Mitä mun kannattaa tehä?

ikävämunrakasta

(nimet muutettu) Oon 15v poika, mulla on tyttöystävä (Anniina) joka on 14 ja molemmat me täytetää koht vuosii.

Anniinast tietoi (emt, jos ootte empaattisii nii osaatte kuvitel tilantee paremmi)
-todetta syvä masennus
-viillelly (lopetti melkee heti ku oltii yhes)
-karannu kotoo ja joutu osastolle
-suuttuu mulle joskus turhasta
-vegaani
-nykyään iloine (siis ku aiemmi ollu hirvee masentunu ja kaikkee)

No tuos oli ny vähä tietoo mut noi kuiteski tärkeimmät asiat...

No sit meist vähä:
Ollaa kaukosuhtees, ja mul on joka päivä ikävä Anniinaa...sit ollaa kerrottu meiä vanhemille et ollaa yhes ja meidät halutaan erottaa. Emme saa nähdä ennenkuin täytän 18 jolloin todennäköisesti muutan Anniinan kaa samaan kaupunkii asumaa (jos ollaa yhes silloi).
Pelkään et hän pettäis tai jättäis mut vaik sanonu ettei aio jättää tai pettää.

Noh, toi oli vasta eka ongelma.
Toisena tulee, että oon helvetin (anteeksi kielenkäyttö) yksinäinen ja syrjäytyny ihminen. yläasteen ajan kiusattiin joka vuosi. Olin hirveen peliriippuvaine ja ei ollu muuta elämää. Kun Anniinan kaa alettii nii mun vapaa-aika meni hänen kaa jutteluu whatsapis ja puhelimes. Tänään jäin kiinni varastamisesta ja vanhemmat ylireagoi ihan liikaa (kävin kuitenki palauttamassa tavaran kauppaan ja mitään ei tavallaan tapahtunut.) Itken melkein päivittäin koska en nää Anniinaa pitkään aikaan ja muutenkin hirvee ikävä. (mun elämäs ei kyl oo paljoo muuta kui Anniina enää.)
Oon sanonutkin hänel ettei mul ois mitään menetettävää jos erottaisiin. Voisin samantien vaan karata kotoo ja tappaa itteni koska kukaan ei enää olisi kaipaamassa mua. (tai siis kukaan kenestä välitän yhtään)

Voisko joku kertoo mitä mun kannattais tehä? Haluisin vaa juoda viinaa ja viillel ku elämä nii perseestä (anteeks taas). Syy miksen tätä tee on se, etten haluu et Anniinal tule paska fiilis mun takii. Oon itekki hirvee masentunu (tai siis entist enemmä, koko yläasteen ajan oli jonkunlainen masennus josta muut ei oo tietoisii) ku tuntuu et koko maailma mua vastaan.

ASIALLISIA VASTAUKSIA

13

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tinneri.

    • Pönkä

      Nähtävästi vanhempasi ovat unelmiesi esteenä. Ainoa keino on murhata vanhempasi ja paloitella ruumiit. Osta isoja jätesäkkejä mihin ruumiinpalaset voi laittaa. 😎

      • ikävämunrakasta

        no vois kyl


    • Olen oikeasti pahoillani, että joudun sanomaan tämän: Se, että kaksi henkisesti palasina olevaa masentunutta ihmistä alkaa parisuhteeseen, lupaa harvoin mitään hyvää lopputulosta.

      Olen myös pahoillani, että joudun sanomaan tämänkin: On jokseenkin järjetöntä, että joku voi mennä noin palasiksi ja joutua ikävän valtaan sellaisen henkilön takia, jota ei ole koskaan edes tavannut. (?)

      Te kaksi olette kaiken lisäksi vielä lapsia. On ihan oikeasti vielä aivan liian aikaista ajatella mitään "oikeita" parisuhdekuvioita. Tämä korostuu vielä lisää siksi, koska henkinen kuntonne on mitä on.

      Teidän molempien kannalta olisi kaikkein parasta, jos pysytte hyvinä ystävinä, jolloin voitte tukea toisianne parhaiten. Ei parisuhdekumppanin homma ole olla toisen terapialelu tai psykoterapeutti tms. Teidän iässä parisuhteet päättyvät ennemmin tai myöhemmin, mutta ystävyys voi kestää vuosikausia.

      Älä yritä huijata itseäsi tai meitä muita sillä, että "mitään ei tapahtunut", kerran KIINNI JÄÄTYÄSI palautit VARASTAMASI tavarat takaisin. Hyväksy vastuusi ja opi virheistäsi. Kukaan muukaan kun ei voi korjata töppäilyjäsi puolestasi.

      Oletko hakenut masennukseesi ja muihin ongelmiisi oikeaa ammattiapua? Jonkinlaisesta asiansa osaavasta nuorten tukihenkilöstä voisi olla myös apua.

      Sinusta ehkä tuntuu siltä, että minäkin olen sinua vastaan. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Tilanteeseesi vain ei oikein ole mitään miellyttävänsävyisiä neuvoja.

      Joskus maailma tuntuu olevan ihmistä vastaan myös siksi, että ihmisen oma käytös on sellaista, jolla ei tahdo tulla maailmassa toimeen. Asiat kuitenkin selviävät puhumalla, kunhan oikeasti ottaa onkeensa ammattilaisten antamista neuvoista. Ja minä en siis ole ammattilainen.

      • ikävämunrakasta

        en oo hakenu apuu enkä varmaa aio (ja en oo siis kovi masentunu siis...ja ainut hlö, kehen voin oikeest luottaa on tää "Anniina") sit tiedoks etten aiokkaa hakee jo senki takii mitä kuullu nii pelkkää paskaa mitä siel saa niskaa.

        nähtii 2pv ajan ku kävin sen luona (en ala kertoo tarkempii yks.kohtii)

        enkä oo kyl ollu mikää psykoterapeutti hänelle...ja muutenkin ite oon muutoin ok mut helvetin kova ikävä kun en voi puhuu "Anniinalle".


      • ikävämunrakasta kirjoitti:

        en oo hakenu apuu enkä varmaa aio (ja en oo siis kovi masentunu siis...ja ainut hlö, kehen voin oikeest luottaa on tää "Anniina") sit tiedoks etten aiokkaa hakee jo senki takii mitä kuullu nii pelkkää paskaa mitä siel saa niskaa.

        nähtii 2pv ajan ku kävin sen luona (en ala kertoo tarkempii yks.kohtii)

        enkä oo kyl ollu mikää psykoterapeutti hänelle...ja muutenkin ite oon muutoin ok mut helvetin kova ikävä kun en voi puhuu "Anniinalle".

        Omasta kokemuksesta voin kertoa, että ammattilaiselle puhuminen auttaa.
        Ne jotka sanovat että sieltä saa vain "paskaa niskaan", eivät luultavasti koskaan käynyt ammatilaisen puheilla, tai olivat ns. pahoja tapauksia, eli eivät antaneet edes auttaa.
        Mikä huoneessa sanotaan, se huoneeseen jää.


      • Mitäköhän vittua S24 taas perseilee?


      • ikävämunrakasta kirjoitti:

        en oo hakenu apuu enkä varmaa aio (ja en oo siis kovi masentunu siis...ja ainut hlö, kehen voin oikeest luottaa on tää "Anniina") sit tiedoks etten aiokkaa hakee jo senki takii mitä kuullu nii pelkkää paskaa mitä siel saa niskaa.

        nähtii 2pv ajan ku kävin sen luona (en ala kertoo tarkempii yks.kohtii)

        enkä oo kyl ollu mikää psykoterapeutti hänelle...ja muutenkin ite oon muutoin ok mut helvetin kova ikävä kun en voi puhuu "Anniinalle".

        "oon helvetin (anteeksi kielenkäyttö) yksinäinen ja syrjäytyny ihminen"

        "Haluisin vaa juoda viinaa ja viillel ku elämä nii perseestä"

        "Oon itekki hirvee masentunu (tai siis entist enemmä, koko yläasteen ajan oli jonkunlainen masennus josta muut ei oo tietoisii) ku tuntuu et koko maailma mua vastaan."

        Oh really... Ai et oo masentunu...? Ehkä sitten pitäisi miettiä tarkemmin, mitä kirjoittaa.

        Kuuntele Animehomoa. Epäilen täysin samaa näiden "se on ihan paskaa" - kuulopuheiden osalta. Moni ihminen tuntuu kuvittelevan, että hänen ongelmiinsa on joku hokkuspokkus-ratkaisu ja se tulee sitten järkyttävänä yllätyksenä, että asioille pitäisi itsekin tehdä jotain ja niitä ammattilaisen antamia ihan paskoja neuvoja pitäisi ihan oikeasti kuunnellakin.

        Kuten jo sanoin: tilanteen paraneminen on ensisijassa omasta halusta kiinni. Kukaan ei pysty vääntämään elämääsi kohdalleen puolestasi, jos itse kieltäydyt edes hakemasta apua.

        Tottahan me voidaan kuitata tämä koko juttu pelkällä murrosiän mielialavaihtelulla ja ihastumisella, mutta luultavasti se saa sinut ajattelemaan, etten ottaisi sinua vakavasti. Jos kuitenkin haluat ottaa nuo ensimmäisestä viestistäsi lainaamani sanasi takaisin ja pysyä edelleen väitteessäsi, että et ole kovin masentunut, niin silloin todellakin vaikutat juuri murrosiän kynsissä taistelevalta teiniltä, joka ei itsekään oikein tiedä, että missä mennään.

        Tuollainen "täydellinen rakastuminen" ei ole mitenkään ennenkuulumatonta. Ei kuitenkaan ole mikään kovin hyvä merkki, jos elämäsi pyörii pelkästään yhden ihmisen varassa.

        Koko maailma ei todellakaan ole sinua vastaan - paitsi silloin, jos sinä itse haluat tehdä siitä vihollisesi.


      • ikävämunrakasta

        kerro mieluummin muita keinoi selvii kui mennä psykiatrille itkee.

        toi mitä ite kerroit nii vaa pahentaa fiiliksii et kanttii miettii itekki mitä kirjottaa?


      • ikävämunrakasta kirjoitti:

        kerro mieluummin muita keinoi selvii kui mennä psykiatrille itkee.

        toi mitä ite kerroit nii vaa pahentaa fiiliksii et kanttii miettii itekki mitä kirjottaa?

        Jos annetut neuvot pahentavat fiiliksiäsi, niin siinä on kahta enemmän syytä mennä "itkemään" ammattiauttajan luokse. Ei sitä kuitenkaan tarvitse pitää minään itkemisenä. Ei niille ihmisille turhasta makseta. Tunnen henkilökohtaisesti ihmisiä, joille esim. psykoterapiasta on ollut apua.

        Tapanani ei ole "sokerikuorruttaa" asioita. Jos voisin väittää sanomisiani totuudeksi, niin voisin myös lainata tätä kulunutta sanontaa: totuus satuttaa. Ei puheeni kuitenkaan ole mitään absoluuttista totuutta, mutta olen kuitenkin aika paljon erilaista elämää nähnyt ihminen - mutta joo, varsinkaan monen nuoren mielestä en siltikään "tajuu mistään mitään".

        Jos et itse pidä tilannettasi - etkä itseäsi - avun hakemisen arvoisena, niin keinot ovat aika vähissä. Jos yksi ihminen ja ikävä häneen saa elämäsi noin alamaihin, niin sinun tulisi löytää elämääsi muutakin sisältöä, kuin hänet. Mitä tahansa, joka veisi ajatukset välillä jonnekin muualle. Uusi harrastus ehkä. Muitakin ihmisiä.

        Voisit myös soittaa MLL:n Lasten ja nuorten puhelimeen tai vaikka Poikien Puhelimeen. Se olisi edes jonkinlainen alku ja silloin voisi oikeasti PUHUA jollekin ongelmistaan.

        Tai sitten voit vaan hyväksyä tilanteesi ja purra hammasta, koska eihän tilanteesi toisen viestisi mukaan ole kuitenkaan kovin paha...

        Minä en tässä vittuile työkseni sinulle, vaikka se siltä varmaan tuntuukin. Minulla vaan ei ole tämän parempia neuvoja, enkä oikein usko, että niitä on kenelläkään muullakaan nettipalstalaisella.

        On itsestäsi kiinni, haluatko pyöriä surkeudessasi vai edes yrittää oikeasti tehdä ITSESI hyväksi jotain. Nyt siis toimeksi! Onnea ja voimia yritykseen.


      • ikävämunrakasta

        no kerranki ees yks viesti mist ois EHKÄ jotai apua. Oon koittanu miettii jotain muutakin sisältöö mut en vaan jaksa lähtee frendeje kaa ulos minnekkään koska en yksinkertaisesti jaksa.


      • ikävämunrakasta kirjoitti:

        no kerranki ees yks viesti mist ois EHKÄ jotai apua. Oon koittanu miettii jotain muutakin sisältöö mut en vaan jaksa lähtee frendeje kaa ulos minnekkään koska en yksinkertaisesti jaksa.

        No mieti nyt edes sitä avun hakemista. Siis ihan tavallista lääkärikäyntiä näin alkuun.

        Masennukseen on olemassa lääkkeitä. Ne eivät tuo satavarmaa apua, mutta toisaalta ne saattavat kääntää elämäsi suunnan.

        Eläkä jää yksin ongelminesi. "Anniinaa" ei nyt voida laskea, koska hän ei ole luonasi, eikä voi esim. raahata sinua ulos huoneestasi.

        Kiva, jos sait edes jotain apua. Auttaisin kyllä enemmänkin, jos osaisin. Usko nyt kuitenkin tämä: mitään parannusta ei tapahdu, ellet itse jollain tavalla saa terästäydyttyä ja tehtyä tilanteelle jotain. Joten tee kaikkesi ja parhaasi. Ota energia vaikka vihasta minunlaisiani tylyjä aikuisia kohtaan. :)


    • homomomo

      Jätä se lutka ja tapa ittes!

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe