Asuntovelan määrä

omistusasuminen_nousee

Perheillä on nyt velkaa kaikkiaan noin 118 miljardia euroa – miltei kolme neljännestä tästä on asuntovelkaa.

Joka kymmenennellä suomalaisperheellä on velkaa yli 200 000 euroa.

Keskimääräinen asuntovelka Uudellamaalla on vähän yli 133 000 euroa.

14

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lörpölläeiasiaa

      Pitäiskö kiinnostaa. Älä jaksa lörpötellä turhia.

      • ainoa.jokakasvaa

      • horfrsett

      • valehtelijalle

      • ettäTäh

        Suurin osa, huom SUURIN osa, omistusasujista on TÄYSIN velattomia.

        Mitenkäs tämä ?


    • varallisuus

      Aika pieni minusta tuo keskimääräinen laina 133 000.
      Tosin on tyhmää ajatella vain lainaa eikä ollenkaan varallisuutta.
      Itselläni on asuntolainaa 230 000 yksin mutta ei mitään ongelmaa sen kanssa. 3 asuntoa, joista kaksi on vuokralla.

      • Ihmiset jotka kauhistelevat velkojen määrää eivät yleensä ymmärrä sen paremmin nettovelan kuin nettovarallisuudenkaan merkitystä. Velkaa voi olla vaikka sata miljardia, jos siitä selviää.

        Ja näillä koroilla on lähinnä tyhmää, jos ei ole velkaa.


      • Arkajalka-

        Tyhmyyttä tai arkuutta, mutta esim. minä en vaan kertakaikkiaan osaa enkä halua olla velkaa. Otin asuntolainan vuoden 2014 alussa, vähän alle 140 000 vain, koska ostin asunnon puolison kanssa, ja ennakkosäästöjä oli minulla noin 100 000. Ekana vuonna maksoin lainaa takaisin 25 000, tokana vuonna 30 000, viime vuonna 36 000 ja tänä vuonna on kova tarkoitus maksaa laina loppuun eli noin 43 000.

        Korko on 1,5 prosentin luokkaa joten varmaan, jos uskaltaisi sijoittaa nuo rahat, niin jäisi voitolle. Vaan kun ei kantti anna periksi. Haluan eroon velasta ja haluan että koti on minun ja puolison eikä minun, puolison ja pankin (puoliso maksoi oman lainansa alle vuodessa mutta hänellä olikin sitä paljon vahemmän kuin minulla).

        Vaan sitten kun tämä urakka on hoidettu, jää ylimääräistä rahaa sijoitettavaksi noin 40 000 vuodessa. Nyt jo mietityttää että mitä hemmettiä sillä sitten alkaa tehdä? Tavallisella pankkitilillä pitäminen vasta tyhmää on, mutta riskinottokykyni on suunnilleen nolla.


      • et5yrthju
        Arkajalka- kirjoitti:

        Tyhmyyttä tai arkuutta, mutta esim. minä en vaan kertakaikkiaan osaa enkä halua olla velkaa. Otin asuntolainan vuoden 2014 alussa, vähän alle 140 000 vain, koska ostin asunnon puolison kanssa, ja ennakkosäästöjä oli minulla noin 100 000. Ekana vuonna maksoin lainaa takaisin 25 000, tokana vuonna 30 000, viime vuonna 36 000 ja tänä vuonna on kova tarkoitus maksaa laina loppuun eli noin 43 000.

        Korko on 1,5 prosentin luokkaa joten varmaan, jos uskaltaisi sijoittaa nuo rahat, niin jäisi voitolle. Vaan kun ei kantti anna periksi. Haluan eroon velasta ja haluan että koti on minun ja puolison eikä minun, puolison ja pankin (puoliso maksoi oman lainansa alle vuodessa mutta hänellä olikin sitä paljon vahemmän kuin minulla).

        Vaan sitten kun tämä urakka on hoidettu, jää ylimääräistä rahaa sijoitettavaksi noin 40 000 vuodessa. Nyt jo mietityttää että mitä hemmettiä sillä sitten alkaa tehdä? Tavallisella pankkitilillä pitäminen vasta tyhmää on, mutta riskinottokykyni on suunnilleen nolla.

        Hanki jälleen isompi ja kalliimpi asunto velan kanssa. Siihen ne rahat saa uppoamaan.


    • korkoriskirealisoituu

      Korot ovat viimein lähteneet nousuun. Tosiasia joka vielä kaatuu pahasti monen matalien korkojen aikana huoletta paljon velkaa ottaneen päälle. Samalla korkojen nousu tulee hyvin ikävästi hyydyttämään asuntokauppaa ja hintoja. Sijoitusasuntoja alkaa myös tulla runsaasti myyntiin heti kun riskitön ja helppo pankkitilin korkotuotto alkaa saavuttaa sijoitusasunnosta keskimäärin saatavaa vuokratuottoa vielä kun se nouseva lainakorko kurittaa ankarasti velkavivusta saatavaa hyötyä.

      • Jhgggg

        Missä olet muka nähnyt korkojen nousua? Euribor-korot eivät ole nousseet yhtään viime aikoina ja siihenhän asuntolainat on sidottu. Kaikki euriborit ovat edelleen reilusti negatiivisen puolella. Valtion lainakorolla taas ei ole mitään tekemistä asuntojen kanssa.


      • Jhgggg kirjoitti:

        Missä olet muka nähnyt korkojen nousua? Euribor-korot eivät ole nousseet yhtään viime aikoina ja siihenhän asuntolainat on sidottu. Kaikki euriborit ovat edelleen reilusti negatiivisen puolella. Valtion lainakorolla taas ei ole mitään tekemistä asuntojen kanssa.

        Onhan esim. 12kk euribori noussut merkittävästi. Nyt -0,156, pohjat -0,161. Kuitenkin nousua 0,005 %-yks.

        Omakin laina on sidottu euriboriin joka nousee ihan simona. Nyt -0,379, pohjat -0,380. Nousua 0,001 %-yks.

        Kyllä tässä velallisen alahuuli jo kovasti väpättää.

        P.S. Laina mitoitettu aikoinaan 8% korolla. Toki tulot nousseet tuosta ajasta useamman satasen kuussa...


      • TheRat kirjoitti:

        Onhan esim. 12kk euribori noussut merkittävästi. Nyt -0,156, pohjat -0,161. Kuitenkin nousua 0,005 %-yks.

        Omakin laina on sidottu euriboriin joka nousee ihan simona. Nyt -0,379, pohjat -0,380. Nousua 0,001 %-yks.

        Kyllä tässä velallisen alahuuli jo kovasti väpättää.

        P.S. Laina mitoitettu aikoinaan 8% korolla. Toki tulot nousseet tuosta ajasta useamman satasen kuussa...

        Huppista, tulipas katsottua väärää saraketta jälkimmäisessä korossa. Tuo oli 1 vk korko. Siihen ei saanut sentään lainaa. :)

        1kk euribori nyt -0,074, pohjat -0,074. Nousua huimat 0,000%.


      • TheRat kirjoitti:

        Huppista, tulipas katsottua väärää saraketta jälkimmäisessä korossa. Tuo oli 1 vk korko. Siihen ei saanut sentään lainaa. :)

        1kk euribori nyt -0,074, pohjat -0,074. Nousua huimat 0,000%.

        Ei ole hyvä päivä.
        - 0,374.

        Jessus. Pitää varmaan mennä suihkuun heräämään... :)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1495
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe