Onko minulla jokin ahdistuneisuushäiriö?

jokinahdistaa

Hei, kenelle yleistynyt ahdistushäiriö on tuttu, niin pyytäisin kommenttia/omaa näkemystä.

Olen ollut tähän asti omasta mielestäni henkisesti koviakin kolhuja kestävä persoona, mutta muutaman kuukauden ajan on vaivannut aivan yhtäkkiä alkanut ahdistuneisuus.

Voimakkaasti ahdistava olo alkaa kuin kytkimestä kääntämällä, tulee milloin sattuu ja aivan missä tilanteessa sattuu, enkä osaa poimia että mikä asia varsinaisesti ahdistaa. (eli ihan vaan yleisestiottaen ahdistaa)
Edes stressaavat tilanteet itsessään ei tunnu ahdistavaa oloa varsinaisesti laukaisevan, mutta silloin kun ahdistava olo on jo päällä niin stressinsietokyky on niinä hetkinä aika nollassa.

Ainakin tähän asti olo on helpottanut aina iltaisin, ja saan onneksi yöt nukuttua ongelmitta, välillä jopa tuntuu että että koko ahdistava olo on ollut vaan jotain kuvitelmaa/liioittelua.

Varsinaisesti olo ei tunnu paniikinomaiselta, mutta muuten vaan erittäin pahalta, aivan kuin mielessä/aivoissa olisi jokin kouristus joka aiheuttaa henkistä kipua.

Tässä on paljon samoja piirteitä mitä olen yleistyneestä ahdistushäiriöstä lukenut, mutta jotenkin tuntuu että ei tämä ihan täysin siihen täsmää. Eikä lääkärikään ahdistuneisuushäiriöksi tätä mun tilaa ainakaan vielä luokitellut. Lääkäri otatti vielä kilpirauhastestit kaiken varalta, mutta ne ei olleet edes lähellä raja-arvoja.

Joitakin samoja fyysisiä oireita, joita ahdistuneisuushäiriöissä usein ilmenee, on ollut pidemmänkin aikaa mutta en ole niistä oireista nyt enkä koskaan aiemminkaan ollut millään tavalla huolissani.
(Käsien vapinaa, tinnitusta, aivosumua, jomotusta/särkyä siellä täällä..)

Eniten olen oikeasti huolissani siitä että tämä on kuin onkin jokin ahdistuneisuushäiriö, tuntuu että edes toistuva fyysinen kipu ei voi tuntua yhtä pahalta kuin tämä.

10

281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erve

      Jonkinasteista ahdistuneisuuttahan tuo ilmeisesti on. Määritelmiä ahdistuneisuudesta (tai muustakaan) ei kannata eikä voi niin tarkasti ottaa, jokainen ihminen on erilainen ja oireet hieman erilaisia. Mielen "häiriötiloilla" ei ole mitään tarkkaa rajaa, millainen sen pitäisi olla täyttääkseen jonkun "diagnoosin". Ei myöskään kannata itse diagnosoida itseään turhan aikaisin varsinkaan, kun oireitten kanssa voi vielä elää kohtuullisesti. Siinä vaiheessa kannattaa pikaisesti miettiä syitä ahdistukseen ja alkaa eliminoida pois elämästään ahdistusta aiheuttavia tekijöitä, ettei pahemmaksi pääse menemään, vaan voi palautua elämään elämäänsä normaalisti.
      Oireesi saattavat johtua vain ahdistuneisuudesta, mutta fyysiset oireesi voivat johtua jostain muustakin, ei siihen voi ulkopuolisena sanoa mitään.
      Ota tilanne haltuun, eli eliminoi ainakin ahdistusta aiheuttajat tekijät ajoissa pois päiväjärjestyksestä.
      Onnistut kyllä !
      Lykkyä tykö !

      • jokinahdistaa

        Kiitos viestistäsi!

        Joo totta, ei kyllä pitäisi diagnoosia tosiaan itse tehdä.
        Mutta aina mielelläni kuulen muiden näkemyksiä asioista kuin asioista, koska niistä saattaa joskus saada asiaan jonkin uuden näkökulman mitä ei itse välttämättä hoksaa.

        Se tässä onkin yksi outo juttu että ei oikein ole mitään ympäröiviä asioita mitkä olisi varteenotettavia syitä ahdistukseen. Niinä hetkinä kun ei ahdista niin ei oikeastaan tule edes murehdittua noista ahdistuskohtauksista ("ahdistuskouristus" termi tuntuisi jollain tavoin kuvaavammalta), vaan tulee nautittua siitä että on hyvä olo.

        Mutta se on kyllä ihan totta mitä mainitsit että jonkinlaista ahdistusta tämä ihan selkeästi on. :)
        Ahdistuksen aiheuttava syy vaan on edelleen tuntematon, ja ehkä sen vuoksi sitä jotenkin toivoo että kunpa se olisi jotain somaattista niin silloin ahdistukselle olisi ehkä jotain tehtävissä.
        Jos kyseessä on ahdistuneisuus johon ei löydy mitään somaattista syytä niin silloin tuntuu että ollaan hyvin vaikeasti paranneltavan tilan kanssa tekemisissä.


    • hgnb

      Onko verenpaineet & syke normaalilukemissa toistuvissa mittauksissa ?

      • jokinahdistaa

        Ei ole tullut oikeasti mitattua. Sormilla tunnustellen ja kellosta laskien pulssi kyllä pysyy minusta aika tasaisena olipa olotila mikä tahansa (korkeintaan laskee mikäli nyt ylipäätään mihinkään muuttuu silloin kun on se ahdistava olo päällä).

        Verenpainettapa voisin kokeilla mittailla päivän mitaan kun jossain kaapinperällä mahdollisesti lojuu verenpainemittari käyttämättömänä.


    • stressiäkö

      Ehkä olet vain stressaantunut ja oireet häviävät sen siliän tien, kun stressi menee ohi.

      • jokinahdistaa

        Sanoisin että lievää, "tervettä", stressiä on ajoittain päällä, eikä mikään tappotahti töissäkään ole menossa.
        Mutta minulla omasta mielestäni on aina ollut hyvä stressinsietokyky.. tai ainakin ennen on ollut, nytpä sitä ei voi ihan varmaksi enää kehua kun on näitä ahdistuksia.


    • erve

      Jos on pitkäkestoista lievää stressiä ollut, voi se joskus alkaa aiheuttaa ylimääräistä ahdistusta, vaikka olisi kuinka "stressinkestävä" mielestään. Ei me ihmiset olla kuitenkaan "teflonia".
      Aika moni on "ajautunut" ahdistustilaan, aikansa hermostuksissaan kärvisteltyään.
      Aina ei tunnista tilaansa vaan kuvittelee, että "homma on hanskassa", kunnes tulee vaikka pari vakavampaa takaiskua, ja huomaakin yllättäen, että ei se stressinsietokyky enää olekaan niin luja.

      Sinulla ei kovin suurta huolta toivottavasti ole ja järkeväntuntuisena yksilönä pystyt analysoimaan tilannetta, tekemään sen hyväksi tarvittavat toimenpiteet ja luovimaan itsesi normaalimielentilaan, toivon !
      Tsemppiä !

    • Jejdj

      Minulla on ollut vastaavia oireita ja ahdistushäiriö oli diagnoosina. Ehdottomasti kannattaa ottaa lomaa tai vaikka palkatonta vapaata töistä, jottei tilanne pahene ja saisit sen rauhoittumaan. Jos lekuri ehdottaa benzo lääkkeitä niin ei kannata ottaa kuin äärimmäisessä hädässä ja sitä ennen kannattaa lukea vaikka benzobuddies palstaa, jotta tietää mihin on itsensä pistämässä. On meinaan vaikeaa vieroittua noista ja pilaavat elämän.

      • Bentsiinisti

        Voi olla vaikea vierottautua, joten miksi pitäisi? Niiden avulla pystyn elämään ja siten ne eivät pilaa elämääni vaan pelastavsat sen. Lääkäri tuskin kuitenkaan niitä tulee ehdottamaan vaan jotain kamalia mieliala tai masennuslääkkeitä.


      • VohVi

        Miten otetaan lomaa?! Mä en ole koskaan saanut mitään lomaa! Esim. Olin raskaana ja jalkani kipeytyi niin etten pystynyt kävelemään. Tk - lääkäri antoi 2pv vain koska pyysin sillä seurauksella että polveni ei kestänyt ja kaaduin työpaikalla rappusissa. Sen jälkeen sain muistaakseni viikon toiselta lääkäriltä. Kylki oli todella niin kipeä etten pystynyt mihinkään. Mutta mitään sairaslomaahan ei tietenkään voi saada kun he eivät minun hankalalle ja helvetilliselle työmatkalle mitään voi. Voi vittu kun se urpo eka lekuri olis antanu mulle kunnon saikun niin olis säästyny monelta kärsimykseltä ja kaatumiselta ja aivan uskomattomallta TUSKALTA.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe