Kaksi akkua rinnan lataus?

Exide7ah

Kyseessä 12 v sähköperämoottori ja sen kaksi akkua . Akut on rinnan kytketty. Optima 75 ytLataus on kerralla kumpikin. Meneekö ne pikkuhiljaa eriarvoihin ? Akut on identtiset ostopäivältäänkin. Laturi on exide 7 ah ja käytän geeliakku asetusta. Lataa pitkään ja kauan ennekuin vihreä syttyy. Muutama kerta nyt tyhjätty akut 20% . Tulee ajettua täydellä asetuksella ja sehän tuntuu tyhjäävän akkuja nopeaa. Minkota 55 koneena ja tasaperäinen vene. Lienee paras ostaa jokin iso 240ah akku. Tuo näyttäisi kivalta jo väriltäänkin :-)

http://verkkokauppa.playgreen.fi/product/445/akku-naps-solarpower-agm-xll-12-v-240-ah-285ah-c100

Onko nuo napsit ok akkuja tyhjiin ajossa? Lifepo4 ei pörssi kestä .

4

324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 28m

      Vähän sekava tuo sepustuksesi, mutta ongelma siis taitaa olla pitkä latausaika, jonka aiot ratkaista hankkimalla isomman akun. Tuo ratkaisu vain pahentaa ongelmaa.

      Oikea ongelmasi on tapa käyttää moottoria maksimitehoilla (50 A) joka syö minkä tahansa järkevän kokoisen akuston nopeasti tyhjäksi. Nyt sulla on 150 Ah, ja jos tuosta otetaan 50 A jatkuvasti ulos pääset ehkä kaksi tuntia ajamaan. Höllää hanaa vaikka 2/3 täydestä, ja tuplaat ajoajan helposti.

      Nykyisen 150 Ah akkujen lataus vie 7A älylaturilla (20% -> 100%) n. vuorokauden, ja 240 Ah akulla 34 tuntia. Jos nuo ajat ovat mielestäsi liian pitkiä, hommaa isompi laturi (15-)25A.

      240 Ah akku painaa 63 kg (aikuisen naisen paino), joten toivottavasti asennuksen jälkeen seuraava siirtotarve tulee vuosien päästä kierrätykseen.

    • exide7a

      Näillä taidoilla mennään. "Meneekö ne pikkuhiljaa eriarvoihin ?" oli tuommoinen pikku pohdintani.

      Akut kun sattui jäämään käteen suunnitelmien muutuessa ja tuumin hyödyntäväni varmaankin kelpo akut veneessä. Taidan kuitenkin ostaa ison yhden syväpurettavan akun. Tulee tosiaan ajettua liki kaikki ajot 100% "kaasulla" mutta 4 tuntia kestää iso akku varmaankin. 250ah ja c pieni , purettaessa jotain 4-6c niin menee varmaan tuo 4h ajoa ja huilaahan se välillä kuitenkin. Tuo 80% purku on koneen ilmoittama kun tyhjiin on mennyt ja lillutellen on silloin tultu traileriin pikkuteholla.

      Exide jää hieman alamittaiseksi kyllä sitten mutta eiköhän se pitkä latausaika korvaa tyhjiin vedetyn . Kaikki kiva vaan maksaa niinkuin 15A laturit. Ei ihan helpolla kuitenkaan bensakoneisiin tahdo palata kun sähkö on niin leppoisaa menoa. Ei tosin plaania enää ole tullut harrastettua.
      Laturin hinnalla saa jo pikku paneelin ja lataussäätimenkin. Hmm mitenkäs paneeli kiinni akussa ja yhtä aikaa verkko laturissa exide käyttäytyy? Hoitaako automatiikka kummassakin latauksessa oikein kaiken?

    • OH5FVY

      Minä lataisin kyllä ehdottomasti kummankin akun "äly"laturilla erikseen jos se vaan mitenkään on helposti tehtävissä, ainakin välillä. En välttämättä lähtis kasvattamaan sitä akkukapasiteeettia kun latausajat kasvaa törkeiksi.

      Tosin olen vähän sellanen akkuautisti muutenkin, latailen nuo NiMH kennotkin laturilla joka näyttää milliampeerin tarkkuudella jokaiseen kennoon menneen virran. :)

      Paneelilla jos lataat akkuja niin voi ladata rinnan, oleellistahan tuossa on että tiedät akkujen kunnon, ja että ne on suht samankuntoiset jos ovat rinnan.

      Itse varmaan akkuautistina tarkastaisin ne ainakin kerran vuodessa että purkaisin jollain samalla kuormalla tiettyyn jännitteeseen, ja tietyn lepoajan jälkeen lataisin älylaturilla täyteen, ja kyttäisin kellosta että mikä aika kuluu purku ja latausoperaatioon. Jos toinen akku heittää enemmän niin vaihtoon.

      Periaatteessa 150w paneelilla saa jo mukavasti sähköä akkuihin / moottoriin suorassa auringonpaisteessa, ja taitaa vielä mahtua soutuveneeseenkin siedettävästi. Tunnin jos malttaa heitellä vaikka, niin akkuun on mennyt se reilu 10A virtaa takaisin.

    • Puoliplaanari

      Kahta akkua voi aivan hyvin ladata rinnan vaikka olisivat eri kokoisiakin, se on täysin normaali käytäntö. Sitten kun kytketään sarjaan niiden pitäisi olla samanlaisia ja yhtä ladattuja.

      Isommasta akusta on sekin etu että että se ottaa nopeammin vastaan virtaa, laturisi on vaan niin pieni että et juuri pääse nauttimaan siitä. Joka tapauksessa tyhjänä akut ottaisivat vaikka kuinka paljon latausta vastaan jos laturissa riittää voimaa. Viimeiset prosentit tulevat todella hitaasti pienellä virralla isollakin laturilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4599
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1610
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      214
      1403
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1371
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe