Salaojien uusiminen - mikä järkevintä?

ölkjökljöljköljkölk

Talossamme pitää uusia salaojat, kaivuusyvyys n. 100 cm. Mietimme kustannuksiltaan ja työmäärältään järkevintä ratkaisua. Vaihtoehdot ovat:

- Taloyhtiön talkoot (kukaan naapureista ei todennäköisesti halua osallistua emmekä mekään)
- Minikaivuri kuski
- Lapiomiehet (saako tällaisia edes tähän hommaan)?

Naapureiden puolelta on paineita, että me hoitaisimme homman omin voimin. Meillä ei terveydellisistä syistä ole tähän mahdollisuutta ja omasta näkökulmastamme talkoot ovat poissuljettu vaihtoehto, naapureiden mielestä taas paras (kunhan me olemme ainoat osallistujat).

3

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsekin_rakentanut

      Olikos tämä ihan vakavissaan tehty kysymys? "talkoot ovat poissuljettu vaihtoehto, naapureiden mielestä taas paras (kunhan me olemme ainoat osallistujat)."? No jos kysymys oli esitetty vakavissaan, niin itse tekisin seuraavan:
      1. Kunnon suunnitelma siitä mitä tehdään. Tähän tarvitaan joku LVI alan työnjohtaja
      2. Suunnitelman perusteella tarjouspyyntöjä muutama alan urakoitsijoille
      3. Homman toteutus
      4. Laskun maksu kun homma on tehty, tarkastettu ja kunnossa

      Toi lapiomiehet verokirjalla voi kuulostaa halvalta mutta tuskin on sitä sillä urakoitsijan minikaivurikin kaivaa aika laill nopeammin kuin muutama lapiomies samassa ajassa. Ja urakoitsija haluaa tehdä homman ripeästi joten ei tule sanomista työtahdistakaan.

    • Alanmies58

      Ehdottomasti ensin suunnitelmat ja sitten toteutus. Salaojitus on ainoastaan yksi osa työtä.
      Hulevesijärjestelmät, kosteuseristys ja lämmöneristyskin tulee huomioda.
      Lopuksi vielä pihankorjaustyöt .
      Homma pitää toteuttaa pykälien mukaan, ei todellakaan ole mitään jokamiehen talkoo hommaa.

      • NickNailer

        No jaa, lienee kuitenkin yksi yksinkertaisimmista rakennusalan töistä.

        Teen sen aina osittain itse, jotta kukaan ns. "ammattilainen" ei pääse sohlaamaan esim. kaatoja. Aina ainakin mittaan itse korot omalla laserilla, vaikka koneen kauhassa olisi laser.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1023
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe