Raymarine EV-200 + i70 & i60

Onko kellään käytännön kokemuksia kun yhdistetään systeemipilotin ohjaukseen loki- ja tuulidata? Ts. vene saataisiin automaattisesti purjehtimaan suhteelliseen tuuleen. Kryssiessä tekisi siis noita tuulensuunnan oskilloinnista johtuvia muutaman asteen korjauksia. Vanhasta Silvan lokista on näyttö joka tapauksessa rikki ja mietin kannattaako investoida tuohon i70 + i60 pakettiin.
Ilmianna
Jaa

4 Vastausta


Itselläni EV-200 on parin palikan kautta kiinni vanhassa SeaTalk-verkossa ja Raymarinen tuulimittarissa. Tuuliperäsintoiminto skulaa ihan hyvin. Johtunee varmaan SeaTalkin hitaudesta mutta reaktionopeus ei ihan riitä tiukalla kryssillä, pitää 2-3 astetta pudottaa ettei vauhti välillä hyydähdä. Toimii hyvin myös purjeen nostossa ja myötäiseen ajettaessa (jolloin tietysti pidän isompaa marginaalia). Systeemi hälyttää, jos tuulen suunta muuttuu yli asetetun rajan.
Ilmianna
Jaa
Käytän lähes 100% kryssiajasta Reiskan autopilottia ajamassa tuulen suuntaa. Pimeässä voittaa ihmisen. Valoisassakin on tasaveroinen paitsi isoissa tuulen suunnan muutoksissa on liian hidas. Niitä ei avomerellä esiinny vaan 10 asteen shiftit poimii hienosti jos asetukset ovat oikein. Piippaus ei häiritse koska ampuminen ja lentäminen ovat vieneet kuulon.
Ilmianna
Jaa
Aihetta sivuten, mites muilla on kyennyt st 2000 pinnapilotti ajamaan tuulikulmaa? Oma vene sisävesillä jossa tuuli heittelee luonnollisesti enemmän kuin merellä. Pilotti ei kykene mitenkään järkevästi seuraamaan tuulen muutoksia, jos esim. kryssillä tuuli muuttuu vähitellen sivutuuleksi ajaa pilotti vielä parin minuutin päästäkin tyytyväisenä sivutuuleen korjaamatta kurssiaan. Data mittariston (st 60) ja pilotin välillä pitäisi kuitenkin kulkea ok. Kaupan päälle pilotti välillä kytkee itsensä pois standby -tilaan kesken ajon, onneksi harvoin mutta ikävä ominaisuus.
Ilmianna
Jaa
2000ST:n esi-isät Autohelm 1000-2000-3000 ajoivat kohtuullisen hyvin tuulikulmaa .mutta vaadittiin lisälaite: pieni punainen tuulianturi noin metrisen varren päässä. Mistä pinnapilottisi saa tuulitiedon?. ST60 on vain näppäimistö eikä tuota tuulitietoa.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Raymarine EV-200 + i70 & i60

Onko kellään käytännön kokemuksia kun yhdistetään systeemipilotin ohjaukseen loki- ja tuulidata? Ts. vene saataisiin automaattisesti purjehtimaan suhteelliseen tuuleen. Kryssiessä tekisi siis noita tuulensuunnan oskilloinnista johtuvia muutaman asteen korjauksia. Vanhasta Silvan lokista on näyttö joka tapauksessa rikki ja mietin kannattaako investoida tuohon i70 + i60 pakettiin.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta