Cabonline ja maksuliikenne

Miten meinaavat järjestää maksuliikenteen, ja miten toimii shl vpl kortit???
Ilmianna
Jaa

29 Vastausta



Maksuliikenteen rajapinnat avautuvat 2018 alussa no hätä
Ilmianna
Jaa
Jos rajapinnat aukee niin on mahdollista lähteä tehottomista keskuksista ja saada säästöä kk maksuista!
Ilmianna
Jaa
Nykyiset keskukset eivät avaa maksuliikennettä muille kuin keskuksen asiakkaille. Kela vpl ja shl kyydit jäävät vanhoille keskuksille, siitävaan irti isoista keskuksista niin konkurssi häämöttää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Oulussa Aluetaksi kiirehti kieltämään perinteisestä taksijärjestelmästä tilauksia saavia autoilijoita ottamasta vastaan Kyyti-tilauksia myös ajovuorojensa ulkopuolella. Möttö pitää määräävässä markkina-asemassa olevan toimijan linjausta ”mielenkiintoisena”.
Lähde: kyyti.info 5.6.2017

Jos on määräävässä markkina- asemassa niin voiko taksikeskus olla välittämättä kyytejä, tai maksuliikennettä?

Toisaalta voiko keskus määräävässä markkina-asemassa rajoittaa yksittäisen yrittäjän vapautta ottaa kyytejä mistä vain ja rajoittaa näin kilpailua.
Vapaassa kilpailussa tästä on olemassa jo lukuisia esimerkki tapauksia muilta aloilta.
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Kartelli on talouselämässä yritysten yhteenliittymä, jonka tarkoituksena on keskinäistä kilpailua rajoittamalla saavuttaa monopoli tai siihen verrattava asema markkinoilla. Kartellin jäsenet pyrkivät jäädyttämään hintatason, rajoittamaan hyödykkeen tarjontaa ja tukahduttamaan kilpailua sopimalla keskenään hyödykkeiden toimittamisesta ja hintatasosta. Kartelli on epätäydellistä kilpailua, monopolien tavoin ne aiheuttavat kuluttajille tappiota.

Kartelleilla on tapana hajota, koska jokaisella kartellin jäsenellä on kannuste tuottaa enemmän. Suomessa kartellin paljastaja säästyy kartellisyytteiltä. Suomessa kartelli paljastetaan tekemällä ilmianto kilpailu- ja kuluttajavirastolle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
"Nykyiset keskukset eivät avaa maksuliikennettä muille kuin keskuksen asiakkaille. Kela vpl ja shl kyydit jäävät vanhoille keskuksille, siitä vaan irti isoista keskuksista niin konkurssi häämöttää"

Valitettavasti luulo ei ole tiedon väärtti. Jokainen voi käydä tutustumassa Kanta-Hämeen Kelan kilpailutukseen. Siinä samalla hoidetaan Kelan ja kaikkien kuntien maksamat kuljetukset. Välitykset on hoidettava kaikkiin halukkaiden ja jopa vuoden päästä tulevien uusien yrittäjien autoihin. Lisäksi myös linja-autot kuuluvat saman keskuksen asiakkaiksi. Ja kaikille sama hinta, riippumatta siitä, omistitko välitysyhtiötä tai et.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kelaplussote kirjoitti:
"Nykyiset keskukset eivät avaa maksuliikennettä muille kuin keskuksen asiakkaille. Kela vpl ja shl kyydit jäävät vanhoille keskuksille, siitä vaan irti isoista keskuksista niin konkurssi häämöttää"

Valitettavasti luulo ei ole tiedon väärtti. Jokainen voi käydä tutustumassa Kanta-Hämeen Kelan kilpailutukseen. Siinä samalla hoidetaan Kelan ja kaikkien kuntien maksamat kuljetukset. Välitykset on hoidettava kaikkiin halukkaiden ja jopa vuoden päästä tulevien uusien yrittäjien autoihin. Lisäksi myös linja-autot kuuluvat saman keskuksen asiakkaiksi. Ja kaikille sama hinta, riippumatta siitä, omistitko välitysyhtiötä tai et.
Sitäpaitsi, kuka kuvittelee ettei näitä kilpailutuksia tehdä uusiksi kun ala vapautuu. Siellä on kuulkaa Uuberitkin pistämässä tarjousta sisään.

Joku maksukortti tässä nyt pienin ongelma on.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kelaplussote kirjoitti:
"Nykyiset keskukset eivät avaa maksuliikennettä muille kuin keskuksen asiakkaille. Kela vpl ja shl kyydit jäävät vanhoille keskuksille, siitä vaan irti isoista keskuksista niin konkurssi häämöttää"

Valitettavasti luulo ei ole tiedon väärtti. Jokainen voi käydä tutustumassa Kanta-Hämeen Kelan kilpailutukseen. Siinä samalla hoidetaan Kelan ja kaikkien kuntien maksamat kuljetukset. Välitykset on hoidettava kaikkiin halukkaiden ja jopa vuoden päästä tulevien uusien yrittäjien autoihin. Lisäksi myös linja-autot kuuluvat saman keskuksen asiakkaiksi. Ja kaikille sama hinta, riippumatta siitä, omistitko välitysyhtiötä tai et.
Minkä verran on kyydinvälityksen avausmaksun suuruus ??
-joku taksikuski jutteli että pitää maksaa jotain avausmaksuakin keskukseen.

Tuleekohan se linja-autoillekin maksettavaksi ??
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kilkilpailut kirjoitti:
Minkä verran on kyydinvälityksen avausmaksun suuruus ??
-joku taksikuski jutteli että pitää maksaa jotain avausmaksuakin keskukseen.

Tuleekohan se linja-autoillekin maksettavaksi ??
Jos kyydin välittää taksidatayhtiö, niin maksu koskee jokaista ajoneuvoa. Auto varustetaan data- ja maksupäätteellä, joka tulee yhtiön puolesta ja on yhteistuettu. Digijärjestelmät vaativat saumattoman yhteensopivuuden.

Maksu itsessään perustuu kuluihin, joita muodostuu laite- ja tilamenoista, ohjelmistomaksuista ja palkoista, markkinoinnista jne.

Se mitä mikäkin maksaa, riippuu firmasta, mutta siellä 10 000€ haarukassa liikutaan alkumaksuna ja joissakin satasissa ylläpitomaksuina.

Kalliimmaksi käy ajokaluston pitäminen yhteiskuntakelpoisena. Kilpailutuksissa aletaan vaatia jo euro6-normisia autoja. Kela-ajoja ei periaatteessa yli 4-vuotiaille autoille pitäisi antaa, mutta siitä on livetty, kuten koulukyydeissäkin, kun yhteiskunnalla ei ole rahaa maksaa palvelusta.

Jatkossa välitysyhtiöt kasvavat, millä saadaan tehokkuutta. Jo nyt yöaikaan vaikkapa Joensuussa tai Kajaanissa tai Jyväskylässä taksia tilatessasi, sieltä vastaa sama ihminen. Vielä ehtisi hoitamaan vaikka Kuopion ja Mikkelin siinä samalla.

Ei olisi mikään ihme, vaikka aikanaan nykyiset välitysyhtiöt sulautuisivat pariin, kolmeen. Siinähän se koko alan bisnes on. Itse ajamisestahan saa vain paskan työpalkan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sanoisin kaikille nykyisille yrittäjille ja tottakai uusillekkin: Ala ei tarvitse enää yhtään lisää yrittäjiä/autoja liikenteeseen! Jo tämänhetkinenkin automäärä seisoo suurimman osan ajasta tuloa tuottamattomana taksiasemilla ja talleissa, ajoa ei riitä kaikille. Jos joku kuvittelee pystyvänsä ajamaan jopa nykyistä halvemmalla, on varmasti perehdyttävä alan kulurakenteisiin ja siihen, että tällä hetkellä kulut ovat voimakkaassa kasvussa.

Te, jotka olette vielä nuorehkoja ja pystytte työllistämään itsenne muulla alalla, harkitkaa tätä vaihtoehtoa, taksialalle tulee ainakin aluksi vaikeuksia alan vapautuessa. Yrittäjiä tulee ainakin aluksi liikaa, kun toiveajattelijat perustavat uusia taksipalveluja. Myöhemmin automäärä varmasti hiotuu kohdilleen hintojen asettuessa jollekkin tasolle, halvemmalla ei pystyne kukaan ajamaan.

Se kun on ollut tähän asti niin, että haet taksiluvan, ostat kaluston ja laitteet, menet tolpalle odottamaan vuoroasi ja pysyt jonkinmoisessa leivässä markkinoimatta itseäsi mitenkään. Tulevaisuudessa se keikka ei irtoa ilman isoja ponnisteluita, eikä esim. Taksihelsinki Oy kauan pyristele kalliilla ja laiteuusinnasta huolimatta kalliilla keskuksillaan. Älypuhelinsovellukset ovat tulleet jäädäkseen, eikä kukaan tulevaisuudessa ole halukas enää maksamaan nykyisiä sikakalliita välitysmaksuja. Sori vaan Taksihelsingin väki, uskokaa pois, näin se tulee menemään, teidänkin ahneudellenne tulee loppu. Taksihelsinki perii laite- ja välitysmaksuina nyt muutaman tuhatta vuosittain per auto, hinta on jo sietämätön!

Vielä asennutin uudet laitteet autooni, vajaan vuoden päästä ne kytketään irti. Lopetan ja jään eläkkeelle. Kuinkahan moni lopettaa myös, luulen, että aika moni.

Tyhjän saa pyytämättäkin...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Ai Taksi Helsingin välitystoiminta loppuu...herää pahvi! Onko esim. Tukholmassa loppunut välitystoiminta johtavalta välitykeskukselta? Päinvastoin, hyvin menee ja vahvasti porskuttaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ÄläItkeIines kirjoitti:
Ai Taksi Helsingin välitystoiminta loppuu...herää pahvi! Onko esim. Tukholmassa loppunut välitystoiminta johtavalta välitykeskukselta? Päinvastoin, hyvin menee ja vahvasti porskuttaa.
No, ei se kokonaan lopu, jos tyhmiä maksajia riittää. Sinä varmaan iloiten maksat taksihelsingille 335€ kuussa? Taidat olla samanlainen "pahvi" itsekkin, kun tulee uusia maksuja kaiken aikaa? Ajattelet muiden tavoin, "eihän se tee kun muutaman kympin kuussa" ja kaivat kuvettasi? Et ymmärrä, että muutaman maksun muutaman kympin korotus tuo ison rahavirran menoihin?

En muuten missään maininnut, että taksihelsingin välityskeskus loppuu, se vaan ei voi toimia kauan tällä tavoin, jos edullisempia vaihtoehtoja löytyy.

Taksihelsingin pohjaton ahneus näkyy jo siinä, että se peri käsittämättömän "investointimaksun" uusista laitteista joka ikiseltä sellaisen hankkivalta, vaikka taksihelsinki on tuonut joka vuosi hyvää tulosta, eikä taksihelsinki ole maksanut kertaakaan osinkoa n. 27 vuoden olemassolonsa aikana.

Enkä minä itke, toteanpahan vain.

Jää sinä maksujasi maksamaan, minä lopetan. Takuuvarmasti. Äläkä sinäkään sitten itke. :-(
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Meillä keskukseen maksetaan melkein 500eur/kk ja pienellä paikkakunnalla. Eikä vapaita kuukausia ole. Liikevaihtokin on vain noin puolet pääkaupunkiseudun keskitasosta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
12 VASTAUSTA:
Näemmä näitä muitakin kusetettavia riittää. Maksatte siis 10% tuloistanne pelkästä kyytien välityksestä? Lisäksi pankin ja luottoyhtiöiden provisiot päälle. Jos käytätte kuskia, jääkö palkanmaksun ja sosiaalikulujen jälkeen mitään muihin kuluihin ja millä elätte?

Mistä näitä taukkeja riittää? Pidättekö tätä normaalina?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Taksit.on.hölömöjä kirjoitti:
Näemmä näitä muitakin kusetettavia riittää. Maksatte siis 10% tuloistanne pelkästä kyytien välityksestä? Lisäksi pankin ja luottoyhtiöiden provisiot päälle. Jos käytätte kuskia, jääkö palkanmaksun ja sosiaalikulujen jälkeen mitään muihin kuluihin ja millä elätte?

Mistä näitä taukkeja riittää? Pidättekö tätä normaalina?
Mitä kyytejä landella ajetaan, jos ei välityksen kyytejä? 95% kyydeistä tulee sieltä. Kaupungin koko ei vaikuta palveluntuottamisen hintaan juuri mitenkään, joten pieni yksikkö on kaikkein kallein per kyyti. Jatkossa järki hiipii päähän ja välitys ostetaan isosta firmasta. Cabonlinesta, JATista tai muualta, onhan näitä välitykseen keskittyneitä firmoja.

Kännykkäsovellusmiehet voivat palata asiaan, kun sinne käy käteinen ja se on Kelan, sairaanhoitopiirien, kuntayhtymien ja koulukuntayhtymien kanssa yhteensopiva ja sinne käy myös tavallinen pankkikortti ja voidaan tulostaa kuitti omavastuista myös sähköpostittomille asiakkaille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Taksit.on.hölömöjä kirjoitti:
Näemmä näitä muitakin kusetettavia riittää. Maksatte siis 10% tuloistanne pelkästä kyytien välityksestä? Lisäksi pankin ja luottoyhtiöiden provisiot päälle. Jos käytätte kuskia, jääkö palkanmaksun ja sosiaalikulujen jälkeen mitään muihin kuluihin ja millä elätte?

Mistä näitä taukkeja riittää? Pidättekö tätä normaalina?
Jos keskukseen kuuluminen tuottaa kuukaudessa liikevoittoa enemmän kuin sen ulkopuolelle jääminen, niin olisi todella typerää jäädä sen ulkopuolelle. Ei se ole asiakkaan ongelma arvostella palveluntarjoajan hinnoittelua, sen kuin polkaisee itse vastaavan liiketoiminnan pystyyn, jos näkee siinä kultakaivoksen. Taksikeskustoiminta ole mitään kusetusta, vaan se on normaalia liiketoimintaa, jossa siis ikäänkuin myynti, markkinointi ja maksuliikennepalvelut hankitaan ostopalveluna.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Taksikeskuksen tehtävä on välittää kyytejä.
-Ei määrätä minkälaisia laitteita
-Ei määrätä minkälaisia vaatteita
-Minkä värinen auto
-Minkäläiset mainokset autossa
-Ei ajatella omaa etuaan
-yms yms

Tulevaisuudessa avoin tilaus voi näkyä karttapohjalla esim maps, netissä kaikille hyväksytyille toimijoille. Tai puhelu voi välittyä suoraan lähimpään autoon, niin kuin pääkaupunki seudulla. Tilauksen sinne on tehnyt asiakas/kaupunki/kunta/firma/yksityinen......
Ja tilauksen hyväksyy/ottaa autoilija/kuljettaja.

Mihin sitä keskusta nyt tarvitaan.

Normaalista liiketoiminnasta voidaan puhua kilpailun vapautumisen jälkeen, monopoli asemassa oleva ala jonka toimijoiden kädet ovat sidottu palvelusopimuksilla.
Normaalia on.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TaksitTöihin kirjoitti:
Taksikeskuksen tehtävä on välittää kyytejä.
-Ei määrätä minkälaisia laitteita
-Ei määrätä minkälaisia vaatteita
-Minkä värinen auto
-Minkäläiset mainokset autossa
-Ei ajatella omaa etuaan
-yms yms

Tulevaisuudessa avoin tilaus voi näkyä karttapohjalla esim maps, netissä kaikille hyväksytyille toimijoille. Tai puhelu voi välittyä suoraan lähimpään autoon, niin kuin pääkaupunki seudulla. Tilauksen sinne on tehnyt asiakas/kaupunki/kunta/firma/yksityinen......
Ja tilauksen hyväksyy/ottaa autoilija/kuljettaja.

Mihin sitä keskusta nyt tarvitaan.

Normaalista liiketoiminnasta voidaan puhua kilpailun vapautumisen jälkeen, monopoli asemassa oleva ala jonka toimijoiden kädet ovat sidottu palvelusopimuksilla.
Normaalia on.
Välityskeskus ei määrää vaatteista, tai mainoksista. Määräykset tekevät yhtiöiden omistajat, eli useimmiten autoilijat itse. Jatkossa kun välityspalvelujen kilpailu kiristyy, tämä entisestään korostuu ja brändäystä tapahtuu vielä enemmän ja markkinointirahaa tarvitaan lisää, jotta voidaan erottua muista mieluummin siistillä pukeutumisella ja nätisti teipatuilla yhdenmukaisilla autoilla, kuin että kaikkia farkkulökäpöksyjä ja huppariin kietoutuneita spiidipäitä ajelee millä sattuu linttaritsalla.

Tulevaisuudessa kyydit näkyvät datalla kuten ennenkin. Jokaisen välitysyhtiön kyytitilaukset tietysti vain sen välittäjän autoissa ja sitten jos ylivuotoa on, yhteistyökumppanien autoissa. Niin kommunismiin ei mennä, että jatkossakaan tilaukset olisivat jotain julkisia palveluita.

Kaikissa kaupungeissa voidaan tilata auto niin, että puhelu yhdistyy lähimpään välitysfirman autoon. Missään se ei mene kilpailijan autoon, eikä tule menemäänkään. Asiakkaalle jää jatkossa valinta, että minkä firman auton ottaa ja firmoja voi olla montakin, kuten hinnoitteluperusteita, mutta jokaisella välitysfirmalla on omat hintansa ja toimintatapansa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TaksitTöihin kirjoitti:
Taksikeskuksen tehtävä on välittää kyytejä.
-Ei määrätä minkälaisia laitteita
-Ei määrätä minkälaisia vaatteita
-Minkä värinen auto
-Minkäläiset mainokset autossa
-Ei ajatella omaa etuaan
-yms yms

Tulevaisuudessa avoin tilaus voi näkyä karttapohjalla esim maps, netissä kaikille hyväksytyille toimijoille. Tai puhelu voi välittyä suoraan lähimpään autoon, niin kuin pääkaupunki seudulla. Tilauksen sinne on tehnyt asiakas/kaupunki/kunta/firma/yksityinen......
Ja tilauksen hyväksyy/ottaa autoilija/kuljettaja.

Mihin sitä keskusta nyt tarvitaan.

Normaalista liiketoiminnasta voidaan puhua kilpailun vapautumisen jälkeen, monopoli asemassa oleva ala jonka toimijoiden kädet ovat sidottu palvelusopimuksilla.
Normaalia on.
Hmmmm. Siis kirjava vaatetus, autot minkävärisiä vaan, kirjava laitteisto, mainostat mitä vaan. Ei ajatella omaa etua???? Mitä horiset?

Jos menet tiettyihin kauppaketjuihin, on jokaisella omat yhtenäiset vaatetuksensa, tietty valikoima tuotteita, jokaisella ketjulla tietyt laitteet, joilla hoidetaan esim. maksuliikenne, tietynlaiset mainokset jokaisella ketjulla. Usko pois, jokaisella on kuitenkin ihan sama tarkoitus, myydä tuotteitaan! ;) Jokainen kauppaketju ajattelee sitä omaa etuaan niissä puitteissa, kuin kilpailutilanteissa kykenee.

Kuulutko sinä niihin useisiin repuuseihin, jotka ovat ajossa paskaset "sekasikiöt" vaatteet, jotka eivät välitä tuon taivaallista mistään säännöistä ja juuri sinutko taksitarkastaja panee datakieltoon kaikesta piittaamattomuudesta?

Jos sinua ei kiinnosta kuulua mihinkään tietynlaiseen ja tiettyjä sääntöjä kuuluvaan välitysfirmaan, sinut saa minun puolestani potkaista pihalle sääntöjä noudattavista porukoista ja jättää oman onnensa nojaan. Et sitten ole minkään porukan "hyväksytty toimija", eikä mikään tilaus välity sinulle mihinkään laitteeseen, eikä karttapohjaan, jollet ole ihan itse jokaisen asiakkaan kanssa sopinut menettelytavoista. Olet siis kuitenkin valmis nauttimaan sääntöjä noudattavien toimijoiden eduista kuitenkin itse välittämättä mistään yhteisitä säännöistä? Mistä teitä sikiää?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Säännöt.oltava kirjoitti:
Hmmmm. Siis kirjava vaatetus, autot minkävärisiä vaan, kirjava laitteisto, mainostat mitä vaan. Ei ajatella omaa etua???? Mitä horiset?

Jos menet tiettyihin kauppaketjuihin, on jokaisella omat yhtenäiset vaatetuksensa, tietty valikoima tuotteita, jokaisella ketjulla tietyt laitteet, joilla hoidetaan esim. maksuliikenne, tietynlaiset mainokset jokaisella ketjulla. Usko pois, jokaisella on kuitenkin ihan sama tarkoitus, myydä tuotteitaan! ;) Jokainen kauppaketju ajattelee sitä omaa etuaan niissä puitteissa, kuin kilpailutilanteissa kykenee.

Kuulutko sinä niihin useisiin repuuseihin, jotka ovat ajossa paskaset "sekasikiöt" vaatteet, jotka eivät välitä tuon taivaallista mistään säännöistä ja juuri sinutko taksitarkastaja panee datakieltoon kaikesta piittaamattomuudesta?

Jos sinua ei kiinnosta kuulua mihinkään tietynlaiseen ja tiettyjä sääntöjä kuuluvaan välitysfirmaan, sinut saa minun puolestani potkaista pihalle sääntöjä noudattavista porukoista ja jättää oman onnensa nojaan. Et sitten ole minkään porukan "hyväksytty toimija", eikä mikään tilaus välity sinulle mihinkään laitteeseen, eikä karttapohjaan, jollet ole ihan itse jokaisen asiakkaan kanssa sopinut menettelytavoista. Olet siis kuitenkin valmis nauttimaan sääntöjä noudattavien toimijoiden eduista kuitenkin itse välittämättä mistään yhteisitä säännöistä? Mistä teitä sikiää?
Uber kuski olen, meillä on ylivertainen välitysjärjestelmä johon taksit ei pysty.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TaksitTöihin kirjoitti:
Uber kuski olen, meillä on ylivertainen välitysjärjestelmä johon taksit ei pysty.
Järkevää verrata taksia kauppaketjuihin?

Normaalit yrittäjät voivat itse vaikuttaa työaikoihinsa sekä muutoinkin valita toiminta tapansa.
Taksiyrittäjä saa ilmoituksen yhtiöltä että miten milloinkin pitää toimia ja mitä milloinkin on hankittava ja mistä.

Tunnen monen eri alan yrittäjiä jotka toimivat täysin vapaasti päättäen itse asioistaan. Eikös riitä kun toimitaan Suomen lakien mukaan.

Nimim.Säännöt.oltava olet luultavasti taksiyrittäjänä ollut jonkun aikaa ja olet juuri urasi huipulla. Ehkä pelkäät että joku uusi toimija tulee ja menestyy myös henkilökuljetusten parissa.
Myös uudelleen työllistyminen pelottaa monia, jollei muuta ammattia ole tai taitoa ja uskallusta riitä uusiin haasteisiin.
Kuulostat kyllä mukavalta taksityöntekijältä ja varmasti asenteesi siivittää sinut menestykseen jatkossakin. Hyvää työpäivää ja mukavia keikkoja !
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
wrcwc kirjoitti:
Järkevää verrata taksia kauppaketjuihin?

Normaalit yrittäjät voivat itse vaikuttaa työaikoihinsa sekä muutoinkin valita toiminta tapansa.
Taksiyrittäjä saa ilmoituksen yhtiöltä että miten milloinkin pitää toimia ja mitä milloinkin on hankittava ja mistä.

Tunnen monen eri alan yrittäjiä jotka toimivat täysin vapaasti päättäen itse asioistaan. Eikös riitä kun toimitaan Suomen lakien mukaan.

Nimim.Säännöt.oltava olet luultavasti taksiyrittäjänä ollut jonkun aikaa ja olet juuri urasi huipulla. Ehkä pelkäät että joku uusi toimija tulee ja menestyy myös henkilökuljetusten parissa.
Myös uudelleen työllistyminen pelottaa monia, jollei muuta ammattia ole tai taitoa ja uskallusta riitä uusiin haasteisiin.
Kuulostat kyllä mukavalta taksityöntekijältä ja varmasti asenteesi siivittää sinut menestykseen jatkossakin. Hyvää työpäivää ja mukavia keikkoja !
uber kuski ei ole taksiyrittäjä vaan pimeä taksi
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
wrcwc kirjoitti:
Järkevää verrata taksia kauppaketjuihin?

Normaalit yrittäjät voivat itse vaikuttaa työaikoihinsa sekä muutoinkin valita toiminta tapansa.
Taksiyrittäjä saa ilmoituksen yhtiöltä että miten milloinkin pitää toimia ja mitä milloinkin on hankittava ja mistä.

Tunnen monen eri alan yrittäjiä jotka toimivat täysin vapaasti päättäen itse asioistaan. Eikös riitä kun toimitaan Suomen lakien mukaan.

Nimim.Säännöt.oltava olet luultavasti taksiyrittäjänä ollut jonkun aikaa ja olet juuri urasi huipulla. Ehkä pelkäät että joku uusi toimija tulee ja menestyy myös henkilökuljetusten parissa.
Myös uudelleen työllistyminen pelottaa monia, jollei muuta ammattia ole tai taitoa ja uskallusta riitä uusiin haasteisiin.
Kuulostat kyllä mukavalta taksityöntekijältä ja varmasti asenteesi siivittää sinut menestykseen jatkossakin. Hyvää työpäivää ja mukavia keikkoja !
Kyllä harva on se yrittäjä, joka ei ole töissä silloin kun töitä on. Oli sitten putkimies, rahtari, siivooja tai parturi, niin töissä ollaan silloin kun asiakkaat sitä työtä ostavat.

Taksissa ei kielletä olemasta töissä vuorojen ulkopuolella ja listoilla varmistetaan vain se, että autoja on tarpeeksi ajossa, vaikka ajoa ei olisikaan. Mikään pakko ei ole ajossa olla nykyään ainakaan kaupungeissa, kun vuorottomille kelpaa vuorot kyllä ja autoja on enemmän kuin ajoa.

Uusia autoja ei tarvita jatkossakaan, vaikka lupia saakin. Helsinginkin yöjono pienenee kummasti jo pelkällä asemapaikkamuutoksella.

Tietysti jos joku Cabonline pystyy laajenemaan isoksi tekijäksi, niin vastaavasti muista vähenee kalusto. Yksinäiset marjanpoimijat ja sooloilijat putoavat ensimmäisenä. Cabonlinella ajetaan sen firman vaatemääräyksin, palkoin ja mainossopimuksin, sekä hinnoin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
wrcwc kirjoitti:
Järkevää verrata taksia kauppaketjuihin?

Normaalit yrittäjät voivat itse vaikuttaa työaikoihinsa sekä muutoinkin valita toiminta tapansa.
Taksiyrittäjä saa ilmoituksen yhtiöltä että miten milloinkin pitää toimia ja mitä milloinkin on hankittava ja mistä.

Tunnen monen eri alan yrittäjiä jotka toimivat täysin vapaasti päättäen itse asioistaan. Eikös riitä kun toimitaan Suomen lakien mukaan.

Nimim.Säännöt.oltava olet luultavasti taksiyrittäjänä ollut jonkun aikaa ja olet juuri urasi huipulla. Ehkä pelkäät että joku uusi toimija tulee ja menestyy myös henkilökuljetusten parissa.
Myös uudelleen työllistyminen pelottaa monia, jollei muuta ammattia ole tai taitoa ja uskallusta riitä uusiin haasteisiin.
Kuulostat kyllä mukavalta taksityöntekijältä ja varmasti asenteesi siivittää sinut menestykseen jatkossakin. Hyvää työpäivää ja mukavia keikkoja !
" Tunnen monen eri alan yrittäjiä jotka toimivat täysin vapaasti päättäen itse asioistaan. Eikös riitä kun toimitaan Suomen lakien mukaan. "

Se on juuri näin taksiautoilunkin kohdalla. Saat ihan vapaasti harjoittaa taksiautoilua oman mielesi mukaan, paskaisilla vaatteilla/autolla, saat vapaasti määrätä autosi värin/merkin/vuosimallin. MUTTA: Jos otat kyydinvälityspalvelut/maksupalvelut/ym. tietyltä keskukselta, teet sopimuksen heidän kanssaan, jossa määritellään SÄÄNNÖT. Sitoudut siis noudattamaan ko. keskuksen sääntöjä, eikö niin? Jos säännöt ovat mahdottomia noudatettavaksi, eroat tai sinut erotetaan porukoista ja jatkat taksiautoilua ja yrittämistä Suomen lakien mukaan.

Olen ollut taksiyrittäjänä jo vuosikymmeniä, huipusta en tiedä, pikemminkin urani on finaalissa, kun jään justkohta eläkepäiville. En ole enää vapautuksen tuulissa mukana, jatkosta päättäkööt ne, jotka hommaa vielä jatkavat. Minkälaiset säännöt silloin on, en edes välitä niistä enää tietää. Jos olen hankkinut osakkuuksia tietystä tilausvälitysyhtiöstä ja allekirjoitan liittyessäni säännöt, silloin myös noudatan niitä ja kaikkien muidenkin sopimusten tehneiden niitä on noudatettava, myös heidän palkollistensa. Esim. Helsingissä taksitarkastaja valvoo jokaista taksihelsingin autoa ja kuljettajaa sääntöjen noudattamisesta ja määrää sanktiot noudamatta jättämisestä. Alan vapautuessa on entistä tarkempaa määrätä keskusten "brandi" auton värityksestä alkaen, sillä aivan varmasti tulee myös "villejä" autoilijoita sekavine kalustoineen. Näin asiakkaalle jää valittavaksi siisti auto kuljettajineen, joiden luotettavuutta taksikeskus valvoo ja joiden toimintatavat ovat selkeät ja rehelliset ja että taksa on yhtenäinen, tietyt maksutavat on järjestetty jne.

On vapaus on jäädä toimimaan myös omalla tavallaan, tietysti lainsäädännön puitteissa ilman taksikeskuksen palveluja, tai vapaus perustaa uusia taksikeskuksia. Liikennelupa tullaan jatkossa AINA vaatimaan niine ehtoinen, jollaiset laki määrittää.

Mitä olen lukenut jonkin verran tämänkin palstan kirjoittelua, on kirjoittajilla enimmäkseen tieto hyvinkin rajallista ja luulo on tietoa enemmän valloillaan. Taksiyrittäjiksi haluavia on, kannattaisi kuitenkin ottaa asoista tarkasti selvää, ennenkuin taksariksi alkaa lupien määräsääntelyn lakatessa, ei sitten tule ikäviä yllätyksiä.

Kaikille 1.8.2018 jälkeen jatkaville ja uusille aloittajille Onnea Vaan Ja Paljon. Tarvitsette sitä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
SäännötOltava kirjoitti:
" Tunnen monen eri alan yrittäjiä jotka toimivat täysin vapaasti päättäen itse asioistaan. Eikös riitä kun toimitaan Suomen lakien mukaan. "

Se on juuri näin taksiautoilunkin kohdalla. Saat ihan vapaasti harjoittaa taksiautoilua oman mielesi mukaan, paskaisilla vaatteilla/autolla, saat vapaasti määrätä autosi värin/merkin/vuosimallin. MUTTA: Jos otat kyydinvälityspalvelut/maksupalvelut/ym. tietyltä keskukselta, teet sopimuksen heidän kanssaan, jossa määritellään SÄÄNNÖT. Sitoudut siis noudattamaan ko. keskuksen sääntöjä, eikö niin? Jos säännöt ovat mahdottomia noudatettavaksi, eroat tai sinut erotetaan porukoista ja jatkat taksiautoilua ja yrittämistä Suomen lakien mukaan.

Olen ollut taksiyrittäjänä jo vuosikymmeniä, huipusta en tiedä, pikemminkin urani on finaalissa, kun jään justkohta eläkepäiville. En ole enää vapautuksen tuulissa mukana, jatkosta päättäkööt ne, jotka hommaa vielä jatkavat. Minkälaiset säännöt silloin on, en edes välitä niistä enää tietää. Jos olen hankkinut osakkuuksia tietystä tilausvälitysyhtiöstä ja allekirjoitan liittyessäni säännöt, silloin myös noudatan niitä ja kaikkien muidenkin sopimusten tehneiden niitä on noudatettava, myös heidän palkollistensa. Esim. Helsingissä taksitarkastaja valvoo jokaista taksihelsingin autoa ja kuljettajaa sääntöjen noudattamisesta ja määrää sanktiot noudamatta jättämisestä. Alan vapautuessa on entistä tarkempaa määrätä keskusten "brandi" auton värityksestä alkaen, sillä aivan varmasti tulee myös "villejä" autoilijoita sekavine kalustoineen. Näin asiakkaalle jää valittavaksi siisti auto kuljettajineen, joiden luotettavuutta taksikeskus valvoo ja joiden toimintatavat ovat selkeät ja rehelliset ja että taksa on yhtenäinen, tietyt maksutavat on järjestetty jne.

On vapaus on jäädä toimimaan myös omalla tavallaan, tietysti lainsäädännön puitteissa ilman taksikeskuksen palveluja, tai vapaus perustaa uusia taksikeskuksia. Liikennelupa tullaan jatkossa AINA vaatimaan niine ehtoinen, jollaiset laki määrittää.

Mitä olen lukenut jonkin verran tämänkin palstan kirjoittelua, on kirjoittajilla enimmäkseen tieto hyvinkin rajallista ja luulo on tietoa enemmän valloillaan. Taksiyrittäjiksi haluavia on, kannattaisi kuitenkin ottaa asoista tarkasti selvää, ennenkuin taksariksi alkaa lupien määräsääntelyn lakatessa, ei sitten tule ikäviä yllätyksiä.

Kaikille 1.8.2018 jälkeen jatkaville ja uusille aloittajille Onnea Vaan Ja Paljon. Tarvitsette sitä.
Se olikin jo 1.7.2018, jolloin uudistkset tulevat voimaan, korjaus edelliseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Uberit joutuu maksaa valtiolle rahat takaisin korkoineen. Ajakaa vaan sitä uuberiä, joudutte vielä tilille, ei verottaja unohda.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
über on laillinen mikäli on taksilupa autossa.

-Sveitsi on päättänyt, että Uber on työnantaja, vaikka se kuinka yrittää muuta väittää. Tämä tarkoittaa siis sitä, että kuljettaja mielletään Uberin työntekijäksi, ei yksityisyrittäjäksi.

Sveitsin kansallisen tapaturmavakuutuskassa Suvan yksittäistä kuljettajaa koskeva päätös velvoittaa Uberin maksamaan työntekijästään tuloihin suhteutettua sosiaaliturvamaksua, kertoo The Register.

Suva perustelee päätöstään kahdella tavalla. Ensinnäkään kuskit eivät ole kovin itsenäisiä, sillä Uber päättää esimerkiksi heidän tarjoamansa palvelun hinnoittelun. Toiseksi heidän on Uber-kuskeina toimiessaan noudatettava hyvin tiukkoja toimintaohjeita. -

/Lähde Tivi.fi/

Mutta mikä on Suomalaisen taksiyrittäjän asema verrattuna äskeiseen?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tuskimpa niillä tuhansilla ubereilla mitään taksilupia ole, saatikka yritystäkään. Pimeesti ajavat ja hölmöläiset käyttävät.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jatkossa ei tarvita välttämättä erillisiä keskuksia toimintaan, sen verran tuo tekniikka on kehittynyt. Asiakas saa auton suoraan.

Ja vieläkin joku taksari kuvittelee automaattisesti että mikäli ei ole sinistä kauluspaitaa ja keltaista kupua katolla, niin silloin automaattisesti autonkin täytyy olla likainen ja vaatteet paskasia.
Kyllä monella on nykyisin ihan siistejä vanhojakin autoja sekä vaatteita.

Nykytilannetta kun katsoo saman hinnoittelun ja tiukkojen toimintaohjeiden valossa, tulee mieleen monopolin uhka sekä kartellin tunnusmerkit.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jaaha. Kiitos kirjoituksestasi. Paljastit täydellisen tiettämättömyytesi. Näitä on aina mukava lukea. Piristystä päivään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Cabonline ja maksuliikenne

Miten meinaavat järjestää maksuliikenteen, ja miten toimii shl vpl kortit???

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta