Mikä muuttuu ?

Kuormaautoyrittäjä

Tällainen oli IS lehdessä http://www.iltalehti.fi/politiikka/201706062200189515_pi.shtml Miksi ala muuttuisi vaikka lisää yrittäjiä tulee? Kuormaautoala on ollut jo 50 vuotta vapaassa ja en ole kuullut että yhtään asiakasta olisi tapettu tai että yksikään olisi maksanut 500% enemmän kuin mikä taksa on? Mielestäni tätä on odotettu jo liian kauan, tervetuloa vapaa kilpailua!

22

683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyytikiito

      Taksiala on siitä poikkeava kuin muu kuljetusala, taksitarve tulee akuutisti heti tai määrättynä klo. aikana, asiakas "määrää" aikataulunsa, parturiin, lääkäriin, laivalle, junalle, ym... taksiyrittäjä ei voi antaa aikoja asiakkailleen, kuten esim. parturi, hieroja, kosmetologi ym. tai sorakuorman tilaaja (voi toki tarvita soraa heti, hintaa ei ehkä ehdi kilpailuttaa), junat, bussit, metro, laiva, eikä rekkakaan lähde kuljettamaan yhtä 5 kg pakettia erikseen vaan em. kulkee aikataulutetusti.
      Rahtialalla pitää tietysti yhdistää samaan kuormaan mahdollisimman suuri lasti, jolla saadaan rahdin maksajilta hyvä kate ajolle, vieläpä niin että saadaan meno/paluukuormamaksu, taksi ajaa useimmiten paluun tyhjänä, paluu"kuormaa" on usein mahdotonta saada esim. kyydin päätyttyä johonkin sivukylään/lähiöön.

      Tällainen ei onnistu taksialalla... jos taksi voisi määrätä asiakkailleen kuljetusaikataulun, hintaa toki voisi laskea per"paketti"/asiakas, näin saataisiin koko työpäivälle tasaisesti asiakkaita, tämä ei tietenkään ole mahdollista, joten yksittäin tilattu taksikuljetus maksaa kustannuste3n verran ja pitäisipä siitä jäädä myös palkkaa, kukaan ei ajele taksia huvin vuoksi ...
      Esim. jos taksaa laskettaisiin vaikkapa 50%, vaikka asiakkaiden taksinkäyttö lisääntyisi tällä 10%, kukaan ei kuitenkaan ajele taksilla huvikseen kun se on nyt halpaa, vaan kyllä taksi tilataan edelleen tarpeeseen.
      ...Isu ja kirjoita...

      • Fghhgffv

        Kerrankin asiallinen kommentti. Respect.


      • Uusikaania640hv

        Voi hyvä kyytikiito! Oletko koskaan nähnyt että soraauto ottaa paluukyyti? Vai oletko koskaan nähnyt että konttiauto ottaa palukuorma konttiin? Vai ottaako muuttoauto paluukuorma? No ei todellakin ei! Ja se 5 kg paketti kuormaauto veisi mielellään mutta kun ihmiskuljetustaksit ovat vienet sen mahdollisuuden meiltä niin ei ole mitä vie! On todellakin hyvä uutinen että taksiala vapautuu niin me raskasyrittäjät päästään takseja ostamaan.


      • Kyytikiito

        Tervetuloa... että oikein useamman meinaat laittaa.
        Jos meinaat taksilla lyödä rahoiksi, pitää alan vapauduttua tehdä entistä pitempää päivää, tai siis auton on oltava yötäpäivää "radalla".
        Kuten sanoin taksi ei voi antaa asiakkaille ajoaikoja, vaan asiakas tarvitsee taksin heti tai oman aikataulunsa mukaan.
        Jos taksi voisi antaa asiakkailleen aikoja kuten parturi ym. yritys, voisi taksaa alentaa kun kalenterissa olisi seuraavankin päivän ajotilauslista "täynnä".
        Ajoja voi olla hetkellisesti ruuhkaksi asti, yhdellä autolla et ehdi määräänsä enempää, sitten tulee se hiljainen hetki, tällöinkin kannattaa olla päivystämässä.
        Leipä tulee olemaan entistä tiukemmassa taksialalla.
        Itse ole ollut taksiyrittäjänä yli 37 vuotta, eläneeksi on tullut, mutta rikastumaan ei ole päässyt.
        Tämä on se ero muuhun kuljetustoimintaan verrattuna. ellei saa jostain tarjouskilpailutuksesta kokopäiväksi aikataulutettua ajoa, esim. koulu/päiväkotilasten kuljetukset ym (näissä kuljetuksissa on alkolukko pakollinen).
        Jos aiot pitää palkkakuljettajaa, pitää sen auton olla radalla vieläkin ahkerampaan, yksin tuskin jaksat kovinkaan pitkään olla ajossa aina.
        Tottakai kilpailu kiristyy kun alalle tulee uusia innokkaita yrittäjiä, niitä tulee uuden taksilain salliman matalan alalletulokynnyksen vuoksi varmasti aivan likaa, tästä seuraa se ettei kaikille riitä tienestiä, suuri osa lopettaa 1-2 vuoden kuluttua, tämän jälkeen käy niinkuin ruotsissa ja kaikissa vapaututetuissa maissa, maaseudulla takseja ei ole ollenkaan ja kaupungeissakin taksien määrä putoaa alle nykyisen.
        Suomessa on tällä hetkellä pohjoismaiden tihein taksimäärä asukaslukuun suhteutettuna ja halvin taksa.
        Jokainen voi päätellä millainen kaaos taksiuudistus tuo alalle, ilman kiinteästi autoon asennettavia taksamittareita harmaa taksiyrittäminen tulee mahdolliseksi.
        Em. asiat eivät välttämättä ole asiakkaan, yhteiskunnan eikä koko alan etu.
        ...Istu ja kirjoita...


      • voihyvä
        Kyytikiito kirjoitti:

        Tervetuloa... että oikein useamman meinaat laittaa.
        Jos meinaat taksilla lyödä rahoiksi, pitää alan vapauduttua tehdä entistä pitempää päivää, tai siis auton on oltava yötäpäivää "radalla".
        Kuten sanoin taksi ei voi antaa asiakkaille ajoaikoja, vaan asiakas tarvitsee taksin heti tai oman aikataulunsa mukaan.
        Jos taksi voisi antaa asiakkailleen aikoja kuten parturi ym. yritys, voisi taksaa alentaa kun kalenterissa olisi seuraavankin päivän ajotilauslista "täynnä".
        Ajoja voi olla hetkellisesti ruuhkaksi asti, yhdellä autolla et ehdi määräänsä enempää, sitten tulee se hiljainen hetki, tällöinkin kannattaa olla päivystämässä.
        Leipä tulee olemaan entistä tiukemmassa taksialalla.
        Itse ole ollut taksiyrittäjänä yli 37 vuotta, eläneeksi on tullut, mutta rikastumaan ei ole päässyt.
        Tämä on se ero muuhun kuljetustoimintaan verrattuna. ellei saa jostain tarjouskilpailutuksesta kokopäiväksi aikataulutettua ajoa, esim. koulu/päiväkotilasten kuljetukset ym (näissä kuljetuksissa on alkolukko pakollinen).
        Jos aiot pitää palkkakuljettajaa, pitää sen auton olla radalla vieläkin ahkerampaan, yksin tuskin jaksat kovinkaan pitkään olla ajossa aina.
        Tottakai kilpailu kiristyy kun alalle tulee uusia innokkaita yrittäjiä, niitä tulee uuden taksilain salliman matalan alalletulokynnyksen vuoksi varmasti aivan likaa, tästä seuraa se ettei kaikille riitä tienestiä, suuri osa lopettaa 1-2 vuoden kuluttua, tämän jälkeen käy niinkuin ruotsissa ja kaikissa vapaututetuissa maissa, maaseudulla takseja ei ole ollenkaan ja kaupungeissakin taksien määrä putoaa alle nykyisen.
        Suomessa on tällä hetkellä pohjoismaiden tihein taksimäärä asukaslukuun suhteutettuna ja halvin taksa.
        Jokainen voi päätellä millainen kaaos taksiuudistus tuo alalle, ilman kiinteästi autoon asennettavia taksamittareita harmaa taksiyrittäminen tulee mahdolliseksi.
        Em. asiat eivät välttämättä ole asiakkaan, yhteiskunnan eikä koko alan etu.
        ...Istu ja kirjoita...

        Vai en jaksa ajaa pitkään? Miten sinä sitten olet jaksanut ajaa 37 vuotta? Se riittää minulle silloin olen jo eläkkeellä.


      • Kyytikiito

        Olen pysynyt onneksi terveenä, ajossa on toki oltu kuumeessa ym. kausisairauksissa.
        Usein kuulee kuinka palkkatyöläiset hakevat saikkua pikkuflunssaan, etenkin maananataisin...
        Toivottavasti pysyt terveenä...


      • voihyvä
        Kyytikiito kirjoitti:

        Olen pysynyt onneksi terveenä, ajossa on toki oltu kuumeessa ym. kausisairauksissa.
        Usein kuulee kuinka palkkatyöläiset hakevat saikkua pikkuflunssaan, etenkin maananataisin...
        Toivottavasti pysyt terveenä...

        Olen terve kuin pukki joten minusta tulee varmaan hyvä taksi isäntä. Ja minulla on jopa raha ostaa uusia autoja taksiliikenteeseen ei toki Mersuja vaan toimivia autoja jotka ovat liikenteessä eikä Vehon korjaamolla.


    • Ygoknce

      Vapaa kilpailu ja hinnoittelu ei aina toimi halutulla tavalla eli hintoja laskien .hyvinä esimerkkeinä esim katsastustoiminta ja sähkölaitosten muuttuminen markkinavetoisiksi. Tuli uusia rahastuskeinona mm. Päästömittaukset ja sähkön siirtokorvaukset caruna sotkuineen. Ja sähkön markkinahinta on muuten 2,4 kertainen 20v, takaiseen. Joten olen hieman skeptinen. Toivotaan kuitenkin parasta.

    • hannu121

      Pimeät taksit tulevat joten hinnat laskee.Nykyiset taksit vähenevät.
      Kovanen sun muut isot pärjäävät valtion avustuksella ala-arvoisella palkalla.
      Työttömiä tulee lisää valtio verokertymä vähenee ja ostovoima taas heikentyy vähäsen.
      Aluksi voi tulla jotain ylilyötejä.Parit raiskaukset ja ryöstöt joku saattaa kuollakkin rapatessa roiskuu.
      Sitten luodaan vähän sääntöjä niin nämäkin pienet tulot saadaan suunnattua vain muutamien taskuun.
      Tulevaisuuden nälkäiset taksit, kun eivät pysty elämään noilla tuloilla on taas sossussa ruuhkaa.

    • Semuuttuu

      Perimmäinen tarkoitus on ajaa liitot alas jotta työnantaja saisi kyykyttää vapaasti ja teettää työt sillä kuka halvimmalla suostuu
      Liitoissakin olisi parantamisen varaa. Ne ovat muuttuneet hiljalleen isopalkkaisten liittojohtajien tienestipaikoiksi.
      Ilman liittoja työntekjä on kuitenkin ongelmissa.

      • yhteistyötä

        Ei muutu mikään. Lisää porukkaa konkurssiin. Keskustapuolue yrittää poistaa kaiken sosialismin tästä maasta. Talkootyötä sitten tulevaisuudessa. Ja köyhät aittaan asumaan.


      • anderssonn

        "Perimmäinen tarkoitus on ajaa liitot alas jotta työnantaja saisi kyykyttää vapaasti "
        etkö tiedä että näinhän se on nytkin, ei taksialalla ole yleissitovaa työehtosopimusta!


      • veio4
        anderssonn kirjoitti:

        "Perimmäinen tarkoitus on ajaa liitot alas jotta työnantaja saisi kyykyttää vapaasti "
        etkö tiedä että näinhän se on nytkin, ei taksialalla ole yleissitovaa työehtosopimusta!

        https://www.akt.fi/edunvalvonta/tyoehtosopimukset/kuorma-autoala/tyoehtosopimus/Työehtosopimus 1.2.2017 - 31.1.2021 (31.1.2020) pdf:nä >> ... Tämä työehtosopimus sitoo allekirjoittaneita liittoja ja niiden alayhdistyksiä sekä niitä työnantajia ...


    • JyvätAkanoista

      Taksinajo on yrittämistä, jolla pitäisi elää. Maallikko ei tiedä, mitkä menot taksiyrittäjällä on ja aina pitää olla rahaa sisällä, millä maksaa kulut ja kaiken päälle vielä elättää itsensä. Tällä hetkellä taksa on niin pieni, että sillä nipin napin tulee tpoimeen tekemällä ylipitkää päivää.

      Jos joku kuvittelee, että taksat halpenee, saa sitä kuvitella. Totuus on, että pärjätäkseen alalla automäärän ainakin alkuun kasvaessa hurjasti, on taksaa nostettava, jos mielii selvitä velvotteistaan. Hienoa, että tulevaisuudessa saamme laittaa taksamme sellaiselle tasolle, että pärjää, eikä enää ole pakko päivystää "varmuuden vuoksi", jos joku sattuisi kyytiä tarvitsemaan.

      Joku saa tietysti halventaa taksaansa, jos haluaa. Postilaatikko käy ahkeraan ja laskuja tulee, sitten katsoo taksan halventaja, riittääkö raha, vai loppuuko homma. Poistuu turhan haihattelijat ja jäljelle jää asiansa hoitavat. Näin se on käynyt joka paikassa, missä taksi on vapautettu, Suomi ei mitenkään poikkea linjasta, päinvastoin, meillä on EU:n suurimmat kustannukset.... Edes palkalliset kuljettajat eivät ymmärrä alan kulurakennetta, luullen, että kaikki ajettu mani jää sen työnantajan taskuun. E-hei, työnantajan taskuissa on useitä käsiä, jotka pyytävät osansa ja ne summat vaan suurenevat....

      • yhdentähdenrenki

        ymmärrän joskus käy tuuri ettei aurinko paista risukasaan tsemppiä


    • ewstywwwwwww

      Kuorma-auto alallakin on isot yrittäjät, sanelevat hinnat ja muilla ei ole sijaa siihen väliin.

    • ViidenTähdenUber_

      Kuulin juuri luotettavalta taholta että liikennekaari hanke perutaan hallitus sekoiluiden takia. Mikään siis ei tule muuttumaan. Soteakaan ei tule. Varma tieto.

      • PanuT

        Minä kuulin saman luotettavasta lähteestä.


    • Kokemusta_piisaa

      ... ja sittenkö heräsit? Oliskin noin mutta ei ole ...

    • Eiolisikekkosenaikana

      Ihan seko touhua. Ovat laittaneet tämän maan asiat ihan sekaisin. Soutaa, huopaa, vailla mitään perusteellista päämäärää. Pimeät uberi ajelee, rikolliset saavat vankeuden sijaan ehdollista, paperittomat ja laittomasti maassa olijat saavat toimeentulotukea 500€/kk puhtaana käteen.

      • Uusiscania640hv

        Miksi taksisuharit ovat nyt niin kiihtyneitä? Vaihtakaa rosla kuormaautoksi ja teilläkin menee hyvin kuten meillä nyt!


    • Yksi_Näkemys

      Suurin osa näistä on p-puhetta. .. Tosiasia on eduskuntamme päätös ja sitten mennään, mä käyn sun kukkarolla ja sä mun ilman mitään turhia välikäsiä - vai miten meinasit?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3910
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      604
      3717
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3702
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2351
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      63
      2291
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      327
      1988
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1967
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1806
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1479
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1372
    Aihe