Kauppakeskusvedätys Lakeuden Ankkuri jota ei ole koskaan ollut tarkoituskaan rakentaa on kaatunut lopulta ja viimein pystyvä Ideaparkin liikemiesporukka pääse rakentamaan Ideaparkkia:
https://www.ilkka.fi/1.2324920
Valehanke Lakeuden Ankkurin ainoa tarkoitus oli vuosikausia vedättää keskustan kiinteistökeisareiden puolesta koko kaupunkia ettei kolmikko kärsisi satojen miljoonien tappioita ja keskusta kuolisi. Nyt tapahtuu vääjäämättä ja toivottavasti Ideapark pääsee nopeasti vauhtiin.
Ankkurista ei saatu maahan edes kuoppaa, ei ole olemassa kuin yksi piirros.
JOS Seinäjoki tarvitsee kongressipalatsia niin se kannattaa rakentaa Ideaparkkiin eikä keskustaan. Tosin ei yksityinen raha niin hullua ole että moisen rakentaisi kun ei nykyinen kongressipalatsi, Seinäjoki Areenakaan ole juuri koskaan täynnä.
Jos sattuu olemaan kahtena päivänä vuodessa niin niitä paria päivää varten ei kannata veronmaksajien rahoilla rakentaa toista liki aina tyhjillään olevaa palatsia.
Valehanke Lakeuden Ankkuri kaatui jälleen
39
1975
Vastaukset
- tuleeeitule
On tämä melkoista soutamista ja huopaamista ollutkin ja kaupunkia vedetty kuin pässiä narussa. Jos nyt päästäisiin nopeasti asiaan:
http://www.seinajoki.fi/ajankohtaista/tiedotteet/2016/10/VwtOWZtd7.html.stx
"Tarkoituksena on rakentaa Joupin kaupunginosaan noin 70 000 kerrosneliön suuruinen Ideapark Seinäjoki -kauppakeskus. Rakentaminen on tarkoitus aloittaa loppuvuonna 2017. Rakentaminen kestää noin 1- 1,5 vuotta. "- Itäväylä...Paree
Keskustan grynderit yrittävät ehkä kaataa koko KauppaJoupin.
Itäväylä ja Roves on helpmpi hyväksyä, saavuttaa ja on paree rakennuspohjaltaan.
Eikä kaupungin tartte rakentaa 10 milj.e liikenteenjakajaa.
- Sukarillesoitettiin
Kaupunginjohtaja on jo soittanut Sukarille että kiinostaako vielä-No varmasti
- Shekki
YIT ja Lemminkäinen fuusioituvat toisiinsa. YIT säilyttää nimensä, mutta kyllä varmasti rahaa pitää varata fuusioitumiskuluihin ja henkilöstön potkuihin. Vaikuttaa myös siltä, että YIT:n osakkeenomistajat eivät ole valmiita sijoittamaan rahojaan Seinäjoelle. Nyt saavat sitten lestadiolaisen eli Toivo Sukarin tilalle, jos hän olisi valmis sijoittamaan Seinäjoelle. Epäilen sitä vahvasti YIT:n osakkeenomistajien osinkovaatiiimusten säilyttämisen vuoksi.
- Vesaeeitajuu
Sukari Kärkkäinen Merisalon ja Kuislan klaani panee mökin pystyyn.
Keskinen menee konkkaan.Toki kylpylä pitää vielä sjoelle saada,vaikka samaan paikkaan ideparkin kanssa ja tietenkin hotellilla.- PoisPainonalta
Puskaratio soi ja taas puhutaan vasten parempaa tietoa
- Vuosien_kehitystä
Ainut vaikutus mikä 10 vuotta valmisteilla olleella Ankkurilla on ollut on se että suuret yritykset ovat jarrutelleet Seinäjoelle sijoittumistaan koska kaupan painopistealueet ovat hakeneet paikkaansa. Ilman Joupin suunnitelmia Seinäjoella olisi jo sieltä puuttuvia yrityksiä, sijoittumisia on vahvistunut ja vahvistumassa lähiviikkoina.
Kun Ankkurin visiointi alkoi oli Seinäjoen keskustan liiketilojen omistus vallan eri käsissä kuin nykyään. Lehtiselläkin oli vielä perheen omistama ruokakauppa, Forumin, Torikeskuksen, Megan ja Epstorinkin omistukset oli hajallaan eri omistajilla. Ankkurin paineesta huolimatta Keskusta ja Päivölä ovat kehittyneet ja kehitys näyttäisi jatkuvan myös monilla keskustan asuntotonteilla.
Asemaseutu on lähtökuopissa ja siellä tapahtuu rakentamista varmasti ennemmin kuin Joupissa. - Ei_tarvita
Mitään parkkia ja vielä vähemmän ainakaan minkään konkurssiSukarin rakentamana,se on persaukinen mies.
- ratsumies88
tämä oli odotettavissa kuin myös se ettei sukari saavu...hölmöjä on aina höynäytetty
- valehankkeetkumoon
Keskustan kiinteistökeisareiden kaverit YITssä onnistuivat 9 vuotta jallittamaan ja vetämään "hanketta" jolla saatiin pidettyä kilpailijat pois ja kauppiaat keskustan kuplassa.
Nyt samojen miljonäärien vaasalainen miljonäärikaveri on ilmoittanut myös haluavansa jatkaa perinnettä eli ilmeisesti taas 9 vuotta suunnitellaan ja rakennellaan ja harkitaan uutta kauppakeskusta.
Tai sitten annetaan homma jo viimein Ideaparkille näiltä jarrumiehiltä ja saadaan viimeinkin lukkiutunut tilanne laukeamaan ja kymmeniä uusia ketjuja Seinäjoelle ja tuhansia uusia työpaikkoja.- sjkpikkukylää
Tuhansia ja tuhansia.
Annapas mun nauraa. Suuruudenhulluuden ajat vois mennä jo ohi.
- MaakunnanMies
On kyllä vaikea löytää Seinäjoelta tyhmempää paikkaa kauppakeskukselle kuin Jouppi. Sinne on helppo tulla ainoastaan Ilmajoen suunnasta.
Suurten kauppakeskusten rakentaminen pellolle on niin mennyttä maailmaa kuin vain olla voi.- Pen44
On Jouppiin ihan yhtä helppo tulla Lapuan suunnasta. Suora tie tulee pohjoisestakin.
Lisäksi, jos lasketaan asukasmääriä Seinäjoen molemmin puolin "kuusseiskaa", niin huomataan että elämää on myös Seinäjoen eteläpuolella.
Lapua Kauhava= 31 000
Ilmajoki Kurikka= 33 000
Jotenka ei se Jouppi nyt siinä mieles huono paikka oo. Kuitenkin asutus keskittyy "kuusseiskan" varteen Seinäjoen molemmin puolin. Jouppihan on tämän nauha-alueen puolivälissä. Ei Itäväylä nyt huono paikka sekään ole, mutta se vain on nauha-asutuksesta aika paljon sivussa. Varsinkin kun ottaa huomioon että Seinäjoen kaupunkialueella Nurmo mukaanluettuna asuu jo itsessään ainakin melkein 50 000 asukasta. Jouppiin pääsee hyvin joka suunnasta, kunhan vain sinne tehtäisiin oma eritasoliittymä.
Etelä-Pohjanmaan väestötasapainopiste ei kauas Seinäjoen keskustasta heitä. Joskus muistan tästäkin olleen joku tutkimustieto. Jos Etelä-Pohjanmaa halkaistaan Vaasa-Jyväskylä radan suuntaisesti, niin molemmille puoleille jää suunnilleen saman verran väkeä. - ykshailees
60 000 ihmistä ei riitä.
Tiesitkö? - eijouppiin
Jopuppi on tällähetkellä niin väärä paikka tollaselle, moniko ohikulkutien matkaaja menee sinne, mitäs jos se olis jossain ohitustiellä, eskoon tai kuortaneentien kohdilla, (kuten lempäälässäkin)
- kauppavedätysjo9vuotta
YITn edustaja on ilmoittanut että YIT saattaa hakea syksyllä uudelleen lupia Lakeuden Ankkurille. Kesäkuussa poisvedetty lupahakemus oli täysin puutteellinen eikä siihen oltu viitsitty satsata koska kyseessä selvästikin pelkkä valehanke jota ei ole tarkoitus koskaan toteuttaa vaan pitää homma jumissa.
- Tulva-alueelle
Jos tuo Ankkuri olis kaupallinen paikka niin se olis saatu täyteen ja rakentaminen käyntiin. Seinäjoelta ei juurikaan puutu merkittäviä kauppoja joten hanke tarttis siirtyjiä alueen sisältä mutta kukapa Jouppiin haluaisi siirtyä...
- nimierkkis
Seinäjoen kaupunki teki viime lokakuussa sopimuksen Ideaparkin kanssa ja ellei DEMARIn prkleet olisi sitä hallituksessa kaataneet siellä olisi jo rakennustyöt pitkällä ja parin vuoden päästää iso kauppakeskus ja tuhansia uusia työpaikkoja.
Useat kymmenet firmat olisi tulosaa Seinäjoelle mutta eivät uskalla koska tilanne epäselvä ja jos kauppakeskus tulee sinne joutuvat kumminkin muuttamaan.- ihanturhakauppakeskus
Käy kattomassa ensin keskustassa kun joka toinen liiketila tyhjä.
Miksei nämä "kymmenet firmat" mene niihin tyhjiin tiloihin? Isojakin tiloja on vapaana. - Vihtorisjk
Keskustassa ei mielestäni juuri tyhjää nyt ole, poislukien purkuun menevät talot ja Forumin kortteli mitä todennäköisesti aletaan kehittämään lähivuosina, tuossa kunnossa ja työmaan naapurissa se tuskin ketään kiinnostaa. Lisää laadukasta tilaa keskustaan jo olevia keskuksia laajentamalla.
- ihanturhia
Käy siis kattomas.
Tyhyjiä ne on. - SU-ja-KARI
samaa mieltä, mutta jouppi on väärällä puolella kaupunkia nykyään, valitettavasti, jos ideaa seinäjoelle niin kuortaneentien risteykseen, ohitustien kupeeseen, SINNE !
- Hissunkissunvaapula
Etelä-Pohjanmaa on maamme köyhimpiä alueita: tulotaso kun on työmiesten ja kaupan ja hoitoalan palkkoja, ei niistä Atrian ja VR:n palkoista paljon jää tuhlailtavaksi kauppakeskuksiin, eikä pelkästään seinäjokiset kauppoja pystys pidä. Etelään/pohjoiseen menevä liikenne menee osin E4:ää ja vt 8, rantatietä. Eniten uusia ohikulkuteitä ajaa työmatkaliikenne ja rekat, ei ne kauppoihin tänne tule, nopsaan vain eteenpäin kohti päämäärää. Muuttoliike on opiskelijoita ja mummuja. Lapsiperheet rakentaa. Ovat asuntolainaisia, eikä silloin paljon oo ostovoimaa.
- Eniwei
Ohitustiestä kannattaa huomata semmonen seikka, että siinä on aika vähän liikennettä, suunnilleen sama määrä mitä Koura-Mäyry välillä kuortaneentiellä. "Kuusseiskalla" on 6 kertaa enemmän liikennettä.
Ohitustietä käyttää lähinnä rekat, ja pieni määrä henkilöautoja. Henkilöautot eivät ole menossa Lapuaa tai Kauhavaa kauemmas. Eli mistään koko Suomen ohiliikenteestä ei ole kyse.
Seinäjoen kaupojen ostovoima muodostuu tästä läheltä. Jalasjärveä etelämpää ei Seinäjoelle ostoksille tulla. Lisäksi Tuurissa on iso kauppa, joka ottaa oman osuutensa asiakkaista. Alavus-Ähtär-Alajärvi akselilta ei kovin heppoisin perustein Seinäjoelle lähdetä. Samoin Isokyröstä ajetaan jo Vaasaan ostoksille. Myöskään Kauhavaa pohjoisemmasta ei Seinäjoelle tulla kaupoille.
Lempäälää ei oikein voi verrata ohitustie mielessä, koska siinä moottoritiellä liikkuu kuitenkin "puoli Suomea" ees taas. Liikennettä on pikkuusen paljon enemmän, kuin Seinäjoella kuuna päivänä.
Seinäjoen ohitustie on mainio asia rekoille. Lisäksi se oikaisee lapualaisten ja kauhavalaisten Tampereelle/Helsinkiin suuntautuvaa satunnaismatkaa. Lisäksi myös jalasjärveläisten matka Biltemaan ja Minimaniin kulkee ohitustietä. Kaikki tämä liikenne on kuitenkin niin vähäistä, ettei se ohitustiestä tee vilkasta mitenkään.
Asutus kulkee kuitenkin nauhana Kurikka-Ilmajoki-Seinäjoki-Lapua-Kauhava. Joten siinä välillä sitä liikennettä eniten on. Vanhalla kuusseiskalla siis. - MaakunnanMies
Jos Lakeuden Ankkurista oli tarkoitus tehdä vetovoimainen ostoskeskus, niin mistä ne asiakkaat olisi sinne haalittu ilman keskustan liikkeiden kannibalisoitumista? Olisivatko seinäjokiset sekä maakunnan väki lisänneet kulutustaan niin paljon, että keskustan alueella olisi kauppa käynyt entiseen malliin ja Ankkuriinkin olisi riittänyt ostavaa yleisöä?
Tätä kun miettii, niin ei mikään ihme ettei YIT lyönyt kuokkaa maahan. - zvcs
Ei tartte rakentaa. Havainnollisen esimerkin voi käydä katsomassa Hämeenlinnassa. Kauppakeskus goodman kuihdutti keskustan, kaikki liikkeet siirtyi goodmaniin. Silti goodmanissa ei käy tarpeeksi väkeä, sen kokoon nähden. Ostovoimaa on rajallinen määrä. Hämeenlinna on aika lailla Seinäjoen kokoinen paikka, joten ostovoima on suunnilleen sama. Lisäksi, ohikulkijat ei tuo ostovoimaa, koska ne kulkee vain ohi. Turhaa toistaa samaa virhettä, mitä Hämeenlinnas.
Mieluummin se keskusta nyt vain kuntoon, mikä jo on aloitettukin. Torikeskuksen vois laajentaa siihen torille, kun tori siirtyy vekseliaukiolle aikanaan. Maan alle vain kunnon parkkipaikat.
Unohtakaa ne ideaparkit.- Kallis......pelto
Kauppa työllistää meillä eniten.
Siis tartte ja kannttaa rakentaa kasvukeskukseen.
Mutta Sukari vain vuokraa pehmoisen pohjan.....ei osta.
Kallis rasti kaupungille peltopohjalle paaluttaa kaiken.
Roves olisi paljon helpompi rakentaa pohjaltaan. - Eniwei
Kallis......pelto kirjoitti:
Kauppa työllistää meillä eniten.
Siis tartte ja kannttaa rakentaa kasvukeskukseen.
Mutta Sukari vain vuokraa pehmoisen pohjan.....ei osta.
Kallis rasti kaupungille peltopohjalle paaluttaa kaiken.
Roves olisi paljon helpompi rakentaa pohjaltaan.Roves on sivus Ilmajoen suunnasta. Täytyy miettiä kokonaisuutta. Ei voi ajatella vain Lapuan suuntaa. Kuortaneen suunnasta ajetaan Tuuriin. Kyrööstä ajetaan jo Vaasaan. Näin ollen tärkein asiointiväylä on vanha kuusseiska, Kurikasta Kauhavalle. Siihen nähden Roves on sivus. Ohitiellä ei kulke paljoa liikennettä, lähinnä ohiajavia rekkoja.
Joupin pelloolle vois ikea sopia, mutta vaatekaupat yms pitää pysyä keskustas. Sen takia pitääs ny ymmärtää kehittää sitä keskustaa, kun siihen on ruvettu. Hullua hakata montaa eri kohtaa, hakkaa nyt vain sitä keskustaa ja laittaa kaiken tarmon sinne.
Keskustaan pääsee pääsuunnista Lapua/Ilmajoki aivan mainion hyvin. Muut suunnat kannattaa unohtaa, koska asiointia on niin vähän. Pääsuuntien mukaan pitää mennä.
Torikeskukseen vaan se laajennus, niin jo on riittävästi liiketilaa vaatekaupalle ja kaikelle muullekin. Torihan siirtyy siitä sopivasti alta pois vekseliaukiolle. Torikeskuksen torille mahtuus jo aikamoonen rakennus. Parkkipaikkoja vain lisää, vaikka joku parkkitorni maanalaisen lisäksi. Ja maksullisuus pois, vaikka 2h maksuton tilalle, nykyaikaisella tunnistintekniikalla. - Löytyy...vaihtoehtoja
Kartellihinnoittelu pitäisi vuokrat korkealla jos vain yhteen kohtaan
rakennetaan. Asema-alue olisi parkkitaloineen parempi. Torille ei mahdu autoja.
Joupin kunnallistekniikka on selvästi kallein.
Mutta pitääkö ajatella sisäsiittoisesti, ettei muilla ole mitää jakoa.
Lempäälän Idis ei ole puuronsilmässä.
Roves rules......Sukari tules. - demokratiaa
Miten asema-alueelle saadaan parkkitiloja?
Taitaa olla tosi ahdas rakennuspaikka ja kallista. Torikeskuksen alla on jo parkkihalli ja sitä pystyisi laajentamaan.
Toisaalta vois olla ideapark ihan hyväkin kun tulis. Saatais määräntävalta kiinteistöistä pois nykyisiltä Seinäjoen rahamiehilltä ja herrakerhoilta. Ainakaan Sarajärvi ei halua ideaparkia Seinäjoelle.
- Fakti
Junttikyläs on junttikylän ongelmat. Parkkeeraus on ongelma sen takia, koska juntit ei osaa ajaa parkkihalleihin, ongelma on siis ratin ja penkin välissä. Nykyäänkin torikeskuksen ja epstorin parkkihallien käyttöaste on alle 40%, kun väki ei osaa ajaa sinne. Maan päällä sen sijaan pyöritään monta korttelia, löytämättä parkkiruutua, ja sitten juntti vie autonsa anttilan parkkiin, eikä hoksaa parkkikiekkoa ja saa sakot. Toki juntti ei ole varmaan edes parkkikiekosta koskaan kuullutkaan.
Niin kauan kun juntit pyörii kylillä, tulee kaikenlaisia käytännön ongelmia, jotka johtuu siitä, ettei juntit ole kovin välkkyjä hoksaamaan asioita. Aivan turhaa rakentaa uusia parkkitaloja, jos vanhatkin kumisee tyhjyyttä. Joku perustaitojen kurssi voisi olla junteille hyvä alku. - offroad22
Kyllä niihin parkkihalleihin hyvin ajais mutta kun ne on mitoitettu mopoautoille. Ei niihin maasturilla sovi. Ei varsinkaan sinne EPStorin parkkihalliin.
- Fakti
Nojoo, maasturin ymmärtää, ei sillä tietenkään kannata ahtaaseen yrittääkään. Mutta kun suurin osa autoista on kuitenkin niitä pieniä perus nissaneita ja tojotoita, millä juntit ajelee. Kyllä sellainen sinne mahtuu, kun minä saan oman Superbin sinne mahtumaan aivan hyvin. Pointti oli se, että iso osa junteista ei osaa eikä uskalla ajaa edes mopoautolla sinne parkkihalliin, koska se on OUTO paikka juntille, ja juntti pelkää eksyvänsä siellä, ja moni pelkää erilaisia lippuautomaatteja ja puomeja yms. Junttien pitäisi päästä jollain tapaa laitepelosta pois.
- aikanoloja
Superb ja isot maastoautot ei ole juntteja?
Selvä. :D
Hyvin sinne sopii vaikka Hummer H2 jos haluaa. Tilaa on aina ollut hyvin eps torilla.
Se on sitä kärettömyyttä sekin jos ei osaa parkkihalliin ajaa.
- Sivustaihmettelijä
Siinäpä sitä sitten onkin, jos Joupin pellolle tehdään pelkistetty yksinkertainen Ideaparkki, Joupin Citymarket siirtyy sen mukana kauemmaksi keskustasta, keskustan vaatekaupat siirtyvät Ideaparkkiin. Lähellä uutta Itikanmäkeä ja muita Joupin kerrostaloja oleva market siirtyy yhä kauemmaksi ikääntyvien asukkaiden heikosti tavoitettavaski. Vai onko lopuksi niin, että Kesko heräsi tässä Ankkuri-projektissa ja halusi pysäyttää moisen kehityksen.
- Lapualta
Taitaa maakunnan kupaajasta kaatua muutakin kuin Lakeuden Ankkuri. YITssä ekonomit vain totesi hankkeen kanattamattomaksi. Pian on liiketilaa myytävänä muuallakin kuin keskustassa. Byggmax aloittaa yt-neuvottelut. Että se siitä sontasiionin kasvukäytävä haihattelusta.
- munmiälestä
Byggmax kaatui liikatarjontaan rakennustarvikkeita myyvien liikkeiden kanssa Seinäjoella.
- rannikonhint
Kyllä rakennustarvikkeille tarvetta olisi mutta pohjalaiset vain boikotoi ruotsalaisten homojen kauppaa. Byggmaxilla oli kuntakohtaisia mainoksia ja Vaasan mainoksessa poikapari rakensi käsikädessa taloa lemmenpesäkseen.
Ei mene kunnon hetero pohojalaanen sellaseen kauppahan mutta Vaasassa on ollut kova ryntays.- GabiI
Tai sitten Vaasassa rakennetaan enemmän tai palvelu on parempaa tai liikkeen sijainti on parempi.
Tai ehkä vaasalaiset ovat, kuten kirjoittaja antaa ymmärtää, mukavia ja avarakatseisia ihmisiä.
En kyllä koskaan muista nähneeni tuollaista mainosta, mutta kirjoittaja sen muistaa näköjään elävästi. Jokainen voi arvata, miksi se on jäänyt häntä vaivaamaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa
Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit3923700Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin
Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti5752785Olen ärtynyt koska
minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.9326744 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta
Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä472617Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!
1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille4962431Suomalaiset marjat loppuvat
Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten2031972- 471725
SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat
SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka2921589Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?
Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.1091579- 281543