Älkää aina uskoko mitä hammaslääkäri sanoo.

Itsevaan

Suomessa terveyskeskuksen erikoishammaslääkäri käski poistamaan hampaan kun juurihoidon jälkeen oli tullut ongelmia. Siis teki teki tämän ilman minua näkemättä. Sanoin että ehdottamasti ei ja nyt onneksi olen takaisin kotona USAssa ja kävin oikealla erikoishammaslääkärillä joka parissa tunnissa korjasi kahden hampaan juuret eikä edes puhunut hampaan poistosta. Laitan vielä jossakin vaiheessa tuon suomalaisen hullun puoskarin nimen tänne palstalle että osaatte muutkin välttää hänen "asiantuntija" lausuntojaan.

19

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turhaa_haukkumista

      Yleensä epäonnistunut juurihoito on "kuolemantuomio" hampaalle. Ilmeisesti sinulla on ollut jokin muu tulehdus tms. joka voitiin parantaa uudella hoidolla. Vaikeaahan sitä on nähdä jos vaan soittelit lääkärille. Mahdollisesti suomalainenkin lääkäri olisi tehnyt saman korjauksen kun olisi tutkinut hampaasi vastaanotolla. Parempi olla syyttelemättä lääkäriä kun et viitsinyt käydä vastaanotollakaan.

      • Itsevaan

        En soitellut. Kävin normaalilla hammaslääkärillä joka laittoi lähetteen erikoishammaslääkärille. Tuo puoskari taas katseli röntgenkuvista vai katsoiko mistään että tälle tyypille ei laiteta mitään hoitoa. Täällä kotona USAssa otettiin asia vakavasti ja otettiin niin röntgenkuvat kuin kolmiulotteinen kuvaus hampaista. Lääkäri totesi että nämä voi melko varmasti hoitaa kuntoon ilman hampaan poistoa ja kysyi että aloitetaanko heti vai tuletko myöhemmin takaisin. Sanoin että aloitetaan heti ja pari tuntia myöhemmin asia oli kunnossa. Täytyy vielä mennä tarkastuttamaan parin viikon päästä että kaikki on hyvin ja se oli siinä. Terveysasioissakaan kuten ei oikeastaan missään kannata uskoa vain yhtä henkilöä vaan kysyä riippumattoman asiantuntijan mielipidettä. Suomeen minulla on mennyt usko kokonaan. Joko siellä ei osata asioita tai sitten yritetään vain pitää uppoava sosialismi pinnalla tekohengityksellä.


      • ihanturhiakuvia

        Niistä mitään rötgenissä nää, mulla oli sama juttu, sitt tuli pulpiitti ja varjo aineella vasta tajus.


    • Umppu1

      Hoitokulttuureissakin on vähän eroja. Suomessa etenkin julkisella puolella suositaan kustannustehokkuutta. Hampaan ennuste huononee selvästi, jos juurihoidettuun hampaaseen tulee uusi ongelma tai jos on lisäksi kiinnityskudoskatoa. Jos kliinisen tutkimuksen ja röntgenkuvien perusteella näyttää ilmeiseltä, että millään toimenpiteillä ei hampaasta saada enää pitkässä juoksussa toimivaa, niin voi olla mielekkäämpää poistaa se ja korvata esim. implantilla.

      Toki temppuja löytyy, joilla voidaan saada hampaalle jonkin verran lisäaikaa. Jos uusintajuurihoito ei ole mahdollinen, niin voidaan leikkaamalla poistaa juurenkärki ja tulehdus. Kalvoja ja keinoluuta käyttämällä voidaan yrittää saada lisää luukiinnitystä jne. Kaikki nämä temput maksavat, mutta jos omistasi maksat niin sen kuin teetät. Tällöin tosin on mahdollista, että kun hammas sitten lopulta kuitenkin menetetään niin implantin laitto ei olekaan joko ollenkaan mahdollista tai ainakaan halpaa tai helppoa.

      • Itsevaan

        Terveyden hoito ei ole eikä sen tulekaan olla halpaa. Sosialismissa eläminen pelottaisi minua kokemukseni jälkeen. Olenko liian vanha aika nuorena keski-ikäisenä enää saamaan hoitoa. Mitä jos vaikka jalka tai käsi tulehtuisi. Ehdottaisiko lääkäri käden tai jalan amputoimista? Suomessa kritisoidaan USAn järjestelmää vaikka Suomessa ei ole juuri mitään kehumista. Vanhemmat ihmiset, nyt kannattaa alkaa miettimään missä vaiheessa järjestelmä hylkää teidät. Onko 50-vuotias jo ydinsaastetta yhteiskunnalla? Entä 60-vuotias? Ainakin eläkeläinen on pelkkää kulua valtiolle, eli ei mitään hoitoa enää.


      • Ei_sosialismia
        Itsevaan kirjoitti:

        Terveyden hoito ei ole eikä sen tulekaan olla halpaa. Sosialismissa eläminen pelottaisi minua kokemukseni jälkeen. Olenko liian vanha aika nuorena keski-ikäisenä enää saamaan hoitoa. Mitä jos vaikka jalka tai käsi tulehtuisi. Ehdottaisiko lääkäri käden tai jalan amputoimista? Suomessa kritisoidaan USAn järjestelmää vaikka Suomessa ei ole juuri mitään kehumista. Vanhemmat ihmiset, nyt kannattaa alkaa miettimään missä vaiheessa järjestelmä hylkää teidät. Onko 50-vuotias jo ydinsaastetta yhteiskunnalla? Entä 60-vuotias? Ainakin eläkeläinen on pelkkää kulua valtiolle, eli ei mitään hoitoa enää.

        USA:n ja Suomen terveyden- ja sairaudenhoitoa ei voi arvioida samana päivänä. Suomessa jokainen saa samanlaista hoitoa sairausvakuutusjärjestelmästä tuloista huolimatta ilman suuria maksuja. Tuloistaan joutuu maksamaan pientä sairausvakuutusmaksua. USA:ssa ObamaCare yritti hieman lähestyä samaa järjestelmää, mutta sekään ei päässyt lähellekään suomalaista järjestelmää. USA:ssa maksetaan suuria sairausvakuutusmaksuja, joko itse (jos on riittävän rikas) tai työnantaja maksaa työntekijöidensä sairausvakuutusta. Köyhät jäävät ilman sairausvakuutusta ja sen myötä ilman kunnollista hoitoa. Suomessakin suurempituloiset ovat entistä enemmän ottaneet itselleen omia sairausvakuutuksia saadakseen parempaa hoitoa kuin perusterveydenhoidossa tarjotaan.

        Näköjään tuo sosialismin mörkö elää edelleen vahvana jenkkimaailmassa.


      • Kustannustehokasta

        > Hoitokulttuureissakin on vähän eroja. Suomessa etenkin julkisella puolella suositaan kustannustehokkuutta......

        Nyt taisi jo ylittää ymmärryksen? Suositaan KUSTANNUSTEHOKKUUTTA!
        Kuka kertoo mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa?


      • Kustannustehokasta

        > Hoitokulttuureissakin on vähän eroja. Suomessa etenkin julkisella puolella suositaan kustannustehokkuutta......

        Nyt taisi jo ylittää ymmärryksen? Suositaan KUSTANNUSTEHOKKUUTTA!
        Kuka kertoo mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa?


      • Kustannustehokasta

        > Hoitokulttuureissakin on vähän eroja. Suomessa etenkin julkisella puolella suositaan kustannustehokkuutta......

        Nyt taisi jo ylittää ymmärryksen? Suositaan KUSTANNUSTEHOKKUUTTA!
        Kuka kertoo mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa?


      • Kustannustehokasta

        > Hoitokulttuureissakin on vähän eroja. Suomessa etenkin julkisella puolella suositaan kustannustehokkuutta......

        Nyt taisi jo ylittää ymmärryksen? Suositaan KUSTANNUSTEHOKKUUTTA!
        Kuka kertoo mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa?


      • Kustannustehokasta

        > Hoitokulttuureissakin on vähän eroja. Suomessa etenkin julkisella puolella suositaan kustannustehokkuutta......

        Nyt taisi jo ylittää ymmärryksen? Suositaan KUSTANNUSTEHOKKUUTTA!
        Kuka kertoo mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa?


      • Kustannustehokasta

        > Hoitokulttuureissakin on vähän eroja. Suomessa etenkin julkisella puolella suositaan kustannustehokkuutta......

        Nyt taisi jo ylittää ymmärryksen? Suositaan KUSTANNUSTEHOKKUUTTA!
        Kuka kertoo mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa?


    • säästösyyt

      Soten on tarkoituskin tuoda säästöjä. Ei kaikkia mätiä hampaita kannata korjata. Poistoon vaan.

      • Itsevaan

        Minulle hampaani ovat tärkeät ja vaadin että saan asian mukaista hoitoa. Jos sinulle kelpaa mikä vain niin se on sinun asiasi.


      • Hoitoon
        Itsevaan kirjoitti:

        Minulle hampaani ovat tärkeät ja vaadin että saan asian mukaista hoitoa. Jos sinulle kelpaa mikä vain niin se on sinun asiasi.

        Pääseehän täällä hoitoon, kun jaksaa vaan odottaa ja jonottaa, mutta tärkein, se hoito onkin sitten eri juttu. Tuon "amerikanserkun" kokemukset ja tuntemukset ovat monille kovin tuttuja!
        Valitettavasti.

        Kuinka tuo jo vuosikymmeniä hämmennetty SoTe-soppa tuo niitä paljon mainostettuja säästöjä?
        Kuka tietää ja kertoo?


      • Itsevaan

        En oikein nyt ymmärtänyt tuota "amerikanserkku" juttua. Tämä oli minun aloitus ja tapahtui minulle Suomessa viime marraskuussa ja nyt kun pääsin takaisin USAhan korjautin hampaan tai se oli oikeastaan kaksi hammasta vierekkäin (sitäkään Suomessa ei huomattu). Tuon vain esille sen ettei Suomessa vähääkään välitetä mitä ihmiselle tapahtuu kunhan toimitaan suunnillleen sosialistisen terveydenhoidon puitteissa. Minulle kuitenkin yksilönä juuri omat hampaat ja terveys ovat kaikkein tärkeitä. Minua ei lohduta yhtään se että kokonaisuutena menee hyvin. Muusta kuin suunterveydenhoidosta minulla on hyviä kokemuksia Suomesta. Asuin onneksi alueella jossa lääkäreitä ei kuormita liikaa spurgujen pillerin hakureissut eikä lorvijoiden sairaslomahaut. Sain hyvää palvelu osaksi siksi että otin asioista selvää ja vaadin palvelua. Kävin terveyskeskuksessa lääkärintarkastuksessa ja juttelin lääkärin kanssa lähes tunnin eri terveysasioista joita olin tutkinut etukäteen ja minulla oli viela kysymyksiä niistä. Joudun kuitenkin hoidattamaan alkavat suonikohjut täällä USAssa koska niitä ei kuulemma Suomessa korjata jos ne eivät aiheuta valtavia vaivoja. Jalkaani jomottaa ja se tuntuu väsyneeltä kuitenkin mutta koska tiesin lähteväni Suomesta en halunnut alkaa väittelemään asiasta.


      • Hoitoon
        Itsevaan kirjoitti:

        En oikein nyt ymmärtänyt tuota "amerikanserkku" juttua. Tämä oli minun aloitus ja tapahtui minulle Suomessa viime marraskuussa ja nyt kun pääsin takaisin USAhan korjautin hampaan tai se oli oikeastaan kaksi hammasta vierekkäin (sitäkään Suomessa ei huomattu). Tuon vain esille sen ettei Suomessa vähääkään välitetä mitä ihmiselle tapahtuu kunhan toimitaan suunnillleen sosialistisen terveydenhoidon puitteissa. Minulle kuitenkin yksilönä juuri omat hampaat ja terveys ovat kaikkein tärkeitä. Minua ei lohduta yhtään se että kokonaisuutena menee hyvin. Muusta kuin suunterveydenhoidosta minulla on hyviä kokemuksia Suomesta. Asuin onneksi alueella jossa lääkäreitä ei kuormita liikaa spurgujen pillerin hakureissut eikä lorvijoiden sairaslomahaut. Sain hyvää palvelu osaksi siksi että otin asioista selvää ja vaadin palvelua. Kävin terveyskeskuksessa lääkärintarkastuksessa ja juttelin lääkärin kanssa lähes tunnin eri terveysasioista joita olin tutkinut etukäteen ja minulla oli viela kysymyksiä niistä. Joudun kuitenkin hoidattamaan alkavat suonikohjut täällä USAssa koska niitä ei kuulemma Suomessa korjata jos ne eivät aiheuta valtavia vaivoja. Jalkaani jomottaa ja se tuntuu väsyneeltä kuitenkin mutta koska tiesin lähteväni Suomesta en halunnut alkaa väittelemään asiasta.

        Mitä ymmärrysvaikeuksia tuo esitys tuotti?

        Siinähän yksinkertaisesti "kompataan" kokemuksiasi ja kertomuksia, joita olet täällä kokenut! Eivät nuo kertomasi hampaittesi hoitokokemukset ja tapahtumat ole ainutkertaisia, pelkästään sinulle sattuneita, vaan ovat niistä päässeet osallisiksi myös ihan täälläkin asuvat. Useasti parempaa pitäisi saada. Pitäisiköhän lähteä suorastaan kaukomatkalle, ennenkö hoidot onnistuisi, kuten Sinunkin tapaus osoittaa. On vain vähän pitkä matka sinne tarkempaan hoitoon.

        Osaavat potilaat täälläkin arvostaa niin omia hampaita, kuin myös terveyttäkin, mutta niiden hoitamisessa tahtoo olla ongelmia, kuten Sinäkin olet todennut.

        Riittikö lääkärillä todellakin tunti aikaa keskustella kanssasi terveyskeskukksessa, kun tavallinen aika suomalaiselle potilaalle on se 15 minuttia!


      • Itsevaan
        Hoitoon kirjoitti:

        Mitä ymmärrysvaikeuksia tuo esitys tuotti?

        Siinähän yksinkertaisesti "kompataan" kokemuksiasi ja kertomuksia, joita olet täällä kokenut! Eivät nuo kertomasi hampaittesi hoitokokemukset ja tapahtumat ole ainutkertaisia, pelkästään sinulle sattuneita, vaan ovat niistä päässeet osallisiksi myös ihan täälläkin asuvat. Useasti parempaa pitäisi saada. Pitäisiköhän lähteä suorastaan kaukomatkalle, ennenkö hoidot onnistuisi, kuten Sinunkin tapaus osoittaa. On vain vähän pitkä matka sinne tarkempaan hoitoon.

        Osaavat potilaat täälläkin arvostaa niin omia hampaita, kuin myös terveyttäkin, mutta niiden hoitamisessa tahtoo olla ongelmia, kuten Sinäkin olet todennut.

        Riittikö lääkärillä todellakin tunti aikaa keskustella kanssasi terveyskeskukksessa, kun tavallinen aika suomalaiselle potilaalle on se 15 minuttia!

        Ehkä ymmärsin väärin toiseksi edellisen kirjoituksen. Siis silloin kyllä riitti lääkärillä aikaa. En tiedä oliko seuraava potilas perunut mutta ei tuntunut olevan yhtään kiireinen lääkäri sillä kertaa. Täällä USAkin kyselin muiden kokemuksia hammaslääkäristä jonka luo menin. Onhan täälläkin jos jonkilaista koheltajaa tosin huonoimmat poistuvat luonnollisesti kun joutuvat oikeuteen ja vakuutusyhtiö ei anna enää vastuuvakuutusta ja lopulta myös lähtevät lääkärinluvat.


    • Itsevaan

      Kävin tänään jälkitarkastuksessa juurihoidon uusinnan jälkeen. Kaikki meni hyvin ja omat hampaat säästyivät. Opetus kaikille, älkää uskoko mitä kunnalliset puoskarit teille sanovat. Kannattaa käydä yksityisen hammaslääkärin tarkastuksessa. Kunnallinen puoskari komentaa vetämään hampaat pois koska se on halvinta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe