Koti vai helvetti?

Heipsan! Näitä kyselyitä eri asumisoikeusfirmoista on varmaan ollut aiemminkin, mutta jos viitsisitte vielä kerran kertoa hyvistä ja huonoista kokemuksistanne eri firmoista, etenkin Turusta päin, olisin kiitollinen. Myös tuttavienne kokemuksista. Oma kokemukseni oli niin rankka ja tuli maksamaan minulle niin paljon sekä taloudellisesti että muuten, että mietin, mihin uskallan muuttaa. Uskallanko vielä muuttaa asumisoikeusasuntoon vai meneekö siinä venkoilussa elämä ja rahat. Kokemuksia vain tästä yhdestä.
Ilmianna
Jaa

31 Vastausta

Miten voi mennä rahat aso-asumisessa? Minulla ei ole vielä kokemusta aso-asumisesta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jos on hajottanut koko asunnon täysremonttiin, asomaksu voidaan pidättää remonttia varten. Eihän pelkkä vakuusmaksu kata vahinkoja, jos menee uusiksi keittiönkaapit, väliovet, väliseinät, kylppäri, ikkunat ym.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mikähän se yksi asofirma on, josta sinulla on kokemuksia?

Itse asun Vasolla Turussa eikä ole valittamista. Vasoa minulle suositteli ystäväperhe, joka asuu Ta-asumisoikeusasunnossa. Vaso voi olla kalliimpi, mutta myös taso on parempi kaikissa asioissa.

Sitten on joku kolmas firma, mutta siitä ei ole kokemusta eikä tietoa.
Ilmianna
Jaa
Kokemusta Helsingissä Asuntosäätiön Asokodeista ja TA:sta. Ensimmäinen oli kallis, asunto pintaremontoitu, mutta 90-luvulta ja huonosti äänieristetty. Juopon naapurin häiritsevään käytökseen isännöisijä ei puuttunut riittävän napakasti. TA:n asunto on pari vuotta vanha, hyvät äänieristeet, kivat naapurit ja rauhallinen ympäristö. Miinusta asunnon kallis vastike. Seuraavaksi muutan uuteen Hason eli Helsingin kaupungin asumisoikeusasuntoon. Ei aikaisempaa kokemusta ko. yhtiöstä. Ainakin edullinen vastike, niin edullisesti en asuisi edes kunnan vuokratalossa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Hasossa juoppoja, tummaihoisia, ryssiä, kiinalaisia, kuseksivat pihalla. Nyt pari nistiasuntoa tullut lisää. Isännöinnistä ei voi puhua koska Hasossa kaikesta vastaa vain yksi mies eli Lyytikäinen. Tulee vain vittuilua jos häiriöstä valittaa. Onhan meillä hallitus joka on pahimpia juoppohäirikköjä. Tupakkaa saa polttaa vapaasti myös rapussa. Poliisit ovat jokaviikkoinen vieras ja ambulanssi pari kertaa jopa viikossa vierailee. Pihoissa juodaan pullot ja tälkit kädessä yleisesti. Vastike on tosiaan halvempaa kuin vuokralla. Joka toisessa asunnossa asuu lukuisia henkilöitä. Niin asumisoikeus on sama kuin vuokralla asuisit, ainoastaan halvempaa. Mihinkään et voi vaikuttaa, eikä mitään korjata. Huoltoyhtiö on aina sama hyvä veli firma eli Puksun huolto joka ei väitä mistään mitään. Moottoripyörät ja mopot ja useat asukkaiden autot rillaavat läpi yöt pihoilla ja kävelyteillä. Suurin osa autoista ajokiellossa. Miten tällainen paska porukka on todella pesiytynyt Hasoihin ? Huumeviljelmiä on poliisi poistanut muutamista asunnoista. Tämä tässä Joutsenraitilla Falkullassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Älä ainakaan muuta Avaimeen. Isännöitsijä pitää tupakoitsijoiden ja häiriköiden puolta. Talot tosi epäsiistejä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Avaimen asunnot huonossa kunnossa ja vastike nousee joka vuosi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vbtyui kirjoitti:
Vuosi sitten Avaimen vuokra aleni helsingissä ja tälle vuodelle ainakin yhdessä tampereen kohteessa vuokra aleni, että en sitten tiedä mistä sä näitä korotuksia oikein revit
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kotkassa nousseet joka vuosi kymmenen vuoden ajalta. Tällä hetkellä asuntoja tyhjillään pitkiä aikoja. Oliskohan syytä alentaa sitä vuokraa täälläkin?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vbtyui kirjoitti:
Avaimen asunnoissa ilmanvaihto ei toimi samoin äänieristys olematon. Aamulla todella huono sisäilma, kun ilmastointi sammutetaan yösi näin AVAIN säästää asukkaiden kustannuksella.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei koneellista ilmastoinia saa sammuttaa, kuka hullu niin tekee? Kohta on pahat home ongelmat nyt säästetään väärässä kohtaa. Soita isännöitsijälle ja pyydä selvitys asiasta sitten laitat asian eteenpäin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hki kaupunki voi ostaa mistä tahansa kämpän jollekin hullulle. Jos näkisitte noita mätäneviä huoneistoja sisältä, ette ostaisi koko talosta asuntoa. Niistä leviää kaikenlaisia pikku eläviä. Kiitos vihr-demarit.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Enpä ole koskaan kuullut, että kaupunki olisi ostanut aso-kämppiä kellekään. Ihan on kaupungin vuokra-asunnot sitä varten ja muut tukiasunnot. Tosin niistäkin on valtava pula ja tuhansia on asunnottomina.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kyllä voi vuokrata. Meidänkin talossa asuu jo ex-vankeja ja pakolaisia, kun asuntoja ei saatu kaupaksi. Elämä on kammottava selviytymistä tupakantumppien keskellä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Kysymys oli aso asunnoista. Epäilen vahvasti että kaupunki olisi ostanut aso asunnon vuokrattavaksi joitakin vanki- ja maahanmuuttaja asukkeja varten. Onko kyse asunto-osakeyhtiöstä josta asunnon omistaja vuokraa kaupungille asuntoa. Vuokratulot taattu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Asoasuntoja ei myönnetä muille kuin luonnollisille henkilöille. Sitä ei myönnetä kunnalle, yritykselle tai millekään yhteisölle. Selvästikään et tiedä mistä jauhat, kunhan vain vitutuksissasi jauhat jotain, koska olet kyllästynyt asumaan vuokralla ex vankien naapurina, asoon tekee mieli niin vietävästi, mutta sinulla ei ole senttiäkään tilillä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei.varmaan.aso kirjoitti:
Kysymys oli aso asunnoista. Epäilen vahvasti että kaupunki olisi ostanut aso asunnon vuokrattavaksi joitakin vanki- ja maahanmuuttaja asukkeja varten. Onko kyse asunto-osakeyhtiöstä josta asunnon omistaja vuokraa kaupungille asuntoa. Vuokratulot taattu.
99% asumisoikeusasunnossa asuvista luulee asuvansa asunto osakeyhtiössä. Asossa ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa. Aso ei kuulu mihinkään katekoriaan ja siksi asukas ei saa apua mistään ongelmatilanteessa esim jos asunto on rikottu kun muuttaa. Tämä asia on käyty jo Kuluttajariitalautakunnassa ja kuluttajaviranomaisilla läpi. Oikeusasteista en vielä tiedä miten he suhtautuvat mutta eiköhän sieltä viime kädessä saa apua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kyllä tiedän mistä puhun. Pitäkää aso-kuplanne, kun ette muusta tiedä. Joku asumistoimikuntakin on niin naurettava pellejuttu, mutta tietty kun muuttaa kaupungin vuokrakämpästä se voi olla suurikin juttu.
Ilmianna
Jaa
Kotkassa kolme asuntoa vapaana samassa talossa jo pitkään onko joku vika, kun ei mene kaupaksi?
Ilmianna
Jaa
Haso voisi muuttaa seniorikohteensa kaikille avoimeksi.
Ilmianna
Jaa
Ihan alkoi naurattaa tuolla alussa Joutsenraitin asiat, Lyytikäistä siitä kannattaki syyttää, koska se onki parempi syyllinen kun esim. täällä, jossa on otettu syylliseksi minut, joka satun olemaan miehen kautta linkitetty vaikka mihin käytöshäiriöihin, joita tulkitsee valvova katse sälekaihtimien rakosesta kriittisin mielin ja kärkkäin kielin.
Olen saanut niin paljon paskaa päälle, että saattaa jopa joku soittaa ja ihmetellä kuinka minä sellaista olen tehnyt, itse nyt en ole tiennyt näistä mistä minua syytellään, Nyt naapurit eivät tiedä ketä uskovat, koska on ammattitaitoisia puhujia ollut tarinoimassa minua vastaan, saattaa tulla jossain talkoissa anteeksipyyntöä siitä, että kuinka ovat pahoillaan kun kaiken uskoivat. Niin paljon mielipahaa tää talon väki on minulle tuottanut, että oikeasti olen muuttoa alkanut miettimään. Vanhemmat akat liittoutuneina minua vastaan, että olen miettinyt mitä ne minussa kadehtii, veivät minulta luottamuksen naapuriin, joka aiemmin oli vahva asuessani kaupungin vuokrataloissa. Tämä on rikkonut paljon ihmistä sisältä, mutta kun tästä nousen, niin entistä sujuvampi on askellus ja ylväämpi ryhti
Ilmianna
Jaa
Aso. Uusin kirosana. Menee rahat ja tavarat ja mielenrauha. Eli jokseenkin kaikki.
Ilmianna
Jaa
Helvetti on. Aso uusin kirosana
Ilmianna
Jaa
Aso. Uusin kirosana.
Ilmianna
Jaa
Asumisoikeusasukkaat saattavat puhua "asuntona" myymisestä ja vaikka mistä remontista liittyen asuntoon, mutta unohtavat, että ei sinne mitään omine nokkineen tehdä, eikä kalusteita tai wc-pönttöjä siirrellä vaikka saadaankin nämä huoneistokohtaiset materiaalivalinnat, joista esim. kolmesta vaihtoehdosta valitaan mieleinen. Siihen sitten se "omistaminen" jääki, kun olet lainaa saanut asumisoikeutta vastaan ja siinä asut ja raha pysyy pankissa, joko sitä makselet pikkuhiljaa tai sulla oli se raha jo .
Siis, turvallistahan tämä on.
Nyt haluaisin muuttaa takaisin kaupungin asuntoon, ja nim. omaan tämän ilkeämielisyyden takia, jota vastaan en voinut suojautua. Mietinkin mistä tulee tämä koukkunokkaisuus ja koppavuus, toisten yläpuolelle asettuminen , joka näyttää suurimmalla osalla ikäluokkaa 60-77 v olevan tavoitteenakin. Taloni pahimmat paskan jauhajat ovat yli 75 v, siis minulla meni täysin luottamus ikäihmisiin, jotka olivat ennen minun asiakkaina, ei nämä vaan samaa ikäluokkaa olevat ihmiset. Aina ajattelin, että vanhempia ihmisiä pitäisi jotenkin katsoa ylöspäin ja kunnioittaa heitä, mutta tämä talo on näyttänyt uuden puolen 60 v plus naapurista. Luotin naapuriin ennen, mutta luottaa en heihin enää voi. Eristivät ja juonivat ja puhuivat ilkeästi asioita ja niin tekivät myös muista , jotka eivät paikalla olleet kun oli kokoontumiset. Tuo jengi on se pohjasakka täällä, mutta talossani asuu myös oikein sydämellisiä ja mukavia ihmisiä, joiden kanssa joskus kenties uskallan juttusille. Ovat pitäytyneet kaiken osallistumisen ulkopuolella, joka olisi minunkin pitänyt ymmärtää heti alusta lähtien.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Mitä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
On tainnut päästä unohtumaan, että naapurit on naapureita ja siitä saa syyttää vain itseään, jos alkaa pitämään juttuseuraa kenelletahansa rappukäytävässä sattumalta vastaatulevalle. Luulisi asoissa asuvan keskimääräistä kirjavampaa sakkia ja varmasti löytyy joka talosta rikollisen taustan omaavia tai sosiopaatteja, jotka vain kyttää sopivaa tilaisuutta, eikä ikääntyminen sitä miksikään muuta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Niin, usein ei tarvi kovinkaan aloitteellinen edes olla.--voi olla esim.ihan lähes erakko, niin eipä hänkään välty juoruavilta suilta, kuten joku eristäytynyt oliki saanut suurinpiirtein sarjamurhaajan maineen. Kun oli masentunut, sairas ja yksinäinen ja kaikinpuolin omissa oloissaan "eikä leiki muiden kanssa" alkaa olla jopa liian helppo kohde panettelulle. Siis, kun juoruaja haluaa kohteen josta puhua; niin sen hän ottaa ; iästä viis.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
voi hyvät hyssykät, eihän kerrostalo ole mikään yhteisö, jossa kaikkien pitäisi tuntea toisensa ja varmasti tulee ongelmia, jos noin alkaa kuvittelemaan, että toiset juoruaa siitä hyvästä, että joku ei tee tuttavuutta, koska siinä ei yksinkertaisesti riitä kovin pitkälle riitä puhuttavaa

ehkä siinä joutuu olemaan tavallista enemmän varuillaan jos kaikki asukkaat muuttavat samanaikaisesti, niin ettei ajaudu johonkin yhteiseen aso-psykoosiin ja ala temppuilemaan kenenkään pillin tahdissa
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
tuttavalla kaksi asoa
toisella tuttavalla ainakin yksi homeinen
(ei turussa)

aso
helvetti

homeasunto

ylimielistä ja välttelevää kohtelua
isännöitsijän kaverit tulevat "korjaamaan"

terveys meni
luottamus meni

traumaattinen kokemus
terveystarkastajat .. kiertävät kaukaa tai
tekevät "pyynnöstä" pää kumarassa sellaisen paperin että et ole ikinä nähnyt
(verkosta löytyy oikeudenpäätös niiden tyyppien yhteistyöstä)
poliisit ja terveysviranomaiset sulkevat korvansa kun sanot missä asut

en suosittele
PYSY KAUKANA SIITÄ VELVETISTÄ

se on sen päivänen rinki, että sille pitää kohta tehdä jotain
kaikki mikä liittyy niihin tai niiden käyttämiin firmoihin - kierrän kaukaa

kaikki asumisbisnekseen liittyvä on muuttunut hyvin vasten mieliseksi
Ilmianna
Jaa
Aha, no minä oo ainaki jutellut ja tervehtinyt kaikkia jotka on vastaan tullu, en tiiä kyllä ovatko edes naapureita. Pitäsi tervehtiä kuitenkin.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Koti vai helvetti?

Heipsan! Näitä kyselyitä eri asumisoikeusfirmoista on varmaan ollut aiemminkin, mutta jos viitsisitte vielä kerran kertoa hyvistä ja huonoista kokemuksistanne eri firmoista, etenkin Turusta päin, olisin kiitollinen. Myös tuttavienne kokemuksista. Oma kokemukseni oli niin rankka ja tuli maksamaan minulle niin paljon sekä taloudellisesti että muuten, että mietin, mihin uskallan muuttaa. Uskallanko vielä muuttaa asumisoikeusasuntoon vai meneekö siinä venkoilussa elämä ja rahat. Kokemuksia vain tästä yhdestä.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta