Vessat väärin, lavuaarit väärin, punkat väärin...

piom

...eikä edes tankoa hellan edessä.

Millainen sitten on se oikeasti hyvä vene, joka on tehty merelle eikä maihin? Millainen sisustusratkaisu, mitä materiaaleja jne.?

44

1136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TeetäOma

      Ei noilla asioilla ole mitään merkitystä nykyveneissä. Harva noita käyttää kulussa ja silloinkaan vene ei kallistu. Satamassa vessan suunnalla ja punkilla ei ole merkitystä ja tankokin on vain edessä.

    • bubbelströmmi

      Ei tuollaisia tarvita kun kukaan ei enää kryssi. Viihtyvyys, satamaominaisuudet ja lenssiominaisuuksilla väliä...

    • pari_päällimmäistä

      Kirjoista löytyvät vastaukset noihin kysymyksiin, samoin Rod Stephensin 80-luvun alussa "Yachting Worldiin" kirjoittamasta pariosaisesta artikkelista "Desirable design details". Mutta muutama perusasia:
      - kapeat punkat riittävän korkeilla kiinteillä laidoilla, tai putkipunkat
      - ei "tanssilattioita" sisällä ja joka paikassa käden ulottuvilla jotain, josta pitää kiinni
      - säilytystilat, joissa tavarat pysyvät ja jotka voi avata myös kallistuneena
      - pentterissä se suojatanko ja siinä joko vyö tai jokin kiinteä tuki takana
      - altaat sekä pentterissä että vessassa riittävän lähellä veneen keskilinjaa
      - kannella hyvät liukuestepinnat

      Tätä voisi todella jatkaa vaikka kirjan verran. Kaikille asioille on myös oikeat mitat annettavissa. Ne asiat eivät ole muuttuneet, tavat käyttää venettä ovat. Kilpaveneetkään eivät enää ole tuon "standardin" mukaisia, koska avomerikilpailut ovat hiipuneet lähes olemattomiin. Suomessa niistä on jäljellä vain Suursaari, Ruotsissa Gotland Runt.

      • Joakim1

        En oikein ymmärrä tuota punkkien vaatimuslistaa. Melkein mihin tahansa veneeseen tekee verkkokankaasta ja narusta meripunkat muutamassa tunnissa. Itse olen tehnyt ne salongin sohviin ja leveän takakajuuten molempiin reunoihin. Siis yhteensä neljä meripunkkaa. Toimivat todella hyvin, ovat piilossa kuin ei tarvita ja saa käyttökunton minuutissa.

        Kangas laitetaan alhaalta kiinni selkänojan ja istuinosan nurkkaan. Yläosa n. 30 cm irti selkänojasta. Tarvittaessa naru keskeltä rustirautaan tms. Siis meripunkasta tulee selvästi kapeampi kuin sohvasta ja siellä olla melko tiukasti selkänojaa vasten, jolloin veneen kallistussuunnan vaihdos ei aiheuta ongelmia.

        Yleinen ongelma veneissä on vesssan huuhteluvesi, jonka läpivienti on usein niin lähellä vesilinjaa, että vessa ei toimi toisella halssilla.


      • pari_päällimmäistä
        Joakim1 kirjoitti:

        En oikein ymmärrä tuota punkkien vaatimuslistaa. Melkein mihin tahansa veneeseen tekee verkkokankaasta ja narusta meripunkat muutamassa tunnissa. Itse olen tehnyt ne salongin sohviin ja leveän takakajuuten molempiin reunoihin. Siis yhteensä neljä meripunkkaa. Toimivat todella hyvin, ovat piilossa kuin ei tarvita ja saa käyttökunton minuutissa.

        Kangas laitetaan alhaalta kiinni selkänojan ja istuinosan nurkkaan. Yläosa n. 30 cm irti selkänojasta. Tarvittaessa naru keskeltä rustirautaan tms. Siis meripunkasta tulee selvästi kapeampi kuin sohvasta ja siellä olla melko tiukasti selkänojaa vasten, jolloin veneen kallistussuunnan vaihdos ei aiheuta ongelmia.

        Yleinen ongelma veneissä on vesssan huuhteluvesi, jonka läpivienti on usein niin lähellä vesilinjaa, että vessa ei toimi toisella halssilla.

        Kankaasta saa tehtyä toimivat laidat meripunkkiin. Mutta jos olisit ollut vapaavahdissa reippaassa kelissä sellaisessa veneessä, jossa on perinteiset pilottipunkat kiinteillä laidoilla, tietäisit eron. Ja itsekin totesit , että punkan kapeus on hyväksi. Jos möykkyiseksi menee, ei raaserin putkipunkan voittanutta ole. Satamassa hartiat lyttyyn puristava putkipunkka on vähintään vastaavan verran epämukavampi, ellei reunaputkelle ole toista leveämmällä olevaa paikkaa sitä varten.

        Vallitsevan ennusteen mukaan ensi viikonlopun Suursaaren kiertää huonommillakin meripunkilla. Monen mielestä punkkia ei sillä reissulla tarvita ollenkaan, mutta toisena yönä hyvin vapaavahtinsa levännyt miehistö jättää tekemättä ratkaisevat virheet.


      • Joakim1
        pari_päällimmäistä kirjoitti:

        Kankaasta saa tehtyä toimivat laidat meripunkkiin. Mutta jos olisit ollut vapaavahdissa reippaassa kelissä sellaisessa veneessä, jossa on perinteiset pilottipunkat kiinteillä laidoilla, tietäisit eron. Ja itsekin totesit , että punkan kapeus on hyväksi. Jos möykkyiseksi menee, ei raaserin putkipunkan voittanutta ole. Satamassa hartiat lyttyyn puristava putkipunkka on vähintään vastaavan verran epämukavampi, ellei reunaputkelle ole toista leveämmällä olevaa paikkaa sitä varten.

        Vallitsevan ennusteen mukaan ensi viikonlopun Suursaaren kiertää huonommillakin meripunkilla. Monen mielestä punkkia ei sillä reissulla tarvita ollenkaan, mutta toisena yönä hyvin vapaavahtinsa levännyt miehistö jättää tekemättä ratkaisevat virheet.

        Kyllä noilla mainitsemallani punkilla on kryssitty Espoosta Visbyseen 10-11 m/s tuulessa ja hyvin on koko perhe niissä nukkunut. En osaa nähdä niissä mitään vikaa.


      • pari_päällimmäistä
        Joakim1 kirjoitti:

        Kyllä noilla mainitsemallani punkilla on kryssitty Espoosta Visbyseen 10-11 m/s tuulessa ja hyvin on koko perhe niissä nukkunut. En osaa nähdä niissä mitään vikaa.

        Eihän niissä varsinaisesti mitään vikaa olekaan. Kiinteälaitaiset vain ovat parempia, putkipunkat vielä niitäkin parempia.


    • vaihdamultiin

      Kun valitset monirungon, toimii sama sisustus sekä merellä että maissa loistavasti, ilman turhia rajoitteita sille millaisen sisustuksen siihen haluat.

      • AhdastaON

        Kunhan sillä monirungolla mahtuu satamaan.


    • muuntuva

      Kukaan vielä valmistanutkaan sellaista venettä jossa voi käyttää kahta vaihtoehtoista erilaista sisustusta riippuen siitä minkälaisen reissuun lähtee.

    • KiitäjäKimmo

      Nämä on näit huru juttuja. Kehitys kehittyy, mutta kun ihmiset ottavat hitaasti muutoksen vastaan, niin se kestää. Se joka sanoo, että veneessä pitää olla kapea punkka on pöhkö. Kuka nyt haluaa nukkua kapeassa punkassa - ei kukaan. Meripunkka on viritettävissä siihen leveämpäänkin punkkaan ja meripunkan voi tehdä niin, että kun punkka on kankaalla rajattu, niin se on meripunkkana pieni.

      Mitä tulee tanssilattioihin, niin aivan sama asia. Kahvoja pitää olla riittävästi ja jokainen tietää omassa veneessä ongelmakohdat. Pentterin suojatanko on hyvä juttu.

      Kaikki varmaan muistaa, miten rullapurjeita vastustettiin, kun ne olivat niin hitaat. Nyt 99,9 % veneistä on rullagenualla. Oleellista on, että vene varustetaan siihen käyttöön, jossa se tulee olemaan. Jos tekee pitkiä valtameriylityksiä, niin se vaatii varustelua.

      Itse en ole vielä sellaista venettä tavannut, jossa olisi portaikkoa pahempi paikka kun vene on kallellaan. Erityisesti veneeseen sisään tuleminen on aina haastavaa, kun portaat on vinossa jne. Tämä koskee kaikkia veneitä - kapeita ja leveitä. Kukaan ei ole kuitenkaan vielä ehdottanut, että tästä syystä purkkareissa pitäisi olla hissi :).

      • pari_päällimmäistä

        Ei nämä mitään hurujuttuja ole. Kyse on vain preferensseistä veneen käyttötavoissa. Ja fakta on se, että nykyistä design-trendiä hallitsee charterbusiness tarpeineen. Yhtä hyvin voi sanoa, että veneiden design muuttaa ihmisten tapoja purjehtia kuin toisinpäin.

        Tietenkin punkka saa olla leveä, mutta meripunkan pitää olla kapea. Kangaslaita toimii, mutta jos olet joskus kokenut millaista on vapaavahdissa nukkua kiinteän laidan takana, tiedät miten paljon paremmin siinä nukkuu. Missään sarjatuotantoveneessä ei meripunkkaa ole valmiiksi ajateltuna, saati heloitettuna. Silti se olisi täysin mahdollista tinkimättä vähääkään mukavuuksista, mutta kustannusvaikutus sillä olisi. Eli se muuttuva sisustus olisi monilta osin aivan mahdollinen.

        Eikä tarvitse olla mikään monen vuorokauden legi, jolla tanssilattian ja hyvän meriveneen ero tulee esiin. Ihan tavallinen viikonloppupurjehdus seuran saareen riittää. Eihän sitä tanssilattiaa tarvita satamassa ollessakaan, joten mikään mukavuuskysymys se ei ole.

        Portaikko on todella ongelmakohta. Nautorin ja Balticin ennen suosima kulku ruffin katolta on kulun kannalta vaikea. Portaat ovat kuin kanakopin portaat ja luukunreunoista saatu tuki loppuu paljon ennen kuin olet alhaalla.

        Kallistuessa tulvivaa lavuaaria tai vessanpyttyä ei korjaa mikään tilapäisviritelmä.


      • Hii-o-hoii

        "Kahvoja pitää olla riittävästi "
        Niinpä. Monessa nykyveneessä kattokahvat puuttuvat kokonaan. Jos veneessä on lisäksi ios "tanssilattia", niin merenkäynnissä on hankala liikkua. Se ei toki haittaa sitä, joka purjehtii vain saariston suojassa.


      • syyjaseuraus

        Hiukan ovat kymmenien vuosien kuluessa kehittyneet niin rullapurjeet kuin rullalaitteetkin. Ja oleellisesti hitaampia ne ovat edelleen, jos pitää kryssiä osittain rullatulla purjeella. Siinä yksi osasyy kryssimisen vähyyteen. Mutta laitteiden luotettavuus on oleellisesti parempi kuin ensimmäisen sukupolven rullissa, se oli edellytys rullien suosion nousuun. Nyt rullaisot ovat korkeintaan ensimmäisen sukupolven asteella ja ovat siksi vielä kaukana valtavirrasta.


      • C1R
        Hii-o-hoii kirjoitti:

        "Kahvoja pitää olla riittävästi "
        Niinpä. Monessa nykyveneessä kattokahvat puuttuvat kokonaan. Jos veneessä on lisäksi ios "tanssilattia", niin merenkäynnissä on hankala liikkua. Se ei toki haittaa sitä, joka purjehtii vain saariston suojassa.

        Enpä ole kattokahvoja nykyiseen veneeseeni kaivannut. Venettä purjehditaan korkeintaan 20 asteen kallistumalla. Jos sellaisia kaipaisin, olisin ne jo itse veneeseen väsännyt. Melkoinen tumpula pitää olla, jos ei pieniä modifiointeja saa edes teettämällä hankittua. Jos veneessäni ei olisi lieden tankoa vakiona, olisin sen tettänyt mittojen mukaan ja ruuvannut itse paikalleen.


      • kahvat.heti
        C1R kirjoitti:

        Enpä ole kattokahvoja nykyiseen veneeseeni kaivannut. Venettä purjehditaan korkeintaan 20 asteen kallistumalla. Jos sellaisia kaipaisin, olisin ne jo itse veneeseen väsännyt. Melkoinen tumpula pitää olla, jos ei pieniä modifiointeja saa edes teettämällä hankittua. Jos veneessäni ei olisi lieden tankoa vakiona, olisin sen tettänyt mittojen mukaan ja ruuvannut itse paikalleen.

        Et ole tainnut liikkua veneessäsi sisällä 20 asteen kallistuksessa. Siinä ei kiinni pitämättä pystyssä pysy.

        Hyvin monenlaiset modaukset ovat täysin mahdollisia ja myös välttämättömiä pidempää matkaa tekevälle. Toisaalta nykyiset vakioveneet vaayivat ne modaukset, missään niitä ei ole valmiina.


      • C1R
        kahvat.heti kirjoitti:

        Et ole tainnut liikkua veneessäsi sisällä 20 asteen kallistuksessa. Siinä ei kiinni pitämättä pystyssä pysy.

        Hyvin monenlaiset modaukset ovat täysin mahdollisia ja myös välttämättömiä pidempää matkaa tekevälle. Toisaalta nykyiset vakioveneet vaayivat ne modaukset, missään niitä ei ole valmiina.

        Kiinni voi ottaa muualtakin kuin kattokahvoista.


      • kahvat.heti
        C1R kirjoitti:

        Kiinni voi ottaa muualtakin kuin kattokahvoista.

        Onko jossain vaadittu kahvojen sijaintia katossa? Ei tarvitse olla edes kahvan mallinen, kunhan on kohde, josta voi ottaa kiinni ja kestää kiinniottajan painon ja vielä dynaamista kuormaa sen päälle. Ja dimensiot sellaiset, että hyvän tarttumaotteen saa. Useimmiten vain ainoa paikka, joka on käsillä koko matkan salongin läpi, on salongin katto. Pöydän tai selkänojan reunat ovat liian alhaalla normaalimittaisen ihmisen painopisteeseen nähden.

        Istumalaatikossa tai kannella liikkuessa 20 astetta ei ole pahakaan kallistus. Sisällä sen merkitys on aivan toinen. Sisällä ei ole jaloille tukia kuten kannella ja kaikki heilahdukset tulevat ennakoimatta, kun ei aaltoja näe. Sisällä olet myös yleensä tekemässä jotain.


    • kehitystä.kehitystä

      Purjehduksessa vanha liitto mielipiteineen on kovasti voimissaan. Veistämöt tietävät toisaalta ettei tämä poppoo enää osta veneitä, joten tarjolla olevat vehkeet ei nyt välttämättä miellytä legacy-sailoria.

      Luontainen kehitys tapahtuu joka tapauksessa ja vanhan liiton kritisoimista moderneista veneistä tulee lopullisesti hyväksyttyä valtavirtaa aika nopeasti. Ja vanhaa kalustoa lähtee paalattavaksi Kuusakoskelle rekkakuormittain, niitä ei kukaan enää halua.

      • Kyllä Kuusankoski voisi meidän pihaan tuoda jonkun HR:n, niin säästyy paalaamisen vaiva.


      • rekkakuormista
        Bossu kirjoitti:

        Kyllä Kuusankoski voisi meidän pihaan tuoda jonkun HR:n, niin säästyy paalaamisen vaiva.

        Voin mennä noutamaan sen minulle ettei heidän tarvitse vaivautua kuljettamaan sitä sinulle


      • bosautus
        Bossu kirjoitti:

        Kyllä Kuusankoski voisi meidän pihaan tuoda jonkun HR:n, niin säästyy paalaamisen vaiva.

        No ei laatukalustoa päädy helposti jätteeksi ellei ole ihan totaalisen loppuunajettua. Hinta laskee vain tasolle, jolla uusi omistaja kyllä löytyy. Jo nyt on tarjolla aika edullisia yksilöitä.


      • Pettynyt.lukija
        bosautus kirjoitti:

        No ei laatukalustoa päädy helposti jätteeksi ellei ole ihan totaalisen loppuunajettua. Hinta laskee vain tasolle, jolla uusi omistaja kyllä löytyy. Jo nyt on tarjolla aika edullisia yksilöitä.

        Eikö olekaan HR-jätelavarekkakuormia :-(


      • rekkakuormista kirjoitti:

        Voin mennä noutamaan sen minulle ettei heidän tarvitse vaivautua kuljettamaan sitä sinulle

        Olet liian ystävällinen.


    • afsd5

      "Luontainen kehitys tapahtuu joka tapauksessa ja vanhan liiton kritisoimista moderneista veneistä tulee lopullisesti hyväksyttyä valtavirtaa aika nopeasti."

      Luontainen kehitys johtuu siitä, että purjehdus on kuolemassa. Siitä on tullut karavaanausta.

      Purjeilla on vielä jonkinlainen status, mutta ei mene kauan, kun purjeet korvataan moottorilla. Rikkaat voivat valita liukuvarunkoisten ja uppoumarunkoisten väliltä, köyhemmät valitsevat uppoumarunkoisen.

      Itse purjehdus jää koko ajan enemmän ja enemmän sivuosaan. Tarkoitus on vain päästä perille seuraavaan ihmisjoukkoon.

      • Uuskonsepti

        Eikös koko laiturin veneineen vois hinata aina seuraavan satamaan kimppakyytinä?


      • afsd5

        Paras ratkaisu olisi, kun ihmiset purjehtisivat päivämatkat pienillä köliveneillä, joihin ei mahdu majoittumaan (vaikka Sulkavene) ja vuokraisivat päivän päätteeksi asuntolaivan. Silloin toteutuisi sekä purjehdus että asuminen veden äärellä, mutta paljon järkevämmässä paketissa kuin omassa veneessä.

        http://www.yachtsandyachting.co.uk/wp-content/uploads/media/elan-210-06.jpg


      • Purjehdus ei ole kuolemassa eikä sen valtavirran siirtyminen halveksumasi "karavaanauksen" suuntaan ole mitään kuolemista.


      • Sehän on hyvä uutinen minulle, joka liikun purjeilla myös vastatuuleen ja vältän suosituimpia paikkoja. Miksi minua kiinnostaisi, mitä muut harrastavat jatkossa.


      • Kybäonkunkku
        10-14 kirjoitti:

        Purjehdus ei ole kuolemassa eikä sen valtavirran siirtyminen halveksumasi "karavaanauksen" suuntaan ole mitään kuolemista.

        Karavaanausta ja harratuksen taantumista on kyllä se ettei enää luovita kuten ennen tehtiin. Vai mitä?


      • Kybäonkunkku kirjoitti:

        Karavaanausta ja harratuksen taantumista on kyllä se ettei enää luovita kuten ennen tehtiin. Vai mitä?

        On toki. Riittääpä enemmän koskemattomia paikkoja mulle ja luontokin säästyy.


      • AC50
        Kybäonkunkku kirjoitti:

        Karavaanausta ja harratuksen taantumista on kyllä se ettei enää luovita kuten ennen tehtiin. Vai mitä?

        Juu, nykyisillä Americas Cup veneillä ei todellakaan luovita kuten vanhoilla tehtiin. Vauhtia on nykyisillä luovillakin parhaimmillaan yli 3 kertaa tosituulen verran. https://www.youtube.com/watch?v=7KowBEuSORc
        kohdassa 2:11 luovitaan kyseisellä vauhdilla.
        .
        Eli purjehdus (= urheilulaji) ei todellakaan ole taantumassa, vaan kehittyy todella nopeasti.


      • Kybäonkunkku kirjoitti:

        Karavaanausta ja harratuksen taantumista on kyllä se ettei enää luovita kuten ennen tehtiin. Vai mitä?

        Ei se mitään taantumista ole. Ainoa kelvollinen mittari on purjeveneiden ja niillä liikkuvien ihmisten määrä riippumatta siitä, miten veneitään käyttävät. Ei siinä ainakaan vierassatamien käyttöasteen perusteella ole laskua.


      • SatamastaToiseen
        10-14 kirjoitti:

        Ei se mitään taantumista ole. Ainoa kelvollinen mittari on purjeveneiden ja niillä liikkuvien ihmisten määrä riippumatta siitä, miten veneitään käyttävät. Ei siinä ainakaan vierassatamien käyttöasteen perusteella ole laskua.

        No onko jotain tilastoa siitä mikä veneryhmä täyttää ne vierassatamasi. Ne purjehtijat vai moottoriveneilijät. Jälkimäisen harrastajamäärät on ainakin nousussa.


      • SatamastaToiseen kirjoitti:

        No onko jotain tilastoa siitä mikä veneryhmä täyttää ne vierassatamasi. Ne purjehtijat vai moottoriveneilijät. Jälkimäisen harrastajamäärät on ainakin nousussa.

        Tuskin sitä kukaan on vartavasten tilastoinut, mutta näköhavaintojen perusteella ei ole oikeastaan muutosta moottori- ja purjeveneiden suhteessa.
        En ole kovin vakuuttunut väitteestä, että moottoriveneilyn harrastajamäärät olisivat suuremmin nousussa. Myyntiluvut hämäävät, koska valtaosa myynnistä on kala-/yhteys-/päiväretkiveneitä.

        Näppituntuma on, että matkaveneilyn muotona purjeveneily ei ole mitenkään kuolemassa. Jos määrittelee purjehduksen vain kilpapurjehdukseksi, niin sitten voi käyrä ollakin laskeva. Tosin en ole tästäkään ihan varma; voi olla, että siinäkin kontekstissa pitäisi jakaa erikseen "aktiiviurheilijat", jotka kisaavat tosissaan ja oikeastaan veneilevätkin vain kisatakseen ja sitten matkaveneilijät, jotka käyvät silloin tällöin seuran viikkokisoissa tms. Jälkimmäisten osanottajamäärien yleisesti sanotaan laskeneen, joten on ihan mahdollista, että todellinen kuva on se, että "aktiiviurheilijoita" on entiseen tapaan mutta "harrasteurheilijat" ovat katoavaa kansanperinnettä.

        En oikeastaan seuraa kilpailupuolta itse, mutta väkisin kuulee seuran kokouksissa ja tapahtumissa keskustelua asiasta ja oman seuran kohdalla ainakin vaikutelma on se, että LYS-veneet alkavat olla täysin kadonneet viikkokisoista. Vielä selvemmin näyttävät kadonneen ne, joita kiinnostaa olla järjestelypuolella.


    • POIKANENTYTTÖNEN

      Kaikkihan sen tietävät, että purjehdus nuutuu ja katoaa. Ei tietenkään kokonaan, mutta purjehtijoiden määrä vähenee.

      • tietopojatjatytöt

        sitten vissiin vain osakkeenomistajat ei tiedä että kaikki tietävät


      • siirrytäänpenkkiin

        Kaikkien muidenkin urheilulajien varsinaisten harrastajien määrä on vähentynyt, mutta penkkiurheilijoiden määrä vastaavasti lisääntyy.


    • Sisididosdo

      Veneen valinnassa on paljon tärkeämpiä asioita kuin jotkut kahvat, lieden suojatangot ja punkan laidat. Kaikki nuo on itse lisättävissä pienellä vaivalla jälkikäteen. Tärkeämpää, että veneen hinta, koko, kunto, rakenne ja purjehdusominaisuudet vastaavat omia tarpeita. Veneiden sisustukset ovat pysyneet oleellisesti samanlaisina 80-luvulta lähtien: leveä punkka keulapiikissä ja peräkajuutassa, pitkät salongin sohvat keskellä. Eipä vaikkapa vanhojen Balticien tai HR:ien perän omistajankajuutan tuplavuoteessa sen paremmin paikallaan pysy merenkäynnissä. Joissain 70- ja 80-luvun paateissa saattaa olla yksi meripunkka salongin kaappien tilalla, mutta löytyyhän esim Xp-38:sta putkipunkat peräkajuutoista.

      • noinko.valitsit

        Noilla premisseillä päädyt veneen valinnassa ilman muuta Variantaan. Suurin mahdollinen vene hintaansa, ominaisuuksissakaan ei ole vikaa ja kaiken puuttuvan voi helposti lisätä jälkikäteen.


      • Sisididdoso
        noinko.valitsit kirjoitti:

        Noilla premisseillä päädyt veneen valinnassa ilman muuta Variantaan. Suurin mahdollinen vene hintaansa, ominaisuuksissakaan ei ole vikaa ja kaiken puuttuvan voi helposti lisätä jälkikäteen.

        logiikkasi ei ihan aukea. En kaipaa suurinta mahdollista venettä, eikä Varianta muutenkaan oikein vetoa. Ilmeisesti itsellesi kelpaa mikä tahansa vene jossa on kahvat salongin katossa, liedessä suojatanko ja laidat punkassa.


      • lattialla

        Salongin laidalla kaappien paikalla oleva meripunkka ottaa paljon tilaa sisiustuksesta. Salongin lattia olisi paikka siirrettävälle putkipunkalle. Se olisi myös lähellä veneen keskilinjaa sen lisäksi että se on pituussuunnassa veneen puolivälissä, eli rauhallisimmassa paikassa. Pöydän alla olisi turvassa putoavilta esineiltäkin.


      • noinko.valitsit
        Sisididdoso kirjoitti:

        logiikkasi ei ihan aukea. En kaipaa suurinta mahdollista venettä, eikä Varianta muutenkaan oikein vetoa. Ilmeisesti itsellesi kelpaa mikä tahansa vene jossa on kahvat salongin katossa, liedessä suojatanko ja laidat punkassa.

        Jos logiikka ei aukea, on omassasi jotain vikaa. Ne premissithän olivat: " Tärkeämpää, että veneen hinta, koko, kunto, rakenne ja purjehdusominaisuudet vastaavat omia tarpeita."

        Jos ei Varianta, niin Bavaria Easy sitten, niin on enemmän valinnanvaraa koon suhteen. Hinta on halvin mahdollinen suhteessa kokoon, kunto on uuden veneen kunto, rakenne on todettu kelvolliseksi ja purjehdusominaisuuksiin voi paljon vaikuttaa purjeilla. Miksei siis sytytä, jos ne puuttuvat pikkujutut eivät haittaa?

        Ontuvaa logiikkaa vahvistaa luulo tietää jonkun toisen henkilön premisseistä. Mutta jos se nyt sattuisi kiinnostamaan, venettä ostaessa halusin niiden suojatankojen ja kahvojen olevan paikoillaan kaiken muun ohella. Ja luonnostaan, jos kaikki muu on kohdallaan, ovat ne tangot ja kahvatkin siellä valmiina itsestäänselvyytenä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe