Rekisteröinti

Lapistamieoon

Löytyiskö täältä hyviä vinkkejä miten saan trafille rekisteröityä veneeni joka on finnsport 410 ja kone on 90hv? Veneellä on ajettu jo useampi vuosi vähän syrjemmässä ja nyt muuton takia pitäs saada rekisteriin... Venettä on muokkailtu ja tehty kulkemaan.. nyt vain on ongelma nää trafin asettamat säännökset... 🤔

34

6199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Argon86

      Laillisesti et saa enää mitenkään trafille rekisteriin, mutta jos veneesi on maistraatin rekisterissä ja rekisteröity suositusta suuremmalle koneelle niin sillä saa jatkaa ajamista myös trafin aikana.

    • HelppoahanSeOn

      Mikäs ongelma siinä muka on. Muokkauksen jälkeen kyse ei enää ole finnsport 410 merkkisestä veneestä, vaan omavalmisteesta, ja sellaiselle ei mitään rajoituksia koneteholle ole. Sinä tietysti itse vastaat valmistavasi veneen täyttävän ominaisuuksiltaan vaatimukset siihen asennetulla koneteholla 90 hv. Helpostihan tuon rekisteriin laittaa.

    • mikässiinä

      Mikäs ongelma siinä muka on. Muokkauksen jälkeen kyse ei enää ole finnsport 410 merkkisestä veneestä, vaan omavalmisteesta, ja sellaiselle ei mitään rajoituksia koneteholle ole. Sinä tietysti itse vastaat valmistavasi veneen täyttävän ominaisuuksiltaan vaatimukset siihen asennetulla koneteholla 90 hv. Helpostihan tuon rekisteriin laittaa ja täysin laillisesti myös.

      • Argon86

        Nykyisten säännösten aikana Trafi koittaa puuttua, myös veneiden muokkauksiin. Siitä tulee heti lisätieto kysely jos ilmoittaa, että on tehnyt muutoksia tehdasvalmisteeseen. Eli nykyään pelkän muokkauksen jälkeen ei ole mahdollista rekisteröidä omavalmisteeksi niinkuin maistraatin aikana. Trafin sivulta löytyy kaavake (MU6432) omavalmisteen rekisteröinnistä.

        Omavalmiste

        Omavalmiste on yksityiseen, omaan käyttöön rakennettu vesikulkuneuvo, jos sitä ei viiden vuoden kuluessa käyttöönotosta saateta markkinoille. Vesikulkuneuvon tulee olla käyttäjän itselleen rakentama. Esim. sähkö- ja koneasennuksissa voidaan kuitenkin käyttää ammattilaisia.

        Vesikulkuneuvo ei ole omavalmiste, jos se tilataan veneenrakentajalta maksua vastaan tai ilmaiseksi tai jos yksityishenkilö rakentaa vesikulkuneuvon myyntiin. On myös huomioitava, ettei puolivalmisteesta rakennettu tai käytetty vesikulkuneuvo ole omavalmiste.

        Omavalmisteiden rekisteröinnit hoidetaan joko postitse tai sähköisissä palveluissa.
        Ilmoituslomakkeen lisäksi täytetään lomake MU6432.


      • höhöhh

        Ilmiselvä omavalmiste, alusta loppuun asti itse tehty entinen Finsport.


    • näinsekäy

      Veneen muokkauksen jälkeen kyse ei enää ole finnsport 410 merkkisestä veneestä, vaan omavalmisteesta, ja sellaiselle ei mitään rajoituksia koneteholle ole. Sinä tietysti itse vastaat valmistavasi veneen täyttävän ominaisuuksiltaan vaatimukset siihen asennetulla koneteholla 90 hv. Helpostihan tuon rekisteriin omavalmisteena laittaa ja täysin laillisesti myös.

      • 3-T

        Minusta ongelmat ovat muualla kuin Trafin säännöissä, ihan riippumatta siitä saatko veneen rekistöröityä vai ei. Voitko hyvällä omatunnolla väittää, että vene, jonka moottorisuositus lienee max 45hp ja on varustettu tuplatehoisella mootorilla, on turvallinen itselle, matkustajille ja muille vesillä liikkujille ?


      • Argon86

        Pelkkä koneteho ei tee venepaketista vaarallista. Nopeusalue voidaan säätää potkurilla kohdalleen, mutta turvallinen veneily edellyttää, että ruorin ja penkin välissä on osaava kippari. Se on kaikista tärkein asia.

        Mun henkilökohtainen mielipide on, että valmistajan sinisen kilven suositus tai nykyisen CE-kilven max. koneteho on ihan hyvä olla olemassa. Suomessa kuitenkin veneiltiin 50 vuotta ilman turhan tiukkia säännöksiä ja sattuiko onnettomuuksia ylisuuren moottorin takia kovinkaan montaa? Nyt kuitenkin pelataan Trafin säännöillä ja se on ihan ok, vaikka siitä en pidäkkään.


      • 3-T

        Luonnollisesti olen samaa mieltä siitä että kuljettaja on on turvallisuuden kannalta tärkein tekijä. Minun on kuitenkin vaikeaa uskoa potkurivirityksen käyttöönottoon ylisuuren tehon rajoittajana tämäntyyppisissä tapauksissa, jossa ymmärrän vauhdin tarpeen olevan syynä käytettyyn ylitehoon.

        Onnettomuuksien läheltä piti tilanteet päätyvät harvoin viranomaisten tietoon tai lehtien otsikkoihin, uskon kutenkin että näitä sattuu jonkin verran ylitehoisilla moottoreilla. Ei ole kovinkaan vaikeaa löytää netistä kuvauksia miten jo pienillä moottoriveneillä yliteho aiheuttaa ongelmia vakauteen ja ohjattavuuteen.

        Satuin viime vuonna lukemaan onnettomuustutkintaraportin vuodelta 2002 kahden perämoottoriveneen yhteentörmäyksestä. Löysin sen taas verkosta. Onnettomuus oli monen tekijän summa, jossa merkittävimmät oli pimeys ja siihen liittyvän toisen veneen kulkuvalon huono näkyvyys, sekä alkoholi ja liian suuri tilannenopeus. Toisessa veneessä oli 50 % ylisuuri moottoriteho:
        ------------
        Buster-vene oli onnettomuushetkellä varustettu ylisuurella moottorilla. Tämä teki veneen ohjaamisen vaativammaksi ja vene saattoi olla liukunopeuksilla vaikeammin hallittavissa.
        -----------
        Venerekisteriviranomaisilla pitäisi olla keinot, joilla estettäisiin ylitehoisella moottorilla varustetun veneen rekisteröinti ja vesiliikenteen valvontaviranomaisten tulisi kiinnittää huomiota ylisuurella moottorilla varustettujen veneiden käyttöön.
        ----------
        Näin siis vuonna 2003, jolloin onnettomuustutkinnan raportti julkaistiin.
        3 ihmishenkeä oli menetetty.

        Yhden tekijän, eli ylitehon merkitystä on vaikea arvioida, mutta mielestäni on hyvä että rekisteröinti ei nykyään onnistu liian suurille konetehoille mikä kuitenkin on selvä turvallisuusriski. Vaikka kuski uskoo hallitesvansa ylisuurella teholla varustettua venettään, niin todellisuus voi olla aivan muuta. Rekisteröinnissä on kysessä vain vene, mutta meitä kuskeja on niin monelaisia, itse en haluaisi ajaa yhdistelmää jonka ominaisuuksien turvallisuutta on heikennetty merkittävästi.

        Raportti sai aikoinaan miettimään oman veneeni valoa ja korjaamaan näkyvyyden puutteet sekä suhtautumaan entistä jyrkemmin tappokytkimen käyttöön , mikä olisi kyseisessä onnettomuudessa saattanut säästää yhden veden varaan joutuneen ihmisen hengen. Näistä onnettomuuksia tapahtuu valitettavan usein.

        Lopuksi toivotan turvallista kesää näin juhannuksen kynnyksellä kaikille veneilijöille. Muistakaa, että teistä riippuu myös kanssamatkustajien ja muiden vesillä liikkuvien turvallisuus. Käyttäkää avoveneissä tappokytkintä, käyttäkää liivejä, säätäkää paukkuliivinne jo veneeseen noustessa käyttäjille sopiviksi ja pyrkikää pitämään päällä ulkotiloissa, huolehtikaa näkyvyydestänne pimeän aikaan ja liikkukaa vesillä vain selvin päin. Eikä uimaan juopuneena. Ja katsokaa erityisesti vanhempien miesten perään, heillä on taipumusta hukkua muita useammin kalareissuilla souturetkillä ja verkoillaan järvillä.


      • JotainRotia
        3-T kirjoitti:

        Luonnollisesti olen samaa mieltä siitä että kuljettaja on on turvallisuuden kannalta tärkein tekijä. Minun on kuitenkin vaikeaa uskoa potkurivirityksen käyttöönottoon ylisuuren tehon rajoittajana tämäntyyppisissä tapauksissa, jossa ymmärrän vauhdin tarpeen olevan syynä käytettyyn ylitehoon.

        Onnettomuuksien läheltä piti tilanteet päätyvät harvoin viranomaisten tietoon tai lehtien otsikkoihin, uskon kutenkin että näitä sattuu jonkin verran ylitehoisilla moottoreilla. Ei ole kovinkaan vaikeaa löytää netistä kuvauksia miten jo pienillä moottoriveneillä yliteho aiheuttaa ongelmia vakauteen ja ohjattavuuteen.

        Satuin viime vuonna lukemaan onnettomuustutkintaraportin vuodelta 2002 kahden perämoottoriveneen yhteentörmäyksestä. Löysin sen taas verkosta. Onnettomuus oli monen tekijän summa, jossa merkittävimmät oli pimeys ja siihen liittyvän toisen veneen kulkuvalon huono näkyvyys, sekä alkoholi ja liian suuri tilannenopeus. Toisessa veneessä oli 50 % ylisuuri moottoriteho:
        ------------
        Buster-vene oli onnettomuushetkellä varustettu ylisuurella moottorilla. Tämä teki veneen ohjaamisen vaativammaksi ja vene saattoi olla liukunopeuksilla vaikeammin hallittavissa.
        -----------
        Venerekisteriviranomaisilla pitäisi olla keinot, joilla estettäisiin ylitehoisella moottorilla varustetun veneen rekisteröinti ja vesiliikenteen valvontaviranomaisten tulisi kiinnittää huomiota ylisuurella moottorilla varustettujen veneiden käyttöön.
        ----------
        Näin siis vuonna 2003, jolloin onnettomuustutkinnan raportti julkaistiin.
        3 ihmishenkeä oli menetetty.

        Yhden tekijän, eli ylitehon merkitystä on vaikea arvioida, mutta mielestäni on hyvä että rekisteröinti ei nykyään onnistu liian suurille konetehoille mikä kuitenkin on selvä turvallisuusriski. Vaikka kuski uskoo hallitesvansa ylisuurella teholla varustettua venettään, niin todellisuus voi olla aivan muuta. Rekisteröinnissä on kysessä vain vene, mutta meitä kuskeja on niin monelaisia, itse en haluaisi ajaa yhdistelmää jonka ominaisuuksien turvallisuutta on heikennetty merkittävästi.

        Raportti sai aikoinaan miettimään oman veneeni valoa ja korjaamaan näkyvyyden puutteet sekä suhtautumaan entistä jyrkemmin tappokytkimen käyttöön , mikä olisi kyseisessä onnettomuudessa saattanut säästää yhden veden varaan joutuneen ihmisen hengen. Näistä onnettomuuksia tapahtuu valitettavan usein.

        Lopuksi toivotan turvallista kesää näin juhannuksen kynnyksellä kaikille veneilijöille. Muistakaa, että teistä riippuu myös kanssamatkustajien ja muiden vesillä liikkuvien turvallisuus. Käyttäkää avoveneissä tappokytkintä, käyttäkää liivejä, säätäkää paukkuliivinne jo veneeseen noustessa käyttäjille sopiviksi ja pyrkikää pitämään päällä ulkotiloissa, huolehtikaa näkyvyydestänne pimeän aikaan ja liikkukaa vesillä vain selvin päin. Eikä uimaan juopuneena. Ja katsokaa erityisesti vanhempien miesten perään, heillä on taipumusta hukkua muita useammin kalareissuilla souturetkillä ja verkoillaan järvillä.

        Siellähän Snappertunan puutarhaväylällä ajelee edelleen -80 luvun HT jonka maksimi tehosuositus lienee enintään 90hv. Perälaudasta törröttää tornin lailla 175 hv V6 Mercury. Ei siinä pohja paljoa kastu kun hana auki painetaan Boxista itään, samaa paikkaa missä se Busterin ja RIBin kolari tapahtui 2002 (molemmat kuskit enemmän tai vähemmän kännissä). Ainoa muutos siinä tappajaviritelmässä oli rekisterin siirryttyä Trafiin, että tehoteippaus oli rapsutettu irti moottorin perästä. Mikä mahtaa olla tehomerkintä rekisterissä? Mikä on rangaistus viranomaisen erehdyttämisestä?


      • Argon86

        Jos paketti on rekisteröity maistraatin aikana niin vene on ihan laillinen edelleen. Jos kone taas on vaihdettu, eikä venettä ole rekisteröity niin siitä määrätään rikesakko.


      • fiskebåt
        3-T kirjoitti:

        Minusta ongelmat ovat muualla kuin Trafin säännöissä, ihan riippumatta siitä saatko veneen rekistöröityä vai ei. Voitko hyvällä omatunnolla väittää, että vene, jonka moottorisuositus lienee max 45hp ja on varustettu tuplatehoisella mootorilla, on turvallinen itselle, matkustajille ja muille vesillä liikkujille ?

        Kenellekääs muulle se asia kuuluu kuin veneen omistajalle. Näitä toisten asioihin puuttujia on jo riittämiin. Ei TraFi vastaa veneen turvallisuudesta, vaan vastuu kuuluu kipparille.
        TraFin tehtävä rajoituu veneiden rekisterin ylläpitoon ja veneiden rekisteröintiin, ei suositusten noudattamisen valvontaan.


      • tarkkuutta
        fiskebåt kirjoitti:

        Kenellekääs muulle se asia kuuluu kuin veneen omistajalle. Näitä toisten asioihin puuttujia on jo riittämiin. Ei TraFi vastaa veneen turvallisuudesta, vaan vastuu kuuluu kipparille.
        TraFin tehtävä rajoituu veneiden rekisterin ylläpitoon ja veneiden rekisteröintiin, ei suositusten noudattamisen valvontaan.

        Sotket kipparin ja omistajan toisiinsa. Ne ovat juridisesti täysin eri käsitteitä!
        Kumpikin vastaa vain omasta osuudestaan, ei toisen osuudesta.


    • tehoja

      Ota moottorikopasta teipit pois ja tilaa uudet teipit max teholukemalla. Sitten rekisteröit veneen max koneella. Kukaan ei koskaan tarkasta asiaa. Tyypikilven numeroiden perusteella ei järjestelmä ymmrrä asiasta mitään.

      Omavalmisteessa on se ongelma, että koneteho määritellään vastaavan tyyppisen tehdastekoiseen vertaamalla.

      Ylitehoisten kanssa kannattaa olla varovainen. Vaikka osaisi ajaa järjellä, niin ison koneen perälautaan kohdistamat voimat ovat aivan omaa luokkaansa. Rakenteet alkavat hiljalleen pettää.

      • Argon86

        Ei se merivartiosto tai poliisi-setä tyhmä ole. Kyllä ne tarkistaa, että koneen runkonumero ja teho täsmää rekisteriotteeseen. Se on sitten paikkakunnasta ja alueesta kiinni miten usein valvova viranomainen veneitä tarkistaa. Anyway kuten ensimmäisessä viestissä totesin, Trafin aikana on mahdotonta saada ylikoneistettua venettä laillisesti rekisteriin.


      • ei.ylitehoa

        vaan suurempi kone muutetussa veneessä.
        Rakenteet ei petä kun vene on rakenteellisesti muutettu vastaamaan siihen asennetun koneen vastaamia vaatimuksia. Suurimman sallitun konetehon määrittää valmistaja, ei trafi eikä alkuperäisen veneen valmistaja. Olemme EU:ssa ja asia määritellään EU direktiivissä, ja EU-lainsäädäntö on eduskunnan päätöksen mukaisesti suomen kansallisen lainsäädännön yläpuolella. Tehkää asiasta EU-valitus jos trafi ei direktiiviä noudata.


      • Argon86

        Trafi on turvallisuusvirasto ja nyt sheriffinä valvomassa ja hallinnoimassa venerekisteriä. Trafi on erittäin tarkka tuosta tehdasvalmisteen muuttamisesta ja siitä miten muutokset vaikuttavat ominaisuuksiin ja turvallisuuteen. En yhtään ihmettele, jos Trafi kohta alkaa vaatimaan uuden Vaatimuksenmukaisuustodistuksen hakemista sille muutetulle veneelle ja se maksaa tuhansia euroja.


      • tehoja
        Argon86 kirjoitti:

        Ei se merivartiosto tai poliisi-setä tyhmä ole. Kyllä ne tarkistaa, että koneen runkonumero ja teho täsmää rekisteriotteeseen. Se on sitten paikkakunnasta ja alueesta kiinni miten usein valvova viranomainen veneitä tarkistaa. Anyway kuten ensimmäisessä viestissä totesin, Trafin aikana on mahdotonta saada ylikoneistettua venettä laillisesti rekisteriin.

        Olen veneillyt 20 vuotta ja koskaa ei ole poliisi tarkastanut ja verrannut rekisteriotetta koneen runkonumeroon. Hankalaa se onkin, sillä moottorinumero on aika vaikeasti luettavissa veneen ollessa vedessä.
        Ainoa mihin harjaantunut silmä saataa kiinnittää huomiota on isokokoinen konekoppa suhteessa konetehoon. Eli ei saa ahnehtia. Taikka sitten pitää olla vähän vanhempi kone, jota uudemman polven polliisit ei enää tunnista niin selvästi.
        Itsellä on raaserissa vanhepi kaksitahtinen, joka on liian suuritehoinen ja lisäksi "vähän" tuunattu. Rekisterissä on ilmoitettu lailliset hevoset. Poliisit ovat olleet vain kiinnostuneita puhalluttamaan ja varusteiden tarkastamiseen. Ei ole ollut ongelmia kun en ole hölmöilly vedenpäällä muutenkaan.

        ps. montako kertaa poliisi on tarkastanut auton runkonumeron? Se on paljon helpompaa kuin veneessä moottorinumeron katsominen.


    • kaikikolmeromuttamolle

      jollei ole provo niin mistä ihmeestä näitä pienimunaisia herkkusieniä löytyy joiden on "pakko" sovittaa perälautaansa ylisuuri ikäloppu moottorinjämä?

      • setämiesesa

        Kyllähän tää homma vaatii isot munat ja paksun lompakon....


    • lapistamieoon

      tässä ko veneessä ennen minun tekemiä muutoksia on ollut 120hv kone. Nyt on perä tehty uusiksi ja 90hv kone odottelee tallissa veneen valmistumista. Taidan nakata trafille sormet ristissä ja rukoillen veneen tiedot.. oottelen vain sitten tuomiota.. :) saa nähä miten käy.. Omavalmiste veneen rekisteröinnissä on vain pari seikkaa eli 1)''miten maksimi koneen teho on todettu'' 2) ''miten maksimi henkilömäärä on arvioitu''.... löytyykö näihin jotaki laskukaavoja jolla voi trafille todeta veneen kestävyyden?...

      • fiskebåt

        Maistraatin ohje maksimi henkilömäärän arviointiin omavalmisteen kyseessä ollessa oli istumapaikkojen lukumäärä. Esim keulahyttiin v-punkalle mahtuu istumaan 3, avotilaan 5 ja kipparin ja navigaattorin penkit tekee yhteensä 10hlö. Moottorin teho on omistajan ilmoittama. Näihin tietoihin perustuu oman veneeni rekisteritiedot ja vastaaviin tietoihin perustuu suuri osa rekisteröidyistä omavalmisteista. En ymmärrä miksi uusille omavalmisteille olisi eri säännöt tai mitä ne säänöt sitten olisivat. Monille moottoreille toki löytyy myös valmistajan ilmoittama koneteho, jos se on alunperin merimoottori. Marinoidun maamoottorin teho on kuitenkin eri kuin alkuperäisen maamoottorin, joten jos moottori on muunneltu lienee tässäkin sääntönä että omistajan ilmoittama teho pätee.


      • Argon86

        Voit kokeilla rekisteröintiä ja kyllä se Trafi sitten kyselee hyvinkin nopeasti lisätietoja jos on epäselvyyttä. Kerro täällä sitten miten meni.

        Mielenkiintoista on myös nähdä miten Trafi suhtautuu omavalmisteen ilmoittamiseen. Tuolla ylempänä on suora lainaus Trafin sivulta, että käytetty tai muutettu vene ei ole omavalmiste.

        Jos saat huijattua oman veneesi omavalmisteena niin voit joutua näyttämään kuvia tms. muuten todistamaan, että vene on uusi ja ominkäsin valmistettu. Ja mikäli tämäkin onnistuu niin venettä ei voi myydä seuraavan 5 vuoden aikana eteenpäin.


      • lakijajarjestus

        Nykyiset tiedot TraFin rekisterissä perustuvat paljolti siihen, mitä minkäkin veneen omistaja on sinne joskus ilmoittanut. Kun veneiden käyttöikä on jotakuinkin 50 vuotta tämä asiantila tulee jatkumaan vielä pitkään.
        Mikään laki ei edelleenkään kiellä omavalmisteiden tekoa, eikä minkään lain pitäisikään kieltää. Jos TraFi ei suostu venettä rekisteriinsä ottamaan se on TraFin ogelma, kunhan vain säilyttää rekisteröintiyritykseen liittyvät dokumentit niin että ne on jäljestäkäsin tarvittaessa esitettävissä.


    • RekisteriSekaisin

      Mielenkiintoista. Minulla lukee rekisteriotteessa että omavalmiste, vaikka vene on telakalla tehty ja kuuluu 20 muun veneen kanssa samaan sarjaan. Silloin kun veneen Trafiin rekisteröin, sanottiin että näillä tiedoilal vene on omavalmiste. Eli pistivät rekisteriin vastoin omia ohjeitaan?

      • Argon86

        Jos vene on jo maistraatin rekisterissä niin ei ole mitään ongelmia Trafin kanssa. Tämä aihe koskettaa ensirekisteröintiä.


    • samamieslapista

      eihän se ole ku laittaa trafille lappuihin että rakennus vuosi 2012. oikiasti vielä toki on ainaki viikon verran tekemistä mutta kyllä tää tästä.. sitten vain pitää alkaa oottelemaan trafin päätöstä ja ajella syrjässä :)

    • Makmay

      Mahtoiko tänne tulla mitään järkevää vastausta siihen että vene on VANHA omavalmiste ja nyt trafi haluaa tiedon että miten koneen teho on arvioitu?
      Mistä helkkarista sellaista voi normaali ihminen tietää? :o

    • sitäsuntätä

      Hankin ihan itse tekemääni veneeseen 100 hp alkuperäistä isomman moottorin. Vene alun perin maistraatin aikana rekisteröity ja ollut käytössä. Vanhassa rekisteröinnissä ei muistaakseni ollut mainittu mitään maksimitehoa, vain teho. Tuli selvityspyyntö; tein 20 sivuisen selvityksen, jossa itse veneeni suunnittelijana, ja rakentajana kerroin suunnitelleeni veneeni alun perin suuremmalle koneteholle, mutta alkuperäinen kone oli tätä pienempi. Kerroin, että suuremmalla tehollakaan vene ei vielä tule saavuttamaan alkuperäistä suunniteltua maksiminopeutta, ja että käyttökokemus veneestä 10 vuoden aikana ennen moottorin vaihtoa puoltaa suurempaa tehoa.
      Esitin myös vertailuaineistoksi saman kokoluokan muita vastaavia projekteja maailmalta.

      Rekisteröinti onnistui.

      -> kannattaa ainakin yrittää kertoa, että veneessä ollut useita vuosia käytössä 120 hv moottori, ja vene toiminut turvallisesti. kertoa, että rakenteita vahvistettu, ja ettei uusi käyttöön tuleva ole oleellisesti painavampi kuin alkperäinen suosituksen mukainen ( ellei sitten ole )

    • 2thörhö

      Jos nyt saa uitettua isomman koneen rekisteriin kuin kilvessä niin mitä tapahtuu kun veneen myy ja sille tehdään omistajanvaihdos, voiko trafi nostaa kädet ilmaan tässä vaiheessa ?

    • Epätietoinen_veneilijä

      Melenkiintoinen aihe. Itselläni olisi suunnitelmissa rekisteröidä oma vene joka on joku 70-luvun Norjalainen nelimetrinen malli. Mallilätkää ei ole tallessa ja veneeseen on tehty melko mittavat muutokset ja vahvistukset ja moottoriksi tulis 2-tahti 60hv. Lähinnä kahden henkilön pulpettimalliseksi kalastusveneeksi tehty. Onnistuisko tämä nyt sitten omavalmisteena rekisteröidä? Käytännössä mitä perusteluja Trafi vaatii moottorin valinnalle/sopivuudelle?

      • Kannattaa lukea omavalmisteen rekisteröinnistä Trafin sivulta. Paras ja oikeastaan helpoin tapa on kuitenkin ottaa suoraan yhteyttä Trafin veneilytarkastajaan ja hän kyllä kertoo parhaan tavan miten saat veneesi rekisteriin ja mitä selvityksiä veneestä sinun tulisi tehdä.

        Trafi kyllä auttaa ja yrittää luovia näiden vanhojen veneiden kanssa, jotka on ajalta ennen CE-kilpeä. Uusien veneiden kanssa Trafi on edelleen ehdoton, sen pitää olla tyyppihyväksytty ja siitä pitää löytyä kilpi, jonka tietoja ei pysty ylittämään.


      • Epätietoinen_veneilijä

        Kiitos kommentista. No juu, kyllähän noi on tullu luettua, sekä noi täytettävät lomakkeet olen katsonut. Hieman vain hämää tämä lause: "On myös huomioitava, ettei puolivalmisteesta rakennettu tai käytetty vesikulkuneuvo ole omavalmiste." Onhan toi alunperin rullannu ulos jostain penestä pajasta, että sinänsä kyseessä on käytetty vene, vaikka onkin vanha ja reilusti modifioitu.


      • Sivusta olen asiaa seurannut niin omavalmiste ei periaatteesa kelpaa ja jos saat sen omavalmisteena niin sitä ei voi myydä 5. vuoden aikana. Trafin veneilytarkastajan avulla se rekisteröidään todennäköisesti "muu vene" kategorian alle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      4619
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2498
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2166
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe