607:n automaattilaatikko

tommaattiloota

Olisi lähipiirissä halvalla kohtuullisilla kilometreillä oleva 607 2,2 bensa automaatti. Onko kyseisen auton automaattivaihteisto hyvin toimiva, ja kestääkö se ajoa ja kilometrejä? Mikä laatikosta pettää ensimmäisenä ja onko kuinka kalliita korjaustoimenpiteitä tiedossa?

Millaisia oireita alkaa olla laatikossa joka on korjauksen tarpeessa?

Ajon kannaltahan automaatti on erittäin mukava mutta ainut on mahdolliset tulevat korjauskustannukset...

17

2033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KallistaTouhua

      Kyseisessä autossa, tuolla moottorilla, on ainakin kahta eri valmistajan automaattilaatikkoa, riippuen valmistusajankohdasta.

      Laatikot taitaa olla ZF:n ja Aisin-Warnerin laatikoita. Kumpikin valmistaja on tunnettu ja samoja / vastaavia laatikoita käytetään yleisesti muissakin merkeissä.

      Jos ne korjauskustannukset jännittää, niin mieti mitä maksaa 10 litraa satasella kuluttavalla autolla ajaminen. Jos ajat viisi vuotta, 20tkm vuodessa, pelkkä polttoaine maksaa tuossa ajassa 15.000 euroa. Samassa ajassa joudut tekemään huolto/korjaustoimenpiteitä ehkä noin 5000 eurolla.

      Kun päälle tulee vielä ison auton vakuutukset ja käyttömaksut, yhden automaattilaatikon korjaaminen on pieni kustannus verrattuna kaikkeen muuhun.

      Kun 607 on harvinainen malli ja ikääntyvä sellainen, niitä korjauskustannuksia ja ongelmia osien löytämisessä alkaa tulla kyllä vastaan, joten en murehtisi automaattilaatikosta.

      Kelpaisi 607 itsellekin, 406:den tilalle, mutta käyttökulut ja se, ettei tiettyjä osia ole enää saatavilla, vie mielenkiinnon olemattomaksi.

      • tommaattiloota

        Onkohan näin? Mielestäni 2,2-litraisen EW12-moottorin perässä oleva automaatti on aina ZF:n valmistama 4HP20. Muiden moottoreiden yhteydessä lienee sitten muitakin tomaattilootia.

        Lieneekö sitten kustannukset vastaavan ikäistä 406:a suuremmat, sitäkin epäilen... Vero nyt on laskurin mukaan muutaman kympin vuodessa suurempi, vakuutus saman hintainen ja polttoainetta noin litra sataselle enemmän, jos verrataan XU10:llä olevaan 406een. Kuitenkin 607 lienee vieläkin mukavampi auto kuin 406, joten pienen eron maksaa ihan mielellään mikäli 607 nyt ei ihan täysi pommi ole kestävyydeltään...


      • KallistaTouhua
        tommaattiloota kirjoitti:

        Onkohan näin? Mielestäni 2,2-litraisen EW12-moottorin perässä oleva automaatti on aina ZF:n valmistama 4HP20. Muiden moottoreiden yhteydessä lienee sitten muitakin tomaattilootia.

        Lieneekö sitten kustannukset vastaavan ikäistä 406:a suuremmat, sitäkin epäilen... Vero nyt on laskurin mukaan muutaman kympin vuodessa suurempi, vakuutus saman hintainen ja polttoainetta noin litra sataselle enemmän, jos verrataan XU10:llä olevaan 406een. Kuitenkin 607 lienee vieläkin mukavampi auto kuin 406, joten pienen eron maksaa ihan mielellään mikäli 607 nyt ei ihan täysi pommi ole kestävyydeltään...

        Olet oikeassa, faceliftin yhteydessä näemmä tuo EW12 moottori jäi ZF laatikolle, eikä päivittynyt 6-vaihteiseksi Aisin laatikoksi. Olin väärässä.

        "Lieneekö sitten kustannukset vastaavan ikäistä 406:a suuremmat, sitäkin epäilen... Vero nyt on laskurin mukaan muutaman kympin vuodessa suurempi, vakuutus saman hintainen ja polttoainetta noin litra sataselle enemmän, jos verrataan XU10:llä olevaan 406een.

        Okei, eli kaksilitraiseen verrattuna pieniä eroja. Itse ajan 1,8 litraisella joka vie keskimäärin 7 litran paikkeilla bensaa satasella, 607:n kulutus on kympin paikkeilla, joten puhutaan lähes 50% suuremmasta kulutuksesta.

        "Kuitenkin 607 lienee vieläkin mukavampi auto kuin 406, joten pienen eron maksaa ihan mielellään mikäli 607 nyt ei ihan täysi pommi ole kestävyydeltään..."

        Elän sen verran pitkällä köyhyysrajan alapuolella tällä hetkellä, että tuo 1,8 litraisenkin ylläpito on hieman liikaa, joten ainakaan omalla kohdallani en kaipaa lisämukavuutta vaan pienempiä kuluja. Useimmilla tilanne on varmaankin toisin. Ehkä nimimerkkini siis hieman liioittelee, mutta itselleni 607:n ylläpito olisi turhan kallista meininkiä.

        Ja tosiaan, kaikkia osia ei saa 607:aan enää kaupan hyllyltä. Ehkei se ole suurin ongelma mutta jos autoa meinaa pitää pitkään, se ongelma tulee jonakin päivänä vastaan. 406:teen tuntuu osat senkun halpenevan, ja kaikkea on saatavilla.

        20 vuotta vanhaan 406:een menee korjauksia ja osia noin 600 - 1000 eurolla vuodessa. Koitan kyllä pitää autoni tiptop kunnossa, että sillä voi lähteä koska vaan, mihin vaan. Tuolla samalla olen 10 vuotta ajanut ja en tiedä miten kauan vielä ajelen, peugeotin uudemmat versiot kun on moottoreiden osalta hieman heikkoja esityksiä.


      • tommaattiloota
        KallistaTouhua kirjoitti:

        Olet oikeassa, faceliftin yhteydessä näemmä tuo EW12 moottori jäi ZF laatikolle, eikä päivittynyt 6-vaihteiseksi Aisin laatikoksi. Olin väärässä.

        "Lieneekö sitten kustannukset vastaavan ikäistä 406:a suuremmat, sitäkin epäilen... Vero nyt on laskurin mukaan muutaman kympin vuodessa suurempi, vakuutus saman hintainen ja polttoainetta noin litra sataselle enemmän, jos verrataan XU10:llä olevaan 406een.

        Okei, eli kaksilitraiseen verrattuna pieniä eroja. Itse ajan 1,8 litraisella joka vie keskimäärin 7 litran paikkeilla bensaa satasella, 607:n kulutus on kympin paikkeilla, joten puhutaan lähes 50% suuremmasta kulutuksesta.

        "Kuitenkin 607 lienee vieläkin mukavampi auto kuin 406, joten pienen eron maksaa ihan mielellään mikäli 607 nyt ei ihan täysi pommi ole kestävyydeltään..."

        Elän sen verran pitkällä köyhyysrajan alapuolella tällä hetkellä, että tuo 1,8 litraisenkin ylläpito on hieman liikaa, joten ainakaan omalla kohdallani en kaipaa lisämukavuutta vaan pienempiä kuluja. Useimmilla tilanne on varmaankin toisin. Ehkä nimimerkkini siis hieman liioittelee, mutta itselleni 607:n ylläpito olisi turhan kallista meininkiä.

        Ja tosiaan, kaikkia osia ei saa 607:aan enää kaupan hyllyltä. Ehkei se ole suurin ongelma mutta jos autoa meinaa pitää pitkään, se ongelma tulee jonakin päivänä vastaan. 406:teen tuntuu osat senkun halpenevan, ja kaikkea on saatavilla.

        20 vuotta vanhaan 406:een menee korjauksia ja osia noin 600 - 1000 eurolla vuodessa. Koitan kyllä pitää autoni tiptop kunnossa, että sillä voi lähteä koska vaan, mihin vaan. Tuolla samalla olen 10 vuotta ajanut ja en tiedä miten kauan vielä ajelen, peugeotin uudemmat versiot kun on moottoreiden osalta hieman heikkoja esityksiä.

        "kaikkia osia ei saa 607:aan enää kaupan hyllyltä."

        Mielenkiintoinen seikka, joka on ehdottomasti huomioitava vanhaa autoa ostettaessa. Mitä osia tuohon ei ole saatavilla ja mistähän mahtaa johtua?


      • KallistaTouhua
        tommaattiloota kirjoitti:

        "kaikkia osia ei saa 607:aan enää kaupan hyllyltä."

        Mielenkiintoinen seikka, joka on ehdottomasti huomioitava vanhaa autoa ostettaessa. Mitä osia tuohon ei ole saatavilla ja mistähän mahtaa johtua?

        Ainakin jarrukilvet oli sellainen osa, joka katoaa Suomen olosuhteissa, ennemmin tai myöhemmin, ja valitettavasti se myös vaaditaan katsastuksessa olevan paikallaan.

        Jarrukilpien varaosanumerot on 4211 95 ja 4212 95.

        Näköjään Puolassa on noita kaupan, jopa uuden näköisiä (vaiko vain hyvin puhdistettuja), ihmeiden aika ei ole ohitse. Pikagoogletuksella tuon lisäksi löytyy enemmän tai vähemmän ruosteisia muutamia kappaleita kaupan.

        https://www.eurofrance.pl/Tarcza-Kotwiczna-Szczek-Lewa-421195-Peugeot-607?currency=EUR

        Muistelen että myös jotakin alustan osia oli vaikea saada enää mistään, kyseisiä osia haalitaan jopa 605 romuista. Alusta kun on autoissa suurinpiirten sama.

        Sitä en osaa sanoa, miksei noita ole enää saatavilla valmistajaltakaan. Onko niin että autoa on sittenkin myyty määrällisesti vähän ja joidenkin osien päälekkäisyys muiden mallien kanssa on olematon, jonka seurauksena kysyntäkin on olematonta ja niitä ei ole kannattanut tehdä isoa erää.


      • peukeutti
        tommaattiloota kirjoitti:

        Onkohan näin? Mielestäni 2,2-litraisen EW12-moottorin perässä oleva automaatti on aina ZF:n valmistama 4HP20. Muiden moottoreiden yhteydessä lienee sitten muitakin tomaattilootia.

        Lieneekö sitten kustannukset vastaavan ikäistä 406:a suuremmat, sitäkin epäilen... Vero nyt on laskurin mukaan muutaman kympin vuodessa suurempi, vakuutus saman hintainen ja polttoainetta noin litra sataselle enemmän, jos verrataan XU10:llä olevaan 406een. Kuitenkin 607 lienee vieläkin mukavampi auto kuin 406, joten pienen eron maksaa ihan mielellään mikäli 607 nyt ei ihan täysi pommi ole kestävyydeltään...

        Minulla on 165 000 ajettu 607 3.0 ja siinä on 4-portainen ZF:n 4HP20. Hyvin tuntuu toistaiseksi solahtavan vaihteet edestakaisin. Olen muutaman kerran vaihtanut öljyjä, siinä puolethan niistä vai saa pudotettua.
        Aika könkötes tämä on, ei oikein ranskalaista mukavuutta. mutta ookoo...


      • PaljonkoMenee
        peukeutti kirjoitti:

        Minulla on 165 000 ajettu 607 3.0 ja siinä on 4-portainen ZF:n 4HP20. Hyvin tuntuu toistaiseksi solahtavan vaihteet edestakaisin. Olen muutaman kerran vaihtanut öljyjä, siinä puolethan niistä vai saa pudotettua.
        Aika könkötes tämä on, ei oikein ranskalaista mukavuutta. mutta ookoo...

        Mikä on ympärivuotinen keskikulutus? Riittääkö 12 litraa?


      • peukeutti
        PaljonkoMenee kirjoitti:

        Mikä on ympärivuotinen keskikulutus? Riittääkö 12 litraa?

        Tuo ajotietokone näyttäisi 10,7 litraa keskikulutukseksi. Minulla on aika lyhyttä matkaa, ja taajama-ajoa lähinnä.
        (Talvella auto on pihalla, enkä ole sen koommin käyttänyt lammitintä, kun nämä blokin kylkeen kiinnitettävät vastukset tuntuvat kovin tehottomilta..).


    • paskamöykky

      Automaat loota kestää ei niitää juur kannata alkaa ruploomaan, ainakin etuveto lootia

    • gaiku

      Mulla on 350 tuhatta ajettu automaatti, ja toimii kuin unelma edelleen, joten aika vahvoja ovat.

    • tpmaatttkloota

      Mitenkä samaisessa autossa kestää moottori, eli 2,2 litran bensa EW12? Onko tyyppivikoja ja millainen homma on jakopään hihnan vaihto? Pystyykö tekemään itse kuten vanhemmissa XU-koneissa?

      Jostain olen kuullut että nostajilla on taipumusta alkaa naputtelemaan, pitääkö paikkaansa ja onko ongelmaan kohtuuhintaista ratkaisua?

    • 307farmarillaajellaan

      Tuo on ilmeisesti tosiaan totta,kysyin juuri tuollaista tänään 607 2.2 manuaalia ja ongelma oli osissa,jokin sähköinen osa pitäisi hankkia mutta mekkiliikessä oli 400euroa maksanut joten eivät olleet ottaneet,osia on kuulema vaikea saada siihen,itse en haikele enään tuon perään ja tyydyn ajamaan 307 farmarilla,kulutus on 6l tietämillä,jokaisella tankkauksella ajaa 1000km-1100km tankin olessa 63l.

      Järki siis palasi ja kustannus asiat,307 farmari 2005 uudempikorinen on aika kohtuu hyvä käyttöauto,1.6 koneella ei hyökkäillä mutta meno on jopa suhteelisen edullista.(osat edullisia).

    • sdfbnvbvnn

      Kolmatta vuotta ollu 2006 vuoden 607 ja kaikkia normaali osia saa kyllä...

    • Anonyymi

      Mitähän ne alustan osat ovat, joita pitää repiä muista...etupään apurunko kyllä omassanikin yhdestä kohtaa ruostui puhki, ja hitsausmääräys tuli.
      Mutta muuten siellä ei pitäisi olla juuri sanomista...?

    • Anonyymi

      ZF:ään suositellaan Mobilin LT 71141 -öljyä.
      Itse olen käyttänyt Febi Bilsteinin n:o 14738 -öljyä. Eilen nyt vaihdoin Castrolin Transmax Z , 5 litraa tasan tuli ja meni.

    • Anonyymi

      Minulla on 435 km ajettu Citikka C5, jossa on sama ZF:n loota. Jotain nykimistä oli oston jälkeen (300 000 km) . Tukin täysin turhan ja pelkästään vahingollisen pakokaasun kierrätyksen ja laitoin laatikkoon Teboil S öljyt. Nykiminen pikkuhijaa hävisi ja nykyäään moottori ja vaihteisto pelaavat hienosti. ZF:n saksalaislaatikko on hyvässä maineessa, mutta joissakin malleissa käytetyt AL-laatikot ovat olleet tempukkaita.

      • Anonyymi

        Oho - minulla alkoi ilkeä nykiminen, kun laitoin Teboilin Fluid S:n, sitä viininpunaista ..luokituksen mukaan toki oikeaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe