Mercruiser 4.3lx öljyt ja vedet sekaisin.

Makkemi

Tuli ostettua otsikon mukainen vene.
Kuulemma vesipumppu pettänyt ja kuumentunut viimekesänä mut onhan jäätymisen mahdollisuuskin olemassa.
Kannen tiivisteet nyt ainakin vaihtoon ja kannet koneistukseen, mut tuli mieleen et miten iso homma on koko kone irroittaa vetolaitteesta? Jos tekis samalla myös laakerirempan. Tunteja koneella kyllä vasta 600 mittarin mukaan...

23

2727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kolmehajonnutta

      Ei ole paha homma irroittaa, ja melkein sen joudut tekemäänkin. Suurella todennäköisyydellä jos kyse jäätymisestä, on lohko halki sylinterin alaosasta tai työntötankojen ja sylinterin välistä.

    • Tiiviste sarjaa etsiessäni tuli eteen sellainen ongelma et mercruiserin v6 on tehty tasapaino akselilla ja ilman, mistähän tietää kumpi oma on? Näkeekö jostain ennen purkua.

    • Khjk

      niin siis varmaan meinaat ulkoisesti ja sisäisesti tasapainoitettuna? Ei niitä ikinä ole millään tasapainoakseleilla varustettu. Puhe on siis yksosasesta vai kaksosasesta takastefasta ja siitä riippuen mallista.

      Helpointa on kun lasket vauhtipyörän hampaat.

    • Ennenkuin teet mitään muuta varmista ensin että kone ei ole jäätynyt !

    • Peltitulppa

      Eikö moottoreissa enää ole jäätymissuojakalvoja, ainakin vähän vanhemmissa koneissa sellaiset yleensä oli. Yhteen Volvon sisäperäkoneeseen olen jopa vaihtanut nuo pelti"tulpat". Eivät nuokaan tietenkään mahdollista jäätymistä estä, mutta niiden tarkoituksena on antaa periksi kun jäähdytysvesikanavistoon syntyy liikaa painetta, esim. juuri jäätymisen alkaessa, ja osaltaan poistaa painetta niin ettei lohkoon syntyisi vaurioita.

      • Tietääkseni moottoreissä on edelelleen jäätymistulpat mutta kysymys kuuluu toimivatko ne. Itse olen nähnyt yhden 3 l mercruiserin joka kesti yhden jäätymisen mutta ei kahta, jäätiin Kemiöön.Olen ostanut yhden jäätyneen OMC V6 moottorin jossa lohko oli halki (olin tietoinen asiasta).Tässä on kokemukseni jäätymistulpista ja niiden toimivuudestsa.


    • Makkemi
      • Makkemi

        Sen verran vielä et millä olisi hyvä tehdä pakosarjojen tiiviyskoe? Tuskinpa noi on sisäänpäi haljennut kun ulkopuolelta halki, mut varmistaa se pitää ettei valu pyttyihin vesi. Asetoni vau mikä olisi hyvin halkeamiin tunkeutuva aine?


      • Näin olen kerran testannut.Mutka (raiseri) irti ja kumitiiviste (jossa reiät pulteille) ja takaisin pakosarjaan kiinni.Sen jälkeen voi miettiä uskaltaako veden sisäänmenoputkeen
        syöttää vesijohtopaine.Itse syötin ja se kesti.Sitten sinun pitäisi vielä testata raiserit. En tehnyt sitä, en voi neuvoa.Saatta olla että ne voisi teststa kaatamalla niihin jotakin nestettä muutakuin vettä (pieni viskositeetti) ja katsomalla tuleeko läpi.
        Älä anna periksi ja lycka till.


      • MatalaVisko
        lihamylly1 kirjoitti:

        Näin olen kerran testannut.Mutka (raiseri) irti ja kumitiiviste (jossa reiät pulteille) ja takaisin pakosarjaan kiinni.Sen jälkeen voi miettiä uskaltaako veden sisäänmenoputkeen
        syöttää vesijohtopaine.Itse syötin ja se kesti.Sitten sinun pitäisi vielä testata raiserit. En tehnyt sitä, en voi neuvoa.Saatta olla että ne voisi teststa kaatamalla niihin jotakin nestettä muutakuin vettä (pieni viskositeetti) ja katsomalla tuleeko läpi.
        Älä anna periksi ja lycka till.

        Bensa onkätevä neste testaamaan pieniä vuotopaikkoa.


      • Joo, näin varmasti on.Bensa tuntuu"hienojakoiselta" .Tällä menolla hänen koneensa on kohta korjattu.Hienoja vinkkejä.Taidan mennä nukkumaan, jatketaan huomenna, hyvää yötä.


    • Jdhdk

      Huomio vielä että auton lohko ei suoraan käy jos käytät merivedessä. Pitåä vaihtaa kansipahvit ja pakkastulpat eri materiaaleihin.

      • Pakkastulpat pitää olla rosteriä samoin kansitiivisteet, näin kakki sanoo.En tiedä päteekö se meidän vähäsuolaisissa vesissä.Jos haluat päästä nopeasti vesille niin nämä osat voi vaihtaa myöhemminkin.


      • Peltitulppa
        lihamylly1 kirjoitti:

        Pakkastulpat pitää olla rosteriä samoin kansitiivisteet, näin kakki sanoo.En tiedä päteekö se meidän vähäsuolaisissa vesissä.Jos haluat päästä nopeasti vesille niin nämä osat voi vaihtaa myöhemminkin.

        Pätee ja ei päde, kyllä ne joka tapauksessa useita vuosia kestävät. Pitää muistaa että hetimiten se koko uusi lohkokin sieltä meriveden puolelta alkaa ruostua. Yhteen jo aika pahoin syöpyneeseen koneeseen olen teetättänyt teräsvahvisteiset kansitiivisteet, parin kesän ajan vielä pärjäsin niillä, sitten kone vaihtoon. Samalla tein makea/merivesi lämmönvaihtimen paisuntasäiliöineen ja tykötarpeineen ja koneeseen tuli siis makeavesijäähdytys. Tuonne on sitten halutessaan helppo lisätä myös pakkasneste ja jäätymisvaara poistuu samalla.


      • Peltitulppa
        lihamylly1 kirjoitti:

        Pakkastulpat pitää olla rosteriä samoin kansitiivisteet, näin kakki sanoo.En tiedä päteekö se meidän vähäsuolaisissa vesissä.Jos haluat päästä nopeasti vesille niin nämä osat voi vaihtaa myöhemminkin.

        Eikö ruostumaton teräs ole kuitenkin yksinään aika huono tiivisteen tekomateriaali, sehän on erittäin kovaa ja joustamatonta. Tiivisteen tulee olla riittävän pehmeää tavaraa, siksi niitä "pahveja" juuri käytetään. Ehdin jo hetki sitten kertoa teettäneeni teräsvahvisteisen kansitiivisteen, se tehtiin ihan tavallista "pahvi"tiivistettä käyttäen siten, että tiivisteen reunoihin ja päälle istutettiin 3-5 mm leveydeltä hyvin ohut pelti. Siis ohut ja "pehmeää" terästä oleva vahvistus. Tämän ainoa tarkoitus on pitää se pahvi kasassa niiltäkin osin, missä lohkon tiivistepinta on jo syöpymien takia kaventunut olennaisesti eikä pelkkä perustiiviste enää tahdo kestää mekaanisesti muodossaan. Käsittääkseni tätä on harrastettu myös esim. kiihdytysautoissa tms. missä perustiivisteet eivät ole korkeaksi nostetun puristussuhteen takia kestäneet.
        Esim. laivamoottoreissa käytetään tiivisteinä mm. erilaisia messinkilejeerinkitiivisteitä, ne ovat mekaanisesti pahvitiivisteitä lujempia, mutta samalla riittävän pehmeitä. Kun tuollainen tiiviste poistetaan syystä tai toisesta paikoiltaan, se voidaan käyttää uudelleen mutta sen palauttamiseksi taas riittävän pehmeäksi se yleensä lämpökäsitellään pikaisesti lähelle punahehkuisuutta.
        Höyryturbiineissa ei yleensä käytetä ollenkaan tiivisteitä pesien osia kasattaessa. Teräspinnat on hiottu niin tarkoiksi, että korkeapaineinenkaan höyry ei pääse karkuun. Tiivisteettömyys on seurausta osin siitä, että turbiinien eri osien, esim. pyörivän siivistön ja sitä ympäröivän ulkokehän välys on mitoitettu hyötysuhdetta maksimoitaessa niin pieneksi, ettei ole varaa enää sallia mitään joustoja tiivisteen osalta!


      • Peltitulppa kirjoitti:

        Eikö ruostumaton teräs ole kuitenkin yksinään aika huono tiivisteen tekomateriaali, sehän on erittäin kovaa ja joustamatonta. Tiivisteen tulee olla riittävän pehmeää tavaraa, siksi niitä "pahveja" juuri käytetään. Ehdin jo hetki sitten kertoa teettäneeni teräsvahvisteisen kansitiivisteen, se tehtiin ihan tavallista "pahvi"tiivistettä käyttäen siten, että tiivisteen reunoihin ja päälle istutettiin 3-5 mm leveydeltä hyvin ohut pelti. Siis ohut ja "pehmeää" terästä oleva vahvistus. Tämän ainoa tarkoitus on pitää se pahvi kasassa niiltäkin osin, missä lohkon tiivistepinta on jo syöpymien takia kaventunut olennaisesti eikä pelkkä perustiiviste enää tahdo kestää mekaanisesti muodossaan. Käsittääkseni tätä on harrastettu myös esim. kiihdytysautoissa tms. missä perustiivisteet eivät ole korkeaksi nostetun puristussuhteen takia kestäneet.
        Esim. laivamoottoreissa käytetään tiivisteinä mm. erilaisia messinkilejeerinkitiivisteitä, ne ovat mekaanisesti pahvitiivisteitä lujempia, mutta samalla riittävän pehmeitä. Kun tuollainen tiiviste poistetaan syystä tai toisesta paikoiltaan, se voidaan käyttää uudelleen mutta sen palauttamiseksi taas riittävän pehmeäksi se yleensä lämpökäsitellään pikaisesti lähelle punahehkuisuutta.
        Höyryturbiineissa ei yleensä käytetä ollenkaan tiivisteitä pesien osia kasattaessa. Teräspinnat on hiottu niin tarkoiksi, että korkeapaineinenkaan höyry ei pääse karkuun. Tiivisteettömyys on seurausta osin siitä, että turbiinien eri osien, esim. pyörivän siivistön ja sitä ympäröivän ulkokehän välys on mitoitettu hyötysuhdetta maksimoitaessa niin pieneksi, ettei ole varaa enää sallia mitään joustoja tiivisteen osalta!

        Kansitiivisteistä vielä.
        Syy miksi sanoin että rosterista perustuu siihen että ostamassani jäätynessä V-6 moottorissa oli rosteritiivisteet.En tiedä asiasta sen enempää js kone oli mallia 1981 .
        Tilanne on ehkä muuttunut.
        Jos minä olisin aloittajan asemassa ja saisin toimivan moottorin niin asentaisin sen veneeseen, ja menoksi.Syksyn tai ensi kevään päätettväksi jäisi sitten vaihtaako niitä tulppia ja tiivisteitä vai ei.
        Sinulla oli hyvä kommentti.


      • Peltitulppa kirjoitti:

        Pätee ja ei päde, kyllä ne joka tapauksessa useita vuosia kestävät. Pitää muistaa että hetimiten se koko uusi lohkokin sieltä meriveden puolelta alkaa ruostua. Yhteen jo aika pahoin syöpyneeseen koneeseen olen teetättänyt teräsvahvisteiset kansitiivisteet, parin kesän ajan vielä pärjäsin niillä, sitten kone vaihtoon. Samalla tein makea/merivesi lämmönvaihtimen paisuntasäiliöineen ja tykötarpeineen ja koneeseen tuli siis makeavesijäähdytys. Tuonne on sitten halutessaan helppo lisätä myös pakkasneste ja jäätymisvaara poistuu samalla.

        Tämä menee vähän ohi aiheen, toivottavasti aloittaja ei pahastu.
        Teitkö todella makeavesijäähdytyksen itse ? Se on hyvä juttu, meilläkin on sellainen mutta Volvon oma sarja.
        Haluan kertoa venekerhon miehestä jolla oli GM-V8, merivesijäähdytetty.Se kesti 20 vuotta ennenkuin ruostui puhki.Tämä niille jotka miettivät tällaista.


      • Peltitulppa
        lihamylly1 kirjoitti:

        Tämä menee vähän ohi aiheen, toivottavasti aloittaja ei pahastu.
        Teitkö todella makeavesijäähdytyksen itse ? Se on hyvä juttu, meilläkin on sellainen mutta Volvon oma sarja.
        Haluan kertoa venekerhon miehestä jolla oli GM-V8, merivesijäähdytetty.Se kesti 20 vuotta ennenkuin ruostui puhki.Tämä niille jotka miettivät tällaista.

        Kyllä vain itse, tarpeita saa kaupasta, rst- peltiä, kupariputkea, putkeen löytyy jopa valmiita erilaisia mutkapaloja jne. Tuosta on hieman aikaa vierähtänyt niin, että tarvikkeiden hintoja yms. en muista, ainahan nämä materiaalit toki ovat hinnoissa olleet.
        Minulla lojuu jossain parhaillaankin kalastajamallin veneessä noin 50 hp koneessa ollut "kotitekoinen" lämmönvaihdin, ei kuitenkaan minun tekosiani tämä. Se on yhden erityisen taitavan metallimiehen konepajalla tekemä, ja työn jäljenkin osalta pärjää mille tahansa tehdastekoiselle.
        Tuo noin 20 vuotta lienee yhdenlainen kipuraja tuossa asiassa!


      • Olet taitava käsistäsi.Koetin katsella hintoja mutta en löytänyt.Muistaskseni Volvon lauhdutin ei lähde tonnilla tai kahdella.Itse tekemällä säästää paljon rahaa.Meillä se oli valmiina, kun ostettiin käytetty kone.
        Oli kiva vaihtaa mielipiteitä kanssasi.Käsittäkseni tämä palsta on olemassa sen takia että autamme toisiamme.Sinun tiivistejuttu voi jollekin olla tarpeen.
        Välillä tuntuu että täällä on ihmisiä jotka haluavat vain mollata kun joku haluaa auttaaa.Kaikkea hyvää sinulle ja hyvää kesää !
        Makeavesijäähdytys on hyvä juttu.


      • Pilote22
        lihamylly1 kirjoitti:

        Olet taitava käsistäsi.Koetin katsella hintoja mutta en löytänyt.Muistaskseni Volvon lauhdutin ei lähde tonnilla tai kahdella.Itse tekemällä säästää paljon rahaa.Meillä se oli valmiina, kun ostettiin käytetty kone.
        Oli kiva vaihtaa mielipiteitä kanssasi.Käsittäkseni tämä palsta on olemassa sen takia että autamme toisiamme.Sinun tiivistejuttu voi jollekin olla tarpeen.
        Välillä tuntuu että täällä on ihmisiä jotka haluavat vain mollata kun joku haluaa auttaaa.Kaikkea hyvää sinulle ja hyvää kesää !
        Makeavesijäähdytys on hyvä juttu.

        Onhan noita saatavana valmiinakin. Sekä ns. puolisarjoja että täysiä sarjoja. Puolisarjassa vain moottorilohko on suljetulla nestekierrolla ja täyssarjassa myös pakosarjat.
        Tässä on muutama esimerkki eri sarjoista. Toimittajia on useita ja hinnat vaihtelee.
        Itse laittaisin kyllä ehdottomasti ns. "Full" sarjan. :http://www.oceaneastmarine.com/freshwater.html


      • Pilote22 kirjoitti:

        Onhan noita saatavana valmiinakin. Sekä ns. puolisarjoja että täysiä sarjoja. Puolisarjassa vain moottorilohko on suljetulla nestekierrolla ja täyssarjassa myös pakosarjat.
        Tässä on muutama esimerkki eri sarjoista. Toimittajia on useita ja hinnat vaihtelee.
        Itse laittaisin kyllä ehdottomasti ns. "Full" sarjan. :http://www.oceaneastmarine.com/freshwater.html

        Kiitos tiedoista.Itse ratkaisin tuon tilaamalla alumiiniset pakosarjat ja mutkat jenkeistä.Pitäisi vielä saada asennettua ...
        Niin sitten tule se kysymys että jos merivesijäähdytetty kone kestää 20 vuotta niin kannataako.En osaa sanoa.Valurautapakosarjat on ostettu vuonna 2002 (jotka nyt on käytössä), odotan että koska paukkuu.
        Alumiinivehkeet painaa noin 1/3 valurautasarjoista.


    • Peltitulppa

      Kun aloittaja myös koneen irroituksen hankaluudesta kysyy, kysyn puolestani miten se on kiinni, onko pedillä niin kuin kai useimmiten? Tämä ihan vain siksi, että itselläni on ollut yksi sellainenkin vene missä 130 hp sisäperämoottorin moottoriosa ei ollut ensinkään pedillä vaan oli kiinni tanakasti vain vetolaitteessa peräpäästään. Se oli alkuperäinen viritys eikä veneessä mitään konepetiä edes ollut. Aika omituinen ratkaisu, mutta aivan toimiva. Voisin olettaa että kun suht painava kone omalla painollaan ajon aikana kampeaa vetolaitteen painoa ja vääntöä vastaa, se voi jopa hieman tasapainottaa peräpeiliin kohdistuvaa rasitusta. Peräpeiliin se kaikki venettä kuljettava voima tietysti väkisin kohdistuu, mutta että ehkä hieman tasaisemmin ko. ratkaisussa.
      Tuollaisen koneen irroitus ei liioin ole kovin vaikea juttu, siinä pitää vaan olla "nosturi" koko ajan tiukasti pitämässä kone aloillaan jo kiinnityspulttien löysäämisen aikana. Veneeni oli koneenvaihdon ajan kuivilla ja tein vahvoista lankuista veneen puolelta reilusti perän yli yltävän "sillan" ja kahdella taljalla pelaten nostin konetta ensin riittävän ylös ja sitten hiissasin sen perän yli ja ohi ja laskin lopulta maahan. Ja uusi toki tilalle samoilla keinoilla.
      Hyvää kesää myös lihamylly1: lle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1479
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1378
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1350
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1304
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe