Erotako vai ei?

RakkaudenLoppuko

Hei!
Minulla on elämässäni ja parisuhteessani aika isoja solmuja. Kirjoitan tänne, jotta saisin jotain apua ja tukea tilanteen ratkaisemiseen, tarvittaessa voimia eron hakemiseen. Kiitos jo etukäteen sinulle, joka jaksat lukea vuodatukseni.

Ongelmmme alkoivat ensimmäisen lapsemme syntymän myötä. Ensin se oli se tavallinen tarina, seksi väheni raskaassa elämäntilanteessa ja mieheni kärsi siitä syvästi. Hän koki ongelman erityisen raskaasti toisen lapsemme syntymän jälkeen. Elämämme täyttyi riidoista, kun mieheni purki tilanteesta johtuvaa ahdistustaan minuun. Riidat muuttuivat yhä aggressiivisimmiksi ja minun oli hyvin vaikea toipua niistä. Koin syvää epäoikeudenmukaisuutta, sillä itse koitin joka päivä tuoda suhteeseemme lämpöä ja valoa, myös sitä seksuaalista energiaa voimavarojeni mukaan. Lisäksi annoin miehelleni vapauden purkaa paineitaan etukäteen sovitusti myös muiden naisten kanssa. Se oli minulta suuri uhraus ja viimeinen oljenkorsi umpikujalta tuntuvassa tilanteessa.

Vuosien mittaan elämäni on täyttynyt syyllistämisestä, jota mieheni on kohdistanut minuun säännöllisesti. Syyllistämisen aihe on muuttunut tilanteen mukaan: Alun seksienergiattomuudesta se vaihtui mieheni lisääntyneen vapauden mukana siihen, että en tukenut häntä tarpeeksi ulkopuolisen seuran hakemisessa (kun seuraa ei aina helposti löytynyt). En meinannut uskoa korviani, että hän saattoi asettaa minut vastuulliseksi myös siitä. Sittemmin syytökset ovat vaihtuneet koskemaan luottamuspulaa sekä haluttomuuttani olla avoin. Myös tämä jälkimmäisin syytös on ollut minulle erittäin vaikea pala ymmärtää.
Sitten on se luottamuspula. Jatkuvat, repivät riidat minuun kohdistuvine syytöksineen sekä se, että mieheni kävi säännöllisesti ”naisissa”, (vaikkakin luvalla, mutta toisaalta hänkin tiesi, että en nauttinut tilanteesta, vaan annoin luvan, koska ”ostin” sillä hieman lisää riidattomia, harmonisia päiviä) etäännyttivät minua hänestä. Antauduin seksiviestittelysuhteeseen miehen kanssa, josta en välittänyt hitusen vertaa, ja jonka kanssa en olisi ikipäivänä harrastanut seksiä oikeasti. Miksi tein niin? Se on hyvä kysymys, johon en osaa täysin vastata. Jälkeenpäin häpeän tilannetta ja olen siitä syvästi pahoillani. Toisaalta, lopetin itse viestittelyn jo ennen sen tultua ilmi. Ja toisaalta, olin elänyt pitkään suhteessa, jossa minua säännöllisesti arvosteltiin erittäin kovasanaisesti – ei ole liioiteltua puhua jopa henkisestä väkivallasta. Siinä tilanteessa ei montaa ystävällistä sanaa tarvittu, eikä ollut juurikaan väliä, kuka minulle ne sanoi, olin hyvin hedelmällistä maaperää ottamaan sanat auliisti vastaan, ja lisäämään tulta pesään kuullakseni niitä lisää. Tässä tilanteessa lausuja sattui olemaan seksuaalisesti jopa luotaantyöntävä mies, jonka sydän kuitenkin sykki lämpöä. En halunnut koskea häneen fyysisesti, halusin vain kuulla hänen sanansa.

Tiedän, että mieheni laajentaa luottamuspulasyytökset koskemaan myös muita asioita. Harrastimme kerran parinvaihtoa yhden pariskunnan kanssa, ja olin ilman kortsua miehen kanssa, vaikka kortsun käyttö oli sääntö. Enkä kertonut, koska tiesin kertomisen nostattavan jälleen hirveän myrskyn, vaikka olin hyvin vakuuttunut siitä, että mitään terveydellistä riskiä kortsun käyttämättä jättämiseen ei liittynyt. Asia tuli ilmi ja myrsky nousi. Pyytelin tätäkin tapahtumaa toistuvasti anteeksi mieheltäni, ja olin (olen) siitä aidosti pahoillani. Olin ajattelematon, ja olisihan minun pitänyt kertoa. Näin kuitenkin kävi.

Nyt olemme tilanteessa, että nämä luottamuspula- ja avoimuuden puute syytökset jatkuvat edelleen säännöllisenä osana arkeani. Välillä voi mennä pari viikkoa, että en kuule, mutta sitten taas räjähtää. Kun olin unohtanut puhelimeni eräänä työpäivänä kotiin, mieheni oli käynyt tutkimassa sen. Mitään löytämättä, koska kuten sanottu, päätin aiemman viestittelysuhteeni aikoinaan itse, sen jälkeen ei ole mitään ollut. Olen piakkoin lähdössä työmatkalle, johon liittyy illallinen paikallisten miespuolisten kollegojen kanssa. Kerroin illallisesta miehelleni. Hän vaati illallista koskevia viestejä nähtäväksi, mutta en antanut. Syynä ei ole se, että minulla olisi jotain salattavaa, vaan se, että minusta minunkin nöyryyttämiselläni ja kontrolloinnillani menee jokin raja. Olen rakastanut, suhtautunut mieheeni lämmöllä, ymmärtäväisyydellä ja lempeydellä päivittäin yhdeksän vuotta kestäneen suhteemme ajan. Olen pyrkinyt unohtamaan riidat ja antaman virheet anteeksi, keskittynyt tietoisesti suhteessamme olevaan hyvään. Hän ei suostu suhtautumaan samoin minun tekemiini virheisiin, vaan tuntuu olevan sitä mieltä, että nöyryyttämiseni saa jatkua ja olen sen omilla toimillani ansainnut.

Kysymykseni kuuluu: Mitä teen? Olen syvästi onneton ja jaksamiseni äärirajoilla.

26

652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sairastaporukkaa

      Huh onpas teillä suhde? Eihän tuollaista jaksa kukaan. Jos tietoisesti käytätte vierasta molemmat olipa nuo mitä tahansa. Sitten vielä elätte luottamus pulassa. Ei hyvälle kuullosta. Kuka vielä noin kauan jaksaa olla toisen syytösten edessä muka isompi rikollinen kuin toinen on. Ja kuitenkin tietoisesti seukkaatte muita. Näkee kyllä ettet ole terve. Vielä lapsiakin mukana. Mahtavaa esimerkkiä annatte niille? Äläkä nyt väännä ne ei ole sokeita eikä kuuroja. Aivan sairasta suhteilua teillä parisuhteessa ja vielä opetatte sen lapsille. Kauhea kilpailu kumman pitää tunnustaa tekonsa ja sen miten sen tekee ja vielä riitelee siitä. Sairasta porukkaa olette jos teillä perhe elämä tuollaista.

    • wopeiödöödköed

      parisuhteita on erilaisia. keinoja nykytilanteessa
      a. hommaatkaa maksullisia tai tuttuja maksuttomia lastenhoitajia ja menette vklopuksi johonkin hoitamaan parisuhdetta. kaupunkiloma, kypylä, laskettelu jne. mikä vaan hyvälle tuntuu. puhukaa ja kosketelkaa toisianne
      b. parisuhdeterapeutit? niihin en usko, niitäkin on.
      c. onko mahdollista nollata tilannetta. annatte toisillenne anteeksi ja aloitatte ikäänkuin alusta.

      joka tapauksessa vaatii hermoja ja halua olla yhdessä.

    • Hjkchjl

      Aja päin rekkaa kyl se sit tajuaa

    • Puutteellisin

      Keskityt suhteessanne olevaan hyvään. Voisitko kirjoittaa ne tänne, jotta saataisiin kokonaiskuva suhteenne tilasta?

    • HyvääOn

      Hyvää meillä on yhteinen huumori, toistemme tukeminen ja sparraus työasioissa, intohimo, joka on taas vauva-aikojen jälkeen palaillut paremmin kuvioon. Mieheni on huipputyyppi monella muulla, paitsi äsken kuvaamallani tavalla.

    • Vainyksimahdollisuus

      Samanlaisia tarinoita lie paljon, yksi yhteinen nimittäjä: SEKSI
      Seksi on parisuhteen liima. Mot.
      Suhteenne on pitkään ollut epänormaali ja tiensä päässä.
      Resepti väistämättömään tuhoon on selvä: Jos jompikumpi osapuoli ei saa riittävästi seksiä parisuhteessa, sitä haetaan muualta. Epänormaali ja epätoivoinen suhteen korjausyritys vieraiden ihmisten kanssa harrastetulla seksillä tuhosi luottamuksen.

      Itselläni oli täysin vastaavanlainen asetelma, lopun syyttelyitä myöten. Ainoana erona meillä ettei kumpikaan koskaan pettänyt toisen luottamusta käymällä vieraissa.
      Nyt, kun uusi suhde kukoistaa ja seksiäkin on taas normaalisti, ei mitään ongelmaa.
      Olen kuulema huipputyyppi niin henkisesti kuin seksuaalisesti.
      Tiedän että syyttely ja riitely satuttaa, niin satuttaa seksittömyyskin.
      Nyt joku kukkahattusuvakkifemakko alkaa höpistä jotain itsekkyydestä. Kyllä, olen sen verran itsekäs paskiainen että odotan suhteessani toimivaa seksielämää.
      Jos homma tökkii, pitää asioille kyetä tekemään jotain. Asiallisen keskustelun kautta päädytään yleensä ratkaisuun joka miellyttää molempia osapuolia.

      Aloittajalle: Eroa, olette tuhonneet liittonne ajat sitten.

      • Yujkf

        Laita se kukkahattu pilin päähän ja runkkaa siihen. Saat vihasi purettua. Kyllä se siitä.


      • R4fsc

        Mun mies oli kanssa itsekäs paskiainen ja vaati seksiä jonkin ajan päästä synnytyksen jälkeen. Yritin selittää että kuvittele sitä että olet työntänyt sisältäsi kolmen kilon lihamöhkäleen veren ja liman kanssa ulos itsestäsi. Ja sitten mies tulee ja vaatii päästä tunkeutumaan siihen samaan paikkaan vaikka ompeleet eivät ole parantuneet.
        Ei se ymmärtänyt. Ero tuli. Ei vaikka oli kyse sen omasta lapsesta.


      • mikäonn
        Yujkf kirjoitti:

        Laita se kukkahattu pilin päähän ja runkkaa siihen. Saat vihasi purettua. Kyllä se siitä.

        Hakkaa munasi ruhjeille ja sekstaile sen jälkeen himokkaan naisen kanssa vapaasti. Kyllä se siitä saattaa valjeta, miksei naiselle seksi synnytyksen jälkeen maistu.


      • Pärse

        Miksi se synnyttäminen sitten maistuu??? Ihme juttu...


      • Pörisä

        Sitäpä siinä saa ihmetellä.


      • Sikamiespossu

        Anteeksi tyttöset hupakot, taisi mennä tunteisiin tsih tirsk :D


      • Jikgr
        Sikamiespossu kirjoitti:

        Anteeksi tyttöset hupakot, taisi mennä tunteisiin tsih tirsk :D

        Haista kuule paska. Teillä miehillähän se tunteisiin aina menee. Kun äityli ei anna seksiä niin pieni poika tuntee olonsa hylätyksi, nyyh nyyh nyyh!
        Sitten täytyy hakea sitä ''rakkautta'' muualta. Eikös se näin mene.


      • Kolikontoinenpuoli

        Huh, mitä suhdesoppaa. Kääntäen kysyn: jos naisen käy tekemään mieli seksiä synnytyksestä toivuttuaan, mutta mies ei enää halua, onko ok jos nainen hakee eroa vedoten seksin vähyyteen?


      • Kolikkomiehenkörri

        No voi nyt sentään, menikö taas tampaxit nekkuun vai joko se logiikka alkoi vihdoin pelaamaan? Epäilen vahvasti ekaa vaihtoehtoa. Tässä taas nähdään femakon tasa-arvohöpinät, ei niin pienintäkään johdonmukaisuutta. Ok, mä en leiki enää teidän kanssanne, pitäkää tulppanne mä meen toiseen hiekkalaatikkoon.


    • mikäonn

      Miehesi on itsekäs omaa persläpeään ajatteleva paskiainen. Siis sanomattikin on selvää, että miehellä on vähintään kaksi vakavaa persoonallisuushäiriötä. Tuollainen käytös on kaukana normaalista. Kuten sekin, että olet sietänyt sitä niin kauan.... Eroat ehdottomasti jos yhtään rakastat ja arvostat itseäsi. Eroa pian, sillä loppukin itsekunnioituksesi on vaarassa kadota.

    • Hei RakkaudenLoppuko.

      Nimimerkissäsi puhutaan rakkaudesta. Tarinassasi ei mielestäni siitä puhuta. Aggressio, uhkailu, seksuaalisuuden käyttäminen kumppania vastaan tai kaupantekovälineenä, nöyryttäminen ja kontrollointi eivät ole rakkautta vaan vallankäyttöä, joka rikkoo rakkauden ja kunnioittamisen.

      Minulle tuli viestistäsi mieleen, että tarvitset apua. Mikä taho se voisi olla, en osaa suoraan neuvoa, mutta oman kotikuntasi sivuilta varmasti löydät jonkun palveluohjauksen keskusteluavun pariin. Mainitsit olevasi töissä, myös työterveyspsykologi voi auttaa alkuun. Tarvitset tukea nähdäksesi, missä kierteessä elämäsi on ja miten siitä pääsee irti, kohti terveempää elämää ja aitoa hyvinvointia


      Merja, diakoni

      • Terveisinpsykologi

        Mene puhumaan työterveyspsykologille. Hän kertoo asiasi esimiehelle. Ja parille kaverilleen. Ja työterveyshuollon muulle henkilökunnalle.


    • Samankokenutseminäki

      Vaihtoehtoja on kaksi. Jäädä tai erota. Jälkimmäiseen et pysty. Olisit jo pystynyt jos voisit. Et voi muuttaa miestä eikä suhteenne muutu vaikka tekisit mitä. Ette sopineet yhteen ja osanneet erota. Se johti tuohon. Itseäsi voit muuttaa. Hae ammattiapua eroamiseen tai sen hyväksymiseen että suhde on sellainen mitä et halunnut. Molemmat johtavat parempaan oloon. Pelkään ettet kykene siihen ja jäät roikkumaan mieheen. Viestisi tänne on epätoivoinen yritys roikkua. Tästä seuraa onneton loppuikä teille molemmille tai kunnes miehesi löytää uuden rakkauden ja jättää sinut. Sitä tuollaisessa suhteessa kaikki haluavat sisimmässään. Siinä mielessä suhteenne on pilalla pysyvästi. Siksi neuvon, että keskity kaikkeen muuhun elämässäsi ja liiku paljon omissa menoissa. Miehen reaktioiden antamatta estää. Kun muista ihmisistä ja asioista tulee tärkeinpiä kestät paremmin mitä tarvitsee. Sillä helppoa teillä ei tule ikinä olemaan. Tiedäthän että eronneena saisit paremman sitten joskus? Paremman sinulle kuin se jonka kanssa kirjoitit ja paremman sinulle kuin miehesi. Hänkin tietää sen. Sellaisen joka saa sinut rakastumaan ja elämään onnessa. Kaikki on kiinni vain sinusta itsestäsi. Sinä päätät miten elät ja kenen kanssa olet.

    • rajatonmies

      Miehesi ei osaa eikä ymmärrä ajatella asioita sinun kannaltasi. Sinä olet kumppani miehellesi, mutta hän ei sinulle. Olet käytännössä yksin, ja miehesi on sinua vastaan, ja sinä yrität jotenkin olla myös hänenkin puolellaan.

      Terveessä suhteessa on hyvä asettua välillä toisen puolelle ja nähdä asioita hänen kannaltaan, mutta jos kumppani ei yksinkertaisesti tee samoin, niin silloin sitä toimii vain hänen ehdoillaan. Ja siinä tilanteessa se mitä itse on, oma identiteetti ja oma hyvinvointi kärsivät. Eikä se tilanne siitä mihinkään muutu toisenkaan yhdeksän vuoden aikana.

      Ehkä alkujaankin olisit voinut toimia eri tavalla ja säilyttää oman energiasi jos miehesi olisi ollut sinulle todellinen ja toimiva kumppani?

      Mitä ero toisi sinulle? Mitä aikaisemmin eroat, sitä aikaisemmin olet vapaa. Vapaus voi myös tietysti olla vaikeaa, mutta se antaa sinulle esimerkiksi mahdollisuuden etsiä terveempi ja ymmärtäväisempi kumppani. Lisäksi, kun sinun ei tarvitsisi enää elää miehesi ehdoilla, saisit sen osan energiastasi takaisin itsellesi, jonka olet hänelle koko ajan antanut.

      • olispatommosiaenemmänkin

        Tämä oli hieno ja fiksusti ajateltu kommentti. Huonossa suhteessa vaan helpolla turtuu ja alkaa ajatella, että muutkin on sellaisia tai niinkuin joku sanoi niin sitten tulee jotain uusia ongelmia päihteet, väkivalta jne.


    • qpöööpö

      Ette ainakaan voi jatkaa liittoa sellaisena kuin se on nyt. Tarvitsette hoitoa, apua. Tulee sitten ero tai ei, niin terapiaa tarvitsette molemmat. Teiltä on unohtunut, mitä normaali onnellinen elämä ja parisuhde pitää sisällään.

    • ghjghjkop

      Ei tossa oo kuin yksi vaihtoehto eroo ja nopeesti ,ei too oo normi elämää.

    • Puurotjavellitkin

      No nyt on puurot ja vellit sekaisin teillä. Eihän tuossa ole mitään logiikkaa. Teillä avoin suhde kun voi purkaa stressiä ulkopuolisen kanssa ja vielä luvan kanssa. No sitten mies ei luota sinuun kun saat " kutsun" siis nyt ihan oikeasti miten mies ei luota sinun menoihin jos itse tietoisesti purkaa stressiä muualla? Onko teillä siis niin että pitää sopia etukäteen millä reissulla käy vieraissa? Vai miksi sinua syyllistää eikä luota sinuun. Miksei luota sinuun ja varsinkin onko sillä väliä kun sulla töissä illanistujaiset kenen vieressä istut? Kerrot että sun energia tasot matalat seksissä joten et kykene miestä hoitamaan ja annoit luvan käydä muualla. Uskomatonta tarinaa joten en usko. Kerrot ja kuvaat itsesi niin hyväksi ja kuvaat taas miehen jolla mielenterveys ei ole kunnossa. Vielä riitelette siis mistä riita johtuu? Uskottomuudesta, luottamuksesta vai ihan muusta asioista. Mutta kertomuksessa ei ole mitään loogisuutta. Ymmärrättekö edes mikä on avoin suhde? Sairasta porukkaa.

      • Lintupönttömies

        Itselläsi on puurot ja vellit syömättä. Mies on sika, naisessa ei ole mitään vikaa.
        Tuliko tämä nyt selväksi? Vaikka eukko on pihalla kuin lintulauta, niin siinäkin tapauksessa mies on sika, naisessa ei ole mitään vikaa. Tuliko tämä nyt selväksi?


    • seta_täti

      Teidän suhteen on aivan sairas. Mitä nopeammin eroat, sitä parempi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe