Koirista (sisältää kyynistä tekstiä)

Envihaakoiriamutta

Moni koirahullu ylistävät koiria miten ne ovat ihmisen parhaita ystäviä jne. kuinka ne ovat uskollisia ja kulkevat omistajan rinnalla tilanteessa kuin tilanteessa. Olen sitä mieltä että koirat ovat ihmisten kanssa vain siksi kun saavat heiltä ruokaa ja hoivaa. Ärsyttää kun monet inhimillistävät koiraansa vaikka se on vain hyvin yksinkertainen olento joka elää pelkästään vaistojensa varassa. Koirat eivät mieti menneitä eikä tulevaa, ne elävät hetkessä. Koirat oppivat pelkäämään tai tekemään mitä ihminen haluaa herkkujen toivossa.

Se kun koira tapittaa ruskealla silmillään ihmistä on minulle merkki vain niiden vaativuudesta, ei niinkään että se katselisi rakastavin silmin. En usko siihen hölynpölyyn että koira on ihmisen paras ystävä, pikemminkin vain hoidettava eläin joka vaatii ihmiseltä paljon. Jotkut naiivit ihmiset kuvittelevat että koira on joku lapsen korvike tai että kuinka se tuntee samat asiat mitä ihminenkin tuntee, mutta se on koiralla vain vaisto ja reaktio, ei tunne. Voihan sitä ajatella että koira on tunteikas eläin, mutta ei kannata liikaa tuudittautua tähän ajatukseen.

En ymmärrä tätä Suomessa yleistä koiraintoilua, jutellaan koiralle kuin jollekin ihmiselle (mikäs siinä jos siitä itselle tulee parempi olo). Mutta ei koira ymmärrä siitä sanaakaan vaikka niin luulee kun kuuntelee siinä pää kallellaan. Ihminen hymyilee koiralle kun luulee että se niin ymmärtää. Koirat ovat toki kivoja ja söpöjä, mutta ihmisen tasolle ne eivät koskaan yllä (eikä ihminen koiran tasolle). Koira on aina suden sukulainen. Jos koira tulee luokseni häntä heiluen ajattelen että se tulee siihen itseään varten, ei minun.

Varmaan joku käskee minut nyt tutkituttamaan nuppini, mutta mielestäni palvelu ei ole molemminpuolista vaan pikemminkin niin että ihminen koiralle eikä koira ihmiselle. Tämän takia en omista koiraa enkä halua koskaan omistaakaan. En halua elää koiran kanssa vähintään 10-vuotta tietäen että tyydytän vain sen tarpeet. Koiran hoito maksaa niin paljon, mahdolliset eläinlääkärikulutkin voivat nousta pilviin. Voi olla että saan nyt vihat päälleni, mutta olisi kiva kuulla ajatuksia mitä tämä tekstini herättää. En ole eläinvihaaja (vaikka tekstini voi sellaisen kuvan antaa) mutta turpaan ajatella asioita realistisesti.

68

982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Envihaakoiriamutta

      Hauska toi vika lause. Siis tuppaan ei turpaan :'D

    • kukintaaplaatyylillään

      Mielenkiintoinen aihe. En sano juuta enkä jaata, mutta sen verran tokaisen että ainakaan suomessa ei sentään olla vielä menty niin älyttömyyksiin kuin joissakin maissa, koirille pidetään mm häitä ja ne puetaan hääasuihin, vieraiksi kutsutaan koiria omistajineen jne.
      Ja Suomi ei muuten ole ainoa maa jossa koirille jutellaan kuin ihmisille, joka ikisessä maassa tehdään niin ;).

      • Samaa mieltä oli asiaa! Ja jeps kiva kattoa kun kiihko koirakaverit heti "pysy poissa", "et oo terve" "oot katkera" "ei oo iloa" ja mitäs muuta tuo koiranomistajana on tuonne ladellut.. Mielestäni oli hienosti laitettu, että jos joku tykkää puhua koiralle niin, antaa mennä, vähemmän hulluksi sut leimataan kun eläimelle puhut etkä yksinäsi ;) Koirien inhimillisyydestämisestä ei ole oikeastaan muuta haittaa kuin koulutuksen puute/vääränlaista kun tosiaan ajatellaan koiran ymmärtävän: "istu nyt nätisti niin mami antaa herkun".


      • sdgdsgdsgf
        neitokainen.1983 kirjoitti:

        Samaa mieltä oli asiaa! Ja jeps kiva kattoa kun kiihko koirakaverit heti "pysy poissa", "et oo terve" "oot katkera" "ei oo iloa" ja mitäs muuta tuo koiranomistajana on tuonne ladellut.. Mielestäni oli hienosti laitettu, että jos joku tykkää puhua koiralle niin, antaa mennä, vähemmän hulluksi sut leimataan kun eläimelle puhut etkä yksinäsi ;) Koirien inhimillisyydestämisestä ei ole oikeastaan muuta haittaa kuin koulutuksen puute/vääränlaista kun tosiaan ajatellaan koiran ymmärtävän: "istu nyt nätisti niin mami antaa herkun".

        minulla on jo vuosikymmenet ollut handsfree ja tykkään hoitaa puhelinasiat lenkkeillessäni.
        voin sanoa, että kyllä minua kymmenen kertaa enemmän pitkään katsottiin ennen kuin minulla koiraa oli :)
        katsoohan jotkut vieläkin, mutta antaa ihmisten katsoa! ihmisten mielipiteet kun on minulle pääasiassa aivan yhdentekeviä.


      • kiihkeäon
        sdgdsgdsgf kirjoitti:

        minulla on jo vuosikymmenet ollut handsfree ja tykkään hoitaa puhelinasiat lenkkeillessäni.
        voin sanoa, että kyllä minua kymmenen kertaa enemmän pitkään katsottiin ennen kuin minulla koiraa oli :)
        katsoohan jotkut vieläkin, mutta antaa ihmisten katsoa! ihmisten mielipiteet kun on minulle pääasiassa aivan yhdentekeviä.

        Mitä teet sillä puhelimella lenkkeillessäsi koiran kanssa?

        Sinähän syrjit ystävääsi, kun et juttele sen kanssa. Koiran kanssa ei lenkkeillä nykyään vaan koira lenkkeilee ihmisen kanssa.

        Koira määrää sen milloin pysähdytään ja ruikataan kusta, milloin punnataan kääkärä ja milloin nuuskitaan muitten koirien jätöksen.

        Sinua katsottiin ennen koiraa vapaana naisena ja mahdollisena kumppanina mutta nykyisin katsotaan millainen koira sinulla on petikumppanina.

        Jokainen mies tietää nykyään, että sinulle pääsee vain vaihtelun vuoksi tuuraamaan kylppäriin pökättyä koiraa ja homma palautuu entiseen ajan kuluttua. Olen katsonut monesti salaa pyykkikorin lakanoita ja aina siellä on koiran karvoja runsaasti koiranaisten luona.


      • sdgdsgdsgf kirjoitti:

        minulla on jo vuosikymmenet ollut handsfree ja tykkään hoitaa puhelinasiat lenkkeillessäni.
        voin sanoa, että kyllä minua kymmenen kertaa enemmän pitkään katsottiin ennen kuin minulla koiraa oli :)
        katsoohan jotkut vieläkin, mutta antaa ihmisten katsoa! ihmisten mielipiteet kun on minulle pääasiassa aivan yhdentekeviä.

        Hieno asenne😊


    • koiranomistajana

      Minusta sun kannattas keskittyä siihen,että miettit ,miksi tuppaudut koirakeskusteluun?
      Kun sua ei kerran koirat kiinnosta, niin oi miksi, miksi sitten kirjoittelet tänne koirapalstalle?
      Ei ole sullakaan kaikki oikeesti ok, vaikutat tosi katkeralta ja kateelliselta ihmiseltä.Etkä ilmeisesti ole elämääsi ollenkaan tyytyväinen.
      Löytyykö elämästäsi mitään ilon aiheita, oikeasti?
      Ja se ettet ymmärrä koiria, johtuneekohan siittä,ettei sulla ole koiraa, jota ymmärtää?
      Ja mitä väliä sillä edes on ettet koiria ymmärrä, eihän sinun tarvii olla koirien kanssa tekemisisääkään, kun sulla, ei ole koiraa.
      Mutta, on siis ihan mahtavaa että pärjäät ilman koiria, lemmikkejä yleensäkin ja varmasti et tunne mitään sympatiaa muitakaan elollisia kohtaan.Ja varmasti samalla katkeralla tavalla ajattelet vastakkaisesta sukupuolesta,että ei kai töässä muuta, kun onnea vaan yksinäiseen eloosi XD

      Meidän suvussa on aina ollut kooria, melkeimpä kaikilla.Ja jos koira vanhuuttaan lopetetaan.Vuodenm parin päästä viimeistään perheisiin otetaan uusia koiria.
      Kun mietin perheitä meilläpäin, ja sukulaisia.Niin totta, monilla, suurrimmalla osalla on perheessä koiria, joiden kanssa harrastetaan ja vietetään aikaa.Ja kaikki ovat kyllä perheellisiä, ja melkein kaikissa perheissä lapsia.Koiran omistaminen tuo elämään lisää harrastuksia, uusia kavereita, ja sisältöä yleensäkin.Ja tietysti se tuo vastuuta, jos ei vastuuta halua ottaa, kannattaa olla ilman mitään lemmikkiä.Pakkohan ei kenenkään ole lemmikkiä ottaa, monet pärjää ilman vallan mainiosti.

      Jos ei ole omistanut koiraa, on varmasti todella vaikeata ymmärtää koiran omistajia.Etkä varmasti koskaan sitä koiran omistamista pysty ymmärtämäänkään koirattomana.Omistajat hoitavat koiransa vastuullisesti,satsaavat sen terveyteen ja viihtyvyyteen sekä harrastavat liikuntaa ja muuta tekemistä koiran kanssa päivittäin.Kaikki tuo, on sinulle aivan vieras maailma.Mutta, sinun pitää ymmärtää, että se on muiden ihmisten valinta, eikä se sinulle edes mitenkään kuulu.

      Kamalinta mitä sulle vois nyt tapahtua, olis että alkaisit tapailla koirallista ihmistä.Tai että sukuunne tulisi joku koiran omistaja, joka kuskais koiraansa mukanaan.Joutuist olemaan koiran kanssa tekemisissä, ja se koira voisi jopa vaikutta sinuun, ja muuttaa pienen elämäsi.
      Se, olisi sulle tosi karmeata ....pidetään peukkuja että säästyt siltä.Kaikki pienet puudelit on pahimpia, ne tunkee syliin vaik ei pyydetä, ja nuolee naama XD

      • yiuogh52ih

        Tässä saimme lukea "koirahullun" ah niin viisaita ajatelmia! Se puudeli, se on niin ihana ja makoisa on "hänen" lipaisunsa kielellä, jolla on juurikin toisen ihanan koiruliinin paskantahraama perse nuoltu!! Ah!!


      • koiraton-

        Mua niin kiinnostaa, että pyyhitkö sen koirasi takapuolen ja pissareijän aina tarpeitten teon jälkeen vai nuoleeko se itse sen alueen puhtaaksi?

        Kuinka sitten sinun suukottelun laita Hänen (koiran) kanssa? Vehtaatko iltasella sängyssä Hänen kanssaan? Entä fantasiat ja niiden toteutus?

        Nämä kiinnostaa meitä epänormaaleja koirattomia ihmisiä.


      • omistajanatoiselle

        Ensinnäkin, se että aloittaja ei ymmärrä koiria ei tee hänestä huonoa ihmistä. Ei myöskään katkeraa tai kateellista.
        Toisekseen, omistan itse koiran mutta en tykkää ollenkaan että koira nuolee naamaa, siksi olenkin opettanut omalleni ettei niin tee. Kylässä jonkun luona mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se että koira tunkee syliin ja nuolee naamaa.


      • muasaalipastakkin
        omistajanatoiselle kirjoitti:

        Ensinnäkin, se että aloittaja ei ymmärrä koiria ei tee hänestä huonoa ihmistä. Ei myöskään katkeraa tai kateellista.
        Toisekseen, omistan itse koiran mutta en tykkää ollenkaan että koira nuolee naamaa, siksi olenkin opettanut omalleni ettei niin tee. Kylässä jonkun luona mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se että koira tunkee syliin ja nuolee naamaa.

        Et oo sitten tosi koiraihminen. Tosi koiraihminen kyllä hyväksyy myös koiran "pusuttelut" ja muut hellyyden osoitukset.


      • ex-
        omistajanatoiselle kirjoitti:

        Ensinnäkin, se että aloittaja ei ymmärrä koiria ei tee hänestä huonoa ihmistä. Ei myöskään katkeraa tai kateellista.
        Toisekseen, omistan itse koiran mutta en tykkää ollenkaan että koira nuolee naamaa, siksi olenkin opettanut omalleni ettei niin tee. Kylässä jonkun luona mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se että koira tunkee syliin ja nuolee naamaa.

        On ilmeisesti koiranomistajissakin älykkäitä, kun mulla menee yli hilseen noi koiran nuoluasiat.

        Omistaja selittää kuinka mun koira pitää sinusta niin paljon, että haluaa pusutella sun kanssa.

        Voi helvetti!


      • jaahhh
        muasaalipastakkin kirjoitti:

        Et oo sitten tosi koiraihminen. Tosi koiraihminen kyllä hyväksyy myös koiran "pusuttelut" ja muut hellyyden osoitukset.

        En tiennytkään koiraihmisyys mitataan sillä että tykkääkö jos koira nuolee. Kaikki nyt vaan ei tykkää että koirat nuolee naamaa, sillä ei ole koiraihmisyyden kanssa yhtään tekemistä.


      • apuatulossahoup
        yiuogh52ih kirjoitti:

        Tässä saimme lukea "koirahullun" ah niin viisaita ajatelmia! Se puudeli, se on niin ihana ja makoisa on "hänen" lipaisunsa kielellä, jolla on juurikin toisen ihanan koiruliinin paskantahraama perse nuoltu!! Ah!!

        Kerroppa ajatuksistasi sukulaisillesi seuraavalla kerralla kun sukunne kokoontuu....ja ihan terveyskeskuksessakin noista ajatuksista voisit jutella.


      • yiuogh52ih kirjoitti:

        Tässä saimme lukea "koirahullun" ah niin viisaita ajatelmia! Se puudeli, se on niin ihana ja makoisa on "hänen" lipaisunsa kielellä, jolla on juurikin toisen ihanan koiruliinin paskantahraama perse nuoltu!! Ah!!

        Ja tässä saimme lukea älykääpiön hommia, mene nyt kotiin hioo uusia vastauksia. Ettei alkais v:;tuttaa kun ihmiset pitävät noin ylipäätään eläimiä parempina kuin SINÄ. Lycka till.


    • yleensä_koiran

      tuijotus on pelkkää dominointia. Ei se muuten ihmistä silmiin tuijottele. Välillä omanki koiran tuijotus ärsyttää, koska tiedän, että se vaatii taas jotakin esim. seuraa, ulkoilua, tekemistä tai mainitsemaasi ruokaa. Aina sillä on joku tarve johonkin. Ei se ihmistä rakkaudesta tuijottele. Jos itse tulet kotiin jostakin väsyneenä, niin eteisessä on vastassa energiaa ja intoa puhkuva koira, joka ollut yksin ja vaatii vuorostaan äksöniä. Sitten taas joudut olemaan tarpeiden täyttäjä.

    • beethooven

      Koira-ystävä kyllä voi korjata monen monta huonoa ihmis-suhdetta vielä hyvinkin monesti.

    • Koiranomistaj

      Olet t kyllä ihan oikeassa tuosta koirien inhimillistämisestä, tuijotushommasta yms. Itse olen koiraihminen(vai pitäskö sanoa isojen koirien ihminen) ja mielestäni koiria inhimillistetään ihan liikaa ja niitä tulkitaan väärin, varsinkin näiden kääpiökoirien omistajien "wannabe-teinien" osalta.

      Ne, jotka eivät koiraa koskaan omista, eivät voi tietää minkälaista onnea se oma lemmikki tuottaa. Tiedän, että toisaalta tyydytän vain koiran tarpeet, mutta toisaalta koiralleni minä olen sen lauma. Laumakäyttäytyminen on perua susilta, eikä siinäkään ole mielestäni mitäänpahaa. Susilauma puolustaa toisiaan ja huolehtii toisistaan. Yksinäisille ihmisille koira voi olla ainoa ystävä, ja silloin sen merkitys kasvaa huippuunsa.

      Rakkaus on jnnä asia. Toisaalta, rakastuvathan ihmiset narsisteihinkin ja alkoholisteihinkin, niin miksei koiraan? Enkä nyt tarkoita mitään romanttista rakkautta, jos joku pervo siihen haluaa sivuta. Sitä että välittää omasta koirastaan(tai muusta lemmikistä), haluaa huolehtia siitä, ei voi verrata mihinkään muuhun. Lapsettomille koirat voivat toki olla kuin omia lapsia, joillain se jopa menee siihen, mutta koira on kuitenkin koira ja lauman alin, vaikka siitä välitänkin ja harrastan sen kanssa.

    • tylsänelämää

      Kyynisen ihmisen kyyninen wuodatus.Kertoo aloittajasta itsestään, ja hänen mielenlaadustaan.Ei muista ihmisistä XD
      Mitäköhän mieltä aloittaja olisi marsuista, ja niiden vaikutuksesta omistajiinsa?
      Entä kultakalasta,hevosesta, tai vaikka hillereistä?
      Meneekö kyynisemmäksi, vai löytyykö mieltymystä muihin eläinlajeihin, kuten mirreihin?
      Jännittävää, tästä saamme varmaan lukea ensijaksossa....

    • Kyynisesti toki voi kirjoittaa, mutta aloituksessa heti mainittu "koirahullut" antaa kyllä heti vähän tietynlaista mielikuvaa oikeista ajatuksista. Ja nimimerkki sitä kautta ei välttämättä uskottavalta vaikuta...

      Uusimpien tutkimusten mukaan epäillään, että koira tunteekin enemmän, mitä on luultu. Myöskin se, että onko koira ihmisen kanssa vain hyötyäkseen, on kyseenalainen. Koirahan on kuitenkin laumaeläin.
      Ja mitä pahaa inhimillistämisessä on? Tuskin se keltään pois on. Toki liiallinen on eri asia, jos unohdetaan jo lajityypilliset asiat. Koira on siis koira, ei lapsi. Mutta silläkään ole mitään väliä, jos sitä pitää lapsen korvikkeena, jos kuitenkin kohdellaan kuitenkin lajityypillisenä viimekädessä eli ominainen hoito, kasvatus ym.

      Koira voi katsoa monella tapaa, niin ihmistä kuin esim.muita koiria. Itse en allekirjoita sitä, että se olisi aina vaativaa.
      Koira kyllä ymmärtää sanoja, ja äänenpainoja, jos se niihin on oppinut. Ja koirille juttelu silloin tällöin, vahvistaa suhdetta.
      "mutta ihmisen tasolle ne ei yllä" Miksi pitäisi...

      "En halua elää..." Niinhän se on, että elämä on valintoja. Jotkut ei halua sitä, toiset taas haluaa. Makuasia. Koirista on myös tutkitusti ihmisille hyötyä, niin henkisesti kuin fyysisestikkin. Ja tietenkin vielä sitten lisäksi tiettyihin tarkoituksiin olevat, kuten opaskoirat ym.
      Ja kokoajan ollaan oppimassa ja testaamassa uutta kaikennäköistä, mihin koiraa voi käyttää apuna.
      Jos yksikin yksinäinen ihminen saa elämäänsä sisältöä koirasta, kuten on todettu, niin se on jo sillä paikkansa ansainnut...
      Minulle kerran lenkillä eräs vanhus sanoi, kun pääsi koiriani silittämään, että nyt on hänen paras päivänsä moneen aikaan, kun pääsi silittämään koiria. En ikinä unohda sitä.

    • facefa

      Lähdet siitä, että vanhalle ihmiselle tai yksinäiselle on suuri helpotus koirasta. Miksi?

      On paljon parempi, jos me hoidetaan yhteiskunnassa asia, että ei noita ihmisiä ei pääse tulemaan.

      Ihminen kun makaa arkussa siunaustilaisuudessa ja pappi suorittaa toimensa niin olisi se kiva, jos saattajana olisi muitakin, kuin koira.

      Facebookystävät on jo testattu eikä niitä ole näkynyt saattajana.

      • Tilastotiedettä

        Suomalaiset koiraihmiset ovat sen verran sosiaalisesti kyvyttömiä ihmisiä, että ilmeisesti koiran kanssa seurustelu on heille helpompaa kuin muiden ihmisten tapaaminen.

        Ei varmaan ole sattumaa, että maassa tehdään väkivalta- ja henkirikoksia JA omistetaan koiria enemmän kuin muissa Euroopan maissa. Asialla ovat vielä useimmiten samat henkilöt.


      • Norobot

        Minulle oli iso yllätys, kuinka paljon tulee oltua ventovieraiden kanssa sosiaalisessa kontaktissa, kun ulkoiluttaa koiraa. Ihmisten on paljon helpompi tulla juttelemaan koiran taluttajalle kuin ilman koiraa eli muuten vain ulkoilevalle henkilölle. Naapureihinkin tutustuu paljon helpommin, kun koirasta saa aina jutun juurta. Koira pitää vanhat ihmiset liikkeellä ja kontaktissa muihin. Siinä se idea minun mielestäni.


      • kaikkealukee

        Ja facefa varmaan sitten hoitaa ettei yksinäisiä ihmisiä tule.


      • Facefa, en lähde mistään mitään, mutta jos esim. mainituille on hyötyä, niin mitäs huonoa siinä on? En todellakaan ymmärrä. On ihan tutkimuksissa todettu ihan "pelkän" lemmikkikoirankin hyöty ihmisille. Kaikilla ei ole ystäviä syystä tai toisesta, joiden kanssa esim. lenkeillä, ja yksin liikkuminen ei innosta, niin koira on erinomainen motivoija myös tuohon.

        Ja kyllä on tavallisen utopistista odottaa tai olettaa, että yhteiskunta hoitaisi yksinäisyyden pois...


    • muuta

      Minulla oli parisuhde suunnitelmat työpakalla sopusuhtaisen naisen kanssa mutta tutustuminen häneen lopetti aikomukseni.

      Hän oli siisti, ei juonut samasta mukista kahvia toista kertaa työpaikalla mutta kotona hänellä oli koira jota paijasi.

      Hän rapsutteli koiraa ja laittoi tarjoiltavaa pöytään pesemättä käsiä. Koira nuoli siinä välissä hänen käsiään, hyppäsi syliin ja nuoli suunaluetta.

      En kyllä halua omalta vaimolta moista käytöstä. Minä en koiran kanssa suutele vaimoa vurotellen, alkaa nääs yököttään.

      • perheellinenkoiralinen

        Niin,parempihan se on sunkin elää vaan jatkossakin yksinäs.Nuolet sitten itteäs, ja silittelet, juttelet itelles, kivasti aika yksinkin kuluu.Äläkä ole huolissas siitä koiranaisesta, hällä varmaan ottajia riittää joka sormelle, ei sun perään ees kerkee haikailla.
        Koirista välittävät ihmiset on sympaattisia myös muille ihmisille, se on hyvä, jos ajattelee perheenperustamista, tai jos itse tarvitset hoivaa ja huolenpitoa.Mutta, valitse sinä joku kylmäihminen, tunteeton tai ehkä sä oot vaan yksin .Niin et ainakaan pety, muutakin koiraihmisiin netissä, joita parjaat aikas kuluksi .Kun olet niin kateellinen,et heil on lapset,perheet, puolisot,ja koirat seuranaan.Ei tarvii yksin elämäänsä elellä, löytyy elämänsisältöä joka lähtöön XD


      • Notrobot

        Bakteerikammoon voi saada apua terapiasta tai lääkkeillä. Elämä on helpompaa, kun pääsee turhista peloista.


      • koiranpusut

        Mun koira söi just mädäntyneen myyrän ojasta ja pusuteltiin heti kun kotiin tultiin.Olen muuten terv.keskuksessa töissä.Revippä siitä!


    • Callisto

      Suomessa eletään liian steriileissä oloissa >allergiat,suolistosairaudet jne.Koirista saa hyviä bakteereja..Pikkulastenkin on hyvä touhuta eläinten kanssa juuri tämän takia.

      • hörhöjäkaikkil

        Saahan jokainen nuolla vaikka lehmän turpaa ja takapuolta, jos haluaa noita hyviä bakteereja.


    • Nimimerkkiiiiiiiiiii

      Ärsyttää, kun monet inhimillistää ap:n kaltaisia paskoja.

    • Kääpiösusi

      Onhan koiran motiivit usein varmasti ihan itsekkäitä (voisipa mennä ihan filosofiseksi ja väittää että ihmistenkin motiivit on pohjimmiltaan itsekkäitä, mutta en jaksa).

      Mutta tosta silmiin tuijotuksesta on moni kyllä erehtynyt, ei se aina pelkkää kerjäämistä ole (joskus toki sitäkin). Tutkittu on, että koiran katsoessa omistajaansa, sillä erittyy oksitosiinia eli "kiintymyshormonia" (kuten myös toisin päin)

      Omasta kokemuksesta voin kertoa tällaista.. koira alkoi jo pikkupentuna meille saavuttuaan hakea katsekontaktia (alkuun kyllä hyvin lyhyesti ja pikkuhiljaa pidempään kun huomasi ettei olla vaarallisia). Se ei siis ollut vielä voinut oppia katseen hyödyllisyyttä kerjäysmetodina, vaan silmiin katsominen on useimmille koirille ihan luontaista. Myöskään en usko silmiinkatselun olevan useinkaan dominointia kuten joku ehdotti. Muutenhan koira välttäisi katsekontaktia suunnilleen murrosikään asti.

      Kun pentu oli ollut meillä jo pidemmän aikaa ja alkanut kiintyä vähän, yksi sen lempileikeistä oli semmonen, että kurkistelin portaiden väleistä (koira portailla ja minä portaiden alla) ja pentu sitten innoissaan haki että mistä rakosesta se emäntä kurkkii. Se siis koki ilmeisesti katsekontaktin tarpeeksi palkitsevana että se viitsi tätä pöhköä leikkiä jatkaa ties kuin kauan. Nykyään sovellan tätä samaa joskus niin että katon koiraa välillä suoraan ja välillä peilin kautta, kyllä se katsekontaktin hakee. Kerjäystuijotuksen tunnistaa kyllä ilmeestä, mutta kyllä koira silmiin katsoo ihan muutenkin.

    • Vastuunymmärtäminen

      Sinun ei olisi kannattanut, kirjoittaa tekstiäsi tänne koirapalstalle.
      Koska et pidä koirista, etkä myöskään ymmärrä koiraa miltään osin.
      Et tullut sitten ajatelleeksi, että ihmisillä on kymmeniä syitä omistaa koira.
      Itselläni on koira, rikkinäisen elämäni voimanantajana, ilona arjessani jokaisena päivänä.
      Vaikka koira tai (jokin muu eläin ) ei ehkä korvaa hyvää ihmissuhdetta.
      Niin kestän elämänmittaisen kaipauksen paremmin, kun minulla on -
      Rakas lemmikki, josta saan huolehtia / kantaa vastuun.
      On myös lemmikin omistajia tai ihmisiä joille ei pitäisi koskaan antaa mitään lemmikkiä.
      Oletko sinä yksi heistä?

      • näin-onnäreet

        "Vaikka koira tai (jokin muu eläin ) ei ehkä korvaa hyvää ihmissuhdetta.
        Niin kestän elämänmittaisen kaipauksen paremmin, kun minulla on -
        Rakas lemmikki, josta saan huolehtia / kantaa vastuun."

        Hassua lukea tommottii mielipidettä. Henkilö ei kykene luomaan kestäviä ihmissuhteita ja ottaa koiran. Toisaalla esitetään koiratonta ihmistä epäsosiaalisena yksilönä.

        Minä täytän elämäni ystävillä ja sukulaisilla en kaipaa koiraa puhekumppaniksi. Saan keskustelun aikaseksi jopa täysin vieraiden ihmisten kanssa pururadoilla, liikuntapaikoissa uimahallissa jne.

        Pidän kieltämättä koiran kanssa puhuvaa ja liikkuvaa henkisesti rajoittuneena, mutta jos joku saa siitä toimintatarmoa ja kontaktin samoin toimiviin ihmisiin niin "siitä vain". Onhan sekin parempi kuin mielialalääkkeet.

        Päivästä toiseen toistetaan samaa kaavaa, aamulla viedään koira ulostamaan naapurin tontin kulmalle ja sama illalla. Ei siinä kovin kattavaa sosiaalista verkkoa pysty hankkimaan. Samat koirat tavataan ja annetaan haistaa taas naapurin koiran takapuoli ja tämän jättämät kääkärät.

        Ei siinä keskustella muusta kuin koirista ja ihmisen elämässä on toki muutakin tärkeää kuin mopen vatsan toiminta.


      • Verihammas

        Saa koiranomistajakin aikaiseksi ihmissuhteita. Miten niin ei muka saa. Kaikki alkavat huutaa minulle heti kun joutuvat lähikontaktiin koirani kanssa. Naapurit valittavat yhtenään ja sinivuokkojakin vierailee.


    • jererolli

      Kyllä sulla on sitten kumma koira tai sitten et ole itse niin älykäs että osaisit lukea sitä.

      Koira ei ymmärrä sanoja: Oltiin eilen mökillä ja mieheni rupesi suihkuttamaan letkulla autosta tomua ja siitepölyä.

      Koiran futari oli auton eturenkaan vieressä missä se oli itsekin maannut hetki sitten.
      Kun suihkutus alkoi se itse väisteli sitä ja sanoin että mene hakemaan pallo pois, muuten se on kohta litimärkä. Ja niinhän se juoksi hakemaan futarinsa ja vei sen aika kauaksi ko. autonpesupaikasta. Tavallisella äänellä lausuttu tavallinen lause. Kyllä meidän kaikki ovat puhetta ymmärtäneet. En osaa ajatella että minulla olisi koira joka ei ymmärrä puhetta.

      Ovathan komentosanatkin puhetta. Ne kyllä oppivat vaikka kuinka paljon jos niiden kanssa puhutaan. Minä puhun koko ajan.

      • osaa

        Sanoit sitten sen yhden komentosanan "hae" ja nyt suurena älykeskittymänä järkeilit, että sun koira osaa puhua ja ymmärtää puhetta.

        Muut ei vain osaa kommunikoida koiran kanssa, kuten sinä. Oliko sulla koulussa keskiarvo 10-?


      • Täysin samaa mieltä.


      • osaa kirjoitti:

        Sanoit sitten sen yhden komentosanan "hae" ja nyt suurena älykeskittymänä järkeilit, että sun koira osaa puhua ja ymmärtää puhetta.

        Muut ei vain osaa kommunikoida koiran kanssa, kuten sinä. Oliko sulla koulussa keskiarvo 10-?

        En kuule muista mutta kuirien kanssa komminikoista on kyllä 48 vuoden kokemus ilman irtianomisia. Siis omien koirieni.


    • edistyksellinen
    • Dogsforever

      Aloittajan puheenvuoro teki lähinnä surulliseksi. Koiran ja ihmisen suhdetta on tutkittu paljon viime vuosina ja tulosten mukaan suhde on molemminpuolisesti hyödyttävä. Koiran kiintymys omistajaansa on aitoa, koira kykenee myötätuntoon ja kiintymykseen perustuvaan epäitsekkääseen toimintaan. Koiralla on suuri positiivinen merkitys omistajan henkiselle ja fyysiselle terveydelle. Tästä hyvästä uhraukseni koiran hoidolle ovat vähäisiä.

      Koirien inhimillistämisessä mennään tietysti usein liiallisuuksiin mutta ei se poista koiran hyötyjä joten miksi siitä tarvitsee valittaa?
      Tällaisten avautumisten ainoa todellinen syy on suvaitsemattomuus. Ei haluta ymmärtää eikä hyväksyä toisen elämäntapaa ja ratkaisuja vaan tullaan päsmäröimään että väärin elät.

      Ja kyllä niitä siivottomia ja epähygieenisiä on koirattomissakin. Hyvin tuntuvat kuitenkin pärjäävän paskoineenkin joten mitäpä se mulle kuuluu.

      • Juuri näin ja itse eläisin mielummin koirani (nykyisen kanssa) kuin jonkun paskan ihmisen kanssa.

        Ihmissuhteissa pettyy taatusti useammin kuin koira-ihminen suhteessa. Yhtään niin järisyttävää asiaa ei koira voi tehdä että ihminen ei siihen kykenisi.

        Koira ei voi koskaan olla esim. murhaaja, tappaja joissain harvinaisissa tapauksissa. Mitä on tapahtunut sielläkin enne ko. asiaa.

        Itselleni ei tule koskaan edes mieleen että se kävisi kimppuuni vaikka komentaisin sitä kuin.
        Mutta kuitenkaan en koskaan jättänyt esim. lapsenlapsiani yksin koiran kanssa.
        Syystä että he olivat harvemmin meillä enkä voinut tietää että miten koira heidän kanssaan mihinkin reagoi.

        Mitään ei sattunut koskaan mutta varovaisuus varsinkin isomman koiran kanssa on ehdottomasti tarpeellista.


    • VarmastiKoirien

      omistajissa on sosiaalisia tapauksia ja ei sosiaalisia tapauksia, niin kuin muissakin ihmisissä. Varmasti juuri nämä pelottavien koirien omistajat ovat niitä ei sosiaalisia, koska haluavat koiran avulla karkottaa loputkin ihmiset ympäriltään.

      Mitä pahaa on olla ei sosiaalinen. Ihmisluonteita on erilaisia ja joku viihtyy enempi yksin/pienessä porukassa, kun taas toisella pitää olla paljon ihmisiä ympärillään. Joskus lemmikin omistaminen vain kuluttaa vapaa aikaa niin paljon ettei jaksa tavata enää muita ihmisiä. Ei koira tietysti toista ihmistä korvaa, mutta pakko siitä on huolehtia, jos on sellaisen ottanut.

    • paljonkoiriameilpäin

      Meillä on paljon naapureita joilla koiria,lenkitetään niitä yhdessä,ja ollaan perheellisiä, pariskuntia joilla lapsia.Meillä neljä lasta, ja ihan ydinperhe ollaan.Monia vuosikymmeniä on avioliittoa takana, ja useampi koira ollut perheessämme yksi kerrallaan.
      Entä sinä, onko sulla perhe ja lapset?
      Koira on meille perheen lemmikki, jota yhdessä ulkoilutetaan ja hoidetaan, vanhempina otamme siitä päävastuun tietysti.Koirista ei ole täällä kellekkään haittaa, päinvastoin, seuraa omille ja vieraille :)

    • Olet niin väärässä kuin koiraton voi olla. Se katsoo sua ruskeilla tai minkä väriset ovatkaan mutta se myöskin viestii silmillään, korvillaan, hännällään ja muutenkin oman koiran tuntien sillä on monta tapaa kertoa mielentilansa.'

      Se toki pelkää myös, silloin häntä laskeutuu koipien väliin esim. Ihmiset saavat pelkäämään koiran esim. tappelemalla.
      Jo pelkkä huutaminen kotona (jos koira ei ole tottunut siihen että niin kuuluu elää) saa sen hermostumaan.

      Meillä ainakin se pyörii lähellä, on hermostunut, tämä ei ole sitä mihin olen tottunut.
      Vaikeata sille on selittää että katos joskus tällasta sattuu.
      Kun melu loppuu koira on taas normaali.

      En tiedä sitten jos rupeaisimme painia harrastamaan miten se sitten reagoisi. Enkä halua kokeillakaan.

      Inhimillistänyt olen paljon mutta että se ei muka ymmärrä puhetta on sontaa.
      Se ymmärtää niin paljon enemmän jos se on tottunut siihen että sille kaikenaikaa puhutaan. Minä teen niin.

      Välillä kysyn että haluatko että äiti laulaa "hau hau hau, koiranpennut haukkuu".
      Aina se haluaa eikä ole koskaan poistunut paikalta. Senkin se voisi halutessaan tehdä.

      Älä yritä viedä ainakaan minulta tätä, tähän uskon ja olen varma että moni muukin.
      Ps. suklaata tämä koira ei saa eikä se edes halua, saan syödä kaiken itse. Sen sijaan pähkinät maistuu.

      • Niin unohdin laittaa että itse rakastan eläimiä enemmän kuin ihmisiä, noin niinkuin periaatteessa.


    • Ja vielä sekin että kun heräsimme 11.8.2016 oli tapahtunut jotain. Mieheni yritti nousta ylös mutta ei päässyt.Heräsin siihen äheltämiseen.
      Nousin ylös ja menin mieheni puolelle sänkyä. Ei päässyt, ei puhunut, toinen puoli suusta roikkui.
      Heti ymmärsin että se on joko aivoverenvuoto-tai infarkti.
      Se oli infarkti.

      Tuuppasin miehen takaisin sänkyyn jotta ei enempiä vammoja syntyisi. Jos se olisi noussut ylös niin miten olisi käynyt jos se kaatuisi heti ja löisi vielä nuppinsa jne.
      Soitin 112 ja koira näki kaiken tämän.
      Kun kuulin ambulanssin äänen laitoin koiran ainoaan varmaan paikkaan mistä se ei tule häiritsemään ambulanssimiehiä.
      Se on pieni tila mutta kaikki, ilmanvaihto sun muut toimii. Se haukkui raivoisti, en välittänyt siitä.
      Ekana ambulanssimiehet kysyi että onko koira pois, vastasin että kyllä. Siinä vaiheessa kun tuli uusia ääniä koira hiljeni.
      Niin mieheni lähti kohti Meilahden sairaalaa, itse tietty päästin koiran pois arestistaan.

      Mutta ei hakenut miestäni mistään. Kuvittelin että olisi juossut joka paikan mutta ei mitään.
      Täysin rauhallinen koira joka istui eteisessä sen oloisen olisko nyt mun vuoro.

      Se on se asia mitä en käsitä vieläkään. Lanssimiehet olivat täällä sisällä noin 15 minuuttia mutta pihalla autossa miestäni hoidettin vielä toinen mokoma ainakin.

      Koira ei voi vaatehuoneen ikkunasta nähdä mitään koska se on melkein katon rajassa.

      Eli se että iskä on viety, se ei ole täällä, turha etsiä, perustuu puhuttuun. Kaiken se kyllä kuuli.
      Tositarina.

    • Ja vielä sekin että mistä nämä "sankarikoirat ja kissat " saavat palkintoja.
      Ne ovat sellaisia otuksia jotka vaistoavat vaaran (esim. kytevä palo tai palo) , menevät kertomaan isäntäväelleen (se taas miten ne sen tekevät eivät näy eläimen silmistä) mutta kukin tyylillään saa ihmisen hereille.

      Ota opintomatka ihan oikeasti perheeseen jossa on eläin/eläimiä. Vietä siellä kaksi viiikkoa niin ehkä ymmärrät paremmin. Ja mikä siinä olisi niin väärin että eläin olisi ihmistä parempi.
      Mielestäni se on.

      • napnapna

        "160653 onko toi nimmari sun syntymäaika?
        Niin unohdin laittaa että itse rakastan eläimiä enemmän kuin ihmisiä, noin niinkuin periaatteessa."

        Kirjoitit sitten tuollaisen mielipiteen ja noista sun muista kirjoituksista saa sellaisen tiedon, että pääsit miehestä eroon ja koirakaan ei miestä kaipaa kunhan vain sinä olet paikalla.

        Miksi vihaat noin paljon miestäsi? Onko hän tehnyt sinulle ja koirallesi jotain pahaa. Eikö mies osaa jutella koiran kanssa? Osaako koirasi oikein sanoja lausua vai pitääkö sun tulkata koiran puheet.

        Ellei se osaa puhua niin opeta sille morseaakkoset. Niitä voi naputtaa tassulla lattiaan.


      • Pikkuisen olit hätäinen mietteissäsi. En tiedä minkä käsityksen olet saanut mutta sanoisin että aika p-väärän.
        Rakastan miestäni edelleen 45 vuoden avioliiton jälkeen. Koira/koirat ovat olleet perheessämme aina samassa asemassa koko liiton ajan.
        Minä nyt olen vaan sellainen joka puhuu alvariinsa koiralle, mieheni silloin kun on koiralle asiaa. Eikä tuo hänen puhumattomuutensa muutenkaan ole vain koiraa kohdistuvaa vaan koskee myös ihmisiä.
        Hän toki käy koiran kanssa ulkona ja puhuukin sille joskus kuin vain se asia, itse pälpätän sille kaiken.
        Meillä vaan on näin. Miehestäni en ole halunnut eroon enkä halua. Sekin on kumma käsitys sulla.
        Edellisellä sairaustapaukseksen kertaamisella halusin tuoda esiin aonoastaan sen että koira, vaikka ei nähnyt, mutta kuuli. Eli ymmärsi tilanteen. Eikä tästä asiasta ole pienintäkään epäselvyyttä.
        Mikä tässä on niin kummallista?


      • napnapna kirjoitti:

        "160653 onko toi nimmari sun syntymäaika?
        Niin unohdin laittaa että itse rakastan eläimiä enemmän kuin ihmisiä, noin niinkuin periaatteessa."

        Kirjoitit sitten tuollaisen mielipiteen ja noista sun muista kirjoituksista saa sellaisen tiedon, että pääsit miehestä eroon ja koirakaan ei miestä kaipaa kunhan vain sinä olet paikalla.

        Miksi vihaat noin paljon miestäsi? Onko hän tehnyt sinulle ja koirallesi jotain pahaa. Eikö mies osaa jutella koiran kanssa? Osaako koirasi oikein sanoja lausua vai pitääkö sun tulkata koiran puheet.

        Ellei se osaa puhua niin opeta sille morseaakkoset. Niitä voi naputtaa tassulla lattiaan.

        Niin en myöskään vihaamisen lisäsksi "päässyt hänestä eroon". Luin tekstisi uudestaan ja tämä jäi huomaamatta.
        Sitäpaitsi ei mies ole aina se koiran "uskottu".

        Totta on se että tiukanpaikan tullen kun kummatkin olemme läsnä, isännän karjaisu on parempi kuin omani yritys oli se mikä tahansa.


    • RauhoittavaLemmikki

      Ihan hyvä ketju, tosin hypin yli koirahullujen viestit. Niissä ei tunnu olevan järjenhäivää. :)
      Itse olen eläinrakas, koirat ovat ihan jees, mutta pidän enemmän kissoista. Se on jollain tapaa oikeanlainen "perheenjäsen" meidän perheeseen.
      Kissamme ei mielistele, vaan kertoo selvästi mitä tahtoo. Se on ollut helppo kouluttaa hyville tavoille, tosin oppii huonotkin tavat helposti, jollei kasvattajalla ole johdonmukaisuutta. Meillä on vähän lepsuiltu (tämä johtuu siitä, että ei ole yhden ihmisen kissa) ja siksi kissa saa toisinaan palvelua myös öiseen aikaan. :D

      • Reijiji

        Joo voitkin sitten siirtyä kirjoittelemaan kissapalstoille. Onko mielestäsi fiksua tulla koirapalstalle nimittelemään koiranomistajia hulluiksi? Minkähän sortin hullu minä olen kun on sekä kissa että koira talossa? Keksippä kuule siihenkin joku haukkumasana.


      • RauhoittavaLemmikki

        Puhutaanhan hevoshulluistakin eli en nimittänyt koiranomistajia hulluiksi. :)
        Jutut olivat kyllä vailla järjenhäivää eli pikkaisen pitäisi skarpata. Sinä olet varmaan koira- ja kissahullu, minä vain kissahullu.
        Ehkä jotenkin muutenkin hullu, kun noin pillastuit ja hiukan lukutaidotonkin.


      • Reijiji

        Aha, siis lukutaidoton hullu. Selvän teki. Asiattomasta nimittelystä en ikinä ole tykännyt vaikka joillekin se tuntuu olevan hyväksyttävä tapa. Itse en löytänyt ketjun kirjoituksista mitään hulluutta.


      • RauhoittavaLemmikki
        Reijiji kirjoitti:

        Aha, siis lukutaidoton hullu. Selvän teki. Asiattomasta nimittelystä en ikinä ole tykännyt vaikka joillekin se tuntuu olevan hyväksyttävä tapa. Itse en löytänyt ketjun kirjoituksista mitään hulluutta.

        Juu, sinä olet juuri niitä kaheleita, joiden jutut yleensä hyppään yli. Harmi, että tähän tuli tartuttua.


      • Pakkosaatana

        "Kissa ei mielistele vaan kertoo selvästi mitä tahtoo"

        Eikös tän ketjun pointti ollut ettei koirakaan omistajaansa oikeasti mielistele? Vaan roikkuu perässä ja tapittaa nappisilmillään vain ruokaa vaatimassa, loput on kuvitelmaa ja inhimillistämistä :D


    • xz-

      Paljolti samaa mieltä, ulkoilutetaan koirankieltotauluista huolimatta ja annetaan koiran ulostaa lasten leikkikalujen sekaan hoidetulle alueelle.

      Täysin piittaamatonta porukkaa suuri osa koiranomistajista. Nukutaan koiran kanssa samassa sängyssä, koko perhe koirankarvoissa. Lapset haisevat monesti pulpetissa koiran ulolle ja koiran karvoja vaatteissa.

      Minä en voisi asua eläimen kanssa samassa asunnossa, mutta jokaisella on oikeus elämäntapaansa.

      Ainoa apu asiaan on tuntuva vero koiralle ja kissalle.

      • nettikiusaajatvastuuseen

        Huonon käytöksen vero, muiden haukkujille ja yhteiskuntaansopeutumattomille olis myös hyvä.Netissä muita herjataan, ja haukutaan, kun ei omaa elämä sisällöltään miellytä.


      • Manch

        Juu ei toi nyt ihan fiksun kansalaisen käytöstä ole, huvikseen netissä vieraita ihmisiä kiusata ja ärsyttää :/

        Ettekö nyt tosiaan voisi keksiä jotain mukavampaa harrastusta? Esimerkiksi lenkkeily, virkkaus, pesäpallo? Nettipelit? Tai esimerkiksi filosofiasta, politiikasta tai uskonasioista voi väitellä keskustelupalstoilla loputtomiin. Sielläkään ei toki sovi kirjoittaa töykeään sävyyn.


    • on-on

      Kohdista väite, älä esitä yleistämällä. Moni ihminen näkee harrastajissa erillaisen puolen ja valveutunut ihminen voi korjata käyttäytymistään halutessaan.

      Fanaatikkona ei niin aina huomaa ylilyöntejä.

    • harrastushöppänäl

      Ihminen joka ei tiedä koirista mitään, kirjoittelee väitteitä koirista , hupaisaa XD

      • hau-hau

        Haluaisin tietää syyn viestin poistoon. Täysin järjetön teko.


      • Ainaonsyypoistoon
        hau-hau kirjoitti:

        Haluaisin tietää syyn viestin poistoon. Täysin järjetön teko.

        Kannattaa kirjoitella suomi24 sääntöjen puitteissa.Silloin ei viestejä poisteta.


      • hau-hau-
        Ainaonsyypoistoon kirjoitti:

        Kannattaa kirjoitella suomi24 sääntöjen puitteissa.Silloin ei viestejä poisteta.

        Oli kirjoitus täysin ohjeitten mukainen mutta seffu on koirafania ja faktat olivat hänelle liikaa.

        Ketjussa monta sääntöjen vastaista mielipidettä joita ei ole poistettu.

        Pienisieluisuus on monessa sisään rakennettu enkä viitsi vääntää asioista, joten mielipide teki tehtävänsä jo.


      • järkiäläjätänyt
        hau-hau- kirjoitti:

        Oli kirjoitus täysin ohjeitten mukainen mutta seffu on koirafania ja faktat olivat hänelle liikaa.

        Ketjussa monta sääntöjen vastaista mielipidettä joita ei ole poistettu.

        Pienisieluisuus on monessa sisään rakennettu enkä viitsi vääntää asioista, joten mielipide teki tehtävänsä jo.

        Jos et itse ole koirafani, niin miksi ihmeessä roikut koirapalstalla, täysin järjenvastaista XD


      • hau-hau
        järkiäläjätänyt kirjoitti:

        Jos et itse ole koirafani, niin miksi ihmeessä roikut koirapalstalla, täysin järjenvastaista XD

        Olen normaali koiranomistaja ja en nuku koiran kanssa. Minun koiralla on oma lämmitetty koppi ja tilava häkki jossa vahtii kotia. Olen omistanut koiria montaa eri rotua elämän vaiheella ajokoirista norjan harmaaseen.

        Minulla on mielestäni oikeus korjata teidän täysin virheellisiä esityksiä tällä palstalla. Tällä palstalla esitetään väitteitä jotka yllyttävät koiran hankintaan ilman perehtyneisyyttä.

        Asuntoalue laajeni oman taloni ympärille ja kauhistun sitä koira-armeijaa jota ulkoilutetaan tässä ympäristössä päivittäin. En esitä niistä esimerkkiä, kun palstan seffu saa niistä hepulin ja poistaa kirjoituksen.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe