Adutlia, tekijänoikeus valvonta

Syytönkö

Kirjeitä on postista tullut missä vaaditaan korvausta laittomasta jakamisesta.
Kirjeessä aika, päivä ja ip-osoite.. En muista mitä kyseisenä päivän on tullut läppärillä tehtyä jos edes oltua koneella.
DNA ei voinut auttaa. Netistä katselin ja selvittelin kirjeessä olevaa ip-osoitetta.. Osoittaa lahden suuntaan. En asu lahdessa.
Mietinnössä nyt on että maksaako maksu? Varmuutta ei ole olenko syyllistynyt kyseiseen asiaan ja sen selvittäminen on tuottanut tuskaa, koska se "rikos" on tapahtunut yli puoli vuotta sitten...

Jääkö vain vaihtoehdoksi ottaa yhteyttä kyseiseen firmaan että mikä homma? Vai maksaa maksu!??

Auttakaa joku, kiitos!

47

4281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiristäjätvankilaan

      Et maksa. Googlaa kiristyskirje, saat tietoa miten toimia. Ainakin MuroBBS:llä on hyvä keskustelu aiheesta.

    • hjfd77

      Saat vielä 10 kirjettä lisää tasaisin väliajoin. Turha hötkyillä.

      • Syytönkö

        Vielä lisää kirjeitä? Oijoi..
        Voiko mistään itse selvittää onko syyllistynyt elokuvan jakamiseen tai muuta vastaavaa.
        Kuumottelee tälläiset kiristys kirjeet. Isoja summia kyseessä


      • hfd77
        Syytönkö kirjoitti:

        Vielä lisää kirjeitä? Oijoi..
        Voiko mistään itse selvittää onko syyllistynyt elokuvan jakamiseen tai muuta vastaavaa.
        Kuumottelee tälläiset kiristys kirjeet. Isoja summia kyseessä

        Heh, eihän pelkkä ip todista mitään. Avoimen verkon kyseessä ollessa kuka tahansa naapurisi 100m säteellä voi käyttää verkkoasi latailuun. Unohda koko juttu.


      • Syytönkö

        Mistä sen tietää onko avoin verkko? Ku ainakin salasanan tarvitsee jos haluaa liittyä verkkoon?


      • hfd77
        Syytönkö kirjoitti:

        Mistä sen tietää onko avoin verkko? Ku ainakin salasanan tarvitsee jos haluaa liittyä verkkoon?

        Jaaha, sovitaan että oli silloin kun jakoja on tapahtunut jos nyttemmin ei ole avoin.
        Olet siis syytön.


      • arssi516

        Näkeekö jostain ip-tiedoista yms. onko ollut avoin verkko vai salasanalla suojattu kun väitetty jakaminen on tapahtunut?


    • Kiristäjätvankilaan

      Adultia ei haasta, vain HP on niin tehnyt. Joten kirjeensaajille neuvoja:

      A) Olet syytön: Et maksa tai ota lähettäjään yhteyttä, vaikka tietäisitkin oikean jakajan (esim oma teinisi). Lähettäjän on selvitettävä jakaja itse tai vietävä asia poliisille. Jälkimmäistä ei ole tiettävästi tapahtunut, vaikka kieltäytyvät luovuttamasta tietoja rikostutkintaan vedoten (vaikka poliisin mukaan rikostutkintaa ei ole)...

      B) Olet syyllinen:

      B1) Lähettäjä Njord Law, TOT, Adultia tai Filmia: Et maksa tai ota yhteyttä. Nämä vain massapostaavat.

      B2) Lähettäjä Hedman Partners:

      B2A) Et asu yksin, et ole möläytellyt mitään somessa, wlan avoin, et asu ihan metsässä, et ole jakanut paljoa/kauaa: Et maksa. Eivät pysty todistamaan mitään.

      B2B) Asut yksin, wlan suojattu, olet möläyttänyt somessa, olat jakanut viikkokaupalla: Ota yhteys esim. Aaviaan, ja heidän avullaan voit myöntää jakaneesi, mutta suostut maksamaan vain Flintille (eka näistä, joka päätyi oikeuteen) määrätyt korvaussummat, eli 50€ sarjan jaksosta ja 100€ leffasta. Ilmoitat ettet maksa kiristäjien kuluja.

    • helluijo

      Oletko päättänyt jo mitä aiot tehdä? itselleni tuli kirje Filmialta tänään enkä todellakaan tiedä mitä pitäisi tehdä?!

      • Kukalatailee

        Olen saanut Filmialta jo 7 kiristyskirjettä noin alle 2 viikon välein. En maksa kun ei ole ylimääräistä rahaa.


    • Maria9875

      mikä leffa? Onko London has fallen? Kun kaveri sai kirjen 3kk sitten, kaikilla oli sama leffa.

    • Helluijo

      Juurikin tuo sama. Miten sun kaverit toimi? Oon siinä vaiheessa vaan ite et maksaisin mut ääääh en tiä.

      • Maria9875

        Hän Ei ole maksanut mitään..


      • Helluijo

        Okei. Onko hänelle tullut lisää kirjeitä vai jäänyt vaan siihen yhteen?
        Tää on nii ahdistavaa, vaikka lukenut joka paikasta että älä maksa niin silti ahdistaa ja mietin vaan et maksanko.


      • Maria9875

        Hän on saanut 2. Mutta ei ole maksanut.
        Mull on ihan sama juttu, mutta luulen että en maksa, luulen että on huijausta, jos kaikilla saa just toi sama London leffa.


      • Helluijo
        Maria9875 kirjoitti:

        Hän on saanut 2. Mutta ei ole maksanut.
        Mull on ihan sama juttu, mutta luulen että en maksa, luulen että on huijausta, jos kaikilla saa just toi sama London leffa.

        Okei. Taidan kanssa jättää maksamatta.


    • Syytönkö

      Omalla kohdalla on kyse aikuisviihde elokuvasta yli puolen vuoden takaa.. Kirjeitä tullut kaksi tähän mennessä.
      Tosiaan kuumottaa maksaako vai eikö??
      Ja settä jääkö asia vain siihen sitten jos ei maksa mitään... Myöhemmin olisi ikävä alkaa maksamaan enemmän rahaa.
      En tiedä oikein miten edetä asian kanssa, vielä en ole mitään maksanut tai ollut yhteydessä mihinkään...

      • Kiristäjätvankilaan

        Et maksa (olit jakanut tai et). Eivät voi todistaa kuka on jakaja, niin pelottelee liittymänomistajaa. Adultia ei vie oikeuteen. Kirjeitä tulee lisää, maksat tai et.


    • 123154

      tänään tuli myös aikusviihde latauksesta ja elokuva on Lesbian Psychodramas 21...onko muilla sama ja ip heittää turkuun..no eihän sinne ole kuin 300km ja ikinä ei ole tuota elokuvaa edes ollut =D

      • hetimaksase

        Kävit turussa lesbat lataas, senkun maksat sen laskun kiltisti.


    • juure

      juuri näin!! eikö tuollaista toimintaa saada oikeasti kitkettyä pois? laitonta rahan vinkumista/kiristämistä

      • 568289

        Lähtökohtaisesti kuka tahansa saa haastaa kenet tahansa oikeuteen. Se on vähän niin kuin näitä yhteiskunnan peruspilareita tuo access to justice.

        Ja jos on sallittua mennä oikeuteen, niin kai on oltava sallittua myös tarjota mahdollisuutta sopia asia ennen oikeudenkäyntiä.


      • Kiristäjätvankilaannt

        Ei se ole sovinto. MOTissa ollut jutun sopinut sai UUDEN kirjeen samasta väitetystä jaosta. Ahneita huijareita nuo trollit on.

        PS. Asianajaja-liitolle on valitettu siitä, että kirjeen saaja halusi mennä oikeuteen selvittämään asian, HP jatkoi kirjeiden lähettämistä, sai siitä varoituksen.


    • 50007

      Miten kannattaa tehdä kun itselle tuli eilen kirje vaatimus maksaa korvaus vaan vähän ihmetyttää latauksen aika melkein vuoden takaa

      • enteemitaan

        Näin mulle kerrottiin toisessa paikassa eli ei kannata tehdä mitään.

        Adultia/Filmia ei ole vienyt oikeuteen vielä ensimmäistäkään tapausta, ei taida resurssit/osaaminen riittää näillä puuhastelijoilla. HP ainoa joka on muutaman kerran vaivautunut markkinaoikeuteen asti. HP:n kirjeetkin kannattaa jättää huomioimatta, sitten jos haaste tulee niin palkkaa asianajajan..


      • 50007

        Okei. Mut entä miten tuo kannattaa setviä kun IP osoite on hankala saada.


      • Kiristäjätvankilaanjo

        Pistät kirjeen piirongin laatikkoon. Noi huijarit vain uhkailee ja saa pelokkaat mummot ja papat maksamaan kun niiden naapurit on murtauneet niiden verkkoihin. Tai kun torrentsofta on pistänyt heidän ip-osoitteensa parveen (osa ohjelmista tekee niin, laittaa parveen random ip-osoitteita, juuri seuraamisen vaikeuttamiseksi).

        Vaihtoehtoisesti: kiistät kaiken, et kerro mac-osoitteita tai muita (kysyvät varmasti), ja ilmoitat että asia on kannaltasi loppuun käsitelty ja ilmoitat, että mikäli kirjeitä vielä tulee, viet ne poliisille ja teet rikosilmoituksen kotirauhan häirinnästä.


      • 50007
        Kiristäjätvankilaanjo kirjoitti:

        Pistät kirjeen piirongin laatikkoon. Noi huijarit vain uhkailee ja saa pelokkaat mummot ja papat maksamaan kun niiden naapurit on murtauneet niiden verkkoihin. Tai kun torrentsofta on pistänyt heidän ip-osoitteensa parveen (osa ohjelmista tekee niin, laittaa parveen random ip-osoitteita, juuri seuraamisen vaikeuttamiseksi).

        Vaihtoehtoisesti: kiistät kaiken, et kerro mac-osoitteita tai muita (kysyvät varmasti), ja ilmoitat että asia on kannaltasi loppuun käsitelty ja ilmoitat, että mikäli kirjeitä vielä tulee, viet ne poliisille ja teet rikosilmoituksen kotirauhan häirinnästä.

        Jep. Itellä ei oo kyllä ollu tietokonetta tuolloin käytössä.


      • Kiristäjätvankilaanjotaa
        50007 kirjoitti:

        Jep. Itellä ei oo kyllä ollu tietokonetta tuolloin käytössä.

        Oliko tuolloin mitään nettiliittymää/IP-osoitetta (vaikka känny)? Jos ei, niin teepäs rikosilmoitus petoksen yrityksestä ihan sillä perusteella, ettei sinulla ollut väitetyn jakamisen aikana edes liittymää. Jos taas oli, niin edelleen sinne piironginlaatikkoon, Adultia ei haasta ketään.

        PS. Adultialta tulee kymmenkunta kirjettä. Aina varoittavat, että oikeuteen mennään, mutta eivät ikinä vie.


      • 50007

        Oli ja silloin mutta epäilen että joku muu on käyttänyt sitä. Kun olin töissä sillä aika välillä milloin se on tapahtunut.


    • Syytönkö

      Tänään tuli kolmas kirje adultialta??!!
      Vaaditaan taas rahaa heti! ja samoja tekijänoikeuksia olen rikonnut??

      Tuleekohan näitä vielä montakin kirjettä! Tai että antaako adultia vain asian olla vai jaksaako ne vain lähettää kirjeitä siinä toivossa että alan maksaa

      • yougotmail

        Tahti kiihtyy, kirjeitä alkaa tulla joka viikko.


    • Bugshit

      Paskanna kirjekuoreen ja lähetä takaisin

    • Tinttis73

      Soitin polisiilaitokselle ja sieltä sanottiin, että kannatta tehdä rikosilmoitus. Sen jälkeen pitäisi loppua kirjeiden tuleminen.

    • Ei_lopu_maksamalla

      Kolmas kirje adultiasta... ei merkitystä maksatko vai et, lähetävät uusia vaikka maksaisitkin. Näin kävi tutulle jolle tuli myös kirje.

    • 50007

      Miten kannattaa nyt toimia kun sain tietää että IP osoite on ollut silloin käytössä minun operaattoriliittymässä latauksen ja jaon aikana. Enkä kyllä ole maksanut sitä summaa mitä ovat vailla

      • Kiristäjätvankilaanjust

        Et tee mitään. Et ole vastuussa mitä muut liittymälläsi tekee. Myös tulevat kirjeet voit ignoorata.


    • liittymänomistaja

      Tee poliisille tutkintapyyntö kiristyksestä ja laittomasta uhkauksesta. Liitä kirjeet todisteaineistoksi.

    • elämänihajoaa

      minulta vaaditaan yli 10:nestä elokuvasta ja muutamasta sarjasta yhteensä jo 15000e..en tietenkään pysty maksamaan ja yhteydenottoni jälkeen ovat myös soitelleet minulle viikottain..kuulemma oikeuteen luultavasti mennään ja kulut voivat kymmenkertaistua..tätä olen nyt stressannut nyt yli 8kk!!! kiellän kaiken mutta olen kuulemma vastuussa nettiyhteydestäni

      • Eihätää

        Menet poliisille. Kiristäjät vain uhkailevat ja nyt näköjään vielä törkeästi valehtelevat. Et ole vastuussa nettiyhteydestäsi, vain kuin siltä osin mitä ITSE sillä teet. Mitä muut tekevät, et ole vastuussa. Tästä on oikeuden päätös (en muista tarkemmin, mutta murobbs:llä tietävät kyllä). Kyseessä on petoksen yritys, tee siitä rikosilmoitus, ja kerro sama kuin täällä, eli että olet syytön, ja soittavat jatkuvasti vaikka olet ilmaissut syyttömyytesi.

        Kuka kirjeen lähetti? Vain Hedman Partners on haastanut oikeuteen, ja hekin saivat kerran niin pahasti nenilleen, että uusia haasteita tuskin tulee ihan heti. Jos tulee, hanki asianajaja. Syyttömänä jos päädyt oikeuteen, maksaa hävijäjä kulusi. Aavia on se firma, jolta Hedman sai nenilleen.


      • asdfg543

        Eihän adultia haasta ketään, miksi näitä pitäisi maksaa.


    • nakkki
      • Ryöväriroope

        Terve! Mulla tuli nyt toinen kirje 550€ joku leffa en oo kattonut ja olin jo muuttanut pois kyseistä asunnosta ja asunnossa oli talon vuokraan sisältämä internet.. pois muuttaessa ei mainittu sitä että pitää se sulkea erikseen sain ekan kirjeen 6 kk sitten ja sillon suljin sen kun soitin telialle asiasta. Mutta en ole itse ladannut enkä asunut enää kyseissä asunnossa 3 vuoteen. Soitin hedmanille ja sanoin että en ole asunut kyseisessä asunnossa lataushetkenä. Pyysivät laittamaan sähköpostia: todistuksen että en ole asunut enää ja sanoivat että voin yliviivata henkilötietoni siitä. Miten toimin? Lähetänkö sen paperin heille?


      • lasködsdfkj33
        Ryöväriroope kirjoitti:

        Terve! Mulla tuli nyt toinen kirje 550€ joku leffa en oo kattonut ja olin jo muuttanut pois kyseistä asunnosta ja asunnossa oli talon vuokraan sisältämä internet.. pois muuttaessa ei mainittu sitä että pitää se sulkea erikseen sain ekan kirjeen 6 kk sitten ja sillon suljin sen kun soitin telialle asiasta. Mutta en ole itse ladannut enkä asunut enää kyseissä asunnossa 3 vuoteen. Soitin hedmanille ja sanoin että en ole asunut kyseisessä asunnossa lataushetkenä. Pyysivät laittamaan sähköpostia: todistuksen että en ole asunut enää ja sanoivat että voin yliviivata henkilötietoni siitä. Miten toimin? Lähetänkö sen paperin heille?

        Älä tee mitään, esität todisteet sitten oikeudessa.
        Äläkä ota enää yhteyttä.


      • Gusti444

        Moi ,
        Sain kirjeen myös tuon mechanic ressurection leffan jakaanisesta.... 600€ ovat vailla.
        Miten sun juttu edennyt ,, maksoitko ?


      • Kikkihiiriz

        Minulle tullut myös samasta leffasta. En ole tollasta lataillut enkä ole heihin missään yhteydessä ollut. Kirjeitä on tullut 6 kappaletta


    • Huijareitakaikki

      Meillekin tullu kai 2 kirjettä, leffana london has fallen. Oltais vuos sitten muka elokuvaa jaettu. IP osoitteet ei täsmää kellään eikä kukan ole kuullutkaan kyseisetä elokuvasta. Ei aijota mitään tehdä kun ei olla mihinkään syyllistytty. Ja kirjeessä oli juuri 600€ maksupyyntö tai joku sellainen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe