Suomen tärkein asia!!

minulleihansama

Nelosolut ruokakauppoihin! Eikö hallituksella ole muuta tekemistä? Toivottavasti poliisija lisätään. Oluen ostajat juovat jo parkkipaikalla lähtiessään kaupasta.
Todella yllätyin uutisissa kun terroriuhkan jälkeen tuli Orpo (muistaakseni) ja ilmoitti, että nelosolut on hyväksytty ruokakauppoihin. Eikö muuten presidentillä ole valtaa kaataa hallitus?

35

421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1lesken

      minulle ihan
      On aivan yhdentekevää, myydäänkö sitä neloskaljaa Alkossa vai ruokakaupassa. Ei ratkaise mitään juojalle. Kaljan juojat ovat voineet juoda nelosta parkkipaikoilla jo vuosikaudet. Samasta marketista haetaan kaljat joka löhtöön. Seinä vain erottaa Alkon ja Ässän. Juojia on yritetty turhaan paapoa ja valistaa monella kikkailulla. Turhaa touhua. Lesken

      • Näin.ollen

        Onko jokaisen maretin seinän takana alko.


      • 1lesken
        Näin.ollen kirjoitti:

        Onko jokaisen maretin seinän takana alko.

        Näin.
        En minä maretin seinän taustasta tiedä mitään, mutta isojen markettien ja kauppakeskusten sisällä on Alko. Ja vieressä ruokakauppa, jossa myydään keppanaa. Lesken


      • jeppjeppp
        1lesken kirjoitti:

        Näin.
        En minä maretin seinän taustasta tiedä mitään, mutta isojen markettien ja kauppakeskusten sisällä on Alko. Ja vieressä ruokakauppa, jossa myydään keppanaa. Lesken

        Hah, hyvä Lesken. Jos voisin niin antaisin peukun ylöspäin.


      • 1lesken kirjoitti:

        Näin.
        En minä maretin seinän taustasta tiedä mitään, mutta isojen markettien ja kauppakeskusten sisällä on Alko. Ja vieressä ruokakauppa, jossa myydään keppanaa. Lesken

        Miten raitistunut alkoholisti voi olla noin hyvin selvillä, mitä alkoholijuomia missäkin myydään?

        Minulla ei ole sellaisesta mitään hajuakaan. Justiin yks päivä joku kysyi, missä tällä kylällä on Systembolaget. En osannut neuvoa vaikka olen kuullut niitä olevan täällä montakin. En ole koskaan oikein kiinnittänyt huomiota missä kohtaa ne nykyisin olisi.


      • 1lesken

        Tell
        Asioin viikottain Kauppakeskuksessa, jossa on lähes kaikki palvelut. Alko siellä tietenkin on ja ymmärtääkseni viinaa myydään. On täällä myös muita isoja marketteja jossa Alko on vain yksi monista liikkeistä. Ei täällä ole erikseen mitään Alkoja Lesken


      • Näin on. Ja kyllä siitä kolmosestakin jurrin saa, jos sitä tarvitsee. Kaupan kulmilla kittaajia ajatellen vahvemman juoman saanti vaan hyvä asia, vähemmän lasi-, alumiini- ja aineen-
        vaihduntajätettä nurkkiin.


      • kännikaljasta
        entinenmiäs kirjoitti:

        Näin on. Ja kyllä siitä kolmosestakin jurrin saa, jos sitä tarvitsee. Kaupan kulmilla kittaajia ajatellen vahvemman juoman saanti vaan hyvä asia, vähemmän lasi-, alumiini- ja aineen-
        vaihduntajätettä nurkkiin.

        Päivi Räsänen sanoi ykkösoluesta, että saa silläkin humalan päälle,
        sitä pitää vain juoda enemmän.


    • ohrapirtelö

      Saako sitä myös kioskista rautatie asemalta ostoo mukkaan?

      • 1lesken

        ohra
        Pittää ihan ite kysyä.Lesken


    • Sinulle ihan sama ja kuitenkin teit tuohtuneen aloituksen asiasta :D.

      • minulleihansama

        Tuohtunut olen siitä, että asia on uutisissa vedetty tärkeimmäksi . Ehkä jos olisivat tehneet iskun Temppelikirkkoon niin se olisi ollut ensimmäinen. Nelosolut olisi jäänyt toiseksi.


      • minulleihansama kirjoitti:

        Tuohtunut olen siitä, että asia on uutisissa vedetty tärkeimmäksi . Ehkä jos olisivat tehneet iskun Temppelikirkkoon niin se olisi ollut ensimmäinen. Nelosolut olisi jäänyt toiseksi.

        Juu. Kuka sen veti "tärkeimmäksi"? Media vai poliitikot?


      • 1lesken
        minulleihansama kirjoitti:

        Tuohtunut olen siitä, että asia on uutisissa vedetty tärkeimmäksi . Ehkä jos olisivat tehneet iskun Temppelikirkkoon niin se olisi ollut ensimmäinen. Nelosolut olisi jäänyt toiseksi.

        minulleiha
        Temppeliaukion kirkon mahdollisesta iskusta iltapaskat vetivät raflaavia ja isoja otsikoita. Raskaasti aseistautuneita poliiseja oli paikalla pilvin pimein. Mitäänhän ei löytynyt eikä tapahtunut. Kalja ja juhannus sensijaan vetävät aina lukijoita. Porukat eivät lähde mihinkään reissuun jos ei bemarin hutlaarissa ole salkkukaupalla tölkkikaljaa. Keskustelu siitä missä sitä myydään ja prosentit olkoon ihan mitä vaan. Pääasia on, että kaljaa saa ostettua jokapaikasta. Ettei kansa vaan kuole janoon. Juhannus on otollisin aika viinakeskustelulle. Nekin, jotka eivät muuten mukamas ota huikkaa, niin jussina otetaa ja hukutaan. Lesken


    • ö-Öö

      Mnaah, 0,8%

      Kyseessä pieni asia, minkä pitäis mennä läpihuutojuttuna. Ällistyttävän teatraalinen ja suuri numero tollaisesta saatu tehtyä. Ainahan kaikesta alkoholiin liittyvästä saatu kunnon härdelli. Kieltolaki, sen kumoaminen, keskarin saaminen ruokakauppoihin ja milloin mitäkin.

      Hyvin ailahtelevaista on maan alkoholipolitiikka. Ongelma on puoluerajat ylittävä. Mun käsittääkseni nyt kyseessä SLP.n kiihkouskovaissiipi, joka ei taivu ryhmäkuriin. Homma meni kaheliksi, kun Pekka Puska pääsi varatilalta eduskuntaan. En muista tarkemmin, jotain virsiä se on sanoitellut. Ei tollanen asia ole mikään omantunnonkysymys, ihan arkipäivän politiikkaa. Nyt siis keskitytty riitelemään 0,8% alkoholimäärän nostamisesta ruokakaupan juomiin, siis mahdollisuudesta myydä vahvempaa juomaa. Alkoholilakiuudistuksessa erittäin paljon muitakin asioita.

      Mulle asia aika merkityksetön. Se vaan, kyllä ruokakaupasta pitäis saada ostaa ruokajuomat. Ainoa asia tossa prosenttimäärässä nyt ois kehitystä, jos viinejä ei saada kauppoihin. Nimittäin oikean lonkeron saaminen kaupanhyllylle. Limuviinoja ollut kaupoissa jo pitkään, karmean makuisia.

      Merkityksettömyydellä tarkoitan, kaupungeissa juomia saa pienellä vaivalla kauppareissulla, Alkoja ihan hyvin, aina suuremmissa ostoskeskuksissa. Alkoholilain lievennys palvelisi nimenomaan haja-asutusalueita. Pienikin parannus lisää maaseudun palveluita ja elinkelpoisuutta. Ihme kyllä, tästä ei ole poliittisessa depatissa puhuttu laisinkaan. Suuri osa lain vastustajista pöndeläisiä uskiksia.

      Ai niin, mä tuskin siirryn neloskaljaan, vaikka toi mitätön prosenttikorotus toteutuisikin. Mä pidän keskarista ja joskus saatan alkota ottaa pari tölkkiä jotain 8 prossasta oikeasti vahvempaa kaljaa. Ei kaljan myynti tossa oikein miksikään muutu yleisestikkään, vähän lisää valikoimaa. Lonkero suurempi parannus, mutta ruokaviinien puute ei muutu miksikään.

      Jotain ne päättää. Kyseessä kuitenkin kestoaihe, kyllä alkoholipolitiikasta tullaan jauhamaan aina vähän väliä, hallituksilla tapana vaihtua ja poliittiset voimasuhteet muuttuvat tietty myös.

      =DW=

      • Ei kalja eikä lonkero ole mun juttuja, mutta viiniä pitäisi ruokakaupasta saada.

        Eli samaa mieltä.


      • New-age

        Osaavathan virolaisetkin ostaa ruokakaupasta juomia, miksei suomalaiset.
        Pienpanimot pystyvät tarjoamaan töitä! Tiedän. Nehän valmistavat nautiskeluun erikoisuuksiaan - ei ryypiskelyyn.
        Tämä uudelleen lämmitetty keskustelu sopii hyvin kuvioon juhannuksen alle hallituskriisin jälkeen. Täytyy hankalat asiat unohduttaa.


      • olutonolutta

        Nimenomaan noiden pienpanimo-oluiden kannalta asia on hyvä.
        Pienpanimo-oluista puhuessa ei voi puhua rapakaljasta eli keskarilagerista.
        Turha kohkata moisesta. Nuorison alkoholin kulutus on vähentynyt.
        Suurkuluttajia ovat kaiketi meidän ikäiset jotka elivät keskikaljan vapautumisen. Silloin peräkylän äijät innostuivat. Kahvilat muuttuivat keskaripaikoiksi. Äijät istuivat kaiket päivät lipittämässä-


      • ö-Öö

        Vähän lisää

        Tästä kaupunkien ja pönden eritasa-arvoisuudesta. Jos joku asunut(käynytkään maalla tietää kyllä asiasta, paitsi kiihkouskikset. Nyt puhuttu paljon pienpanimoista, ne tosin lähinnä kaupungeissa. Mutta ohraa viljellään maalla. En muista tarkmmin, yli puolet menee panimoteollisuuteen. Jotain käyttöä maataloustukijaisillekin. Siinä kerrannaisvaikutuksensa maatalouden lisäksi logistiikalle, just teollisuudelle, kaupalle, työllisyydelle jne.

        Elinvoimaisuus. Pikkukylässä tuurillaan kauppa, ehkä pari. Kituvia sellaisia. Ei kaljan myyminen yksinään kauppoja pelasta. Vaan, jos pitkäripaseen joutuu lähtemään, samallapa net muutkin ostokset tekee muualta. Tällä jo isompi merkitys, jokainen muualta tuotu kauppakassi on poissa pikkukaupan myynnistä.

        Ihmiset haluavat palveluita. Mökkiläiset ja muut turistit roudaa ostoksensa muualta, jos paikkakunnan palvelut ei toimi. Ihmiset mukavuudenhaluisia, pönden vetovoima vähenee palveluiden puuttuessa. Vaikuttaa luonnollisesti muuttohalukkuuteen, siis ei maalle huvita muuttaa, pikemminkin pois sieltä. Kierrehän se, tyhjästä paha nyhjästä.

        Siihen sitten verotulojen menetykset ja kaikenlainen muu heijastuminen kaikkeen muuhunkin elinkeinotoimintaan. Hö, kasvihuoneilmiökin lisääntyy, kun ihmiset joutuvat ajelemaan autoilla hakeen sitä viinitonkkaansa kauempaa.

        Kaikenlaista muutakin. Kotipoltto, kiljun tekeminen, viinan trokaaminen, maalla kasvihuoneita, yrttien kasvattaaminenkin aika yleistä. Kuulostaa ehkä historialta, totta kuitenkin vielä monin paikoin.

        Mun mieletä tollasten asioitten miettiminen ois hiton paljon tärkeämpää, kuin riidelllä jostain hiton kaljan prosenttimääristä. Noh, onneksi laissa muitakin kohtia, mun mielestä toi ravintoloitten ulosmyynti ok, siihenkin vaan pitäis saada viinit mukaan. Jos ottaa pullon viintä ruuan kans, vois ottaa loppupullon mukaan. Lisäis omalta pienelta pienelt' osaltaan ravintoloiden käyttämistä ja siistis juomatapoja.

        Sielläpähän riidelköön.

        =DW=


      • 1lesken

        =DV=
        Täällä pikkukylässä missä asun; on kyläkaupassa Alko. Aamulla tekee tilauksen ja iltapäivällä on putelit haettavissa. Samoin täällä on posti. Sekin on kätevä kun netistä tilaa tuotteita ja ovat nopeasti haettavissa. Lesken


    • Raitis-mut-ei-raivo

      """Oluen ostajat juovat jo parkkipaikalla lähtiessään kaupasta."""

      En tiennytkään tuota.
      Elikkä kolmosolut ja siideri ovat sellaista litkua ettei niitä kehtaa jäädä ryyppää kaupan kulmalle?

      Entä kun ovat ostaneet Alkosta tähän saakka. En ole nähnyt kulmilla perinne-reiskoja enempää. He ovat olleet ennen ja ovat ikuisesti sukupolvesta toiseen sitä mukaa kun kuolevat ja uusia juoppoja kehittyy.

    • Minun juomisellani kaljat ja viinit voisivat ihan hyvin olla kaikki alkossa. Eu tuota onglemia käydä alkossakaan. Jos se on kauemopana, ostaa enemmän kerralla.

      • vinksvonks

        Oletkin tainnut jo aloittaa aamukaljoittelun kun ei taaskaan saa selvää tekstistä.


      • vinksvonks kirjoitti:

        Oletkin tainnut jo aloittaa aamukaljoittelun kun ei taaskaan saa selvää tekstistä.

        En mie juo aamulla kalijaa. Kirjoitusvirheitä tulee ilman kaljaakin. Mut mieluummin virheet kuin selväpäinen ilkeys, jos saa valita😁


    • mimmimum-..mi

      Ei se vielä ole varmistunut ....se vahvojen oluiden ja lonkeroiden kauppoihin tulo....Eduskunta käsittelee syksyllä asian....ja laki tulisi voimaan vuoden alusta jos tulee....

    • Minulla ei muutu mikään.
      Keskari OLVI SF
      Whiskey Single Malt IRL SCOT

      H.

      • makkaraa.kans

        Siitä vaan reippaasti lastia hakemaan. Suollat sitte taas tänne epätoivoisia juhannuslirkkuja ja soittelupyyntöjä. Ja seuraavana päivänä konkkoot taas kihdin kourissa. Eli perinteinen juhannus tulossa.


      • uteliasolen
        makkaraa.kans kirjoitti:

        Siitä vaan reippaasti lastia hakemaan. Suollat sitte taas tänne epätoivoisia juhannuslirkkuja ja soittelupyyntöjä. Ja seuraavana päivänä konkkoot taas kihdin kourissa. Eli perinteinen juhannus tulossa.

        Mikä noista edesauttaa kihtiä? Makkara, keskari vai viski?


      • kylmätotuus
        uteliasolen kirjoitti:

        Mikä noista edesauttaa kihtiä? Makkara, keskari vai viski?

        Noista kolmesta tuotteesta olut on pahin myrkky kihtipotilaalle.


      • olutonolutta
        kylmätotuus kirjoitti:

        Noista kolmesta tuotteesta olut on pahin myrkky kihtipotilaalle.

        Kiitos!

        Olisin tänään ostanut Sinebrychoffin Portteria, muttei sitä saa ruokakaupoista. Se on tosi hyvää tummasuklaajälkiruon kanssa.


      • sääliätunnen
        makkaraa.kans kirjoitti:

        Siitä vaan reippaasti lastia hakemaan. Suollat sitte taas tänne epätoivoisia juhannuslirkkuja ja soittelupyyntöjä. Ja seuraavana päivänä konkkoot taas kihdin kourissa. Eli perinteinen juhannus tulossa.

        Epätoivoinen hunkki kaikkina juhlapyhinä yksin lirkkukänny avoinna.


    • aina.i.ankeinenn

      mun mielestä se on hyvä että limuviinat tulee kauppoihin
      varsinkin maalla kaukakana alkoista asuvat hyötyy siitä
      nuoret naiset ja varmaan vähän varttuneemmatkin tykkää juoda niitä
      itse kyllä juon mieluummin keskiolutta kun aaolutta
      mutta se mun mielestä oli vielä parempi niissä
      hyväksytyissä esityksissä että ravintolassa saa anniskella aamu neljään
      koska nykyään ihmiset menee ravintoloihin vasta puolenyön aikaan
      ite en kyllä juuri ravintoloissa käy mutta ravintoloitsijoiden kannalta hyvä juttu
      ja ehdottomasti niinkun tuolla jo joku kirjoitti
      viini pitäisi saada ruokakauppoihin.

    • Siinä hallitus toivoo ihmisten enempi alkavan ryyppäilemään ja rahaa valtion kirstuun sitäkautta tuomaan. Ei muisteta enää miten kävi Turmiolan Tommin.

      • aina.i.ankeinenn

        ne ryyppää jotka ryyppää
        ja ei monetkaan määräänsä enempää vaikka kotiovelle tuotas
        ja jotkut taas sit ei ryyppää vaikka viinaa jaettas ilmaiseksi alkon kulmilla.


    • Kunhan-kommentoin

      Jos minun mielipidettä kysytään, ja sitähän kysytään erittäin usein vaikka en olekaan ihan kaikki tietävä.
      Niin että pilsnerit pitäisi laittaa Alkoihin ja kaikki muu väkeviä myöden ruokakauppoihin. Myös R-kioskit voi alkaa myydä koskenkorvaa.
      Asia ei minulle kuulu koska en juo. Mutta mielipiteitä saa ja pitää olla.
      Tämä on arvovaltakysymys tämä asia. Tai sitten ei ole. Saattaa se olla sosiaali -ja terveysministeriö asiakin pitkälti. Ja sossu ja kela asia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe