Apua matematiikan tehtävään!!

matikanopiskelija

Lentokone lähtee nousuun vektorin − 20i 10j 3k suuntaisesti vaakatasoa kuvaavan
xy-tason pisteestä (1500, 2000). Samassa koordinaatistossa maantietä esittää yhtälö
2x y = 200 . Millä korkeudella lentokone ylittää maantien? Huom. koordinaatiston pituusyksikkö on 1 metri.

Eli mitä pitää tehdä? Pliis, ei pelkkää vastausta, antakaa vain neuvoa!

35

1307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöjhhfd

      Riippuu siitä miten kone kaartelee nousun jälkeen.

      • nykyisinmatemaatikko

        Tää on kyllä hyvä vastaus itse kirjoittelin tällaisia mukanokkelia kommentteja matematiikan kokeet täyteen ja aina tuli kymppi.


    • qwerqwr

      Yks tapa ratkaista on muodostaa lentokoneen liikeradalle yhtälö ja etsiä ne x,y-koordinaatit jossa nuo suorat leikkaisivat jos z-akseli otetaan lentokoneen liikeradasta huomiotta.

      Sitten korkeuden voit laskea esimerkiksi siitä kuinka pitkä etäisyys on tuolla leikkauspisteellä sekä lentokoneen lähtöpisteellä.

    • Ohman

      Koneen rata on R(s) = 1500 i 2000 j s( -20 i 10 j 3 k), missä s on parametri.
      Tie on M(x) = x i (200 - 2x) j

      Kun kone ylittää tien, täytyy näiden ratojen i- ja j- koordinaattien olla samat.

      1500 - 20 s = x ja 2000 10 s = 200 - 2 x

      2000 10 s = 200 - 3000 40 s joten s = 4800/30 = 160

      Lentokoneen ylittäessä tien on s = 160 ja koneen korkeus on sen radan R(s) k-komponentin arvo kun s = 160 eli tuo korkeus on 3 * 160 = 480 (m).

      Ohman

      • dohmann

        >Eli mitä pitää tehdä? Pliis, ei pelkkää vastausta, antakaa vain neuvoa!

        Osaatko lukea?


      • lukutaito

        Ei ihmekään jos pisa-tulokset laskee, kun Ohman antaa vastaukset tehtäviin.


      • Ohman

        Minulla on vain sellainen "lapsekas aatos" (kuten A. Kivi sanoi) että kun kerran näyttää kunnolla miten joku lasku pitäisi laskea tai miten sen voisi laskea niin kysyjä oppii laskemaan muitakin samanlaisia laskuja.Jotenkin tuntuu minusta siltä, että jos kysyjä näyttää olevan ihan "ulalla" tehtävästä niin pelkät vinkit eivät riitä.

        Mutta en ole pedagogi enkä ryhdy asiasta kinastelemaan. Taidan jatkossakin toimia tavallani.

        Monasti näkee palstalla myös vastauksia tällaisiin kysymyksiin joiden vastausten idea on kertoa "kuinka näppärästi minä laskinkaan tämän"eikä varsinaisesti neuvoa kysyjää.

        Ohman


      • logiikka.rules

        Nyt pääsimme asiaan. Monesti näkee kun joku ohman yrittää päteä.


      • ukkelihko
        Ohman kirjoitti:

        Minulla on vain sellainen "lapsekas aatos" (kuten A. Kivi sanoi) että kun kerran näyttää kunnolla miten joku lasku pitäisi laskea tai miten sen voisi laskea niin kysyjä oppii laskemaan muitakin samanlaisia laskuja.Jotenkin tuntuu minusta siltä, että jos kysyjä näyttää olevan ihan "ulalla" tehtävästä niin pelkät vinkit eivät riitä.

        Mutta en ole pedagogi enkä ryhdy asiasta kinastelemaan. Taidan jatkossakin toimia tavallani.

        Monasti näkee palstalla myös vastauksia tällaisiin kysymyksiin joiden vastausten idea on kertoa "kuinka näppärästi minä laskinkaan tämän"eikä varsinaisesti neuvoa kysyjää.

        Ohman

        Olen ohjannut lapsia ja nuoria aikuisia aina korkealoulupintoja myöten. Omana periaatteenani on auttaa ymmärtämään asioiden kesinäisen riippuvuuden. Ei niinkään mitään kaavojen ulkoa oppimista, vaan ymmätää asioiden suhde, esim. onko suure kääntäen verrannollinen toiseen, lineaarisesti riippuva, vaiko jotenkin muuten esim. jotakin potenssia seuraava. Tämä toimii mainiosti esim. fysiikan laskujen kanssa. Ajattelen, että valmiin ratkaisun antaminen ei ole paras oppimistapa, vaan johdattelen opastettavaa oikeaan ajatuskulkuun ja koetaan saada aikaan ahaa-elämyksen. Tällainen on vuorovaikutteista toimintaa eikä oikein sovellu palstoille.

        Toinen hauska menetelmä on "lateraaliseen ajatteluun" kannustaminen. Eli ennen kuin varsinaiseen ratkaisemiseen ryhtyy, miettiä millä eri menetelmillä ongelma saattaisi ratketa.


      • Ohman
        ukkelihko kirjoitti:

        Olen ohjannut lapsia ja nuoria aikuisia aina korkealoulupintoja myöten. Omana periaatteenani on auttaa ymmärtämään asioiden kesinäisen riippuvuuden. Ei niinkään mitään kaavojen ulkoa oppimista, vaan ymmätää asioiden suhde, esim. onko suure kääntäen verrannollinen toiseen, lineaarisesti riippuva, vaiko jotenkin muuten esim. jotakin potenssia seuraava. Tämä toimii mainiosti esim. fysiikan laskujen kanssa. Ajattelen, että valmiin ratkaisun antaminen ei ole paras oppimistapa, vaan johdattelen opastettavaa oikeaan ajatuskulkuun ja koetaan saada aikaan ahaa-elämyksen. Tällainen on vuorovaikutteista toimintaa eikä oikein sovellu palstoille.

        Toinen hauska menetelmä on "lateraaliseen ajatteluun" kannustaminen. Eli ennen kuin varsinaiseen ratkaisemiseen ryhtyy, miettiä millä eri menetelmillä ongelma saattaisi ratketa.

        Varmaan hyvä tapa mutta tosiaan "palstoilla" ei ehkä oikein toimi. Matemaattisen esityksen sijasta tulee pitkä sanallinen esitys jonka selkeys ei ehkä ole samaa luokkaa kuin on ihan matemaattinen näyttäminen. Voihan lukija sitten mietiskellä ja yrittää ymmärtää miten tuo matemaattinen esitys on saatu. Esim.tämän nimenomaisen laskun osalta ei jääne epäselvyyttä miten tulos on saatu.

        Ohman


      • asdfdsfsa

        Olen aika pitkälti eri mieltä tuosta valmiin vastauksen hyödyllisyydestä.

        Etenkin koulutehtävissähän oppilas saa valmiin vastauksen todennäköisesti seuraavalla matematiikan tunnilla joka tapauksessa kotitehtäviä tarkastaessa.

        Tärkein prosessi oppimiselle on mielestäni se että yrittää keksiä keinoja joilla tehtävä voisi ratketa. Tässä voi olla apuna jos joku esimerkiksi sanallisesti hieman auttaa. Jos tuota ajatteluprosessia ei käy läpi ei ylensä valmiista vastauksestakaan ole tehtävän ymmärtämisen kannalta mitään apua.

        Tosin tässäkin kyseisessä ketjussa aloittaja taisi luovuttaa koska häneltä ei ole tullut asiaan jatkokysymyksiä.


      • Ohman
        asdfdsfsa kirjoitti:

        Olen aika pitkälti eri mieltä tuosta valmiin vastauksen hyödyllisyydestä.

        Etenkin koulutehtävissähän oppilas saa valmiin vastauksen todennäköisesti seuraavalla matematiikan tunnilla joka tapauksessa kotitehtäviä tarkastaessa.

        Tärkein prosessi oppimiselle on mielestäni se että yrittää keksiä keinoja joilla tehtävä voisi ratketa. Tässä voi olla apuna jos joku esimerkiksi sanallisesti hieman auttaa. Jos tuota ajatteluprosessia ei käy läpi ei ylensä valmiista vastauksestakaan ole tehtävän ymmärtämisen kannalta mitään apua.

        Tosin tässäkin kyseisessä ketjussa aloittaja taisi luovuttaa koska häneltä ei ole tullut asiaan jatkokysymyksiä.

        Sinun mielestäsi varmaan matematiikan oppikirjatkin pitäisi kirjoittaa toisin kuin nykyisin.Täsmällisten määritelmien ja todistusten asemesta pitäisi vain antaa avuliaita vinkkejä.

        Miksikähän nuo oppikirjat on kuitenkin kirjoitettu toisin? Miten niistä on ollut mahdollista oppia mitään jos sinun opetustapasi kerran on oikeampi?

        Miksi ei täsmällisesti ratkaistusta tehtävästä, ratkaisun huolellisesti läpi käyden, muka voi oppia asiaa?

        Lopetan tämän asian kommentoinnin tähän sillä ollaan siirrytty aika kauas ketjun varsinaisesta aiheesta eli (ratkaisemastani) tehtävästä.

        Ohman


      • dohmann
        Ohman kirjoitti:

        Sinun mielestäsi varmaan matematiikan oppikirjatkin pitäisi kirjoittaa toisin kuin nykyisin.Täsmällisten määritelmien ja todistusten asemesta pitäisi vain antaa avuliaita vinkkejä.

        Miksikähän nuo oppikirjat on kuitenkin kirjoitettu toisin? Miten niistä on ollut mahdollista oppia mitään jos sinun opetustapasi kerran on oikeampi?

        Miksi ei täsmällisesti ratkaistusta tehtävästä, ratkaisun huolellisesti läpi käyden, muka voi oppia asiaa?

        Lopetan tämän asian kommentoinnin tähän sillä ollaan siirrytty aika kauas ketjun varsinaisesta aiheesta eli (ratkaisemastani) tehtävästä.

        Ohman

        Luetun ymmärtäminen on edelleen ohmanilla hieman hukassa.

        >Miksi ei täsmällisesti ratkaistusta tehtävästä, ratkaisun huolellisesti läpi käyden, muka voi oppia asiaa?

        En missään vaiheessa sanonut näin. Vihjasin että kannattaa ensin itse tosissaan yrittää ennenkun alkaa lukemaan toisten laatimia ratkaisuja. Saati sitten että vetäisi ne toisten ajatukset pelkästään ulkoaopettelemalla.

        Ulkoaopettelemalla saa ehkä hyviä arvosanoja mutta ei sillä matemaattista ajattelua opi.

        >Miksikähän nuo oppikirjat on kuitenkin kirjoitettu toisin? Miten niistä on ollut mahdollista oppia mitään jos sinun opetustapasi kerran on oikeampi?

        Oppikirjat ovat täynnä tehtäviä joihin ei kirjassa ole mallivastausta saatavilla.

        >Lopetan tämän asian kommentoinnin tähän sillä ollaan siirrytty aika kauas ketjun varsinaisesta aiheesta eli (ratkaisemastani) tehtävästä.

        Hienoa kysellä kysymyksiä ja sitten pistää korvat kiinni.


      • Huutiukko

        Kyllä monessa hyvässä oppikirjassa annetaan myös tehtävien vastaukset. Tai sitten sivusto jolta vastaukset löytyvät.

        Et muutenkaan näkynyt ymmärtävän tuota Ohman-nimimerkin kommenttia.


      • hitoninternetkeskustelut

        Taitaa olla hieman persoona/koulukunta kysymys tämä. Toiset lähinnä lukevat valmiita vastauksia ja ovat ns. kirjaviisaita. Jotkut taas välttelevät kirjojen lukemista viimeiseen saakka koska haluavat löytää vastauksen itse ja täten kehittää omaa luovaa ongelmanratkaisutaitoansa.

        Tuskin kumpikaan tapa on äärimmäisyyteen asti vietynä hyvä vaan suurin osa varmaan tasapainottelee noiden molempien välillä.


    • No-man

      " Ohman

      4.7.2017 16:34
      Minulla on vain sellainen "lapsekas aatos" (kuten A. Kivi sanoi) että kun kerran näyttää kunnolla miten joku lasku pitäisi laskea"

      HÄH?

      Nousustahan tuossa oli kykymys ja korkeudesta!

      • Ohman

        No nousunhan minä laskinkin. Korkeus oli 480 m joka on tuo k-komponentin arvo tietä ylitettäessä.
        Olihan siinäkin nyt "kykymys"!

        Ohman


      • logiikka.rules
        Ohman kirjoitti:

        No nousunhan minä laskinkin. Korkeus oli 480 m joka on tuo k-komponentin arvo tietä ylitettäessä.
        Olihan siinäkin nyt "kykymys"!

        Ohman

        Olet yksinkertaiseti ääliö.


    • 2puutaheinää

      - Taas tätä matemaattista humpuukia ,koska koneessa on mittaristo, ja tuuliolot tässäkin tapauksessa vaikuttavat tapahtumaan ratkaisevasti -- tällaset ovat mittausteknologiaan kuuluvia tehtäviä eivätkä ole laskennallisia - kuten esim. laske pisaranmuotoisen säiliön tilavuus ?

    • Entiedämikänyton

      Hei hyvät matematiikot!

      Minulla tuottaa jostain syystä nämä neljä tehtävää, niin suunnatonta päänvaivaa, ettei mitään rajaa.
      Löytyisikö teiltä yhtään apua?

      "37. Golfpallon halkaisija on 1,68 tuumaa. Viisi palloa pakataan tiiviisti ympyrälieriön muotoiseen rasiaan. Määritä lieriön mitat senttimetreinä ja tilavuus litroina. Kuinka paljon pakkaukseen jää tyhjää tilaa?

      38. Laske pyramidin pienoismallin pinta-ala ja tilavuus, kun pyramidin pohja on neliö ja sivutahkot ovat tasasivuisia kolmioita. Pohjasivun pituus on 18 cm.

      39. Maahan törmää pallonmuotoinen komeetta, jonka halkaisija on 12 kilometriä ja joka on puhdasta jäätä. Jos komeetan mukana tuleva vesi levitetään tasaisesti Maan pinnalle (maan säde 6370 km), kuinka monta senttiä syvä tämä vesivaippa olisi? (Ei oteta huomioon sitä tosiseikkaa, että koska jää on harvempaa kuin vesi, niin jääpallon halkaisija on vastaavan vesipallon halkaisijaa isompi.)

      40. Oletetaan, että Maa on sileä pallo, jonka halkaisija ekvaattorin kohdalla on 12756 kilometriä. Pingotetaan Maan ympäri ekvaattorin kohdalle köysi. Köyden pituus on siis tarkalleen Maan ympärysmitan kokoinen ekvaattorin kohdalla eli se on tarkalleen Maan ekvaattorin pituinen. Lisätään sitten tähän köyteen yksi metri. Tämän pidentämisen seurauksena köysi on nyt ekvaattoria pidempi ja on vähän löysällä. Nostetaan köyttä irti maasta kunnes se on jälleen aivan tiukalla ja tarkalleen samalla etäisyydellä maanpinnasta joka puolella Maan ympäri. Kuinka ylhäällä se on maanpinnasta lukien?"

      Arvostaisin, jos joku auttaisi. Ilman kommenteja "tyhmä, idiootti, nää pitäis osata" ja jne.

      Kiitos jo etukäteen!

      • 123451234r

        Miksi ihmeessä et tehnyt omaa aloitusta vaan tungit toisen ketjun jatkeeksi!


    • Ohman

      37. Miten ne pallot pakataan. 5 päällekkäin? 5 rinnakkain (siis vain yhksi kerros)? Vai jossain muussa rykelmässä?

      38. Pohjaneliön lävistäjän pituus on sqrt(16^2 16^2) = 16 sqrt(2) ja sen puolikkaan pituus on siis
      8 sqrt(2). Pyramidin korkeus h = sqrt(16^2 - (8 sqrt(2))^2) = 8 sqrt( 4 - 2) = 8 sqrt(2).Pohjaneliön pinta-ala on 16^2 ja pyramidin tilavuus on 1/3 * 16^2 * 8 sqrt(2) = 965 (cm^3).

      Pyramidin sivukolmion korkeus on sqrt(16^2 - 8^2) = sqrt(4*8^2 - 8^2) = 8 sqrt(3).
      Kunkin sivukolmion pinta-ala on 1/2 * 16 *8 sqrt(3) = 64 sqrt(3). Näitä komioita on 4 ja jos pohjan pinta-ala 16^2 lasketaan mukaan niin koko pinta-ala = 256 sqrt(3) 256 = 256 * (1 sqrt(3) ) = 699 (cm^2).

      39. Komeetan tilavuus on 4/3 pii 6^3 km^3. Maapallon pinta-ala on 4 pii 6370^2 km^2.

      Jos syntyvän vesikerroksen paksuus on x niin vesikerroksen tilavuus on 4/3 pii (( 6370 x)^3 - 6370^3) = 4/3 pii 6^3.

      (6370 x) ^3 - 6370^3 = 6^3. Siitä kun ratkaiset kolmannen asteen yhtälön

      x^3 3*6370 x^2 3*6370^2 x - 6^3 = 0 niin saat x:n. Enpä viitsi nyt tuota ruveta ratkomaan.

      40 12756 / 2 = 6378..Metrillä jatketun köysiympyrän säde olkoon 6378 x. Pidennetyn köyden pituus-alkuperäisen köyden pituus on 2 pii (6378 x - 6378) = 0,001 joten x = 0,001/(2 pii) =
      0,00016 (km) = 0,16 m = 16 cm.

      Ohman

      • Ohman

        Luin näköjään väärin, sivun pituus olikin 18 cm eikä 16.Laskuuni on siis 16:n paikalle sijoitettava joka kohdassa 18 ja 8:n paikalle 9.

        Ohman


      • Ohman
        Ohman kirjoitti:

        Luin näköjään väärin, sivun pituus olikin 18 cm eikä 16.Laskuuni on siis 16:n paikalle sijoitettava joka kohdassa 18 ja 8:n paikalle 9.

        Ohman

        39-laskussa voisi tulosta approksimoida laskemalla sen levyn paksuuden x jonka pinta-ala on maapallon pinta A. x A = 4/3 pii 6^3.

        Ohman


      • Entiedämikänyton

        Moro ja kiitos avusta!

        Tuota 37-tehtävää itsekkin mietin. Oletin, että ne pallot ovat rinnakkain.

        "Luin näköjään väärin, sivun pituus olikin 18 cm eikä 16.Laskuuni on siis 16:n paikalle sijoitettava joka kohdassa 18 ja 8:n paikalle 9."

        Eli siis " sqrt(16^2 16^2) = 16 sqrt(2) ja sen puolikkaan pituus on siis
        8 sqrt(2). Pyramidin korkeus..."jnejne kohdan (eli tehtävä 38.) onkin nuo?


      • Ohman
        Entiedämikänyton kirjoitti:

        Moro ja kiitos avusta!

        Tuota 37-tehtävää itsekkin mietin. Oletin, että ne pallot ovat rinnakkain.

        "Luin näköjään väärin, sivun pituus olikin 18 cm eikä 16.Laskuuni on siis 16:n paikalle sijoitettava joka kohdassa 18 ja 8:n paikalle 9."

        Eli siis " sqrt(16^2 16^2) = 16 sqrt(2) ja sen puolikkaan pituus on siis
        8 sqrt(2). Pyramidin korkeus..."jnejne kohdan (eli tehtävä 38.) onkin nuo?

        Pitää siis olla sqrt(18^2 18^2) = 18 sqrt(2), puolikas on 9 sqrt(2) jne joka paikassa kun kerran sivun pituus olikin 18 eikä 16 kuten epähuomiossa luulin.Kuten jo sanoin, joka paikkaan pitää 16 korvata luvulla 18 ja 8 luvulla 9.

        Ohman


      • Ohman
        Ohman kirjoitti:

        39-laskussa voisi tulosta approksimoida laskemalla sen levyn paksuuden x jonka pinta-ala on maapallon pinta A. x A = 4/3 pii 6^3.

        Ohman

        Lasketutin wolfram alphalla. Kolmannen asteen yhtälöstä saadaan
        x = 1,77440859158644 * 10^(-6) km = 0,00177 m = 1,8 mm

        Approksimaatiosta saadaan
        x = 1,77440859208071 * 10^(-6) km = 1,8 mm

        Ohman


      • Ohman
        Ohman kirjoitti:

        Lasketutin wolfram alphalla. Kolmannen asteen yhtälöstä saadaan
        x = 1,77440859158644 * 10^(-6) km = 0,00177 m = 1,8 mm

        Approksimaatiosta saadaan
        x = 1,77440859208071 * 10^(-6) km = 1,8 mm

        Ohman

        Voi laskea myös näin:
        Kasvaneen pallon säde on R1 ja maapallon säde on R2 = 6370 (km). Komeetan säde on r = 6 (km).
        4/3 pii R1 ^3 = 4/3 pii R2^3 4/3 pii r^3 joten
        R1 ^3 = R2^3 r^3 = 6370^3 216 = 258474853216 ja R1 on siis tämän luvun kuutiojuuri, jonka WA kertoo olevan 6370,00000177440859158644 joten
        R1 - R2 = 0,0000017744085915864 km = 0,0017744 m = 1,7744 mm = 1,8 mm.

        Ohman


    • Ohman

      37. Pallot rinnakkain. 1 tuuma = 2,54 cm. Pallon halkaisija on 1,68 *2,54 cm = 4,2672 cm ja säde on 2,1336 cm.Lieriön pohjan halkaisija on 3 * 4,2672 cm = 12,8016 cm ja pohjan säde on 6,4008 cm.
      Lieriön tilavuus on pii *6,4008^2 * 4,2672 cm^3 = 549,24 cm^3 = 0,55 dm^3 (= litraa).
      Pallojen yhteinen tilavuus on 5 *4/3 * pii * 2,1336^3 cm^3 = 203,42 cm^3 = 0,20 litraa.. Tyhjää tilaa jää 549,24 - 203,42 cm^3 = 345,82 cm^3 = 0,35 litraa.
      1 cm = 0,1 dm = 10^(-1) dm joten 1 cm^3 = 10^(-3) dm^3 ja kuutiodesimetri = litra.

      Ohman

      • DivaDavid

        Jotenkin tuntuu, että pallot mahtuisi penempään tilaan rinnakkain Davidin -tähti muodossa....


      • DivaDavid
        DivaDavid kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu, että pallot mahtuisi penempään tilaan rinnakkain Davidin -tähti muodossa....

        Ei tietenlkään mikään Davidin-tähti vaan pentagon-muoto, yritin laskea ja alle 12 olisi sen purkin pohjan halkaisija.


      • DivaDavid
        DivaDavid kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu, että pallot mahtuisi penempään tilaan rinnakkain Davidin -tähti muodossa....

        Tarkoitin siis Pentagon muotoa, eikä mitää Davidin tähteä. Yritin laskea sen purkin halkaisijaa ja tuli noin 12,52 cm


      • Niklaus
        DivaDavid kirjoitti:

        Tarkoitin siis Pentagon muotoa, eikä mitää Davidin tähteä. Yritin laskea sen purkin halkaisijaa ja tuli noin 12,52 cm

        Tuolla tavalla aseteltuna rasian pohjan halkaisija on kylläkin 11,53 cm. Tehtävässä sanottiin "tiiviisti", ehkä siinä sitten tuota haetaan.( d=2R(1 1/sin36))


    • Ohman

      Saattaapa olla tiiviimpi rykelmä. Silloin pohjan halkaisija olisi tuo 2r(1 1/sin(36)). Kun r = 2,1336 niin tästä tulee 4,2672 * (1 1/sin(36)) = 11,53 cm tosiaankin ja tämähän on pienempi kuin minun aiemmin laskemani.
      Pohjan pinta-ala onkin nyt laskettava tätä sädettä käyttäen, sitten tilavuus V tämän avulla ja tyhjää tilaa jää V - 5 * yhden pallon tilavuus.
      Otin turhan nopeasti ensimmäisen mieleeni tulleen konfiguraation tuossa edellisessä yritelmässäni.

      Ohman

      • Ohman

        Nyt pohjan pinta-ala on pii 5,763^2 = 104,34 (cm^2) ja rasian tilavuus V =4,2672*104,34 = 445,24 (cm^3). Tyhjää tilaa jää 241,82 cm^3. Eli lieriön tilavuus on 0,445 litraa ja tyhjää jää 0,242 litraa.
        Entä jos pallot kasataan päällekkäin? Tällöin lieriön tilavuus = 5*4,2672* pii*2,1336^2 = 305,13 ja tyhjää tilaa jää 305,13 - 203,42 = 101,17. Paljon pienemmässä tilavuudessa ovar nyt. Ehkäpä sittenkin tarkoitettiin tätä?

        Ohman


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe