Kelan hylkäämä päätös..mihin valitan??

murrrrh83

No niin. Eli olen valittanut kansaneläkkeen takaisin perinnästä aina tuonne korkeimmalle taholle asti eli: Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan(vakuutusoikeus).
Kysymys on siitä että kela laski mun tulot 3 kertaa väärin vuoden sisällä ja mun pitäis maksaa takasin niiden munauksien takia.

Tässä lukee nyt että päätöksestä ei enää voi valittaa. Pitääkö paikkansa?? En varmana maksa muiden tekemistä virheistä!!! Summa on 550 e. Ja voin sanoa että pienillä tuloilla ei sitä makseta. Kela kuitenkin uhkaa itse ottaa joka kk tietyn summan sanoin ja tein mitä tahansa.

Joku neropatti varmaan sanoo että olisi pitänyt itse valvoa hommaa. Joo-o kaikki paperit toimitin ja kysyin joka kerta varmaan saatana ainakin 4 kertaa että kaikki on ok. ja kuulemma oli.
Miks hitossa pitää joutua kantamaan seuraukset siitä että siellä ei taaskaan osata tehdä töitä oikein?! Ja voin sanoa että vaikeiden oppimisvaikeuksien takia ja numeroiden hahmottamisvaikeuden takia mun laskukyky ei ole mikään paras mahdollinen.

Pitäiskö lähteä oikeuteen taistelemaan? Kun kuitenkin saa pienituloinen ilmaisen oikeusavustajan.

Vinkkejä kiitos.

11

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 167-176

      "Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan(vakuutusoikeus). "
      Ensin on sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta ja sitten on vakuutusoikeus vielä erikseen. Ilmeisesti päätös on vakuutusoikeudesta koska siinä lukee ettei saa enää valittaa. Päätös on siis lopullinen. Paitsi on mahdollista hakea päätöksen purkua vielä korkeimmasta oikeudesta, sitä tuskin saa.

      "Kela kuitenkin uhkaa itse ottaa joka kk tietyn summan sanoin ja tein mitä tahansa."
      Kela on kova uhkailemaan mutta ellet suostu niin minkäs ne mahtaa paitsi saattaa se mennä ulosottoon, ei kannata suostua sittenkään sillä voit maksattaa tuon takaisinperinnän Kelalla itsellään toimeeentulotukena. Uhkailevat ja ämpyilevät varmaan mutta mitään eivät mahda. Eivät mahda sillekkään jos ulosottomiehelle on antaa vain haulikon kantaman verran etumatkaa. Siis mitään ei kannata sopia noista maksuista ja jos ottavat tuista niin sitä osaa tuesta ei saa ottaa tulona huomioon toimeentulotuessa.

      Tappelin aikoinaan asumistuen takaisin perinnästä Kelan kanssa vakuutusoikeuteen asti, vakuutusoikeus puolitti takaisinperinnän ja maksoin siis puolet Kelan vaatimasta 3 vuoden kuluttua.

    • trgeu6ti

      Kertoisit edes noiden asiasi sotkeneiden virkailijoiden nimet.

      • 167-176

        Nuo nimet on tosiaan julkinen tieto.
        Kela on lähettänt viime aikoina omapalvelun viestejä ilman viestin lähettäjän nimeä.
        Vastasin nimttömään viestiin mm. "Viestissä ei olllut sen lähettäneen virkamiehen nimeä. Julkinen virasto ei voi toimia anonyymisti ja muutoinkin nimettömiä viestejä lähettää lähinnä rikolliset. Kuka lähetti viestin Kelalta [päviämäärä ja kellonaika]?"

        Lupasin myös jatkossa pyytää loki-tiedot jokaisen nimettömän viestin saatuani joten piileskely on turhaa. Hankalaa taitaa rekisteritietojen tarkistus Kelassa olla kun ei edes rekisteriselosteita meinaa löytyä. Nuo rekisteriselosteet ainakin ovat julkista tietoa vaikka itse rekisteristä ei tietoja annettaisi asiakkaalle.
        https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=26&t=17938&p=87690#p87690

        Kela-kerttukaan ei asiasta tiedä mitään.

        Kävin perjantaina paikallisessa Kelan toimistossa. Siellä oli kansiossa paljon rekisteriselosteita ja muutakin asiaa mutta etsimiäni rekisteriselosteita ei ollut. Kansion alkulehdellä oli päiväys marraskuu 2011, jotan ei ihan ajan tasalla se kansio ollut.

        Noiden loki-tietojen saannissa on varmaan hankaluuksia mutta niiden saamiseen on oikeus toimeentulotukiasiakkailla lain sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä 5:18§:n nojalla.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070159#L5P18

        Taitaa tulla asiaa tietosuojavaltuutetulle.


    • aloitjjjjjj83

      Eipä noita luottotietoja ole muutenkaan. Menivät kun sairastuin vakavasti. Työkyvyttömyyseläkkeellä olen vuoden kerrallaan. Kela tunki sinne mun opintolainankin, kun eivät olleet tyytyväisiä mun ehdottamaan summaan. Vaativat maksettavaks vähintään 220 e kk!!! Pienempi summa ei käynyt. Kelan kanssa pysty ennen neuvottelemaan hyvin, nykyään ei voi ollenkaan. Noh sanoinkin että sitten ette saa rahojanne ikinä. Koska odotan nimittäin pysyvää eläkepäätöstä.

      Ja toimeentulotukeen en ole oikeutettu.
      Kaiken lisäksi veroprosentti laskettiin väärin viime vuonna(eka kerta ikinä. Virkailijat taas asialla)ja mätkyjä tuli 100 e. Kiitoksia tästäkin vaan!!! Olis saanu muuten ulosoton kautta maksettua taas jotain pois veronpalautuksilla.

    • kiero.t

      Nykyisin on minullakin sellainen kokemusarsenaali virkailijoiden mokista, että kirjan niistä jo saisi. Mikä ihme tässä ajassa oikein on, kun kaikki päätökset on tehty huolimattomasti ja asiakkaalle vahinkoa aiheuttaen?! Jos ei jaksa/pysty/hoksaa paneutua päätöksiin, niin aivan varmasti kärsii tappiota.

      Viimeksi kokemusta on työkyvyttömyyseläkeprosessista, jossa ei ollut päätä tai häntää. Hylky oli päätetty jo ennakkoon, siltä tuntui. Kelan virkailijat ovat erityisen kummia tapauksia ja käyttävät päätöksissään "tradenomivaltaansa" jopa erikoislääkäriä vastaan :)))
      Eikä kymppiä torkkaan saa mm. Teliasonerakaan....katkaisevat nettiyhteyksiä omin päin ja täysin ilmoittamatta. Myyvät laitteita, mutta eivät kanna vastuuta lopusta. Esimerkkinä nämä siitä, että tämä aika ja sen rengit ovat hunsvotteja ja pikkuhitlereitä. Ei mökin mummo enää pärjää tässä hullussa maailmassa.

      Voimia aloittajalle. Tie ei ole helppo ajaa oikeuttaan, koska syytön on tässä maassa nykyään aina syyllinen. Itse ongelmiensa aiheuttaja. Tarvittais iso muutos tähän hölmölandiaan.

      • Kelalla ei ole laillista valtaa muuttaa sitä mitä hoitava lääkäri esim. sinusta on kirjoittanut. Hovioikeus käsittelee rikosasioita.

        Nettituloste: Suomen Lääkäriliitto

        Hyväksytty hallituksen kokouksessa 9.12.2010, päivitetty 16.9.2016
        Lääkärillä todistajana on lainsäädännössä erityinen asema (laki terveydenhuollon ammat-tihenkilöistä 23§). Tämän perusta on yleinen luottamus lääkäriin puolueettomana asiantun-tijana. Määrämuotoinen eli kunnian ja omantunnon kautta vakuutettu lääkärinlausunto voi korvata valaehtoisen todistamisen oikeudessa tai viranomaismenettelyssä.

        1. Todistuksen yleiset perusteet
        Lääkärintodistuksen tulee perustua sellaisiin tietoihin, joiden paikkansa pitävyy­destä lääkäri itse on vakuuttunut. Lääkäri voi myös joutua arvioimaan lääkärintodistuksen tai lausunnon antamista etävastaanoton perusteella. Todistus ei saa nojata yksinomaan sen pyytäjän kerto-mukseen, vaan pääasiassa lääkärin omiin tietoihin kuten:

        - omakohtaisiin havaintoihin ja potilasasiakirjatietoihin, jotka perustuvat kliiniseen tutkimukseen, laboratorio- tai kuvantamislöydöksiin,
        - sairaaloiden, laitosten, toisten lääkärien tai muiden terveydenhuollon ammatti-henkilöiden asiakirjoista ym. hankittuihin tietoihin

        Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä

        23 § Lääkintölailliset todistukset ja lausunnot
        Laillistetun lääkärin ja hammaslääkärin on, antaessaan lääkintölaillisia todistuksia ja lausuntoja sekä muita todistuksia, jotka on tarkoitettu esitettäväksi tuomioistui-melle tai muulle julkiselle viranomaiselle, vahvistettava ne sanoilla ""minkä kun-niani ja omantuntoni kautta vakuutan"". Siten vahvistettu todistus tai lausunto on pätevä ilman valallista vahvistusta, jollei tuomioistuin tai viranomainen erityisistä syistä määrää, että se on vahvistettava suullisella valalla tai vakuutuksella.


    • nkkdtuj

      Siis sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan päätöksestä voi valittaa vakuutusoikeuteen.

      Vakuutusoikeus on siitä pahamaineinen, että sen päätöksestä ei oikein voi valittaa. Jos on jokin menettelyvirhe, siis ei asiavirhe, voi kääntyä KHO:n puoleen.

      • Hovioikeus on luotettavin ja nopein vaihtoehto.


    • zemp

      Kun itse sain väärän päätöksen Kelan toimista, kysyin Eduskunnan oikeusasiamieheltä apua ottaa kantaa asiaan. Sain vastauksen, että niin kauan kun asia on käsittelyssä jossain muussa instanssissa (Kela, Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta, Vakuutusoikeus) hän ei voi ottaa tehtävää syyniin. Vasta sitten kun viimeinen mahdollisuus oikaisuun on käytetty, voi jättää kantelun oikeusasiamiehen kansliaan.

      Todennäköisesti päätös pysyy (vääräkin), koska korppi ei korpin silmää noki (pah!), mutta jokaisessa kansalaisen ylikävelytapauksessa on hyvä nostaa tapaus pöydälle, ja koska oikeusasiamies aina ottaa yhteyttä väärän päätöksen tehneeseen laitokseen, sekin "huomio" on jo puoli voittoa.
      Tätäkin mahdollisuutta voi käyttää. Oikeusturvan kannalta hyvä edes tämä.

    • Ulosssottoon

      Mitä väliä, jos on pienet tulot sulta ei pysty ulosmittaamaan rahoja. Oikeusasiamiehelle voi kannella jos on faktaa väärin laskennasta ja Kelan virheestä. Ellei tätä virhettä ole oikeusasteessa huomattu, kantelisin oikeuskanslerille ko virkamiehestä (tuomari?)

      • huuhaatako

        Jos saanut, syystä tai toisesta, liikaa rahaa, niin on täysin oikeutettua periä se takaisin. Tämän kaikki normaali-järkiset kyllä ymmärtävät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe