Erityisherkkyys

104

2312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käteenveäd

      noita tiipero taaperoita aina riittää

      turha miettiä sitä enempiä

    • TätäOnEletty

      Minäpä kerron. Se ilmenee siten, että joka kohdassa on henkiset tuntosarvet pystyssä ja se on aika raskasta. Koko ajan aistii voimakkaasti toisten ihmisten tunnetiloja ja huoneessa olevien henkilöiden keskinäisiä kemioita ja välejä. Se ajatusanalyysi on koko ajan päällä, tulee luonnostaan ja vie energiat. Ei katso aikaa, paikkaa, tilannetta tai ketä siinä on, se on sisäsyntyistä. Luen eleet, ilmeet, äänenpainot, sanattomat viestit tosi tarkkaan, että pystyn tietämään, millä asenteella toinen ihminen on liikkeellä tai kenestä hän pitää, kenestä ei .Toisten sanomisia tulee mietittyä pitkään ja negatiiviset jutut eivät helposti unohdu. Eritysherkkä rakastaa hiljaisuutta -tai lähinnä rauhallista, hälinätöntä ympäristöä ja omilla ajatuksille pitää olla tosi paljon omaa aikaa. Palautuminen kaikesta hässäkästä kestää pidempään. Yksin olo on siten nautinnollista ja tuo "virtoja" takaisin. Kauneuden kokeminen tuo liikutuksen. Unen tarve on suurempi. Pidän hiljaisemmasta puheesta ja hämärämmästä valosta ja olen yliempaattinen. Kovat äänet, toisen äänekäs puhe, tavaroiden kolistelu ja meteli on ärsyttävää ja väsyttävää, myös liiallinen ihokoskettaminen/vieraan ihmisen liian lähelle tulo. On mm. mukavampi keskustella kahden kesken kuin suuressa porukassa. Mitähän vielä?

      • uskoisin

        minusta kaikki melko normaalit ihmiset on tuon tyyppisiä perimmiltään


      • lihatipunen

        Allekirjoitan tuon kaiken.

        Tosin siedän hyvinkin kovaäänistä musiikkia ja nautin esim. metallikeikoista mutta inhoan sitä kun kovääniset ihmiset puhuvat toistensa päälle. Kyllä minäkin välillä kovaääninen olen kun innostunut mutta yleensä en silti isossa porukassa saa suunvuoroa.


      • Monella ihmisellä on vaikka mitä ihmisten luonteenpiirteitä. Narsistisiakin piirteitä on ihan tavallisilla ihmisillä, eikä se tee hänestä välttämättä ihan narsistia...


      • Jeps, Mutta ErityisHerkätkään eivät ole ToistensaKlooneja.. Ei edes Herkkyydessään.. Saati sitten Persoonassa/Luonteessaan.. Esim. Kaikki HSP:t eivät ole empaattisia ja introverttejä jne.. Samoin Herkkyys on Kuin Spektri.. Herkkyyden piirteet ja voimakkuudet vaihtelevat Yksilöittäin jne.. ;P


      • No tuohan on kuin minusta kirjoitettu...


      • MyLMyR kirjoitti:

        No tuohan on kuin minusta kirjoitettu...

        Paitsi että unen tarpeeni on pieni , 5 h.


      • Kuulostaa hyvin tutulle kaikki tuo. Siksikin viihdyn enemmän omissa oloissani tai omassa tutussa ympäristössäni tuttujen ihmisien kanssa. Pystyn olemaan itse levollisimmillani silloin, kun en saa liikaa ärsykkeitä ympäristöstäni. Kun en saa suljettua vastaanottimiakaan tuolla liikkuessani. Joka suunnasta tulee kaikenaikaa ärsykettä aisteille ja se osaa olla väsyttävää. :)

        Kauneus ja kauniit asiat ne saa herkistymään ja itkemään hyvin helposti. Myös elämän surulliset asiat. Myötäeläminen on semmoista, että joutuu opettelemaan, ettei mene liiaksi mukaan. Itsensä suojelemiseksi. Jostain syystä vedän ihmisiä puoleeni helposti, siis niin että ihmiset lähetyy ja avautuu asioistaan.

        Joskus on pakko vetäytyä pois ihmisten ilmoilta, kun ei vaan jaksa enempää. Eikä kuitenkaan halua olla tyly. Joskus jo näkee, että joku on tulossa sillä naamalla lähelle, että aikoo ruveta puhumaan ja välillä tulee melkein paniikki, kun ei ole itse sillä päällä että olisi vastaanottavainen. :)

        Mies sanoo usein, että kyylään ihmisiä. Mielestäni en kyylää, mä vaan tarkkailen ja teen kaikenaikaa havaintoja. Just tunnetiloista ja kanssakäymisistä jne.


      • Näinonkyllä

        lisään tähän vielä että koskee siis myös sekä tuttuja että juuri tavattuja ihmisiä.


      • TätäOnEletty
        zönggö kirjoitti:

        Kuulostaa hyvin tutulle kaikki tuo. Siksikin viihdyn enemmän omissa oloissani tai omassa tutussa ympäristössäni tuttujen ihmisien kanssa. Pystyn olemaan itse levollisimmillani silloin, kun en saa liikaa ärsykkeitä ympäristöstäni. Kun en saa suljettua vastaanottimiakaan tuolla liikkuessani. Joka suunnasta tulee kaikenaikaa ärsykettä aisteille ja se osaa olla väsyttävää. :)

        Kauneus ja kauniit asiat ne saa herkistymään ja itkemään hyvin helposti. Myös elämän surulliset asiat. Myötäeläminen on semmoista, että joutuu opettelemaan, ettei mene liiaksi mukaan. Itsensä suojelemiseksi. Jostain syystä vedän ihmisiä puoleeni helposti, siis niin että ihmiset lähetyy ja avautuu asioistaan.

        Joskus on pakko vetäytyä pois ihmisten ilmoilta, kun ei vaan jaksa enempää. Eikä kuitenkaan halua olla tyly. Joskus jo näkee, että joku on tulossa sillä naamalla lähelle, että aikoo ruveta puhumaan ja välillä tulee melkein paniikki, kun ei ole itse sillä päällä että olisi vastaanottavainen. :)

        Mies sanoo usein, että kyylään ihmisiä. Mielestäni en kyylää, mä vaan tarkkailen ja teen kaikenaikaa havaintoja. Just tunnetiloista ja kanssakäymisistä jne.

        Tuon saman olisin voinut itse kirjoittaa. Kaikkein ihaninta olisi kun jotenkin pystyisi itse siihen ihmiskontaktimäärään vaikuttamaan. Tai jos pystyisi vaan valitsemaan esim. sellaisen työn, että kontakteja voisi ottaa sen tietyn määrän/jaksottaa, minkä tietää jaksavansa esim. per päivä.

        Sitten lisäisin sen, että harva meidän kaltaisia pääsee koskaan oikealta minuudelta tuntemaan, saan vastapuolen näkemään itseni siinä valossa kuin hän haluaa (mutta ei se ole se oikea kuva; se on just sitä hyväntahtoisuutta ja miellyttämistä ja mukautumista kun tulee vaan peilattua toista), ja minulle riittää yksi tai kaksi tosi läheistä ihmistä. En halua kerätä hyvänpäivän tuttuja ympärilleni. Se on jotenkin aika tylyn oloista, mutta valikoin ihmiset hirvittävän tarkkaan. Kyllä, tarkkailua koko elämä.

        Konkreettinen esimerkki on myös se, että osaan tulkita ja lukea eläinten toimintatapoja hyvin ja käsitellä niitä. Itselläni on hevosia. Voisin viettää tuntikausia aidan reunalla ja tarkkailla, miten ne käyttäytyvät. Miksi jokin toimii siten kuin se toimii. Sairaan ja terveen eläimen erottaa vaikkei rodusta tai lajista olisikaan kokemusta; toinen saattaa sanoa, että hevonenhan vaan lepää ja nukkuu, minä näen vieraastakin eläimestä, että sillä on kuume tai kipu. Kaikki sanattomat signaalit ihmisissä/eläimissä ovat tärkeitä viestejä. Huomioin katseen, hengityksen, liikahdukset, eleet tosi tarkkaan.

        Ylipäätään sosiaalisessa elämässä myös konfliktit on helppo väistää, koska ne tietää ajoissa, mistä ne ovat syntymässä. Jos esimerkiksi seuraa sivusta kun kaksi ihmistä keskustelee, huomaan ajoissa milloin toinen osapuoli on ärsyyntynyt ja toinen sitten vaan jatkaa tajuamatta toisen tunnetilaa.


      • Tiedänparemmin
        uskoisin kirjoitti:

        minusta kaikki melko normaalit ihmiset on tuon tyyppisiä perimmiltään

        Eivät muuten ole älä puhu sontaa


      • Hienoakuullamuista
        TätäOnEletty kirjoitti:

        Tuon saman olisin voinut itse kirjoittaa. Kaikkein ihaninta olisi kun jotenkin pystyisi itse siihen ihmiskontaktimäärään vaikuttamaan. Tai jos pystyisi vaan valitsemaan esim. sellaisen työn, että kontakteja voisi ottaa sen tietyn määrän/jaksottaa, minkä tietää jaksavansa esim. per päivä.

        Sitten lisäisin sen, että harva meidän kaltaisia pääsee koskaan oikealta minuudelta tuntemaan, saan vastapuolen näkemään itseni siinä valossa kuin hän haluaa (mutta ei se ole se oikea kuva; se on just sitä hyväntahtoisuutta ja miellyttämistä ja mukautumista kun tulee vaan peilattua toista), ja minulle riittää yksi tai kaksi tosi läheistä ihmistä. En halua kerätä hyvänpäivän tuttuja ympärilleni. Se on jotenkin aika tylyn oloista, mutta valikoin ihmiset hirvittävän tarkkaan. Kyllä, tarkkailua koko elämä.

        Konkreettinen esimerkki on myös se, että osaan tulkita ja lukea eläinten toimintatapoja hyvin ja käsitellä niitä. Itselläni on hevosia. Voisin viettää tuntikausia aidan reunalla ja tarkkailla, miten ne käyttäytyvät. Miksi jokin toimii siten kuin se toimii. Sairaan ja terveen eläimen erottaa vaikkei rodusta tai lajista olisikaan kokemusta; toinen saattaa sanoa, että hevonenhan vaan lepää ja nukkuu, minä näen vieraastakin eläimestä, että sillä on kuume tai kipu. Kaikki sanattomat signaalit ihmisissä/eläimissä ovat tärkeitä viestejä. Huomioin katseen, hengityksen, liikahdukset, eleet tosi tarkkaan.

        Ylipäätään sosiaalisessa elämässä myös konfliktit on helppo väistää, koska ne tietää ajoissa, mistä ne ovat syntymässä. Jos esimerkiksi seuraa sivusta kun kaksi ihmistä keskustelee, huomaan ajoissa milloin toinen osapuoli on ärsyyntynyt ja toinen sitten vaan jatkaa tajuamatta toisen tunnetilaa.

        Puhut selkeästi kokemuksesta jossa olen itsekin elänyt. Kaikki ei ole ollut aina niin. Ehken ollut valmis siihen aiemmin. Minuakaan ei kovin moni tunne, monella ei ole edes mahdollista tuntea minua. Se on aika yksinäinen fiilis kun tuntee toisen paremmin kuin hän sinut. Yksinäisyyteen tottuu kun sen kanssa tarpeeksi kauan elää. Eläimet on siinä mielessä helppoja tarkkailtavia kun ne ovat rehellisiä. Vaikka peittää nekin jos tuntemattomia on lähellä.

        Minullakin on vain yksi niin läheinen että sen voi tuoda lähemmäksi itseäni. Muuten joudun pitämään muut kaukana.
        Ei se ole sitä ettenkö haluaisi vaan ettei siitä ole mitään hyötyä. Se aiheuttaisi vaan kaaosta. Vähän kuin päästäisit kotiisi jonkun joka sotkee kaikki paikat omalla olemassaolollaan.
        Kuka jaksaa siivota jäljet joita et itse halunnut ja aiheuttanut.
        En ole ihmiskontakteja itse pyrkinyt rajoittamaan ja vaikka tiedän sen helpottavan oloani, en ole sitä paljonkaan tehnyt.
        Ihmisissä on paljon minua kiinnostavia reaktioita ja tuntemuksia jotka kiinnostaa minua. Ne opettaa minua käsittelemään omiani.
        Ihmiset ei ole helppo laji kaikilla on omat näkemyksensä ja voivat poiketa toisistaan paljonkin.

        Tämä tie ei ole ollut helppo, mutta aion jatkaa sitä. Ja jos voisin valita että olisinko erityisherkkä vai tavalliset tunteet omaava, mielummin erityisherkkä.


      • TätäOnEletty kirjoitti:

        Tuon saman olisin voinut itse kirjoittaa. Kaikkein ihaninta olisi kun jotenkin pystyisi itse siihen ihmiskontaktimäärään vaikuttamaan. Tai jos pystyisi vaan valitsemaan esim. sellaisen työn, että kontakteja voisi ottaa sen tietyn määrän/jaksottaa, minkä tietää jaksavansa esim. per päivä.

        Sitten lisäisin sen, että harva meidän kaltaisia pääsee koskaan oikealta minuudelta tuntemaan, saan vastapuolen näkemään itseni siinä valossa kuin hän haluaa (mutta ei se ole se oikea kuva; se on just sitä hyväntahtoisuutta ja miellyttämistä ja mukautumista kun tulee vaan peilattua toista), ja minulle riittää yksi tai kaksi tosi läheistä ihmistä. En halua kerätä hyvänpäivän tuttuja ympärilleni. Se on jotenkin aika tylyn oloista, mutta valikoin ihmiset hirvittävän tarkkaan. Kyllä, tarkkailua koko elämä.

        Konkreettinen esimerkki on myös se, että osaan tulkita ja lukea eläinten toimintatapoja hyvin ja käsitellä niitä. Itselläni on hevosia. Voisin viettää tuntikausia aidan reunalla ja tarkkailla, miten ne käyttäytyvät. Miksi jokin toimii siten kuin se toimii. Sairaan ja terveen eläimen erottaa vaikkei rodusta tai lajista olisikaan kokemusta; toinen saattaa sanoa, että hevonenhan vaan lepää ja nukkuu, minä näen vieraastakin eläimestä, että sillä on kuume tai kipu. Kaikki sanattomat signaalit ihmisissä/eläimissä ovat tärkeitä viestejä. Huomioin katseen, hengityksen, liikahdukset, eleet tosi tarkkaan.

        Ylipäätään sosiaalisessa elämässä myös konfliktit on helppo väistää, koska ne tietää ajoissa, mistä ne ovat syntymässä. Jos esimerkiksi seuraa sivusta kun kaksi ihmistä keskustelee, huomaan ajoissa milloin toinen osapuoli on ärsyyntynyt ja toinen sitten vaan jatkaa tajuamatta toisen tunnetilaa.

        Mulla on myös hyvin pienet piirit. En jaksa mitään seurapiirejä tai edes aktiivisia kaveripiirejä. Joiden kanssa pitäisi päivittäin tavata ja olla kuulumisissa. Semmoinen olen ollut jo hyvin nuoresta saakka. Mielummin kourallinen vanhoja ja hyvin tutuiksi käyneitä ihmisiä ympärillä, kun pussillinen uusia. ja mielummin semmoisia, jotka ei vedä mitään rooleja vaan ovat kaikessa hölmöydessäänkin aitoja itsejään. :)

        Eläimet on aitoja, siksi niiden kanssa on helppoa viihtyä. Muistuu mieleen omat lemmikit ja mimmoinen "symbioosi" niiden kanssa eläessä tuli muodostettua.

        Kiva lukea sinun ja muidenkin kokemuksia. :)


    • Mulla osa osuu kohdalleen, mutta sitten minua ei haittaa hälinä, vaan oikeastaan pidän siitä. Töissä mulla on kauheesti ärsykkeitä välillä ja en niistäkään välitä, vaan osaan priorisoida ainakin mikä niistä on se mitä minun pitää tarkkailla milloinkin. En sitten tiedä, että olenko jo jotenkin muuta kautta oppinut elämään sellaisena?

      Mutta mielenkiintoinen tutkimuskohde...pitää paneutua. :o)

    • muillaeiväliä

      Arvasinhan minä että Anna Mylmyri on joku puuma... nuoret miehet ovat kaikki hänen elämässään.

      • No ei ne oikeasti ole. Tai yksi nuori mies on iso osa elämääni - poikani. Toinenkin nuori mies tällä sekunnilla sekoittaa ajatuksiani ja hajottaa tuoreen käsitykseni miehistä... mutta muuten elämääni kuuluu miehiä vahvemmin lapseni, koirani, työni ja harrastukseni 😁


    • TätäOnEletty

      Ei ole erityisherkkä jos noita piirteitä ei ole tai koe niitä osin jopa raskaiksi. On hyväksi itselle, että tietää nuo asiat. Muuten ei jaksa. Esim. tavanomaisesti ihminen ei rasitu sosiaalisista kontakteista ylenpalttisesti. Pienet tapahtumatkin aiheuttavat suuremman tunnekuohun (yksinkertaisillakin kokemuksilla elää pitkään) kun toinen voi siihen vaan todeta, että eihän tuo nyt ollut kuin metsäretki makkaranpaistoilla. Hsp ei myöskään pidä äkkiarvaamattomista jutuista vaan niihin tuleviin täytyy varautua ennakkoon henkisesti. Kyllä HSP itsensä tunnistaa jos elää ylläkirjoitettujen ominaisuuksien sävyttämää arkea koko ajan. Muuten on vaan "normitapaus". Esimerkiksi ns. hiljainen ihminen tai vain ujo ei välttämättä ole erityisherkkä.

      • Minä tapasin ja aloin jo miettiä parempaa tuttavuutta tälläisen erityisherkäksi itsensä kokevan kanssa. Ajatukset kolahtelivat yksiin ja yksi yö muutti kaiken. Se olikin sitten siinä. Mitäpä minä siihen enää mitään mahdan? Saatoin jotain asioita tehdä liian innokkaasti, tai jollaintapaa ärsytin? Mutta no can do! Sinäänsä minua harmittaa ihmisen puolesta, en sillä sano, että hän just minut menetti, vaan sillä, että se on varmasti saakelin rasittavaa ja vaikeaa elämää...

        Ja itsehän en mitään itselle aiokaan voida. Jos olen vaikka kova kuorsaamaan, niin jotainhan sille tietty voi tiettyyn pisteeseen asti, mutta ehkä on helpompi tässä vaiheessa etsiä kummankin helpompi tapaus kohdalleen. :o)


      • TätäOnEletty
        tähänsekaappi kirjoitti:

        Minä tapasin ja aloin jo miettiä parempaa tuttavuutta tälläisen erityisherkäksi itsensä kokevan kanssa. Ajatukset kolahtelivat yksiin ja yksi yö muutti kaiken. Se olikin sitten siinä. Mitäpä minä siihen enää mitään mahdan? Saatoin jotain asioita tehdä liian innokkaasti, tai jollaintapaa ärsytin? Mutta no can do! Sinäänsä minua harmittaa ihmisen puolesta, en sillä sano, että hän just minut menetti, vaan sillä, että se on varmasti saakelin rasittavaa ja vaikeaa elämää...

        Ja itsehän en mitään itselle aiokaan voida. Jos olen vaikka kova kuorsaamaan, niin jotainhan sille tietty voi tiettyyn pisteeseen asti, mutta ehkä on helpompi tässä vaiheessa etsiä kummankin helpompi tapaus kohdalleen. :o)

        No kuorsaushan ärsyttää kaikkia. Ei ole erityisherkkyydestä kiinni. Moni vaan yksinkertaisesti sotkee erityisherkkyyden ihan kaikkeen mukaan. Herkkä ei ole sama kuin erityisherkkä. Jos tämä aihe kiinnostaa, nykyisin voi etsiä tästä jo kirjallisuuttakin.


      • TätäOnEletty kirjoitti:

        No kuorsaushan ärsyttää kaikkia. Ei ole erityisherkkyydestä kiinni. Moni vaan yksinkertaisesti sotkee erityisherkkyyden ihan kaikkeen mukaan. Herkkä ei ole sama kuin erityisherkkä. Jos tämä aihe kiinnostaa, nykyisin voi etsiä tästä jo kirjallisuuttakin.

        Joo, no siis tuossa vaan pistin esimerkin. Mutta kyllä mäkin tutustun aiheeseen lisää, jahka kiireiltä kerkeän. Tuossa tuo tunneherkkyys osuu mun kohdalla kohdalleen. Mutta toisaalta jokainen ihminen on niin yksilö, että saattaa koostua monista tunnistetuista luonteenpiirteistä. Mutta hyvä niistä on tietää. :o)


    • Erityisherkkiä vässyköitä on nykyään maailma pullollaan..


      • NuuskaMuikkune kirjoitti:

        ShutThe.. Ja niin PoisPäin.. ;D

        .. Herkkyys on Voimaa, jos sen oikein Oivaltaa.. Toki Kaikessa on Aina ns. Hyvät ja Huonot puolensa.. ;D

        https://www.youtube.com/watch?v=JeMgZPrIj3s

        Nykyään on kaikennäkösiä microaggressioita jne.. Hömppää..

        Mielensäpahoittajia, loukkaantujia, itkupillejä joka puolella.. Varsinkin noissa suurkaupungeissa.

        Voihan sitä mennä lukkoon aina kun jostain pahoittaa mielensä...
        Oikeassa elämässä vaan tulee vastoinkäymisiä, porukkaa kuolee ja siltikkin pitää jatkaa normielämää.


        Jos ei ois sossun ja vakaan yhteiskunnan tukea niin ei näitä erityisherkkiä mami kullannuppuja olis olemassa..


      • Eräkettu kirjoitti:

        Nykyään on kaikennäkösiä microaggressioita jne.. Hömppää..

        Mielensäpahoittajia, loukkaantujia, itkupillejä joka puolella.. Varsinkin noissa suurkaupungeissa.

        Voihan sitä mennä lukkoon aina kun jostain pahoittaa mielensä...
        Oikeassa elämässä vaan tulee vastoinkäymisiä, porukkaa kuolee ja siltikkin pitää jatkaa normielämää.


        Jos ei ois sossun ja vakaan yhteiskunnan tukea niin ei näitä erityisherkkiä mami kullannuppuja olis olemassa..

        No näitä kaikenlaisia mielen kimurantteja ilmiöitä on ollut taatusti ennen yhteiskunnan tukeakin. Ja vaikka lakkautettas kaikki avut ja unohdettas psykologiset hämpät tähän paikkaan, niin yhä olisi näitä ongelmia. Ei se hanskanhuitasulla miksikään muutu.

        Monihan haluaa sitä kivikautista aikaa takaisin, että ei murehdittas tälläisistä. Mutta tälläisiä asioita ihmisillä on aikaa miettiä. Ja moni ajattelee myös, että tää maailma on menossa vaan hurjempaan suuntaan. Mutta aika vääränlainen kuva on ihmisillä. Jos miettii vaikka 50 vuotta ajassa taaksepäin, niin sinunkin olosi olisi aikalailla huonommat. Henkisiä puolia pidetään nykyään heikompina kuin aikaisemmin, mutta niihin ei ollutkaan mahdollisuutta puuttua...oli jo työtä tarpeeksi saada perustarpeet tyydytettyä, ei paljoa parisuhteita miettimään kerennyt Sinkutpalstalla, vaan työtä tehtiin niska limassa lauantainakin...


      • älälässytä

        Erityisherkkä ei ole sama asia kuin vässykkä.
        Erityisherkällä voi olla 200 kertaa enemmän munaa ja rohkeutta.


      • TätäOnEletty

        Sitten toisekseen ärsyttää nämä kaikki, jotka huutelee asioista ennen tietämättäkään. Nämä ihmiset eivät erityisherkkiä kykene millään tasolla tavoittamaankaan? Huomaan ettei ole kiinnostustakaan.

        Niin muuten vielä yksi esimerkki tavan arjesta; toiset hehkuttavat hetken aikaa Thaimaan matkaa, minä elän talven yli yhtä riemuissani siitä, että viime kesänä kävin Tampereella kolme päivää. Palaan reissuun muistoissani monta kertaa takaisin ja mietin kuinka kivaa siellä oli. Toisten pitää nähdä viidakot ja safarit, että se elämää sykähdyttää jos sykähdyttää ollenkaan. Kun minä vielä mietin viime kesää, tässä vaiheessa he ovatkin jo matkalla Indonesiaan kolmatta kertaa, koska edeltävät reissut on jo pitkään olleet historiaa -onhan siitä kuukausi. Olen tosi pieneen ja vähään tyytyväinen ja siitä haltioitunut. Vaikka vuosiksi eteen päin. Lisäksi liikutun runoista tai kun katselen ilta-aurinkoa tai näen syksyllä kun muuttolinnut ovat liikenteessä. Rakastan luontoa ja metsää ja kaikkia sen pieniä ääniä, mitä ihminen ei tuota.


      • lihatipunen
        Eräkettu kirjoitti:

        Nykyään on kaikennäkösiä microaggressioita jne.. Hömppää..

        Mielensäpahoittajia, loukkaantujia, itkupillejä joka puolella.. Varsinkin noissa suurkaupungeissa.

        Voihan sitä mennä lukkoon aina kun jostain pahoittaa mielensä...
        Oikeassa elämässä vaan tulee vastoinkäymisiä, porukkaa kuolee ja siltikkin pitää jatkaa normielämää.


        Jos ei ois sossun ja vakaan yhteiskunnan tukea niin ei näitä erityisherkkiä mami kullannuppuja olis olemassa..

        Mun lähipiiristä on kuollut ihmisiä viime vuosien aikana enemmän kuin olisi ollut välttämätöntä mutta niistä olen tähän asti selvinnyt. Mutta niillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että olen herkimpi joillekin asioille kuin monet muut.


      • Eräkettu kirjoitti:

        Nykyään on kaikennäkösiä microaggressioita jne.. Hömppää..

        Mielensäpahoittajia, loukkaantujia, itkupillejä joka puolella.. Varsinkin noissa suurkaupungeissa.

        Voihan sitä mennä lukkoon aina kun jostain pahoittaa mielensä...
        Oikeassa elämässä vaan tulee vastoinkäymisiä, porukkaa kuolee ja siltikkin pitää jatkaa normielämää.


        Jos ei ois sossun ja vakaan yhteiskunnan tukea niin ei näitä erityisherkkiä mami kullannuppuja olis olemassa..

        .. Noh, Ei pidä paikkaansa.. Et sitten näemmä käsitä mitä HSP pitää sisällään.. ;D

        HSP Yksilö voi olla Persoonaltaa/Luonteeltaan ihan mitä vain.. Lämpimästä Kylmään ja kaikkea siltä väliltä.. ;P.. Esim. Joku PsykoNarsu voi olla hyvin HSP vailla empatiaa muita kohtaan.. Tällöin se Herkyys on niiltä osin kääntynyt Täysin häneen Itseensä.. ;P

        Herkkyys ei ole Heikkouden yms. SynoNyymi.. ;D


      • fgfggfgfgfgfg
        NuuskaMuikkune kirjoitti:

        ShutThe.. Ja niin PoisPäin.. ;D

        .. Herkkyys on Voimaa, jos sen oikein Oivaltaa.. Toki Kaikessa on Aina ns. Hyvät ja Huonot puolensa.. ;D

        https://www.youtube.com/watch?v=JeMgZPrIj3s

        Et uskaltanut Erikselle vittuilla.. :D


      • Eräkettu kirjoitti:

        Nykyään on kaikennäkösiä microaggressioita jne.. Hömppää..

        Mielensäpahoittajia, loukkaantujia, itkupillejä joka puolella.. Varsinkin noissa suurkaupungeissa.

        Voihan sitä mennä lukkoon aina kun jostain pahoittaa mielensä...
        Oikeassa elämässä vaan tulee vastoinkäymisiä, porukkaa kuolee ja siltikkin pitää jatkaa normielämää.


        Jos ei ois sossun ja vakaan yhteiskunnan tukea niin ei näitä erityisherkkiä mami kullannuppuja olis olemassa..

        Käsitin ettei se yliherkkyys tarkoita mainitsemiasi asioita. Ihminen ei välttämättä pillitä, mutta elää ja tuntee asioita kovin vahvasti sisällänsä. Minä puhun itsestäni että aistin ihmisiä ja tilanteita automaattisesti. Muut sanoo ihmistuntemuksrksi mutten koe tuntevani ihmisiä niin hyvin kuin miten aistin heidän mielialat ja tilanteet sekä motiivit :/ sitten vetäydyn kuoreen kohdatessani taas kerran ihmisluonteen julmuuden ja se vaikuttaa minuun vahvasti. Ajattelen syvällisiä ja pitemmälle kuin moni muu, arvot ovat mulle tärkeitä... Mä oon niitä idiootteja joita leffoissa näytetään: julma ihminen puukottaa toista selkään kuolemanvakavasti, samalla putoamasillaan rotkoon, jonka reunalla roikkuu yhden käden vaarassa ja puukotettu auttaa sitä puukottajaa pois sieltä... oon se puukotettu ollut liian monta kertaa, mutten minä voi jättää ketään pulaan jos voin auttaa. En tiedä olenko erityisherkkä vaiko en, mutta hyvin mielenkiintoinen aihe tuo on.


      • fgfggfgfgfgfg kirjoitti:

        Et uskaltanut Erikselle vittuilla.. :D

        MitN niin?.. Harvemmin minä sellaista teen (vaikka ehkä jotkut (monet) sen joskus (usein), niin ottaa.. ;D).. Lähinnä Kuittailen takaisin ihan fiiliksen mukaan ja esitän enemmän tai vähemmän "haisevia" mielipiteitäni vaihtelevalla Tyylillä.. ;D


      • MyLMyR kirjoitti:

        Käsitin ettei se yliherkkyys tarkoita mainitsemiasi asioita. Ihminen ei välttämättä pillitä, mutta elää ja tuntee asioita kovin vahvasti sisällänsä. Minä puhun itsestäni että aistin ihmisiä ja tilanteita automaattisesti. Muut sanoo ihmistuntemuksrksi mutten koe tuntevani ihmisiä niin hyvin kuin miten aistin heidän mielialat ja tilanteet sekä motiivit :/ sitten vetäydyn kuoreen kohdatessani taas kerran ihmisluonteen julmuuden ja se vaikuttaa minuun vahvasti. Ajattelen syvällisiä ja pitemmälle kuin moni muu, arvot ovat mulle tärkeitä... Mä oon niitä idiootteja joita leffoissa näytetään: julma ihminen puukottaa toista selkään kuolemanvakavasti, samalla putoamasillaan rotkoon, jonka reunalla roikkuu yhden käden vaarassa ja puukotettu auttaa sitä puukottajaa pois sieltä... oon se puukotettu ollut liian monta kertaa, mutten minä voi jättää ketään pulaan jos voin auttaa. En tiedä olenko erityisherkkä vaiko en, mutta hyvin mielenkiintoinen aihe tuo on.

        "Ihminen ei välttämättä pillitä, mutta elää ja tuntee asioita kovin vahvasti sisällänsä."

        Mikäs Kyynelissä on vikana, jos saan Kysyä?.. Tunteissa on Voimaa, myös niissä jotka aiheuttavat SilmienKostumista.. Niissä Usein jopa Kaikkein Eniten.. ;P

        .. Aikast Kylmä ja Tunteeton AjatusMalli.. Mutta AjatusMallina varmasti "normaalimpi" ja YleisempiMalli.. ;P


      • NuuskaMuikkune kirjoitti:

        "Ihminen ei välttämättä pillitä, mutta elää ja tuntee asioita kovin vahvasti sisällänsä."

        Mikäs Kyynelissä on vikana, jos saan Kysyä?.. Tunteissa on Voimaa, myös niissä jotka aiheuttavat SilmienKostumista.. Niissä Usein jopa Kaikkein Eniten.. ;P

        .. Aikast Kylmä ja Tunteeton AjatusMalli.. Mutta AjatusMallina varmasti "normaalimpi" ja YleisempiMalli.. ;P

        Kaikki ei voi eikä pysty itkeä muiden nähden esimerkiksi. Minä en pysty. Perheessäni itkeminen ole rangaistettava reaktio, jopa yksi ollessa ei voinut sitä tehdä koska jos jäisi kiinni seuraisi kaikenlaista... ihmisillä on eri taustat.

        En tarkoittanut että itkeminen olisi huonoa tai heikkoutta. Tarkoitin ettei itkemättämyys aina tarkoita sitä ettei ihminen koe sisällä asioita vahvemmin kuin moni muu.


      • TätäOnEletty
        Eräkettu kirjoitti:

        Nykyään on kaikennäkösiä microaggressioita jne.. Hömppää..

        Mielensäpahoittajia, loukkaantujia, itkupillejä joka puolella.. Varsinkin noissa suurkaupungeissa.

        Voihan sitä mennä lukkoon aina kun jostain pahoittaa mielensä...
        Oikeassa elämässä vaan tulee vastoinkäymisiä, porukkaa kuolee ja siltikkin pitää jatkaa normielämää.


        Jos ei ois sossun ja vakaan yhteiskunnan tukea niin ei näitä erityisherkkiä mami kullannuppuja olis olemassa..

        Ei ole ominaisuudesta huolimatta valtion tarvinnut tukea: Töitä on tehty, aina vieraalla kielellä ja vieraissa maissa asti. Suomessa ja monikulttuurisissa yhteisöissä, ja tehdään edelleenkin. Enkä ole suurkaupungin ihmisiä vaan pieneltä kylältä.

        Tosin tämä aika ja työelämän muuttunut ote, multitasking eli ympärihösääminen/vouhkaaminen/jatkuva joutava sometus/säätäminen on luonut suuren haasteen erityisherkille. Ennen riitti, että teet perustyön. Nyt työ on siirtynyt jo henkiselle puolelle ja käytännössä siinä pitää olla aina vähän kiinni. Oma aika kapenee ihmisiltä. Erityisherkät korostuvat ensimmäisenä ryhmänä, koska palautuminen on oikeasti todella hidasta ja sitä ei nykyaika enää älylaitteineen salli.

        Jos en tällaisena ihmisenä saa rauhoittumisaikaa, tuntuu kuin oma minuus alkaisi katoamaan. Kovin on vaikea toiselle erikaltaiselle selittää, mutta yksin olo on keskustelua itsensä kanssa, jossa kaikki ärsykkeet tulkitaan ja tutkitaan omassa mielessä, päivän ajatukset jäsennellään, käsitellään ne yksin ja sitten voi taas siirtyä eteenpäin.


      • TätäOnEletty

        Lisäksi haluan tuohon vielä laittaa, että kuolemantapaus on todella rajuinta mitä voin kokea. Sitä ei kestä, sen kun otit puheeksi, siinä olit oikeassa. Raju suru laukaisee minussa oikean, lääketieteellisen, fysiologisen sairaskohtauksen. Mitä lähempää liippaa, voi olla, että oma kehokaan ei kestä. Enkä minä mahda sille mitään. Tätä olen itsekin miettinyt, että mitä sitten tapahtuu, ensimmäinen kerta oli jo pelottava. Olen optimisti enkä masentelija, mutta kuolemasta aiheutuneelle äkkisurureaktiolle en pysty mitään. Keho tekee sen vaikka kuinka hokisin, ettei ole mitään hätää, että tästä selvitään.

        Aika on kova, mitään herkkyyttä ei katsota hyvällä mikä sinänsä on tosi outoa. Erityisherkkä kärsii ristiriidoista ja kaikenlaisesta riistosta, koska haluaa vaan hyvää. Ja kun antaa hyvää saamatta takaisin, maailma tuntuu kyllä kylmältä paikalta. Sekin on loukkaus, että meitä pidetään naiiveina. Pyrkimys hyvään pistää ajattelemaan pidemmälle ja joskus jo liian pitkälle.


      • TätäOnEletty kirjoitti:

        Ei ole ominaisuudesta huolimatta valtion tarvinnut tukea: Töitä on tehty, aina vieraalla kielellä ja vieraissa maissa asti. Suomessa ja monikulttuurisissa yhteisöissä, ja tehdään edelleenkin. Enkä ole suurkaupungin ihmisiä vaan pieneltä kylältä.

        Tosin tämä aika ja työelämän muuttunut ote, multitasking eli ympärihösääminen/vouhkaaminen/jatkuva joutava sometus/säätäminen on luonut suuren haasteen erityisherkille. Ennen riitti, että teet perustyön. Nyt työ on siirtynyt jo henkiselle puolelle ja käytännössä siinä pitää olla aina vähän kiinni. Oma aika kapenee ihmisiltä. Erityisherkät korostuvat ensimmäisenä ryhmänä, koska palautuminen on oikeasti todella hidasta ja sitä ei nykyaika enää älylaitteineen salli.

        Jos en tällaisena ihmisenä saa rauhoittumisaikaa, tuntuu kuin oma minuus alkaisi katoamaan. Kovin on vaikea toiselle erikaltaiselle selittää, mutta yksin olo on keskustelua itsensä kanssa, jossa kaikki ärsykkeet tulkitaan ja tutkitaan omassa mielessä, päivän ajatukset jäsennellään, käsitellään ne yksin ja sitten voi taas siirtyä eteenpäin.

        Hyvin tuttua tuo viimeisessä lauseessasi kuvattu jäsentäminen :/ kenenkä kanssa vois tästä ihan livenä jutella kun tuskin psykoterapeutitkaan nyt kaikki asiaan perehtyneet ole. Täytyy etsiä onko sellaisilla jokin yhdistys olemassa ...


      • TätäOnEletty kirjoitti:

        Lisäksi haluan tuohon vielä laittaa, että kuolemantapaus on todella rajuinta mitä voin kokea. Sitä ei kestä, sen kun otit puheeksi, siinä olit oikeassa. Raju suru laukaisee minussa oikean, lääketieteellisen, fysiologisen sairaskohtauksen. Mitä lähempää liippaa, voi olla, että oma kehokaan ei kestä. Enkä minä mahda sille mitään. Tätä olen itsekin miettinyt, että mitä sitten tapahtuu, ensimmäinen kerta oli jo pelottava. Olen optimisti enkä masentelija, mutta kuolemasta aiheutuneelle äkkisurureaktiolle en pysty mitään. Keho tekee sen vaikka kuinka hokisin, ettei ole mitään hätää, että tästä selvitään.

        Aika on kova, mitään herkkyyttä ei katsota hyvällä mikä sinänsä on tosi outoa. Erityisherkkä kärsii ristiriidoista ja kaikenlaisesta riistosta, koska haluaa vaan hyvää. Ja kun antaa hyvää saamatta takaisin, maailma tuntuu kyllä kylmältä paikalta. Sekin on loukkaus, että meitä pidetään naiiveina. Pyrkimys hyvään pistää ajattelemaan pidemmälle ja joskus jo liian pitkälle.

        Itse olen sairaanhoitaja ja kestän hyvin kuoleman. Ikääntyneiden ja aikuisten. Koen sen luonnolliseksi. En kuitenkaan pysty hoitamaan vakavasti sairaita lapsia , en pysty ajattelemaankaan pedofiliaa (ainut asia mikä saa mut itkemään missä vain jos kuulen tapauksesta edes sen verran kuin lapsen iän vain). Tämä aihe tuo niin paljon kysymyksiä ... Hmm... pakko päästää puhumaan tästä jonkun tietävän kanssa 😬


      • TätäOnEletty
        MyLMyR kirjoitti:

        Hyvin tuttua tuo viimeisessä lauseessasi kuvattu jäsentäminen :/ kenenkä kanssa vois tästä ihan livenä jutella kun tuskin psykoterapeutitkaan nyt kaikki asiaan perehtyneet ole. Täytyy etsiä onko sellaisilla jokin yhdistys olemassa ...

        Käsittääkseni jokin HSP-ryhmä on jo jossain olemassa Suomessa, luin jonkin artikkelin jo aikoja sitten. Joo-o, tuo jäsentäminen on sitä, että säilyttää sen oikean yhteyden itseen, kuka ja millainen minä oikeasti olen, koska tällaisina ihmisinä olemme liian helppoja samaistumaan muihin ja empatisoimaan muita, että oma hyvinvointikin voi unohtua ympärillä olevassa kuhinassa. Ole tosiaan tarkkana jos jollekin ammatti-ihmiselle hakeudut juttelemaan, että hän varmasti olisi perehtynyt ko. asiaan. Osa sanoo, niin muttei ymmärrä alasta tai aiheesta pätkääkään.


      • flowersreally
        MyLMyR kirjoitti:

        Itse olen sairaanhoitaja ja kestän hyvin kuoleman. Ikääntyneiden ja aikuisten. Koen sen luonnolliseksi. En kuitenkaan pysty hoitamaan vakavasti sairaita lapsia , en pysty ajattelemaankaan pedofiliaa (ainut asia mikä saa mut itkemään missä vain jos kuulen tapauksesta edes sen verran kuin lapsen iän vain). Tämä aihe tuo niin paljon kysymyksiä ... Hmm... pakko päästää puhumaan tästä jonkun tietävän kanssa 😬

        Yhdistys löytyy, myös lisätietoa asiallisessa muodossa: https://www.erityisherkat.fi/


      • MyLMyR kirjoitti:

        Kaikki ei voi eikä pysty itkeä muiden nähden esimerkiksi. Minä en pysty. Perheessäni itkeminen ole rangaistettava reaktio, jopa yksi ollessa ei voinut sitä tehdä koska jos jäisi kiinni seuraisi kaikenlaista... ihmisillä on eri taustat.

        En tarkoittanut että itkeminen olisi huonoa tai heikkoutta. Tarkoitin ettei itkemättämyys aina tarkoita sitä ettei ihminen koe sisällä asioita vahvemmin kuin moni muu.

        Noh, Tuota esiintyy TodPaljon.. Se on Todella Harmillista.. Se voi olla myös (ja monesti varmaan onkin) enemmän tai vähemmän "Traumatisoivaa".. Joka sitten aiheuttaa enemmän tai vähemmän vastaavaa käytöstä tälläisellä yksilöllä myöhemmin.. ;P

        .. Suosittelen käymää tätäkin asiaa Itsensä Kanssa läpi, jos/kun on tälläistä kokenut.. Varsinkin jos huomaa itsessään vastaavia piirteitä, jotka voivat ilmetä monin eri tavoin.. ;P


      • TätäOnEletty kirjoitti:

        Ei ole ominaisuudesta huolimatta valtion tarvinnut tukea: Töitä on tehty, aina vieraalla kielellä ja vieraissa maissa asti. Suomessa ja monikulttuurisissa yhteisöissä, ja tehdään edelleenkin. Enkä ole suurkaupungin ihmisiä vaan pieneltä kylältä.

        Tosin tämä aika ja työelämän muuttunut ote, multitasking eli ympärihösääminen/vouhkaaminen/jatkuva joutava sometus/säätäminen on luonut suuren haasteen erityisherkille. Ennen riitti, että teet perustyön. Nyt työ on siirtynyt jo henkiselle puolelle ja käytännössä siinä pitää olla aina vähän kiinni. Oma aika kapenee ihmisiltä. Erityisherkät korostuvat ensimmäisenä ryhmänä, koska palautuminen on oikeasti todella hidasta ja sitä ei nykyaika enää älylaitteineen salli.

        Jos en tällaisena ihmisenä saa rauhoittumisaikaa, tuntuu kuin oma minuus alkaisi katoamaan. Kovin on vaikea toiselle erikaltaiselle selittää, mutta yksin olo on keskustelua itsensä kanssa, jossa kaikki ärsykkeet tulkitaan ja tutkitaan omassa mielessä, päivän ajatukset jäsennellään, käsitellään ne yksin ja sitten voi taas siirtyä eteenpäin.

        "Tosin tämä aika ja työelämän muuttunut ote, multitasking eli ympärihösääminen/vouhkaaminen/jatkuva joutava sometus/säätäminen on luonut suuren haasteen erityisherkille. Ennen riitti, että teet perustyön. Nyt työ on siirtynyt jo henkiselle puolelle ja käytännössä siinä pitää olla aina vähän kiinni. Oma aika kapenee ihmisiltä. Erityisherkät korostuvat ensimmäisenä ryhmänä, koska palautuminen on oikeasti todella hidasta ja sitä ei nykyaika enää älylaitteineen salli."

        Todella hyvin sanottu ja Tiivistetty.. ;P

        .. LiikaOnLiikaa.. Ja sitä TunneDataa ja Signaaleja virtaa muutenkin ihan tarpeeksi ilman noita KaikenMaailman Sometuksia yms.. Ja sen lisäksi monet noista asioista on enemmän tai vähemmän Feikkamista yms. ja se on yksi Todella Iso Syy, miksi tietyt jutut aiheuttavat vielä isomman negatiivisen PainoLastin.. ;P


      • TätäOnEletty kirjoitti:

        Ei ole ominaisuudesta huolimatta valtion tarvinnut tukea: Töitä on tehty, aina vieraalla kielellä ja vieraissa maissa asti. Suomessa ja monikulttuurisissa yhteisöissä, ja tehdään edelleenkin. Enkä ole suurkaupungin ihmisiä vaan pieneltä kylältä.

        Tosin tämä aika ja työelämän muuttunut ote, multitasking eli ympärihösääminen/vouhkaaminen/jatkuva joutava sometus/säätäminen on luonut suuren haasteen erityisherkille. Ennen riitti, että teet perustyön. Nyt työ on siirtynyt jo henkiselle puolelle ja käytännössä siinä pitää olla aina vähän kiinni. Oma aika kapenee ihmisiltä. Erityisherkät korostuvat ensimmäisenä ryhmänä, koska palautuminen on oikeasti todella hidasta ja sitä ei nykyaika enää älylaitteineen salli.

        Jos en tällaisena ihmisenä saa rauhoittumisaikaa, tuntuu kuin oma minuus alkaisi katoamaan. Kovin on vaikea toiselle erikaltaiselle selittää, mutta yksin olo on keskustelua itsensä kanssa, jossa kaikki ärsykkeet tulkitaan ja tutkitaan omassa mielessä, päivän ajatukset jäsennellään, käsitellään ne yksin ja sitten voi taas siirtyä eteenpäin.

        Eiköhän nuo ole rasittavia kaikille paitsi milleeniaaleille..

        Itse en käytä muutako sähköpostia töissä..

        Mulla on älypuhelin sen takia että voin tsiigata kuvia joistain asennuksista.


        On tässä ite kukanenkin erityisherkkä ja pää hajoaa kappaleiksi muutaman kerran päivässä.. Mutta ei siitä piä alkaa itkemään.

        Paineen alla oleminen kuuluu elämään... Se paine saattaa murskata useaan otteeseen mutta aina pitää kursia ittensä kasaan.


    • Jotaintähän

      Erityisherkkä on todella syvästi empaattinen toista kohtaan, varsinkin niitä,jotka kokee sielunkumppanikseen,on todella rehellinen, ja näkee kirkkaasti ihmisten väliset pelit, myös ne kieroimmat ja säälittävimmät. Tyynesti hän voi todeta, mtä skeidaa täällä on menossa.Erityisherkkyys on suuri lahja, sen vuoksi ymmärtää elämää syvemmin. Vaikka toisin voisi luulla erityisherkkä mies ei ole mikään snoobi, vaan todella miehekäs.

      • Ylikorostuneesta empatiastani olen saanut paljon harmia elämässäni 😖 Sitä pidetään naiivisuutena ja joskus tyhmyytenä, koska en voi olla vihainen enkä suuttunut kovin kauan kenellekään. Tämä on kovin mielenkiintoinen aihe tämä erityisherkkyys... ennen en ole lukenut ja ajattelin että tämä lähinnä ikään kuin itkuherkkyyttä, kipuherkkyythä sekä allergioita tarkoittaa 😂


      • TätäOnEletty

        Mukavaa, että otit aiheen puheeksi.


      • TätäOnEletty kirjoitti:

        Mukavaa, että otit aiheen puheeksi.

        Niin, monia ihmisten erityispiirteitä pidetään pelottavina, mutta osa jopa kärsii itse samoista. Kieltäminen ja vähättely on monessa ihmisessä se piirre, mikä ensimmäisenä tulee pintaan. Saatetaan nähdä joku piirre toisessa, mitä pitää heikkoutena itsessään, se ärsyttää.


    • flowersreally

      Erityisherkkää saattaa ärsyttää mm. se, että asioista tai ominaisuuksista kohkataan ja pälistään kauhealla tohinalla tehden hyvin pitkällekin vietyjä idioottimaisia johtopäätöksiä ilman ja ennen kuin niihin on vaivauduttu minuuttiakaan tutustumaan näin banalisoiden se, joka saattaa erityisherkälle itselleen merkityksellistä ja syvemmän tutkiskelunkin kohde olla.

      • TätäOnEletty

        Aika hyvin ilmaistu. Ei lisättävää.


    • Jotkut on väittäneet, että olisin erityisherkkä. Mutta omasta mielestä olen lähinnä vaan erityistarkka, eli seuraan ihmisiä ja elämää sivusta enemmän, kun syöksyn vaan elämöimään. Teen havaintoja. :))

      Mukavaa viikonloppua.

      • Erityishuippu sä oot! :o)


      • tähänsekaappi kirjoitti:

        Erityishuippu sä oot! :o)

        Samat sanat. :)


      • 12121212121212

        Kuulostaa siltä että olet vain introvertti.


      • 12121212121212 kirjoitti:

        Kuulostaa siltä että olet vain introvertti.

        No juu. Introvertti nyt sopii hyvin, vaikka halutessani olen oikea papupata ja avoimen sosiaalinen. Kaukana introvertistä. Mä vaan koen väsyväni hyvin pian, mitä enemmän olen aktiivisesti ihmisten kanssa tekemisissä.

        Lyhyet ajat menee ihan hyvin, mutta edes päivittäin työelämässä jatkuvalla sosiaaliselle kanssakäymiselle altistuminen saa mut ihan rättiväsyneeksi ja jopa äkäiseksi. Äkäiseksi, jos en pääse pois ja karkuun väsyttävistä tilanteista. Kotona tekee sitten mieli hautautua jonnekin ääniersitettyyn koppiin ja olla omissa oloissaan. Tulee olemaan haastavaa mun arki taas. :)

        Liika vaan on liikaa. Hajuja, ääniä, jatkuvasti pitää olla korvat höröllä mitä kukakin sanoo tai mitä se yrittää viestittää eleillään jne. Kauppareisulla jo tulee ovista ja ikkunoista kaikenlaista ärsykettä. Äkkiä kotiin omaan rauhaan omiin hajuihin ja tuttuihin nurkkiin. Oma koti kullan kallis. :)

        Ehkä olen erityisherkkä mitä tulee noihin aistiärsykkeisiin.

        Mitenkään herkkä en ole loukkaantumaan. Mutta mulla on kyllä norsun muisti, muistan kyllä ilkeydet ja mukavuudet. Tietyiltä osin nuo erityieherkän luetellut kriteerit toteutuu kaikki. Mutta enhän minä kuitenkaan ole ainoa laatuani herkkyyksiltäni. :)

        Näyttää olevan monilla muillakin ihan samoja juttuja.


    • DoubtofOrderap

      Hei te erityisherkät,
      vaikuttaako ominaisuutenne palstailuun? Kun ihmiset eivät useinkaan ilmaise itseään täsmällisesti, kun kehon kieli ja äänensävy jää pois.. Tuleeko vastaavia tuntemuksia vain kirjoitetusta tekstistä?
      Itse en ole erityisherkkä, mutta joitakin ominaisuuksia tunnistan. Jos vaikka juttelen jokun kanssa kipeästä polvesta, niin omani alkaa särkeä. Bravuuri oli saada umpilisäkkeentulehdus, kun mies oli tyräleikkauksessa, oltiin sitten pöydällä samaan aikaan eri sairaaloissa..

      • flowersreally

        Vähän kuin miettisi, että vaikuttaako persoona tai temperamentti palstailuun.


      • " Jos vaikka juttelen jokun kanssa kipeästä polvesta, niin omani alkaa särkeä."

        - Mulla on ihan samanlaisia taipumuksia, joku kertoo kivuistaan ja paikasta missä. Niin minä ihan konkreetisesti tunnen myös kipua samassa kohtaa. Tunteista puhuminen myös tuntuu paitsi mielialassa, myös ihan fyysisinä reaktioina. :)

        Joku kertoo että on rakastunut ja mun sydän alkaa pamppailla, huomaan että hengitys kiihtyy ja pääsen samankaltaiseen mielialaan, kuin olisin itse rakastunut/ihastunut. :)


      • zönggö kirjoitti:

        " Jos vaikka juttelen jokun kanssa kipeästä polvesta, niin omani alkaa särkeä."

        - Mulla on ihan samanlaisia taipumuksia, joku kertoo kivuistaan ja paikasta missä. Niin minä ihan konkreetisesti tunnen myös kipua samassa kohtaa. Tunteista puhuminen myös tuntuu paitsi mielialassa, myös ihan fyysisinä reaktioina. :)

        Joku kertoo että on rakastunut ja mun sydän alkaa pamppailla, huomaan että hengitys kiihtyy ja pääsen samankaltaiseen mielialaan, kuin olisin itse rakastunut/ihastunut. :)

        Sama pätee myös, jos joku kertoo jostain murheestaan kovin tarkasti. Tulen surulliseksi ja tunnen oloni huonoksi ja apeaksi. usein joutuu pitämään ns. suojakilpiä ylhällä, ettei mene liikaa muiden ihmisien tunteiden ja tuntemusten mukaan. Nuorena se oli rankkaa, kun ei osannut suojella itseään näiltä asioilta. Meni joka suruun ja murheeseen mukaan ja oli ihan naatti.

        Tai iloissa oli samaten oli ihan fiiliksissä. :)


      • zönggö kirjoitti:

        Sama pätee myös, jos joku kertoo jostain murheestaan kovin tarkasti. Tulen surulliseksi ja tunnen oloni huonoksi ja apeaksi. usein joutuu pitämään ns. suojakilpiä ylhällä, ettei mene liikaa muiden ihmisien tunteiden ja tuntemusten mukaan. Nuorena se oli rankkaa, kun ei osannut suojella itseään näiltä asioilta. Meni joka suruun ja murheeseen mukaan ja oli ihan naatti.

        Tai iloissa oli samaten oli ihan fiiliksissä. :)

        Olin jo vitsailemassa sulle tähän tuosta ilonkin myötäkokemisesta, mutta kerron sen muussa kohdin... muistuta. Mutta tosiaan ainakin ilon huomasin sussa siirtyvän.. :o) Ja sitähän passaa sit sinne tyrkkiä kunnolla.


      • tähänsekaappi kirjoitti:

        Olin jo vitsailemassa sulle tähän tuosta ilonkin myötäkokemisesta, mutta kerron sen muussa kohdin... muistuta. Mutta tosiaan ainakin ilon huomasin sussa siirtyvän.. :o) Ja sitähän passaa sit sinne tyrkkiä kunnolla.

        Vaissoo, aletaan naljailemaan. :D

        Heh, mä olen mestari kätkemään murhetta ja suruja ihmisiltä. Ne jotka mut hyvin tuntee näkee kyllä jo kaus, kun mulla ei ole hyvin asiat ja olotila. :)

        Jotenkin maailmassa on niin paljon murhetta ja keljua oloa, ettei viitsi kaataa muiden päälle omaa oloaan. Sen murehtii hiljaa itsekseen. Ja tuo julki mielummin positiivisia olotilojaan. :)


      • jhgjhgjhgjk

        Tosiaankin! :D

        Kun nal puhuu kassien tyhjäntämisestä, ikis lutkittelee tai super käy linerin kimppuun, olo on kuin joku naarmuttaisi posliinilautasta haarukalla.


      • jhgjhgjhgjk kirjoitti:

        Tosiaankin! :D

        Kun nal puhuu kassien tyhjäntämisestä, ikis lutkittelee tai super käy linerin kimppuun, olo on kuin joku naarmuttaisi posliinilautasta haarukalla.

        Olin jo kommentoimassa aika suoraan mutta sitten ajattelin että sekin sattuu niin olkoon. Sanon vain että tämä on varmaan väärä paikka sulle, siis ihan varmasti on ja kannattaa ehkä mennä jonnekin missä ei puhuta suoraan niin kuin asiat on, jonnekin kivojen ihmisten jutturinkiin menet vaan.


      • jhkjhkjhkjh
        Harmaaritari kirjoitti:

        Olin jo kommentoimassa aika suoraan mutta sitten ajattelin että sekin sattuu niin olkoon. Sanon vain että tämä on varmaan väärä paikka sulle, siis ihan varmasti on ja kannattaa ehkä mennä jonnekin missä ei puhuta suoraan niin kuin asiat on, jonnekin kivojen ihmisten jutturinkiin menet vaan.

        Haista vittu, dorka.

        No sitä sä tietysti toivotkin!

        Nautin sun tyyppisen tekopyhän paskiaisen, ja ämmämäisen ruikuttajan piinaamisesta ihan liikaa!!!


      • jhkjhkjhkjh kirjoitti:

        Haista vittu, dorka.

        No sitä sä tietysti toivotkin!

        Nautin sun tyyppisen tekopyhän paskiaisen, ja ämmämäisen ruikuttajan piinaamisesta ihan liikaa!!!

        Haista ite, et sä mikään erityisherkkä ole, sulla varmaankin on vaan mielenterveysongelma, mene hoitoon. Ei haittaa sun piinaamiset niin ei ainakaan sen takia kannata täällä pyöriä.


      • jhkjhkjhkjh kirjoitti:

        Haista vittu, dorka.

        No sitä sä tietysti toivotkin!

        Nautin sun tyyppisen tekopyhän paskiaisen, ja ämmämäisen ruikuttajan piinaamisesta ihan liikaa!!!

        Miksi Sä tuollainen aggressiivinen oot 😳


      • ölköllkölkölkö
        MyLMyR kirjoitti:

        Miksi Sä tuollainen aggressiivinen oot 😳

        Lyttään vähän niitä, jotka eivät osaa käyttäytyä.

        Olet ollut täällä niin vähän aikaa, ettet voi sitä ymmärtää.

        Jokaisella vakkarilla on joku, jonka persoonaa ei voi sietää. Nuuskis ärsyttää joitakin, Pertsa myös.. (Ei minua.) Pidän 90% palstan ihmisistä -näitä kolmea en ihan aiheesta siedä.


      • kjhkjhkjhjkh
        MyLMyR kirjoitti:

        Miksi Sä tuollainen aggressiivinen oot 😳

        Kyllä nämä kolme vielä sinutkin täältä pois ajaa -oikeastaan jään seuraamaan tilannetta suurella mielenkiinnolla..


      • hankimuutakinelämään
        kjhkjhkjhjkh kirjoitti:

        Kyllä nämä kolme vielä sinutkin täältä pois ajaa -oikeastaan jään seuraamaan tilannetta suurella mielenkiinnolla..

        Ei ehkä kannata ottaa palstan juttuja niin vakavasti.


      • 2342bvcbvcb08098080
        hankimuutakinelämään kirjoitti:

        Ei ehkä kannata ottaa palstan juttuja niin vakavasti.

        Olen täällä noin 10min päivässä. Se riittää ihan hyvin.


    • Erityisherkkyys on sopivassa määrin hieno ominaisuus. Ei kaikkien pidä olla tunteettomia robotteja. Sanoisin ettei taidettakaan olisi ilman sopivan herkkäluonteisia ihmisiä, jotka tekevät tarkkoja havaintoja ja osaavat ilmaista näkemyksensä ja kokemuksensa jokainen omalla tavallaan.

      Jos henkilö on liian erityisherkkä, niin se vaikeuttaa elämää.

      Liian erityisherkän pitää kohdata itselleen hankalat asiat eli päästä pahimmista ongelmistaan eroon siedätyshoidolla. Vaikeita asioita ei pidä vältellä.

      • Jumantsuka, tais olla toinen kerta kun yllätät. Ensimmäinen oli yhteen ketjuun linkkaamasi:

        https://www.youtube.com/watch?v=3lCUK2_W7UA

        En ehkä käyttäisi niin raakaa sanaa kuin siedätyshoito, mutta pitää oppia erottamaan omat tunteet ja tosiasiat toisistaan. Tai no, ehkä se "siedätyshoito" on ihan... ok :)


      • LinerT.2 kirjoitti:

        Jumantsuka, tais olla toinen kerta kun yllätät. Ensimmäinen oli yhteen ketjuun linkkaamasi:

        https://www.youtube.com/watch?v=3lCUK2_W7UA

        En ehkä käyttäisi niin raakaa sanaa kuin siedätyshoito, mutta pitää oppia erottamaan omat tunteet ja tosiasiat toisistaan. Tai no, ehkä se "siedätyshoito" on ihan... ok :)

        Mäkin olin ihan äimänkäkenä lukiessani kommentoijan nimimerkkiä!


    • crux

      Erityisherkkä kuulostaa liian hienolta ja liikaa erikoisuudentavoittelulta. Mieluummin olen vain tavallinen herkkä. En sen kummempi kuin moni muukaan herkkä ihminen. Ero vähemmän herkkiin on kuitenkin iso ja tulee selväksi hyvin nopeasti mihin ryhmään kukin kuuluu. Työelämässä on ainakin ollut etu kun tunnistan konfliktit jo ennen niiden syntymistä ja osaan luovia sen mukaan. Vapaa-ajalla herkkyydestä on varmaan yhtä paljon hyötyjä kuin haittojakin.

      Yksi hyvä puoli on se että en ainakaan kaipaa mitään extreme-kokemuksia eikä minun tarvitse päästä maailmaan ääreen tunteakseni olevani elossa. Tunteet, muistot, ajatukset...kaikki tulevat päälle jatkuvasti olin missä hyvänsä.

      • Toi oli kivasti kirjoitettu, hyvin lähellä sitä miten minäkin asioita koen. :)


    • Olen erityisherkkä ja toisaalta taas en. En pillitä ensimmäisenä semmoisissa tilanteissa joissa joku muu saattaisi itkeä tirauttaa, kestän hyvin vastoinkäymisiä mutta toisaalta taas sitten olen aika herkkä joidenkin asioiden suhteen, en siedä häiriöääniä silloin kun yritän nukkua enkä jatkuvaa hälinää vaan pidän hiljaisuudesta ja omasta rauhasta. Aika herkästi saatan myös suhtatutua jos joku yrittää vittuilla, vittuilen sitten tuplasti takaisin. On joitakin ruokia joita en suostu syömään. En oikein pidä siitä että naiset osoittautuu yhtä raadollisiksi kuin miehet, haluaisin säilyttää niistä sellaisen kuvan että ne on enkeleitä mutta kun ei ne ole petyn jatkuvasti ja varmaan vähän niitä vihaan sen vuoksi.

      • Luen paraikaa HSP kirjan. Suosittelen. Se on hyvä. Tosi hyvä. Jos aiheesta on kiinnostusta.


    • Mielenkiintoinen aihe. Sen huomasin, että monilla vastaajista oli samoja herkkyyden aloja.

      Artikkelia silmätessäni voisin kuvitella olla joillekin asioille erityisherkkä - esimerkiksi ylitunnollisuudessa ja vastuunkannossa. Tämähän on asia, joka uuvuttaa toistuvasti ja josta yritän päästä eroon.

      Jossain kevään aikana näin dokkarin erityisherkkyydestä; siitä jäi mieleeni että oirehdinta sopii paljoon muuhunkin kuin erityisherkkyyteen, siksi diagnoosiin pääsemiseksi (erityisesti lapset) pitäisi käyttää eh-perehtynyttä psykologian/pedagogian asiantuntijoita.

      Tuon valossa voisin sanoa olla herkkä - joillekin asioille. Olen myös kylmä, tunteeton ja välinpitämätön monelle asialle. Vaikea sanoa mikä on opeteltua sen hinnalla, mitä herkkyydessä on menettänyt tai mikä on opeteltua itsensäsuojelemiseksi. Osa ulkoapäin oletetetusta kylmyydestä on taas puhdasta hajamielisyyttä.

    • Tässäpätämä

      Yksikin väärä sana tai käsitys toiselta ihmiseltä saattaa muuttaa minun tunteeni heittelemään miten sattuu. Menen vuoristorataa joka päivä. Koen uhkat ja muut törkeydet todella syvästi ja niistä palautuminen vie aikaa. Mietin paljon negatiivisia asioita ja tapahtumia itkien. Itken todella helposti. Tiedän tasan tarkkaan miltä näytän ja mitä tapahtuu jos teen näin tai jollain toisella tavalla, pystyn siis ennakoimaan erilaisia tulevia tapahtumia pelkästä ihmisen läsnäolosta tai sanomisista. Uuvuttavaa, mutta samalla saa nauttia täysin siemauksin elämän kauniista väreistä ja maailman kauneudesta.

      • Tässäpätämä

        En siis draamaile, mutta koen kaikki pienetkin ilkeydet todella voimakkaasti. Mietin pieniä asioita liian suuresti. Säikähdän ja pelkään helposti. Koen pienetkin asiat minua uhkaavana. Eläydyn muihin ihmisiin ja toivon heille hyvää mikäli he kunnioittavat myös minua.


    • Minusta on sanottu että oon erityisherkkä mutta itse koen etten ole. Ehkä johtuu siitä ,että otan ihmisten ongelmat omaksi joten kukaan ei halua minulle kertoa .
      minä sanon elämä vahvistaa ei ongelmista lähteminen ketään pelasta elämä on täynnä ongelmia ja niiden ratkonta kehittää. pitää ihmisistä edes joku välittää, voi olla ainoa paikalla ja sanoa ne oikeat sanat, joka välittää.

    • Yksi ikuisuusaihe tällä palstalla. Vähän sama kuin "kiltti ja kunnollinen", täällä erityisherkkyys on saanut saman vääristelymerkityksen.

      Kaikki luonnevikaiset narisistista ja autistista rajatilapersoonaan kokee olevansa vain paljon muita parempia ja liihottelevansa jossain ihan eri sfääreissä ErityisHerkkyytensä vuoksi. Kuvittelin aina, että erityisherkkyys on luovien ja taiteellisten ihmisten ongelma ts ominaisuus kokea maailmaa keskivertoa värikkäämmin ja syvemmin. Vaan nykyään se on laajennettu käsittämään ihan kaikkea aistiyliherkkyydestä kilariherkkyyteen saakka. Kaikenmaailman käytöshäiriöt ja luonneviat yritetään normalisoida jollain uusilla hienoilla nimikkeillä, jotka uppoavat tietysti itsekeskeisiin ihmisiin kuin häkä. *Olen "Erityinen"... erityisen "Erityinen"... * Joo, mua ärsyttää.

      • Autismi ei oo luonnevika, sori vahinko.


      • Niin, erityisherkkyydellä varmaan monesti tasapainottomat yksilöt perustelee holtittomia liikkeitään ja taas sitten tasapainoisten yksilöiden ei mielletä olevan erityisherkkiä koska ne päällepäin eivät poikkea muista mutta väitänpä että usein menee arviot vikaan, viilipytyltä ulospäin vaikuttava voi olla paljon herkempi kuin ympärilleen draamaa luova yksilö. Varsinkin jos sitä draamailua ja lähipiirille aiheutettuja harmeja yritetään selittää jollain erityisherkkyydellä muuttuu juttu jo aika kuvottavaksi.


      • lihatipunen

        En minä ainakaan koe enkä varsinkaan mainosta olevani mitenkään Erityinen.

        Sitäpaitsi kärsin varmasti ite eniten. Sillonkin jos saan kilarit siitä, että en jaksa kuunnella esim. työkavereiden seläntakana paskanpuhumista niin märehdin omaa käytöstäni vaikka kuinka kauan kun kukaan muu tuskin enää muistaa.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Niin, erityisherkkyydellä varmaan monesti tasapainottomat yksilöt perustelee holtittomia liikkeitään ja taas sitten tasapainoisten yksilöiden ei mielletä olevan erityisherkkiä koska ne päällepäin eivät poikkea muista mutta väitänpä että usein menee arviot vikaan, viilipytyltä ulospäin vaikuttava voi olla paljon herkempi kuin ympärilleen draamaa luova yksilö. Varsinkin jos sitä draamailua ja lähipiirille aiheutettuja harmeja yritetään selittää jollain erityisherkkyydellä muuttuu juttu jo aika kuvottavaksi.

        Kiva, ymmärsit mitä tarkoitin :)


      • lihatipunen
        lihatipunen kirjoitti:

        En minä ainakaan koe enkä varsinkaan mainosta olevani mitenkään Erityinen.

        Sitäpaitsi kärsin varmasti ite eniten. Sillonkin jos saan kilarit siitä, että en jaksa kuunnella esim. työkavereiden seläntakana paskanpuhumista niin märehdin omaa käytöstäni vaikka kuinka kauan kun kukaan muu tuskin enää muistaa.

        Yleensä kyllä poistun paikalta tai jos mun on pakko olla työpisteelläni avokonttorissa niin pistän kuulokkeet korville ja musat soimaan niin en kuule niitä paskapuheita.

        Mun käsittääkseni kyllä mikään "draamailu" ei kuulu ns. erityisherkyyteen. Jos joku vetää joka asiasta draamateatteria , se on kyllä jotain muuta.


      • lihatipunen kirjoitti:

        Yleensä kyllä poistun paikalta tai jos mun on pakko olla työpisteelläni avokonttorissa niin pistän kuulokkeet korville ja musat soimaan niin en kuule niitä paskapuheita.

        Mun käsittääkseni kyllä mikään "draamailu" ei kuulu ns. erityisherkyyteen. Jos joku vetää joka asiasta draamateatteria , se on kyllä jotain muuta.

        "Mun käsittääkseni kyllä mikään "draamailu" ei kuulu ns. erityisherkyyteen. Jos joku vetää joka asiasta draamateatteria , se on kyllä jotain muuta."

        Niinpä. :)


      • Ensinnäkin ymmärrän pointtisi. Jos rupeaa lukemaan oireena vaikka päänsärky tällä netistä diagnoosia itselleen, niin luultavasti saa vaikka sun mitä sairauksia itselleen sillä.
        Itsehän lokeroin itseni lähäriks. Se selitti monta syytä minussa ja sillätavoin pääsin jaloilleen. Enää en menis takuisiin olevani lähäri.

        Mielenterveys nykyään on tullut toisaalta liian laajaksi diagnooseiltaan. Mikä on toisaalta hullua siinä mielessä, että takuulla jokainen on erilainen. Ei varmasti ole kahta samanlaista. Niin miten ihmiset voitaiskaan liikaa lokeroida?

        Mutta niinkuin yläpuolella nähdään, lokeroitu voi samaan lokeroon laitetun/laittaantuneen kanssa käydä vertaistukea läpi. Se on aika tärkeä...


      • tähänsekaappi kirjoitti:

        Ensinnäkin ymmärrän pointtisi. Jos rupeaa lukemaan oireena vaikka päänsärky tällä netistä diagnoosia itselleen, niin luultavasti saa vaikka sun mitä sairauksia itselleen sillä.
        Itsehän lokeroin itseni lähäriks. Se selitti monta syytä minussa ja sillätavoin pääsin jaloilleen. Enää en menis takuisiin olevani lähäri.

        Mielenterveys nykyään on tullut toisaalta liian laajaksi diagnooseiltaan. Mikä on toisaalta hullua siinä mielessä, että takuulla jokainen on erilainen. Ei varmasti ole kahta samanlaista. Niin miten ihmiset voitaiskaan liikaa lokeroida?

        Mutta niinkuin yläpuolella nähdään, lokeroitu voi samaan lokeroon laitetun/laittaantuneen kanssa käydä vertaistukea läpi. Se on aika tärkeä...

        Tuosta vertaistukipuolesta en muistanutkaan tällä kertaa paasata :) Ihmisillä kun on myös kova tarve kuulua johonkin yhteisöön tai porukkaan. Ei siis ollenkaan huono homma, kun vertaistukea ja yhteistä löytyy, oli se sitten mistä tahansa porukasta.

        Mutta. Kuten tuolla alla kirjoitit, kaikki ollaan erikoisherkkinäkin erilaisia. Nykyisellä laajalla käsittellä varmasti jokainen on erityisen herkkä - jossain asiassa. Vaikkapa Eräkettu on erityisen herkkä hermostumaan vastaan hangoittelevaan vastakkaiseen sukupuoleen ;) Elämisen ja kokemisen vaikeus ja haikeus kun on ihan jokaisella. Meillä on kaikilla vahvana se "kukaan ei ymmärrä miltä musta tuntuu tai miten minä koen", kokemus erilaisuudesta ja ulkopuolisuudesta.

        Tässä päästään mun mielestäni taas kerran siihen, että ihmisille osataan myös kaupata jotain sellaista mikä sopii jokaisen käsitykseen omasta erityisyydestään, mutta samalla vahvistaa hyväksityksi tulemisen tarvetta. Tää on vähän raadollista, kun tuosta kaikesta voi olla apuakin ongelmiin (se vertaistuki joka on ymmärtävinään tai ymmärtää, ja kohottaa sitä erityisyyttä, antaa hyväksyntää), mutta tuolla on myyty kautta aikain kaikkea mahdollista. "Aina löytyy tilaa sille joka käyttää Rexonaa", erilaiset uskontokunnat, jopa harrastuksissa käytetään hyväksi "ryhmäyttämistä". Tarkoitan, että järki päähän kaikessa vouhotuksessa, kaikenlaisia uusia muoti-ilmiöitä menee ja tulee. Vaikkapa kaikki erilaiset terapiahoidot, ja ihmisten luokittelu MBTI-persoonallisuustyyppeihin. Tai vaikka horoskoopit.

        Olitkin jo huomannut tuon "lähäri"-diagnoosisi kohdalla tuon saman. Mutta jos siitä oli sulle apua ajatteluun, niin eihän se hukkaan mennyt!


      • LinerT.2 kirjoitti:

        Tuosta vertaistukipuolesta en muistanutkaan tällä kertaa paasata :) Ihmisillä kun on myös kova tarve kuulua johonkin yhteisöön tai porukkaan. Ei siis ollenkaan huono homma, kun vertaistukea ja yhteistä löytyy, oli se sitten mistä tahansa porukasta.

        Mutta. Kuten tuolla alla kirjoitit, kaikki ollaan erikoisherkkinäkin erilaisia. Nykyisellä laajalla käsittellä varmasti jokainen on erityisen herkkä - jossain asiassa. Vaikkapa Eräkettu on erityisen herkkä hermostumaan vastaan hangoittelevaan vastakkaiseen sukupuoleen ;) Elämisen ja kokemisen vaikeus ja haikeus kun on ihan jokaisella. Meillä on kaikilla vahvana se "kukaan ei ymmärrä miltä musta tuntuu tai miten minä koen", kokemus erilaisuudesta ja ulkopuolisuudesta.

        Tässä päästään mun mielestäni taas kerran siihen, että ihmisille osataan myös kaupata jotain sellaista mikä sopii jokaisen käsitykseen omasta erityisyydestään, mutta samalla vahvistaa hyväksityksi tulemisen tarvetta. Tää on vähän raadollista, kun tuosta kaikesta voi olla apuakin ongelmiin (se vertaistuki joka on ymmärtävinään tai ymmärtää, ja kohottaa sitä erityisyyttä, antaa hyväksyntää), mutta tuolla on myyty kautta aikain kaikkea mahdollista. "Aina löytyy tilaa sille joka käyttää Rexonaa", erilaiset uskontokunnat, jopa harrastuksissa käytetään hyväksi "ryhmäyttämistä". Tarkoitan, että järki päähän kaikessa vouhotuksessa, kaikenlaisia uusia muoti-ilmiöitä menee ja tulee. Vaikkapa kaikki erilaiset terapiahoidot, ja ihmisten luokittelu MBTI-persoonallisuustyyppeihin. Tai vaikka horoskoopit.

        Olitkin jo huomannut tuon "lähäri"-diagnoosisi kohdalla tuon saman. Mutta jos siitä oli sulle apua ajatteluun, niin eihän se hukkaan mennyt!

        Eikä sovi unohtaa myöskään erilaisia johtamistapoja, jotka vetää loppujen lopuksi samasta narusta.

        Näissä keksitään aina pyörä uudelleen, se mua taitaa näissä jurpia.


      • LinerT.2 kirjoitti:

        Eikä sovi unohtaa myöskään erilaisia johtamistapoja, jotka vetää loppujen lopuksi samasta narusta.

        Näissä keksitään aina pyörä uudelleen, se mua taitaa näissä jurpia.

        Joo. Ruoka-asioissa on sama. Joskus rasva oli kirosana, nyt ei. Kasvisrasva oli poppia, nyt out. 😊

        Itse en nähnyt itseäni sen erityiskohtelua tarvitsevana. Vaan ymmärsin jotain itsestäni tuon lähäriyden kautta. Enkä muutenkaan ole ajatellut, että jonkun pitäisi olla toisenlainen minun takia.

        Siinä on ehkä se ajattelu mikä sua jurppii? Että ihmiset piiloutuu ja laumoittuu ja unohtaa täten yksilöllisen ajattelun. Siksi veikkaan vihaat esim. seurakuntia ja puolueita? Olenko oikeassa?


      • tähänsekaappi kirjoitti:

        Joo. Ruoka-asioissa on sama. Joskus rasva oli kirosana, nyt ei. Kasvisrasva oli poppia, nyt out. 😊

        Itse en nähnyt itseäni sen erityiskohtelua tarvitsevana. Vaan ymmärsin jotain itsestäni tuon lähäriyden kautta. Enkä muutenkaan ole ajatellut, että jonkun pitäisi olla toisenlainen minun takia.

        Siinä on ehkä se ajattelu mikä sua jurppii? Että ihmiset piiloutuu ja laumoittuu ja unohtaa täten yksilöllisen ajattelun. Siksi veikkaan vihaat esim. seurakuntia ja puolueita? Olenko oikeassa?

        Ei mua laumoittuminen ärsytä, vaan itsekeskeisyys. Kaikissa noissa luokituksissa kehutaan jotain piirrettä ihmisessä ja unohdetaan oikeasti se mitä pahaa sen asian huonolla puolella _toisille_ ihmisille aiheutetaan. Säälitään vain itseä niissä huonoissa puolissa ja koitetaan kääntää sekin jotenkin hienoksi, esim tässä herkkyydessä "unohdetaan huolehtia itsestä kun ollaan niiiin hyviä toisille jne...". Pah! Samaa se on läheisriippuvuudessa ja vaikka missä tahansa muoti-piirteessä, aina löytyy joku sädekehän kirkastaja, kun pitäisi kaivaa ne toisia haittaavat asiat esiin. Tai ei ehkä tarvi, mutta vastapainoksi olisi hyvä, jotta jonkilainen uskottavuus säilyisi.

        Puolueet ja seurakunnat on ihan jees, kun ne on hyvällä yhteisellä asialla, siis jos ovat :) Mutta silloinkin kun eivät ehkä kaikkein mielestä ole, niin joukkovoima ja toisten tukeminen on ihan hyväksyttävää mun mielestäni. Tunnustaudun idealistiksi ja ehkä vähän radikaaliksikin tarvittaessa, mutta siitä ei sen enempää ;D

        Meidät voidaan lokeroida varmaan miljoonaan erilaiseen tyyppiin. Ei me olla vain yhtä sorttia.

        Siks toiseksi, oot myöhässä ja väärässä tuossa rasva-asiassa ;D


      • LinerT.2 kirjoitti:

        Ei mua laumoittuminen ärsytä, vaan itsekeskeisyys. Kaikissa noissa luokituksissa kehutaan jotain piirrettä ihmisessä ja unohdetaan oikeasti se mitä pahaa sen asian huonolla puolella _toisille_ ihmisille aiheutetaan. Säälitään vain itseä niissä huonoissa puolissa ja koitetaan kääntää sekin jotenkin hienoksi, esim tässä herkkyydessä "unohdetaan huolehtia itsestä kun ollaan niiiin hyviä toisille jne...". Pah! Samaa se on läheisriippuvuudessa ja vaikka missä tahansa muoti-piirteessä, aina löytyy joku sädekehän kirkastaja, kun pitäisi kaivaa ne toisia haittaavat asiat esiin. Tai ei ehkä tarvi, mutta vastapainoksi olisi hyvä, jotta jonkilainen uskottavuus säilyisi.

        Puolueet ja seurakunnat on ihan jees, kun ne on hyvällä yhteisellä asialla, siis jos ovat :) Mutta silloinkin kun eivät ehkä kaikkein mielestä ole, niin joukkovoima ja toisten tukeminen on ihan hyväksyttävää mun mielestäni. Tunnustaudun idealistiksi ja ehkä vähän radikaaliksikin tarvittaessa, mutta siitä ei sen enempää ;D

        Meidät voidaan lokeroida varmaan miljoonaan erilaiseen tyyppiin. Ei me olla vain yhtä sorttia.

        Siks toiseksi, oot myöhässä ja väärässä tuossa rasva-asiassa ;D

        Ai jokos se taas kasvisrasva on sit in... En pysy mukana siinä, mutta luotan luontoon. Voikilo häviää hetkessä...kun taas kevytlevitteeseen käydään kakkimassa. :oD

        Joo, no nyt käsitin. No ihminenhän aiheuttaa liialla toisiin puuttumisella kaikellatapaa ongelmia toisille. Olipa sit minkä luokituksen saanut, tai saamatta. Toisaalta jokainen on vastuussa itsestään, että vaikkapa narsistin puolisokin, vaikka on ns. uhri, tekee itse valintansa. Että voi tään veneen keikauttaa mihin suuntaan nurin vaan. :o)

        Vai oikeen aatteellinen pippuri siellä? :oD No minusta kaikenmaailman järjestäytyneet ryhmittymät kaatuvat siihen ihmiseen...siellä on aina ahneita ja toisaalta taas niitä lampaita, jotka marssivat minne muutkin menee ja lahjoittavat itsenäisen päätöksenteon näin muualle. Kirkot ovat loistava esimerkki tästä. En ole eronnut kirkosta, maksan verot sinne ja saa sillä varmaan hyvääkin paljon, mutta olen huomannut, että siellä jos missä on ihan omat sisäpiirinsä.


      • tähänsekaappi kirjoitti:

        Ai jokos se taas kasvisrasva on sit in... En pysy mukana siinä, mutta luotan luontoon. Voikilo häviää hetkessä...kun taas kevytlevitteeseen käydään kakkimassa. :oD

        Joo, no nyt käsitin. No ihminenhän aiheuttaa liialla toisiin puuttumisella kaikellatapaa ongelmia toisille. Olipa sit minkä luokituksen saanut, tai saamatta. Toisaalta jokainen on vastuussa itsestään, että vaikkapa narsistin puolisokin, vaikka on ns. uhri, tekee itse valintansa. Että voi tään veneen keikauttaa mihin suuntaan nurin vaan. :o)

        Vai oikeen aatteellinen pippuri siellä? :oD No minusta kaikenmaailman järjestäytyneet ryhmittymät kaatuvat siihen ihmiseen...siellä on aina ahneita ja toisaalta taas niitä lampaita, jotka marssivat minne muutkin menee ja lahjoittavat itsenäisen päätöksenteon näin muualle. Kirkot ovat loistava esimerkki tästä. En ole eronnut kirkosta, maksan verot sinne ja saa sillä varmaan hyvääkin paljon, mutta olen huomannut, että siellä jos missä on ihan omat sisäpiirinsä.

        Oliiviöljy ja muut puhtaat kasvisöljyt on ihan jees, pähkinät jne. Voi myös ja kookosöljy, kohtuudella. Kalaöljyt tottakai. Kevytlevitteisiin, muihin prosessoituihin rasvoihin sekä sian- ja naudanrasvaan en herkästi koske. Jollekin muulle nuo varmaan sopii, mulle ei. Kovien rasvojen rajoittaminen terveyssyistä ei ole muuttunut mihinkään, vaikka karppausboomi (made by amerikkalaiset lihantuottajat) muuta yritti ihmisille uskotella.

        Esimerkkinä huonosta puolesta: erityisherkkä voi jähmettyä täysin tunnekuohunsa alle siinä vaiheessa, kun toinen kaipaisi apua. Täysin odotettava reaktio. Paska tyyppi siis, käpertyi itseensä ja omiin fiiliksiinsä. Kylmä narsisti voi olla samassa tilanteessa parempi auttamaan. Tai erityisherkkä liiottelee hyvin helposti mielessään toisen kärsimykset (tai hyvät fiilikset) ja käyttäytyy sen mukaisesti. Siis taas paska tyyppi, ei anna toiselle tilaa elää itse omaa elämämäänsä ja omii toisen tunteita - voi olla aikamoinen tunnelman latistaja.

        Joka paikassa on ihmisiä, töissäkin. En etsi mitään harmoonista harpunsoitto-yhdyskuntaa, vaan mun mielestäni ihmiset saa olla ryhmässäkin omia itsejään, mutta toivottavasti osaavat pelata porukkaan. Parhaassa tapauksessa niistä saa parhaat palat esille (se johtamistaito, hehe..). Kuppikuntia on joka paikassa, eikä ne oo mun mielestäni huonoja juttuja. Mustakin on oikein kiva olla omien luottokavereiden kanssa, ja se ärsyttävä päällepäsmäri saa mun puolestani olla niiden omien hengenheimolaistensa kanssa, silloin kun haluaa. Yksinäisyyteen voi aina vetäytyä, kun siltä tuntuu.

        En kuulu kirkkoon. En siksi, ettenkö kokisi olevani hengellinen, vaan siksi, etten koe kirkon kannattavan samanlaisia arvoja kuin minulla on. Tähän on tullut vuosien saatossa kyllä muutosta kirkon puolesta, mutta toistaiseksi saa mennä näin. :)


      • LinerT.2 kirjoitti:

        Oliiviöljy ja muut puhtaat kasvisöljyt on ihan jees, pähkinät jne. Voi myös ja kookosöljy, kohtuudella. Kalaöljyt tottakai. Kevytlevitteisiin, muihin prosessoituihin rasvoihin sekä sian- ja naudanrasvaan en herkästi koske. Jollekin muulle nuo varmaan sopii, mulle ei. Kovien rasvojen rajoittaminen terveyssyistä ei ole muuttunut mihinkään, vaikka karppausboomi (made by amerikkalaiset lihantuottajat) muuta yritti ihmisille uskotella.

        Esimerkkinä huonosta puolesta: erityisherkkä voi jähmettyä täysin tunnekuohunsa alle siinä vaiheessa, kun toinen kaipaisi apua. Täysin odotettava reaktio. Paska tyyppi siis, käpertyi itseensä ja omiin fiiliksiinsä. Kylmä narsisti voi olla samassa tilanteessa parempi auttamaan. Tai erityisherkkä liiottelee hyvin helposti mielessään toisen kärsimykset (tai hyvät fiilikset) ja käyttäytyy sen mukaisesti. Siis taas paska tyyppi, ei anna toiselle tilaa elää itse omaa elämämäänsä ja omii toisen tunteita - voi olla aikamoinen tunnelman latistaja.

        Joka paikassa on ihmisiä, töissäkin. En etsi mitään harmoonista harpunsoitto-yhdyskuntaa, vaan mun mielestäni ihmiset saa olla ryhmässäkin omia itsejään, mutta toivottavasti osaavat pelata porukkaan. Parhaassa tapauksessa niistä saa parhaat palat esille (se johtamistaito, hehe..). Kuppikuntia on joka paikassa, eikä ne oo mun mielestäni huonoja juttuja. Mustakin on oikein kiva olla omien luottokavereiden kanssa, ja se ärsyttävä päällepäsmäri saa mun puolestani olla niiden omien hengenheimolaistensa kanssa, silloin kun haluaa. Yksinäisyyteen voi aina vetäytyä, kun siltä tuntuu.

        En kuulu kirkkoon. En siksi, ettenkö kokisi olevani hengellinen, vaan siksi, etten koe kirkon kannattavan samanlaisia arvoja kuin minulla on. Tähän on tullut vuosien saatossa kyllä muutosta kirkon puolesta, mutta toistaiseksi saa mennä näin. :)

        No mä laittelen suuhun lähinnä sitä, mikä maistuu hyvälle. Pähkinöitä pistelisin, mutta allergia rajoittaa sitä hiukan...harmi. Mun mummo ja ukki veteli voita ja karjalanpaistissa niin paljon kaikkea mahdollista ja silti elivät ihan hyvin miltei ysikymppisiks molemmat, vaikka olivat puurtaneet pitkään maatilan kimpussa 24/7. Että ruuasta on turha vouhkailla. Kunhan on mahdollisimman vähän lisäaineita. :o)

        Joo, no noissa erityisherkistä ja narsisteista ja mitä nyt onkaan, on tullut sellaisia jostakin syystä. Olkoot sit syyt mitkä tahansa ja heidän käyttäytyminen näyttäytyy miten tahansa, niin sehän on sitten jokaisen oma asia myös, että onko sellaisen kanssa tekemisissä... Että minusta ihminen saa tulla sanomaan olevansa vaikka minkä oireyhtymän edustaja, niin en arvio ihmistä sen perusteella. Mä kyllä itse mietin ja tunnustelen, mikä on miehiään/naisiaan. :o)

        Joo, Kyllä mäkin tykkään siis porukasta...olla ihmisten kanssa ja niinkuin nyt tää palstakin. Tykkään tästä varmaan päivä päivältä vaan enemmän. :o) Mutta en mä lähtis jonnekin seurakuntatoimintaan aktiiviseksi, tai johonkin puoluetoimintaan. Jo urheiluseuran toimintaan sain kyllästymään itseni. Siellä jokainen tekee periaatteessa hommia paljon ja palkkana firman t-paita ja lippis logolla. Sit saa armottomat vittuilut palkaks. Tiedän, että ne ihmiset jotka siellä päätään aukoo, ei tiedä itse hommasta höykäsen pölähtämää, mutta mietin tuossa keväällä sitäkin. Että ei mun oo pakko siihenkään mieltäni pahoitella. Tehkööt senkin homman ne päänaukojat nyt. Mun ei ole pakko, kun en taho! ;oD

        Usko, uskonto on hyviä, seurakunta ei...sanoi Juice-vainaa. :o)


      • tähänsekaappi kirjoitti:

        No mä laittelen suuhun lähinnä sitä, mikä maistuu hyvälle. Pähkinöitä pistelisin, mutta allergia rajoittaa sitä hiukan...harmi. Mun mummo ja ukki veteli voita ja karjalanpaistissa niin paljon kaikkea mahdollista ja silti elivät ihan hyvin miltei ysikymppisiks molemmat, vaikka olivat puurtaneet pitkään maatilan kimpussa 24/7. Että ruuasta on turha vouhkailla. Kunhan on mahdollisimman vähän lisäaineita. :o)

        Joo, no noissa erityisherkistä ja narsisteista ja mitä nyt onkaan, on tullut sellaisia jostakin syystä. Olkoot sit syyt mitkä tahansa ja heidän käyttäytyminen näyttäytyy miten tahansa, niin sehän on sitten jokaisen oma asia myös, että onko sellaisen kanssa tekemisissä... Että minusta ihminen saa tulla sanomaan olevansa vaikka minkä oireyhtymän edustaja, niin en arvio ihmistä sen perusteella. Mä kyllä itse mietin ja tunnustelen, mikä on miehiään/naisiaan. :o)

        Joo, Kyllä mäkin tykkään siis porukasta...olla ihmisten kanssa ja niinkuin nyt tää palstakin. Tykkään tästä varmaan päivä päivältä vaan enemmän. :o) Mutta en mä lähtis jonnekin seurakuntatoimintaan aktiiviseksi, tai johonkin puoluetoimintaan. Jo urheiluseuran toimintaan sain kyllästymään itseni. Siellä jokainen tekee periaatteessa hommia paljon ja palkkana firman t-paita ja lippis logolla. Sit saa armottomat vittuilut palkaks. Tiedän, että ne ihmiset jotka siellä päätään aukoo, ei tiedä itse hommasta höykäsen pölähtämää, mutta mietin tuossa keväällä sitäkin. Että ei mun oo pakko siihenkään mieltäni pahoitella. Tehkööt senkin homman ne päänaukojat nyt. Mun ei ole pakko, kun en taho! ;oD

        Usko, uskonto on hyviä, seurakunta ei...sanoi Juice-vainaa. :o)

        Mulla on tuo urheilu, jonka mukaan tykkään syödä. Haluan jaksaa ja voida hyvin. Ruualla on tuossa iso merkitys. Ajattelen ruokaa energiana, kaikki ei maistu hyvälle mutta tekee hyvää. Syön kyllä kaikkea jos tulee joku spesiaali tilanne eteen, mutta vaikkapa tällä hetkellä mulla on vähän tarkempi ruokavalio. Ei mitään erikoista, vaan oikeaa aitoa ruokaa ilman lisättyä sokeria, eineksiä ja turhaa rasvaa. Vähärasvaisella en kuitenkaan ole, sanoisin että tiedostavalla ruokavaliolla. :)

        "Mun mummo ja ukki veteli voita ja karjalanpaistissa niin paljon kaikkea mahdollista ja silti elivät ihan hyvin miltei ysikymppisiks molemmat, vaikka olivat puurtaneet pitkään maatilan kimpussa 24/7. Että ruuasta on turha vouhkailla. Kunhan on mahdollisimman vähän lisäaineita. :o)"

        Sun isovanhemmat kuluttivat sen minkä söivätkin ja söivät prosessoimatonta ruokaa :) Ei mikään ihme, että elivät pitkään.

        ..ny nukkumaan :)


      • LinerT.2 kirjoitti:

        Mulla on tuo urheilu, jonka mukaan tykkään syödä. Haluan jaksaa ja voida hyvin. Ruualla on tuossa iso merkitys. Ajattelen ruokaa energiana, kaikki ei maistu hyvälle mutta tekee hyvää. Syön kyllä kaikkea jos tulee joku spesiaali tilanne eteen, mutta vaikkapa tällä hetkellä mulla on vähän tarkempi ruokavalio. Ei mitään erikoista, vaan oikeaa aitoa ruokaa ilman lisättyä sokeria, eineksiä ja turhaa rasvaa. Vähärasvaisella en kuitenkaan ole, sanoisin että tiedostavalla ruokavaliolla. :)

        "Mun mummo ja ukki veteli voita ja karjalanpaistissa niin paljon kaikkea mahdollista ja silti elivät ihan hyvin miltei ysikymppisiks molemmat, vaikka olivat puurtaneet pitkään maatilan kimpussa 24/7. Että ruuasta on turha vouhkailla. Kunhan on mahdollisimman vähän lisäaineita. :o)"

        Sun isovanhemmat kuluttivat sen minkä söivätkin ja söivät prosessoimatonta ruokaa :) Ei mikään ihme, että elivät pitkään.

        ..ny nukkumaan :)

        Niinpä niin. :o) Vanhoja tervaskantoja ja silti arvostivat toisiaan niinpaljon, että on vaan haave päästä joskus jonkun kanssa samalla tasolle parisuhteessa. :o)

        Hyvää, yötä. Mä paiskin tässä samalla hommia töissä laikka punasena. :oD


    • TätäOnEletty

      Ei tähän asiaan mitkään draamailut kuulu. Draama ei vois vähempää kiinnostaa vaan ihmisten aitous enkä ainakaan itse halua korostaa mitään "erityisdiipadaapaa" niin kuin joku tuolla kirjoitti. Se on vaan hyvä, että aihetta on tutkittu ja siitä jopa kirjoitettu ja se auttaa tunnistamaan, miksi toimin niin kuin toimin tai olen niin kuin olen. En minä ole mennyt kenellekään toteamaan tai läpättämään reaalielämässä, että joo joo kuulepa kuule, ERITYISHERKKIÄ tässä ollaan! Riittää ihan, että itse tiedostan asiat ja omakuva on ehjä.

    • 12121212121212

      En ole itse erityisherkkä, mutta sattuneista syistä tiedän jotain asiasta.

      Se mistä puhutaan vähän on erityisherkkyys miehillä. Naisille se tuo haasteita, mutta on silti toivottu ja haluttu ominaisuus. Herkkyys ja empatia, hoivavietti, koetaan naisellisiksi luonteenpiirteiksi.

      Miehessä erityisherkkyys on epätoivottu ominaisuus. Toivottuja ominaisuuksia ovat rohkeus, toiminta, suoraviivainen ja määrätietoinen tapa pyrkiä kohti tavoitteita. Käytännössä erityisherkän on salattava se. Vain todella vahvalla miehellä on oikeus olla erityisherkkä, eivätkä kaikki ole isoja/vahvoja/menestyneitä.

      Mistä tunnistat erityisherkän miehen? Erityisherkkä mies luultavasti vaikuttaa robottimaiselta ja sulkeutuneelta, jyrkältä mielipiteissään. Se on suojamuuri jolla ylikompensoidaan osoittamalla stereotyyppisesti maskuliinisina pidettyjä luonteenpiirteitä.

      Minäkin toimin näin, ainakin jossain määrin, pyrkiessäni muuttumaan romanttisesta miehestä realistiseksi mieheksi.

      ps. flowersreally ei saa kiukutella, en minä tee "pitkälle vietyjä idioottimaisia johtopäätöksiä"...olen vain lähes aina oikeassa :)

      • "Mistä tunnistat erityisherkän miehen? Erityisherkkä mies luultavasti vaikuttaa robottimaiselta ja sulkeutuneelta, jyrkältä mielipiteissään."

        Uuh.. HSP ei ole Autismin tjmv. Synonyymi.. ;D.. Edelleen ErityisHerkkiä(kin) On laidasta laitaan Persoonaltaan/Luonteeltaan.. ;P

        .. Ja Siks Toisekseen Tämän Ominaisuuden voit yrittää Häivyttää ja ns. YrittämälläYrittää Kovettaa itsesi.. Se voi onnistua pitkäänkin (Vuosia, jopa YliKymmenenVuotta), mutta ennemmin tai myöhemmin Lasku Tulee 120% Varmuudella Maksettavaksi.. Korkojen Kera.. Tämäkään ei tarkoita sitä, että olisit oikeasti erillainen, kuin olet.. Vaan sitä, että yrität olla jotain mitä et ole parhaan kykysi mukaan.. ;P

        .. Onneksi laitoit tuon "lähes" sanan tuonne väliin.. Ja sekin on ihan KatsojanSilmässä.. ;D


    • kummajuttu

      Olen ihmetellyt sitä, kun sanotaan että viidesosa ihmisistä on erityisherkkiä. Kuitenkaan en tunne muita erityisherkkiä itseni lisäksi. Missä ne muut ovat?

      • Koska ei kukaan ole samanlainen kuin sinä. Kaikki ollaan erilaisia. Myös eritavalla erityisherkkiä. Kuka aisteiltaan, kuka taas tunteiltaan tai ajatuksiltaan...


    • Anonyymi

      erityisherkkyys voisi olla myös voimavara. esim erityisherkkä sovittelijapersoona saattaisi voida loistaa parisuhteessa tai vaikkapa ammatissa jossa teoriassa vaadittaisiin infp persoonan vahvuuksia. kuitenkin tässä maailmassa on liian usein sellainen mekanismi että nuo erityispiirteet nähdään heikkoutena. herkempi ja tunnollisempi työntekijä on se jolle kasataan kaikki kurjat työt tai sitten katkeroidutaan ja aletaan jauhamaan tästä porukalla tekaistua paskaa. parisuhdemielessä puolestaan esim. infp mies nähdään reppanana sovittelijahissukkana tai sitten ajatellaan että kun tämä haluaa puolustaa yhtälailla kaikkia, niin hänestä ei ole juuri minulle koulutettavaa laukunkantajaa...

    • Anonyymi

      Suomi24 liikkuu lastenmetsästäjiä joihin viesteihin ei pidä yhtyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2903
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1526
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      22
      1058
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe