pankkilaina

rasvaköysi

Olen työmarkkinatuella (sairauspäivärahaa ei myönnetty) ja pitkäaikaistyötön työkyvyttömyyden vuoksi. Eläke on haussa, mutta sen päätös kestää vielä kuukausia. Sairauteni on etenevä ja olen yli 60-vuotias.

Olen yrittänyt saada pankkilainaa nyt tähän vaikeaan tilanteeseen, jossa olen sairaana mutta en eläkeläisstatuksella, työhön kykenemättömänä (TE-koodi 05) ja työelämän ulkopuolella, mutta en ansiosidonnaisella, ja siksi tukituloni ovat pienet ja riittämättömät elämiseen. Kelan apu on satunnaista, toisinaan korvataan joitain laskuja, toisinaan ei mitään. Asumistuki on vain 70 euroa, koska asun omassa vanhassa ok-talossani. Se ei kata talon kuluja, ei edes sähkölaskuja. Olen yksinelävä.
Sairauden ja liikuntavamman takia kuukausittaiset menot vaihtelevat paljon (lääkärikäyntejä, matkakuluja yms.) ja nyt olen joutumassa pikavippikierteeseen pankkien lainanantoehtojen takia.

Ihmettelen, miksi peruspankit eivät anna lainaa, eivät edes luottokorttia, tällaisessa tilanteessa elävälle kansalaiselle. Kaikki hakemukseni ovat tulleet bumerangina takaisin ja syy hylkyyn on "liian vähävarainen hakija". Kaikissa hakemuksissa olen kertonut tilanteeni reilusti, ja sen että eläke on tulossa ja maksukykyä on jatkossa. Jokaisessa hakemuksessa on kohta "työ- tai eläketulot" ja niiden säännöllisyys. Miksei työmarkkinatuki tai sairauspäiväraha ole säännöllinen tulo pankeille? Kun vielä laina/luottorajani olen asettanut hyvin pieneksi, vain muutamiksi satasiksi, ja kuitenkin sekin apu evätään, mielestäni tässä on iso epäoikeudenmukaisuus.
Nyt joudun ottamaan uuteen katastrofiin jälleen pikavipin, jotta pääsen kuun loppuun ja saan edes jotain syötävää. Heitteillejättöä tämä on, niin Kelan kuin yhteiskunnankin taholta. Yli 35 vuotta on takana nuhteetonta työelämää, mutta nyt alan kyllä olla tämän satavuotiaan Suomen vastainen henkilö. Ei kannata olla hyvä.

27

478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 98766789

      Pankit eivät anna lainaa, koska pankit eivät ole hyväntekiväisyyttä harjoittava taho. Pankkitoiminnan tulee olla kannattavaa, kuten muunkin liiketoiminnan. Pankin näkökulmasta Sinulla ei ole takaisinmaksukykyä, mikä on olennainen asia, silloin kun lainaa haetaan. Se tarkoittaa sitä, että et pankin näkökulmasta ole kykenevä maksamaan lainaa takaisin, eli olet vähävarainen. Sanot, että tulosi ovat riittämättömät elämisesi kustantamiseen. Se tarkoittaa sitä, että et pystyisi maksamaan lainaa takaisin, jos se Sinulle olisi myönnetty - lukemalla viestisi uudelleen, huomaat sen itsekin.

      Suomen valtio turvaa meistä jokaisen toimeentulon säätämillään normeilla, jotka meitä jokaista koskevat. Sikäli, kun olet oikeutettu toimeentulotukeen, lääkekulusi korvataan. Toimeentulotukinormin mukaan jokaiselle Suomen kansalaiselle tulee jäädä noin 480€ kuukautta kohti erinäisiin kuluihin, jotka on lueteltu toimentulotukilaissa, ja siitä varmasti ote myös Kelan sivuilta löytyy.

      Sijassasi ottaisin selvää missä on lähin Punainen Risti ja kävisin siellä juttelemassa, kuten myös kirkon diakonissan luona. Voisit selvittää myös mitä tarkoitetaan 'sosiaalisella luotolla' ja voisitko sellaista saada. Siinä asiassa kuntasi sosiaalitoimisto auttanee. Kannattaa seurata missä EU-ruokakasseja jaetaan sekä selvittää lähimmän soppajonon sijainti.

      100-vuotia Suomi ei jätä ketään heitteille. Parempaa jatkoa Sinulle.

      • rasvaköysi

        Lainahan on nimenomaan tarkoitettu turvaamaan elämää pahan päivän varalle. En ymmärrä miksi nyt olen luottokelvoton, vaikka kaikki aikaisemmat vuodet olen ollut pankin avainasiakas. On maksettu nuorena pitkää asuntolainaa, on toimittu yrittäjänä vuosikausia ja koko rahaliikenne on kulkenut oman pankkini (Nordea) kautta. Aika iso summa on maksettu korkoja tuolle laitokselle! Asuntolaina myönnettiin aikoinaan täysin rahattomalle, tilini oli jopa miinuksella tietämättäni silloin, se aika oli viime vuosituhannen puolella reippaasti.

        En nytkään hae mitään suurta rahaa, jonka maksua en pystyisi suorittamaan. Aina on muutamia kymppejä joita voi puljata kuussa, oli säästö sitten luottoon tai vaikka ruokakuluihin. Jo se, että olen pärjännyt nämä kituliaat vuodet ilman maksuhäiriöitä on tae tai sillä on ainakin iso merkitys kyvyistäni hoitaa raha-asioitani. Mutta kun ei.
        Työvuosinani ja terveenä en huolinut luottokortteja, en tarvinnut niitä. Mutta nyt kun tarvitsen, sellaista ei saa. Aivan pähkähullua.

        Ei, en aio lähteä kerjuulle. En pyydä enää keneltäkään mitään. Sosiaalinen luottokin on kokeiltu ja sama vastaus tuli sieltäkin: liian köyhä hakija. Nauraisin jos jaksaisin.
        En kuulu kirkkoon, se instanssi ei ole minua varten. EU-kasseja ei jaeta täällä syrjäseudulla, ei ole muutakaan ruokajakelua. Toimeentulotuki ei ole mikään kaikenkattava tuki, se korvaa vain ja ainoastaan joitain sähkö- ja vakuutusmaksuja. Ei siihen sisälly netti-, puhelin-, auto-, bensa-, vakuutus- tai laitehankintamaksuja. Ei korvata rikkoontunutta kodinkonetta tai sen korjauskuluja, ei taksimatkoja kauppaan silloin kun oma autoni on käyttökiellossa katsastushylyn takia. Ynnä muuta... ja vaatteitakin joskus aina silloin tällöin tarvitsen minäkin, vanha kurppa ja sairas kääkkä :)

        Kyllä taidan mennä nyt reippaasti pikavippien kautta ulosottoon. Jos kerran olen niin pienituloinen että olen häiriö järjestelmässä, mennään sitten niin kuin yhteiskunta opastaa. Ehkä sitten kun olen alasajettu ihan kokonaan saan jotain palvelua.
        Ei kannata olla kunniallinen.


      • 98766789
        rasvaköysi kirjoitti:

        Lainahan on nimenomaan tarkoitettu turvaamaan elämää pahan päivän varalle. En ymmärrä miksi nyt olen luottokelvoton, vaikka kaikki aikaisemmat vuodet olen ollut pankin avainasiakas. On maksettu nuorena pitkää asuntolainaa, on toimittu yrittäjänä vuosikausia ja koko rahaliikenne on kulkenut oman pankkini (Nordea) kautta. Aika iso summa on maksettu korkoja tuolle laitokselle! Asuntolaina myönnettiin aikoinaan täysin rahattomalle, tilini oli jopa miinuksella tietämättäni silloin, se aika oli viime vuosituhannen puolella reippaasti.

        En nytkään hae mitään suurta rahaa, jonka maksua en pystyisi suorittamaan. Aina on muutamia kymppejä joita voi puljata kuussa, oli säästö sitten luottoon tai vaikka ruokakuluihin. Jo se, että olen pärjännyt nämä kituliaat vuodet ilman maksuhäiriöitä on tae tai sillä on ainakin iso merkitys kyvyistäni hoitaa raha-asioitani. Mutta kun ei.
        Työvuosinani ja terveenä en huolinut luottokortteja, en tarvinnut niitä. Mutta nyt kun tarvitsen, sellaista ei saa. Aivan pähkähullua.

        Ei, en aio lähteä kerjuulle. En pyydä enää keneltäkään mitään. Sosiaalinen luottokin on kokeiltu ja sama vastaus tuli sieltäkin: liian köyhä hakija. Nauraisin jos jaksaisin.
        En kuulu kirkkoon, se instanssi ei ole minua varten. EU-kasseja ei jaeta täällä syrjäseudulla, ei ole muutakaan ruokajakelua. Toimeentulotuki ei ole mikään kaikenkattava tuki, se korvaa vain ja ainoastaan joitain sähkö- ja vakuutusmaksuja. Ei siihen sisälly netti-, puhelin-, auto-, bensa-, vakuutus- tai laitehankintamaksuja. Ei korvata rikkoontunutta kodinkonetta tai sen korjauskuluja, ei taksimatkoja kauppaan silloin kun oma autoni on käyttökiellossa katsastushylyn takia. Ynnä muuta... ja vaatteitakin joskus aina silloin tällöin tarvitsen minäkin, vanha kurppa ja sairas kääkkä :)

        Kyllä taidan mennä nyt reippaasti pikavippien kautta ulosottoon. Jos kerran olen niin pienituloinen että olen häiriö järjestelmässä, mennään sitten niin kuin yhteiskunta opastaa. Ehkä sitten kun olen alasajettu ihan kokonaan saan jotain palvelua.
        Ei kannata olla kunniallinen.

        Lainaa ei ole tarkoitettu pahan päivän varaksi. Niitä pahoja päiviä varten ihmiset säästävät. Säästöt turvaavat ne elämän karikot.

        Jos haet pikavippiä ja jätät sen maksamatta, päädyt ulosottoon niinkuin arvelitkin. Ulosotossa olevat saatavat laitetaan perintään. Ulosotto kartoittaa omaisuutesi ja sen voidaanko sinulta ulosmitata mitään. Velat seuraavat Sinua eläkkeelle. Oletko ikinä katsonut kuinka kovia korkoja pikavippiyritykset perivät? Maksettavaksesi tulevat korot sekä perintäkulut. Niitä on varmasti ikävä eläkkeestä maksella: kannattaa olla kunniallinen.


    • Hhmmmmmmmm

      Antaisitko itse lainaan rahaa sellaiselle ihmiselle jolla ei ole tuloja maksaa sitä takaisin? Et varmaankaan...

      Jos työmarkkinatuki ei riitä elämiseen eikä sinulla ole puolisoa elättämättä tai muita tuloja/säästöjä, niin kannattaa hakea toimeentulotukea Kelasta. Koska sinulla ei ole säännöllisiä kiinteitä menoja, niin hakemus kannattaa jättää aina kuun lopulla kun olet jo saanut kaikki sen kuun laskut ja terveydenhoitokuluista kuitit ja lähettää ne yhdellä kertaa Kelaan. Sitten jos tulee toimeentulotuen vajetta, niin saat sen takautuvasti tilillesi.

      Eli kerääppä nyt vaikka ne kaikki kesäkuun aikana olevat reseptilääkekuitit, terveydenhoitolaskut, sähkölaskut ja kotivakuutukset yms. ja laita niiden liitteeksi tiliotteet viimeisen 2 kuukauden ajalta ja lähetä toimeentulotukihakemus kesäkuulle Kelaan ja katso miten käy.

      • rasvaköysi

        Kyllä antaisin lainaa juuri omanlaiselleni tyypille. Lainaisin mieluusti parin prossan korolla ja sopivalla maksuaikataululla. Panenpa loton vetämään ja sitten iloa jakamaan.

        Olen muutenkin ajatellut niin, että jos loppu alkaa häämöttää näkyvällä skenaariolla, annan taloni vuokralle tai myyntiin VAIN pitkäaikaistyöttömälle, sairaalle, maahanmuuttajalle, yksinhuoltajalle tai maksuhäiriöiselle. Sellaiselle oikealle ihmiselle, jonka kodintarve on todellinen ja puutarhan antimien nautintakyky on varmasti taattu.
        Rahanahneille ja haaskalinnuille tulee kovat piipusta.


      • Elämänkolhima74

        Rasvaköysi hoi !
        Kirjoituksesi kosketti vaikka olen mies ja ongelmissa jo pitkään.
        Kirjoittele minulle osinkoa (at) gmail.com ja (at) tilalle siis miukumauku eli @.
        Olisi kiva jakaa ajatuksia kanssasi vaikkei yleensä ketään kiinnosta vaikeuksiin ajautuneet.
        Apu ja neuvot kyllä kelpaavat muttei homma pelaa toisinpäin. Tyypillisiä suomalaisia!

        Jään odottaa postiasi..


    • älä.ota.pikavippejä

      Olen pahoillani tilanteestasi, rasvaköysi. Kerrot, ettei ole ruokajonoja syrjäseudulla. Ehkei, mutta jokin instanssi järjestää ruokajakelua. Sattumalta sain tietooni, että täällä työttömien yhdistys ja srk hakevat kaupoista vanhentuneita pakkauksia ja eu-ruoka-apuja. 30 taloutta hakee kassin tässä 8000 asukkaan kunnassa. Ja maalla ollaan.

      Liityin facebookiin jokin aika sitten ja huomasin, että kirpputori oli siirtynyt nettiin. Vaihdellaan kuvia ja tietoja ja sitten sovitaan kumpi hakee/tuo. Ja vaihtokauppoja tehdään myös. Kimppakyytiasioita voi sopia netissä (kirpputorisivulla).

      Samaten kaupan ilmoitustaululla voi ilmoittaa ottavansa vastaan esim kenkiä t. vaatteita nro xx. Ja puhelinnro, ei nimiä, jos ei tahdo. Samoin voi kertoa jos on esim. marjoja poimittavaksi. Ei välttämättä tää ilmoitus koskaan tuota mitään, mutta eikö ne ilmoitustaulut ole ilmaisia?

      Voisitko ajatella vuokraavasi osan taloasi?

    • dsdd43c

      Ikävä tilanne kaikkineen mutta ei pankille kannata olla katkera. Ei se riitä että itse sanoo että eläke on tulossa vaan pitää olla mustaa valkoisella. Työkkäriraha ja sairasraha on taas pieniä ja kumpikaan ei ole virallisesti mikää pitkäaikaisratkaisu, joten ei niillä pankille ole arvoa.

      Toimeentulotukea yrittäisin kyllä anoa ja kunnalta vielä harkinnanvaraista. Pitkällä tähtäimellä kannattais varmaan yrittää myydä talo ja siirtyä palvelujen pariin kerrostaloon.

    • Pulvaan

      Työmarkkinatukea maksetaan yhtä kauan kuin työttömyyskorvausta.,arvio omakotisi arvo saat sitä vastaan puolet takuu lainaa,(olet siinä iässä)
      kannattaa hakea asuntoon takaus kuntasi valtiontakauksesta.Saatat saada tulevaisuudessa
      puhallettua koko saamasi velkataakan tilanteesi kautta pois..(Kikka Kolmonen/kautta Sipilät)

    • Huolestunut74

      Miten tuo valtion takaus puolikkaalle talolle menee ?
      Jos et kykene maksamaan velkojasi (pankkilainaa joka nostettiin asuntoa vastaan) niin kuka ne maksaa ja miten asunnon käy ?

    • ahneuspolitiikkaa

      pankit tekee bisnestä,, vanhat ja köyhät ei niitä kiinnosta.
      samoin pankkeja ei kiinnosta pien yrittäjät.
      pankit ovat siis niitä markkinatalous jumalia.

      köyhä on suomessakin soppajonossa, osaton, syrjäytetty.
      köyhille on pakko kuntouttavaa työtoimintaa, köyhät on työttöminä sivussa elintasosta. köyhät ei pääse eläkkeelle, töihin, tms.
      - yhteiskunnalle on halpaa pitää n. 1/2 miljoonaa ihmistä reservissä,,, köyhänä.
      - Näin muille jää enemmän jaettavaa elintaso kakusta !!
      - ja tämä meno on sitä politiikkaa !!

    • Huolestunut74

      ^Olipa hyvin sanottu.
      Ketään ei köyhät oikeasti kiinnosta.
      Heidän avulla muut tekee rahaa kun köyhiä kyykytetään milloin mistäkin .
      Ikinä et saa mitään omaisuutta kerrytettyä kun aina kysellään tiliotetta ja omistuksia.
      Jos pääset töihin niin vain sellaisiin hommiin joista maksetaan niin vähän ettei työnteosta saa muuta tyydytystä kuin itse työn tekeminen.
      Kun et ole hyvännäköinen ja älykäs et koskaan pääse hyviin virkoihin.
      Maailma on kauniiden ihmisten temmellyskenttä!

    • faarad4x

      Kyllähän kysyjällä on väärä ja kallis näkökulma hoitaa tilpäistä rahanpuutettaan kun haikailee pankkilainan perään ja puhuu pikavipeistä. Oikea tapa on tarkkaan selvittää tilanne kelan toimeentulotukihakemuksessa ja lisätietoihin vielä että haluaa anomuksen menevän kuntaa jossa katsotaan tulisiko myös harkinnanavarainen toimeentulotuki kyseeseen.

      On omistustalo joo ja tekee tilanteen haasteelliseksi mutta jos se on ainoa omistus niin koska se on yhtä kuin katto pään päällä niin toimeentulotukioikeus on olemassa ja riippuen kunnasta niin sieltä voi tulla satunnaisia lisäapuja myös. Tuollaiset liikuntaongelmat niin myös tarkkaan kertoen ja voivat puoltaa myös ainakin siellä kunnan puolella.

    • 767373737736

      Ehkä kannattaisi laittaa talo myyntiin ja muuttaa lähemmäs palveluita kun jos ke jo nyt ovat liian kaukana niin 10v kuluttua se vasta mahdotonta onkin.

      Sitten kun saat talon myytyä niin laita rahat käteisenä talteen ja odottele 2kk ja ala hakemaan toimeentulotukea.

      • dlemwmm

        Toimeentulotuen kohdalla tuen enimmäismäärä asumismenoihin on yhtä suuri omistusasunnossa kuin vuokrallakin. Eli omaa asuntoa ei ole mitään järkeä myydä toimeentulotuen hakemisen takia. Myyntirahojen jemmaaminen niistä ilmoittamatta olisi jopa rikos. Lain mukaan oman asuntonsa saa köyhäkin pitää ja sinne voi saada toimeentulotuet laskujen mukaisin asumismenoin. Kaikki laskut pitää sitten toimittaa Kelaan, jotka yhtään liittyy asumiseen - sitä mukaa kun niitä vuoden aikana tulee.


    • Huolestunut74

      Liekö rasvaköysi rasvannut jo köyden ja siirtynyt ajasta ikuisuuteen kun postiakaan ei ole tullut :( ?

    • fgddfhfgjf

      Toivottavasti aloittaja yhä sinnittelee ja nauttii kauniista juhannuksesta. Miten olisi tällainen ratkaisu: Paikkakunnallasi on varmaan työttömiä. Jollekin voisi olla taivaan lahja päästä alivuokralaiseksi luoksesi. Hän maksaisi pientä vuokraa, mutta voisit sitten, kun sinulla olisi varaa, maksaa hänelle pienestä avusta, jos kuntosi rapistuu. Jos sinulla ei ole perillisiä, voisitko harkita testamenttaavasi talosi auttamisen palkaksi? Olen itse samantapaisessa tilanteessa ja voisin kuvitella toivottavani tervetulleeksi jonkun siivon työnhakijan tai opiskelijan, joka arvostaisi sitä, että saisi sitten aikanaan taloni testamentilla. Monia ongelmiakin tässä olisi, mutta voisi ehkä toimia.

      Ja tosiaan tori piste fi'n kautta on moni saanut kirjojaan, huonekalujaan yms myytyä ja saatua nekin pennoset talteen kerättyä. Ja muistathan, että jos sinulla ei ole perillisiä, tee testamentti, koska muuten kotisi menee sille valtiolle, joka sinua on kaltoin kohdellut.

    • rasvaköysi

      Kiitos kaikille hyvistä viesteistä. Otan onkeeni ja kyselen vielä uusia mahdollisuuksia hankkia apua. Sinnitellään siis me sissit!
      Köyhän ja päähänpotkitun ei kannata masentua yhteiskunnan toimien takia. Vihainen saa ja pitääkin olla, koska vain jokainen itse tietää oman historiansa ja kuljetun tiensä. Toisen elämää ei säädä tai määrää viranomainen tai pankkiin ostettu tyyppi, joka voi olla vaikka kuinka höpö hölmölästä ja täysin vailla elämänkokemuksen tuomaa näköalaa.
      Viisas hymähtää ja tietää, että oikea rikkaus on kokemusperäistä elämisen taitoa ja tietoa.

      Loppuun saakka mennään siis pää pystyssä ja kumarretaan vain kukille ja maan matosille :))

    • Muutamavuosisinnittelyä

      Yli kuusikymppisenä pääset vanhuuseläkkeelle v. 2021, kun täytät 63 vuotta. Mutta voit hakea varhennettua eläkettä, joka on hiukan vähemmän. Työeläketietäjä on selvittänyt varhennettua työeläkettä ja varhennettua vanhuuseläkettä tällä palstalla. Tutki kela.fi.

    • Muutamavuosisinnittelyä

      Googlaa varhennettu työeläke. Se on kai mahdollista 61-vuotiaana, oli ennen eläkeuudistusta osa-aikaeläke nimeltään. Googlaa varhennettu vanhuuseläke.

    • rllelflndm

      Toimeentulotukea kannattane hakea. Sitä saa omistusasuntoonkin kohtalaisen paljon, paljon enemmän kuin asumistukea, sillä toimeentulotuesta korvataan asumismenot todellisten laskujen mukaan, eli esim 400 euroa kuussa itse omistettuun kotiinkin, jos laskuja on sen mukaan Kelaan antaa, kun taas asumistuessa omistusasumista tuetaan paljon heikommin. kiinteistöverot ja nuohouslaskut ja monet muut laskut on asumismenoja toimeentulotuessa, vaikka asumistuessa niitä ei huomioida menoina oman talon kohdalla. Mutta tuki pitää muistaa hakea menoista kaikkiin.

    • opossumic

      hae toimeentulotukea ja selvitä voisitko saada eläkettä aikaisemmin? yrität ilmeisesti päästä sairaseläkkeelle? miten se asia etenee. tarvitsetko vielä lisää lääkärinlausuntoja?

      älä luovuta ja tee kaikkesi ettet mene pikavippi ja ulosotto kierteeseen! sieltä pois pääsy on todella haastavaa kun et voi enää palata työelämään.

      onko sinulla mitään mahdollisuutta saada jotakin lisätuloa? vaikka leikkaamalla naapurin nurmea vai onko sairaus tai vamma kaikelle tuollaisellekin pikkutulolle este?

      • oveoveove

        Tuo osittainen varhennettu eläke on juuri sellainen sopiva lisätulo. Se ei vaikuta työttömyyspäivärahaan lainkaan vaan tulee ihan extrana. Jos työeläkkeesi olisi vaikka 1000 eur voit saada 500 eur OVEa. Ainoa huono puoli on että OVE pienentää työeläkettä pysyvästi 0.4% nostettu kuukausi. Mahdollisesti vaikuttaa myös kansaneläkkeeseen. Katso suomi24 kysy työeläkkeestä palsta.


    • panttiavastaanrahaa

      Panttilainaamo.

      • tukeatuota

        Sitä ei kannata käyttää. Tulee vain kalliiksi. Toimeentulotuki on vähätuloisille tehty tukimuoto, jonka tarkoitus on estää, ettei kenenkään tarvitse joutua pankkilainaamon asiakkaaksi. Kela maksaa ja kunta tarvittaessa myös kaikki toimeentulemiseksi tarvittavat menot, elleivät rahat muuten riitä. Sekä vuokra- että omistuasunnoissa. Sekä kaupungissa että maalla. Sekä 18-vuotiaalle että eläkeläiselle. Mutta toimeentulotukea pitää osata hakea.


    • osaahakeaapua

      beta.suomi.fi on ent. suomi.fi, kansalaisten verkkopalveluneuvonta. Yrityssuomi.fi uudistuu myös.

    • Ohohhoh

      Aika hölmöä kyllä yrittää ratkaista köyhyys sillä että ottaa lainaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1868
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1808
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1791
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1125
    Aihe