Missä ja millaisessa kodissa asuisit?

StadilainenOONminä

Missä ja millaisessa kodissa asuisit, ellei raha aiheuttaisi rajoituksia?

Maaseudulla? Millaisessa maisemassa? Millainen koti?

Vai haluaisitko asua kaupungissa, suuressa, pienessä, missäpäin Suomea vai ulkomaillako mieluummin?
Millaisessa kodissa?
Omakotialo, rivitalo, kerrostalo? Iso vai pieni?

Itse viihdyn Helsingissä, enkä halua muuttaa pysyvästi mihinkään muualle.

70

1142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NiinTahtoosinMie

      Omakotitalossa, järven rannalla, keskellä kaupunkia!

      • Henkimaailman-asia

        Vaikka olisin miljonääri mummonmökki ja vaarintupa ovat ihan käypäkelpoinen asumismuoto. Miksi haalisin ylimääräistä askel tilaa jota en käyttäisi. Viihdyn jopa istumassa ulkohuussissa kesäisin. Tosin en asumaan jää.
        Järven ei tarvitse olla ikkunan takana mutta vesistö lähistöllä sangen mukava.


      • Järvi puuttuu minun kodin vierestä. Koti on kompromissien tulos. Asun Helsingissä. Omistamme tyttären perheen kanssa 10 huoneisen paritalon yli 1000 neliön tontilla. Kieltämättä omatoimisuutta siinä tarvitaan - haasteita ja viihtyvyyttä.


    • Haluaisin asua erään keski-eurooppalaisen miljoonakaupungin kyljessä pienessä viehättävässä
      pikkukaupungissa, lähellä lentokenttää. Siinä kaupungissa kaikki suvat likellä toisiaan rivitaloissa vieri vieressä asuisin saman kadun varrella missä jälkikasvuni asuu. Sillä kadulla kaikki asuvat kolmessa kerroksessa mutta minulle riittäisi vain yksi iso tila ja siinä kikki.
      Siellä asuisin vain talven, keskikesäksi tulen tähän rehevään pikkukaupunkiin ja asun tässä mummon mökissä, jossa kaikki on niin kuin pitääkin. Ikääntyminen otettu huomioon. Joka ikkunasta näkyy metsää ja pikkupuuhastelua riittää. terassilla nautin suvesta ja, ja, ja...

      • ToinenkinMänttiONtääl

        Ja et sitten voinut tai tohtinut mainita kaupunkia ja paikkakuntaa. Miksi hitossa kirjoititmitään?


      • Käläviänkirkolla

        Käläviällähän myö kaikki.

        Nyt alan valita henkilöautoja et saa painaa enteriä "LÄHETÄ"


      • ToinenkinMänttiONtääl kirjoitti:

        Ja et sitten voinut tai tohtinut mainita kaupunkia ja paikkakuntaa. Miksi hitossa kirjoititmitään?

        Uskon, että Hollannissa rosaliin asuisi.

        Siellähän minäkin asun osan aikaa vuodesta, kolmen kerroksen, neljän huoneiston kerrostalossa, asunnoissa on tilavat parvekeet.

        Minun asumismiljööt vaihtelevat mikä takaa sen, että yksi asumismuoto ei ala tympii. Monesta ikkunasta avautuu erilaisia maisemia.

        On järvimaisemaa ja kaupungin keskustaa on korpea ja cityjä.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Uskon, että Hollannissa rosaliin asuisi.

        Siellähän minäkin asun osan aikaa vuodesta, kolmen kerroksen, neljän huoneiston kerrostalossa, asunnoissa on tilavat parvekeet.

        Minun asumismiljööt vaihtelevat mikä takaa sen, että yksi asumismuoto ei ala tympii. Monesta ikkunasta avautuu erilaisia maisemia.

        On järvimaisemaa ja kaupungin keskustaa on korpea ja cityjä.

        "korpikirjailija"

        70 porukkaan hei.
        Täällä ei sinulle pitäisi enää mitään olla.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "korpikirjailija"

        70 porukkaan hei.
        Täällä ei sinulle pitäisi enää mitään olla.

        H.

        Si kuuluisit ulkonäkösi puolesta huru-ukkojen palstalle.


      • hunksz kirjoitti:

        "korpikirjailija"

        70 porukkaan hei.
        Täällä ei sinulle pitäisi enää mitään olla.

        H.

        Mitä se hunksz korpikirjailijaa jahtaa ja pois ajaa, onhan täällä muitakin yli 70-vuotiaita, jopa huomattavasti vanhempia.
        Olehan tasapuolinen, jos pystyt.


      • Ancelina kirjoitti:

        Mitä se hunksz korpikirjailijaa jahtaa ja pois ajaa, onhan täällä muitakin yli 70-vuotiaita, jopa huomattavasti vanhempia.
        Olehan tasapuolinen, jos pystyt.

        "Ancelina"

        Enhän minä pahalla.
        Aina olen korppista pikkuisen kiusinut.
        Demeterhän sai minulta luvan lipsua.
        Niin enhän minä toista voi luvata.
        Siispä jatkakoon korppis kiukkuissaan.
        Saapi minusta hyvän syyn :)
        -
        Kuten on, on ollut ja tulee olemaan.
        Aina jotkut nimmarit tuntuvat läheisimmiltä kuin toiset.
        Niin ja näin.
        Lievä ns.henk.koht. saa aikaan mukavaa poreilua palstalla.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Enhän minä pahalla.
        Aina olen korppista pikkuisen kiusinut.
        Demeterhän sai minulta luvan lipsua.
        Niin enhän minä toista voi luvata.
        Siispä jatkakoon korppis kiukkuissaan.
        Saapi minusta hyvän syyn :)
        -
        Kuten on, on ollut ja tulee olemaan.
        Aina jotkut nimmarit tuntuvat läheisimmiltä kuin toiset.
        Niin ja näin.
        Lievä ns.henk.koht. saa aikaan mukavaa poreilua palstalla.

        H.

        Jos oikein muistat kerroin siirtyväni bloggailemaan ja sen jälkeen saat horista omiasi. Bloggailu vaatii keskittymistä, nyt on kesä, mökkeily vie aikani joten nyt on satunnaisten kommenttien aika, bloggailun aika tulee syksymmällä.

        Jos olisit järkevämpi, mutta kun et ole, niin jättäisit minut rauhaan. En kertakaikkiaan voi sietää sinua. Jos tunnet mielihyvää kiusata minua mene lääkäriin. Vaikka demeter ja muutama muu antaa ymmärtää että olet komea ja älykäs niin muista, että makuasioista ei voi kiistellä.

        Olet mielestäni vastenmielinen luihu.


      • lipi.luikuri
        korppis kirjoitti:

        Jos oikein muistat kerroin siirtyväni bloggailemaan ja sen jälkeen saat horista omiasi. Bloggailu vaatii keskittymistä, nyt on kesä, mökkeily vie aikani joten nyt on satunnaisten kommenttien aika, bloggailun aika tulee syksymmällä.

        Jos olisit järkevämpi, mutta kun et ole, niin jättäisit minut rauhaan. En kertakaikkiaan voi sietää sinua. Jos tunnet mielihyvää kiusata minua mene lääkäriin. Vaikka demeter ja muutama muu antaa ymmärtää että olet komea ja älykäs niin muista, että makuasioista ei voi kiistellä.

        Olet mielestäni vastenmielinen luihu.

        Ja kukapa normaali mies kehuu omaa ulkonäköään ja odottaa samaa naisilta.


      • korppis kirjoitti:

        Jos oikein muistat kerroin siirtyväni bloggailemaan ja sen jälkeen saat horista omiasi. Bloggailu vaatii keskittymistä, nyt on kesä, mökkeily vie aikani joten nyt on satunnaisten kommenttien aika, bloggailun aika tulee syksymmällä.

        Jos olisit järkevämpi, mutta kun et ole, niin jättäisit minut rauhaan. En kertakaikkiaan voi sietää sinua. Jos tunnet mielihyvää kiusata minua mene lääkäriin. Vaikka demeter ja muutama muu antaa ymmärtää että olet komea ja älykäs niin muista, että makuasioista ei voi kiistellä.

        Olet mielestäni vastenmielinen luihu.

        "feikki-korpikirjailija"

        Hyvä on sitten.
        Olkaamme yhdessä.
        Rohkelikko ja Luihunen.

        Hali

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Enhän minä pahalla.
        Aina olen korppista pikkuisen kiusinut.
        Demeterhän sai minulta luvan lipsua.
        Niin enhän minä toista voi luvata.
        Siispä jatkakoon korppis kiukkuissaan.
        Saapi minusta hyvän syyn :)
        -
        Kuten on, on ollut ja tulee olemaan.
        Aina jotkut nimmarit tuntuvat läheisimmiltä kuin toiset.
        Niin ja näin.
        Lievä ns.henk.koht. saa aikaan mukavaa poreilua palstalla.

        H.

        hunksz

        Näin olen ymmärtänytkin ja ehkä läsnäololupa heltiää sitä helpommin, mitä enemmän jaksaa sinua kehua.
        Ulkomuoto mukaan lukien.


    • Suomessa pienessä somassa hirsimökissä lummelammen rannalla, ei hyttysiä. Laituri, vene ja uimaranta. Lammessa arvokalaa. Tie perille ja kaupungin mukavuudet. Ei öisiä reissuja huussiin nokkospensaiden keskelle. Nettiyhteydet hyvät. Lähellä kaupunkia missä hyvät ja nopeat ei-yhtiöitetyt terveyspalvelut ja hammaslääkäri.
      Tää siis kesällä.
      Talviasuntona toimii tää joenranta -talo Dalan alajuoksulla. Kesälläkin toimii hyvin. Tosin saisi olla parempi maaperä kasveille. Tai sitten pieni maapaikka Andeilla, ei kovin korkealla. Hedelmäpuita ja kahvipensaita. Terassi josta näköala yli koko maailman.

      • Hyttysetönmaailmako

        Haaveesi kaatui jo ensimmäisen lauseen ristiriitaan.


    • reppuriika

      Jos mikään ei rajoittaisi, ei ikä, taloudellinen tilanne, ei liikenenneolosuhteet, niin minun ihanne asuinpaikkani olisi jokinlainen vanhanajan kartano tai jopa pikkuinen puinen linna. Rakennus olisi vuoren tai mäen nyppylällä ja jostain tekaterassilta johtaisi lehtipuiden reunustamat puiset portaat alas suihkulähteelle ja jossain omanapuiden katveessa olisi pihakeinu. Etäämpänä tautalla polun päästä siintäisi puiden välistä kirkasvetinen järvi.

      Kesällä, joka olisi paljon pitempiaikainen kuin kesä Suomessa , istuisin aamuauringossa terassilla, nauttien verkkaisesti aamukahvia.
      Sen verran laiska olen, mutta minullahan olisi silloin varaa, olisi linnassa palvelusväkeä, joka hoitelisi lukaalin kunnossapidon ja työt.

      Kyllä se sittenkin olisi jonkinlainen "vapaa-ajanasunto", jonne matkustaisin silloin tällöin muutamaksi päiväksi tai viikoksi omaan rauhaan tai ystäväporukan kanssa.
      Vakituinen asunto voisi olla pienessä kaupungissa, jonkinlainen kaksikerroksinen rinnetalo vesistön rannalla, puinen vanha jossa olisi jykevät mahonginväriset huonekalut, paksut verhot, palmuja, paljon viherkasveja, ruokasali, ym. sekin heiman kartanomallinen.
      Minä sitten inhoan moderneja, valkoiseksi sisustettuja olohuoneita, Ikean, mööbeleitä.

      Jos nyt ei näin romattisesti voisi elää, niin jonkinlainen talviasuttava kesähuvila hyvin kelpaisi. Senkin ylläpitoon tarvitsisin ostopalveluita. Olen vaatimaton, mutta jos äkkiä tupsahtaisi miljoonia, niin osaisin se minäkin olla vaativa.

    • Viime keväisessä "oma-koti-kullan-kallis"-kehussa totesin vuokra-asunnon, joka on lähellä Ambulanssia ja sairaalaa sopii minulle parhaiten.
      Etenkin tässä iässä.
      On myös vapaa tulemaan ja menemään ilman myynti-ongelmia tahi arvon-alentumisia.
      Mitä remontteihin tulee ja Puutarhan-hoitoon.
      Niihinkään ei tarvitse vaivautua.
      Minulla ne hoidetaan.
      Ja kuitenkin maksan kaikesta yhtä paljon/vähän kun asuntonsa omistavatkin.
      Pitää myös muistaa että aidosti koti on se, mihin äidistään aikanaan pullahti esiin.
      Kodin jälkeen on vain kämppiä ja asuntoja.
      -
      Yksin-kertaista, eikö totta?

      H.

      • Noinhan-se-on

        Poikkeuksellisesti komppaan:
        Koti on siinä mihin kulkuri päänsä kallistaa.
        Mitään et vie hautaan.


      • hunksz

        Olet sinä hiukan outo noissa juntturamaisissa mielipiteissäsi.

        Tämä talo jossa olen asunut lähes 40 vuotta, ei siis olekaan kotini vaan kämppä.
        Oikea kotini on Savonlinnassa, jossa elämäni ensimmäiset puolisen vuotta vietin ja josta en muista mitään.

        Toisaalta tämä on edelleen lapseni koti, vaikka hän on asunut puolet elämästään muualla kuin tässä talossa.
        Hänen nykyinen rivariasuntonsa ei ole hänen kotinsa, mutta onko se hänen lapsensakaan koti, sillä se on kolmas asunto, missä hän viisivuotisen elämänsä aikana on asunut.

        Tuosta nyt ei ota Erkkikään selvää, ole hyvä ja selvennä.


      • Ancelina kirjoitti:

        hunksz

        Olet sinä hiukan outo noissa juntturamaisissa mielipiteissäsi.

        Tämä talo jossa olen asunut lähes 40 vuotta, ei siis olekaan kotini vaan kämppä.
        Oikea kotini on Savonlinnassa, jossa elämäni ensimmäiset puolisen vuotta vietin ja josta en muista mitään.

        Toisaalta tämä on edelleen lapseni koti, vaikka hän on asunut puolet elämästään muualla kuin tässä talossa.
        Hänen nykyinen rivariasuntonsa ei ole hänen kotinsa, mutta onko se hänen lapsensakaan koti, sillä se on kolmas asunto, missä hän viisivuotisen elämänsä aikana on asunut.

        Tuosta nyt ei ota Erkkikään selvää, ole hyvä ja selvennä.

        "Ancelina"

        Koska asia on tunnetta, on siitä mahdoton tehdä mitään yleis-pätevää selvennystä.
        Sinunkin kannaltasi sanon että lapsella on aina koti.
        Aikuisilla ei sitten enää ole.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Koska asia on tunnetta, on siitä mahdoton tehdä mitään yleis-pätevää selvennystä.
        Sinunkin kannaltasi sanon että lapsella on aina koti.
        Aikuisilla ei sitten enää ole.

        H.

        hunksz

        Kiitos, minulla kuitenkin on paikka, jota sanon kodiksi.
        Enkä ikinä kämpäksi.


      • Ancelina kirjoitti:

        hunksz

        Kiitos, minulla kuitenkin on paikka, jota sanon kodiksi.
        Enkä ikinä kämpäksi.

        "Ancelina"

        Kauniisti teet.
        Niin kuin perheellisen pitääkin.
        Jatkaos samaan malliin.
        -
        Levottomilla Tuhkimoilla ja meillä poika-miehillä ovat mietteet toiset.
        Olemmehan me elämän loiset.
        Olet luokassa vastuunsa kantavat moiset.

        pusi

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Kauniisti teet.
        Niin kuin perheellisen pitääkin.
        Jatkaos samaan malliin.
        -
        Levottomilla Tuhkimoilla ja meillä poika-miehillä ovat mietteet toiset.
        Olemmehan me elämän loiset.
        Olet luokassa vastuunsa kantavat moiset.

        pusi

        H.

        hunksz

        Kyllä poikamiehelläkin voi olla koti,
        jossa on kaikki tärkeät asiat.
        Et sinä mikään loinen ole, ihminen joka elää omalla tavallaan, elämästään nauttien.

        Hali.
        ..


    • ö-Öö

      Joop

      Hyvä kerrostaloasunto tsadissa, hyvällä paikalla- Asuntoja voi vuokrata, ei niitä kannata ostella, kuin sijoitustarkoituksessa. Jos nyt joku haluaa asua aikansa jossain, ei kannata itselleen ostaa, aina kannattaa vuokrata, jos ei osta just sijoitustarkoituksessa. Jos ite asuu kämpässä, ei siitä saa tulojakaan.

      Tollasia julemetun kalliita ja hienoja kämppiä toki on myynnissä aina, missäpäin maapalloa tahansa. Kylläpä se tarve määrittää kysynnän, ei kämpän järjetön hintalappu. Ei mulla ole tarvetta asua tällä hetkellä missään älyttömässä palatsissa Bewerly Hilsisillä.

      =DW=

      • ö-Öö

        Hunkille tiedoksi.

        Meitsi asuu tsadilaisessa omistusrivarissa lähiössä. Ihan ok, Tulee paljon halvemmaksi, kuin jokin vuokrakämppä, eikä tarvinnut sijoittaa miljoonia. Rivareita ei tsadim keskustassa. Sopiva kompromissi ok-talon ja kerrostalon välillä- Ainoa vika, kaks kerrosta, siis jos jalat menee vanhemmiten. Noh, voi asennuttaa invahissin, helpompaa ois kuitenkin yhdessä kerroksessa.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Hunkille tiedoksi.

        Meitsi asuu tsadilaisessa omistusrivarissa lähiössä. Ihan ok, Tulee paljon halvemmaksi, kuin jokin vuokrakämppä, eikä tarvinnut sijoittaa miljoonia. Rivareita ei tsadim keskustassa. Sopiva kompromissi ok-talon ja kerrostalon välillä- Ainoa vika, kaks kerrosta, siis jos jalat menee vanhemmiten. Noh, voi asennuttaa invahissin, helpompaa ois kuitenkin yhdessä kerroksessa.

        =DW=

        "teevee"

        Rehellisesti, kaikki kulut laskettuna:
        Paljonko palaa rahaa kuukaudessa?
        Ei tarvitse tietenkään kertoa osoitteen tarkkuudella.
        Muista myös laskea palkka/kustannukset yllä-pidosta, niin talossa kuin puutarhassa.
        Niin itselle kuin palkollisillekin.
        Kaikenlaista kiinteistö ja katu-maksuakin.
        Minulla, auto-paikkoineen 512,45€
        Päälle tietenkin Helen.
        78,58€ kahdesti kuukaudessa.
        Siirto-maksun katson veroksi.
        -
        Rakentelevat parhaillaan taloon Elisa-netti-yhteyksiä.
        Mukaan tulee joku Elisan elokuva-juttu.
        Tulee sisältymään vuokraan.
        Onneksi sisältyy, sillä minulla ovat omat jutut.
        Omat leffatkin.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "teevee"

        Rehellisesti, kaikki kulut laskettuna:
        Paljonko palaa rahaa kuukaudessa?
        Ei tarvitse tietenkään kertoa osoitteen tarkkuudella.
        Muista myös laskea palkka/kustannukset yllä-pidosta, niin talossa kuin puutarhassa.
        Niin itselle kuin palkollisillekin.
        Kaikenlaista kiinteistö ja katu-maksuakin.
        Minulla, auto-paikkoineen 512,45€
        Päälle tietenkin Helen.
        78,58€ kahdesti kuukaudessa.
        Siirto-maksun katson veroksi.
        -
        Rakentelevat parhaillaan taloon Elisa-netti-yhteyksiä.
        Mukaan tulee joku Elisan elokuva-juttu.
        Tulee sisältymään vuokraan.
        Onneksi sisältyy, sillä minulla ovat omat jutut.
        Omat leffatkin.

        H.

        Helen kahdesti vuodessa...

        H.


      • ö-Öö
        hunksz kirjoitti:

        "teevee"

        Rehellisesti, kaikki kulut laskettuna:
        Paljonko palaa rahaa kuukaudessa?
        Ei tarvitse tietenkään kertoa osoitteen tarkkuudella.
        Muista myös laskea palkka/kustannukset yllä-pidosta, niin talossa kuin puutarhassa.
        Niin itselle kuin palkollisillekin.
        Kaikenlaista kiinteistö ja katu-maksuakin.
        Minulla, auto-paikkoineen 512,45€
        Päälle tietenkin Helen.
        78,58€ kahdesti kuukaudessa.
        Siirto-maksun katson veroksi.
        -
        Rakentelevat parhaillaan taloon Elisa-netti-yhteyksiä.
        Mukaan tulee joku Elisan elokuva-juttu.
        Tulee sisältymään vuokraan.
        Onneksi sisältyy, sillä minulla ovat omat jutut.
        Omat leffatkin.

        H.

        Vastike sähkö

        Pienenpi summa, autopaikkoineen, kaapeleineen, netteineen, varmasti enemmän neliöitä. Pääomaa meni ostoon, remonoteinin, omiin ja yhtiön. Joka tapauksessa aina myydessä saa jotain, vuokralla-asuja ei saa.

        Siinähän se suomalaisen asumiskulttuurin ongelma onkin. Mä siis pidän, vuokraaminen ois käytännöllisintä, mutta omistusasumisessa ei mene puille paljaille, koska asuminen on sijoitustapa. Se sijoitus voi kusaista, omistusasunto Pelkosenniemeltä, tai tsadissa kaatopaikan päälle rakennettu kerrostalo.

        Joka tapauksessa, kun sä menet kuolemaan jonnekin hoitolaan, joudut yhteiskunnan loispummiksi, mulla sentään vähän omaa rahaa, jonka saanut kämpän myynnistä. Ja jos nyt myy ja muuttaa vuokralle, sillä sitten maksaakin melko helevetin pitkäksi aikaa tulevaisuuteen asumisensa. Hmm muutamiksikin vuosikymmeniksi ja jää fyrkkaa perikunnallekin riideltäväksi..

        =DW=


      • PitääköUskoa
        hunksz kirjoitti:

        Helen kahdesti vuodessa...

        H.

        Kuinka ihmeessä Kalliossa voi vuokra olla noin pieni?
        Onko asuntokin pieni?
        Kuka tai mikä on omistaja?


    • Isossa talossa vähintään 400m2 asuntola. Uintialtaat ulkona ja sisällä ja siellä lattiat hyvää marmoria. Paikka voisi olla lähellä keskustaa noin 1000m2 tontti kuitenkin vähintään myös autotalli 4 autolle. Jos kerroksia 3 täytyy olla hissi. Tietenkin baari ja hyvä viinikellari.

      Rahasta ei sitten puhuta.

      • Kova marmorilattia, joka imaisee nestetahrat ikuisiksi ajoiksi. Punaviini tai mustaherukkamehu olisivat varmimpia värittäjiä. Graniitti toimii paremmin sekä lattiana että pöytätasoina ja sitä saa monenlaisissa väreissä ja kuoseissa.

        Lattiat saisivat minun mielestäni olla puuta tai korkkia, paitsi takan edessä ja pesutiloissa.

        - - -

        Itse asun unelmakodissani kerrostalossa Helsingissä. Oman asuntoni olen suunnitellut itse mieleisekseni. Naapurit sekä yhteiset tilat ja piha ovat mukavia. Kaikki palvelut sekä meri ja luonto ovat kohtuullisen lähellä. - Rivitalossa viihdyin nuorempana perheeni kanssa.


    • Kuin.yhtä.perhettä

      Rivari, jossa pieni puutarha, ei kuitenkaa stressiksi asti. Mukavia ihmisiä taloyhtiössä, yhteishenkeä talkoissa. Ruokaa ja vähän kaljaakin on kiva olla töiden lomassa, ja juttu luistaa. Kukin tekee jaksamisensa mukaan, eikä ihan jokainen tule paikalle koskaan, mutta annetaan heidän olla. Kun porukalla tehdään, asuminen halpenee huomattavasti. Ja kättensä töitä on mukava ihailla. Siis tietenkin tehdään mitä osataan, laattojen puhdistus, nurmen poisto käytäviltä, istutukset ja niiden hoito, yleisten tilojen siivoukset ym.

      • En halua apinoita lähelle tai mustalaisia!


      • 1lesken

        Asun vuokrarivarissa keskellä kuvankaunista maaseutumaisemaa. Joki virtaa halki kylän, historiallinen kirkko ja vanhat kartanorakennukset siintävät peltojen katveessa. Alue kuuluu kaupungille. Vuokra 548€/kk sis. sähkön,veden, neliöitä 60. Viihdyn isolla terassilla, nyt kun naapurin tupakoivat hoitsut lähtivät ja asunto on tyhjillään. Asuntoon tehtiin em.miestäni varten luiskat pyörätuolille etu- ja takaovelle. Leveät oviaukot ja kynnyksettömät huoneet ovat/olivat tärkeät. Kylppäriin mahtui hoitajat ja mies pyörätuolineen. En kaipaa mitään parempaa kuin tämä asunto. Jos tulee aika siirtyä palvelutaloon, kaikille kuuluu perushoito. Mitä suurempi eläke, sen enemmän kuittaa. Kun on miljoonia tilillä, voi tilata itselleeni, jos vielä kykenee, palveluja. Voi asentaa seinälle roikkumaan sjärebekkiä ja edefelttiä. Jos vielä sattuu muistamaan kuka ne on maalannut. Pianon voi tuoda ja soitella bramssia Loppujen lopuksi palvelukodissa riittää kun hoitajat ovat paikalla ja on turvallinen olo. Lesken


    • Psykoterapeutitar

      Asun just siellä, missä pitääkin ja just niinkuin haluankin😍 Ei ole tämän parempaa paikkaa❤️

      • New-age

        Jos pitäisi nykyinen asuinsija vaihtaa (pidän tästä), niin kerrostaloon merinäkyminen, isoin terassein eikä tarvitsisi olla mikään järjettömän suuri vaan, senkokoinen, mitä on kiva vielä siivota. Hyvin vähän tavaroita = rekvisiittaa.
        Kennoasuminen sopii minulle. Kukkia ja puutarhaa on kiva hoitaa, mutta kyllä amppelin voi nitistää kerrostalossakin.


    • arvovalintakysymyksiäkö

      Laajelmalti pääteltynä ja vilosivoituna: Millaisessa MAALMASSA haluaisit asua olla ja viettää elinaikaasi? Tai missä ihmeessä edes kykenet asumaan?

      Semmoisessa jossa asut osakkaana ja joku muu toinen taho päättää puolestasi vaikket oikeestaan oikein "omista" edes omia mielipiteitäsi koska ne ovat peräisin muualta edes velaksi vai semmoisessa jossa,
      kaikki päättelyvalta on aivan aidosti sinulla itselläsi eikä vaa aivoihisi ohjelmoituna feikkinä mikä ei olekkaa totta vaan jotain valetta tai muuta puijausta..arvaas minkä takia?

    • Juuri niin kuin nykyisin asun. Pikkukaupungissa kolmio oma sauna ja tilaa jälkikasvulle kun tulevat käymään. Maalla mökki jossa vietän aikaa ympäri vuoden. Nykyisin en kaipaa minnekään täältä. Jos alkaa matkakuume yllättää niin se on sitten mentävä jonnekin.

    • Nii.mulla

      Neljä seinää, lattia ja katto, akaton huusolli.

    • Siilenä1

      Nykyinen asunto päivitettyä tämän päivän toiveisiin. Paikka ihanteellinen. Oma rauha mutta silti ei korvessa. Kaikki tarpeellinen saatavilla.

      • 1eero

        Kaupunkissa hyvä asunto vaikka nyt asun teltassa, vaihtelu virkistää ensviikoon oon tutulla mökillä siitä etiä missä lie ? Olavin linnassa vois käyvvä kun sinne päin ajattelin liikkua empä tiedä jossain kummiskin.


      • Siilenä1
        1eero kirjoitti:

        Kaupunkissa hyvä asunto vaikka nyt asun teltassa, vaihtelu virkistää ensviikoon oon tutulla mökillä siitä etiä missä lie ? Olavin linnassa vois käyvvä kun sinne päin ajattelin liikkua empä tiedä jossain kummiskin.

        Tuo vapaus valita on sitä huikeinta Suomen kesässä. Ei suunnittele etukäteen liian tarkkoja aikatauluja. Minä olen nyt kummitusten kanssa huvipuistossa täällä etelämmässä. Ensi viikolla auton keula kohti pohjoista muutamaksi päiväksi. Syksyllä saa sitten asettua aloilleen taas.


    • Heikunkeikku

      En tahtoisi täältä kotikaupungistani lähteä minnekään.
      Tahtoisin asua pienessä hirsitalossa meren rannalla. Laiturin nokassa vene. Rannalla puilla lämmitettävä sauna. Talon syrjässä ISO terassi.

      • hmpff

        Meren rannalle haluaisin minäkin. Joku kalastajatorppa saaristossakin kävisi, nykyisin liikutaan vaivatta hydrokoptereilla kesät/talvet.

        Bonus olisi joku pieni kerrostalokämppä vaikkapa Helsingissä, pääsisi kokeilemaan vähän nopeampaa pulssia aika ajoin ettei ihan sammaloituisi.


      • Heikunkeikku
        hmpff kirjoitti:

        Meren rannalle haluaisin minäkin. Joku kalastajatorppa saaristossakin kävisi, nykyisin liikutaan vaivatta hydrokoptereilla kesät/talvet.

        Bonus olisi joku pieni kerrostalokämppä vaikkapa Helsingissä, pääsisi kokeilemaan vähän nopeampaa pulssia aika ajoin ettei ihan sammaloituisi.

        Olisi hankalaa asua ympärivuotisesti saaristossa. Ilimoja piisaa niin moneen lähtöön, että peräti hankalaa olisi. Tulin aamulla saaresta pois, koska alkoi tuulemaan siihen malliin, että pelkäsin etten pääsisi huomenna takaisin, jos tuuli äityisi liian kovaksi. Huomiseksi kyllä luvattiin sadetta, että ei sen puoleen haitannut, vaikka kotiuduinkin tänään.

        Tahtoisin ihan uuden hirsitalon asunnokseni tännä jonnekin kaupungin rantaan. Ei olisi remonttihuolia piiiitkiin aikoihin. Saaren talon on vanhanaikainen, niin kaupungin koti saisi olla moderni.
        Kerrostaloon mua ei saisi kirveelläkään. En ole kerrostalotyyppiä.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Olisi hankalaa asua ympärivuotisesti saaristossa. Ilimoja piisaa niin moneen lähtöön, että peräti hankalaa olisi. Tulin aamulla saaresta pois, koska alkoi tuulemaan siihen malliin, että pelkäsin etten pääsisi huomenna takaisin, jos tuuli äityisi liian kovaksi. Huomiseksi kyllä luvattiin sadetta, että ei sen puoleen haitannut, vaikka kotiuduinkin tänään.

        Tahtoisin ihan uuden hirsitalon asunnokseni tännä jonnekin kaupungin rantaan. Ei olisi remonttihuolia piiiitkiin aikoihin. Saaren talon on vanhanaikainen, niin kaupungin koti saisi olla moderni.
        Kerrostaloon mua ei saisi kirveelläkään. En ole kerrostalotyyppiä.

        "Heikunkeikku"

        Niinpä kultaseni.
        Mitä vaikeammaksi elämänsä tekee sitä inhammin joutuu onneaan näyttelee.
        Paikkani on ihana, kunnes siitä tulee taas kamala.
        On rakasta olla saaressa, kunhan joudu ei elämään oikeassa maailmassa.
        -
        Olet kuin vanhuksiin siirtynyt korppis.
        Pahalla ilmalla on koti kultainen kallis.
        Mökki surkea, ja pahas mallis.

        H.


    • Psykoterapeutitar

      Miten sitten olette päätyneet asumaan niin, että jostain toisenlaisesta asumisesta pitää vain haaveilla? Paljon on tutuissa haaveilijoita ja toteutumattomien unelmien pohtijoita. Ihmettelevät, että miten toiset saavat toteutettua unelmansa.

      Joskus sitä jää jumiin pyörimään paikalleen ja ihmettelemään, miten toimia, mutta pitää vain toimia. Itse jäin aikoinaan sadanneliön asuntoon vangiksi ja tuntui, etten pääse siitä koskaan pois, mutta pitää vain uskaltaa joskus astua tyhjän päälle ja katsoa, mitä tapahtuu. No, kaikenlaista tapahtuu, mutta hengissä olen ja asun unelmaani!

      • New-age

        Ihan aloittajan kysymykseen minä ainakin vastasin. Asun pääkaupunkiseudulla ja asettuminen nykyiselle alueelle oli jonkinlainen ajautuminen, olin ajopuu.
        Asunnostani pidän, mutten osaa nykyistä kaupunkia kotipaikkana pitää vaan olen t o t t u n u t asumaan täällä. Nämä ovat kaksi eri asiaa. Ei ole siis mitään muutosvastarintaa.


      • Aloitus on mielestäni yhdenlainen haaveilu, koska raha ei ole tässä aloituksessa este,
        Normaalielämässä se tämmöiselle taivaanrannan maalarille on ainakin jonkinmoinen kynnys.


      • ö-Öö

        Mnaah

        Aloituksessa oli nimenomaan kyse haaveista. Saa sitä haaveikllakin. Se, miten nyt kukin ihminen milloinkin asuu, siinä muita tekijöitä. Suurin tekijähän on raha. Vain aniharva voi todellisuudessa ja käytännössä toteuttaa haaveensa.

        Mulla oli aikanaan tietyt haaveet, net on toteutuneet, realitettien rajoissa. Onneksi oli sen verran realiteetteja lompakossa, pystyi itse vaikuttamaan jonkin verran asumiseensa. Nuotempana oli melkein aina tilanteita, asui missä asui, ei oikein mitään valinnanvaraa. Niin usein, melkein aina.

        Tässä ketjussa ei oikein muut vuokra-asujat, kuin hunkki ei ole ilmoittautuneet. Se kertonee paljon suomen asuntopolitiikasta, vuokra-asuminen jotenkin mielletään "ei oikeaksi" asumismuodoksi. Vaikka se ois monessa suhteessa paras. Elämäntilamteet, perhesuhteet, työasiat, vaikka kuinka paljon muuttujia. Jos vuoktalla, aina voi muuttaa. Jos omistusasunto, aina kusessa raha-asioittensa kanssa. Ihmiset muuttaa useat kerrat eläessään, ei nykyisin elellä agraaliyhteiskunnassa, kohdusta hautaan.

        Mä muuten just nyt asuisin mieluiten jossain Australiassa, viitsikitkö lähettää rahaa, että voisin toteuttaa haaveeni ?

        =DW=


      • 1lesken
        ö-Öö kirjoitti:

        Mnaah

        Aloituksessa oli nimenomaan kyse haaveista. Saa sitä haaveikllakin. Se, miten nyt kukin ihminen milloinkin asuu, siinä muita tekijöitä. Suurin tekijähän on raha. Vain aniharva voi todellisuudessa ja käytännössä toteuttaa haaveensa.

        Mulla oli aikanaan tietyt haaveet, net on toteutuneet, realitettien rajoissa. Onneksi oli sen verran realiteetteja lompakossa, pystyi itse vaikuttamaan jonkin verran asumiseensa. Nuotempana oli melkein aina tilanteita, asui missä asui, ei oikein mitään valinnanvaraa. Niin usein, melkein aina.

        Tässä ketjussa ei oikein muut vuokra-asujat, kuin hunkki ei ole ilmoittautuneet. Se kertonee paljon suomen asuntopolitiikasta, vuokra-asuminen jotenkin mielletään "ei oikeaksi" asumismuodoksi. Vaikka se ois monessa suhteessa paras. Elämäntilamteet, perhesuhteet, työasiat, vaikka kuinka paljon muuttujia. Jos vuoktalla, aina voi muuttaa. Jos omistusasunto, aina kusessa raha-asioittensa kanssa. Ihmiset muuttaa useat kerrat eläessään, ei nykyisin elellä agraaliyhteiskunnassa, kohdusta hautaan.

        Mä muuten just nyt asuisin mieluiten jossain Australiassa, viitsikitkö lähettää rahaa, että voisin toteuttaa haaveeni ?

        =DW=

        ö-Öö
        Et vissiin lue kaikkien tekstejä. Lesken


    • liki100vtupanen

      Jos kerran raha ei kuulu tähän ketjuun, miksi tyytyä yhteen asuntoon? Maalla/lähiössä voisi olla isompi talo, jossa on kunnon puutarha, ja kaupungissa menopaikan naapurissa pienempi kerrostaloasunto. Joku voisi kaivata kolmatta laskettelukeskukseen; itse ottaisin vaikka Portugalin lämpöön tehdyn asunnon, jonne paeta näitä vähälumisia kesiä.

      No juu, käytännössä asun maalla ja se sopii hyvin kohdallani. Neliöitä on ollut liikaakin, mutta kylppäri on aina ollut ikkunaton koppi. Ottaisin ison ja valoisan mieluusti. Puutarha voisi olla nätimpi ja puutarhurin huolehtima, jos kerran raha ei olisi murhe. Saunaa en kaipaa sisälle, se täyttyis vaan romuista, jotka ei muualle mahdu. Pihasauna on hyvä, puulämmitteinen tietenkin. Uima-allas voisi olla, vaikka talvisinkin. Todellisuudessa pidän uimahallissa käymisestä, löytyy juttukavereita. Jonkin paljun vuokraan vielä joskus, mutten tänä kesänä, on niin kylmää.

      Jos joskus muutan pois tästä, viihdyn varmaan parvekkeellisessa kerrostaloasunnossakin. Kaupungeista kaipaan jotain kultturipuolta, kuten teatteria. Löytyy sitä kesäisin täältäkin ja lähin kiinteä teatteri on alle tunnin matkan päässä. Pitää ruveta taas maalaamaankin.. ja katto uusiksi lähivuosina.. ja tapetteja.. ja muuta pientä.

      • roletaari

        Juuri noin!

        Viihdymme nykyisessä ylimmän kerroksen asunnossamme mutta ajatellen tason parantamista niin ostaisin seinien takaiset asunnot varmistaakseni vuokralaisten laadun. Nyt 13 vuoden aikana, on kahdesti syntynyt näkemyseroja asumisen tavoista. Selvisivät kyllä. Toinen sovinnolla, toinen pollarien avustuksella, lopullisesti.

        Espanjan kaakkoisseinän asuntomme vaihtaisin saman talon lounaispuolen asuntoon.

        Kotimaan vuokralla olevan asunnon tyhjentäisin omaa, sattuman varaista käyttöä varten.


    • En halua muuttaa liian kuumaan paikkaan, men haluan elää pohjolassa en Suomessa. Minulla ei ole tietenkään mitään suomalaisuutta vastaan---aika on kuitenkin kulkenut elämässä.

      Haaveita täytyy olla että uni tulee.

    • romantikko.na

      Asuisin siellä missä asuu , Rauha & Rakkaus.

      • Parempiakin on ollut , myytyjä.

        Viihdyn omassa täystiilitalossa, ehkä ostan suuren purjeveneen.


    • haaveeni-

      alotukseen:
      Vaikeampi kysmys,
      jos puoliso eläisi, tietäisin hyvinki minkälaisessa asunnossa haluaisimme asua ja vielä elää,
      mutta ny ku yksin jäin, onki vaikeempaa asiaa suunitella,
      tämä nykyinen kerrostalo-asunto on turvallisen tuntuinen,
      mukavat kunnon naapurit,
      rauhallinen ympäristä, tästä on hyvä lähteä kaupungille soppailureissuilleen,

      mutta sitten kun voimat alkaa hiipua
      on pakko miettiä missä vanhuksen olisi parasta,
      luulisni näin :
      jossaki seniori asunnossa,
      jossa olisi kaikki palvelut tarvittaessa saatavilla,
      olisi ravintola,
      hyvät kuntosalit,
      uimahalli,
      seurustelutilat,
      ja tietenki kunnoliset hyvät naapurit,
      talo voisi olla jonkin kauniin turvallisen ja rauhallisen maiseman keskellä,
      josta on myös hyvät ulkoilumahdollisuus nauttia raittiista ilmasta, lintujen laulusta
      ja kauniista maisemasta.

    • Tilaa-avaraa-asumista

      Olisi kiva koettaa asua linnassa, oikeassa ja vanhassa mutta mielellään nykyajan mukavuuksilla varustetussa. Toisaalta olen aina haaveillut vanhoista kartanoista ja pitsihuviloista, sellainen peuskorjattuna voisi olla meikäläisen toivekoti. Maalla luonnollisesti kuin nytkin, metsän ja pellon reunassa. Vain se järvi uupuu ... tai on liian kaukana.

    • kaupunkiparas

      hui, en menis enää isoon kartanoon, on mielikuvitusta liikaa, aina jossain ovi narahtaa tai joku varjo liikkuu pimeällä pihalla ...

      • New-age

        Mitens, jos koti on älytalo, tuleeko asukkaasta älytön? Siirtyvätkö aivot kaukoon. Shit. Askellus vähenee. Sekin vähä. Mitä ovat kotiaskareet?
        Joku inzenjööri ajattelee puolestwni ja laskuttaa siitä.
        Onko laiskuus ylivertainen tavoite. Robotti-Ruttunen menee avaamaan vierailleni oven?
        Aamu-tv:ssa Mikkelin asuntomessukuvista kiehtoi eniten Waves? Upea.
        Tuskin ottavat hyyryläiseksi strets-minihamemummoa?


      • Stadissaonkiwakäydä

        "Enää"? En tiedä tiilitaloista kun ei ole kokemusta, mutta kaikki puutalot elävät eli pauketta ja natinaa yms. ääniefektiä kuuluu aina kun on hiljaista. Lämpötilojen vaihtelut ainakin vaikuttavat aiheeseen ehkä joku muukin seikka mutta eivät yliluonnolliset.

        Miten helkkarissa voi nähdä varjoja pimeässä? Mielikuvitus taitaa olla sellaista luokkaa että on parasta tarkistuttaa se jossain.


      • New-age
        New-age kirjoitti:

        Mitens, jos koti on älytalo, tuleeko asukkaasta älytön? Siirtyvätkö aivot kaukoon. Shit. Askellus vähenee. Sekin vähä. Mitä ovat kotiaskareet?
        Joku inzenjööri ajattelee puolestwni ja laskuttaa siitä.
        Onko laiskuus ylivertainen tavoite. Robotti-Ruttunen menee avaamaan vierailleni oven?
        Aamu-tv:ssa Mikkelin asuntomessukuvista kiehtoi eniten Waves? Upea.
        Tuskin ottavat hyyryläiseksi strets-minihamemummoa?

        Lisäys: Talon nimi onkin vain yksi aalto = Wave.....huom Aalto

        Ulkopuolella puurimoitusta ovelasti .... Villa Mairea.

        Tykkään tällaisesta arkkitehtuurista, missä on viitteitä, ikäänkuin jekkuja, mutta hyvällä maulla.
        Ehkä niitä on enempikin.

        Puutaloissa on jotenkin hyvä ilma hengittää. Jälkipolvi asuu vanhassa talossa, missä huoneet ovat korkeita. Nukun siellä aina makeasti. Tosin ei siellä ole tätä taajamahälyä. Ja kyllä talo "elää".


      • Juolahtimieloseen

        Hmmm ... no ok, hän taisi tarkoittaa niitä pimeän synnyttämiä mustia möhkäleitä, joiksi puut, pensaat, kivet ja kaikki muuttuvat pimeässä ja ovat aivan eri näköisiä kuin päivän valossa.


    • riittävästi

      Yksi vasemmistolainen poliitikko asui vaimoineen kaksiossa Helsingissä vaimonsa kanssa ja oli tyytyväinen. Itse asun maaseututaajamassa rivitalokaksiossa ja olen tyytyväinen. Täältä on hyvät julkisen liikenteen yhteydet tarvitsemani palvelut sopivan lähellä. Minulle tärkeitä ovat ihmissuhteet, täällä on ystäviä ja tuttavia, jos on oikein ökyolot, voi olla kateellisia ihmisiä. Parempi on olla ihan tavallinen. Läheiset kuten lapset, lapsenlapset ja miesystävä mahtuvat yöpymään tarvittaessa.

    • toimivakelpaa

      Pienessä, vaatimattomassa ja toimivassa.
      En tarvitse kun ruokaa, muutaman tuolin, pöydän ja sängyn.
      Talvella lämpöä ettei kylmä pääse kiusaamaan.
      Mielellään omakotitalo jossa piha, johon voi istua kuuntelemaan lintuja välillä.
      Niin ja ilmakiväärin, että voin ajaa pois varikset, naakat, räkätit ja harakat.
      Niiden laulu on niin kamalaa.

    • Tiritiriteijaa

      Miksi pitäisi suostua tällaiseen jossitteluun? Mielestäni tästä ei seuraa mitään kestävää.

      Uskokaa nyt jo aikoinaan Nokian palkkamaa intialaista gurua, joka tiivisti asian näin: Menestys on sitä, että saa mitä haluaa. Onni on sitä, että haluaa mitä saa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1555
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1384
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1285
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1166
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe