Raymarine EV-200 + i70 & i60

R33BlueEyes

Onko kellään käytännön kokemuksia kun yhdistetään systeemipilotin ohjaukseen loki- ja tuulidata? Ts. vene saataisiin automaattisesti purjehtimaan suhteelliseen tuuleen. Kryssiessä tekisi siis noita tuulensuunnan oskilloinnista johtuvia muutaman asteen korjauksia. Vanhasta Silvan lokista on näyttö joka tapauksessa rikki ja mietin kannattaako investoida tuohon i70 i60 pakettiin.

4

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alehandr

      Itselläni EV-200 on parin palikan kautta kiinni vanhassa SeaTalk-verkossa ja Raymarinen tuulimittarissa. Tuuliperäsintoiminto skulaa ihan hyvin. Johtunee varmaan SeaTalkin hitaudesta mutta reaktionopeus ei ihan riitä tiukalla kryssillä, pitää 2-3 astetta pudottaa ettei vauhti välillä hyydähdä. Toimii hyvin myös purjeen nostossa ja myötäiseen ajettaessa (jolloin tietysti pidän isompaa marginaalia). Systeemi hälyttää, jos tuulen suunta muuttuu yli asetetun rajan.

    • Seppomartti

      Käytän lähes 100% kryssiajasta Reiskan autopilottia ajamassa tuulen suuntaa. Pimeässä voittaa ihmisen. Valoisassakin on tasaveroinen paitsi isoissa tuulen suunnan muutoksissa on liian hidas. Niitä ei avomerellä esiinny vaan 10 asteen shiftit poimii hienosti jos asetukset ovat oikein. Piippaus ei häiritse koska ampuminen ja lentäminen ovat vieneet kuulon.

    • Pinnapilotti

      Aihetta sivuten, mites muilla on kyennyt st 2000 pinnapilotti ajamaan tuulikulmaa? Oma vene sisävesillä jossa tuuli heittelee luonnollisesti enemmän kuin merellä. Pilotti ei kykene mitenkään järkevästi seuraamaan tuulen muutoksia, jos esim. kryssillä tuuli muuttuu vähitellen sivutuuleksi ajaa pilotti vielä parin minuutin päästäkin tyytyväisenä sivutuuleen korjaamatta kurssiaan. Data mittariston (st 60) ja pilotin välillä pitäisi kuitenkin kulkea ok. Kaupan päälle pilotti välillä kytkee itsensä pois standby -tilaan kesken ajon, onneksi harvoin mutta ikävä ominaisuus.

    • Seppomartti

      2000ST:n esi-isät Autohelm 1000-2000-3000 ajoivat kohtuullisen hyvin tuulikulmaa .mutta vaadittiin lisälaite: pieni punainen tuulianturi noin metrisen varren päässä. Mistä pinnapilottisi saa tuulitiedon?. ST60 on vain näppäimistö eikä tuota tuulitietoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe