Miksi bussi ajaa alle sallitun nopeuden?

Sunnuntaina todistin jonkun tollon bussikuskin toimintaa vitostiellä. Miksi satasen bussi ajaa satasen alueella kahdeksaakymppiä?! Sielähän se satasen lätkäkin näkyi perseessä olevan. Luulisi nyt aikataulujen ja liikenteen sujuvuudenkin kannalta olevan suotavaa ajaa rajoitusten mukaan. Helvetillinen jonohan siinä pääsi kertymään sen bussin taakse! Liikennöitsijän nimikin on tiedossa, mutten nyt halua sitä tässä mainita.
Ilmianna
Jaa

32 Vastausta



Hyvinhän tuo ajoi rajoituksen mukaan jos alle satasen pysytteli. Taidat itse olla niitä "automiehiä" joille rajoituskyltin lukema on alaraja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Taas kerran: Nopeusrajoitus on yläraja. Hiljempaa _SAA_ ajaa.

Ne tiet ovat yleisiä teitä juuri siksi, että sinäkin saat mennä sinne ajamaan. Niilä on muutamia sääntöjä, jotta liikenne sujuisi ja kaikki olisivat suunnilleen turvallisesti liikkeellä. Niiden tehtävä on myös tehdä liikkumisesta ennakoitavaa.

Jos olet myöhästymässä jostain muiden tiellä kulkijoiden nopeuden vuoksi, se tarkoittaa että lähdit liian myöhään liikkeelle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Let_it_be kirjoitti:
Taas kerran: Nopeusrajoitus on yläraja. Hiljempaa _SAA_ ajaa.

Ne tiet ovat yleisiä teitä juuri siksi, että sinäkin saat mennä sinne ajamaan. Niilä on muutamia sääntöjä, jotta liikenne sujuisi ja kaikki olisivat suunnilleen turvallisesti liikkeellä. Niiden tehtävä on myös tehdä liikkumisesta ennakoitavaa.

Jos olet myöhästymässä jostain muiden tiellä kulkijoiden nopeuden vuoksi, se tarkoittaa että lähdit liian myöhään liikkeelle.
Joo joo tiedetään, te SAATTE ja teillä on OIKEUS ajaa ihan niinkuin itse haluatte, se ei ollut nyt pointti, vaan tässä ihmetellään syytä moiseen hölmöilyyn.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Satasen merkki bussissa tarkoittaa sitä, että kyseisellä bussilla saa ajaa 100 km/h moottoritiellä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
8 VASTAUSTA:
Ja muullakin tiellä, jos tielle merkittty nopeusrajoitus sen sallii.

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä (1257/1992) määrää kolmannessa pykälässään linja-autojen ajoneuvokohtaisesta nopeusrajoituksesta ja 100 km/h nopeudelle hyväksynnän vaatimuksista. Siellä ei ole mitään mainintaa moottoritiestä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tsekattu_on kirjoitti:
Ja muullakin tiellä, jos tielle merkittty nopeusrajoitus sen sallii.

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä (1257/1992) määrää kolmannessa pykälässään linja-autojen ajoneuvokohtaisesta nopeusrajoituksesta ja 100 km/h nopeudelle hyväksynnän vaatimuksista. Siellä ei ole mitään mainintaa moottoritiestä.
"c)linja-auton 80 km/h, kuitenkin 100 km/h moottoritiellä ja Lapin läänissä myös muulla tiellä, jos linja-autossa ei ole seisovia matkustajia;"

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880261
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TsekkasTämä kirjoitti:
"c)linja-auton 80 km/h, kuitenkin 100 km/h moottoritiellä ja Lapin läänissä myös muulla tiellä, jos linja-autossa ei ole seisovia matkustajia;"

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880261
Ja vähän alempaa saman linkin takaa

"2.Linja-auton suurin tiellä sallittu nopeus on kuitenkin myös muilla kuin 1 momentin c kohdassa tarkoitetuilla teillä 100 km/h, jos linja-autossa ei ole seisovia matkustajia ja se on katsastuksessa hyväksytty käytettäväksi tällä nopeudella. Hyväksymisen ehtona on, että linja-auto täyttää seuraavat edellytykset:

a)linja-auto on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin;

b)linja-auto on varustettu lukkiutumattomilla jarruilla;

c)linja-autossa on rengasvalmistajan vähintään 100 km/h nopeudelle ilman käyttöjakson aikarajoitusta hyväksymät renkaat;

d)linja-auton moottorin teho on vähintään 11 kilowattia kokonaispainon tonnia kohden;

e)istuimissa on pääntuet;

f)matkustajien istuimet paikalla, jossa edessä ei ole toista istuinta, sekä kuljettajan istuin on varustettu turvavöillä;

g)kuljettajan paikka on takaapäin suojattu;

h)matkatavarat ovat kiinnitettävissä tukevasti paikalleen;

i)ajopiirturin mitta-alue ulottuu vähintään 125 km/h nopeuteen; ja

j)linja-auton takana on mustin 20 mm levein reunoin varustettu keltainen, halkaisijaltaan 240 mm mittainen pyöreä kilpi, johon on mustin 120 mm korkein numeroin merkitty luku 100."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
opettelelukemaan kirjoitti:
Ja vähän alempaa saman linkin takaa

"2.Linja-auton suurin tiellä sallittu nopeus on kuitenkin myös muilla kuin 1 momentin c kohdassa tarkoitetuilla teillä 100 km/h, jos linja-autossa ei ole seisovia matkustajia ja se on katsastuksessa hyväksytty käytettäväksi tällä nopeudella. Hyväksymisen ehtona on, että linja-auto täyttää seuraavat edellytykset:

a)linja-auto on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin;

b)linja-auto on varustettu lukkiutumattomilla jarruilla;

c)linja-autossa on rengasvalmistajan vähintään 100 km/h nopeudelle ilman käyttöjakson aikarajoitusta hyväksymät renkaat;

d)linja-auton moottorin teho on vähintään 11 kilowattia kokonaispainon tonnia kohden;

e)istuimissa on pääntuet;

f)matkustajien istuimet paikalla, jossa edessä ei ole toista istuinta, sekä kuljettajan istuin on varustettu turvavöillä;

g)kuljettajan paikka on takaapäin suojattu;

h)matkatavarat ovat kiinnitettävissä tukevasti paikalleen;

i)ajopiirturin mitta-alue ulottuu vähintään 125 km/h nopeuteen; ja

j)linja-auton takana on mustin 20 mm levein reunoin varustettu keltainen, halkaisijaltaan 240 mm mittainen pyöreä kilpi, johon on mustin 120 mm korkein numeroin merkitty luku 100."
Kyllä kyllä, oliko tuossa mainitussa bussissa kaikki nuo asiat noin? Ehkä ei, ja kuski ajoi sen vuoksi 80 km/h.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TsekkasTämä kirjoitti:
Kyllä kyllä, oliko tuossa mainitussa bussissa kaikki nuo asiat noin? Ehkä ei, ja kuski ajoi sen vuoksi 80 km/h.
Jos ei olisi ollut, niin sitten perseessä ei olisi 100 lätkää. Ainoa poikkeus seisovat matkustajat mikä voi periaatteessa estää satasen ajamisen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
per2935 kirjoitti:
Jos ei olisi ollut, niin sitten perseessä ei olisi 100 lätkää. Ainoa poikkeus seisovat matkustajat mikä voi periaatteessa estää satasen ajamisen.
No olihan niissä ehdoissa kuorman kiinnittämisestäkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TsekkasTämä kirjoitti:
"c)linja-auton 80 km/h, kuitenkin 100 km/h moottoritiellä ja Lapin läänissä myös muulla tiellä, jos linja-autossa ei ole seisovia matkustajia;"

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880261
Tuo vuoden 1988 Ajoneuvoasetus ei enää ole voimassa, sillä se on kumottu Asetuksella ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista 1256/1992. Nopeusmääräykset on samalla siirretty mainitsemaani Asetukseen ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992, joten käykää katsomassa voimassaoleva lakiteksti sieltä. Sisältö on muuten suunnilleen sama, mutta tuo moottoritietä ja Lappia koskeva osa on poistettu.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

Näissä teknisissä asioissa ei juuri kannata viittailla 30 vuotta vanhan asetuksen alkuperäistekstiin, sillä muutoksia tulee jatkuvasti ja sitä varten Finlexissä on nämä ajantasaisetkin tekstit.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tsekattu_on kirjoitti:
Tuo vuoden 1988 Ajoneuvoasetus ei enää ole voimassa, sillä se on kumottu Asetuksella ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista 1256/1992. Nopeusmääräykset on samalla siirretty mainitsemaani Asetukseen ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992, joten käykää katsomassa voimassaoleva lakiteksti sieltä. Sisältö on muuten suunnilleen sama, mutta tuo moottoritietä ja Lappia koskeva osa on poistettu.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

Näissä teknisissä asioissa ei juuri kannata viittailla 30 vuotta vanhan asetuksen alkuperäistekstiin, sillä muutoksia tulee jatkuvasti ja sitä varten Finlexissä on nämä ajantasaisetkin tekstit.
Eli nykyisin ei tarvitse piitata seisovien matkustajien turvallisuudesta eikä kuorman kiinnittämisestä?

No, meneehän jotkut asiat sentään tässä maassa eteenpäin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mitä kummallista tuossa on? Aikataulu luultavasti on laadittu talvirajoitusten mukaan. Toinen mahdollisuus on tietysti se, että tavallisesti linja ajetaan hitaammalla kalustolla ja nyt jostakin syystä siellä oli parempi auto käytössä. Tien varrella odottavat matkustavaiset eivät ole erityisen innoissaan, jos bussi on jo kulkenut etuajassa ohi...
Ilmianna
Jaa
Koska kyse oli 5-tiestä, bussin edellä on ajanut punainen Citroen C3, jonka perässä on
ollut pieni peräkärri.
Kuskina tuossa sitikassa on ollut kurrin värisen naaman omaava 40-luvulla syntynyt
muinaisjäännös, vanha nainen, joka ei saa ajaa satasta edes moottoritiellä, koska
kyvyt eivät riitä suurempiin nopeuksiin. Ajoneuvoyhdistelmä on vielä heittelehtinyt
ajoradan laidasta toiseen.
Bussin alhainen nopeus on mitä todennäköisimmin johtunut tästä syystä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Peräkärryllisen auton suurin sallittu nopeus 80kmh, eli kääkkä ajanut suurinta sallittua nopeutta tuossa tapauksessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
-bella
-bella__n
Ilmianna
Jaa
Onko vielä noin yksinkertaisia ihmisiä liikenteessä kuin aloittaja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
On, sen pienen punaisen Citroen C3:n kuljettaja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei tässä nyt mistään yksinkertaisuudesta ole kyse. Lähinnä vaan oudoksuin tuota tilannetta, kun tavallaan bussit ajavat rajoitusten mukaisesti, mutta tämä ei jostain syystä pitänyt kiirettä. Eikä sen edessä ollut mitään kärrynvetelijöitä saati karavaanareita tien tukkona.

Mainittakoon vielä, että eräällä ohituskaistalla bussista taisi löytyä se viimeinen pykälä, kun rupesi satasen nopeus maittamaan. Sitten erään kaupungin ohitustiellä 80:n alueella mentiin vielä satasta, mutta pian vedettiin selvästikin hätäisesti liinat kiinni, kun tulikin tietyö ja 50:n rajoitus. Taisi kuski olla vähän torkuksissa xD
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Oletko tosiaan niin yksinkertainen, että väität, ettei bussi noudattanut nopeusrajoitusta tuossa tilanteessa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
dippadaadappadii kirjoitti:
Oletko tosiaan niin yksinkertainen, että väität, ettei bussi noudattanut nopeusrajoitusta tuossa tilanteessa?
Luitko sie nyt ihan ajatuksella tämän ketjun? Suurimman osan kyseisestä tieosuudesta tämä bussi ajoi alle sallitun maantienopeuden, kunnes yhessä vaiheessa "heräsi" ja huomasi, että voidaankin ajaa satasta. Eikä se vauhdin hurma meinannut laantua edes siinä 50:n alueellakaan :D
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
maantiesuhari kirjoitti:
Luitko sie nyt ihan ajatuksella tämän ketjun? Suurimman osan kyseisestä tieosuudesta tämä bussi ajoi alle sallitun maantienopeuden, kunnes yhessä vaiheessa "heräsi" ja huomasi, että voidaankin ajaa satasta. Eikä se vauhdin hurma meinannut laantua edes siinä 50:n alueellakaan :D
Jospa kuskina oli joku pikakoulutettu matu????
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Juu, Nilsiässä näitä on jäljellä vielä tusinan verran, sukupuuttoon katoava kansanryhmä kutsumanimeltään KUS-PÄÄT.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mie kun ajan pussii ni miul seisoo koko ajan. Lasketaax se seisovaks matkustajax ku kuskil on vitun kova stondis? Tällä mulukul ja jäykistyksel mun pitäis työntää sitä pussii. Jopa moottoritiellä.
Ilmianna
Jaa
Miksi joku torvi ajaa 80 km/h ajavan bussin perässä 100 km/h alueella eikä mene sen ohi?
Ilmianna
Jaa
Ad blue häiriö voi olla syy tai vaihteisto ym ym tai sitten kuljettaja ajaa miten parhaakseen näkee.Sulla on "nero"kääntyvät etupyörät autossasi tai sitten oot ostanu mallin jossa pyörät ei käänny? Mitähän jos kysyisit eukolta josko hän siirtyisi puikkoihin niin pääsisitte ajoissa perille?
Ilmianna
Jaa
Semmoinenkin sääntö on, että jos bussi on täynnä eikä kaikille riitä istumapaikkoja, vaan jengi seisoo bussin käytävillä, niin bussi ei saa ajaa kuin kahdeksaakymppiä.
Ilmianna
Jaa
Mulla on matkailuautossa irrotettu tuo 100 km/t lätkä kokonaan.

Ihan vaan siksi, että taakse ei liimaannu näitä painostajia, joiden mielestä minun on PAKKO ajaa sitä satasta.
Jo pelkkä paha sivutuuli aiheuttaa sen, että matkailuautolla ei voi sitä 100 km/t ajaa. Olisko ollut vaikka se sivutuuli syynä linja-auton alinopeuteen?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Minä tööttään kaikille, jotka edestäni kääntyessään sivutielle hidastavat alle sallitun. Ei ole mitään oikeutta ajaa alle sallitun. Kaikenlaisia juntteja sitä näkee.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mullakin traktorista irrotettu hitaan ajoneuvon kolmio ettei kukaan vaan painosta ajamaan kolmeakymppiä, kun paalikuorma kärrissä niin kovasti heijaa että ajan kävelyvauhtia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hei idiootti, suurin sallittu nopeus EI OLE pakollinen ajonopeus, ja vastauksena kysymykseesi, tollo, olsiko tullut pieneen mieleesi että busseilla on aikataulut! Pysäkille tulo ennenaikaisesti on pahempi juttu kuin myöhästyminen!
Jos kärsit perässäajosta, mikset ohittanut? Eikö taidot riittäneet? Muutaman minuutin ajo alle nopeusrajoituksen ei kenenkään matkantekoa hidasta muutamia sekunteja enempää, eikä se kenenkään aikatauluja sekoita, katsos kun edes SINÄitse et ole korvaamaton!
Ilmianna
Jaa
Rahastaja imutti !
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Miksi bussi ajaa alle sallitun nopeuden?

Sunnuntaina todistin jonkun tollon bussikuskin toimintaa vitostiellä. Miksi satasen bussi ajaa satasen alueella kahdeksaakymppiä?! Sielähän se satasen lätkäkin näkyi perseessä olevan. Luulisi nyt aikataulujen ja liikenteen sujuvuudenkin kannalta olevan suotavaa ajaa rajoitusten mukaan. Helvetillinen jonohan siinä pääsi kertymään sen bussin taakse! Liikennöitsijän nimikin on tiedossa, mutten nyt halua sitä tässä mainita.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta