Mitkä ruokasanat nostavat sinun verenpainettasi?

Sarjassa kevytkenkäistä ja löyhäpipoista ajanvietettä kauniin kesälauantain kunniaksi:
(suoraan iltasanomista)

– makkispekkis (makkaraperunat)

– metukka (meetvursti)

– peksu (pekoni)

– egu (kananmuna)

– broisku/broitsku (broileri)

– jaukka (jauheliha)

– mölö (maito)

– pottu (peruna)

– voikkari/voikkuleipä (voileipä)

– keda/kede (ketsuppi)

– voda (vesi)

– pinsku (pinaattilettu)

– roiskeläppä, lätty (pizza)

– hamppari (hampurilainen)

– ranu (ranskalaiset)

– kepsu (kebab)

– fisu (kala)

– majo (majoneesi)

– lerssi/kyrsä (makkara)

– tsufe (kahvi)

– tomsku (tomaatti)

– salde (salaatti)

– bansku (banaani)

– protsku/prode (proteiini)

Mitkä ruokasanat nostavat sinun verenpainettasi?
Mä voin kertoa omasta puolestani että tähän listaan on livahtanut muutama klassikkokin, joita käytän itsekin. (hamppari ,egu, pottu....) Mutta etupäässä muksujen höpinöitä. Ja lapsellisten aikuisten :))

37

628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noista vaihtoehdoista käytän joskus yhtä, ei sekään nosta verenpainetta.

      Lapsenlapsen kanssa keskusteltiin äsken munkista, kuinka sen voi syödä, kuinka sellainen on uskonnollinen mieshenkilö ja hänen mielestään myös ruohikossa kyttäävä pikkueläin (punkki).

    • Jatkuvasanavirta

      Miksi nuorisoslangin pitäisi nostaa verenpainetta? Sanathan ovat käyttökulttuuria kuten ilmenee kaikilla vuosikymmenillä.
      Jos joku sana on pimeä, osaan googlata tai kysyä tarkoitusta.
      Tsufeekin maistuu paremmalta kuin kahvi, ihan totta.

    • En voisi mennä väittämään, että noista sanoista johtuisi verenpainetautini vaikka itsekin olen suurinta osaa noista käytänyt joskus kauan sitten. Se oli silloin puuppari-kumppari-sammari-makari-olkkari ... aikoihin, kun tuntui olevan vielä niin kiireinen, ettei joutanut sanoja sanomaan kokonaisuudessaan.
      Nythän tässä eläkkeellä ollessa joutaisi sanomaan pitempiäkin sanoja, kun olisi vain kelle niitä sanoa.
      Ei yhtään häiritse, jos joku toinen niitä vielä käyttää. Vähän vanhanaikaista eikö se kuitenkin ole.

      Mamut lyhennän jatkossakin kirjoittaessa mamuiksi ja ruosut ruosuiksi. En niitäkään puhuessani.

    • JokainenPuhuuOmia

      Jokainen puhuu omaa kieltään. Sivistyneistön aktiiviseenb sanavarastoon nuo aloittajan mainitsemat tuskin kuuluvat. Ei ainakaan omassa lähiypäristössä noita kuule edes lasten tai teinien suusta.

      • Juujuuymmärrän

        Jaa sää oot niitä westendin lukuviisaita ja koko lähipiirisi?


    • bessie-

      Melkein kaikki 'ärsyttävät' sillä tavalla, että en itse käytä. Muiden käyttämänä tuskin ärsyttävät, vähän tietysti riippuu siitä miten käytetään.

      Voikkari, bansku ja broisku kuuluvat omaan sanavarastooni. Käytän melkein aina sanaa voikkari, harvemmin voileipä. Banaani on silloin tällöin bansku, 'pidän' sanasta. Tulisiko varsinkin lasten kanssa sitä käytettyä. Sana "broisku" taas kuulostaa minun korvissani vähän epämiellyttävältä, mutta taidan silti joskus käyttää. "Tomsku" ei kuulosta oikein miltään, arvelen joskus käyttäneeni.
      "Voda" on ollut käytössä lapsena ja nuorena, en usko että enää aikuisena.

      "Makkispekkis" sopisi kyllä suuhuni, mutta tuskin otan käyttöön. Makkaraperunoita tulee yleensä tilattua paikoissa joissa on paljon hälyä ja melua ja pitkät jonot takana. Tulee varmaan paremmin ja kerralla ymmärretyksi kun pyytää makkaraperunat, ei suolaa perunoihin.

      • leipätsyjä

        Veikkaa Voikkaa ja Huikkaa


      • New-age

        Mielestäni nuorisosanastoa. Joskus tulee lainattua niitä; osahan on meidän nuoruudesta. Tuossa oli puolet uusia minulle. Tuskin niitä tulee lainattua.
        Minusta suomenkieli on hauska kieli ja sillä on kiva leikkiä. Esim. ketju, missä pakko -sanalle löytyi paljonkin käyttöä.


      • New-age

        Lisäys: olisipa aika hurjaa mennä kauppaan ja kysellä tuotteita noilla nimillä...voihan olla, että jonain päivänä ei muisteta enää meidän käyttämiämme sanoja tai täytyy asioida noilla tai vastaavilla sanoilla tai muutoin on tyhjä kauppakassi. Toisaalta, onhan monella toimialalla oma munkkilatinansa, joissa vilistää ulkopuoliselle tuntemattomia sanoja.


      • New-age kirjoitti:

        Lisäys: olisipa aika hurjaa mennä kauppaan ja kysellä tuotteita noilla nimillä...voihan olla, että jonain päivänä ei muisteta enää meidän käyttämiämme sanoja tai täytyy asioida noilla tai vastaavilla sanoilla tai muutoin on tyhjä kauppakassi. Toisaalta, onhan monella toimialalla oma munkkilatinansa, joissa vilistää ulkopuoliselle tuntemattomia sanoja.

        En ole aikoihin kysellyt kaupoissa mitään tuotteita millään nimillä. ottanut vain hyllystä tai korista tai altaasta ja laittanut ostosvaunuun/koriin. Vaikka oletan että kauppiaat ja lähikauppojen henkilökunta etenkin alueilla missä on paljon lapsia ovat tutustuneet jo ajan slangiin paremmin kuin esim. minä. Kyllä minä pikkasen ärsyyntyisin jos joku hokisi koko ajan tuollaisia lasten itsensä keksimiä sanoja; ikäänkuin salakieltä ja epäilisin että ehkä ärsyttämistarkoituksessa....tai sitten ei.
        (Aloituksen kysymys verenpaineesta jne. on toimittajan tekemä, ei minun. )


      • Uus-laiska-harmiton

        Minustapa on kiva heittäytyä uus-uuvatiksi ja etenkin isoissa kaupoissa kävelyttää henkilökuntaa mitä tyhmimmillä kysymyksillä "onko teillä biisoni härän sarviuutetta, en löytänyt maustehyllystä" ja jos henkilökunta vastaa "sitä meillä ei ole mutta monia muita mausteita löytyy" niin kysyn heti perään, "missä päin teillä on maustehyllyt."
        Samoin kyselen piimät, jugurtit, makkarat. kahvit...

        Itse asiassa on aika työlästä seikkailla jossain jumbossa tai muussa ja katsella niska kenossa kylttejä, mitä on missäkin.


    • töttt

      Ehken ei herkkuni lie terveysruokaluetteloissa, mutta silti hyvää kun on nälkä
      -liki koko päivä kului eilen pihalla iloisesti raivaten sateen vauhdittamaa kasvua
      - yhdistetty aamupala- lounas-illallnen klo 22-23 ol pannulle plkottu pekoni ja krutonki
      - yks ransanleipä kuutioiksi pekonin sekaan , pala juustoa ja par lasia vettä
      - hyvin nukutti aamuun asti.

    • Banskun päivässä syön ja broitsua käytän säännöllisesti
      ja tietysti pottua ja ainaskin tomskua joka päivä.
      Kaikki muu kuullostaa vieraalta.
      Ennen vanhaan joku makkaaratehdas valmisti hyvää kyrsää, mutta jos joku lerssiä tarjoaisi, niin voisin kyllä epäillä, mitä ihmeen herkkua saan.

    • Osa, monen mielestä köyhää ruokailuani, on raaka-aineitten kunnioittaminen.
      Miettikää nyt Kanis = Kanan-Pojan Filee-leike Naturel SF
      Ei, ei...
      -
      Höyry-makkara on huoltsika-kauhistus.
      Vain Nakkeja saa höyryttää.
      -
      Myönnettäköön, minua voisi hyvin nimitellä höyry-pääksi.
      Tehän tiedätte jo miksi.

      H.

      • ö-Öö

        Virhe

        Niin kauan, kuin muistan, rekkamiesten perusmurkina on nimenomaan höyrymakkara. Kaikilla kunnon huoltoasemilla on sitä. Lenkinpätkiä höyrytettynä.

        Tekivät Aavikko Teboilin paikalle pirun suuren, kalliin ja komean ABC-aseman joitaimia vuosia sitten. Rekkakuskeille lounget jne. Ruoklista tyypillistä ABC.tä. Kaikki rekkakuskit ilmoitti, sinne ei pysähdytä, jos makkarakonetta ei tule takaisin. Tuli muuten melkoisella vauhdilla.

        Höyrymakkaraa saa kyllä edelleen muualtakin suomesta, tiedän muutaman paikan, joissa höyrykone ja siellä nimenomaan makkaroita. Mä syön niitä aina joskus, on net vaan niin pirun hyviä.

        Nakit on kakaroitten murkinaa, miehet syö makkaraa.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Virhe

        Niin kauan, kuin muistan, rekkamiesten perusmurkina on nimenomaan höyrymakkara. Kaikilla kunnon huoltoasemilla on sitä. Lenkinpätkiä höyrytettynä.

        Tekivät Aavikko Teboilin paikalle pirun suuren, kalliin ja komean ABC-aseman joitaimia vuosia sitten. Rekkakuskeille lounget jne. Ruoklista tyypillistä ABC.tä. Kaikki rekkakuskit ilmoitti, sinne ei pysähdytä, jos makkarakonetta ei tule takaisin. Tuli muuten melkoisella vauhdilla.

        Höyrymakkaraa saa kyllä edelleen muualtakin suomesta, tiedän muutaman paikan, joissa höyrykone ja siellä nimenomaan makkaroita. Mä syön niitä aina joskus, on net vaan niin pirun hyviä.

        Nakit on kakaroitten murkinaa, miehet syö makkaraa.

        =DW=

        "teevee"

        Pah! mikää virhe oo.
        Minä kirjoitin sapuskan nimestä.
        Ja sapuskan arvostuksesta.
        Et kai väitä syöväsi Kaban/Wilh jne.laatua höyrytettynä?
        Taidatkin olla B-laatuinen ruokailija.
        Tai et saa grilliä/nuotiota koskaan syttymään.

        H.


    • Missä.ruokatavat

      Mua ei haittaa mitkään nuorisoruokasanat, enemmänkin huvittuneena kysäisen mitä tarkoittaa jos en suoraan tiedä. Mutta sen sijaan, miten saisi aikuiset ihmiset työpaikan ruokapöydässä lopettamaan puhumiset ripulista ja oksennuksista. Yleensä nousen pöydästä ja kävelen huoneeseeni lautasen kanssa, koska alkaa etoa.

    • mimmimum-..mi

      Noista mainituista sanoista käytän ainoastaan banskua....sitten omppua...ja limsaa...joka ennen oli limonaadi...sitten se muuttui virvoitusjuomaksi...

    • ö-Öö

      Lihis

      Hunkki tyyliin, aloitus kopsu jostain ip-lehdestä. Joskus nuorempana luin kirjan "Skribbaduidaa". Se oli jokin nuorten kirjoituskilpailun teoksista koottussa pokkarisarjassa. Kirjailijaa en muista. Se kuitenkin kertoi parin nuoren tytön liftausmatkasta rokkifestareille. Net söi koko ajan "lihiksiä". Jotenkin tympii sana vieläkin.

      Ruokaslangi muuttuu, tulee uusia ruokia ja uusia muotisanoja.Osa ihan ok, osa kyllästyttää. Mua ehkä nykyisin eniten kyllästyttää "tvisti". Se siis tarkoitta jotain ylimaustamista, ainesosaa, joka tavallaan taistelee mausta, itse ruuan kanssa.

      Mnaah, kesälomalla pitää poiketa hödessä kärkkärillä.

      =DW=

      • "teevee"

        Hunkki-tyyliin...
        En muista koskaan mainostetun "höyry-nakkeja".
        Sillä Nakit olivat aina höyry-kuumennettuja.
        Niin piti ollakin.
        Grillillä luki aina kuumia nakkeja.
        -
        Oi aika nuoruuden, jolloin tytöt hullaantuivat kun heille sanoi:
        Haluisitkosä pari Nakkia, mä tarjoan.
        Kumman nälkäisiä olivat tanssien jälki-mainingeissa.
        Ilmeisesti Kaloreita puuttui.
        Noh, niitähän saivat Sinapista.

        H.


      • mimmimum-..mi

        No jos joku ruokaan liittyvä ärsyttää vähäsen ...se on tuo .. roiskeläppä...valmispitsasta....ja Rosa Meriläisen minihameesta....


      • New-age

        Liekitettyjä nakkeja ei saa Suomesta. Maistanut ole kerran Plakassa Akropolis-kukkulan alapuolella. Tässähän olisi jollekin idea. Se polttoneste sitten, mitä lie ollut.


    • 1eero

      Mua kiinnostaa syöminenen jos on nälkä syön omien tottumuksien mukaan, totta elimistö opettaa mikä se hyväksyy, onko joku syönny vasten tahtoaan sellaista mikä ei sovi häneiie, kysyn vaan.

      • 1eero

        Ps. Mitä ruokasanoja voi miellekuva aiheuttaa ! Voi tietysti makuaistimuksia entä sitten aivoilla on kyky rektioida.


    • Minä mietin juuri samalla nuorison ruokailutottumuksia, ravintola-ja ruokakulttuuria yleensäkin ja miten tuntuu mahdottomalta että mikään tasokas ruokapaikka menestyisi pitemmän päälle esim. syntymäpaikkani keskustassa. Jämsä satsaa yritystoimintaan, mutta Himosta lukunottamatta, missä asiakaskantaa? Himosfestareiden nuoriso ei syö kalliissa ravintoloissa, vaan pikaruoka ja olut on heidän ravintoansa; Jämsänkoskella on yksi ravintola joka elää kituuttaa ja jonne voi viedä esim. jonkun tutun lounaalle, Jämsässä on yksi lisää, joka on sikakallis ja ruoka vain keskinkertaista. Siitäkin huolimatta kunnan isät ja äidit hehkuttaa kaupunkia matkailukaupunkina ja satsaa alan yrittäjäkoulutukseen.


      • Tellukka kirjoitti:

        Näkyyhän niitä olevan ravintoloita Jämsässä enemmänkin kuin yksi.
        https://www.tripadvisor.fi/Restaurants-g798807-Jamsa_Central_Finland.html

        Pitäisi noista saada turistien mahansa täyteen.

        Tuossa listassa oli pari, kolme oikeaa ravintolaa. Hotellin lounasbuffee ja keskustan suosituin eivät olleet edes mukana. Valtaosa hyvin keskinkertaisia pizzerioita ja kiinalainenkaan ei tarjoa mitään makuelämyksiä (tai siis ei ole tarjonnut niinä kahtena kertana kun olemme syöneet siellä)- Listan pari turistiravintolaa on vielä testaamatta. Henkilökohtainen mielipiteeni on että taso on korkeintaan keskinkertainen noin yleensä ja hinta/laatusuhde epätyydyttävä-


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Tuossa listassa oli pari, kolme oikeaa ravintolaa. Hotellin lounasbuffee ja keskustan suosituin eivät olleet edes mukana. Valtaosa hyvin keskinkertaisia pizzerioita ja kiinalainenkaan ei tarjoa mitään makuelämyksiä (tai siis ei ole tarjonnut niinä kahtena kertana kun olemme syöneet siellä)- Listan pari turistiravintolaa on vielä testaamatta. Henkilökohtainen mielipiteeni on että taso on korkeintaan keskinkertainen noin yleensä ja hinta/laatusuhde epätyydyttävä-

        Njaa, noh!
        Se on sinun arviointisi, mutta kun lukee toisten antamia arvosteluja tuolta, niin saa aivan toisenlaisen käsityksen laatu- ja hintasuhteista.

        Sinä nyt tietysti oletkin sellainen vaativa gourmetti-ihminen ..., suurta maailmaa kun olet kierrellyt ja tottahan suomalainen hintataso on korkeampi kuin näissä halpamaissa, missä on ravintoloitsijoilla kilpailijoita joka kadunkulmassa.


      • Tellukka kirjoitti:

        Njaa, noh!
        Se on sinun arviointisi, mutta kun lukee toisten antamia arvosteluja tuolta, niin saa aivan toisenlaisen käsityksen laatu- ja hintasuhteista.

        Sinä nyt tietysti oletkin sellainen vaativa gourmetti-ihminen ..., suurta maailmaa kun olet kierrellyt ja tottahan suomalainen hintataso on korkeampi kuin näissä halpamaissa, missä on ravintoloitsijoilla kilpailijoita joka kadunkulmassa.

        En vertaa mitenkään laatu/hintatasoa ns. "halpamaihin" en edes USA:han. Suomalainen ruokakulttuuri ei ole verrattavissa suoraan suuren maailman ruokakulttuuriin ja etenkin palvelu (joka tosin on ollut paranemaan päin viime vuosien aikana) on ollut joskus jopa todella surkeaa.
        Luin hiljakkoin paikallisen kaverini FB-sivulta kannanottoa siihen miten pääkaupunkiseudun ravintoloitsijat valittavat koulutetun työvoiman puutteesta, Vaikuttaa kuulemma negatiivisesti esim. juuri matkailubisnekseen.
        ***
        Minun arvioni ovatkin juuri vain omia mielipiteitäni, omien kokemuksieni pohjalta. En ole vaativa asiakas, mutta arvostan hyvinlaitettua ja tuoreista raaka-aineista valmistettua kotiruokaa, miksei ravintolaruokaakin ja siksi pizzerioiden säästeliäästi purkeista kerätyt täytteet eivät innosta.
        ***
        Muuten, kiitos linkistä kotipaikkani ravintoloihin. Siinä on pari paikkaa jotka aion testata nyt loppukuusta. Barcelonan matkan jälkeen ;)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        En vertaa mitenkään laatu/hintatasoa ns. "halpamaihin" en edes USA:han. Suomalainen ruokakulttuuri ei ole verrattavissa suoraan suuren maailman ruokakulttuuriin ja etenkin palvelu (joka tosin on ollut paranemaan päin viime vuosien aikana) on ollut joskus jopa todella surkeaa.
        Luin hiljakkoin paikallisen kaverini FB-sivulta kannanottoa siihen miten pääkaupunkiseudun ravintoloitsijat valittavat koulutetun työvoiman puutteesta, Vaikuttaa kuulemma negatiivisesti esim. juuri matkailubisnekseen.
        ***
        Minun arvioni ovatkin juuri vain omia mielipiteitäni, omien kokemuksieni pohjalta. En ole vaativa asiakas, mutta arvostan hyvinlaitettua ja tuoreista raaka-aineista valmistettua kotiruokaa, miksei ravintolaruokaakin ja siksi pizzerioiden säästeliäästi purkeista kerätyt täytteet eivät innosta.
        ***
        Muuten, kiitos linkistä kotipaikkani ravintoloihin. Siinä on pari paikkaa jotka aion testata nyt loppukuusta. Barcelonan matkan jälkeen ;)

        "Paloma.se.co"

        Pää-kaupunki-seudun-ravintoloitsijat.
        Minä pahasti epäilen heidän kaipaavan halpaa tyuö-voimaa, joka kuitenkin osaa tehdä turisteille "oikeaa" ruokaa.
        Palvellen heitä omalla kielellään.
        -
        Kalliisti koulutettu, kieli-taitoinen oman-maan kansalainen vie voitoista liian ison osan.
        -
        Ilmeisesti siis Pohjois-maisella moraalilla ei enää ole kunnioitusta.
        Onneksi omat lapseni suhtautuvat maailmaan Eurooppalaisesti.
        Eivät etenkään Turkkilaisesti.
        Vaikka Soini ja Niinistö niin hartaasti toivovat.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Pää-kaupunki-seudun-ravintoloitsijat.
        Minä pahasti epäilen heidän kaipaavan halpaa tyuö-voimaa, joka kuitenkin osaa tehdä turisteille "oikeaa" ruokaa.
        Palvellen heitä omalla kielellään.
        -
        Kalliisti koulutettu, kieli-taitoinen oman-maan kansalainen vie voitoista liian ison osan.
        -
        Ilmeisesti siis Pohjois-maisella moraalilla ei enää ole kunnioitusta.
        Onneksi omat lapseni suhtautuvat maailmaan Eurooppalaisesti.
        Eivät etenkään Turkkilaisesti.
        Vaikka Soini ja Niinistö niin hartaasti toivovat.

        H.

        eiku taöy-voimaa...

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Pää-kaupunki-seudun-ravintoloitsijat.
        Minä pahasti epäilen heidän kaipaavan halpaa tyuö-voimaa, joka kuitenkin osaa tehdä turisteille "oikeaa" ruokaa.
        Palvellen heitä omalla kielellään.
        -
        Kalliisti koulutettu, kieli-taitoinen oman-maan kansalainen vie voitoista liian ison osan.
        -
        Ilmeisesti siis Pohjois-maisella moraalilla ei enää ole kunnioitusta.
        Onneksi omat lapseni suhtautuvat maailmaan Eurooppalaisesti.
        Eivät etenkään Turkkilaisesti.
        Vaikka Soini ja Niinistö niin hartaasti toivovat.

        H.

        Se on luultavasti osasyy. Pieni asiakaspohja ja heikko kannattavuus johtaa siihen että kallista ja ammattitaitoista kotimaista työvoimaa ei haluta palkata; voittomarginaalin on pysyttävä tietyissä rajoissa. Mahdollisesti liian paljon ravintoloita niin pieneen kaupunkiin. Helsinki ei ole mikään New York.
        Mutta se turistien palveleminen heidän omalla kielellä? Ei turistit edes odota että heitä palvellaan heidän omalla kielellä. Kunhan henkilökunta pärjaa molemmilla kotimaisilla ja kyökkienglannilla niin sekin riittää. Suomalaisten kielitaito on kohentunut (oma huomio, Tellukka voi nyt tuoda statsitiikkaa kumoamaan väitteeni ja osoittamaan minulle taas kerran että hän tietää aisasta kuin asiasta enemmän) viimeisten 30 vuoden aikana kiitos kouluopetuksen ja kansainvälistymisen. Suomessa asuvien ulkomaalaisten enemmistö tulee maista, missä suuret maailmankielet (paitsi arabia) ovat huonossa kurssissa ja monet eivät hallitse edes alkeellista englantia.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Se on luultavasti osasyy. Pieni asiakaspohja ja heikko kannattavuus johtaa siihen että kallista ja ammattitaitoista kotimaista työvoimaa ei haluta palkata; voittomarginaalin on pysyttävä tietyissä rajoissa. Mahdollisesti liian paljon ravintoloita niin pieneen kaupunkiin. Helsinki ei ole mikään New York.
        Mutta se turistien palveleminen heidän omalla kielellä? Ei turistit edes odota että heitä palvellaan heidän omalla kielellä. Kunhan henkilökunta pärjaa molemmilla kotimaisilla ja kyökkienglannilla niin sekin riittää. Suomalaisten kielitaito on kohentunut (oma huomio, Tellukka voi nyt tuoda statsitiikkaa kumoamaan väitteeni ja osoittamaan minulle taas kerran että hän tietää aisasta kuin asiasta enemmän) viimeisten 30 vuoden aikana kiitos kouluopetuksen ja kansainvälistymisen. Suomessa asuvien ulkomaalaisten enemmistö tulee maista, missä suuret maailmankielet (paitsi arabia) ovat huonossa kurssissa ja monet eivät hallitse edes alkeellista englantia.

        "Paloma.se.co"

        Niin.
        Kuten uutiset tänäänkin kertoivat.
        Eläköityminen kiihtyy.
        He, joilla oli varaa/aihetta syödä ulkona haipuvat.
        Lapsillamme on varaa enää Kanaan ja Nugetteihin.
        Paikoissa joissa sapuskan laatu-vaatimuksia ei enää vaadita eikä noudateta.
        Rasva-essuisten katu-keittiöissä ja roskiksien bio-astioissa.
        Mukava tuo bio-jätteitten keräys-boomi.
        Varsinainen tarkoitus alkaa paljastua. :)

        H.


    • hmpff

      Lempinimet ei ärsytä, mutta ärsyttää kun on ihmiset käyttää sanaa "papu" tarkoittamaan myös herneitä. Minusta ne on kaksi eri asiaa.

      Samaten ärsyttää jos joku ruotsinkielinen käyttää sanaa "päron" tai "potäter" perunalle. Potatis on potatis ja sillä siisti.

      Mulla on yksi ystävä, joka puhuu huolitellusti. Ei mitään "mulla" tai "se" tarkoittaen ihmistä, ei protskua eikä banskua. Se kuulostaa oikein hienolta, mutta taitaa olla melko harvinaista. Pitäisi itekin....

    • Psykoterapeutitar

      Ärsyttää kaikki vege, hevi, härkis, nöyhtis, tekoskärvät, kun puodissa sanotaan, että vain laktoositon menee kaupaksi jne... Kaikki teko ja muka eko!

    • En ole kuullut lapsieni (50-52-v) käyttävän nuoruudessaankaan mitään erikoisia nimiä, vaikka oli niitä jo silloin, sillä hampurilaisella kävimme joskus, saati lapsenlapset, jotka ovat 10-12-v, mutta ilmeisesti ei mummin kuullen ainakaan, koska, koska, silloin voisi tulla hieman valistusta kieliasusta!DHe rakastavat kiinalaista ruokaa ja mustekalarenkaita, joista on ikuinen tappelu, kumpi saa syödä eniten, sillä kotona friteeratut renkaan eivät ole niin hyviä

      "Makkispekkis", siis tämä "kerransyöty", mitä usein näkee Poliisi-tv-ssä, kun "ylenkylläisiä" köörätään putkaan. Se mielikuvakin saa minut yökkäämään ja johtuisiko siitä, että nykyisin en voi sietää makkaraa, ...paitsi teatteri- ja urheilutapahtumien ulkona grillatut makkarat, mutta ilman perunoita.

      Suolaista ruokaa rakastan, joten verenpaine huitelee joskus korkealla ja nyt en uskalla lisätä lääkitystäni, koska niissä on joku nestettä poistava lisä ja siksi on Na-arvot olleet alhaalla.

      Olen lukenut tuolta sinun DB-lääkityksestä, joka ei sovi sinulle ja sitä on jouduttu vaihtamaan. Itse olin aiemmin aika tarkka makean suhteen ja nyt syön "pulla per-pv" lääkettä lisäämättä ja silti arvot pysyvät aina alta 10. En toki mittaa joka pullapalan jälkeen, mikä ei ole tarkoituskaan.

    • Taisipa olla luettelossa neljä sanaa, joita joskus tullut käytettyä, ihan outojakin on.
      Verenpainetta ei nosta mikään sana, se kyllä pysyy pillerillä kurissa.
      Sellaista sanaa, kun mehka (mehu) on myös tullut käytettyä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe