitämiseen ei ollut rahaa. Entisessä yhteiskunnassa homous oli joko rangaistava tai ainakin suuri häpeä. Homoista päästiin eroon, kun heidätkin pantiin luostariin. Homot itsekin hankkiutuivat luostariin, koska saivat näin kunniallisen kansalaisen kohtelun. Monet munkit olivat ojennuksessa olevia rikollisia ja irtolaisia, jopa persoonaltaan epävakaita ja mielisairaita.

      Luostari oli yhtaikaa hoito- ja ojennuslaitos, mutta sillä oli myös monia tehtäviä, jotka ovat nykyisin eriytyneet. Luostari palveli kohdematkailua, oli matkustavien välietappi, koulun ja sivistyksen lähde.

      Naisluostarit täyttyivät tytöistä, joita perheellä ei ollut varaa naittaa. Tytöiltä ei kysytty.

      On selvää, että aikana, jolloin luostari oli myös ojennuslaitos, tarvittiin kovaa kuria ja rangaistuksia. Nykyinen luostari on vallan toisenlainen. Sinne tullaan todellakin vapaaehtoisesti. Samalla luostarit ovat pienentyneet ja monet ovat sulkeneet, kun tehtävät ovat hajautuneet. Ne jotka tuntevat kutsumusta luostariin ovat perin harvassa, eikä heitä enää tarvitse entiseen tapaan rangaista.

    • Alkuperäinenn

      Täällä on selvästi vastaamassa joku, joka todellakin tietää asioista, eikä mutu-tuntumalla puhu rukoussäännöistä. Kiitos hänelle / heille vastauksista ja siunausta.
      -alkuperäinen kysyjä

    • patmosathos

      Eikö ole rukoussääntöä, keljarukoussääntöä munkeilla Valamossa? Tai Lintulassa? Tämä kiinnostaa, mutta en voi mennä paikan päälle kysymään kovin äkkiä, sillä asun tällä hetkellä Tallinassa. Mutta munkkeus kiinnostaa. Olen ollut käsityksessä, että rukoussääntö olisi.

      • Ortodoksi.net sivuston nyttemmin jo suljetulla foorumilla yksi munkeista kirjoitti taannoin, että ei ole muuta kuin palveluksin osallistuminen. Keljarukoussääntöä ei ole.


      • geiogrkpegper

        Valamossa ei ole mitään sellaista yleistä rukoussääntöä, joka koskisi samanlaisena kaikkia, kuten joissain luostareissa on. Mutta se ei tarkoita sitä, etteikö keljassa rukoiltaisi, vaan sitä, että se miten rukoillaan vaihtelee henkilöstä toiseen. Ei voi ajatellakaan sellaista luostarielämää, jossa rukous tapahtuisi vain yhteisesti palveluksissa, vaan luostarielämään kuuluu aina erottamattomasti myös yksityinen rukous.


      • se.riippuu
        geiogrkpegper kirjoitti:

        Valamossa ei ole mitään sellaista yleistä rukoussääntöä, joka koskisi samanlaisena kaikkia, kuten joissain luostareissa on. Mutta se ei tarkoita sitä, etteikö keljassa rukoiltaisi, vaan sitä, että se miten rukoillaan vaihtelee henkilöstä toiseen. Ei voi ajatellakaan sellaista luostarielämää, jossa rukous tapahtuisi vain yhteisesti palveluksissa, vaan luostarielämään kuuluu aina erottamattomasti myös yksityinen rukous.

        Valamossa ehkä ennemminkin moottoripyöräily, TV:n katselu, nettisurffailu ja dokaaminen.


      • se.riippuu kirjoitti:

        Valamossa ehkä ennemminkin moottoripyöräily, TV:n katselu, nettisurffailu ja dokaaminen.

        Kai nyt munkitkin saavat harrastaa...


    • Omituinen.munkki

      Mikäpä on Valamossa munkkina köllötellä viintä ja viskiä naukkaillen...

      • jsfohoga

        Parempihan se on joka pullosta vähän maistaa. Ihan vain varmistaakseen ettei pääse huonoa ainetta markkinoille. Toisaalta sitten kun korkki on jo auki, ei sitä myyntiinkään voi laittaa. Toisaalta poiskaan ei voi heittää-hyvää ainetta. No kukas sen sitten juo...


    • ioannis

      Täällä on taas kerran esitetty näkemys, että munkin elämä on niin tavattoman helppoa, sen kun köllöttelee keljassaan ja juo viiniä ja viskiä ja katselee telkkaria. Eipä voisi olla kirjoittaja enempää väärässä.

      Minua itseäni ainakin ahdistaisi asua keskellä keskelle-ei-mitään syntyneessä turistikeskuksessa. Pitkä matka joka paikkaan mutta väkeä kyllä lappaa bussilasteittain kyttäämässä ja analysoimassa munkin elämää. Aamuherätykset ovat varhaisia, töitä on paljon kun veljestö on pieni. Palkkaa ei kuitenkaan saa paitsi taskuraha. Naisia ei saa olla, ja paljosta muustakin on pitänyt luopua. Ympärillä ihmisiä, jotka ovat kuka mistäkin syystä päätyneet luostariin, ja kaikkien kanssa on tultava toimeen. Yksi on pomo, joka päättää aivan kaikesta, alkaen siitä, pääseekö kauemmas kuin Karvion K-market ja kuka tekee mitäkin työtä. En voisi mitenkään kuvitella luopuvani näin paljosta ja suostuvani siihen, että yksi henkilö päättää kaikesta.

      Varsinaista yksinäisyyttäkään ei aina ole, siitä pitävät turistilaumat huolen. Ja sitten pitää antaa lehtiin haastatteluja, jotta ei leimattaisi sisäänpäin kääntyneeksi ja sulkeutuneeksi yhteisöksi ja niin edelleen. On siinä kuuliaisuustehtäviä kylliksi kilvoittelijalle. Bonuksena kaiken maailman ilveilijät ja ilkkujat keskustelupalstoilla. Minä rukoilen veljestön puolesta, jotta jaksaisivat kilvoitella. Heidän osansa ei ole helppo. Jos se olisi helppoa, niin Valamohan olisi täynnä "loisijoita" niissä homeisissa keljoissa juomassa viiniä ja selaamassa nettiä. Mutta eipä ole tällä hetkellä yhtään kuuliaisuusveljeäkään "köllöttelemässä".

    • lukekaakaksikirjaa

      Kehoittaisin teitä kaikkia lukemaan Isä Johanneksen, Valamon vanhuksen kirjeitä ja jatkokirjan Arkkimandriitta Panteleimon: Unen laiva, luostarivanhuksen elämä!

      Nämä kaksi kirjaa kun luette, niin asia selvenee.

      Ihan turhaa etsiä sensaatioita nykyajan malliin.
      Jonninjoutavaa juoruilua vaan...

      Kun olette lukeneet nää kaksi kirjaa, niin keskustellaan sitten lisää.

      • astusaappaisiin

        Olen lukenut molemmat enkä näe yhtäläisyyttä nykyaikaan.

        Olen nainen tervetuloa kokeilemaan millaista on elo nälässä ja köyhyydessä stressi päivittäin ruoan saamisesta terveydestä läheisistä ja vuokra yms laskuista.


      • nobodysdoooog

        Minä taas luin justiinsa teini-iän ohittaneena Sara Heinämaan ja Esa Saarisen "Olennainen nainen". Kirja on vieläkin hyllyssä. Tuolloin silmiä avaava pommi. "Olennainen nainen jäsentää nykynaista filosofisella otteella , joka pureutuu naisuuden ytimeen ohi ilmeisten roolikuvien", sanotaan 1985 painetun kirjan takakannessa. Siitä alkoi tie feministinä.


      • hyiokso

        Hyi sentään naisena koen myötähäpeää näistä femakoista.

        Paljon on tuollakin feministinalulla tietä kuljettavanaan vielä.


      • vlsbvlas

        Tulevat vielä polttamaan tissiliivejänsä Lintulan pihalle, vai?


      • hyötykäyttöööönnnn

        Noh noh, muinaisina aikoina naispuolinen Taavetti olisi voinut käyttää tissiliivejään linkona Koljattia vastaan...


    • hox.sottimet

      Ihmisillä on omatkin hoksottimet. Niin munkeilla kuin maallikoillakin. Ja ihanpa vielä Luojan luomat.

    • joojoojoojoo

      Joo, oli tosi "älykäs" vastaus.
      Jospa lukisit noi kirjat. Olisi älykästä!

    • kyrie

      En ole tuo hox.sottimet mutta minä olen lukenut molemmat kirjat moneen kertaan, Valamon Vanhuksen kirjeitä luen melkein viikottain. Ei kummastakaan kirjasta voi vetää mitään johtopäätöstä tämän hetken luostarielämään ja niihin asioihin, joista alkuperäinen kirjoittaja kysyy. Isä Johannes kertoo mm. käyttäneensä jouhipaitaa - noinkohan kukaan Suomessa sellaista käyttää, paitsi ehkä nämä tietyt hesykasti-askeetikkoja larppaavat Jeesuksen rukous -intoilijat, jotka ovat kuuluneet kirkkoon alle viisi vuotta.

      Mutta noin muuten: eiköhän tässä ketjussa ole vastattu siihen, mitä halutaan kysyä. Munkkeus on raskas tie. Kunnioitan jokaista, joka on sen valinnut ja joka myös pysyy päätöksessään muutaman vuoden pidempään..

      • mitä_tarkoitat

        Ketkä Jeesuksen rukousintoilijat on kirkkoon kuuluneet alle viisi vuotta?. Ortodoksisessa kirkossa on tuota rukousta harjoitettu jäsenien keskuudessa vuosisatoja. Asteetikkoja tuskin Suomesta löydät etsimälläkään.


      • eleison

        Eikö mitä_tarkoitat tiedä, että kirkossamme on semmoisia nuoria / nuorehkoja miehiä, jotka ovat aikuisiällä keksineet ortodoksisuuden, liittyneet kirkkoon ja tukka nutturalla, rukousnauha kädessä ovat puolikumarassa koko liturgian ajan ja tekevät maahankumarruksia epätavallisissa paikoissa, rukousnauhaa hiplaavat koko ajan ja huulet käyvät ja kuuluu Jeesuksen rukous -muminaa. Jonkinlaisia DIY-munkkeja isoissa kaupungeissa, lukevat etenkin Pyhää Paisiosta ja siteeraavat sitä mielellään suureen ääneen opiksi ja ojennukseksi muille. Kuitenkin käsipuolesta löytyy tyttöystävä/AVOvaimo, ei vaimo, jonka kanssa synnissä eletään. Myös kannabis merkittävässä osassa elämää. Kun on hurmokset ortodoksisuuden parissa koettu, onkin aika kokeilla jotain muuta. Esim. buddhalaisuus. Isoissa kaupungeissa on tämän tyyppistä hurmoksellista Jeesuksen rukouksen ympärille rakentunutta ortodoksi-ilmiötä, toki he käyvät myös Valamossa mumisemassa liturgiasta toiseen ja jos on rahaa, niin Athokselle sitten leikkimään pariksi viikoksi. Sitten he muistelevat muutaman vuoden päästä tätä vaihetta vain "uskonnollisena vaiheena" elämässään. Nähty on paljon jonkin verran tätä sorttia, ei ole mikään yksittäistapaus. Myös ruokarajoitukset käytössä, ja kuvioon sopisi myös katumusnauhat ja muut välineet.


      • mitä_tarkoitat
        eleison kirjoitti:

        Eikö mitä_tarkoitat tiedä, että kirkossamme on semmoisia nuoria / nuorehkoja miehiä, jotka ovat aikuisiällä keksineet ortodoksisuuden, liittyneet kirkkoon ja tukka nutturalla, rukousnauha kädessä ovat puolikumarassa koko liturgian ajan ja tekevät maahankumarruksia epätavallisissa paikoissa, rukousnauhaa hiplaavat koko ajan ja huulet käyvät ja kuuluu Jeesuksen rukous -muminaa. Jonkinlaisia DIY-munkkeja isoissa kaupungeissa, lukevat etenkin Pyhää Paisiosta ja siteeraavat sitä mielellään suureen ääneen opiksi ja ojennukseksi muille. Kuitenkin käsipuolesta löytyy tyttöystävä/AVOvaimo, ei vaimo, jonka kanssa synnissä eletään. Myös kannabis merkittävässä osassa elämää. Kun on hurmokset ortodoksisuuden parissa koettu, onkin aika kokeilla jotain muuta. Esim. buddhalaisuus. Isoissa kaupungeissa on tämän tyyppistä hurmoksellista Jeesuksen rukouksen ympärille rakentunutta ortodoksi-ilmiötä, toki he käyvät myös Valamossa mumisemassa liturgiasta toiseen ja jos on rahaa, niin Athokselle sitten leikkimään pariksi viikoksi. Sitten he muistelevat muutaman vuoden päästä tätä vaihetta vain "uskonnollisena vaiheena" elämässään. Nähty on paljon jonkin verran tätä sorttia, ei ole mikään yksittäistapaus. Myös ruokarajoitukset käytössä, ja kuvioon sopisi myös katumusnauhat ja muut välineet.

        No eipä täällä pienellä paikkakunnalla ole tuollaisesta kuultu. Glopaali mailma tuo kaiken lähelle. Toisaalta Athoksen munkeista jotkin kääntyi Budhalaisuudesta Ortodokseiksi mutta tiedossani ei ole Ortodokseista Budhalaisiksi kääntyneitä. Vanhojen perinteet rapisevat uusissa sukupolvissa.


    • Valamonmunkinkirjeet

      Minulle on Valamon munkin Johanneksen kirjat olleet hyvin tärkeät, olen niistä oppinut hyvin paljon.

      Miten hyvä että hän kirjoitti ja neuvoi!
      Hyvä neuvo häneltä on esim. "Lankesit, nouse taas!" Sen olen muistanut ja aina kun olen langennut niin muistan sen neuvon, - ja nousen/yritän taas.

      Olisi niin hyvä kaikille lukea hänen kirja ja myös jatko "Unen laiva".
      Selviää niin paljon!

      Onko muita kirjoja isä Johanneksesta?

      • iohannes

        Hei kiitos tuosta Unen laiva -vinkistä, miten en ollutkaan huomannut tuota kirjaa aiemmin. Valamon vanhuksen kirjeitä on minullekin hyvin tärkeä kirja. Varmasti monelle.


      • kuisemeneekään

        Ja milloin luitkaan raamattua, apokryfejä ja rukoilit?


      • iohannes

        Keneltähän kuissemeekään kysyi? ioannis vastaa. Raamattua luen joka päivä. Luen Evankeliumista muutaman luvun joka ilta, ja sitten jostain toisesta kokonaisuudesta myös muutaman luvun. Kokonaisuuksia esim. Paavalin kirjeet, Psalmit, Viisauskirjat, Profeettakirjat, Historiakirjat ja niin edelleen. Rukoilen ääneen sekä aamuin että illoin Rukouskirjan mukaan. Kaikkia aamu- tai iltarukouksia en yleensä lue, alkurukoukset aina ja Rukouskirjan rukousten päätteeksi lausun henkilökohtaiset anomukset. Usein luen myös ehtoollista edeltäviä iltarukouksia useampana iltana peräkkäin, arkkipiispa Paavali kehotti tällä tavoin jakamaan rukouksia useammalle illalle. Ehtoollista edeltävät aamurukoukset pyrin lukemaan yleensä kaikki, paitsi jos olen Valamossa, jossa arkipäivän liturgiat alkavat ennen klo 07 ja menen jo aamupalvelukseen 06. Silloin luen vain muutaman. Ja saatan lukea osan ehtoollista edeltävistä aamurukouksista jo ennen nukkumaan menoa.

        Tähän lisäksi Jeesuksen rukousta pitkin päivää. Tarkkaa rukoussääntöä tai määrää minulla ei Jeesuksen rukoukselle ole. Ajankäytöstä riippuen esim. iltarukousten päätteeksi ääneen 120. Pitkin päivää voin sitä myös mielessäni lausua, tai sitten jotain Jumalanäidin rukousta (Esim. Iloitse Jumalanäiti, Totisesti on kohtuullista, tai sitten vain "Kaikkein Pyhin Jumalansynnyttäjä pelasta meidät.)

        Apokryfikirjoja en olekaan viikkoihin lukenut, kiitos muistutuksesta, kuissemeneekään.


      • Anonyymi
        iohannes kirjoitti:

        Keneltähän kuissemeekään kysyi? ioannis vastaa. Raamattua luen joka päivä. Luen Evankeliumista muutaman luvun joka ilta, ja sitten jostain toisesta kokonaisuudesta myös muutaman luvun. Kokonaisuuksia esim. Paavalin kirjeet, Psalmit, Viisauskirjat, Profeettakirjat, Historiakirjat ja niin edelleen. Rukoilen ääneen sekä aamuin että illoin Rukouskirjan mukaan. Kaikkia aamu- tai iltarukouksia en yleensä lue, alkurukoukset aina ja Rukouskirjan rukousten päätteeksi lausun henkilökohtaiset anomukset. Usein luen myös ehtoollista edeltäviä iltarukouksia useampana iltana peräkkäin, arkkipiispa Paavali kehotti tällä tavoin jakamaan rukouksia useammalle illalle. Ehtoollista edeltävät aamurukoukset pyrin lukemaan yleensä kaikki, paitsi jos olen Valamossa, jossa arkipäivän liturgiat alkavat ennen klo 07 ja menen jo aamupalvelukseen 06. Silloin luen vain muutaman. Ja saatan lukea osan ehtoollista edeltävistä aamurukouksista jo ennen nukkumaan menoa.

        Tähän lisäksi Jeesuksen rukousta pitkin päivää. Tarkkaa rukoussääntöä tai määrää minulla ei Jeesuksen rukoukselle ole. Ajankäytöstä riippuen esim. iltarukousten päätteeksi ääneen 120. Pitkin päivää voin sitä myös mielessäni lausua, tai sitten jotain Jumalanäidin rukousta (Esim. Iloitse Jumalanäiti, Totisesti on kohtuullista, tai sitten vain "Kaikkein Pyhin Jumalansynnyttäjä pelasta meidät.)

        Apokryfikirjoja en olekaan viikkoihin lukenut, kiitos muistutuksesta, kuissemeneekään.

        Ehtiikö tämä iohannes esimerkiksi käymään töissä, tai onko hänellä perhettä, vanhoja vanhempia hoivattavana ?

        Evankeliumia muutama *luku*joka ilta hän lukee, ja sen päälle jostain Raamatun kokonaisuudesta jotain kuten Profeettakirjat. Kauanko tähän menee aikaa?

        Ääneen aamuin ja illoin aamu- ja iltarukoukset. Päälle henkilökohtaiset anomukset. Ja KAIKKI ehtoollista edeltävät rukoukset. Hyvänen aika. Lukeeko hän myös kanonin edellisenä iltana?

        Jeesuksen rukousta 120 ja sen päälle pitkin päivää sen toistelua (ääneenkö) samoin kuin Jumalanäidin lyhyitä rukouksia (näitäkinkö ääneen?)

        Miten tuossa ihminen ehtii esimerkiksi laittaa aamiaiset perheelle, tehdä täyden työpäivän, käydä kaupassa, laittaa ruokaa, siivota keittiötä, pestä pyykkejä ja viettää aikaa lastensa ja puolisonsa kanssa. Kenties pitää käydä viemässä omille vanhemmille valmista ruokaa ja siivoilla sielläkin, katsoa illan ja seuraavan aamun lääkkeet kuntoon. Toki voi toistella mielessään Jeesuksen rukousta mutta eipä sitä pysty jos samaan aikaan pitää laskea oikeat lääkkeet.

        Kuulostaa yksinasuvalta työttömältä nuoreltamieheltä, jolla on aikaa yllinkyllin keskittyä rukouselämäänsä huolella.


    • unenlaiva

      "Unen laiva" on mahtava kirja, mikä kertoo isä Johanneksen elämästä Petroskoin luostarissa.
      Niin hyvää luettavaa, suosittelen!

    • Anonyymi

      Eristäminenkö rangaistus, noin 50 vuotta täysin yksin. Rangaistus ovat muut ihmiset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe