Yksinyrittäjän verovapaat edut

YrittäjäksiSiirtynyt

Yritys saa antaa verovapaasti 400 €/v liikuntaseteleitä tms. ja lisäksi tarjota henkilökunnalle erilaisia etuja kuten merkkipäivälahja ja työnantajan järjetämä harrastus ja virkistystoiminta.

Saako noita kaikkia käyttää, vaikka on omistamansa Oy:n ainoa työntekijä? Ohjeen muka ne on tarjottava koko henkilökunnalle. Yleensä kai lahjoja ei myöskään saa itse valita, mutta kukas ne sitten minun tapauksessa valitsisi?

Voinko siis esimerkiksi antaa 400 €/v liikuntaseteleitä itselleni, ostaa lisäksi "yritykselle" vakiovuoron liikuntaan (500 €/v) ja ostaa itselleni syntymäpäivälahjan vuosittain (100 €)?

14

1672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sesiili

      Ainahan voi yrittää, mutta luultavasti ei mene läpi.

      • YrittäjäksiSiirtynyt

        Tietysti voi tehdä melkein mitå vaan verotarkastukseen asti, mutta vastaukseksi kaipaisin "oikeaa" lain tulkintaa.


    • mmmmmmmmmmmm0l

      Lain "oikeita" tulkintoja täältä saa joka lähtöön ja asiaan.
      Näe sen verran vaivaa, että katsot asian ihan itse verottajan sivuilta.

      • YrittäjäksiSiirtynyt

        Olen katsonut moneenkin kertaan, mutta ei se sieltä selviä suoraan. Useita asioita olen myös soittamalla kysynyt verottajalta ja ikävän usein olen saanut väärää tietoa ellen ole vaatinut kunnon asiantuntijaa puhelimeen.

        Tässä linkki: https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Verohallinnon_ohjeet/Tyontekijan_omaehtoinen_liikunta_ja_kult(9989)

        Tuolla sanotaan mm.

        "Tuloverolain 69 §:n 1 momentin 4 kohdassa on säädetty työnantajan järjestämä tavanomainen ja kohtuullinen, koko henkilökunnalle suunnattu virkistys- ja harrastustoiminta verovapaaksi eduksi. Verovapauden edellytyksenä on se, että toiminta on työnantajan järjestämää, toisin sanoen työnantaja valitsee virkistys- ja harrastustoiminnan tavan ja ajankohdan."

        Olen myös tuon tuloverolain kohdan lukenut, mutta en edelleenkä tiedä miten tuo tulkitaan kun "koko henkilökunta" olen minä ja minä työnantajana valitsen minulle työntekijänä harrastustoiminnan?

        Jos sitten tulkinta on, ettei ole verovapaata, muuttuuko tilanne osa-aikaisesta työntekijästä (lapseni), joka myös voi etua käyttää.

        Pitää kai tuostakin soittaa verottajalle ja toivoa, että saa puhua jonkun oikeasti asiasta tietävän kanssa.


      • Mietitään_vähän
        YrittäjäksiSiirtynyt kirjoitti:

        Olen katsonut moneenkin kertaan, mutta ei se sieltä selviä suoraan. Useita asioita olen myös soittamalla kysynyt verottajalta ja ikävän usein olen saanut väärää tietoa ellen ole vaatinut kunnon asiantuntijaa puhelimeen.

        Tässä linkki: https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Verohallinnon_ohjeet/Tyontekijan_omaehtoinen_liikunta_ja_kult(9989)

        Tuolla sanotaan mm.

        "Tuloverolain 69 §:n 1 momentin 4 kohdassa on säädetty työnantajan järjestämä tavanomainen ja kohtuullinen, koko henkilökunnalle suunnattu virkistys- ja harrastustoiminta verovapaaksi eduksi. Verovapauden edellytyksenä on se, että toiminta on työnantajan järjestämää, toisin sanoen työnantaja valitsee virkistys- ja harrastustoiminnan tavan ja ajankohdan."

        Olen myös tuon tuloverolain kohdan lukenut, mutta en edelleenkä tiedä miten tuo tulkitaan kun "koko henkilökunta" olen minä ja minä työnantajana valitsen minulle työntekijänä harrastustoiminnan?

        Jos sitten tulkinta on, ettei ole verovapaata, muuttuuko tilanne osa-aikaisesta työntekijästä (lapseni), joka myös voi etua käyttää.

        Pitää kai tuostakin soittaa verottajalle ja toivoa, että saa puhua jonkun oikeasti asiasta tietävän kanssa.

        Kun kerroit että etuuksista päättää työnantaja, jääväsitkö itsesi silloin päätöksenteosta?
        Otetaan selvä esimerkki verottajan tulkinnasta.
        Käyt lounaalla yksin, et saa laitta lounaskuluja edustuskuluihin, myynnin edistämiskuluihin tms.
        Jos sulla on lounaalla joku muu niin saat laittaa myös oman osuutesi kuluina.

        Työterveyshuollon saat järjestää pelkästään itsellesi se kun on määritelty myös yrittäjän oikeudeksi.

        Aikoinaan otin sairaanhoitokuluvakuutuksen pelkästään itselleni, jouduin sen siirtämään henkilökohtaiseksi kun se ei kelvannut yritykselläni poistoina, ei vaikka työnjohtoryhmälle oli suunnattu (olin yksin siinä ryhmässä).
        Nykyään onnistuisi kun tuossa ryhmässä on toinenkin henkilö.


    • YrittäjäksiSiirtynyt

      Tuossa kävi juuri niin kuin pelkäsin. Verottajalla oli paljon jonoa, joten soitin ensin Veronmaksajien keskusliiton neuvojalle. Hänen mielestä ei varmasti onnistu. Pitää olla toinen täysipäiväinen työntekijä, edes silloin tällöin palkkaa saava ei kelpaa.

      Pitkien jonottelujen jälkeen pääsin verottajan neuvontaan. Ensimmäinen vastaaja sanoi ettei tiedä ja yhdisti jollekin, jonka piti tietää. Ei vastannut ja pitkän jonotuksen jälkeen puhelu katkesi.

      Sitten muutama tunti myöhemmin toinen vastaaja sanoi ettei tiedä, mutta voi soittaa välisoiton jollekin kokeneemmalle. Vastaus oli, että on OK järjestää itselleen virkistystoimintaa (siis yrityksen koko henkilökunnalle, eli minulle, järjestämiä tapahtumia liikuntaseteleiden lisäksi) ja ostaa merkkipäivälahjoja. Jos on apulainen satunnaisesti töissä hänellekin voi järjestää kaiken.

      No kai noin pitää sitten tehdä ja odottaa joskus mahdollisesti tulevaa verotarkastusta ja sen lopullista tulkintaaa.

      • Tässähän

        tulee ilmi verokarhun ja yhteiskunnan yhteistuumin suorittama yrittäjän kyykytys. Työntekijöille näemmä saa antaa liikuntaseteliä ja muuta etua, mutta jos yrittäjä koittaa pitää kunnostaan huolen niin se pitääkin jo tehdä omin kustannuksin ilman yhteiskunnan tukea. Ja hallitus suosittelee työttömille nuorille yritystoiminnan aloittamista kun muutoin ei tahdo työpaikkaa irrota ammattiliittojen sössittyä työmarkkinat.


      • YrittäjäksiSiirtynyt
        Tässähän kirjoitti:

        tulee ilmi verokarhun ja yhteiskunnan yhteistuumin suorittama yrittäjän kyykytys. Työntekijöille näemmä saa antaa liikuntaseteliä ja muuta etua, mutta jos yrittäjä koittaa pitää kunnostaan huolen niin se pitääkin jo tehdä omin kustannuksin ilman yhteiskunnan tukea. Ja hallitus suosittelee työttömille nuorille yritystoiminnan aloittamista kun muutoin ei tahdo työpaikkaa irrota ammattiliittojen sössittyä työmarkkinat.

        Siis kaikkien mielestä Oy:n kautta yksinyrittäjänä toimiva saa ostaa firman kautta itselleen liikuntaseteleitä tms. saman 400 € vuodessa ilman veroseuraamuksia kunhan on yrityksen palkkalistoilla.


      • YrittäjäksiSiirtynyt

        Taitaa ssssss olla lukutaidoton. Tuon linkinhän ja annoin ja kyse oli juuri sen tulkinnasta yhden miehen Oy:n osalta.


    • Pienyrittäjän.kohdalla

      Osaako kukaan sanoa miten on Tmi-yrittäjän kohdalla. Yrityksessä yrittäjä itse ja yrittäjäpuoliso. Ei makseta kummallekaan palkkaa. Työtulo jaetaan.

    • sssssssssssssa

      No on se yksi perkele!
      Eikö siinä lue, että jos maksat palkkaa itsellesi, niin saat käyttää hyväksesi kaikki mahdolliset setelit ja etuudet.
      Jos et maksa, niin et saa.
      Luullakseni ihan itse omista omistamasi OY:n osakkeet.
      ABC-kirjasta voisi olla apua. Ei se tosin opeta ymmärtämään luettua.
      Toiminimi saa etuuksia, jos sillä on palkattua työvoimaa.
      Toiminimi ei voi maksaa itselleen palkkaa. Puoliso siis palkolliseksi.

      • On_kuitenkin

        Mietitäämpä yrittäjän työsuhdetta tarkemmin.
        Jos yrittäjän työsuhde on tarkalleen saman arvoinen kuin työntekijän niin miksi esim. verojen vuosi-ilmoituksessa yrittäjän palkkatulo ilmoitetaan eri koodilla?

        Verottajan ohjeet ovat monesti epäselvät ja harhaanjohtavat.
        Kyseessä olevassa ohjeessa mainitaan että jos yrittäjä maksaa palkkaa itselle niin on oikeutettu näihin verovapaisiin etuuksiin.
        Lukeeko jossakin että ainoana työntekijänä yrittäjä on oikeutettu verovapaisiin etuuksiin?

        Kyseessä 2 eri asiaa.

        Mutta suomihan on siinä mielessä vapaa maa että ei kuin kaikki kulut vain kirjanpitoon ja sitten pelätä verotarkastusta jossa saadaan se viimeinen tulkinta verottajalta.
        Tai käyttää pätevää kirjanpitäjää joka on perehtynyt verotukseen ja sen tulkintoihin.
        Verotus on ihan samanlaista kuin laki, se tulkitaan ennakkotapauksissa, sitä ei voi lukea kuin raamattua.


    • MyösYksinOyssä

      Kiitos nimim. YrittäjäksiSiirtynyt ja asiallisille vastaajille, yhdessä selvittäen saa kaikki paremman mielen ja tässä monesti yrittäjävihamielisessä maassa on ainoa oikea tapa tukea toinen toisiaan käytännön kysymyksissä josta tämä oli oiva esimerkki. Oikea optimaalinen, ja kuitenkin se mihin on oikeutettu, menettelytapa piilotetaan monesti eripituisiin ohjeisiin ja jopa alan ihmiset antavat vääriä neuvoja kuten tässäkin tuli ilmi.

      Tsemppiä kaikille yrittäjille!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe