Tietoisuusko aivotoiminnan perusta?

olenkokone

Otanpa tämän aiheen omaan ketjuunsa tuosta äskeisestä. Kysymys jäi herkulliseen vaiheeseen kun eräs kirjoittaja esitti tietoisuutta rakennuspalikaksi, josta aivotoiminta rakentuu. Kuten vesi rakentuu yhtenä osana vedystä. Pahaksi onnekseen hän ampui omaa argumenttiaan jalkaan toteamalla, että suuri osa aivotoiminnasta on tiedostamatonta. Eli tietoisuuden ulkopuolella olevaa.

Näin asia onkin. Tiedostamaton aivotoiminta huolehtii automatiikalla kehon monia perustoimintoja, kuten ruumiinlämpö, ruuansulatus, sydämen syke, hormonitoiminta ym. Nämä eivät ole enempää kuin keskushermoston suorittamia analogisia komputaatiota. Saman asian voisi periaatteessa hoitaa kone.

Toinen tiedostamaton prosessi on joskus jopa näkeminen. On olemassa kouralllinen ihmisiä, joilla on todettu aivovaurion synnyttämä harvinainen ilmiö, sokeanäkö. Tällainen ihminen näkee mutta ei tiedosta näkevänsä. Kävellessään hän osaa väistellä esteitä, joita hän ei tiedä näkevänsä. Tässä yksi heistä, herra TN http://bit.ly/2hFNN0I

Eli kysymys kuuluu: Jos tietoisuus on aivotoiminnan rakennusosa, miksi suuri osa aivotoiminnasta tapahtuu konemaisesti ja tietoisuuden ulkopuolella?

Saa suorittaa.

32

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kenen-koodaama-kone

      "Kysymys jäi herkulliseen vaiheeseen kun eräs kirjoittaja esitti tietoisuutta rakennuspalikaksi, josta aivotoiminta rakentuu."

      Ei esittänyt. Aikaansaada jotakin on eri asia kuin olla rakennuspalikka jossakin.

      "Kuten vesi rakentuu yhtenä osana vedystä."

      A voi olla välttämätön B:lle muutenkin kuin vain mereologisen sisältymisrelaation kautta.

      "Pahaksi onnekseen hän ampui omaa argumenttiaan jalkaan toteamalla, että suuri osa aivotoiminnasta on tiedostamatonta. Eli tietoisuuden ulkopuolella olevaa."

      Ensinnäkin: väärin tulkittu. Jos henkilö A ei tiedosta jotakin ilmiötä B, ei siitä mitenkään seuraa, että B on kaiken tietoisuuden ulkopuolella olevaa.

      Toiseksikin: mitä argumenttiaan jalkaan hän nähdäksesi ampui? Nimeä täsmällinen hänen esittämänsä väite, joka kumoutuisi siltä pohjalta, että henkilön A kaikki aivotoiminta ei ole A:lle tiedostettua, ja anna loogiset ja tarkat perustelut kumoutumiselle epätäsmällisten ilmaan huitovien irtoheittojen sijasta.

      "Nämä eivät ole enempää kuin keskushermoston suorittamia analogisia komputaatiota. Saman asian voisi periaatteessa hoitaa kone."

      Länsimaisessa yhteiskunnassa on totutusti ajateltu, että vain ihminen on tietoinen, ja oli jopa aika, jolloin äänestettiin, oliko vain miehellä sielu. Nykyään esitetään, että ehkäpä gorillat, simpanssit, valaat ja kenties eräät norsut voisivat olla tietoisia. Mutta ei ole mitään loogisesti välttämätöntä perustetta rajata mahdollisesti tietoisten organismien joukkoa niin suppeaksi. Kaikki nämä oletukset pohjautuvat käytännössä vain anatomiseen samankaltaisuuteen ihmisen kanssa. Ja useimmiten oletetaan myös että vain aivoilla (ja vieläpä vain lähelle ihmisen aivojen kokoluokkaa yltävillä aivoilla) varustetuilla olennoilla voi olla tietoisuus.

      Mutta kun tarkastellaan vaikkapa kasvien käyttäytymistä, joilla ei ole aivoja, ilmenee niissä intentionaalista käyttäytymistä, ja kasvit näyttävät tekevän vapaita valintoja ja olevan oppivia olentoja. Samoin, kun päästään kurkistamaan elävien organismien sisälle ja tutkimaan niiden solujen käyttäytymistä, havaitaan solujen käyttäytymisessä ihmeellistä tarkoituksenmukaisuutta, joka ei selity millään mekanistisella tavalla. Solut pyrkivät kohti kriisipesäkkeitä ja muita toiminta-alueita tavoilla, jotka eivät selity millään fysikaalisilla vetovoimilla yhtään sen enempää kuin palomiehen hakeutuminen palopaikalle selittyisi jollakin vetovoimalla palopaikan ja palomiehen välillä.

      Soluilla, kuten kasveillakaan, ei ole aivoja tai hermosoluja, mutta niiden käyttäytyminen näyttää olevan hyvinkin intentionaalista. Intentioita puolestaan ei ole ilman tietoisuutta. Jos emme aseta minkäänlaisia apriorisia vaateita olennon rakenteelle siitä, millainen olento voi olla tietoinen, voisimme hyvinkin selittää solujen intentionaaliselta vaikuttavaa käyttäytymistä niiden todellisella omalla tietoisuudella ja intentionaalisuudella.

      Voidaan tietysti esittää väite, että kaikki organismit ovat ohjelmoituja robotteja, mutta tosiasia on, että minkään algoritmisen ohjelman olemassaolosta soluissa ei ole yhtään enempää näyttöä kuin ohjelmasta ihmisessäkään. Minkäänlaista näyttöä ei ole myöskään kaikki organismit koodanneesta koodarista. Myöskään muuttuvassa toimintaympäristössä organismien toiminnalle välttämättömästä jatkuvasta ja saumattomasta ohjelmistojen uudelleenpäivityksestä saumattomine versionhallintoineen ilman koneen sammutusta ja uudelleenkäynnistystä ei ole olemassa minkään valtakunnan näyttöä.

      Ylipäätään kaikki näyttö koneisuuden puolesta puuttuu. Todennäköisempi vaihtoehto onkin juuri se, miten asiat tunnemme: Tunnemme olevamme tietoisia, tekevämme vapaita valintoja, ja ohjaavamme toimintaamme. Jos joku jonkun mieltymyksensä takia haluaa väittää tätä jokapäiväistä kokemustamme vastaan, on hän aina tervetullut todistamaan väitteensä. Organismin komputationaalisuuden voi helposti todistaa näyttämällä organismista ohjelman ja kääntämällä sen jollekin tunnetulle ohjelmointikielelle, jolloin organismin käyttäytymistä voidaan verrata algoritmin antamaan tarkkaan ennusteeseen. Ennen sitä kaikki on vain oletusta, jonka totuudellisuudesta ei ole minkäänlaista näyttöä. Sellaista todistusta odotellessa huomattakoon kuitenkin tämä Harvardin Yliopiston laki eläinten käyttäytymisestä: ”The Harvard Law of Animal Behavior holds that under controlled experimental conditions of temperature, time, lighting, feeding, and training, the organism will behave as it damn well pleases. ” (eli: tarkkaan kontrolloiduissa koeolosuhteissakin organismi käyttäytyy aivan niin kuin haluaa).

      • olenkokone

        No tuossahan oli asiaakin.


      • olenkokone

        Tuli vielä mieleen, että mahtaako ihmisen kokemalla ihmistietoisuudella olla välttämättä mitään yhtäläisyyttä kehon autonomisen hermoston toiminnan kanssa, saati sen kanssa miten kaikki muu elokehä kuten kasvit bakteerit ym. toimivat?

        Olisin taipuvainen uskomaan, että kyseessä on joukko erilaisia ilmiöitä, jotka saattavat olla tai eivät ole lainkaan sukua keskenään. Laitamme vain kaikki ne samaan laatikkoon ja lätkäisemme päälle nimen "tietoisuus", jotta voimme olla tyytyväisiä kun ajatusmalli on meille riittävän yksinkertainen.


    • Kenen-koodaama-kone

      "Toinen tiedostamaton prosessi on joskus jopa näkeminen. On olemassa kouralllinen ihmisiä, joilla on todettu aivovaurion synnyttämä harvinainen ilmiö, sokeanäkö. Tällainen ihminen näkee mutta ei tiedosta näkevänsä. Kävellessään hän osaa väistellä esteitä, joita hän ei tiedä näkevänsä. Tässä yksi heistä, herra TN http://bit.ly/2hFNN0I "

      Kyllä, ja tämän lisäksi eräässä toisessa kokeessa väläyteltiin valoja, ja koehenkilö vastaili enimmäkseen oikein, vaikkei nähnytkään valoja. Nämä sokeanäkijät siis kyllä saavat aivoista informaatiota, mutta eivät visuaalisessa muodossa.

      = = =

      Tämä ketju on avattu aihealueella ”Mitä kuoleman jälkeen?”, joka ei varsinaisesti ole oikea paikka elävien biologisten organismien komputationaalisuutta koskevalle spekuloinnille. Mutta kun tällainen ketju on aloitettu, niin todettakoon ensin, että oletusta täysin robottimaisista organismeista ei todisteiden puuttuessa ole mitään syytä nielaista, ja toiseksi, että jopa vaikka esitetty väite olisi tosikin, ei sillä ole mitään vaikutusta siihen empiiriseen havaintoon, että tietoisuus voi tehdä oikeaksi vahvistettuja havaintoja aivotoiminnan ollessa lakannut.

      • olenkokone

        Amen.


    • nää_on_näitä

      Ei pilata hyvää väittelyä

      Wikipediasta lainaus:
      <Eliö eli organismi on yhdestä tai useammasta solusta koostuva elävä olento. Eliöt rakentuvat vain elollisessa luonnossa esiintyvistä hiilen orgaanisista yhdisteistä. Niille on ominaista aineenvaihdunta, syntymä, kuolema ja kyky lisääntyä.[1]
      Eliöiden varhainen kehityshistoria on hämärän peitossa, mutta evoluutiobiologisissa teorioissa otaksutaan, että ne olisivat syntyneet Maan alkumerissä yli kolme miljardia vuotta sitten. Aikojen kuluessa eliökunta olisi monipuolistunut ja kehittynyt evoluution myötä.>

      Aivan perustellusti voin ajtaella että evoluutio on tietyjen lakien alainen ja toimii niiden puitteissa hyvin rajoitetussa kehyksessä. Tietenkin suuriman rajoituksen tälle ajatelulle antaa kyvytömyys hyväksyä sellaistakin jota ei ole vielä keksity ja todistettu. Olemme näiden keksimiemme lakien zombeja kunes joku huomaa että maa on pallo ja sähkö on energia jne...
      On varmudella vielä muutama keksintö tekemättä, olemme uskomuksiemme varassa syöksähteleviä zombeja.
      Olemme unessa,

      • olenkokone

        Näin se juuri on, mitä enemmän luulee tietävänsä, sitä vähemmän viimein huomaa tietävänsä.


    • SalomoninLentäväMatto

      Voiko olla tietoisuutta ilman muistia. Mikä on lyhin sekvenssi peräkkäistä muistia, että syntyy tietoisuutta. Jos/kun siirrymme ajasta ikuisuuteen seuraako muisti ja tietoisuus ja sielu samassa paketissa. Ovatko ne yhtä ja samaa aineetonta ajatonta konstruktiota. Täytyykö kuoleman jälkeinen tietoisuus herättää erikseen henkiin. Onko tuo tietoisuuden uudestisyntyminen se luvattu pelastus. Jos ei herätetä henkiin niin onko sen tilan nimi kadotus. Onko olemassa kuoleman jälkeen yksilöitä joilla on tietoisuus, vai onko olemassa yksi jaettu universaali tila, joka on jokaiselle yksilölle yhteinen tarina ilman yksilöllisyyttä. Tietoisuus joka on yksi ja sama jokaiselle.

      • nää_on_näitä

        Ikuisuus on aina ollakseen ikuisuus. Olen ikuisuudessa nyt. Tietoisuuteni ottaa aika ajoin kehon käyttöönsä. Ja yrittää herätä eli tunnistaa itsensä. Tietoisuuteni käyttää kehoa - lähinnä aivoja - ja sen avulla muita kehon toimintoja. Kun keksitään ettei ns. rahan omistaminen ole tietoisuuden eli heräämisen kannalta välttämätöntä tai edes hyödyllistä tulee mahdolliseksi vähentää vääriä tuhoisia valintoja. Voiko silloin puhua tietoisuuden löytämisestä.
        Eikö tähän asti ole lähinnä lisätty tietämättömyyttä.
        Emme pääse minnekään kadotukseen vaan tulemme valitsemaan yhä uudelleen, eli heräämään tietoisuuteen. Valitsemaan tietoinen nykyhetki.

        Voin ajatella niin että on yksi ja yhteinen tila (mielen tila) jonka jokainen yksilö kokee omanaan sekä yhteisenä. Kaikki ovat samassa tilassa (milentilassa) yksilöllisesti yhdessä. Koska mielen tila on jokaisella sama ei ole erillisyyttä.
        Se on aivan yhtenevä nyt hetken kanssa. Aikaa ei - kulu - silti kokeminen on pysyvää, kokemus on pysyvä.
        Kun tämä "keksitään" laajemmin joku selittää eli kuvailee sen paremmin.


      • olenkokone

        Käsittääkseni tietoisuus käsittelee tietoa, ja tämä tieto tallentuu muistiin. Tietoisuus ja tieto ovat aineettomia mutta aineettomasti toimiva muisti on toistaiseksi tuntematon asia. Tiedon tallentamiseen tarvitaan aina jokin media.


      • SalomoninLentäväMatto
        nää_on_näitä kirjoitti:

        Ikuisuus on aina ollakseen ikuisuus. Olen ikuisuudessa nyt. Tietoisuuteni ottaa aika ajoin kehon käyttöönsä. Ja yrittää herätä eli tunnistaa itsensä. Tietoisuuteni käyttää kehoa - lähinnä aivoja - ja sen avulla muita kehon toimintoja. Kun keksitään ettei ns. rahan omistaminen ole tietoisuuden eli heräämisen kannalta välttämätöntä tai edes hyödyllistä tulee mahdolliseksi vähentää vääriä tuhoisia valintoja. Voiko silloin puhua tietoisuuden löytämisestä.
        Eikö tähän asti ole lähinnä lisätty tietämättömyyttä.
        Emme pääse minnekään kadotukseen vaan tulemme valitsemaan yhä uudelleen, eli heräämään tietoisuuteen. Valitsemaan tietoinen nykyhetki.

        Voin ajatella niin että on yksi ja yhteinen tila (mielen tila) jonka jokainen yksilö kokee omanaan sekä yhteisenä. Kaikki ovat samassa tilassa (milentilassa) yksilöllisesti yhdessä. Koska mielen tila on jokaisella sama ei ole erillisyyttä.
        Se on aivan yhtenevä nyt hetken kanssa. Aikaa ei - kulu - silti kokeminen on pysyvää, kokemus on pysyvä.
        Kun tämä "keksitään" laajemmin joku selittää eli kuvailee sen paremmin.

        Universumi toimii ja on läsnä kaiken aikaa. Tässä Eckhart Tollen pohdintaa kuolemasta. https://www.youtube.com/watch?v=Vk14R4A_p9w


    • nää_on_näitä

      Tietämättömyyden ylläpitäminen on välttämätöntä jotta rahaa saataisiin mahdollisimman paljon "omaan" taskuun
      Salaisuus - Rhonda Byrne - kirja(9789510337820) | Adlibris ...

    • evotodellisuus

      TALLENTUNUT TIETO = TIETOISUUS, eli vain yksi aivojen ominaisuuksista.

      Tietoisuus itsestään ja ympäristöstään perustuu paitsi ulkoisiin ärsykkeisiin altistumisen kehittämiin sensoreihin ja saadun informaation käsittelyyn, kaikkein tärkeimmin itse aivojen olemassaoloon ja niiden kykyyn TALLENTAA tiedoksi monimutkaisista signaaleista koostettua dataa kykyyn lukea MUISTIIN tallentunutta dataa jatkuvasti ja nopeasti. Ilman TIEDON tallennuskykyä meidän TIETOisuutemme olisi yksisoluisen eliön tasolla, tai tasan 0, koska saatu tieto ei varastoidu mihinkään, vaan muuttuisi heti lukemisen/käsittelyn jälkeen pelkäksi lämpöenergiaksi. Elämä olisi tällöin pelkkää automaatiota, eli eri ärsykkeisiin reagointia ilman tietoisesti tehtyä toimintaa, valintaa, harkintaa jne.

      Vastasyntynyt vauva on hyvä esimerkki tietoisuudesta. Sillä on muistissa vain vähän tietoa. Esim. vain äidin ja isän äänet. Vauvan ensimmäiset elinhetket kohdun ulkopuolella on vielä pelkkää automaatiota, satunnaista reagointia nälkään, kipuun, kylmyyteen jne. Siksikään et muista, kun sinut kiskottiin äidin mahasta, et muista ensimmäistä hetkeä nänni suussa, et muista miten vaippaihottuma kirveli jne. Kun vauvan aivojen muistikapasiteetti kehittyy ja sinne alkaa tallentumaan pysyvää tietoa, alkaa tietoisuus ympäristöstä ja itsestään muodostua ja vahvistua. Vanhemmiten, jos sairastut esim. dementiaan, tietoisuus alkaa häviämään. Lopulta dementikko voi olla jopa täysin tiedostamaton ja reaktiot on enemmän automaattisia. Dementia on yksi näyttö siitä, miten tärkeä muisti ja sen toimintakyky on tietoisuudelle.

      Sielu = uskomus, vanhan maailman vaistonvaraisesti syntynyt käsite. Käsitteiden luominen on älykkäälle ihmiselle normaalia toimintaa ja niitä syntyy, oli tietoa tai ei. Siksi tieteelliseen tietoon perustuva käsite mitä todennäköisimmin on lähempänä totuutta, verrattuna jopa 10 000 vuotta vanhaan kirjoitukseen sen ajan uskomuksista. Kun ihminen kuolee, niin "sielu" siirtyy lämpöenergiana ympäristöön. Se on ainoa "mitä kuoleman jälkeen?" tapahtuma.

      • Julistusten-yö

        Todisteet pöytään sitten vaan.


      • evotodellisuus
        Julistusten-yö kirjoitti:

        Todisteet pöytään sitten vaan.

        Oisko sulla jotain rakentavaa aiheesta, vai lankeatko mieluummin mielipahaan? Laiskat ja tyhmät jättää yleensä tuollaisia todistevaatimuksia.


      • JulistuksetVaillaPohjaa
        evotodellisuus kirjoitti:

        Oisko sulla jotain rakentavaa aiheesta, vai lankeatko mieluummin mielipahaan? Laiskat ja tyhmät jättää yleensä tuollaisia todistevaatimuksia.

        "TALLENTUNUT TIETO = TIETOISUUS"

        Tietokoneessa on tallentunutta tietoa vaikka kuinka paljon, mutta ei ole mitään syytä olettaa tietokoneen olevan tietoinen. Eli tiedon tallentuminen, varastointi ja esilletuonti ei ainakaan mitenkään itsestään selvästi ole RIITTÄVÄ ehto tietoisuudelle. Kun identiteettiväitteelläsi kuitenkin toisin väität (julistat), niin todista.

        Toisaalta elävät olennot, joita emme tiedä ohjelmoiduiksi automaateiksi vaan joita pidämme tietoisina, toimivat luovasti tilanteissa, joissa muistista ei löydy mitään. Tietoisen olennon muistiin tallennus ei myöskään aina toimi. Eli tiedon tallentuminen, varastointi ja esilletuonti ei näyttäisi olevan VÄLTTÄMÄTÖN ehto tietoisuudelle. Kun identiteettiväitteelläsi kuitenkin toisin väität (julistat), niin todista.

        "eli vain yksi aivojen ominaisuuksista."

        Jos julistat muistin olevan vain yksi aivojen ominaisuuksista, niin todista. Väitteen vastaisia anomalioita kuitenkin on kyllä yllin kyllin. Esim. kun lapamadolta leikataan pää pois, niin uuden pään kasvettua muistot edellisen pään ajalta ovatkin yhä tallella. Liskon aivot on pantu tehosekoittimeen ja myllätyt aivot takaisin päähän, ja hyvin toimii muisti. NDE-ilmiössä tehdään ja muistetaan havaintoja ajalta, jolloin aivotoimintaa ei ole. Jos muisti olisi vain aivojen ominaisuus, niin kokemusten muistaminen ajalta jolloin aivot olivat sammuksissa ei voisi olla mahdollista, koska tallennus aivoihin ei voisi toimia. Näin on tietysti siksi, että aivo-oletuksen mukaan muistiin talletuskin on aivotoimintaa.

        Muistojen kommunikointi aivojen välityksellä tietysti vaatii toimivat aivot, aivan samoin kuin veden saanti huoneistoon hanan kautta vaatii ehjät putket. Mutta ei vesi silti ole putkien ominaisuus. Jos väität muistojen olevan vain aivojen ominaisuus, niin todisteet pöytään.

        "Dementia on yksi näyttö siitä, miten tärkeä muisti ja sen toimintakyky on tietoisuudelle."

        Vaikka dementikolla ei ole pääsyä muistiin ja toiminta ja oleminen saattaa siksi näyttää järjettömältä, niin kyllä he ihan kokevia ja tietoisia olentoja ovat.

        "Sielu = uskomus, vanhan maailman vaistonvaraisesti syntynyt käsite."

        Vanhan tai uuden maailman, ja olkoon syntynyt millä lailla tahansa (esim. järkeillen tai kokemuksellisella tavalla kuten nykyäänkin), niin nykymaailmassa saadaan tehtyä entistä maailmaa paremmin ja tarkemmin havaintoja, jotka osoittavat tietoisuuden jatkuvan aivotoiminnan lakkaamisen yli.

        "Siksi tieteelliseen tietoon perustuva käsite mitä todennäköisimmin on lähempänä totuutta, verrattuna jopa 10 000 vuotta vanhaan kirjoitukseen sen ajan uskomuksista."

        Mutta on tietenkin kyettävä erottamaan todellinen tieteellinen tieto (empiirinen, havaintopohjainen) materialistisesta dogmasta, joka pyrkii esiintymään jotenkin tieteellisenä mutta on vain uskonnollinen käsitys maailmankaikkeudesta.

        " Kun ihminen kuolee, niin "sielu" siirtyy lämpöenergiana ympäristöön."

        Tuskinpa se tietoisuus lämpöenergiaa on.... mutta todistapa toki tietoisuuden olevan lämpöenergiaa.

        " Se on ainoa "mitä kuoleman jälkeen?" tapahtuma."

        Lämpöenergian siirtyminen ympäristöön? Ja todisteet julistuksellesi ovat missä? Miten lämpöenergian siirtyminen ympäristöön selittää havainnot ja muistot ajalta, jolloin keho oli kliinisesti kuollut ja aivotoimintaa ei ollut?

        Taitaakin olla niin, että kyseessä on jälleen pelkkä denialisti, dogmaatikko, joka olettaa ja tahtoo maailman olevan tietynlainen. Mikään havainto ei voi sitä uskonnollista tahtotilaa muuttaa.


      • olenkokone
        JulistuksetVaillaPohjaa kirjoitti:

        "TALLENTUNUT TIETO = TIETOISUUS"

        Tietokoneessa on tallentunutta tietoa vaikka kuinka paljon, mutta ei ole mitään syytä olettaa tietokoneen olevan tietoinen. Eli tiedon tallentuminen, varastointi ja esilletuonti ei ainakaan mitenkään itsestään selvästi ole RIITTÄVÄ ehto tietoisuudelle. Kun identiteettiväitteelläsi kuitenkin toisin väität (julistat), niin todista.

        Toisaalta elävät olennot, joita emme tiedä ohjelmoiduiksi automaateiksi vaan joita pidämme tietoisina, toimivat luovasti tilanteissa, joissa muistista ei löydy mitään. Tietoisen olennon muistiin tallennus ei myöskään aina toimi. Eli tiedon tallentuminen, varastointi ja esilletuonti ei näyttäisi olevan VÄLTTÄMÄTÖN ehto tietoisuudelle. Kun identiteettiväitteelläsi kuitenkin toisin väität (julistat), niin todista.

        "eli vain yksi aivojen ominaisuuksista."

        Jos julistat muistin olevan vain yksi aivojen ominaisuuksista, niin todista. Väitteen vastaisia anomalioita kuitenkin on kyllä yllin kyllin. Esim. kun lapamadolta leikataan pää pois, niin uuden pään kasvettua muistot edellisen pään ajalta ovatkin yhä tallella. Liskon aivot on pantu tehosekoittimeen ja myllätyt aivot takaisin päähän, ja hyvin toimii muisti. NDE-ilmiössä tehdään ja muistetaan havaintoja ajalta, jolloin aivotoimintaa ei ole. Jos muisti olisi vain aivojen ominaisuus, niin kokemusten muistaminen ajalta jolloin aivot olivat sammuksissa ei voisi olla mahdollista, koska tallennus aivoihin ei voisi toimia. Näin on tietysti siksi, että aivo-oletuksen mukaan muistiin talletuskin on aivotoimintaa.

        Muistojen kommunikointi aivojen välityksellä tietysti vaatii toimivat aivot, aivan samoin kuin veden saanti huoneistoon hanan kautta vaatii ehjät putket. Mutta ei vesi silti ole putkien ominaisuus. Jos väität muistojen olevan vain aivojen ominaisuus, niin todisteet pöytään.

        "Dementia on yksi näyttö siitä, miten tärkeä muisti ja sen toimintakyky on tietoisuudelle."

        Vaikka dementikolla ei ole pääsyä muistiin ja toiminta ja oleminen saattaa siksi näyttää järjettömältä, niin kyllä he ihan kokevia ja tietoisia olentoja ovat.

        "Sielu = uskomus, vanhan maailman vaistonvaraisesti syntynyt käsite."

        Vanhan tai uuden maailman, ja olkoon syntynyt millä lailla tahansa (esim. järkeillen tai kokemuksellisella tavalla kuten nykyäänkin), niin nykymaailmassa saadaan tehtyä entistä maailmaa paremmin ja tarkemmin havaintoja, jotka osoittavat tietoisuuden jatkuvan aivotoiminnan lakkaamisen yli.

        "Siksi tieteelliseen tietoon perustuva käsite mitä todennäköisimmin on lähempänä totuutta, verrattuna jopa 10 000 vuotta vanhaan kirjoitukseen sen ajan uskomuksista."

        Mutta on tietenkin kyettävä erottamaan todellinen tieteellinen tieto (empiirinen, havaintopohjainen) materialistisesta dogmasta, joka pyrkii esiintymään jotenkin tieteellisenä mutta on vain uskonnollinen käsitys maailmankaikkeudesta.

        " Kun ihminen kuolee, niin "sielu" siirtyy lämpöenergiana ympäristöön."

        Tuskinpa se tietoisuus lämpöenergiaa on.... mutta todistapa toki tietoisuuden olevan lämpöenergiaa.

        " Se on ainoa "mitä kuoleman jälkeen?" tapahtuma."

        Lämpöenergian siirtyminen ympäristöön? Ja todisteet julistuksellesi ovat missä? Miten lämpöenergian siirtyminen ympäristöön selittää havainnot ja muistot ajalta, jolloin keho oli kliinisesti kuollut ja aivotoimintaa ei ollut?

        Taitaakin olla niin, että kyseessä on jälleen pelkkä denialisti, dogmaatikko, joka olettaa ja tahtoo maailman olevan tietynlainen. Mikään havainto ei voi sitä uskonnollista tahtotilaa muuttaa.

        Nykykäsityksen mukaan aivot tallentavat muistoja synapsikuvioina. Se ei tietenkään tarkoita, etteivätkö muutkin kuin hermosolut voisi tallentaa muistoja kuten tuo lapamatoesimerkki antaa perustellusti olettaa. Mutta löytyykös artikkelia tuolle liskon aivot tehosekoittimessa -jutullesi?


      • hkhkhkjhhkj
        JulistuksetVaillaPohjaa kirjoitti:

        "TALLENTUNUT TIETO = TIETOISUUS"

        Tietokoneessa on tallentunutta tietoa vaikka kuinka paljon, mutta ei ole mitään syytä olettaa tietokoneen olevan tietoinen. Eli tiedon tallentuminen, varastointi ja esilletuonti ei ainakaan mitenkään itsestään selvästi ole RIITTÄVÄ ehto tietoisuudelle. Kun identiteettiväitteelläsi kuitenkin toisin väität (julistat), niin todista.

        Toisaalta elävät olennot, joita emme tiedä ohjelmoiduiksi automaateiksi vaan joita pidämme tietoisina, toimivat luovasti tilanteissa, joissa muistista ei löydy mitään. Tietoisen olennon muistiin tallennus ei myöskään aina toimi. Eli tiedon tallentuminen, varastointi ja esilletuonti ei näyttäisi olevan VÄLTTÄMÄTÖN ehto tietoisuudelle. Kun identiteettiväitteelläsi kuitenkin toisin väität (julistat), niin todista.

        "eli vain yksi aivojen ominaisuuksista."

        Jos julistat muistin olevan vain yksi aivojen ominaisuuksista, niin todista. Väitteen vastaisia anomalioita kuitenkin on kyllä yllin kyllin. Esim. kun lapamadolta leikataan pää pois, niin uuden pään kasvettua muistot edellisen pään ajalta ovatkin yhä tallella. Liskon aivot on pantu tehosekoittimeen ja myllätyt aivot takaisin päähän, ja hyvin toimii muisti. NDE-ilmiössä tehdään ja muistetaan havaintoja ajalta, jolloin aivotoimintaa ei ole. Jos muisti olisi vain aivojen ominaisuus, niin kokemusten muistaminen ajalta jolloin aivot olivat sammuksissa ei voisi olla mahdollista, koska tallennus aivoihin ei voisi toimia. Näin on tietysti siksi, että aivo-oletuksen mukaan muistiin talletuskin on aivotoimintaa.

        Muistojen kommunikointi aivojen välityksellä tietysti vaatii toimivat aivot, aivan samoin kuin veden saanti huoneistoon hanan kautta vaatii ehjät putket. Mutta ei vesi silti ole putkien ominaisuus. Jos väität muistojen olevan vain aivojen ominaisuus, niin todisteet pöytään.

        "Dementia on yksi näyttö siitä, miten tärkeä muisti ja sen toimintakyky on tietoisuudelle."

        Vaikka dementikolla ei ole pääsyä muistiin ja toiminta ja oleminen saattaa siksi näyttää järjettömältä, niin kyllä he ihan kokevia ja tietoisia olentoja ovat.

        "Sielu = uskomus, vanhan maailman vaistonvaraisesti syntynyt käsite."

        Vanhan tai uuden maailman, ja olkoon syntynyt millä lailla tahansa (esim. järkeillen tai kokemuksellisella tavalla kuten nykyäänkin), niin nykymaailmassa saadaan tehtyä entistä maailmaa paremmin ja tarkemmin havaintoja, jotka osoittavat tietoisuuden jatkuvan aivotoiminnan lakkaamisen yli.

        "Siksi tieteelliseen tietoon perustuva käsite mitä todennäköisimmin on lähempänä totuutta, verrattuna jopa 10 000 vuotta vanhaan kirjoitukseen sen ajan uskomuksista."

        Mutta on tietenkin kyettävä erottamaan todellinen tieteellinen tieto (empiirinen, havaintopohjainen) materialistisesta dogmasta, joka pyrkii esiintymään jotenkin tieteellisenä mutta on vain uskonnollinen käsitys maailmankaikkeudesta.

        " Kun ihminen kuolee, niin "sielu" siirtyy lämpöenergiana ympäristöön."

        Tuskinpa se tietoisuus lämpöenergiaa on.... mutta todistapa toki tietoisuuden olevan lämpöenergiaa.

        " Se on ainoa "mitä kuoleman jälkeen?" tapahtuma."

        Lämpöenergian siirtyminen ympäristöön? Ja todisteet julistuksellesi ovat missä? Miten lämpöenergian siirtyminen ympäristöön selittää havainnot ja muistot ajalta, jolloin keho oli kliinisesti kuollut ja aivotoimintaa ei ollut?

        Taitaakin olla niin, että kyseessä on jälleen pelkkä denialisti, dogmaatikko, joka olettaa ja tahtoo maailman olevan tietynlainen. Mikään havainto ei voi sitä uskonnollista tahtotilaa muuttaa.

        " Liskon aivot on pantu tehosekoittimeen ja myllätyt aivot takaisin päähän, ja hyvin toimii muisti. "

        Aivoleikkauskaan ei onnistu, saati sitten että tehosekoittimessa sekoitetut aivo ta´kaisin ajukuuppaansa saanut lisko eläisi ja muistaisi jotain. Aivan täyttä puppua. Ja miten ne lapamadon "muistot" oli todennettu? Myöskään siitä, että tietoisuus olisi jatkunut aivotoiminnan lakattua, ei ole minkäänlaista kestävää näyttöä.

        "havainnot ja muistot ajalta, jolloin keho oli kliinisesti kuollut ja aivotoimintaa ei ollut?"
        On väitetty, että sydämen oltua pysähtyneenä niin pitkään, että aivotoiminta on lakannut, ihminen on herättyään muistanut ajasta jotain. Ongelma on siinä, ettei ihmisen muistikuvia ja sydämen pysähtyneenä olemista voi luotettavasti synkronoida ajallisesti. Todennäköisin selitys ovat muistikuvat tajunnan sammuessa ja palatessa uudelleen. Juttuja toki on paljonkin, mutta niiden vakuuttabuus on melko heikko.


      • olenkokone
        hkhkhkjhhkj kirjoitti:

        " Liskon aivot on pantu tehosekoittimeen ja myllätyt aivot takaisin päähän, ja hyvin toimii muisti. "

        Aivoleikkauskaan ei onnistu, saati sitten että tehosekoittimessa sekoitetut aivo ta´kaisin ajukuuppaansa saanut lisko eläisi ja muistaisi jotain. Aivan täyttä puppua. Ja miten ne lapamadon "muistot" oli todennettu? Myöskään siitä, että tietoisuus olisi jatkunut aivotoiminnan lakattua, ei ole minkäänlaista kestävää näyttöä.

        "havainnot ja muistot ajalta, jolloin keho oli kliinisesti kuollut ja aivotoimintaa ei ollut?"
        On väitetty, että sydämen oltua pysähtyneenä niin pitkään, että aivotoiminta on lakannut, ihminen on herättyään muistanut ajasta jotain. Ongelma on siinä, ettei ihmisen muistikuvia ja sydämen pysähtyneenä olemista voi luotettavasti synkronoida ajallisesti. Todennäköisin selitys ovat muistikuvat tajunnan sammuessa ja palatessa uudelleen. Juttuja toki on paljonkin, mutta niiden vakuuttabuus on melko heikko.

        Näin vähän tuppaa olemaan. Liskotarinan lähdeartikkelia odotellessa voisi joutessaan mainita, että MIT:n tutkijat ovat juuri selvittäneet pitkäaikaisten muistojen syntymekanismin ja siihen liittyvät neuroniradat. Tutkimuksessa seurattiin yksittäisten neuronien toimintaa aivojen eri osissa. Tässä pari kuukautta sitten julkaistu artikkeli http://news.mit.edu/2017/neuroscientists-identify-brain-circuit-necessary-memory-formation-0406


      • M.Uistinlokero
        olenkokone kirjoitti:

        Nykykäsityksen mukaan aivot tallentavat muistoja synapsikuvioina. Se ei tietenkään tarkoita, etteivätkö muutkin kuin hermosolut voisi tallentaa muistoja kuten tuo lapamatoesimerkki antaa perustellusti olettaa. Mutta löytyykös artikkelia tuolle liskon aivot tehosekoittimessa -jutullesi?

        "Mutta löytyykös artikkelia tuolle liskon aivot tehosekoittimessa -jutullesi?"

        Suomeksi Paul Pietschin tutkimuksesta kerrotaan artikkelissa https://www.netikka.net/mpeltonen/aivottomat.htm , joka ei tietenkään ole mikään alkuperäinen tutkimusartikkeli. Muistin tutkijat ovat yleisesti todenneet, että muisti käyttäytyy paikoin kuin lokalisoituneesti ja paikoin kuin nonlokalisoituneesti. Muisti näyttää olevan "kaikkialla ja ei missään". Lainaus:

        "1940-luvulla oletettiin yleisesti, että muistot rekisteröityvät jollakin tavoin biokemiallisesti ns. engrammeina aivojen kuorikerroksen neuroneihin, mutta mekanismia ei tunnettu. Neurofysiologi Karl Lashley työskenteli yli kolmenkymmenen vuoden ajan löytääkseen tämän mekanismin. Paikallistaakseen muistiaineksen sijainnin hän poisti koe-eläiminä käyttämiltään rotilta osia aivoista. Minkään osan poisto ei hävittänyt muistiaineksesta mitään. Saman tapaisia kokeita suoritti myöhemmin Indianan yliopiston biologi Paul Pietsch, joka teki enemmän kuin 700 leikkausta salamantereille. Hän leikkeli aivojen osia pois, sijoitti aivot ylösalaisin, jopa sekoitti liskoparan aivot tehosekoittimella ja pani ne takaisin. Salamanterin muisti ja käyttäytyminen palasivat aina entiselleen.

        Neurofysiologi Karl Pribram päätteli, että muistiaines onkin jollain tavoin jakautunut ei-paikallisesti kautta aivoaineksen, mutta ei voinut käsittää miten se voisi olla mahdollista – kunnes 1960-luvun puolivälin vaiheilla luki Scientific American lehdestä holografiasta. Silloin hän oivalsi, että muistiaines kenties kiinnittyy aivoihin hologrammin tapaan, mahdollisesti aivoissa risteilevien hitaiden sähköisten aaltojen interferensseinä. Häntä alkoi askarruttaa kysymys, jos aivojemme kuva todellisuudesta onkin hologrammi, minkä hologrammi se on. Ovatko mystikot olleet oikeassa väittäessään, että havaintomaailmasta saamamme kuva onkin maya, illusio?"

        Jos Pietschin tutkimus kiinnostaa, niin etsi vaikkapa kirja "Shuffle Brain". http://www.goodreads.com/book/show/3794206-shufflebrain

        Rottienkaan muistoihin minkään erityisen yhden alueen poistaminen aivoista ei näyttänyt vaikuttavan mitään. Pietsch esitti jonkinlaista hologrammiteoriaa, joka on minkäänlaisessa lähelläkään materialismia olevassa viitekehyksessä varmaan paras vaihtoehto.

        Muistin ihmeellisyyksien yhteydessä on huomattava myös elämän viimeisten hetkien selväjärkisyys joillakin Alzheimer-potilailla. Vaikka he olisivat olleet vuosikymmeniä vailla muistoja ja aivot lähinnä mössöä, niin he saavat tuntemattomasta syystä vähän ennen kuolemaansa muistin käyttöönsä, jolloin he voivat selväjärkisinä ja muistot tallella hyvästellä läheisensä ja omaisensa. Harvardin Yliopiston neurologian professori Rudolph Tanzi arvelee, että muistot sijaitsevat jossakin "kollektiivisessa kentässä", johon he saavat yhteyden ennen kuolemaansa.

        https://www.youtube.com/watch?v=ud77u9xuDro

        Jos muisti- ja tietoisuusaihe tosiaan kiinnostaa, niin tutustu kirjaan "Irreducible Mind: Toward a Psychology for the 21st Century". Muistille ja aivojen muistijälkiteorian riittämättömyydelle on siellä omistettu yksi kokonainen luku. Kirjan julkaisua on rahoittanut mm. John Cleese, jota hän mainostaa täällä:

        http://headcast.co.uk/links/

        Koska eräät lähettävät keskustelutaktiikkana poistoon viestejä, joissa on englantia, joudun luopumaan laiskuudestani ja suomentamaan, mistä on tietysti se hyöty, että teksti tulee laajemmalle joukolle ymmärrettäväksi:

        'Käytännössä jokainen nykyinen valtavirran neurotieteilijä otaksuu, että mielen kaikki aspektit ovat aivotoiminnan generoimia. Osoitamme tämän kuvan riittämättömyyden keräämällä kokoon joukon todisteita erilaisista empiirisistä ilmiöistä, joita se ei pysty selittämään. Osoitamme edelleen, että F.W.H. Myersin ja William Jamesin kehittämä vaihtoehtoinen malli mahduttaa onnistuneesti nämä ilmiöt itseensä, hyväksyy arkikäsityksen itsestämme vaikuttavina tietoisina toimijoina, ja on täysin yhteensopiva nykyaikaisen fysiikan ja neurotieteen kanssa.'

        Kirjassa (832 sivua) tuodaan esille laajin milloinkaan yhdessä teoksessa esitetty data, joka asettaa kyseenalaiseksi ja effektiivisesti falsifioi reduktionistisen materialistisen maailmankuvan.

        Kirjan voi tilata itselleen tuolta:

        https://www.amazon.com/Irreducible-Mind-Toward-Psychology-Century/dp/1442202068

        Erityisesti, jos uskot olevasi kone (tai jos ajattelet aivan päinvastoin!), niin luku 1 on todella antoisa, koska siinä käsitellään erilaisten 'tietoisuus on laskennallinen'-ajattelumallien koko historia niiden yleistymisestä tähän päivään saakka. Kerrottakoon vailla enempiä juonipaljastuksia, että kertoma on korutonta; jokainen hatusta tempaistu tietoisuuden komputationaalinen malli on osoittautunut perusteettomaksi taivaanrannan maalailuksi. Toki kirjoittaja, joka itse alunperin oli edistämässä alaa uranuurtajana, esittää asian tarkemmin ja seikkaperäisemmin.


      • JulistuksetVaillaPohjaa
        hkhkhkjhhkj kirjoitti:

        " Liskon aivot on pantu tehosekoittimeen ja myllätyt aivot takaisin päähän, ja hyvin toimii muisti. "

        Aivoleikkauskaan ei onnistu, saati sitten että tehosekoittimessa sekoitetut aivo ta´kaisin ajukuuppaansa saanut lisko eläisi ja muistaisi jotain. Aivan täyttä puppua. Ja miten ne lapamadon "muistot" oli todennettu? Myöskään siitä, että tietoisuus olisi jatkunut aivotoiminnan lakattua, ei ole minkäänlaista kestävää näyttöä.

        "havainnot ja muistot ajalta, jolloin keho oli kliinisesti kuollut ja aivotoimintaa ei ollut?"
        On väitetty, että sydämen oltua pysähtyneenä niin pitkään, että aivotoiminta on lakannut, ihminen on herättyään muistanut ajasta jotain. Ongelma on siinä, ettei ihmisen muistikuvia ja sydämen pysähtyneenä olemista voi luotettavasti synkronoida ajallisesti. Todennäköisin selitys ovat muistikuvat tajunnan sammuessa ja palatessa uudelleen. Juttuja toki on paljonkin, mutta niiden vakuuttabuus on melko heikko.

        "Aivoleikkauskaan ei onnistu, saati sitten että tehosekoittimessa sekoitetut aivo ta´kaisin ajukuuppaansa saanut lisko eläisi ja muistaisi jotain. Aivan täyttä puppua."

        Onko tämä mihinkään tutkimukseen pohjautumaton ennakkokäsityksesi aivan varmasti oikea? Mitä jos tutkimus osoittaa toisin? Oletko muuten sama hemmo, joka nimimerkkiä PaksuaPuppua käyttäen aivan samalla tavoin sanoi, että ihminen, jolla on 95% aivoista tuhoutunut, ei voi olla keskivertoa älykkäämpi vaan kuollut?

        "Ja miten ne lapamadon "muistot" oli todennettu?"

        Madot, joiden pää oli leikattu pois ja uusi pää oli kasvanut, tunnistivat ruoanhakuympäristön turvalliseksi, kun kontrollina olleet "noviisimadot" jäivät tukimaan ympäristöä.

        Next, Levin and his colleagues cut off the heads (and brains) of the worms and allowed them to grow new ones before placing them back in the dishes for another round of training. The results were striking. The worms that had been in the rough dishes immediately recognized the environment as safe and began eating right away, while the worms that had not been in that environment continued to take time to explore.

        http://now.tufts.edu/articles/total-recall

        (Jätin koeluonteisesti tähän englanninkielenkin jäljelle, vaikka tutkimuspohjaisten lainausten esittäminen alkuperäiskielellä ei olekaan turvallista palstoilla, joilla liikkuu dogmaatikkoja, jotka ovat halukkaita estämään käsitystensä vastaisen datan leviämisen tekosyyllä millä hyvänsä.)

        Joka tapauksessa Levin myöntää, että ei tiedä, mihin muistot oli talletettu, mutta aikoo lähteä etsimään solumuistia madon vartalosta aivojen ulkopuolelta. Veikkaan kuitenkin, että jos madolta irtileikattu pää liitetään toisen madon ruumiiseen, niin päämadon muistot ovat hallitsevat. Tähän viittaisi sekin, että ennen kuin madoille kasvoi uusi pää, niillä ei ollut käytössään niitä muistoja. Eli pää (aivot) näyttäisivät jotenkin toimivan niiden muistojen "vastaanottoantennina", olipa kyseessä sitten edellinen pää tai uusi pää, joka oli syntynyt vasta muistojen syntymisen jälkeen.

        "Myöskään siitä, että tietoisuus olisi jatkunut aivotoiminnan lakattua, ei ole minkäänlaista kestävää näyttöä. "

        Ja nuoren maan kreationistien mielestä evoluutiosta ei ole olemassa minkäänlaista kestävää näyttöä. Denialismi on denialismia ideologiasta riippumatta.

        "On väitetty, että sydämen oltua pysähtyneenä niin pitkään, että aivotoiminta on lakannut, ihminen on herättyään muistanut ajasta jotain. Ongelma on siinä, ettei ihmisen muistikuvia ja sydämen pysähtyneenä olemista voi luotettavasti synkronoida ajallisesti."

        Niin on tehty, mutta jos se ei sovi, niin sitten tietenkään ei.

        "Todennäköisin selitys ovat muistikuvat tajunnan sammuessa ja palatessa uudelleen."

        Muistikuvat ulkoisen tajunnan sammuessa ja palatessa uudelleen selittävät muistikuvat niiden väliseltä ajalta yhtä hyvin kuin muistikuvat jalkapallo-ottelun alku- ja loppuvihellyksistä selittää ottelutapahtumia koskevat muistikuvat.

        "Juttuja toki on paljonkin, mutta niiden vakuuttabuus on melko heikko."

        Tosiasiassa todisteet ovat paljon vahvempia ja runsaslukuisampia kuin monen tavanomaisemman teorian hyväksytyksi tulemisen kriteerit ovat. Arkisempia aiheita koskevat teoriat tulevat usein hyväksytyksi vain yhden tai muutaman melko epämääräisenkin havainnon tuella, ja havaintoja ei pyritä denialisoimaan. Mutta tilanne on toinen, kun kyse on uskonnollisesta vakaumuksesta tai tahtotilasta. Denialistille mikään määrä todisteita ei riitä. Ei hän sitä tietenkään sillä tavoin sano, mutta niinhän asia on.


      • olenkokone

        60-luvun holonomista aivoteoriaa ei kukaan tutkija ota nykypäivänä vakavissaan. Se on peräisin ajalta, jolloin aivojen toiminnasta ei ymmärretty juuri mitään. Mielen ongelmia korjattiin sähköshokkihoidoilla ja lobotomialla.

        Tällä hetkellä ns. episodisen muistin, eli kyvyn muistaa aikaan ja paikkaan sidottuja tapahtumia, tutkimus etenee kartoittamalla muistin neuroniverkkoja. Synapsien molekyylibiologia (LTP, Long Term Potentiation) on tältä osin selvitetty jo kauan sitten.

        Käyttäytymistä säätelee suurelta osin sekä geneettinen että epigeneettinen muisti. Tätä solutason muistia, joka pystyy selittämään jopa aivokudoksen uusiutumisen joillakin lajeilla, ei pidä noin sujuvasti sekoittaa synapsiverkon muistimekanismeihin.

        Ja mitä englanninkielisiin lainauksia tulee, ne tuntuvat häipyvät bittiavaruuteen niin liukkaasti että kyseessä lienee poistoautomaatti. Samoin jos linkkejä laittaa paljon niin heti lähtee. Turha siis mustamaalata muita.


      • Helppoheikkivaroitus
        M.Uistinlokero kirjoitti:

        "Mutta löytyykös artikkelia tuolle liskon aivot tehosekoittimessa -jutullesi?"

        Suomeksi Paul Pietschin tutkimuksesta kerrotaan artikkelissa https://www.netikka.net/mpeltonen/aivottomat.htm , joka ei tietenkään ole mikään alkuperäinen tutkimusartikkeli. Muistin tutkijat ovat yleisesti todenneet, että muisti käyttäytyy paikoin kuin lokalisoituneesti ja paikoin kuin nonlokalisoituneesti. Muisti näyttää olevan "kaikkialla ja ei missään". Lainaus:

        "1940-luvulla oletettiin yleisesti, että muistot rekisteröityvät jollakin tavoin biokemiallisesti ns. engrammeina aivojen kuorikerroksen neuroneihin, mutta mekanismia ei tunnettu. Neurofysiologi Karl Lashley työskenteli yli kolmenkymmenen vuoden ajan löytääkseen tämän mekanismin. Paikallistaakseen muistiaineksen sijainnin hän poisti koe-eläiminä käyttämiltään rotilta osia aivoista. Minkään osan poisto ei hävittänyt muistiaineksesta mitään. Saman tapaisia kokeita suoritti myöhemmin Indianan yliopiston biologi Paul Pietsch, joka teki enemmän kuin 700 leikkausta salamantereille. Hän leikkeli aivojen osia pois, sijoitti aivot ylösalaisin, jopa sekoitti liskoparan aivot tehosekoittimella ja pani ne takaisin. Salamanterin muisti ja käyttäytyminen palasivat aina entiselleen.

        Neurofysiologi Karl Pribram päätteli, että muistiaines onkin jollain tavoin jakautunut ei-paikallisesti kautta aivoaineksen, mutta ei voinut käsittää miten se voisi olla mahdollista – kunnes 1960-luvun puolivälin vaiheilla luki Scientific American lehdestä holografiasta. Silloin hän oivalsi, että muistiaines kenties kiinnittyy aivoihin hologrammin tapaan, mahdollisesti aivoissa risteilevien hitaiden sähköisten aaltojen interferensseinä. Häntä alkoi askarruttaa kysymys, jos aivojemme kuva todellisuudesta onkin hologrammi, minkä hologrammi se on. Ovatko mystikot olleet oikeassa väittäessään, että havaintomaailmasta saamamme kuva onkin maya, illusio?"

        Jos Pietschin tutkimus kiinnostaa, niin etsi vaikkapa kirja "Shuffle Brain". http://www.goodreads.com/book/show/3794206-shufflebrain

        Rottienkaan muistoihin minkään erityisen yhden alueen poistaminen aivoista ei näyttänyt vaikuttavan mitään. Pietsch esitti jonkinlaista hologrammiteoriaa, joka on minkäänlaisessa lähelläkään materialismia olevassa viitekehyksessä varmaan paras vaihtoehto.

        Muistin ihmeellisyyksien yhteydessä on huomattava myös elämän viimeisten hetkien selväjärkisyys joillakin Alzheimer-potilailla. Vaikka he olisivat olleet vuosikymmeniä vailla muistoja ja aivot lähinnä mössöä, niin he saavat tuntemattomasta syystä vähän ennen kuolemaansa muistin käyttöönsä, jolloin he voivat selväjärkisinä ja muistot tallella hyvästellä läheisensä ja omaisensa. Harvardin Yliopiston neurologian professori Rudolph Tanzi arvelee, että muistot sijaitsevat jossakin "kollektiivisessa kentässä", johon he saavat yhteyden ennen kuolemaansa.

        https://www.youtube.com/watch?v=ud77u9xuDro

        Jos muisti- ja tietoisuusaihe tosiaan kiinnostaa, niin tutustu kirjaan "Irreducible Mind: Toward a Psychology for the 21st Century". Muistille ja aivojen muistijälkiteorian riittämättömyydelle on siellä omistettu yksi kokonainen luku. Kirjan julkaisua on rahoittanut mm. John Cleese, jota hän mainostaa täällä:

        http://headcast.co.uk/links/

        Koska eräät lähettävät keskustelutaktiikkana poistoon viestejä, joissa on englantia, joudun luopumaan laiskuudestani ja suomentamaan, mistä on tietysti se hyöty, että teksti tulee laajemmalle joukolle ymmärrettäväksi:

        'Käytännössä jokainen nykyinen valtavirran neurotieteilijä otaksuu, että mielen kaikki aspektit ovat aivotoiminnan generoimia. Osoitamme tämän kuvan riittämättömyyden keräämällä kokoon joukon todisteita erilaisista empiirisistä ilmiöistä, joita se ei pysty selittämään. Osoitamme edelleen, että F.W.H. Myersin ja William Jamesin kehittämä vaihtoehtoinen malli mahduttaa onnistuneesti nämä ilmiöt itseensä, hyväksyy arkikäsityksen itsestämme vaikuttavina tietoisina toimijoina, ja on täysin yhteensopiva nykyaikaisen fysiikan ja neurotieteen kanssa.'

        Kirjassa (832 sivua) tuodaan esille laajin milloinkaan yhdessä teoksessa esitetty data, joka asettaa kyseenalaiseksi ja effektiivisesti falsifioi reduktionistisen materialistisen maailmankuvan.

        Kirjan voi tilata itselleen tuolta:

        https://www.amazon.com/Irreducible-Mind-Toward-Psychology-Century/dp/1442202068

        Erityisesti, jos uskot olevasi kone (tai jos ajattelet aivan päinvastoin!), niin luku 1 on todella antoisa, koska siinä käsitellään erilaisten 'tietoisuus on laskennallinen'-ajattelumallien koko historia niiden yleistymisestä tähän päivään saakka. Kerrottakoon vailla enempiä juonipaljastuksia, että kertoma on korutonta; jokainen hatusta tempaistu tietoisuuden komputationaalinen malli on osoittautunut perusteettomaksi taivaanrannan maalailuksi. Toki kirjoittaja, joka itse alunperin oli edistämässä alaa uranuurtajana, esittää asian tarkemmin ja seikkaperäisemmin.

        "Jos muisti- ja tietoisuusaihe tosiaan kiinnostaa, niin tutustu kirjaan "Irreducible Mind: Toward a Psychology for the 21st Century"

        Kyse ei ole psykologian kirjasta vaan parapsykologiaa käsittelevästä hömpästä. Tuosta voi nopeasti tutustua https://en.wikipedia.org/wiki/Irreducible_Mind


      • M.Uistinlokero
        Helppoheikkivaroitus kirjoitti:

        "Jos muisti- ja tietoisuusaihe tosiaan kiinnostaa, niin tutustu kirjaan "Irreducible Mind: Toward a Psychology for the 21st Century"

        Kyse ei ole psykologian kirjasta vaan parapsykologiaa käsittelevästä hömpästä. Tuosta voi nopeasti tutustua https://en.wikipedia.org/wiki/Irreducible_Mind

        Wikipedian katsaus oli lähes asiallinen. Jotkut asiat eivät aivan pitäneet paikkaansa, kuten se, että kirja edistäisi nimenomaan dualistista käsitystä. Esille tuodaan hyvin kerättyä ja dokumentoitua dataa, jota ei ole mitään syytä kiistää muuten kuin uskonnollisista syistä (materialismi mahd. joku muu), mutta varsinainen ontologinen tulkinta jätetään avoimeksi; korkeintaan todetaan, että fysikalistinen maailmankuva ei näitä selitä. Artikkelissa oli mainittu joitakin pseudoskepojen kommentteja . Nämä pseudoskepot eivät siis ole aitoja skeptikkoja, vaan käytännössä he toimivat vain kritiikittöminä ja äänekkäinä materialismin apologeetikkoina. Sellaiset uskonnollisesta pohjasta nousevat kommentit voi jättää omaan arvoonsa, koska tässäkin nämä pseudoskeptiset kannanotot, kuten yleensäkin, eivät millään tavoin liittyneet spesifisti kirjan sisältöön, vaan ne kuvasivat vain esittäjiensä uskonnollista yleisasennetta sellaista aineistoa kohtaan. Pseudoskepojen normitunaroinnin lisäksi artikkelissa käsiteltiin myös asiallisia arvioita:

        The book received positive reviews in the The Journal of Nervous and Mental Disease,[2] Journal of Consciousness Studies,[5] and the Journal of Mind and Behavior.[10]

        Eli kirja sai positiivisia arvosteluja näissä vertaisarvioiduissa tiedelehdissä, joissa alansa huiput julkaisevat tutkimuksiaan.


      • M.Uistinlokero

        Sisällysluettelosta, joka myös Wikipedian artikkelissa oli mainittu, antaa hyvän kuvan kirjan tosiasiallisesta sisällöstä. Poistovaaran uhallakin jätän alkuperäiskielen näkyviin:

        Chapter 1: A View from the Mainstream: Contemporary Cognitive Neuroscience and the Consciousness Debates
        Chapter 2: F. W. H. Myers and the Empirical Study of the Mind-Body Problem
        Chapter 3: Psychophysiological Influence
        Chapter 4: Memory
        Chapter 5: Automatism and Secondary Centers of Consciousness
        Chapter 6: Unusual Experiences Near Death and Related Phenomena
        Chapter 7: Genius
        Chapter 8: Mystical Experience
        Chapter 9: Toward a Psychology for the 21st Century

        Luvussa 1 käsitellään nykyinen (materialistinen) valtavirran käsitys. Itselleni tuo oli kirjan parasta antia. (Mainittakoon, että luku tuo ansiokkaasti esille, miksi nykyinen valtavirran käsitys on tosiasiassa perusteeton ja vailla empiiristä tukea.)

        Luku 2 käsittelee erään vaihtoehtoisen näkemyksen nykyiselle valtavirran näkemykselle, mutta tietenkään F.W.H. Myersin & William Jamesin malli ei ole ainoa mahdollinen muodostettavissa oleva kehikko sellaiselle todelliselle psykologialle, joka kykenee mahduttamaan kaikki empiiriset ilmiöt itseensä (erotuksena esim. behaviorismista, joka ei edes halua puhua mielestä mitään). Mainittakoon, että olemukseltaan se muistuttaa kovasti evoluutioteorian kehikkoa siinä mielessä, että ilmiöt tulevat siinä mahdolliseksi kuvata, mutta mitään kovin tarkkoja ennusteita kehikosta ei voida johtaa.

        Luku 3 käsittelee psykofysikaalisia vaikutuksia, ja sisältää valtavan määrän erilaisia tapauksia joka puolelta maailmaa, joita ei voida selittää materialismin kehikossa. Mielenkiintoiseksi luvun tekee sen historiallinen syvyys ja käsiteltävän ilmiökentän laajuus. Luvussa käsitellään lisäksi ansiokkaasti myös sellaisia nykyään tavanomaisemmaksi miellettyjä asioita kuin plasebo ja hypnoosi, joita materialistit kärkkäästi tuppaavat sanomaan jo selitetyiksi asioiksi koska ne ovat tutkimuksin todennettuja valtavirran hyväksymiä ilmiöitä, mutta eihän tietenkään pelkkä asian hyväksyminen todellisena ilmiönä valtavirran tieteessä tee asiasta millään tavoin materialistisessa mielessä jo selitettyä. Lähinnä ne ovat piikki lihassa, josta toivottaisiin että koko ilmiötä ei olisi olemassa.

        Luku 4 käsittelee muistia, josta koko tähän kirjaan liittyvä keskustelurönsy lähti liikkeelle.

        Luku 5 käsittelee "automatismeja". Mukana on hyvin mielenkiintoisia esimerkkitapauksia 1800-luvun Englannista, jossa näitä vielä todella tutkittiin ennenkuin B.F. Skinnerin behaviorismi (joka sivuuttaa mielen täysin) otti vallan psykologian kentällä, jolloin psykologiasta tuli "psykologiaa". Jokainen teoria, mukaanlukien materialistinen teoria, pyrkii selittämään nämä "automatismeiksi" kutsutut todella omituiset tapaukset tai kyvyt eri tavoin, ja täytyy todeta, että materialismi on todella heikoilla näiden ilmiöiden kanssa. Kirjassa esitetyn vaihtoehtoisen kehikon (Myers) totuudellisuuteen en ota kantaa, koska ei siitäkään ole varsinaisesti näyttöä, ja vaikka teoria onkin yhteensopiva datan kanssa (päinvastoin kuin materialismi) ja jossain mielessä paljon syvällisempi kuin Freudin ja myös Jungin teoriat, niin sekin on mielestäni yhtä lailla "vain teoreettinen".

        Luku 6 liittyy tämän palstan aihepiiriin kuolemanrajakokemusten muodossa. On varmaan tullut selväksi, että materialismi on helisemässä näiden kanssa.

        Luku 7 käsittelee neroutta. Kirja tuo esille, että nerous on vaikea ymmärtää materialismissa, Mielestäni tosin jo pelkkä rationaalinen ja johdonmukainen ajattelu on selittämätöntä materialismissa siksi, että materialismin mukaan tietoisuus ja mielen toiminnot ovat satunnaista aineen liikettä aivoissa.

        Esille tuodaan myös savant-ilmiö, jossa esim. pään saatua pahan täräyksen ihmisestä tulee vammainen mutta jollakin suppealla alalla huippukyvykkyys. Neurotulituksen pohjalta tällaista ilmiötä on mahdotonta ymmärtää, ja yleiskehikko, jossa aivot toimivat jonkinlaisena tietoisuuden kanavana ja suotimena, pystyykin mahduttamaan tämän ilmiön paljon paremmin.

        Luvussa 8 käsitellään mystisiä kokemuksia, joka on asiasta kiinnostuneelle must-luettavaa.

        Luvussa 9 hahmotellaan tälle vuosisadalle sellaista psykologian kehikkoa, joka kykenee ottamaan kaikki tiedossa olevat empiiriset ilmiöt huomioon.


      • olenkokone
        M.Uistinlokero kirjoitti:

        Wikipedian katsaus oli lähes asiallinen. Jotkut asiat eivät aivan pitäneet paikkaansa, kuten se, että kirja edistäisi nimenomaan dualistista käsitystä. Esille tuodaan hyvin kerättyä ja dokumentoitua dataa, jota ei ole mitään syytä kiistää muuten kuin uskonnollisista syistä (materialismi mahd. joku muu), mutta varsinainen ontologinen tulkinta jätetään avoimeksi; korkeintaan todetaan, että fysikalistinen maailmankuva ei näitä selitä. Artikkelissa oli mainittu joitakin pseudoskepojen kommentteja . Nämä pseudoskepot eivät siis ole aitoja skeptikkoja, vaan käytännössä he toimivat vain kritiikittöminä ja äänekkäinä materialismin apologeetikkoina. Sellaiset uskonnollisesta pohjasta nousevat kommentit voi jättää omaan arvoonsa, koska tässäkin nämä pseudoskeptiset kannanotot, kuten yleensäkin, eivät millään tavoin liittyneet spesifisti kirjan sisältöön, vaan ne kuvasivat vain esittäjiensä uskonnollista yleisasennetta sellaista aineistoa kohtaan. Pseudoskepojen normitunaroinnin lisäksi artikkelissa käsiteltiin myös asiallisia arvioita:

        The book received positive reviews in the The Journal of Nervous and Mental Disease,[2] Journal of Consciousness Studies,[5] and the Journal of Mind and Behavior.[10]

        Eli kirja sai positiivisia arvosteluja näissä vertaisarvioiduissa tiedelehdissä, joissa alansa huiput julkaisevat tutkimuksiaan.

        Asiallisuudesta puheenollen, tuonkin vuodatuksen pystyy tiivistämään pariin kolmeen asialliseen mielipiteeseen kun jättää olkiukot pölistelemättä...

        Mitä olet mieltä muuten solujen epigeneettisistä mekanismeista tallentaa tietoa? Epigeneettisen tiedon on havaittu jopa periytyvän, mikä mahdollistaa eliön nopean vasteen elinympäristön muuttuessa. Tällä samalla mekanismilla salamanterit ja laakamadot pystyvät todennäköisesti säilyttämään jotain oppimaansa vaikka suuri osa niitten keskushermostosta silpaistaan pois. Epigenetiikka voi selittää tämän ilmiön, mutta haet selvästi mieluiten paranormaaleja selityksiä. Eikö vain? Noita epigenetiikan mekanismeja tutkitaan tällä hetkellä melkoisen paljon.


      • M.Uistinlokero
        olenkokone kirjoitti:

        Asiallisuudesta puheenollen, tuonkin vuodatuksen pystyy tiivistämään pariin kolmeen asialliseen mielipiteeseen kun jättää olkiukot pölistelemättä...

        Mitä olet mieltä muuten solujen epigeneettisistä mekanismeista tallentaa tietoa? Epigeneettisen tiedon on havaittu jopa periytyvän, mikä mahdollistaa eliön nopean vasteen elinympäristön muuttuessa. Tällä samalla mekanismilla salamanterit ja laakamadot pystyvät todennäköisesti säilyttämään jotain oppimaansa vaikka suuri osa niitten keskushermostosta silpaistaan pois. Epigenetiikka voi selittää tämän ilmiön, mutta haet selvästi mieluiten paranormaaleja selityksiä. Eikö vain? Noita epigenetiikan mekanismeja tutkitaan tällä hetkellä melkoisen paljon.

        Jos tutkimus osoittaa muistojen muodostumisella, talletuksella ja noutamisella olevan joitakin epigeneettisiä mekanismeja, niin uskon kyllä. En ryhdy turhia spekuloimaan tai arvailemaan ilman tutkimusnäyttöä.


      • olenkokone
        M.Uistinlokero kirjoitti:

        Jos tutkimus osoittaa muistojen muodostumisella, talletuksella ja noutamisella olevan joitakin epigeneettisiä mekanismeja, niin uskon kyllä. En ryhdy turhia spekuloimaan tai arvailemaan ilman tutkimusnäyttöä.

        Ja koska tutkimus on vielä nuorta eikä tutkimusnäyttöä ole, paranormaali ilmiö on ainoa kelvollinen selitys biologisen ilmiön sijaan ;)


      • M.Uistinlokero
        olenkokone kirjoitti:

        Ja koska tutkimus on vielä nuorta eikä tutkimusnäyttöä ole, paranormaali ilmiö on ainoa kelvollinen selitys biologisen ilmiön sijaan ;)

        Mitä tarkoitat? Kliinisen kuoleman aikana aivotoiminnan lakattua ruumiin eri solut ovat tietysti vielä jonkin aikaa hengissä kommunikaatiottomassa survival-moodissa, mutta mielestäni on aivan liian uskomaton selitys, että vaikkapa solujen epigeneettiset mekanismit varpaankynnessä ja muualla alkavat tehdä tarkkoja visuaalisia ja kuulohavaintoja ja muodostavat tarkkoja muistoja. Lisäksi kun NDE-kokijat tekevät oikeaksi vahvistettuja havaintoja tavan takaa muuallakin kuin vain huoneessa jossa kliinisesti kuollut ruumis rötköttää, niin niiden epigeneettisten mekanismien täytyisi sitten toimia jotenkin paranormaalilla tavalla, jos tietoisuuden erkaantuminen ruumiista tahdotaan vasten ihmisten kokemusta hinnalla millä hyvänsä kieltää.

        Kun tietoisuuden aktuaalinen irrottautuminen ruumiista aivotoiminnan lakatessa ja muistojen muodostuminen siihen tietoisuuteen näyttää ainoalta järkevältä vaihtoehdolta, JA KUN tämä irti ruumiista oleminen myös vastaa ihmisten aktuaalisia havaintoja ja kokemusta, niin mielestäni ei ole liian kaukaa haettua, että myös lapamadon muistitoimintoihin voi aivan hyvin liittyä kehon toiminnasta riippumattomia elementtejä. Kyse on vain siitä, että ihminen tuskin on jotenkin täysin erilainen olento kuin lapamato, minkä vuoksi ei ole mitään syytä olettaa, että vain ihmisen tietoisuus- ja muistitoiminnot voivat olla ruumiin toiminnoista riippumattomia. Mutta jos pelkkien mihinkään havaintoon pohjautumattomien spekulointien sijaan tutkimuksilla jonain päivänä osoitat, että lapamadon muistianomalia johtuu vain epigeneettisistä mekanismeista, niin minulla ei ole mitään syytä väittää vastaan.


      • olenkokone
        M.Uistinlokero kirjoitti:

        Mitä tarkoitat? Kliinisen kuoleman aikana aivotoiminnan lakattua ruumiin eri solut ovat tietysti vielä jonkin aikaa hengissä kommunikaatiottomassa survival-moodissa, mutta mielestäni on aivan liian uskomaton selitys, että vaikkapa solujen epigeneettiset mekanismit varpaankynnessä ja muualla alkavat tehdä tarkkoja visuaalisia ja kuulohavaintoja ja muodostavat tarkkoja muistoja. Lisäksi kun NDE-kokijat tekevät oikeaksi vahvistettuja havaintoja tavan takaa muuallakin kuin vain huoneessa jossa kliinisesti kuollut ruumis rötköttää, niin niiden epigeneettisten mekanismien täytyisi sitten toimia jotenkin paranormaalilla tavalla, jos tietoisuuden erkaantuminen ruumiista tahdotaan vasten ihmisten kokemusta hinnalla millä hyvänsä kieltää.

        Kun tietoisuuden aktuaalinen irrottautuminen ruumiista aivotoiminnan lakatessa ja muistojen muodostuminen siihen tietoisuuteen näyttää ainoalta järkevältä vaihtoehdolta, JA KUN tämä irti ruumiista oleminen myös vastaa ihmisten aktuaalisia havaintoja ja kokemusta, niin mielestäni ei ole liian kaukaa haettua, että myös lapamadon muistitoimintoihin voi aivan hyvin liittyä kehon toiminnasta riippumattomia elementtejä. Kyse on vain siitä, että ihminen tuskin on jotenkin täysin erilainen olento kuin lapamato, minkä vuoksi ei ole mitään syytä olettaa, että vain ihmisen tietoisuus- ja muistitoiminnot voivat olla ruumiin toiminnoista riippumattomia. Mutta jos pelkkien mihinkään havaintoon pohjautumattomien spekulointien sijaan tutkimuksilla jonain päivänä osoitat, että lapamadon muistianomalia johtuu vain epigeneettisistä mekanismeista, niin minulla ei ole mitään syytä väittää vastaan.

        "mielestäni on aivan liian uskomaton selitys, että vaikkapa solujen epigeneettiset mekanismit varpaankynnessä ja muualla alkavat tehdä tarkkoja visuaalisia ja kuulohavaintoja ja muodostavat tarkkoja muistoja"

        Huomaan, että keskustelumme edistyy, sillä tuohan oli jo aivan loistava hypoteesi. Olen varannut näille oman kokonaisen topicin , ei muuta kuin lisää teorioita tänne: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14907798/dualismi-on-kuollut-elakoon-dualismi!

        Sekä monismi että dualismi on jo debunkattu, joten rohkeasti tuonne uutta teoriaa stagelle!


    • nää_on_näitä

      Henki on tietoisuuden ja aivotoiminnan peruste. Aivotoiminta on tietoisuuden ilmentymä materiassa. Toiminta ensin ilmenee hengessä (mielessä) joskus myös materiassa. Jopa fyysisenä toimintana eihän edes pieni osa ajatuksista johda fyysiseen toimintaan. Jokainen todistaa tämän olemalla oma toimijansa, siis omalla toiminnallaan. Miten tämä voi olla niin epäselvää.
      Mutta missä henki on. Siis - mekaaninen - sijainti
      Pari kirjavinkkiä
      Lähdekenttä : kätketty tiede ja kadonneet sivilisaatiot, David Wilcock
      Foundation for Inner Peace: A Course In Miracles

      • olenkokone

        No niin, kommenttini lähti kun laitoin siihen pitkän linkin. Pitäisikö alkaa syyttelemään keskustelutovereita ;)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe