Pitääkö kutsua sähkömies tsekkaan

sähkömiestäkö_tarvii

Kun keittiössä pistin tavalliseen iltaiseen tapaani vedenkeittimen päälle, poksahti sulake ja pieni siinä sitten jääkaappi, mikro ja kahvinkeitin, kaikki mitä keittiössä on pistorasioihin kytketty.
Vanhan malliset sulakkeet, sattui olemaan yksi varasulake, joten vaihdoin, ja kun laitoin sulakkeen kiinni äännähti mikroaaltouuni, eli se oli ainakin kunnossa (samaan pistorasiaan kytketty kuin vedenkeitin), kokeilin myös kahvinkeitintä eli laiton virran päälle, ok, jääkaappi ok. Sitten kokeilin sitä vedenkeitintä, ja taas poksahti sulake. No, nyt ei ollut enää varasulakkeita, joten jääkaapin takia jouduin vaihtamaan pesukonesulakkeen tähän poksahtaneen tilalle.

Mutta siis, näin naisen järjellä ajattelisin, että vika on vedenkeittimessä - kummallakin poksahduskerralla valo välähti mielestäni vedenkeittimen alustalla. Mikro ja kahvinkeitin siis tähän samaan pistorasiaan kytkettyjä ja kumpaankin ainakin virta moitteitta tuli.
Pitääkö tässä nyt kuitenkin kutsua sähkömies katsomaan se pistorasia, että se on kunnossa, vai voiko luottaa että vika oli vedenkeittimessä. Vanha keitin, muistaakseni 2000 alussa ostettu, päivittäin käytössä, joten... Kerrostalo, vuokralla asuja.

11

1916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Savunhälvettyä

      Todennäköisesti vedenkeitin rikki. Voit varmaan kokella kahvinkeitintä siinä vedenkeittimen pistorasiassa ?

      • tehty_Jo

        Ystävä rakas, kun juuri kirjoitin kokeilleeni eli pistin kahvinkeittimeen virran, samassa pistorasian pistokkeessa kytkettynä kuin missä vedenkeitin oli.


      • RobottiAsentaaSähköt

        Vika voi olla yksinkertaisesti ylikuormitus. Mikroaaltouunin teho ehkä 800W , kahvinkeitin 1200W, vedenkeitin jopa 2000W, jääkaappi ehkä 30...250W. 10A sulakkeella maksimikuorma on 2300W ja 16A noin 3600W. Mikrouuni ottaa usein lisäksi ns. loisvirtaa 800W uuni saattaa yksinään tarvita jopa 6A.


      • RobottiAsentaaSähköt

        Sähköasioista tietämättömille: tuo loisvirta on eräänlaista vaihtovirtaverkoissa esiintyvää värähtelyä. Tavallinen kWh-kulutusmittari ei sitä mittaa, mutta sulakkeet tuntevat loisvirran ja reagoivat myös siihen aivan kuin tavalliseen ylikuormitukseen. Minulla on loisvirtamittari ja olen huomannut esim. loistelamput kuluttavat enemmän loistehoa kuin pätötehoa.


      • Et sitten millään kerro miten mittaat itse keksimääsi suuretta?


      • NickNailer

        Itse mitatessa kyseessä on sähkönlaatumittari, esim. Fluke-1730.

        Jos talossa on älysähkömittari, niin sekin mittaa myös loistehoa.

        Loistehoa voi kompensoida, mutta se lienee alkuperäiselle kysyjälle epärelevantti tieto.

        Vedenkeittimen kuorma on resistiivinen.


        Arvaan, että vedenkettimen eristys on lämmön vaikuituksesta rikki, ja se pitää vaihtaa. Sähkömiehen tuntihinta on noin 60 euroa matkakulut, joten kannattaa ostaa uusi vedenkeitin.

        Välittäjä_LKV voisi oleellisesti lisätä tietojaan käymällä lukion fysiikan tai amamttikoulun sähköopin alkeiskurssin.


      • en.minäkään.tiedä
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Et sitten millään kerro miten mittaat itse keksimääsi suuretta?

        Harva tuo ilmi tietämättömyytensä mutta "Välittäjä_LKV" on siinä asiassa rehellinen.


      • sähkömiestäkö_tarvii
        RobottiAsentaaSähköt kirjoitti:

        Vika voi olla yksinkertaisesti ylikuormitus. Mikroaaltouunin teho ehkä 800W , kahvinkeitin 1200W, vedenkeitin jopa 2000W, jääkaappi ehkä 30...250W. 10A sulakkeella maksimikuorma on 2300W ja 16A noin 3600W. Mikrouuni ottaa usein lisäksi ns. loisvirtaa 800W uuni saattaa yksinään tarvita jopa 6A.

        No, tota, tässäpä eivät kaikki olleet yhtä aikaa päällä. Ainoa joka oli päällä, jossa oli siis virtaa vaikka johto olisin muissakin ollut pistokkeessa, oli vedenkeitin.

        Kyllä nämä ovat muulloinkin olleet yks kerrallaan päällä.


      • tehovirta
        NickNailer kirjoitti:

        Itse mitatessa kyseessä on sähkönlaatumittari, esim. Fluke-1730.

        Jos talossa on älysähkömittari, niin sekin mittaa myös loistehoa.

        Loistehoa voi kompensoida, mutta se lienee alkuperäiselle kysyjälle epärelevantti tieto.

        Vedenkeittimen kuorma on resistiivinen.


        Arvaan, että vedenkettimen eristys on lämmön vaikuituksesta rikki, ja se pitää vaihtaa. Sähkömiehen tuntihinta on noin 60 euroa matkakulut, joten kannattaa ostaa uusi vedenkeitin.

        Välittäjä_LKV voisi oleellisesti lisätä tietojaan käymällä lukion fysiikan tai amamttikoulun sähköopin alkeiskurssin.

        "Välittäjä_LKV voisi oleellisesti lisätä tietojaan käymällä lukion fysiikan tai amamttikoulun sähköopin alkeiskurssin.
        "

        Kaipa tuo Valittaja_LKV tarttui tuohon termiin "loisvirta", sitä meinasi "itse keksityllä suureella" ja sen mittaamisella. Kyseessähän on siis loisteho.


    • sähköremppaaodotellessa

      Mulla poksuu sulakkeet tämän tästä keittiössä. Onneksi on jaettu niin ettei jääkappi mene siinä porukassa pimeäksi. Tämä on vanha talo, 6A sulake siinä kohtaa. Keittiössä on jääkaappipakastin induktioliesi, uuni, mikro, astianpesukone, kahvinkeitin, vedenkeitin, leivänpaahdin, matkaradio.
      1956 on ollut hiukan vähemmän sähkövempaimia keittiössä kuin nyt.
      Mikään laite meillä ei ole rikki.

      Aikaisemmassa asunnossa asuin 25 vuotta enkä kertaakaan vaihtanut sulaketta.

    • Ip68

      Jos noin monta laitetta samassa pistorasiassa yhden 10a sulakkeen takan on todenäköistä että sulake palaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe