Mikä purjevene minulle?

Purjeveilijäkö

Moi

Haluaisin jotain noin 36-38 jalkaisen, jossa olisi kolme kajuuttaa ja purjehtisi hyvin. Onko nuo Bavariat liian hitaita? Bavaria vaikuttaisi muuten täydelliseltä kun vene olisi vähän kuin kesämökin korvike. Toisaalta joku vanhempi Finngulf varmaan olisi nopeanpi? Joku noiden risteytys olisi kiva. Mieluiten saisi vielä olla 2000-luvulta ja hintaa alle 100k. Kuka löytäisi mulle täydellisen veneen?

22

1701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wowowowwoo

      2000-luvun alun Bavariat (esim 36) ovat ihan ok, jos ei ole ns. matalakölinen versio, eli syväys on 1,8-2.0 m luokkaa ja veneessä on kunnon purjeet ja taittolapapotkuri. Varmaan myös helppo myydä aikanaan. Enemmän vauhtia kaipaaville sitten joku 2000-luvun alun CR-vene: First 36.7, Elan 37, Salona 37 tms, kaikkia noita taitaa ruveta löytymään Euroopasta alle 100 000 €:lla.

      Kahta peräkajuuttaa ei taida vanhemmista Finngulfeista löytyä poislukien FG391, joita tehtiin muutama kahdella peräkajuutalla. Voi olla vaikea löytää. Kamun FG37 menee yli budjettisi.

    • täydellisesti

      Luultavasti löytyy avulias myyjä joka myy sinulle sopivan ristetytyksen

    • Seppomartti

      Täydellistä venettä ei ole eikä tule. Kaikki ovat kompromisseja. Kesämökin korvike tuskin on nopein vaihtoehto. Pistä omat prioriteetit järjestykseen ja valitse itse. Muilla on muut prioriteetit

      • Risteytyy

        Myyjällä on prioriteetit, kun on näin täydellisen tuntuinen asiakas.


      • ehkä.enemmän

        Taitaapi olla niukka arvio matalan kölin vaikutuksesta VMG:hen. Itse en ole kokenut syväyksen muutosta 1,65 >1,95 kovinkaan merkitykselliseksi rajoitteeksi.


      • ehkä.enemmän kirjoitti:

        Taitaapi olla niukka arvio matalan kölin vaikutuksesta VMG:hen. Itse en ole kokenut syväyksen muutosta 1,65 >1,95 kovinkaan merkitykselliseksi rajoitteeksi.

        Aiemmassa keskustelussa todettiin matalan kölin vaikutuksen lyssiin olleen prosentin luokkaa muuten samanlaisilla veneillä. Eli 6 solmun vauhti olisi keskimäärin 0,06 solmua hitaampaa matalalla kölillä. Jos kolmannes ajasta luovitaan, tarkoittaa se luovilla 0,18 solmun menetystä VMG:n suhteen samalla vauhdilla. Se on tietysti enemmän kuin 0,1, olet oikeassa.


      • enpä.usko
        Bossu kirjoitti:

        Aiemmassa keskustelussa todettiin matalan kölin vaikutuksen lyssiin olleen prosentin luokkaa muuten samanlaisilla veneillä. Eli 6 solmun vauhti olisi keskimäärin 0,06 solmua hitaampaa matalalla kölillä. Jos kolmannes ajasta luovitaan, tarkoittaa se luovilla 0,18 solmun menetystä VMG:n suhteen samalla vauhdilla. Se on tietysti enemmän kuin 0,1, olet oikeassa.

        Mutta kun tuo on vieläkin väärin laskettu. Avotuulissa vaikutus on olematon, kaikki ero tulee kryssillä. Eikä kryssilläkään nopeudessa, vaan nousukulmassa. Ehkä Joakim taas viitsii etsiä tarkoitukseen sopivan mittakirjaparin, hän löytänee itse asiassa enempiä etsimättäkin ulkomuistista. Ja 0,18 on käytännössä jo 0,2, eli tuplat.


      • enpä.usko kirjoitti:

        Mutta kun tuo on vieläkin väärin laskettu. Avotuulissa vaikutus on olematon, kaikki ero tulee kryssillä. Eikä kryssilläkään nopeudessa, vaan nousukulmassa. Ehkä Joakim taas viitsii etsiä tarkoitukseen sopivan mittakirjaparin, hän löytänee itse asiassa enempiä etsimättäkin ulkomuistista. Ja 0,18 on käytännössä jo 0,2, eli tuplat.

        Tuo on siinä mielessä väärin laskettu, että VMG on pienempi luoviessa, joten eron pitäisi olla vähän pienempi solmuina. Purjehtijalle, joka ei seuraa virtauslankoja, ero ei ole tärkeä.


    • Joakim1

      Bavaria 38 Match. Tuota on tehty kolmella kajuutalla ja on nopeampi kuin vanhemmat FG:t, joita ei tosiaan kolmella kajuutalla ole.

      • Joakim1

        Vanhemmat FG:t ovat lähinnä FG36 ja FG39. Noista FG36 ei ole sen nopeampi kuin 2000-luvun "halvat kruiserit" (Bavaria, Beneteau jne.) 36-38 jalkaisena, jos varustus on vastaava. Rullamasto, kiintolapapotkuri, huonot purjeet, puutteelliset trimmausjärjestelyt ja matala kölivaihtoehto voivat sitten hidastaa nuo paljonkin hitaammaksi.

        FG39 on aika vikkelä vene myös 2000-luvun standardilla, joten harva kruiseri pärjää sille edelleenkään.


    • purjeveneilijäkö

      Vielä kun nopeudesta puhutaan niin kuinka monta solmua milläkin vehkeellä voi odottaa karkeasti pääsevän?
      - Bavaria 38 Cruiser vuosimallia 2004?
      - Finngulf 39 noin vuosimallia 2000?
      - Beneteau noin 38jalkaa vuosimallia 2004

      Kertokaa jotain vastaavan kokoisten veneiden nopeuksia

      Tiedän tietysti että nämä on karkeita arvioita, mutta välillä kuulee jonkun sanovan että vene menee kevyesti 10 solmua ja jotenkin ne ei aina ole kovin uskottavia ja sitten taas toisaalta tuntuu että moni perheveneilijä menee jotain 5 solmua purjeilla. Ja tietysti purjeet ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta olisi hyvä tietää minkälaista nopeutta on syytä lähteä tavoittelemaan ostettavalle veneelle.

      Olen sitä mieltä että veneellä pitäisi hyvällä kelillä päästä 8 solmua ilman hirveitä optimointeja.

      Oma purjehduskokemus rajoittuu 25 jalkaisiin pikkuveneisiin järvellä ja toisaalta 57-jalkaiseen luksusveneeseen Atlantilla, joka meni kevyesti 12 solmua purjeet reilusti reivattuina.

      • Ei ole mitään mieltä verrata selvästi eripituisten köliveneiden nopeuksia, sillä runkonopeus riippuu vesilinjan pituudesta. Useimmat veneet yltävät suotuisissa olosuhteissa runkonopeuteensa tai sen lähelle. 8 solmun runkonopeus tarkoittaa hiukan alle 11 m vesilinjaa, mikä taitaa noilla mainitsemillasi malleilla kyllä toteutua tai ylittyä.


      • Joakim1

        Menee kevyesti? Mitähän sekin tarkoittaa? 57-jalkainen "luksusvene" ei mielestäni "mene kevyesti" 12 solmua, vaan tuulta vaaditaan reilusti yli 10 m/s, jotta päästäisiin tuollaisiin nopeuksiin muuten kuin hetkellisesti aallon vauhdittamana. Vastaavassa kelissä mainitsemasi veneet menevät yhtä kevyesti n. 10 solmua.

        Kummatkaan eivät ole lainkaan tyypillisiä nopeuksia. Keskituulessa tuollainen 57-jalkainen voi kulkea 6-10 solmua tuulensuunnasta, purjevarustuksesta ja veneestä riippuen. Vastaavasti nuo mainitsemasi veneet 5-8 solmua.

        Mainitsemiesi veneiden väliset nopeuserot mitataan solmun kymmenyksissä, ehkä joissain äärioloissa voi tulla yli solmunkin ero.


      • se.totuus

        purjeveneilijäkö kirjoitti: "Olen sitä mieltä että veneellä pitäisi hyvällä kelillä päästä 8 solmua ilman hirveitä optimointeja."

        Tämä onnistuu helposti kaikilta vesilinjaltaan 36 jalkaisilta tai pitemmiltä veneiltä, jos koneessa on riittävästi tehoja ja potkuri oikein valittu. 5 hv/tonni on varmasti riittävä ja vähempikin voi riittää. Myös siltä 38 Bavaria cruiserilta tämä siis onnistuu.
        Ilman koneen käyttöä aurinkoisessa tyynessä säässä 25 asteen lämpötilassa se ei onnistu yhdeltäkään veneeltä, ellei vene ole hinauksessa, auton lavalla tai jotain muuta yhtä epäolennaista.


    • purjeveneilijäkö

      Tarkoitin kevyesti menemisellä sitä ettei siinä vielä katsottu virtauslankoja tai muutenkaan yritetty hakea maksiminopeutta. Tuulta kyllä oli 10m/s luokkaa tuolla Atlantilla meidän reissun aikana, joten uskon ettei sillä kaikissa keleissä tuohon päästä.

      Tuo 57-jalkainen Pietarsaaressa tehty "luksusvene" oli kyllä hieno vene ja varmasti nopeampi kuin useimmat sen mittaiset.

      Itse en veneen rungoista tiedä mitään ja runkonopeudet ja vesilinjat ei oikein aukene. Mistähän löytyisi hyvää teoriaa noista luettavaksi? Olen joitain purjehduskirjoja lukenut, mutta niissä on keskitytty kaikkeen muuhun kuten purjeisiin.

      Tuosta Joakimin kirjoituksesta saa käsityksen että 38 jalkainen Bavaria ja Swan kulkee lähes samaa nopeutta tai ääritilanteessa solmun ero.

      • R33BlueEyes

        Purjeiden trimmaus virtauslankojen avulla on kyllä ihan perusosaamista ja helposti menettää nopeudessa potentiaalista monta kymmentä prosenttia, jos tuota ei osaa tehdä. Noin yleisesti nopeus purjeveneissä maksaa todella paljon. Omassa tapauksessani n. 17 % lisäys nopeuspotentiaaliin tarkoitti että uusi vene maksoi noin nelinkertaisesti sen mitä vanha. Nykyiseen jos lyötäisiin vielä 17 % lisää alettaisiin todennäköisesti puhumaan jo varsin isoista rahamääristä (köliveneissä).

        Ehkä selkein käytännön ero c/r ja cruisereiden välillä on se, että suuremman purjepinta-alan alulla c/r-veneet pystyvät liikkumaan purjein kevyemmissä keleissä. Mahdollisesti myös oikaisevaa momenttia on enemmän, mikä auttaa myös kovemmilla tuulilla. Keskituulet tietysti kivoja purjehtia, mutta nämä tuulet nyt on mitä on. Esim. 17.6. oli hyvin kevyet tuulet kun ylitin Suomenlahden (alla videopätkää) ja seuraavana päivänä n. 12 m/s kasuunilla kun tultiin takaisin.

        https://www.youtube.com/watch?v=6tKDCckV12w


      • HitaampiJaNopeampi

        38 jalkaisia on niin monenlaisia veneitä. Jopa Bavarialla ja varmaan Swanillakin.

        2004 Bavaria 38 Match lienee kaikilla tuulensuunnilla 10 .. 15 % nopeampi kuin 1980 Swan 371 jos nyt vertasin Belindan ja Aquiladeuxin vanhoja orc mittakirjoja oikein. En oikein löytänyt samanikäistä ja -kokoista Swania tuolta avomeripurjehtijoiden sivuilta.

        LYS mittaluvulla kaikki listatut Swanit ovat pienemmällä mittaluvulla kuin B38 Match , tosin niin ovat kaikki listatut Bavariatkin ...

        Mutta ei kait Nautor ole kuuluisa erityisen nopeista veneistä ja toisaalta B38 Match edustaa veistämön sporttirassia. Cruiseri Bavarialle Swan laittanee ihan hyvin kampoihin jo mittakirjassa ja loppujen lopuksi miehistö tekee sitten tosi paljon veneen kululle.


      • Veneiden polaarikäyristä (polar diagram) näkee.niiden vauhtipotentiaalin eri tuulilla ja tuulensuunnilla.


    • Joakim1

      Nautor ei ole 2000-luvulla valmistanut alle 40-jalkaisia veneitä. http://www.nautorswan.com/en/nautor-swan/swan-world/swan-heritage/
      Lähin vertailukohta voisi olla Frersin Swan 36 (1988-1996), joka on n. 37-jalkainen (11,2 m). Se on nopeultaan hyvin lähellä FG36:sta tai 2004 Bavaria 38 Cruiseria ja 5-10% hitaampi kuin Bavaria 38 Match.

      2000-luvun suunnitelua olevista Swaneista 46 on pienin "tavallinen" ja sitten on 45 ja 42 "kisamallit". Nuo kaikki ovat toki nopeampia kuin Bavaria 38 Match, tosin 46 ei paljoa nopeampi (ehkä 5%).

      Belindassa on melko harvinainen 1,8 m köli eli matalin vaihtoehto. 2,2 m on tavallisin ja myös 2,4 m on melko tavallinen. On myös useampia 38 Matcheja korkeammalla hiilikuitumastolla ja peräjatkeella, jolloin ollaan jo erittäin lähellä 2000-luvun Swan 46:n vauhtia.

    • Hanse370

      Onko sinulla purjehtivaa miehistöä ? Onko kyseessä yksinpurjehdus kädettömän miehistön kanssa.

      Jos jälkimmäinen , niin valitse vene joka on helppo yksin purjehdittava.

    • Nopeusero

      5-10 % ero nopeudessa kuulostaa pieneltä, mutta vesillä se näyttää siltä että toinen menee heittämällä ohi. Esim. 10 metrinen vene ohittaa toisen n. puolessa minuutissa ajaessaan 6 solmua ja toisen veneen nopeuden ollessa 5,4 eli on 10% hitaampi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe