Psykopaattiäitidilemma

poiuytrsdfg

Jotta psykopaatilta voi pelastua ja pelastaa päänsä ja sisimpänsä,
yleisestiottaen hänen ajattelemisensa tulisi jossain vaiheessa lopettaa kutakuinkin kokonaan.

Kuitenkin ihmiset useimmiten ovat sita mielta, etta aitinsa ajattelua ei sovi lopettaa kokonaan.

Niin miten ajatellaan, etta psykopaatin lapsi voi selvita jostakin mista muut eivat voi selvita ?
Ja vielapa tilanteessa, jossa psykopaatti on mennyt hanen paahansa vahvemmin kuin tapauksissa , joissa psykopaatti ei ole aiti ?

Loogisesti ajatellen mielestani siten etenkin psykopaattiaidin ajatteleminen pitaisi voida lopettaa kokonaan. Eikö se ole kohtuuton riski tehda jotain sellaista mista ihmiset eivat yleensa selvia, loputtomiin ?
Toisaalta jos psykopaatin koko ikaisesta ajattelusta voi selvita kohtuullisesti, miksi muidenkaan olisi niin tarkeaa pysya erossa psykopaateistaan ?

Miten psykopaattiaiti eroaa muista psykopaateista ?
Olen lukenut jostain etta he saavatkin usein tuhoisan pakkomielteen juuri tyttärestaan, niin miten kuvion tekisi turvallisemmaksi se, etta kyseessa on aiti ?

40

402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poiuytfdfvgh

      Mun mielesta mun olis jarkevaa lopettaa psykopaattini ajatteleminen kokonaan ja pysyvasti.
      Siita voin kuitenkin huolehtia osaltani, että hanta kohdellaan eettisesti ja syrjimattömasti koska periaatteeni koskee kaikkia kaikkia ihmisia, eika psykopaattiaiti ole poikkeus, Olen mielestani riittavan hyva pyrkiessani tekemaan sen, koska ei monista vanhuksista huolehdita niinkaan.

      • poiuytrdfg

        Ma meinasin yks paiva purskahtaa nauruun kun psykopaattini selitti mita kaikkea aika kauheeta ja epatavallista ja jossain maarin laajamittaistakin elamassamme on tapahtunut ja sitten sano hassulla aanella:
        "Ja tahan on mennyt koko elama !!!"


      • poiuytredfg

        Yks mita mun psykopaatti teki mun koko elaman ajan.
        Jos mun piti kertoa ulkopuolisille jotain mun elamassa tapahtunutta,
        niin han kayttayty usein noissa tilanteissa jotenkin niin, etta se johdatteli muita ihmisia olemaan ottamatta vakasti mun puhetta. Ihmiset varmaan ajatteli, etta jos mun puhe olis vakavasti otettavaa, aiti kayttytyisi toisin. Mutta ei mun aiti koskaan mun puheita epatosiksi vaittanyt noille toisillekaan. Ja sitten aina kaksistaan mun psykopaatti sano mulle jotenkin nain: "Kato nyt mimmosia ne muut ihmiset on, ei he mitaan ymmarra mistaan !"
        Ja ma aina ihmettelin: "No miks aiti et sano suoraan niille ihmisille kuinka asia on, kun he kuitenkin yleensa aina uskoo sua paremmin ku mua ?"
        Han joko ei vastannu mitaan tai sano ettei ehdi tai jaksa tai etta se olis turhaa tms. Ja mina: "Sanoisit nyt kun ma uskon, etta ihan silla se asia selviais niille muillekin ja suurin osa vaikeuksista katoais !"
        Ei han viittiny. Ei han jaksa niista niin ymmartamattömista muista ihmisista multa kuullakaan,
        Ehka sanoo: "Eiks se riita etta ite tiedat ?"


      • poiuytfdfgh

        ps. Tai siis etta mina ja mun psykopaatti itse tiedetaan.
        Ja sit kun ma puhun totta, niin mun psykopaatti tietaa etta se on totta ja se on hanelle kai hupaisaa katsella sita kun ihmiset ei usko ja kuvittelee ihan hassuja.
        Mulla alko jo nuorena tää: "Eihan kukaan usko, kun yhdelle ja samalle ihmiselle tapahtuu niin paljo kaikkea outoa." Paitsi "onneksi" edes mun psykopaatti uskoo ja tietaa mun puhuvan totta kun han on itse nahnyt lähes kaiken saman. koska han seurasi mua lahes kaikkialle.
        Ma lopulta jo hyvaksyinkin sen omasta halusta, koska niin outoja tapahtui, etta tarvitsin ikaankuin todistajan tapahtumille.
        Entäs nyt kun vuosikymmenia on kulunut ja sita outoa kerrottavaa on kertynyt valtavia maaria ?


      • derevje

        On hirveää joutua vielä huolehtimaan itsekin ikääntyneenä vanhasta psykopaattiäidistään, joka vihaa sinua ja on pilannut koko elämäsi.
        Se on kuin pistäisi päänsä giljotiiniin, joka kerran kun häntä tapaa.
        Se tappaa vähitellen auttajan. Ja tuo itsetuhoisia ajatuksia mieleen.
        Elämä ei ole enää minkään arvoista, henkisesti tuhottuna.


      • poiuytredfgh

        Totta.

        Mun psykopaatti varmaan sinnittelee yksin hyvin vanhaksi ilman kenenkaan apua, eika minusta tule hoitajaa. Se ehkä mulla on helpotus etten kelpaa osottamaan välittamista vanhempiani kohtaan joten minusta ei tule hoitajaa.


      • derevje

        Minäkään en kelpaa mihinkään, en ole minkään arvoinen, mutta apua tarvittaessa psyopaattiäitini komentaa rääkkyen minua apuun. Hän "sopivasti" unohtaa siksi aikaa vihansa minua kohtaan, kun apua tarvitsee.
        Ja olettaa, että minä nöyrästi tulen taas sinne "giljotiinille". Jos en tule, hän huutaa "Minähän olen sanonut, että sinä olet h i r v e ä ja k e l v o t o n ihminen, joka on pilannut m i n u n elämäni !!!"
        Hirveässä ahdistuskohtauksessa on taas lähdettä giljotiinille, ja sen jälkeen oma psyyke on ihan hajalla - jos on saanut sitä vähän kootuksi.


    • tuttu.dilemma

      Psykpaattiäiti voi olla niin kiero ja pahansuopa, että sabotoi lapsensa (yleensä tyttären) elämän kokonaan.
      Se on kahdenkeskinen näytelmä, jonka psykopaattiäiti järjestää. Hän vie henkisellä julmuudella tyttärensä mielenterveyden jonka jälkeen menee fyysinenkin terveys. Hän ei paljasta korttejaan kellekään. Hän ei hauku eikä moiti tytärtään kenenkään muun kuullen. Jos tytär jollekin puhuisi minkälainen äiti on, kaikki pitäisivät häntä äitinsä mustamaalajana.
      Näin se menee.

    • tuttu.dilemma

      Tyttärelle/lapselle on kauhea ristiriita, että äiti/vanhempi, jonka pitäisi olla hänen turvansa, tekee kaikkensa tuhotakseen hänen elämänsä. Siitä henkisestä kärsimyksestä ei selviä koskaan.
      Tämä on psykiatriassa tunnettu asia.

      • poiuytdsxcvb

        Totta. Juuri noin se on, juuri noin psykopaattiaiti tekee.
        Mutta...
        kun sen tietaa, niin
        mun mielesta tulee ajatella etta siita henkisesta kärsimyksestä voi selvitä
        ja ilmankin psykiatriaa...

        Ensin on kenties lopettettava ajattelemasta vanhempaa henkisesti vanhempana.
        Niin mun psykopaattikin neuvoi itse.
        Ei siita selviakaan jos luonnottomasti pitaytyy normiajattelussa vaikka tilanne ei ole normi.
        Han onkin mun noita-akka, semmonen ilkeansorttinen,
        niin luonnollisestikin hänellä on ilkeät mielessä,
        ei enaa niin jattimaista ristiriitaa ajatuksen ja konkretian valilla...


      • poiuytrdfgh

        Mun psykopaatti sanoo mulle vahan ilkikurisella äänellä:
        "Noh nyt kun sa tan tiedat (lahes viisikymppisena), niin sahan voitkin jatkaa sun elamaasi siita (oivalluksesta).


      • poiuytrdfg

        toihan on jarkyttavaa, mutta niin se on tehtava...


      • poiuytrsxcv

        Ma luin jo lapsena mun psykopaatille Kahlil Gibrania...
        siella sanottiin : "Teidän lapsenne eivät ole teidän lapsianne.
        He ovat Elämän kaipuun tyttäriä ja poikia.
        He tulevat kauttanne, mutta eivät teistä itsestänne.
        Ja vaikka he asuvat luonanne, eivät he sittenkään kuulu teille..."


    • tuttu.dilemma

      Ei psykopaattiäidistä henkisesti eroon pääse. Koska henkinen väkivalta on jatkunut lähes koko elämäsi, se on ottanut sinut "verkkoosi" kuin hämähäkki, jolta et karkuun pääse.
      Mieltä tai aivoja ei voi laittaa off-asentoon, valitettavasti. Traumat jää. Täytyy yrittää elää silti, vaika elämä ei ole ollenkaan sitä, mitä se voisi olla.
      Henkinen väkivalta/kidutus aiheuttaa ahdistusta, paniikkihäiriötä, masennusta, unettomuutta, itsetunnon murenemista jne. ja lisäksi lääkekoukutusta sivuvaikutuksineen.
      Ilman psyykenlääkkeitä ei pärjää.

      • poiuytdxcvb

        Ymmarran sinua,
        mutta olen silti eri henkilö ja joiltain osin eri linjoilla.
        Melko pitkalle koen samoin.
        Mutta mun motto on aina ollut:
        Kun faktat tietaa voi ainakin yrittaa kayttaa harmaita aivosolujaan.
        Niin kauan on epatoivoista kun faktat kielletaan, koska silloin asiat vain pahenee, eika niille voi mitaan...


    • tuhoava.äiti

      Psykopaattiäiti on kietoutunut lapsen sisimpään koko lapsuuden ajan. Ei siitä voi koskaan päästä irti. Monet tällaiset lapset saavat pahoja ahdistuksia ja masennuksia, ratkeavat päihteisiin. Sitten näitä lapsia syytetään siitä että käyttävät päihteitä, vaikka he ovat sisäisesti ihan rikki ja äitinsä tuhoamia.

      Psykopaattiäiti on kauhea kohtalo lapselle. Olen itse katkaissut välit kokonaan, näin pystyn edes jotenkin elämään. Hänen yhteydenottonsa aiheuttavat niin kaikenkattavaa ahdistusta ja pelkoa, että niitä en halua elämääni.

    • tuttu.dilemma

      Mikään järkeily ei tosiaan auta psykopaattiäitiä vastaan. Harrastan sitä koko ajan. Pakko.
      Mutta ei se tehoa. Autonominen hermostonikin on kauhun vallassa. Ei siihen tehoa järkipuhe/ajattelu.

      • poiuytrfgh

        No näinhan se on etta omasta tahdosta riippumaton hermosto on kauhussa ja shokissa.
        Ja pakko yrittaa koko ajan tahdonalaisella hermostolla asialle jotain,


    • tuttu.dilemma

      Äidilläni ei ole ikinä ollut yhtään hyvää sanaa minulle.
      Ei yhtään lämmintä tunneilmaisua. Ei mitään.
      Vihaa. Vihaa ja vihaa vain.
      Minulle on parempi olla ollut näkymätön.
      Sitähän äidille tavallaan olenkin: nobody.

      • poiuytrdfgh

        No mä aina sanoinkin nuorena aikuisena kun multa kysyttiin kuka ma olen: Nothing


      • liyfioyweweou

        Mulle on sanottu noin muuallakin... Ja lähes tulkoon joka paikassa käyttäydytty sen mukaan. Kuulemma joku tyyppi ei uskaltanut mennä kauppaan, kun se pelkäsi ettei ovet aukea, koska hän ei kokenut olevansa olemassa. Vähän noin meni mun lapsuus ja nuoruus tärkeimmiltä osin. Olin minä joillekin olemassa. Aika yksiulotteisesti.


    • lkhioeyioywio

      Mulla vähän painotuseroa tähän. Itse kun koen olleeni kutakuinkin aivan hunningolla ja hyljeksitty, niin kiinnittäisin huomiota siihen kasvualustaan, mitä vanhemmilta kai edellytetään. You are the bows...

      Minusta vanhemmat eivät omista lapsiaan, mutta lapset vanhempansa. Halusivat tai ei. Kunnes vaihtoja ihan oikeasti on tarjolla. Koko kasvatuspuheavaruus keskittyy lapsen kasvun pulmiin, mutta tajutaanko koskaan kuinka paljon työtä jotkut lapset joutuvat tekemään vanhempiensa vuoksi säilyttääkseen "kunniallisen" fasadin. Itsensä kustannuksella.

      • poiuytrdfg

        niinpä
        ma yritin vuosikymmenia selittaa heille etta asiat menee aivan pieleen heidan toimintatavoillaan niinkuin menivatkin heille itselleenkin, mutta ei he halua sita muuttaa edelleenkaan.


    • kjgkuyuoyio

      Aatella että meidänkaltaisten olemassaoloa ja esiintuloa koetetaan sabotoida vielä vaikutusvaltaisten ja muka lasten parhaaksi esiintyvien arvostelukykyisinä pidettyjen ihmisten toimesta. Mua ei niinkään ihmetytä nuo paatit mutta nuo muut..

    • ljewouweiyoiwey

      https://psyjuridica.com/pahuus-perheessa/

      Esim tämä.

      Itse kun olen aika lailla identtisistä olosuhteista, ei noin raaka, niin kirjoittelin analyysiani mm. mtv sivuille. Se sensuroitiin. Sitä aiemmin olin tehnyt seminaarityön nykyisin kai aika kyseenalaisena pidettyyn yliopistoon... mitään ei tehty? Että miten tuommoisia pohditaan mutta sitten ei haluta vastauksia. Tiedättekö muuten miltä minusta TUNTUI?

      • poiuytresdfghn

        Tuo oli hyva artikkeli. Juurikin asiaa.
        Mielenkiintoista tuo etta arvioidaan jopa 10 prosentilla ihmisista olevan niin paljon psykopaatin psykopaatin, etta siita on haittaa, vaikka sitten 1 prosentilla varsinainen psykopatia.
        Eli ilmiö ei todellakaan ole kovin harvinainen edes,


      • poiuytresdfg

        (Ja mullekin on kokonaisuudessaan tapahtunu jotain paljon hirveempaa kuin mita voin edes yrittaa kertoa.)


      • tuttu.dilemma
        poiuytresdfg kirjoitti:

        (Ja mullekin on kokonaisuudessaan tapahtunu jotain paljon hirveempaa kuin mita voin edes yrittaa kertoa.)

        Samoin. Ei kestä kertoa kaikkea. Ei voi. Ei pidäkään. Ei itsekään tajua kaikkea tapahtunutta voiko se olla totta vai painajaisuni. Valitettavasti se on todellinen painajaisuni.
        Sen voi kuvitella ja uskoa vain toinen samaa kokenut.
        Keinot on vähän erilalaiset psykopaateilla, mutta tähtää samaan.


      • poiuytdgh

        Joo


    • entiiäkyl

      Mikäs on semmoinen äiti joka "palvoo" lastaan ja välillä on taas välinpitämätön. mutta ei normitasolla vaan 100%/0% kaikki ja ei mitään.. mikäs se on? Normaali?

      • ziksa

        Ainakin tosi ailahtelvainen, toihan aiheuttaa lapsessa suurta epävarmuutta, kun ei voi luottaa koskaan, mistä tänään tuulee, välittääkö äiti vai ei. Tapahtuuko tuota kenties ihan tarkoituksella lapsen henkiseksi rääkkäämiseksi ?
        Tuollainen käytös raunioittaa lapsen itsetunnon.


    • katoamistemppu.miten

      Melkein vihaan itseäni että annoin psykopaattiäitini pilata elämäni. Vastustin kaikin henkisin voimin niin kauan kuin pystyin, yritin pysyä kovana etten muka välitä, ettei minuun koske, en itke, en masennu, en ahdistu, en menetä itseluottamustani, en muserru.
      Psykopaattiäitini sai työvoiton. Minä hävisin, pahuus voitti, menetin normaalielämän. Jouduin mielenterveyslääkkeille. En ole enää minä. Haluaisin poistua tästä maailmasta.
      Kunpa voisin haihtua ilmaan kuin saippuakupla.

      • poiuytrsdfg

        Mulla on samansuuntainen kokemus.
        Pahuus voitti ja ma olin enaa halvaantunu puolikuollu zombi joka ei tunnistanu itteaan.
        Vaikka en ihan samoista syista kuin sinulla,
        Mutta en ole antanu periks. ei anneta periks. ..
        ei edes haamuna, ei koskaan...


      • poiuytrdfg

        Vaikka tilanne vaikuttaa silta etta pahuus on voittanut, ei se valttamatta ole...


    • lapsenoikeudet

      Henkistä väkivaltaa vastaan on vaikea taistella, jos sitä harjoittava on oma vanhempi ja se alkaa lapsena. Lapsi ei kykene puolustautumaan.

      • poiuytdfg

        Siinahan se. vielakin viiskymppisena vaikea puolustautua. Nyt vasta vaikea onkin.
        Yritan koko ajan liikutella harmaita aivosolujani keksiäkseni jotain uutta milla estaa se vaikutus...


      • elämämenihukkaan
        poiuytdfg kirjoitti:

        Siinahan se. vielakin viiskymppisena vaikea puolustautua. Nyt vasta vaikea onkin.
        Yritan koko ajan liikutella harmaita aivosolujani keksiäkseni jotain uutta milla estaa se vaikutus...

        Ei sitä pysty kokonaan estämään millään. Olisi pitänyt alusta alkaen tajuta, että henkilö on psykopaatti. Mutta vanhempiaan pitää kunnioittaa. Ei saa kyseenalaistaa eikä moittia.
        Joutuu ansaan, satimeen. Myöhemmin ei pääse kiemurtelemaan irti. Sairaus iskee päähän, kun ei kestä julmuutta omalta läheiseltään, jolta odottaa turvaa ja tukea ja ystävällisyyttä - jopa äidillisyyttä.
        Ei saanut edes asiallisuutta.


      • poiuyfdfgh

        No niinpa juurikin. Pitkalti noin koen minakin.
        Tassa piti viela riutua langan laihaksi ihmisten kanssa kiistellen asiasta, vaikka tajusin jo nelisin vuotta sitten henkilön psykopaatiksi, Nyt oon niin laiha etta ihan havettaa.


    • zirno

      Onko jonkun psykopaattiäidillä ns. häiriintynyt minäkuva ?
      Luulee itsestään valtavan suuria. Suuruudenhullu suorastaan.
      (Muunkinlaisena voi ko. häirö esiintyä)

    • matalaprofiilinen

      Kyllä on jonkinlaista suuruudenhulluutta. Psykopaattiäitini on omasta mielestään ainoa hyvä ja älykäs ihminen maailmassa. Lisäksi hän vihaa kaikkia ihmisiä juuri siitä syystä, koska ihmiset ovat niin huonoja ja kelvottomia. Hän on yli-ihminen, kaikkia muita parempi kaikessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe