V.aarille kysymys 2 Korintolaisille 5:14

Nunneli

Tämä raamatunkohta merkitsee minulle valtavan paljon.
Siksi haluaisin ymmärtää sitä. En voi sanoa, että älyni jätti.
Minulle ei ole suotu sitä mainittavasti. Siis asiaan.

2Korinttolaisille 5:14 "Kristi kärlek lämnar mig inget val..."

"Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meiltä...."

"Sillä rakkaus, joka Kristuksella on, pakottaa meitä..."

"For the love the Christ has compels us,because this is what we have judged..."
or the love of Christ

Kuten näet, yritän ymmärtää tätä salaisuutta eri kielien avulla.
Olen vuosikausia pysähtynyt tämän ajatuksen ääreen, ponnistellen...

Mitenkähän tämä raamatunkohta tulisi kääntää yksinkertaisella suomella,
niin että yksinkertainenkin ihminen sen ymmärtäisi?
Minulle tulee sellainen salaperäisyyden tunne,
kuin joku alkaisi vetää tunneperäisiä, henkisiä, hengellisiä säikeitä sieluuni ja vangitsisi minut kuin kärpäsen hämähäkinseittiinsä ja
siinä sitten olen enkä muuta voi!
Se joku on nyt Jeesus Kristus henkimaailmasta hengellisiä,
henkisiä lakeja käyttäen, joista en tiedä, enkä ymmärrä mitään.
Keikun vain kuin marionetti ihmetellen, mitä seuraavaksi?

6

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iloinen_naurajaa

      Keikut kuin marionetti? Juuri niin! Olet vain sätkynukke, jota lahkosi johtajat ohjailevat ja pitävät pilkkanaan. Ala jo ateistiksi! :-)

    • Yksi-usko

      Moi!
      Vanhassa Perheraamatussa on esittelyteksti jokaiseen lukuun. 2 Kor. 5. luvusta esittelytekstissä kirjoitetaan seuraavaa: "Paavali haluaa vaihtaa maallisen majansa taivaiseen ja pyytää tätä odottaessaan olla Jumalalle mieliksi (11-10), vakuuttaa toimivansa Herran pelossa voittaakseen sieluja Herralle (11-13). Kristuksen rakkauden vaatimana ja hänen lähettinäänänsä hän toimittaa sovituksen virkaa, jonka Jumala on hänelle antanut (14-21).

      2 Kor. 5:14-21: "Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet;....". Kannattaa lukea luku loppuun asti, jolloin kokonaisuus tulee ymmärretyksi, että mistä on kysymys. Voit miettiä, että onko koskaan esim. tullut sellaista tunnetta, että tuolle ystävälle haluan kertoa Jeesuksesta.

      Vanhassa Perheraamatussa jakeesta 2 Kor. 5:14 on viittaus Room. 5:15. "Mutta armolahjojen laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin tuosta yhden lankeemuksesta nuo monet ovat kuolleet, niin paljon enemmän Jumala armo ja lahja tuon yhden ihmisen Jeesuksen Kristuksen, armon kautta on tulvaillut noiden monien osaksi.

      Raamattu selittää itseään. Ei kannata takertua yhteen kohtaan, vaan katsoa kokonaisuutta. Tämän vuoksi uskon kannalta ei ole niin tärkeää, kuin voisi ajatella, jos joku yksittäinen kohta Raamatussa olisi käännetty virheellisesti. Kun rukoilee Pyhän Hengen johdatusta, niin Sana avautuu.

      Minusta tässä on kysymys siitä, että Jeesus Kristus on kuollut puolestamme. Kun olemme vastaanottaneet Jeesuksen ja ymmärrämme sen, niin sydämemme pursuaa rakkautta Jumalaan, joka näkyy. Tämä on Pyhän Hengen työtä. Rakkaudesta lähimmäisiin, emme voi olla puhumatta Jeesuksesta, mutta vaikka tilaisuutta kertomiseen ei tulisikaan, niin rakkaus, joka meissä asuu - se Pyhän Hengen aikaansaama aito rakkaus - se puhuu, vaikka emme edes suutamme avaisi. Jumala voi niitäkin tilanteita antaa, jossa voimme suummekin avata. Mutta jos sellaisia tilanteita 'missaamme', niin se miten käyttäydymme, miten olemme Pyhän Hengen johdossa, puhuu vieläkin enemmän. :)

      • Nunneli

        Todella rakentavaa luettavaa! Kiitos tästä!
        Tapaan lukea viitauksia toisiin raamatunkohtiin ja siten ajatus syvenee, laajenee, vahvistaa enemmän kuin suojaverkkoon putoaminen.


      • Nunneli
        Nunneli kirjoitti:

        Todella rakentavaa luettavaa! Kiitos tästä!
        Tapaan lukea viitauksia toisiin raamatunkohtiin ja siten ajatus syvenee, laajenee, vahvistaa enemmän kuin suojaverkkoon putoaminen.

        Koneeni kieltäytyy taas toimimasta, joten on mentävä kirjastoon lainaamaan.


      • Nunneli

        Kirjaston kone hetken käytettävissä.

        Monta asiaa näissä jakeissa. 2 Kor. 5: 14-20 sisältää paljon, mikä on ajankohtaista.
        Minulle on ollut menetystä, kun suhteeni perheenjäseniin katkesi.
        Raamattu ja vieraille puhuminen otti heidän paikkansa ensimmäisinä.
        Raamattu avautui ja puhutteli enemmän kuin läheiset ihmiset.
        Vastauksia rukouksiini ja avunpyyntöihini sain jo lapsena, ennen kuin opin lukemaan.
        Luonnon kirja sai etsimään sen Luojaa, elämänantajaa - siitä hengellisyys alkoi.

        Mutta Jeremia oli papin poika ja sai vastaansa koko suvun ottaessaan vastaan Jumalan antaman tehtävän. Jeremia 1: 5-10 "Jo ennenkuin minä valmistin sinut äidin kohdussa,
        minä sinut tunsin, ja ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin...
        Älä pelkää heitä, sillä minä olen sinun kanssasi ja pelastan sinut, sanoo Herra."

        Siis näin vahvat ovat hengelliset lait ja siteet, jotka alkavat vaikuttaa elämän kipinän syttyessä.
        Se erottaa vanhemmista Jumalan käyttöön. Nämä lait kielletään olemassaolosta!
        Jumalan sana oli kuin polttava tuli sisimmässä, jota Jeremia ei voinut vastustaa, vaan
        hänen oli profetoitava. Vaikka halusi välillä luovuttaa ja kuolla kuten Job aikoinaan.

        2Kor. 5:19, 20 saa minut haluamaan käydä tervehtimässä sisartani, mutta
        tunnen kuin kylmän seinän nousevan vastaan: hän ei ole vastaanottava vieläkään.
        Väärä aika! Väärä tapa! Keskity lähiympäristöön jotka arvostavat Raamattua!

        Toisaalta olen tullut tietoiseksi, että en itse osaa alkuperäisiä kieliä, käännökset poikkeavat.
        Ruotsalainen 2000-vuoden käännös oli hauskasti kirjoitettua, vaikka en kykene siitäkään lukemaan apokryyfisiä kirjoja. Ne olisivat kiinnostavaa historiaa. Niin teennäisiä, kummia.

        Siis, millä oikeudella minä, oppimaton käytän Raamattua kuin kotitarpeisiin?
        5:19 jae sanoo, että ihmiset ovat jo sovitetut Kristuksen uhrin perusteella! Niin!
        Vaikka en minä mitään sovitustyötä teekään, vaan kannustan ottamaan oman Raamatun, pölyttämään sen ja käyttämään sanalistaa takana tietoa etsiessään.

        Jaha, toiset kärkkyvät nyt koneelle. Täytyy palata kotiin omalle paijalle.
        Pystyn lukemaan omastani, mutta kirjoitukseni häviävät usein.


    • Ei.auta.itku

      "Koneeni kieltäytyy taas toimimasta, joten on mentävä kirjastoon lainaamaan."

      Eikös se Jahve ole IT-osaaja?
      Jaa, mutta sehän taisi elää silloin, kun ei ollut vielä tietokoneita?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe