Meijerien postilaatikot?

lavastaja

Muistaako kukaan koska meijerien "postilaatikot" tuli käyttöön karjakeittiöitten ovenpielissä? Ainakin valion osuuskunnilla niitä oli ja on käytössä edelleenkin. Niihinhän tankkikuski jättää maitokuitin ja mahdolliset tiedoitteet. Sellaisia sinisiä minä muista kotitilalta 2 kappaletta, vanhan ja vähän virtaviivaisemman uuden, mutta koska tuli käyttöön? Tuottajanumeroita oli pienellä valkoisella plakaatilla maitohuoneen ovissa ja monilla vanhoillakin tiloilla on edelleen ovissa. Lypsykoneitten/lannapoistolaitteitten merkkikyltit kuului myös monen navetan oveen.

Vähän erästä rekvisiitta/lavastusprojektia varten kyselen.

9

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TuskinMuistanAikaaKun

      Omassa osuuskunnassamme jaettiin kaikille tiloille samanlainen postilaatikko toiseksi viimeisen fuusion yhteydessä, eli reilusti yli 10 vuotta sitten. Ottivat silloin käyttöön maitoautojen paikannuslaitteiston ja automaattisen tulostuksen. Siihen asti kirjoittivat maitomäärän käsin ulko-oven vieressä olevaan listaan. Alle 20 vuotta jokatapauksessa on, koska maitohuone laajennettiin navetan kylkeen 1995 ja aluksi siinäkin oli tuo lista ovenpielessä, viimeisin on edelleen niiteillä ovessa kiinni, mutta en muista sen vuotta, tokko saisi enää luvuista selvääkään, on naulakko vaatteineen sen peittona nyt.

      • lavastaja

        Kiitos tiedostasi, jos tätä satut lukemaan niin voisitko hieman kuvailla tuota listaa? Jokin tavallinen kaavake vain? Itsellä kun ei harmainta mielikuvaa asiasta vaan omat lehmänhoitokokemukseni on alkaneet postilaatikoitten aikakaudella ja varmasti sen n. 10-15 vuotta ovat siis täälläpäin ainakin olleet.

        Olen joskus näin muuten miettinyt tonkkakeräilyn aikaa, sitä aikaa kun ottivat tonkat vielä kyytiin ja toi takaisin eikä oltu vielä imukeräilyssä, että koska sen maitomäärän sai tietää tarkalleen mitä oli minäkin päivänä lähtenyt meijeriin (joku vanha ihminen puhuu että joka päivä haettiin maito taikka piti viedä lavalle) vai saiko tietää ollenkaan? Sitten kuukauden maitotilissäkö vasta näki? Jostain tonkkapostista puhui joku, eli jollain talon tonkalla (joskus sillä ainoalla) oli meijerin nahkalaukku kaulassa mutta en tiedä mitä asiakirjoja siellä liikkui.


      • Muisti70luvulle
        lavastaja kirjoitti:

        Kiitos tiedostasi, jos tätä satut lukemaan niin voisitko hieman kuvailla tuota listaa? Jokin tavallinen kaavake vain? Itsellä kun ei harmainta mielikuvaa asiasta vaan omat lehmänhoitokokemukseni on alkaneet postilaatikoitten aikakaudella ja varmasti sen n. 10-15 vuotta ovat siis täälläpäin ainakin olleet.

        Olen joskus näin muuten miettinyt tonkkakeräilyn aikaa, sitä aikaa kun ottivat tonkat vielä kyytiin ja toi takaisin eikä oltu vielä imukeräilyssä, että koska sen maitomäärän sai tietää tarkalleen mitä oli minäkin päivänä lähtenyt meijeriin (joku vanha ihminen puhuu että joka päivä haettiin maito taikka piti viedä lavalle) vai saiko tietää ollenkaan? Sitten kuukauden maitotilissäkö vasta näki? Jostain tonkkapostista puhui joku, eli jollain talon tonkalla (joskus sillä ainoalla) oli meijerin nahkalaukku kaulassa mutta en tiedä mitä asiakirjoja siellä liikkui.

        Lista oli vuosikohtainen, eli pahvinen, suunnilleen A4- kokoinen arkki oli niiteillä kiinni ulko-oven pielessä sisäpuolella ja siinä 12 saraketta, 6 rinnakkain ylä-ja alareunassa. Sarakkeen yläpuolella luki kuukausi, päivän numero täytettiin itse kun sehän oli jokatoinen päivä, mutta vaihtelevasti joko parillinen tai pariton, ja maitokuski sitten pisti mustekynällä maitomäärän ko. päivän viereen. Sarakkeen alle mahtui laskemaan yhteen kuukauden maitomäärän ja loppuun vielä vuodenkin maitomäärän. Tonkka-aikojen maitomääristä en tiedä, miten maitomäärä tuli tilalle tietoon aiemmin, mutta siinä vaiheessa, kun tyhjennys tapahtui laiturilla pöntöstä, pistettiin se myös itse ylös mikä tankkiauton lukulaitteelta nähtiin. Äitini kun tilasi usein lapulla voita, kermaa, juustoa tai jogurttia, laittoi siihen tilausvihkon itselle jäävään kantaosaan ylös myös sen päivän maitomäärän. Pienin näkemäni maitomäärä kotoani oli 19 litraa, suurin yli 80 litraa, eli kolmatta pönttöä. Lehmiä oli 1-4 minun muistini aikaan.


      • lavastaja

        Kiitos tiedosta. Jostain vintiltä löysin joskus nipun oikein vanhoja meijerin palautustuotekaavakkeita, juuri varmaan niitä samanlaisia mistä mainitsit äitisi tuotteita tilanneen. Ja osa niistä oli vielä täytettyjä. Jogurttia ei tainnut olla siinä kun yhtä tai kahta laatua, maitotuotteita ei muutenkaan ollut siinä niin paljoa kun nyt hyllyt täynnä vaihtoehtoja makuja ties mistä.
        Äitin kotitalo oli aikansa suuri paikka kuulemma, 4-5 tonkaa lähti päivässä ja auto haki pihasta. 10-20 välillä oli lypsylehmien määrät. Maitoa täytyi jäähdyttää kaivossakin joskus kesällä kun lehmät lypsi eikä altaisiin mahtunut tonkat. Toisaalta eräästä naapurista joka oli pidetty isona tilana lähti kuulemma 2 tonkaa, lehmiä ei tosin kai paljoa yli kymmentä ollut vaikka navetta iso palatsi ulospäin.

        Kivahan on näitä jutella mitä itsekin tietää.


      • SittenTuliLaatikko

        Tuorein seinässä ollut maitolista löytyi vuodelta 2000.


    • sinisetpostilaatikot

      Sehän oli ihan tavallinen sininen postilaatikko, josta tuli sitten hittituote postilaatikkona. Mekin hankittiin siniset postilaatikot porukalla risteykseemme kaikille, kun ei haluttu punaisia postilaatikoita. Niitä saa nykyään ihan kaupasta sinisenä näitä postilaatikkoja, jos rekvisiitaksi tarvitset.

      • PromilkItämaito

        Meillä meijeri jakoi vihreät laatikot, ja kyljessä on Valion Lystikki.


      • lavastaja

        Juu kiitoksia tiedosta teillekin. Sinisille postilaatikoille vastaisin sen verran että kyllähän näitä saa, ja muistan meidänkin ensimmäisen minun muistaman laatikon olleen samanlainen kun mikä meillä kotipaikassa taitaa olla tienvarressa vieläkin mutta vihreänä, hyvin kantikkaampi malli. Myöhemmin tuli virtaviivainen malli joka on edelleen tallessa navetan vintillä. Ensimmäisessäkin oli pakko lukea osuuskunnan logo koska muistan pienenä tykänneeni ihailla sitä logoa (tuottajain maito) vaikken tiennyt mitä se esittää. (Enkä tiedä muuten edelleenkään :) ) Alfa-Lavalin vuosihuoltotarrat oli lähes yhtä hienoja muistikuvissa mutta äiti pesi maidonkokoojaa päältäpäin usein ja pikkuhiljaa ne aina hävisivät. Niissä oli lehmänkuva vihreällä pohjalla :-)

        Mutta miksi tätä postilaatikkoasiaa kyselen on nimenomaan tieto millä "aikakaudella" näitä laatikoita on jo ollut, on eräs projekti johon tarvitsisi toteuttaa mahdollisimman autenttista 1980-90 luvun maatalousmiljöötä, kaikenlaista olen siihen keksinyt ja mieleeni tuli postilaatikko mutta sitten tämä mutta koska niitä on ollut. Ehkei vielä silloin. Ihmisillä on erikoisia projekteja ;)


      • sinisetpostilaatikot
        lavastaja kirjoitti:

        Juu kiitoksia tiedosta teillekin. Sinisille postilaatikoille vastaisin sen verran että kyllähän näitä saa, ja muistan meidänkin ensimmäisen minun muistaman laatikon olleen samanlainen kun mikä meillä kotipaikassa taitaa olla tienvarressa vieläkin mutta vihreänä, hyvin kantikkaampi malli. Myöhemmin tuli virtaviivainen malli joka on edelleen tallessa navetan vintillä. Ensimmäisessäkin oli pakko lukea osuuskunnan logo koska muistan pienenä tykänneeni ihailla sitä logoa (tuottajain maito) vaikken tiennyt mitä se esittää. (Enkä tiedä muuten edelleenkään :) ) Alfa-Lavalin vuosihuoltotarrat oli lähes yhtä hienoja muistikuvissa mutta äiti pesi maidonkokoojaa päältäpäin usein ja pikkuhiljaa ne aina hävisivät. Niissä oli lehmänkuva vihreällä pohjalla :-)

        Mutta miksi tätä postilaatikkoasiaa kyselen on nimenomaan tieto millä "aikakaudella" näitä laatikoita on jo ollut, on eräs projekti johon tarvitsisi toteuttaa mahdollisimman autenttista 1980-90 luvun maatalousmiljöötä, kaikenlaista olen siihen keksinyt ja mieleeni tuli postilaatikko mutta sitten tämä mutta koska niitä on ollut. Ehkei vielä silloin. Ihmisillä on erikoisia projekteja ;)

        En ihmettele lainkaan tuota lavastusta, minullakin on useampi elokuvien ja tv-elokuvien tekijä tuttavapiirissä, jotka joutuvat etsimään milloin mitäkin lavastuksiin.
        Eri meijereillä saattoi olla eriväriset postilaatikot. Meillä oli nuo siniset postilaatikot ja sieltä meijeriltä me hankittiin nuo postilaatikotkin.
        Tarrat voi olla hakusessaan, mutta niitäkin voi teettää nykyään kuvan mukaan mainostoimistoissa yms. Teetin juuri mainostoimistossa yhdet 50-luvun tarrat kuvien mukaan yhteen omaan entisöintiprojektiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe