Tuusport ja moottoriteho?

Tuusportti

Moro

Pihasta löytyy Tuusport 475 ja 40 hp Jonssoni. Mukava paketti mutta tuolla koneella selvästi epätasapainoinen koska laukkaa ilman hydrofoileja. Hydrot mahdollistaa ajon mutta kulutus kasvaa samaten ja nopeus putoaa. Ilman hydroja 57 km/h ja hydrojen kanssa 47 km/h.

Ajatuksena olisi päivittää mottia mutta nyt on iskenyt valinnanvaikeus. Tavoitteena olisi saavuttaa maksimit nopeudesta ilman että vene laukkaa. Moottorisuositus on 20-40 hv aikana jolloin 4-tahteja ei tunnettu. Nyk jonssoni painaa 82kg ja jos ajatellaan nykyisiä koneita painon puolesta niin 20 hp koneet painaa sen 45-55 kg ja jo 25-40 hp koneet menee 70-85 kg paikkeille.. Eli lähennellään jo nykyisen motin painoa jolloin samat ongelmat pätisivät myös uuden koneen kanssa. Tuskin 10 kg ero vaikuttaa niin merkittävästi laukkaamiseen että ongelm poistuisi esim 70 kg painavan koneen kanssa?

Löytyykö kokemuksia ko veneestä 20 hp nelitahtikoneella? Mitä kulkee yksin/kuormalla? Pitäisi saada kuljetettua 3 ukkoa koira ja vielä pitäisi mennä plaanissa. Meneekö mahdottomaksi 20 heppasella? Vai piääkö tässä etsiä 30 hp 2-tahtikonetta (noita ollut paljon noiden tuusporttien perässä..)

Muita ajatuksia?

32

5641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Argon86

      Mikä on nykyisen moottorin trimmikulma? Jos kulmaa ei pysty enää pienentämään niin kiilapalat perälaudan ja moottorin väliin voisivat olla ihan ok ratkaisu. Vaikeampi ratkaisu olisi saada pikkusen lisää vauhtia tai sitten vähän parempaa pitoa potkurille, että laukkaaminen loppuisi.

      • Tuusportti

        Perä on korotettu aiemman omistajan toimesta sopimaan pitkärikiselle koneelle. Kulma näyttäisi olevan alkuperäinen. Toki nuo kiilat voisivat olla ratkaisu mikäli tuo 20 hp on liian tehoton peli tuolle veneelle..


      • Argon86

        Onko itse moottorissa mahdollisuus säätää rikikulmaa ja onko se niin pystysuorassa kuin mahdollista? Mulla ei ole kokemusta tuosta veneestä niin en osaa sanoa riittääkö 20hv, liukuun se kuitenkin olisi kiva saada, myös raskaasti kuormattuna.


    • tuusniemi

      Kyllä se sillä 40heppasella toimii, kunhan hommaat trimmikoneen! Itsellä oli joskus tuollainen 40-heppaisella 3-pyttyisellä marinerilla, joka on sama kone, kuin sen aikainen yamaha

      • Tuusportti

        Kyllä jonssonissa trimmi on, mutta alimassakaan asennossa ei laukkaaminen lopu ilman noita hydrofoileja.. tietysti trimmitasot perään kiinni veneeseen vois auttaa myös mutta mielummin jättäisin porailut tekemättä.

        Eikö löydy kokemuksia miten 475 toimii 20 hp koneella?


      • Kokematta
        Tuusportti kirjoitti:

        Kyllä jonssonissa trimmi on, mutta alimassakaan asennossa ei laukkaaminen lopu ilman noita hydrofoileja.. tietysti trimmitasot perään kiinni veneeseen vois auttaa myös mutta mielummin jättäisin porailut tekemättä.

        Eikö löydy kokemuksia miten 475 toimii 20 hp koneella?

        Voi sanoa, että taatusti 20 hv on liian pieni niille kuormille.
        tai riippuu tietysti potkurista.
        ja vauhti putoo puoleen.

        Ootko vilkassu, ettei nykykoneesi potkuri oo liian syvällä, jolloin se vääntää keulaa ylös.


      • Tuusportti

        Tätä tutkin aikanaan ja näyttäisi siltä että asennus on ok. Kavitaatiolevy on pohjan kanssa samalla tasolla. Tokihan tuota voisi kokeilla korottaa sentin/pari miten käyttäytyisi. Voikohan muuten tuusportissa vaikutta se "tunneli" mikä menee tyhjennysreiän kohdalta aina perään asti tällä tavalla. Veden virtaushan varmasti on erilainen jos verrataan siihen että pohja olisi täysin tasainen.

        Sen olen saanut selville että muutamalla muullakin 40 hp 475 paketilla on samaa laukkaamisongelmaa ollut. Myös 25 hp 4-t Yamahalla sama homma (painaa lähes saman kuin 2-t 40hp kone).

        Veneessä on painokin jaettu keulan suuntaan(akut yms), mutta ei ratkaisevaa hyötyä tästä ollut.

        Toiset sanoo että 20 hp riittää, toiset kehuu 30 hp ja toiset 40 hp konetta. Ota tästä nyt selvää.. Se riittäisi että tuolla 3 ukkoo koira maksimikuormalla pääsisi siten että vene kulkisi kuitenkin plaanissa eikä kyntäisi. Nopeudella ei sinänsä ole merkitystä . 90 % ajoista on sellaisia että kyydissä on kuitenkin vain 1-2 ukkoa.


    • Pistä

      Paaliin

    • vm41

      Kyllä >laukkaaminen < johtuu väärästä koneen asennosta.
      40hp kone ei joka tapauksessa ole mitenkään suuri tuohon veneeseen.
      Monta kertaa painoero ei 40 ja 20 välillä ole kovin suuri, maksimissaan kaljakorin verran.
      Yleensä runsaan kanssa on turvallisempaakin huonolla säällä kuin alitehoisella koneella.
      Sitä paitsi eihän aina tarvitse ajaa täysillä.
      Koneen nostaminen ei myöskään oleellisesti auta mitään veneen kulkuasentoon, vaikeuttaa vain kaarreajossa pitoa ja veden saantia, samoin aallokossa tahtoo haukkailla happea helposti.
      Jos perälauta on pystysuora, on konetta kallistettava apulistoilla, sillä useasti ei suurista kulmamuutoksista ole kyse.

    • HyvääSuolesta

      Suvi ja Tuusportti ovat huonoimpia veneitä.

      • pikke

        ja terhistäkin sanotaan samaa,
        mikä sitten on mielestäsi hyvä vene
        ja jos sanot jonkun merkin ja kysyn joltain toiselta, hän sanoo ehkä eri merkin


    • OnkoALOITTAJA

      Vielä kuulolla, miten kävi, saitko laukkaamisen lopetettua ?

      Ne hydrofoilit on yleensä liian leveitä, ja jopa vääränmallisiakin, jotkut ihan karmealla kaarella, jolloin jopa vetävät perää syvemmälle.

    • tulivaanmieleen

      itsellä on evinrude 40 hv 4,2 metrisessä veneessä ja en voi kuin hämmästellä, miten kukaan voi edes harkita 4,75 pitkässä veneessä 20 hv konetta, ja vielä 3 hengen kuormalla. Viime vuonna mulla oli 30 hv ja 2 hengen vauhti oli sivistyneesti muotoiltuna säälittävää. Uppoumakulussako on tarkoitus ajaa ? eikö siihen laukkaan auttaisi oikeat veneen trimmit ? siis sellaiset 300 e maksavat molemmille puolelle perää ? mene ja tiedä mutta unohda nyt ainakin nuo 20 hv:t. Pikemminkin 50 tai 60 hv kun vene kuitenkin melkein 5 metrinen.

    • Tuusportti

      Moro, palataan aiheeseen kun lisää viestejä tullut. Eli alkuperäinen aloittaja tässä.

      50-60 hv kone menee järkyttävän isoksi tuolle veneelle. Kyseessä siis kevyt yksipohjainen vene, eikä mikään massiivinen paatti. Painoa 180kg ja jos siihen perään lyöt 60 heppasen yli 100 kg koneen niin mitään muuta kuin ongelmia ei ole tiedossa.

      Laukkaaminen loppunut hydrofoileilla ja tosi hyvä tuote muutenkin. Vene on plaanissa todella nopeasti.

      Trimmitasotkin olisi ok mutta en tahdo ylimääräistä tavaraa veneen perään ( ettei noutava koira revi itseään).

      Tällä hetkellä vielä jonssoni perässä mutta tilalle tulee varmaankin 30 hp nelari. Pitäisi riittää.

      Moottorin kulmaa säädin hieman lisäämällä levyt koneen taakse. Kulma ei noilla montaa astetta muuttunut mutta se mielikuva jäi että kulku parani. Moottorin uusimisen yhteydessä laitan myös uuden jyrkemmän perälevyn jolloin asiaa pääsee testaamaan sitten käytännössä.

    • Tuusportti

      Aloittaja tässä. Laitetaan lisätietoa nykytilanteesta jos tästä saattaisi apuja olla jollekin muullekin.

      Nyt on Tuusportin perässä 25 hp nelari Tohatsu. Painoa 73 kg. Laukkaamista esiintyy tuollakin moottorilla yksinajaessa mutta ei ole läheskään niin paha tilanne kuin mitä Johnsonin kanssa oli.

      1-2 hengen kuormalla varmaan riittäisi 20 hp konekin mutta isolla kuormalla suosittelisin 25-30 hp konetta. 40 hp kone on jo liian painava ihan kirkkaasti.

    • Yammusi

      Tuusportiin sopiva kone enintään 10 hv.
      Siitä isommat vaarallisia yhdistelmiä.

      Laukkaaminen johtuu liika ison koneen ja heiveröisen veneen epä balanssista.

      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa. Ja tämä perustuu kokemukseen. 25-30hv kone hyvä tuussporttiin.


    • Anonyymi

      Haha. Perustuuko kokemukseen vaiko mutuun tämä kommentti?

    • Anonyymi

      Minulla on TuusSport 420 ja Yamaha 25 2t. Yksin ajaessa joutuu pitämään konetta alimmalla trimmikulmalla, jotta ei laukkaisi. Kulkee n 42km/h. Pykälää ylemmällä trimmillä menisi 45-47km/h mutta alkaa pomputtaa.

      Onko kenelläkään kokemuksia 420 30hv (2t) yhdistelmistä? Paljonko huiput ja saako toimimaan ilman laukkaamista?

      • Anonyymi

        Tein ko. paattiin rosteripellistä trimmitasot, eli taivutettu kulma siten että levyt jäi suoraan pohjan tasalle ja pienet vanttiruuvit, joilla sai taivutettua sopivaksi. Laukkaminen loppui kokonaan ja pintaan nousi pienelläkin kaasulla, ja kulki plaanissa yhtään loikkimatta. Kone 20 yamaha 4t... Eli n. 20 * 20 cm ja sivureunat sentin ylös taivutettu jäykisteeksi. Pelti oli n. 1,5 mm paksua. Liimamassa väliin ja reiät poraten perään ja peltiruuvilla kiinni. Nuosulistojen väliin. Suosittelen tekemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tein ko. paattiin rosteripellistä trimmitasot, eli taivutettu kulma siten että levyt jäi suoraan pohjan tasalle ja pienet vanttiruuvit, joilla sai taivutettua sopivaksi. Laukkaminen loppui kokonaan ja pintaan nousi pienelläkin kaasulla, ja kulki plaanissa yhtään loikkimatta. Kone 20 yamaha 4t... Eli n. 20 * 20 cm ja sivureunat sentin ylös taivutettu jäykisteeksi. Pelti oli n. 1,5 mm paksua. Liimamassa väliin ja reiät poraten perään ja peltiruuvilla kiinni. Nuosulistojen väliin. Suosittelen tekemään.

        Kiitos vinkistä! Tuollaisia trimmitasoja olen itse asiassa harkinnutkin, täytyy viimeistään talviprojektina askarrella ne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vinkistä! Tuollaisia trimmitasoja olen itse asiassa harkinnutkin, täytyy viimeistään talviprojektina askarrella ne.

        Laita tason etureuna pari milliä peräkulmasta ylös, että ei jarruta ja roiski.


      • Anonyymi

        Itsellä on TuusSport 420 ja siinä 30hp kolmesylinterinen 2t Suzuki. Konetta joutuu pitämään alimmalla trimmikulmalla ettei ala keula pompottamaan. Tankki ja akku on siirretty keskipenkin alle mikä hieman tasoittaa menoa. Samoin vähintään kympin varapönttö pitää olla painona keskipenkin edessä. Silloinkin vielä pitää istua takapenkin etureunassa. Mukava ajettava silloin kun on joku keulassa. Moottori alhaalla menee kaksipäällä 48km/h Ylemmässä pykälässä 52km/h Jyrkempiä potkureita siihen saisi, mutta nykyisellä nostaa veneen kevyesti liukuun neljän hengen kuormalla. Trimmilevyt on suunnitelmissa.


      • Anonyymi

        Oli aikoinaan 420 30 2-t Evikka. Kulki 27 solmua kun nosti trimmikulman toiseksi ylimpään asentoon. Laukkasi kyllä kunnolla jo tuolla asetuksella. Ylimmässä säädössä oli aivan mahdoton ajettava. Yritin mitata vauhtia aikoinaan ensimmäisillä käsi-GPS:llä mutta eihän se onnistunut kun oli pakko siirtää molemmat kädet ruoriin.

        Perhe laajeni ja tuli vaatimus suuremmalle/turvallisemmalle veneelle. Vaihdossa meni sitten tuo sinänsä hauska paketti.


    • Anonyymi

      Potkurin nousun pienentäminen vähentää laukkaamista.

      • Anonyymi

        Saman asian ajaa, kun laittaa niin pienen koneen, että ei nouse liukuun. Totta on, että tuusportit ovat herkkiä laukkamaan ja syynä on pohjan malli, joka on samaa luokkaa, kuin esim. bellan puoliplaanareissa. Tuo edelläkerrottu trimmitasojuttu on ainoa oikea korjaamaan vian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman asian ajaa, kun laittaa niin pienen koneen, että ei nouse liukuun. Totta on, että tuusportit ovat herkkiä laukkamaan ja syynä on pohjan malli, joka on samaa luokkaa, kuin esim. bellan puoliplaanareissa. Tuo edelläkerrottu trimmitasojuttu on ainoa oikea korjaamaan vian.

        Mikä pohjan mallissa aiheuttaa laukkaherkkyyden? Asiaan vihkiytymättömälle näyttää suht samanlaiselle kuin monessa muussakin pulpetti/tuulilasiveneessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä pohjan mallissa aiheuttaa laukkaherkkyyden? Asiaan vihkiytymättömälle näyttää suht samanlaiselle kuin monessa muussakin pulpetti/tuulilasiveneessä.

        Esim. melko kapea perän leveys ja liian loiva v- pohja yhdistettynä keulan keveyteen ym.. siis aika huonot ominaisuudet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. melko kapea perän leveys ja liian loiva v- pohja yhdistettynä keulan keveyteen ym.. siis aika huonot ominaisuudet.

        Missä saman kokoluokan venemalleissa vastaavasti on hyväksi todettu pohjaratkaisu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä saman kokoluokan venemalleissa vastaavasti on hyväksi todettu pohjaratkaisu?

        Esim. jotkut marinon mallit.


    • Anonyymi

      Auttaisikko moottorin ns, kavitaatiolevyyn jatkon laittaminen. Se voisi olla kavitaatiolevyn levyinen, ja vaikka 30 senttiä pitkä.
      Se estäisi moottorin köykkimisen alaspäin, jota auttaa myös potkurivirta, eikä aiheuttaisi edes sanottavaa vastusta, niinkuin sivullepäin olevat siivekkeet.

      • Anonyymi

        Voisi varmastikin auttaa. Tosin roiskelevy on nyt plaanissa aivan veden pinnassa, ja meinasin nostaa konetta vielä ylemmäskin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5770
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3657
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      224
      1875
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1762
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1212
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1167
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      284
      939
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      937
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      877
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe