Tullin tehotarkastus Suomen tullissa

rajanylittäjä

Kävimme loppuviikosta Sortavalassa, toista kertaa nyt tämän kevään aikana. Poistullessamme meidät ohjattiin Niiralassa Suomen tullissa passintarkastuksen jälkeen sivuun ja auto tarkastettiin ensin pihalla kahden tullihenkilön toimesta ja naisvirkailija päätti, että otetaanpa auto halliin tarkempaan syyniin. No, kaikki taskut tyhjennettyinä meidät ohjattiin odotustilaan siksi aikaa, kun autoamme tutkittiin, emmekä voineet itse edes seurata tätä toimitusta. Eipä meillä mitään ylimääräistä tai laitonta siellä tietenkään ollut, siitä olimme varmoja, eikä aikaisemminkaan ole mitään epäselvyyksiä muutenkaan virkavallan kanssa ollut. Ihmettelimme vain, että miksi juuri me olimme tarkastuksen kohteena noinkin perusteellisesti? Onko tämmöiset tehotarkastukset kovinkin yleisiä ja tehdäänkö näitä ns. satunnaisotannalla vai olemmeko jotenkin "ennalta profiloituja kohteita" jostain kumman syystä? Liikumme paljon ympäri Eurooppaa ja tähän asti rajamuodollisuudet ovat olleet hyvin sujuvia joka paikassa.

Ennen tätä episodia olimme jonon hännillä ja vaihdoin siellä kylläkin kaistaa, kun toinen jono veti huomattavasti sujuvammin ja tilaa oli reilusti. Passintarkastajana toiminut henkilö kylläkin tiukkasi syytä, että miksi näin toimimme, sulkuviivaa kun ei saa ylittää, edes siellä pihan takaosassa! Selitykseni toisen jonon sujuvuudesta ei ollut tarpeeksi hyvä, sillä "lyhyessä jonossa saattaa sitten mennä pitempäänkin", kuten hän tokaisi hyvin töykeään sävyyn.

Liekö sitten ollut tämä syynä, vai muuten huono päivä, mutta näin Niiralassa.

10

411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mukako

      Ihan hyvä että tuollaiset syynätään tarkkaan. Harmi että teitä ei laitettu karanteeniin.

      • rajanylittäjä

        Sinulla on varmaan siitäkin kokemusta... )


    • Työtääntekevät

      Se on täysin normaalia, tullin tehtävä tutkia. Tutkimatta ei saada käryjä. Kohta

    • Paskaksivaan

      Vaalimaalla ja nuijamaalla pääset läpivalaisuun. Se on kyllä älytöntä ettet saa seurata kun autoasi tutkitaan, tiedän tapauksia missä rikottua autoa, eikä kerrottu. Eikä ollut asiakkaalla mitään laitonta tai ylimääräistä.

    • Trollipekka

      Minä olen kylläkin ollut itse katsomassa kun autoa tutkitaan , jotain outoa täytyy nyt olla teidän tapauksessa?
      Eikä mitään taskuja tyhjennetty ..taidat trolli olla

      • Etolejoutunut

        Ei ole mitään outoa. Taskut tyhjiksi, odotus koppiin henkilöt odottamaan kun autoa tarkastetaan. Ei läpivalaisussakaan olla mukana. Älä itse trollaa.


      • HiluxMan
        Etolejoutunut kirjoitti:

        Ei ole mitään outoa. Taskut tyhjiksi, odotus koppiin henkilöt odottamaan kun autoa tarkastetaan. Ei läpivalaisussakaan olla mukana. Älä itse trollaa.

        Tuttu tilanne. Ei mitään hämminkiä, tulli tekee omaa tehtäväänsä. Turha ottaa hernettä nenään, vaikka kuinka olisi Eurooppaa kiertänyt. On sitä kierrosta muutkin tehneet...
        Itse olen Niiralasta tehnyt ylityksiä viimeiset 5 vuotta. Taitaa pian olla ylityksiä kolminumeroinen määrä. Kerran tarkastus Suomen puolella ( ei löytynyt mitään...), pari kertaa Venäjän puolella "koira haistoi" jotain... no, kutsuttu toinen koira ei mitään.
        Kuten sanottu, ei se tuo ylitys ole Prisman kassajono. Rajalla menee juuri niin kauan kuin menee ja tarkastus napsahtaa joskus kohdalle. Jos et sitä riskiä tai tapahtumaa kestä, ole poissa. Keskity vaan ennakoitaviin ja turvallisiin asioihin.


    • Satunnaisotos

      Tullissakin tehdään joskus näin. Virkailijoita on ohjeistettu näin. Esimerkiksi lentoasemilla otetaan turvatarkastuksessa määrävälein matkustaja huumetestiin. Pyyhitään matkatavaroita tai henkilöä itseään pyyhkäisylapulla.
      Ei se ole sen kummempaa.

    • 123456765432

      Niiralassa varsinkin naisvirkailijoiden kyseessä ollessa saattaa auton tarkastuksessa sattua pikku vahinkoja, joten kannattaa auto tsekata ennen tieliikenteeseen lähtemistä. Kuljettaja on kuitenkin vastuussa auton tieliikenne kelpoisuudesta.

      • Mömlmkbjvgxfx

        Se teeveestä tuttu Itäsuomen liikkuva ryhmä, eli kaksi tyhmää naisvirkailijaa, on jo legenda.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe