Palkoissa epäselvyyksiä

kuljettaja1

Kuuluuko minulle maksaa vapaapäivä lisä, kun kahden viikon jaksossa ensimmäisellä viikolla töissä maanantaista torstaihin ja perjantaina pekkasilla (pitkäperjantai). Maanantaina myös arkipyhän vuoksi pekkasilla ja tiistaista perjantaihin töissä. Kaikki työpäivät olivat 8h/päivä. Lauantaina olin vielä ylimääräisessä 8h kestävässä ammattipätevyyskoulutuksessa. Palkan sain tästä lauantain koulutuksesta 8h*tuntipalkka, vaikka ainakin nyt pitäisi ilmeisesti keskituntiansion mukaan mennä, mutta kuuluuko myös vapaapäivälisä?

Entäpä pekkaset yleisestikin. Eikös ne aina mene kta:n mukaan?

13

1287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käkriäinen

      Muuhun asiaan en kommentoi,mutta pitkäperjantai on palkallinen vapaapäivä kaikilla suomalaisilla samoin on myös 2.pääsiäispäivä (maanantai) on palkallinen vapaapäivä. Eli työnantaja menettelee sopimusten vastaisesti jos merkitsee ne sinulle pekkaspäiviksi. Ja eiköhän se nyt ole ihan kohtuullista jos lauantaina olet koulutuksessa ja työnantaja maksaa palkan vaikka vaan perustuntipalkan tuosta ajasta. Koulutus on kumminkin puhtaasti sinulle suunnattu ja parantaa mahdollisuuksia jos vaikka vaihdat työpaikkaa. Suoritetut koulutuspäivät on aina kilpailuvaltti kun haet avointa työpaikkaa. Pitää muistaa,että Suomi on täynnä kuljetusyrityksiä jotka eivät suostu maksamaan palkkaa tuolta ajalta ollenkaan , vaikka asiasta on yhteisesti sovittu. Mielestäni ainoa asia kirjoituksessasi oli pielessä nämä pekkasvapaat juhlapyhinä. Kaikki nämä asiat on ihan helppo lukea kuljettajien työehtosopimuksesta. Siellä ne on selkeästi kerrottu.

      • Seonnain

        Työnantaja on toiminut aivan oikein. Kuorma-autoliikenteen työehtosopimuksen mukaan arkipyhäpäivä voidaan ohjelmoida pekkaspäiväksi, pitkäperjantai, ensimmäinen ja toinen pääsiäispäivä, vapunpäivä, helatorstai ja juhannuspäivä voivat olla pekkaspäiviä. Pääsiäislauantai ja juhannusaatto ovat poikkeuksia, ne voidaan ohjelmoida vain vapaapäiviksi.


    • RalfGoDuuni

      Kuljetusalan veteraani Käkriäinen uit nyt ihan itse Bussissa hepun ansaan. Onneksi olkoon.
      Tämä todella mieleltään sairas ihminen(tosi vaaraton kuin Australian Koala) jymäytti taas täyslaidallisen täyttä potaskaa keskustelun aiheeksi. Hän kun on jäänyt kaikesta paitsi omassa työelämässä niin on mukava mainita sanoja "pekkasvapaa" !"vapaapäivälisä"palkka koulutuspäivältä "keskituntiansio" kiihottaa valtavasti keski-ikäisen kaljuuntuvan ressukan mieltä. Tehkää isänmaallinen teko.Älkää kommentoiko tätä viesti ketjua ollenkaan.

    • InkooBoy

      Viimeisen viestiketjun kirjoittajan toive on ihan kunnioitettava.En usko,että Suomesta sellaista työtä löytyy jossa tuo Bussissa/pakettiautomaatti/pankkiautomaatti olisi onnellinen mies. Näin Mauno Koiviston hautajaispäivän jälkeen kun ajattelee,että niin sanotusta satamajätkästä tuli maamme arvostettu presidentti. Pienin askelin opiskeli ja opiskeli ja pääsi parempiin töihin.
      Silti oli kansanmies koko ajan.Joutui sotaan ihan eturintamaan ja selvisi sieltä. Olisiko Bussissa nimimerkistä eturintamaan ei olisi, Bussissa ei edes käynyt varusmiespalvelusta vaan valehteli terveystarkastuksessa jotta vältti armeijan. Jos me kaikki olisimme tällaisia Bussissa ääliöitä niin
      meillä ei olisi sitä hyvinvointia joka meillä nyt on. Minulla on ihan hyvä syy olla tätä mieltä sillä monet kerrat vaihdoin muutaman sanan Manun kanssa Inkoossa K-kaupan pihalla kun hän polkupyörällä ihan tavallisena suomalaisena oli hakemassa ruokaa Tähtelän kesänviettopaikkaansa.

    • YksEkonomisti

      Valtava kiitos sinulle kirjoituksestasi. OletHannu Hanhi kun olet tavannut Mauno Koiviston livenä.
      Bussissa nimimerkki ei ole koskaan ymmärtänyt,että jos tekee asioiden eteen työtä niin se tuottaa hedelmää pitkällä tähtäimellä.Hän on nyt vain sellainen ihminen joka elää kaikkien veronmaksajien siivellä ihan hautaan asti. Pääasia,että on hauskaa ja viina riittää. Näitä ihmisiä meillä Suomessa riittää.Siksi Suomen taloudella menee niin huonosti.

    • Viikossa tulee olla kaksi vapaapäivää tai kahdessa viikossa neljä

      Vapaapäivänä tehdystä työstä maksetaan 100% korotettu palkka

      Et ole oikeutettu siis sellaiseen

    • RalfGoDuuni

      Herra itse saapui näyttämölle ja ihan omalla rekisteröidyllä nimimerkillä. Tervetuloa vaikka emme ole juurikaan poissaoloasia ihmetelleet saati surkutelleet.. Me kirjoittajat olemme sopineet keskenämme ihan uudet pelisäännöt. Kyllä!!! Jos on aitoa asiaa josta haluaa keskustelua niin keskustelu käynnistyy vilkkaasti.Jos menee jutut kehumiseen miten tukia pystyy varsin tehokkaasti hyväksi käyttämään tai muuta laiskan pulskeaa potaskaa niin kukaan ei enää kommentoi. Tulee sellaisia hyvin lyhyitä viestiketjuja. Ihan näin Suomen 100 v juhlavuoden kunniaksi. YksEkonomisti tuossa edellä tiivisti asian varsin kiitettävällä tavalla. Oli oikein hienosti sanottu. Bussissa kaveria ja Mauno Koivistoa yhdistää vain 1 asia. Molemmat on Turusta.
      Elämänkatsomus on valovuosien päässä toisistansa todellakin.

      • "miten tukia pystyy varsin tehokkaasti hyväksi"

        Kerro miten niitä voidaan käyttää hyväksi? Kiinnostaisi itseäkin nyt kun olen YTK:n tuella neljättä vuotta! Anna muutama esimerkki miten niitä voisi käyttää hyväksi.

        Itse olen ymmärtänyt että työttömyyskassat turvaa taloudellisen toimeentulon:

        A: Jos on kokonaan työtön

        B: Jos on löytynyt vain osa-aikaisia töitä (itse kuulun tähän ryhmään)

        Onko se hyväksikäyttö sitä että otetaan palkka pimeänä ja tuet päälle?


    • kusetuspasuuna

      Ei kuulu . Savu ei katkea turhapuroilla. Ugh.

    • ParaistenTipaT

      Bussissa et kuulu ryhmään B. Kyllä me turkulaiset ja sen ympäristössä asuvat kuskit tiedetään mikä on työtilanne täällä . Työvoimahallinnon mukaan avoimia kuljettajan paikkoja on niin paljon ,että siitä tässä alkukeväästä ihan Helsingin sanomissa uutisoitiin mistä ammattilaisista on pulaa juurikin Turun seudulla (olisi siinä pitkä lista muitakin ammattialoja) Sinulla oli laadukas kokopäivätyö Lounaisjakelu oy:ssä miksi piti sieltäkin lähteä pois? Koska ajatuksesi ovat käsittämättömiä koskien työntekoa ja kuinka paljon sitä tehdään..
      Olet itse sanonut täällä keskustelufoorumilla " en pilaa elämääni työnteolla" Työnteko on ihmiselle arvokas ja tärkeä asia. Se on täydellinen vastapaino perhe-elämälle kotona. Raha ei ole tärkein kriteeri työnteossa vaan se ,että viihtyy työssään,on hyvät työkaverit jne.
      Kyllä se malli jolla sinä olet tehnyt "ns.työtä" neljättä vuotta on tukien väärinkäyttämistä ja kokopäiväisessä työssäkäyvien mielestä väärin. Kuten RalfGoDuuni edellä sanoi asiattomat viestiketjut loppuu lyhyeen. Vanha sanonta -Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Tässä tapauksessa ei ole metsää joka vastaa. Jos nyt Turun poika ymmärrät vertauskuvan. Turha tällaisella tasolla olevaa keskustelua on jatkaa. Vai mitä?

      • Se ei ole tukien väärinkäyttöä että on löytynyt vain osa-aikaista työtä :)

        YTK:n tehtävä on antaa taloudellinen turva niille jotka ovat kokonaan työttömiä tai osa-aikaisesti töissä.

        Ja nyt kun teen vain osa-aikaista työtä (esim ensi yönä yksi vuoro töitä, seuraavat sitten viikolla 23) niin YTK takaa että saansilti kohtuullisen tulotason.

        Joten missä kohtaa se väärinkäyttö tapahtuu? Joka ikisen työtunnin ilmoitan ja palkkakuitit skannaan, esim 1500€ tulo vähentää tukia 600€

        Lisäksi työvoimatoimisto on antanut lausunnon että olen osa-aikaisessa työssä

        Joten voitko kertoa miten niitä tukia pääsee käyttämään väärin/hyväksi? Kerro? Kenties niin että palkka saataisi pimeenä??


      • HulluSeOn
        Bussissa kirjoitti:

        Se ei ole tukien väärinkäyttöä että on löytynyt vain osa-aikaista työtä :)

        YTK:n tehtävä on antaa taloudellinen turva niille jotka ovat kokonaan työttömiä tai osa-aikaisesti töissä.

        Ja nyt kun teen vain osa-aikaista työtä (esim ensi yönä yksi vuoro töitä, seuraavat sitten viikolla 23) niin YTK takaa että saansilti kohtuullisen tulotason.

        Joten missä kohtaa se väärinkäyttö tapahtuu? Joka ikisen työtunnin ilmoitan ja palkkakuitit skannaan, esim 1500€ tulo vähentää tukia 600€

        Lisäksi työvoimatoimisto on antanut lausunnon että olen osa-aikaisessa työssä

        Joten voitko kertoa miten niitä tukia pääsee käyttämään väärin/hyväksi? Kerro? Kenties niin että palkka saataisi pimeenä??

        Bussissa Tuomas kertoo elämästään...

        Niin! seen kuukaudessa 30 min paperitöitä! ja TADAA saan tekemällä kahteen viikoon 40 tuntia saman rahan kuin tekisin 80 tuntia! Ja mitä teen viitenä vapaapäivänä viikossa kun saan nauttia "eläkkeestä" Ruotsinristeilyt ja viron matkat on kivoja! Samaten Gdansk. Tokihan joskus tulee napattua Ducato alle ja lähdettyä seikkailemaan ihan Suomea

        Omakotitalo ja asuntoauto ei tule IKINÄ valmiiksi, niissä riittää aina nikkarointia
        Kavereitakin melko paljon, ja suurin osa opiskelijoita tai työttömiä, joskus saatan pyöräillä pidemmän matkankin esim. Naantaliin pariksi yöksi kaverin luokse ryyppäämään/panemaan
        Turussa myös monia hyviä yökerhoja ja baareja, pari kertaa viikossa hyvä käydä nollaamassa ja etsimässä lisää kavereita, tai miksei sitä oikeaa. Ja joskus tulee vapaapäivinä ihan vaan oltua kotona ja pelattua tietokonetta ja katottua telkkaria Mitä itse tekisit jos työmääräsi puolittuisi mutta saisit saman palkan :)


    • onkoSeIhmeJuttu

      Kannattaa liittyä ammattiliittoon, sieltä saa apuja kun työnantaja kusettaa ja voi kysyä palkanmaksusta ja työehdoista sen oikean tiedon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1759
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1664
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      61
      1500
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1458
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1385
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1359
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe