Tilanne on mennyt varmaan pahemmaksi kuin koskaan

Moniongelmainen-

Kun mulla on sellainen jatkuva kiristyksen tunne päässä ja tunne kuin päässä virtais jotain ylimääräistä ainetta ja niskat on ihan jumissa ja rutisee kun kääntelen päätä. Lisäksi mulla on nyt ollut taas tosi paha unettomuus ongelma ja silmät on jotenkin kauhean aran tuntuiset ja päätä särkee lähes joka päivä. Luulen että stressistä ja yleistyneestä ahdistuksesta tämä johtuu ja niitä mulla on ollut jo 10 vuotta mutta silti pelkään että mulla on jo tyyliin joku verisuoni repeämässä päästä.

Näiden lisäksi mulla on erilaiset pakko-oireet menneet niin pahoiksi että suoritan niitä lähes jatkuvasti koko valveilla olo ajan koska työttömänä mulla ei ole juuri koskaan mitään menoja ja olen lähes aina kotona. Olen varmaan seonnut päästäni lopullisesti ja tämä jatkuva tarve yrittää kontrolloida kaikkia asioita on johtanut johonkin ylirasitus tilaan ja siitä nämä kaikki oireetkin johtuu. En vain tiedä mitä tehdä että pystyisin rentoutumaan.

17

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moniongelmainen-

      En pysty enempää kirjoittamaan kun ei kykene tuijottamaan kauaa tietokoneen ruutuakaan.

    • Moniongelmainen-

      Tai sen verran on vielä pakko sanoa että kaikkien päivittäisten asioiden hoitaminenkin on käynyt hirveän raskaaksi, miltei mahdottomaksi ja tuntuu etten selviä enää.

    • KesäTulevaisuusNälkä

      Itse olen lamaantunut toistaiseksi. En jaksa edes itseänikään tappaa, koska lihakset ovat jo surkastuneet niin, enkä jaksa nähdä vaivaa. Noh, vettä ja suolaa olen tässä syönyt. Ulos en kehtaa lähteä, koska en halua järkyttää naapureita riutuneella ulkonäölläni. Olen suunnitellut että yöllä hakisin postinkin, kun päivällä niin hankalaa. Noh, katotaan miten keho kestää, vesi ja suola tosiaan ihan ok. Oikeastaan ihan tyytyväinen olo vaikka vähän nälkä.

    • ihminen.täällä

      Hei sinä Moniongelmainen ! Et ole yksin maailmassa, tässä sinua lähestyy toinen ihminen !

      Sinulla on tosiaankin pitkään jatkuneesta tilanteesta jonkinlainen henkinen ylirasitustila ja stressihäirötila päällä.
      Olen kokenut samaa. Luulee sekoavansa lopullisesti, menevänsä psykoosiin, nukkuun vähän ja huonosti, katkonaista unta, pää tuntuu olevan "sirpaleina" ja pelkää versisuonien katkeavan päästä. Tuntuu myös, ettei selviydy enää arkirutiineista. Ei jaksa. Keskittymiskyky on huono.
      "Kiertää kehää".

      Tarvitsisit apua. Keskusteluapua. Onko terveyskeskuksessasi psykiatrista hoitajaa ?
      Ne ei ole lähellekään psykiatrin taitoisia tietenkään, mutta itse jutteleminen jollekin helpottaa jo
      vähän olotilaa. Harkitse asiaa. Tosin juuri juhannuksen alla ei sitä apua ehkä saa. Kysy kuitenkin.
      Soita. Jos saa ajan juhannuksen jälkeen, tieto siitä, että pääset puhumaan jonkun kanssa asioistasi voi jo sinänsä helpottaa oloasi. Onko sinulla mitään lääkitystä ? Rauhoittavaa ?
      En suosittele alkaa syömään, jos vain ilman tulisit vielä toimeen. Lääke ei kuitenkaan paranna mitään, se vain "puuduttaa" oireita. Lisäksi niihin koukuttuu. Sekin ahdistaa ja vieroitusoireet ovat monissa lääkkeissä vaikeat.

      Olisiko sun paikkakunnalla mitään juhannusjuhlaa, kokonpolttoa, jonne ihmisiä kerääntyisi ?
      Voisitko kuvitella pystyväsi menemään sekaan ? Olet ollut varmaankin liian yksin, eristäytynyt.
      Ihmisten seura tekisi hyvää. Olisit mukana, vaikka sivusta seuraten juhannuksen viettoa, jos sinulla nyt ei ole rohkeutta eikä voimia osallistua aktiivisemmin mihinkään. Aivot kuitenkin "tuulettuisivat" vähän. Muuten ajattelet vain niitä samoja asioita yksin kotona, kierrät kehää ajatuksissasi.

      Onko sulla ketää kaveria, jota kävisit morjenstamassa tai joka tuli sinun luoksesi ?
      Aina silloin tällöin.
      Onko seudullasi, jossa asut mitään yhteisöllistä toimintaa, mihin voi kuka vaan mennä mukaan ?
      Olen itse mennyt kirkkoonkin istumaan, yllätys se rauhoitti, vaikka en kuulu kirkkoon enkä ole uskonnollinen. Olin tulla ihan pöpiksi yksinäni. Jotain piti yrittää.
      En tiennyt mihin (helkkariin) menisin. Kävin myös työttömien kahvilassa.
      Kävin kirjastossa usein, siellä saa jutellakin, ei ole "hiljaisuus" nykyaikana.
      Koska asun kaupungissa, niin lorvin myös ihan kiinnostuksesta ilmais taidenäyttelyissä, museoissa, toreilla, välillä kuljeskelin vaan ilman sen kummempaa päämäärä ja usein kävelin lähiömetsissä. Metsäkävely on erittäin rauhoittavaa myös. Luonto ei moiti. Luonto ei vaadi mitään. Luonto voimistaa, pyyteettä. Luonnossa unohtaa ainakin hetkeksi ahdistuksensa.
      Kun käy usein, vaikutus tehostuu.

      Mutta sinä tarvitset nyt varmaan ihmisiä eniten ?
      Olisiko sellaista ihmistä tavotettavissa ? Tai paikkaa, jossa ihmisiä on mahdollisuus tavata ?
      Yksinolossa ainakin minulta katosi suhteellisuudentaju. Ongelmat kasvoivat valtavaksi.
      Kun lähdin liikkeelle ja joskus sain ruaptella jonkun kanssa, palasin vähitellen maanpinnalle ahdistuksestani ja aloin tajuta, etteivät ongelmani olekaan ylitsepääsemättömiä !
      Et sinä sekoa, tilanteesi on nyt sillä lailla ratkaisematon, että se vaan stressaa sinua liikaa !

      Herättikö tämä mitään mietteitä sinussa ?

    • j.kakarin

      Kerropas, mitä työtä tekisit mieluiten !
      Tai mieluummin parikin vaihtoehtoa, mitä työtä haluaisit tehdä, jos saisit ihan vapaasti valita ?

    • KesäTulevaisuusNälkä

      Nyt sain jo vähän syötyäkin. Auttaa oloon. Uskon että tämä moniongelmainen halusi vain tulla purkamaan pahan olonsa, kuten minä. Helpottaa oloa kun puhuu jossain.

      • Moniongelmainen-

        Niin halusinkin kun täältä voi saada vertaistukea, tosin vain virtuaalista sellaista mutta helpottaa ehkä vähän kun saa kirjoittaa ajatuksiaan ylös ja joku niitä kommentoi.


    • j.kakarin

      No hyvä kun sait syötyä toivottavasti muuta kuin vettä ja suolaa,
      ja niinhän se voi olla, että monikin kirjoitus on vain pahan olon purkamista.
      Eikös kommunkointikin olisi kuitenkin mukavaa - ajatustenvaihto - parempi kun"heittää tyhjyyteen" paha olonsa ?

    • Moniongelmainen-

      Oon nyt niin huonossa jamassa etten oikein jaksa muuta vastata kuin että olen kyllä vuosien varrella kokeillut käytännössä kaikkia mahdollisia apukeinoja mutta mikään ei ole auttanut. Terapiassakin käyminen tuntui melkein ennemmin vain pahentavan asioita kun joutui jatkuvasti käsittelemään omia ongelmiaan.

      On mulla kavereita mutta ei asuta enää samalla paikkakunnalla eikä nähdä melkeinpä koskaan. Olen Juhannuksena menossa vanhempieni luo jos nyt jaksan ja ajattelin vain lepäillä etten kuormita itseäni millään ylimääräisellä.

      Otin nyt ensi hätään yhden rivatrilin kun mulle sellaisia on määrätty että helpottais tää ahdistus, sais nukuttua ja pitäis sen lihaksiakin rentouttaa jos auttais yhtään tuohon niskajumiin.

    • KesäTulevaisuusNälkä

      Itellä kans niskat paljon jumissa ollut ja huomasin, että kun vähentää puhelimen käyttöä, niin helpottaa. Ja sauvakävely on hyvää reeniä kipeisiin niskoihin joskus tuli sitä tehtyä. Mutta niskojen venyttely auttaa ja niiden reenaaminen. ( Aina ei vaan jaksa reenata, mutta kannattaa koittaa )

    • ihminen.täällä

      Okei, kiitos, kun vastasit !

      Ei nyt sen enempää, mutta:
      Omasta kokemuksestakin tiedän, että ahdistunut ihminen jännittää fyysisesti kroppaansa, varsinkin niska-hartiaseutua. Ei löydy tyynyä, ei mitään asentoa, joka olisi hyvä. Aina on se jännitys tiedostamatta päällä. Istuessakin.
      Kun niskat jännittyy, veri ei kierrä päässä ja päätä alkaa särkeä ja kivistää. Niskat voi mennä niin jumiin, että tuntuu kuin luut naksuisi siellä ja olisi hiekkaa niskanikamien välissä kun päätä kääntää.

      Inhoan kaikenlaista voimistelua, mutta olkapäitten rentouttamisliikkeet tarpeeksi usein tehtynä helpottaa lihasjännitystä ja myöskin kylmägeelit. Kun mulla päätä särkee ja kiristää, teen kahta pikarentoutumisliikettä useamman kerran päivässä:
      1) Nouse seisomaan. "Nosta" olkapäät korviin, pudota olkapäät (ja kädet) sitten ihan velttona alas, toista noin 5-10 kertaa, tai kunnes tunnet että hartiajäykkyys alkaa hävitä.
      2) Nosta kädet sivulle, vedä kämmenet vartalosi eteen ala pyöritellä vatvoa olkapäitäsi.
      Voi tuntea kuumotukseen niskassaan, kun veri lähtee kiertämään.
      Tätä liikettä voi hyvin tehdä istuenkin keittiöntuolissa kädet sylissä rentona. Se on oikein hyvä olkapäitten rentoutusvatvomisasento, pyöritellä olkapäitä taaksepäin. Tehoaa.
      Voi yrittää eteenkin päin…mutta taaksepäin sujuu paremmin.

      Tulee oikeasti rennompi olo, veri lähtee kiertämään, päänsärky hellittää eikä tule niin helposti uudestaan

      Mahdollisimman rentoa iltaa sinulle !

      • Moniongelmainen-

        Onneksi nyt sain sentään nukuttua tuon lääkkeeni avulla kun se rentoutti. Paha vain jos näitä lääkkeitä joutuu ottamaan useinkin. Kiitos niskajumppa ohjeista, täytyy kokeilla.


    • ruokahalutpois

      Bongasin tämän keskustelun ja ajattelin kirjoittaa omasta kokemuksestani. Olen tosiaan 4 viikkoa ollut ilman ruokahalua, 2 viikkoa meni suht ok, sitten iski paniikki et missä mun ruokahalu on. Guuglasin kaikki mahdolliset sairaudet ym. Terveystalolla, terveyskeskuksessa ravannut jne.. Tänään soitin jopa ambulanssin itelleni kun oli niin ahistunut olo.. Toivoisin vaan et pääsisin ees muutamaks päiväks johonki hoitoon ja saisin elämäni aluille. Ruokahaluttomuuden lisäks olen kärsinyt mitä ihmeellisimmistä oireista (lievä kuume, ripuli, hengenahistus, kurkku/korva kipu...) päätä särkeny välillä. Välillä polttanu mahasta. Vielä ois tähystysaika edessä ja siihen asti pitäis vaan keksiä muuta ajateltavaa. (mikä on erityisen haasteellista) ja ku ei tiedä onko paha masennus vai mikä, niin pahentaa vaa oloa. Jaksan jonkinverran tehdä kevyitä kotitöitä, mutta se on tosi kovan työn takana. Töissä olen tehnyt nyt parina päivänä lyhyempää päivää ku en jaksa keskittyä :(

      • tavis3

        Aika paljon on sinulla erilaisia oireita ja henkisesti huono olo.
        Tapahtuiko jotain erikoista 4 viikkoa sitten kun ruokahalu meni ?
        Vai jo aikaisemmin ?


    • Moniongelmainen-

      Eniten kyllä huolestuttaa tuo tunne kuin jotain ainetta virtais pään sisällä mutta en ole mennyt lääkäriin sen takia. Tuollaista on ollut nyt ajoittain jo jostain viime syksystä lähtien.

      • tsabal

        Veret ne siellä päässä kiertää . Onneksesi.


    • Hjjhyhji

      Vastaan vanhaan ketjuun, josko sitä joku vielä lukisi. Itselläni amoja oireita kun moniongelmaisella eli niska rutisee ja jotain tuntuu valuvan päästä tai esim kuolaa suusta mutta se on vain tunne eli oikeasti ei valu mitään. Myös erilaiset kivut ja jäykkyydet ova tyypillisiä vieroituksessa. Itse olen vieroittumassa Rivatrillistä ja vieroitukseni on loppusuoralla. Lääkettä käytin noin vuoden.

      Liitteenä lista vieroitusoireista englanniksi.
      https://baylissa.com/symptoms-a-to-z-list/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe