AMKsta maisteriksi valintaperusteet

amk-

Hei et kaikki jotka pääsivät opiskelemaan amk papereilla maisteriksi!
Itse haluaisin jatkaa maisterin tutkintoon, mutta kilpailu on kova.
Itse haluan pyrkiä "Johtaminen, yhteiskuntatieteiden maisteri" tai "Laskentatoimi, kauppatieteiden maisteri". Mikä oli teidän todistuksen keskiarvo, opinnäytetyön numero ja opiskelupaikkakunta? Voitteko toki muutenkin kertoa kokemuksia haku prosessista!

Kiitos vastanneille

24

19690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tähäntyyliin

      Keskiarvo 4,5 ja oppari 4 tradenomin tutkinnossa. Lisäksi suoritettu sosiologian perus- ja aineopinnot avoimessa yliopistossa yli 4 keskiarvolla. Täydentäviä opintoja määrättiin 30 op. Yhteiskuntatieteellinen ala.

    • minuakinkiinnostaa

      Nuo on varmaan ne vaikeimmat maisteriohjelmat päästä sisään, kun hakijoita on niin paljon.
      Itse löysin oman yliopiston sivuilta tilastoja hakijamääristä ja valituista muutaman vuoden ajalta.
      Joihinkin maisteriohjelmiin pääsi noin joka 4. hakija ja muihin huonommalla prosentilla.

      Olen kuullut, että AMK:n suuntaavien aineiden keskiarvo saisi olla n. 4,5 ja opinnäytetyöstä vähintään 4, mielummin 5. Riippuu yliopistosta, että onko haastattelu, motivaatiokirje tai miten valintaa suoritetaan. Arvosanat painavat kuitenkin eniten siinä kohtaa, kun rankataan esim. muuten samantasoisia hakijoita paremmuusjärjestykseen. Tiukassa paikassa omalta tulevalta alalta jo tehdyt opinnot esim. avoimessa yliopistossa saattavat auttaa asiaa :)

      Itse en ole hakenut vielä, mutta aion yrittää joku vuosi. Suuntaavien opintojen keskiarvoni on noin 4,5 ja opinnäytetyötä ei ole vielä arvosteltu. Olen tehnyt muutaman kurssin avoimessa yliopistossa opintojen ohella ja aion jatkaa niitä syksyllä "harrastuksena". Tavoite on tehdä noin 20-30op alaan liittyviä ja etenkin ne kurssit, mitkä tulisi tehdä täydentävinä, jos pääsee tradenomipohjalta maisteriohjelmaan. Ovat sitten poissuoritettuja valmiiksi ja jouduttaa etenemistä :)

      • Amk-

        Mistä löytyy kursseja jotka ovst ns. täydentäviä? Tiedän sitten mitä lukea jos en pääsekkään sisään..?
        Mahdollisuudet ovat itsellä vähäiset koska ka tulee olemaan vain 3.5 :/


      • minuakinkiinnostaa
        Amk- kirjoitti:

        Mistä löytyy kursseja jotka ovst ns. täydentäviä? Tiedän sitten mitä lukea jos en pääsekkään sisään..?
        Mahdollisuudet ovat itsellä vähäiset koska ka tulee olemaan vain 3.5 :/

        Tiedustelin eräältä tuttavalta, joka teki täsmälleen samat opinnot AMK:ssa kuin itse tein ja valittiin samaan maisteriohjelmaan, johon itse aion hakea. Teen nyt ainakin ne hänen mainitsemat täydentävät kurssit muitakin lisäksi :) Voihan sitä tiedustella vaikka suoraan opiskelupaikasta, johon haluaa tai avoimen koordinaattorilta, että mitä kannattaisi opiskella.


    • seonhiinä

      Neljän keskiarvo piisaa hyvin, jos on relevanttia työkokemusta taustalla. #oulu

    • Ikuinenamis

      Trade ka noin 4 ja oppari 4, nyt vaasassa pääaineena laskentatoimi.

      • tähhhhähhhh

        Minä vuonna noin heikolla keskiarvolla pääsi laskentatoimen maisteriohjelmaan? Oon ymmärtänyt että ka-vaatimus tradeille on ollu viime vuosina 4,5-4,8


    • Batman17

      Ka 3.2 opinnäytete 4, läpi meni tre

    • Baban

      4 ka ja oppari 4, LUT. Suosittelen lukemaan tarkkaan mitä mihinkin kouluun ja vielä linjaan haetaan. Kaikkiin eri kriteerit joten kannattaa hyvissä ajoin päättää mitä hakee jotta voi sit tehdä esim. niitä oikeita täydentäviä opintoja.

    • Japaninlippu

      LUTin rahotuksen maisteriohjelmaan päästy ka 3,75, opparista 3. Pohjalla rahotuksen tradenomi. Rahoituksen kurssien ka toki 4,5. Relevanttia työkokemusta pari vuotta, joten luulen senkin auttaneen.

      • hho

        Lappeenrannassa ei ole rahotukseen suoraa maisterihakua..? Mahdatko tarkoitaa laskentatoimea?


    • daajaa

      Inssin tutkinto amk, opparista 1, ja kurssien ka. 2,8
      Pääsin teknilliseen tiedekuntaan Vaasaan. tämä vuonna 2014 ja joo tiedän hain hyvänä vuonna. Tosiaan amk ei ollut mikään päätähuimaava taso mulla. Lukiosta c:n paprut mutta pitkä matikka

    • 4KA

      Moro,

      Tavoitteena hakee kauppikseen tradenomiopintojen jälkeen. Nyt starttaamassa opparin kirjoittaminen ja pohdin onko väliä maisterivaiheeseen hakiessa onko opparin tehnyt yksin vai parin kanssa

    • Tulevaopiskelija

      Aaltoon 4,2 keskiarvolla, 5 opparista sekä työkokemusta vastaavalta alalta käytännön töistä.

      • Jope667

        Oliko GMAT kanssa? Paljon oli siitä?


      • Tulevaopiskelija

        Ei ollu, tekniikan ala kyseessä.


    • onnenkokeilija

      Täältä tulee toivottavasti jollekulle kannustava kertomus.

      Olen itse ollut aina keskiverto opintomenestyksellä mitattuna. Olen loistanut tietyissä opintojaksoissa ja ollut toisissa hädin tuskin kartalla, mistä on milloinkin puhuttu. Maisteritutkinto oli ensimmäisenä tradenomivuotena epäselvä haave, joka kirkastui vasta mitä lähemmäs valmistumista tultiin. Opintoihin ei ehkä puhallettu ihan täyttä panosta lukuunottamatta viimeisiä kursseja ja opinnäytetyötä.

      Oma keskiarvoni on noin 3,03 ja se rajaa aika suuren määrän hakukohteita ulos, mutta antaa mahdollisuuden kuitenkin valita muutamasta ihan varteenotettavasta vaihtoehdosta. Itsehän olin koko hakukevään sitä mieltä, että eihän tässä nyt mihinkään ole mitään asiaa ensimmäisellä kerralla, sillä aloituspaikkojakin on maisterihakijoille erittäin vähän. Laitoin kuitenkin paperit yhteishakuun ja kyllä, tällä keskiarvolla oli täysin mahdollista päästä UEF:in 10 parhaan joukkoon kahdessa eri maisteriohjelmassa, kahdella eri paikakkunnalla. Sähköpostiin tullut tuloskirjekin kertoi, että alin pisteraja oli ylitetty heittämällä - se vaan, että en ihan tiedä miten pisteet onkaan oikein laskettu.

      Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan onneaan maisterihaussa, mitään ei ainakaan menetä. Itse löysin ns. oman alani vasta viimeisenä lukuvuotena, joten nyt uudella innolla ja motivaatiolla kohti sitä omaa unelmaa.

      Tsemppiä maisteritutkinnosta haaveileville!

      • nooohmitennytsitten

        Onnea valinnasta :)

        Varmasti mahdollisuuksia on, jos on ns. "ihan sama" mihin maisteriohjelmaan hakee, ne omat suosikit eivät kuulu valtavirran suosikkeihin tai ko yliopistolla ei ole tarkkoja vaatimuksia juuri kyseisen alan opinnoista, että saa edes hakupisteitä. Itsellä on oikeastaan ainoastaan yksi maisteriohjelma mikä kiinnostaa, enkä lähde huvin vuoksi, ainakaan tällä hetkellä, kokeilemaan pääsisinkö muihin, koska motivaatiota tai vaadittavia pohjaopintoja niihin ei ole. Tällä kertaa olisi vaadittu vain 0,1 parempi tiettyjen aineiden keskiarvo, niin olisin ollut sisällä. Pienestä jäi kiinni :)


    • tradenomimaisteri

      Keskiarvo 4,2 ja opinnäytetyö 2, Tampereelle meni KTM-tutkintoon läpi

      • Anonyymi

        Keskiarvo 4,01 ja oppari 4, en päässyt Tampereelle.


    • mieisse

      Inssi(AMK) opinnäyte 4, kurssien ka. 3.2-> Aalto

    • Anonyymi

      Keskiarvo 3,7, oppari 4. Hanken.

    • Anonyymi

      Siis pääseekö AMK paperilla Aaltoon jotenkin DI linjalle? Opintopolku ei mainitse asiasta yhtään mitään? Miten sinne haetaan AMK papereilla?

      • Anonyymi

        Kyllähän sinne pääsee. Alasta riippuen relevanttia työkokemusta ja motivaatiokirje vaaditaan sekä varmaan ala kohtaisesti erilaista opintomenestystä. Joillakin aloilla saattaa olla, että hyvä opintomenestys ja motivaatiokirje riittävät. Itsekin AMK-taustaisena (inssi) Aallossa, keskiarvo 4,5 ja oppari 5.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe