Kokemuksia kaneista (eritoten kääpiölupista)

Kaniahankkimassa

Heips! Kyselisin eritoten kääpiöluppien omistajilta muutamia asioita jotka mietityttää mua. Olen siis täysi-ikäinen ja muutan pian omilleni joten kanin hankinta alkais olla ajankohtasta pikkuhiljaa. Varmaan loppusyksystä tai alkutalvesta pystyisin ottamaan kanin. Mulla on kyllä ollut aikaisemmin kaneja, mutta ne on ollu leijonanharjasmixejä ja todella tulisieluisia olivat kaikki! Myös siks etsinnässä olis rauhallinen ja sosiaalinen kani, kuten just kääpiöluppa.

Mitä mieltä, sopisiko kani mulle vaikka:

1. Hyvin suurella todennäköisyydellä opiskelen syksyllä (paikoista tulee tieto ens kuus)
2. Parhaimmillaan 8h päivästä poissa koulupäivien takia ellei enemmänkin jos tulee yllättävää menoa.
3. Kani sais olla vapaana asunnossa, varsinkin jos on yksiö. Häkkiä en välttämättä hanki ollenkaan vaan suojaan johdot yms muut tärkeät asiat.

Pärjääkö kani tuon 8-10h päivästä yksin vai tarviiko mun hommata sille kaveri? Häkissä ei joudu olemaan ollenkaan vaan tosiaan vuorokauden ympäri saa olla vapaana mun asunnossa.

Voiko kanin opettaa olemaan purematta johtoja? Jos, niin millä ootte opettaneet? Mun yhen entisen kaverin kani ei purru ollenkaan johtoja paitsi yhden 4v elämänsä aikana ja se oli vapaana koko asunnossa.... Taisi olla angorakaniristeytys.

Kääpiölupista! Minkälaisia tosiaan luonteiltaan ja minkälaisia kokemuksia teillä? Ovatko sosiaalisia myös ihmisiä kohtaan? Mitä mieltä kääpiölupparisteytyksistä, ovatko yhtä löllyköitä kuin puhdasrotuiset (riippuu varmaan risteytyksessä olevista roduista muttajoo, kokemuksia)?

Olen ajatellut naaraskania, mutta niistä vähän huonompia kokemuksia. Jos kääpiöluppa tulee, niin ovatko sukupuolierot näkyviä vai olemattomia? Jos ovat näkyviä, niin milä tavalla?

Kanin hoitoon on perehdytty onneksi ja perehdyn kyllä lisääkin jos kanin otan :) ¨

Kiitos jos jaksatte vastata näihin, olisin tosi kiitollinen! :)

5

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luppakorvat

      Minulla on kääpiöluppanaaras ja olen itsekin opiskelija. Yöt kani on häkissä, koska tulee muuten ravaan sänkyyn ja syömään hiukset, kun ei saa huomiota. Koulupäivät vaihtelevasti häkissä tai vapaana.
      Kani osoittaakin sitten mieltään, jos on joutunut olemaan liian kauan yksin tai häkissä. Menee istumaan peppu mua kohti just sen verran kauas ettei ylety rapsuttamaan ja välttelee tunnin parin ajan silityksiä.

      Kannattaa varautua siihen, ettei kani opi olemaan purematta johtoja/esineitä. Meillä menee joskus viikkojakin, ettei mitkään kielletyt maistu ja sitten tulee päiviä kun kaikki mitä vain eteen tulee jyrsitään paloiksi. (Lempipurtavat olivat tosiaan edellisen kämpän listat, jotka täytyi uusia/paikata muuton yhteydessä) Kokeiltu purunestosuihketta ja tabascoa, mutta ne vain innostivat jyrsimään lisää, joten tällä hetkellä ei johtoja lattialla vaan kaikki huonekalujen päällä tai teipattu korkealle seinään (Ei kovin kauniin näköistä.) Matot ja vaatteet maistuu myös, jos on vähänkään rytyssä.

      Tykkää leikkiä. Roikkuvat vaatteet ja verhot ehdottomasti lempileluja. Viskoo myös kevyitä ja äänekkäitä esineitä mielellään. Kissan lelut ja kepit on oikein mieluisia. Hyppelee huonekaluille myös paljon, kunhan pinta ei ole luistavaa.

      Mutta on hyvin seurallinen, vaikkei sylissä viihdykään. Ja osaa kyllä vaatia huomiota nykkimillä jalasta tarpeen tullen. Tykkää myös loikoilla lattialla maatessa vieressä tai muuten vain istuskella kyljessä. Hyvin vieraskorea. Yllättäny positiivisesti kaikki kaverit, kun on niin reipas ja sosiaalinen. Menee aina kattomaan vieraita ja antaa kaikkien rapsuttaa. Aggressiivisuutta ei ole koskaan ollut. Kerran takajalkojen kynsiä leikatessa puri, mutta se oli ihan ensimmäisiä viikkoja kun oli mulle tullut ja täysin oma vika kun pidin kiinni huonosti.

      Sisäsiisti on käytännössä. Papanoita tulee joka paikkaan, mutta pissat aina häkkiin, vessalaatikkoon tai sänkyyn (tuleepa vaihdettua lakanat tarpeeks usein).

      Hyvin hiljainen lemmikki. Liikkuu niin hiljaisesti, että aina joutuu oleen varuillaan ettei ole ilmestynyt jalkojen viereen pyöriin.

      Kannattaa opiskelijana varautua hyvin mahdollisiin eläinlääkärikuluihin. Osamaksu löytyy monesta paikasta, mutta kiireellisissä tapauksissa on mentävä sinne minne vain pääsee ja käynnin hinta saattaa pyöriä helposti siella 200e summissa ilman osamaksua.

    • Lenne5

      Meillä on kaksi kääpiöluppaa, uros ja naaras. Molemmat leikattu. Uros on rennompi luonteeltaan, pomppii ympäri taloa, naaras viihtyy vessalaatikon ja mökin läheisyydessä. Kaneilla on aitaus ja ovat paljon myös vapaana. Molemmat kilttejä luonteeltaan, uros viihtyy paremmin sylissä ja tykkää silittelyistä enemmän. Ihania lemmikkejä, seurallisia ovat. En luottaisi etteivät jyrsi sähköjohtoja. Kyllä meillä tykkääväät sisällä kaivaa seinänvierustoja ja purevat silloin listoja ja johdot menisivät äkkiä poikki myös. Kaikki johdot on pitänyt piilottaa.. matoista tykkäävät vetää langanpätkiä irti. Täysin sisäsiistejä ovat molemmat, kaikki papanat ja pissat tulee vessalaatikkoon, tähän vaikutti kanien leikkaus. Ei tarvitse enää merkkailla paikkoja, muutoin kuin leualla... Karvaa lähtee jonkin verran, siivota pitää usein. Ruokaan ja oheisjuttuihin kuten esim. eläinlääkäriin menee jonkin verran rahaa.

    • Zedä

      Johdot ja muut vaaralliset esineet täytyy piilottaa varmuuden vuoksi. Sotkemiseen pitää varautua. Mun kaikki kanit (entinen kluppapoika ja nykyiset hermeliinit naaras & uros) on papanoineet ihan mihin sattuu, nykyisistä naaras myös pissii toisinaan yhdelle matolle vaikka onkin leikattu.

      Mieluummin kannattaa ottaa kaksi kania :) Mun kluppapojalla oli selvästi yksinäistä, kun oli päivät kotona yksin ja välillä tuli oltua kavereilla ja muuta niin päivät venyi. Kivempi että pupuilla on aina seuraa ja kaveri josta saa turvaa.

      Mun kluppa oli leikkaamaton poika, tosi ihmisrakas ja tykkäsi paijailuista kovasti :) Parasta oli ulkoilu valjaissa kun pääsi syömään ulkotuoretta.

      • Syrkki

        Taas sinä täällä!😂 Noh, onneksi jaat vain pikeaa tietoa😊💗


      • Zedä

        Mm ok..?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe