talon kiinnitys

rahaton.täti

Olen harkinnut ok-taloni kiinnitystä pankkilainaa vastaan. Olen yli 60-vuotias pitkäaikaistyötön ja vain työmarkkinatuella toistaiseksi, eläkehakemus on kyllä vireillä työkyvyttömyyden vuoksi.
No, koska tunnetusti elinkustannukset karkaavat käsistä joka vuosi ja samalla kaikki menot kasvavat myös sairauden ja sen vaatiman hoidon takia, tarvitsen rahaa tähän eläkkeelle siirtymisen aikaan. Lainaa en saa pankista, koska olen vähävarainen ja köyhä. Takuu-Säätiö ei auta, vaikka sen systeemi olisi sosiaalisen luoton antajana reilu. Heillekin olen liian suuri riski!

Nyt kysynkin jos joku tietäisi, voiko 100% oman talonsa kiinnittää ja saada sillä ns. panttikirjalla rahaa pankista lainana? Miten pitää toimia?
Olen yksinasuva ja perheetön. Kukaan ei tule perimään minua joten voin käyttää rahani vain oman tahtoni mukaan nyt ja myöhemmin. Elinennusteeni ei ole kovin kaksinen sairauden vuoksi, joten juuri nyt raha on tarpeellinen. Omaa vanhaa taloani ei kukaan osta, olen sitäkin kokeillut, mutta syrjäseudun kiinteistökauppa ei oikein rullaa.
Onko kiinnitys sama asia kuin panttikirja? Huoliiko mikä tahansa pankki sellaisen vakuudeksi?
Voiko kiinnittää vain osan kiinteistöstä, esim. 20-30.000 euron arvosta?

25

3564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käänteinenlaina

      Kiinnitys tarkoittaa että hankit panttivelkakirjoja kiinteistölle. Nämä pantit kelpaavat sitten vakuutena jos pankki lainaa sinulle siitä rahaa. Mutta ongelma on haluaako pankki lainata jos kiinteistön arvo on niin pieni, eikä sitä oikein saa myytyä mihin hintaan. Parempi vaiihtoehto olis myydä mökki itse mutta jos ei onnistu ei kai sitten onnistu. Käänteinen asuntolaina olisi yksi vaihtoehto, mutta pankit ei kai oikein ota syrjäseudun mökkejä sihen.

    • jklkg

      "Miten pitää toimia?"
      Mennä pankkiin keskustelemaan asiasta. Tai siis pankkeihin - ei pidä tyytyä vain yhteen lausuntoon.

      "Voiko kiinnittää vain osan kiinteistöstä"
      Ei. Kiinnitys koskee aina koko kiinteistöä. Toisekseen kiinnityksiä kannattaa hankkia kerralla isommasta arvosta kuin on tarve (vähintään kiinteistön tämän hetken arvon verran), jotta niitä ei tarvitse hakea lisää kun tulee lisätarvetta. Olemassa olevaa kiinnitystä ei siis käytetä välttämättä kokonaan, eikä kiinnitysten kokonaismäärällä tarvitse olla mitään tekemistä kiinteistön arvon kanssa. Esim. 100t euron kiinteistölle voi olla kiinnityksiä 200t euron verran, ja niitä kiinnityksiä lainan vakuutena (eli pantattuna) vaikkapa 30t euron verran. Mikään luottolaitos ei tietenkään hyväksy lainan vakuudeksi kiinnityksiä yli pantin arvon, mutta mitään varsinaista haittaa "ylimääräisistä" kiinnityksistä ei ole.

      "Omaa vanhaa taloani ei kukaan osta"
      Jos kukaan ei sitä halua ostaa, millään hintaa, niin se on arvoton (tai oikeastaan arvo on tulevaisuuden kiinteistöverojen ja purkukulujen verran negatiivinen), eikä sitä vastaan saa myöskään lainaa. Tällöin tämän koko asian pohtiminen on turhaa.

      Jos talolla kuitenkin olisi jonkinlainen myyntiarvo, kyseeseen voisi tulla ns. käänteinen asuntolaina. Tai jonkinlainen muu bullet-tyyppinen laina, jos oletetaan että jonain päivänä myyt sen talon ja maksat lainan silloin pois.

    • rahaton.täti

      Kiitos tiedoista. Otan yhteyttä ensin vissiin omaan pankkiini, jossa olen ollut asiakkaana nämä 60 vuotta. (tuskin painaa mitään) Luin jostain, että käänteistä kauppaa ei tehdä just tällaisille vanhoille taloille syystä, että talon arvo voi olla pommi. Ainakaan Hypoteekki ei huoli ollenkaan ok-taloja, vain osakehuoneistoja.

      Uskoisin, että talo menisi kyllä kaupaksi jos vain jaksaisin myyntiin paneutua. Arvo on siinä 80 tuhannen tienoilla, luulisin. Kiinteistö on iso ja on omaa puustoa ja puutarhaa, sijaintikin sopiva esimerkiksi lapsiperheelle kuntakeskuksen ja koulun takia. Kaikki kävelymatkan päässä.
      Itselleni on ihan samantekevää missä tulen asumaan nuo kituliaat loppuvuoteni.

      Vielä kysyn, voinko itse hoitaa panttikirjat vai tekeekö sen pankki, josta lainaa haen?
      Onko pelkoa, että "lennän pikaisesti ulos" talosta, jos pankki niin haluaa :)
      Mitä tapahtuu jos äkillisesti kuolen? Ottaako pankki kiinteistön haltuunsa heti ja hoitaa realisoinnin? Miten sitten, jos panttikirjoja on yli kiinteistön arvon? Joutuuko siskonlapset tms. mahdollisen velkataakan alle?

    • 9-6

      Tuskin onnistuu, pankkien lainanannossa on aika ehdoton vaatimus että lainaa on kyettävä lyhentämään omilla tuloilla. Pankeilla on lainalaskuri jossa voit kokeilla suuntaa-antvasti mitä saisit työmarkkinatuella tai tulevalla eläkkelläsi. Pantti tarvitaan odottamattomien tilnteitten, esim kuoleman varalle. Jos talosi on vaikesti myytävä niin se ei luultavasti kelpaa vakuudeksi.
      Onko tontillasi olevalla puustolla myyntiarvoa? Jos on myy puut. Taitaa ola ainut muu mahdollisuus ola myydä talosi itse. Jos kauppa ei käy niin hinta on väärä.

    • Unolimits

      Jos työttömälle on edes se talo, niin ei sitä pidä piipunpeltiä myöden kiinnittää. Tietenkään sitä ei voikaan kiinnittää 100%, 2/3 on Kait se raja.... mutta vaikka vakuus olisi olemassa, niin sitä lainaa pitäisi myös maksaa takaisin, ja kyllä se talon ylläpitoon tarvitaan rahaa, ja kokoaikaa eI kaikkea voida velaksi maksaa.

      Itselle ei tule muuta mieleen kuin talon myyminen oman talouden ylläpitämiseksi.

    • panttikirjatjees

      Vaihtoehtoja on sinulla useampiakin. Voit ottaa käänteisen asuntolainan https://www.taloustaito.fi/Koti/Asuntokauppa/Kenelle-sopii-kaanteinen-asuntolaina/
      http://www.hypo.fi/lainat/kaanteinen-asuntolaina/
      tai sitten hankit taloasi vastaan panttikirjat (sen voi tehdä ihan itse) http://www.maanmittauslaitos.fi/kiinteistot/palvelut/kayta-kiinteistoa-lainan-vakuutena ja neuvottelet pankista lainan panttikirjoja vastaan.

      Itse olen hakenut panttikirjat kiinteistöihini ja minulla on niitä kassakaapissani, sekä jokunen panttikirja pankissa lainan vakuutena. Käteviä ja ei ole ollut mitään ongelmaa lainan hakemisen kanssa. Pankki lainaa panttikirjoja vastaan minulle 1,6% korolla rahaa.

      • No-joo-

        No joo. Todella "hienoja" neuvoja jotka aloittaja itse on jo tässä ketjussa tyrmännyt!!

        Hypon sivuilta: "Käänteisen asuntolainan vakuudeksi hyväksymme pääsääntöisesti Helsingin kantakaupungin alueella olevia asunto-osakkeita. "

        Aloittajalla ei ole Helsingin kantakaupungin alueella olevaa asunto-osaketta, vaan kuppainen vanha omakotitalo syrjäseudulla. Hypo ei ikinä tule antamaan sitä vastaan käänteistä asuntolainaa senttiäkään.

        "neuvottelet pankista lainan panttikirjoja vastaan."

        Millä eväillä aloittaja neuvottelee lainan, kun hänellä ei selvästi ole tuloja sen takaisin maksamiseen? Pankki haluaa korkoja ja lyhennyksiä joka kuukausi; ei se suostu siihen että saa rahansa sitten joskus kun aloittaja kuolee ja talo myydään (jos myydään).

        Ei tuossa tilanteessa ole muuta vaihtoehtoa kuin myydä talo. Hintaa on laskettava niin alas että menee kaupaksi.

        Mitään lainaa ei aloittaja tule saamaan, ei taloa vastaan eikä muuten.


      • No-joo-

        No joo. Todella "hienoja" neuvoja jotka aloittaja itse on jo tässä ketjussa tyrmännyt!!

        Hypon sivuilta: "Käänteisen asuntolainan vakuudeksi hyväksymme pääsääntöisesti Helsingin kantakaupungin alueella olevia asunto-osakkeita. "

        Aloittajalla ei ole Helsingin kantakaupungin alueella olevaa asunto-osaketta, vaan kuppainen vanha omakotitalo syrjäseudulla. Hypo ei ikinä tule antamaan sitä vastaan käänteistä asuntolainaa senttiäkään.

        "neuvottelet pankista lainan panttikirjoja vastaan."

        Millä eväillä aloittaja neuvottelee lainan, kun hänellä ei selvästi ole tuloja sen takaisin maksamiseen? Pankki haluaa korkoja ja lyhennyksiä joka kuukausi; ei se suostu siihen että saa rahansa sitten joskus kun aloittaja kuolee ja talo myydään (jos myydään).

        Ei tuossa tilanteessa ole muuta vaihtoehtoa kuin myydä talo. Hintaa on laskettava niin alas että menee kaupaksi.

        Mitään lainaa ei aloittaja tule saamaan, ei taloa vastaan eikä muuten.


      • panttikirjatjees
        No-joo- kirjoitti:

        No joo. Todella "hienoja" neuvoja jotka aloittaja itse on jo tässä ketjussa tyrmännyt!!

        Hypon sivuilta: "Käänteisen asuntolainan vakuudeksi hyväksymme pääsääntöisesti Helsingin kantakaupungin alueella olevia asunto-osakkeita. "

        Aloittajalla ei ole Helsingin kantakaupungin alueella olevaa asunto-osaketta, vaan kuppainen vanha omakotitalo syrjäseudulla. Hypo ei ikinä tule antamaan sitä vastaan käänteistä asuntolainaa senttiäkään.

        "neuvottelet pankista lainan panttikirjoja vastaan."

        Millä eväillä aloittaja neuvottelee lainan, kun hänellä ei selvästi ole tuloja sen takaisin maksamiseen? Pankki haluaa korkoja ja lyhennyksiä joka kuukausi; ei se suostu siihen että saa rahansa sitten joskus kun aloittaja kuolee ja talo myydään (jos myydään).

        Ei tuossa tilanteessa ole muuta vaihtoehtoa kuin myydä talo. Hintaa on laskettava niin alas että menee kaupaksi.

        Mitään lainaa ei aloittaja tule saamaan, ei taloa vastaan eikä muuten.

        Satun itse asumaan syrjäseudulla ja kyllä täällä toimii kaikki edellä kertomani. Itselläni ovat ansiotulot sitä luokkaa (vähäiset), että en saa mistään vakuudetonta luottoa (joita en myös niin sikakallilla korolla edes ottaisi!), mutta juuri pankista saan panttikirjoja vastaan luottoa. Joten älä kirjoita sontaa!
        Tietty ap:lla on sekin mahdollisuus, että myy kiinteistönsä ja elää saamillaan rahoilla sitten joko vuokralla tai ostajan kustannuksella "syytingillä" tai ostaa taskurahalla pienen yksiön jostain hikisestä kirkonkylästä, jolloin rahaa jää vielä runsaasti käyttöön.
        Vaihtoehtojahan on!

        ps. ei tuo Hypo ole ainut käänteisen asuntolainan myöntäjä https://www.vertaaensin.fi/blog/kannattaako-kaanteinen-asuntolaina


      • panttikirjatjees
        No-joo- kirjoitti:

        No joo. Todella "hienoja" neuvoja jotka aloittaja itse on jo tässä ketjussa tyrmännyt!!

        Hypon sivuilta: "Käänteisen asuntolainan vakuudeksi hyväksymme pääsääntöisesti Helsingin kantakaupungin alueella olevia asunto-osakkeita. "

        Aloittajalla ei ole Helsingin kantakaupungin alueella olevaa asunto-osaketta, vaan kuppainen vanha omakotitalo syrjäseudulla. Hypo ei ikinä tule antamaan sitä vastaan käänteistä asuntolainaa senttiäkään.

        "neuvottelet pankista lainan panttikirjoja vastaan."

        Millä eväillä aloittaja neuvottelee lainan, kun hänellä ei selvästi ole tuloja sen takaisin maksamiseen? Pankki haluaa korkoja ja lyhennyksiä joka kuukausi; ei se suostu siihen että saa rahansa sitten joskus kun aloittaja kuolee ja talo myydään (jos myydään).

        Ei tuossa tilanteessa ole muuta vaihtoehtoa kuin myydä talo. Hintaa on laskettava niin alas että menee kaupaksi.

        Mitään lainaa ei aloittaja tule saamaan, ei taloa vastaan eikä muuten.

        ...jatkoa vielä edelliseen. On vielä yksi mahdollisuus, johon jo osittain jo viittasinkin tuossa edellisessä. Nimittäin on sellaisia yksityisiäkin henkilöitä, jotka ostavat asuntoja ja omakotitaloja, että entinen omistaja saa jäädä asumaan ikään kuin "syytingillä" , ehdot vain sovitaan. Syytinkiin tai tähän asumisoikeuteen on syytä hakea kiinnitys. https://fi.wikipedia.org/wiki/Syytinki
        Tämä ratkaisu on hyvin yleinen etenkin sukulaisten kesken, että lapseton henkilö myy asuntonsa tietylle/ille sukulaisille, mikseipä täysin ulkopuoliselle taholle ja asuu siinä kuten ennenkin, matkustelee ehkä enempi ja käyttää rahaa hieman vapaammin. Periville sukulaisille tulee sitten melkoisena yllätyksenä, että mitään perintöä ei sitten tullutkaan...


    • rahaton.täti

      Miten järjettömältä kuulostaisi sellainen, että kiinnittäisin talon itse ja hankkisin ne panttikirjat itse. Sitten vaikka 20.000 euroa vastaan hakisin lainaa (jos se myönnettäisiin) ja pantti siirtyisi siis pankille lainan vakuudeksi. No, saisin sen 20.000 tilille ja siitä maksaisin sitten ne otetun lainan lyhennykset ja muut kulut. Ikään kuin söisin sitä pääomaa hissukseen, eihän se pitkäksi aikaa riitä, mutta muutamaksi vuodeksi.

      Jos kiinteistön arvo on noin 80 tuhatta (pyyntö), ja 20 t olisi pian siitä syöty, sitä voisi kaupata sitten vaikka 60 tuhannella. Saisin silloin sitä suuresti tarvitsemaani käyttörahaa juuri nyt eläkeodotusajaksi. Koska en osta sillä lainalla mitään uutta, vain käyttäisin sitä elämiseen lyhentäisin velkaa, miksei pankki sellaiseen suostuisi?
      Tottakai lainan maksu korkoineen ja kuluineen maksaa, mutta silloin voisin vielä asua täällä nämä muutamat vuodet eikä tarvitsisi nyt sairaana alkaa talokauppaan. Muutto on raskasta huonokuntoiselle ja pelkään etten siihen jaksa alkaa.

      • rahaton.täti

        Hyviä neuvoja on tullut, kiitos niistä.
        Vielä tuohon äskeiseen lisään sen, että eikö pankille ole ihan sama mistä se raha tulee lainan maksuihin, kunhan vaan maksetaan. Koska kaikki yritykseni saada nyt sitä käyttörahaa kaatuvat pieniin tukituloihini, joista lasketaan lyhennysmahdollisuus jota ei suuremmin ole, luulisi pankille olevan vain tärkeää maksut ja niiden kattavuus.
        Miksei lainaa voi ottaa lainan maksuun? Silloinhan pankki voittaa ruhtinaallisesti omansa takaisin aina.
        Jos Pekka lainaa kaveriltaan Eikalta 100 euroa ja maksaa sen pian takaisin 150 summalla, luulisi Eikan olevan vain tyytyväinen :)) Ja vielä rahaa vastaan antaa pantiksi fillarinsa siihen saakka kunnes viimeinenkin sentti on maksettu.
        (olen kuumehouruinen, tämä on liian helppoa)


      • käänteinenlaina

        On tosiaan muita pankkeja kuin Hypo. Kaikki kyllä tuntee käänteisen lainan, jos tarviit 20 t ja kiinteistö on 80 t arvoinen sen pitäis onnistua vaikket maksa lainaa takaisin. Korot pitää kuitenkin pystyä maksamaan. Voit saada asuntotukea ja toimeentulotukeakin nykytilanteessa. Toimeentulotukea et saa mikäli sinulla on rahaa vaikkapa lainattua. Kannattaisi varmaan mennä kunnan talous. ja velkaneuvojan luokse selvittämään mitä kannatta tehdä ja mitä apua voit saada. Toisaalta jos myyt talon voit matkustaa jonnekin mukavaan paikkaan ja voit pitää hauskaa omilla rahoillasi.


    • Lellu_5671

      Eikö taloa voi laittaa välittäjälle myyntiin, niin pääset itse helpomalla ? Sillä rahahuolet olisi joksikin aikaa ratkaistu. Sinun kannattaa miettiä mitä tavaroita tarvitset sairaana isossa yksiössä tai pienessä kaksiossa, jonka voit vuokrata. Karsi seuraavaan asuntoon siirtyvä tavara minimiin, niin pääset jatkossa helpommalla. Yritä myydä muuta irtaimistoa kirpparilla, netissä tms, jos vain jaksat.

    • 9-6

      "että eikö pankille ole ihan sama mistä se raha tulee lainan maksuihin, kunhan vaan maksetaan"

      Ei todellakaan, nykyään valtio eli Finanssivalvonta vaatii pankeilta vastuullista luotonantoa, eli pitää olla riittävät tulot lainan takaisinmaksuun ilman että lainarahaa käytetään saman lainan takaisinmaksuun. Ajatuksesi on täysin kuolleena syntynyt.

      Jos Pekka lainaa 100 euroa, mutta pitäisi maksaa takaisin 150 euroa niin tulojen pitää riittää siihen ylimääräiseen viisikymppiseen. Eikka ei tykkää jos Pekka maksaa takaisin vain95 euroa.

      • rahaton.täti

        Hyvä, tulihan se sieltä. Siis oikea ajatuksenjuoksu :)
        Omassa tilanteessani on tärkeintä, että rahaa on tilillä (tai vaikka patjan alla, sama se) tarvittaessa. Joudun useinkin yhtäkkiseen tilanteeseen , jossa joudun taksilla lääkäriin tai jotain vastaavaa. Kerran oli vesipumppu rikki, ei ollut rahaa sitä korjata ja jouduin kantoveden varaan mutamaksi kuukaudeksi. Silloin sain pikalainaa sukulaiselta. Toisinaan joku sähköpiuha vanhassa talossa tarvitsisi nopeita korjaustoimia, mutta kun käyttörahaa ei ole, kaikki työt jää teettämättä. Ei voi noin vain tilata korjaajaa, koska rahaa ei ole siinä kuussa, vasta ensi kuussa olisi. On pelottavaa olla huonokuntoinen ja sairas yksielävä, täysin ilman lähiverkon apua.

        Yritän nyt selvittää edes luottokortin saamista. Sekin on kovin nihkeätä, ainakin omassa pankissani, mutta jo jokin pieni apu hätätilanteeseen olisi iso juttu! Sitä "vararahaa" tarkoitin tuolla omalla ehdotuksellani. En välttämättä koskisi koko summaan, mutta sen varma läsnäolo siellä tilillä rauhoittaisi valtavasti. Olisin valmis sellaiseen kauppaan/lainanottoon heti, jossa lainaan 20t ja maksan takaisin 25t, ainakin... jopa enemmän. Mutta kun sitä rahaa ei myönnetä!
        Panttikonttoriakin yritin, mutta se oli ihan floppi. Kuudensadan tavarasta saa noin satasen. Ei kannata. Kirpparimyynnistä saa kymppejä, ja se on raskasta sairaalle.


      • Lellu_5671

        Tilanteesi kuulostaa siltä, että et ole enää omakotitaloasuja. Sinunan hakisin ensi sijaisesti helpompaa asumista pyrkimällä vuokralle isoon yksiöön tai kerrostalokaksioon lähelle terveyspalveluja. Jos vuokra-asunnossa tulee ongelmia, niin joku muu vastuussa niiden kuntoon laittamisesta.

        Talossa on varmasti tavaraa, joka ei mahdu kerrostaloon. Joudut joka tapauksessa luopumaan niistä . Tavaroiden hävittämistä / setvimistä voi tehdä nyt kunnon mukaan . Ehdottamani ratkaisu oli valmistautumista yleiseen tilanteeseesi ei akuuttiin rahatilanteeseen.

        Talo ensin myyntiin välittäjälle ja sitten hiljalleen tavaroiden karsimista. Jos sille 600 euron tavaralle ei ole jatkossa tarvetta, niin siitä kannattaa myydä sillä satasella pois kuin jättää lojumaan varastoon.


      • rahaton.täti

        Näinhän se on. Ajatuksenani on tuo muutto jossain vaiheessa.
        Oma jamani on ihan vaan syystä, että sairastuin 35 vuoden ammatinharjoittamisen ja mikroyrittäjyyden jälkeen pitkäaikaissairauteen ja ammattitautiin, jota työeläkeyhtiö Elo ei korvaa eikä suostu myöntämään työkyvyttömyyseläkettä. Putosin sairaana heti työnteon loppumisen ja karenssiajan jälkeen työmarkkinatuelle, siksi olen rahaton vaikka omaisuutta on tuo talo ja irtaimistoa. Ne pystyin hankkimaan kyllä työnteon palkalla, mutta ei ole ollut rikkaudella hurraamista oikein koskaan. Harvalla yksinyrittäjällä on.

        Olen oikein varottava esimerkki kaikille miten voi käydä kun uskoo ja luottaa eläkeyhtiön korvausvastuuseen. Hupsista, yllättäen se olikin vain yksipuolinen sopimuskumppani.
        Kummallista on, ettei tällaista "tapausta ja väliinputoajaa" kukaan auta, vaikka menneisyys on nuhteeton ja maksut/lainat on aina maksettu pennilleen. Minusta tämänlaisissa kohtaloissa pitäisi olla jokin sosiaalinen lainanantoinstanssi, ihan siksi aikaa kunnes työkyvytön pääsee sinne eläkerahoihinsa kiinni.
        Olen kuulemma "se"hankala tapaus, jep, ja vielä ikävämmäksi muutun kremppoineni päivä päivältä.


      • rahaton.täti

        Vielä lisäyksenä.
        Työeläkeyhtiö Elo tulisi laittaa lainani takaajaksi, koska se firma panttaa rahojani ihan tahallaan ja odottaa vaan että kuolla kupsahdan ennen korvausvastuuta. Pitääkin yrittää ottaa pankkilainaa tällä tavalla :))


    • OVEmahdollisuus

      Et kyllä yksin tappele eläkeyhtiöiden kanssa, jotka pitävät kaikkia työkykyisenä. Periaate on kai että jos pystyis tekemään jotakin työtä on työkykyinen. Aika teoreettista vaihtaa alaa yli 60v na, ja vieläpä saada työpaikan. Mutta yksi keino saada vähän paremman toimeentulon kun odottaa pääsyä eläkkeelle on ottaa osittain varhennettua eläkettä. Sitä saa kun on 61v ja voi ottaa joko 50% tai 25% tulevasta eläkkeestä ennakkoon. Se ei vaikuta työmarkkinatukeen, paitsi että verotus voi olla kovempi. Työeläke pienenee jonkin verran, mutta sitten voit vaikka laittaa talon lihoiksi.

    • kustaa-adolf

      Älä kiinnitä taloasi, jos ei ole aivan pakko. Sillä sinä joudut tekemään 14 vrk kestävän avoimen haltijavelkakirjan, jonka pankinjohtaja voi panna maksuun (14 vrk) kuluessa, jos et nuoleskele pankinjohtajaa.

    • hjky

      Saat asumistukea jos olet työtön.

      Itse laittaisin tuossa tilanteessa talon myyntiin. Muutama kuva ja nettiin tiedot,
      Noin hinnan pystyy arvioimaan muista myynneistä.

      Kannattaa myydä tiukalla pienemmällä hinnalla nopeasti oikeasti kiinnostuneelle kuin hieroa ja miettiä kauppaa pidempään jos tuntuu että hiljaista on.

      Asunnon olen kaupannut netissä itse ja kauppakirjat teetättänyt välittäjällä ostajalle. Hyvä säästö rahallisesti kun papereihin meni pari sataa.

      Rahasta puheenollen, 6- 70 000 eur tililä helpottaa elämistä ja antaa turvaa, eikä pieni vuokranmaksukaan tunnu pahalta jos muuten olisi - 0 .
      Voi ostaa edullisen osakkeen jos asuu sellaisella alueella.


      ( pankin lainaa tai luottokortteja en suosi)

    • skuldig

      Ok-talo vai asunto-osake.
      Olin 59v pitkäaikaistyötön kun
      vuosia sitten sovin pankkini kanssa lainasta jossa kiinnitin osakkeeni 70%:n arvosta muutaman kuukauden takaiseen hankintahintaan nähden.
      Laina euribor sidonnainen ja marginaali 0,4%.
      Laina aika 10 vuotta jona aikana ei lainkaan lyhennyksiä, vain korot.
      10:n vuoden jälkeen neuvottelu jatkosta. Laina ilman lyhennystä mutta korkotason tarkistus.

    • Anonyymi

      Hei miten pääsen yksityishenkilön velkajärjestelystä eroon?Kun tuloni ovat tippuneet niin että en voi kk maksuja hoitaa?Pankki ei anna lainaa vaikka kiinteitössä on vapaana vakuuksia.

      • Anonyymi

        Helvetin hyvällä tuurilla pääset eroon järjestelystä. Osta lotto ja voita se raha jonka olet jörjestelyssä ja voita se summa minkä tarvitset velaksi, niin sinun ei tarvitse kysyä pankista mitään.

        Kun kerran olet joutunut järjestelyyn, niin et tule saamaan pankilta lainaa enää koskaan saati pitkään aikaan järjestelyn loputtua. Meillä velattomillakin on ongelmia ja unelmia niistä pääsemiseksi.

        Itse tein itselleni huoneen taulun pilveen siitä mikä riittää omassa elämässä En huoneen taulua mistään muusta kuin tavallisen elämän perusasioista.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe