Vaihteistoöljy

Käytettynä ostamani etuvetoisen auton vaihteisto-vetopyörästössä kuuluu olla GL5 -luokan öljyt. Epäilin vetoakselin nivelten ääntävän ja aloin vaihtamaan minkä takia laskin öljyt pois. Öljy oli lähinnä harmaata, ei lievästi vaalean ruskeaa tai kirkasta.
En sitten vaihtanutkaan vetoakselia vaan paninj uudet osasynteettiset GL5 -luokan öljyt. Olivat vesikirkasta tavaraa. Kolina väheni ja vasemmalle käännettäessä kuulunut kolina loppui kokonaan.

Kysymys kuuluukin, että onko jonkun valmistajan GL5 -luokan öljyt vaalean harmaita vai onko edellisen omistajan aikana pantu vaihteistoon jotakin sinne kuulumatonta öljyä? Edellinen omistaja saattaa olla huollattanut/korjauttanut autoa pikkupaikkakunnan nyrkkipajalla (huoltoasemalla).
Ilmianna
Jaa

20 Vastausta


Kulumismetalleja ja vaihteiston koteloon ajansaatossa kondensoitunutta ja öljyyn emulgoitunutta vettä mitä todennäköisimmin.
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Todennäköisesti vain edelliset omistajat jättäneet vaihtamatta kun kuvitellaan ettei vaihteistoöljyä tarvi vaihtaa. On sitten lähempänä kuravelliä kuin öljyä kun ajettu reilusti yli vaihtovälin.

Kun ostaa käytetyn, kannattaa aina vaihtaa kaikki nesteet jos ei huoltohistoriasta varmaa tietoa. Näin minimoi edellisten omistajien tietämättömyydestä aiheutuneet riskit.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Itse ostin muutama vuosi sitten 13 vuotiaan auton jonka huoltohistoriasta ei tarkkaa tietoa. Heti ekalla viikolla vaihdoin moottoriöljyn (vaihtoväli 1v) ja ilmansuodattimen, sisäilmansuodattimen, jäähdytysnesteen ja jarrunesteen (näillä vaihtoväli 2v). Seuraavan vuoden huollossa vaihdoin myös vaihteistoöljyn ja sytytystulpat (näillä vaihtoväli 5v). Nyt ainakin tietää milloin on huollettu. Huoltoja voi toki venyttää vanhassa autossa mutta tärkeää on tietää milloin viimeksi huollettu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Monissa nykyautoissa ei ole vaihteistoöljyn vaihtoväliä lainkaan: sitä vain lisätään tarvittaessa.

Oman autoni vaihteisto piti uudesta asti vähäistä ulinaa ylimmällä vaihteella pienissä nopeuksissa. Ulina kesti muuttumattomana pitkään, kunnes 40 000 km:n huollossa vaihdatin laatikkoon täyssynteettiset vaihteistoöljyt, vaikkei huolto-ohjelman mukaan olisi tarvinnutkaan.

Siihen loppui ulina, vaihteet kytkeytyvät sujuvammin kylmänä kovallakin pakkasella, eikä vaihteisto pidä mitään ylimääräisiä ääniä 120 000 km:n jälkeenkään.
Ilmianna
Jaa
Ei tässäkään autossa huolto-ohjeen mukaan tarvitse vaihtaa vaihteiston öljyjä koskaan. Vetoakseleita poisotettaissa öljyt pitää kuitenkin laskea pois, muuten ne valuvat akselien läpivienneistä.
Autoon saattaa olla uusittu joskus vetoakseli tai suojakumi ja öljyt on vaihdettu työn yhteydessä.
Kysymys kuuluukin, että onko olemassa harmaata tai tummaa GL5 -luokan öljyä? Muutoin oletan käytetyn voiteluaineena jäteöljyä. Saman automallin vanhemmassa moottorityypissä vaihteiston voitelee moottoriöljy ja saattaa olla, että nyrkkipaja onkin pannut sinne moottoriöljyä ja säästösyistä käytettyä sellaista. Vaihteistoöljyhän ei tummene käytössä, ei sinne nokea pääse.
Toisessa samanlaisessa ei harmaata öljyä ole näkynyt. Sillä toisella on ajettu yli kaksinkertainen kilometrimäärä. Eikä latikkoon vettäkään pääse; ainut aukko on täyttö-/huohotusaukko laatikon päällä ja siinä on asiallinen suojaus.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Kyllä sinne vain vettä pääsee, jos kostea ulkoilma kondensoituu kylmän öljyn ja vaihteiston kotelon pintaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kyllä se öljyn väri muuttuu, kun joukkoon sekoittuu metallihilettä ja vettä, kuten täällä jo aiemmin on kerrottu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
"Eikä latikkoon vettäkään pääse; ainut aukko on täyttö-/huohotusaukko laatikon päällä ja siinä on asiallinen suojaus."

Se kondensoituminen tapahtuukin sen ilmamäärän sisältämässä vesihöyrymäärässä mikä vaihteiston kotelon sisäpuolella on, ei sinne tarvitse vettä päästä. Lämpötilanvaihteluiden yhteydessä kosteus tiivistyy vaihteistokotelon sisäseiniin ja joutuu siitä öljyyn. Ja huohotin ikävä kyllä huolehtii siitä että uutta kosteutta pääsee jatkuvasti vaihteistoon, mutta poiskaan sitä huohotinta ei voida jättää koska sen tehtävä taas on estää lämpötilojen vaihtelusta johtuvan vaihteistoöljyn tilavuusmuutosten aihuettamien paineenvaihteluiden tasaaminen, muuten öljyä pursuaisi tiivisteiden läpi ulos.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mjbhkjhbkj kirjoitti:
"Eikä latikkoon vettäkään pääse; ainut aukko on täyttö-/huohotusaukko laatikon päällä ja siinä on asiallinen suojaus."

Se kondensoituminen tapahtuukin sen ilmamäärän sisältämässä vesihöyrymäärässä mikä vaihteiston kotelon sisäpuolella on, ei sinne tarvitse vettä päästä. Lämpötilanvaihteluiden yhteydessä kosteus tiivistyy vaihteistokotelon sisäseiniin ja joutuu siitä öljyyn. Ja huohotin ikävä kyllä huolehtii siitä että uutta kosteutta pääsee jatkuvasti vaihteistoon, mutta poiskaan sitä huohotinta ei voida jättää koska sen tehtävä taas on estää lämpötilojen vaihtelusta johtuvan vaihteistoöljyn tilavuusmuutosten aihuettamien paineenvaihteluiden tasaaminen, muuten öljyä pursuaisi tiivisteiden läpi ulos.
Ihmetyttää ettei vaihdelaatikko ole suljettu systeemi. Voisi olla jokin paineentasaaja.
Toinen aihe ihmetellä on kaikkien autoissa käytettävien nesteiden vedenotto- ominaisuus.

Mikä aine ei "vesity"?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kerro nyt kuinka vanha auto on ja paljonko ajettu, sitten vois tehdä jotain johtopäätöksiä siitä onko öljy vain iän myötä mennyt huonoksi.

Vaikkei huolto-ohjelmassa mainita vaihtoa, usein se on pelkkä säästötemppu (voi mainostaa halvempia huoltoja) ja lisäksi autot suunnitellaan kestämään noin 250tkm, pikkuauto ehkä vähemmänkin. Ei niitä huolto-ohjelmia erityisesti Suomea varten tehdä joten ei ole huomioitu että täällä on verotuksen takia länsimaailman vanhin autokanta ja autolla ajetaan usein reilusti yli 300tkm.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Kerronpa sitten. Pösö 205 1,4 litran TU3A moottorilla, vaihteisto tyyppiä BE 1/5. Ajettu vain 215 tuhatta km. Se toinen täysin samanlainen, ajettu 480 tuhatta km. Molemmat vuosimallia 1989. Molemmat säilytetty taivasalla koko historiansa ajan. Siinä enemmän ajetussa öljy on ollut ihan normaalin väristä, tässä vähemmän ajetussa ei ainakaan nyt.
En kyllä ymmärrä, miten tämä mihinkään liittyi tai vaikutti, mutta vastasin kun kysyit.
Edelleen on epäselvää, onko joskus ollut harmaata GL5 -luokan vaihteistoöljyä vai ei. Nyt vaihtamani uusi osasynteettinen oli vesikirkasta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Outo_väri kirjoitti:
Kerronpa sitten. Pösö 205 1,4 litran TU3A moottorilla, vaihteisto tyyppiä BE 1/5. Ajettu vain 215 tuhatta km. Se toinen täysin samanlainen, ajettu 480 tuhatta km. Molemmat vuosimallia 1989. Molemmat säilytetty taivasalla koko historiansa ajan. Siinä enemmän ajetussa öljy on ollut ihan normaalin väristä, tässä vähemmän ajetussa ei ainakaan nyt.
En kyllä ymmärrä, miten tämä mihinkään liittyi tai vaikutti, mutta vastasin kun kysyit.
Edelleen on epäselvää, onko joskus ollut harmaata GL5 -luokan vaihteistoöljyä vai ei. Nyt vaihtamani uusi osasynteettinen oli vesikirkasta.
Kyllä ne GL5 öljytkin on kellertäviä, ei harmaita. Haisee niin hiton pahalle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Outo_väri kirjoitti:
Kerronpa sitten. Pösö 205 1,4 litran TU3A moottorilla, vaihteisto tyyppiä BE 1/5. Ajettu vain 215 tuhatta km. Se toinen täysin samanlainen, ajettu 480 tuhatta km. Molemmat vuosimallia 1989. Molemmat säilytetty taivasalla koko historiansa ajan. Siinä enemmän ajetussa öljy on ollut ihan normaalin väristä, tässä vähemmän ajetussa ei ainakaan nyt.
En kyllä ymmärrä, miten tämä mihinkään liittyi tai vaikutti, mutta vastasin kun kysyit.
Edelleen on epäselvää, onko joskus ollut harmaata GL5 -luokan vaihteistoöljyä vai ei. Nyt vaihtamani uusi osasynteettinen oli vesikirkasta.
Auto on vm -89 ja ihmetteet miksei öljy ole enää uudenveroista? tuskin peugeotilla kellään kävi edes mielessä että tuolla autolla ajettaisiin vielä vuonna 2017. Todennäköisesti öljy vain pahasti vanhentunut, ihme jos näinkin kauan on vaihteisto kestänyt vuoden -89 öljyillä.

Ainoa toinen mahdollisuus mikä tule mieleen on etä sinne kadettu jotain lisäainetta kulumisen estämiseksi, mutta ei nekään yleensä harmaita ole. Ainoa harmaa mitä olen nähnyt on liqui molyn MoS2 mitä kaadetaan moottoriin.

Ja kyllä ne öljyt on kaikki kirkkaan kellertäviä, paitsi jotkut punaiset, esim redlinella punaisia manuaaliöljyjäkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Outo_väri kirjoitti:
Kerronpa sitten. Pösö 205 1,4 litran TU3A moottorilla, vaihteisto tyyppiä BE 1/5. Ajettu vain 215 tuhatta km. Se toinen täysin samanlainen, ajettu 480 tuhatta km. Molemmat vuosimallia 1989. Molemmat säilytetty taivasalla koko historiansa ajan. Siinä enemmän ajetussa öljy on ollut ihan normaalin väristä, tässä vähemmän ajetussa ei ainakaan nyt.
En kyllä ymmärrä, miten tämä mihinkään liittyi tai vaikutti, mutta vastasin kun kysyit.
Edelleen on epäselvää, onko joskus ollut harmaata GL5 -luokan vaihteistoöljyä vai ei. Nyt vaihtamani uusi osasynteettinen oli vesikirkasta.
"Ajettu vain 215 tuhatta km. Se toinen täysin samanlainen, ajettu 480 tuhatta km. Molemmat vuosimallia 1989. Molemmat säilytetty taivasalla koko historiansa ajan. Siinä enemmän ajetussa öljy on ollut ihan normaalin väristä, tässä vähemmän ajetussa ei ainakaan nyt."

Sillä enemmän ajetulla todennäköisesti sitten ajettu pidempiä yhtämittaisia matkoja, jolloin vaihteisto on saanut toimia pidempään varsinaisessa käyttölämpötilassaan ja kosteus saanut haihtua huohottimen kautta ulos. Vähemmän ajetussa taas tapahtunut enemmän lyhytaikaista tai vajaata lämpötilaa jolloin kosteutta tiivistyy enemmän, ja sillä on vähemmän mahdollisuuksia haihtua. Saman ilmiön voi havaita moottoriöljyissä, ja etenkin Peugeoteissa.

Onko enemmän ja vähemmän ajetun geugeutin moottoriöljyn täyttökorkkien tai huohotinkotelon kylmälima- eli smetanatilanne mikä? Siitä voi saada vihjettä vaihteistonkin kosteustilanteesta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mikä auto kyseessä? Harvemmin GL5-luokituksen öljyä vaihteistossa käytetään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Mersuissa on yleensä harmaat kulavellit lootas ja banjossa!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
En ole millään valmistajalla harmaata öljyä nähnyt.
Öljy on vaan niin kauan ollut vaihtamatta että on kulumispartikkeleiden ja kosteuden vaikutuksesta mennyt huonoksi.
enemmän ajetusta autosta on joskus öljy vaihdettu ja on siksi paremman näköistä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
"enemmän ajetusta autosta on joskus öljy vaihdettu ja on siksi paremman näköistä"
Ei ole vaihdettu ainakaan viimeisen 420 tuhannen kilometrin aikana. Edeltäneestä 60 tuhannesta en tiedä. Ja samanlaista ajoa on ollut molemmilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Vaihteistoöjyllä ei ole mitään tekemistä vetonivelten ääntelyn kanssa.!!!
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Mitä jäykempi laatikko sitä vähemmän rasittuu nivelet.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Vaihteistoöljy

Käytettynä ostamani etuvetoisen auton vaihteisto-vetopyörästössä kuuluu olla GL5 -luokan öljyt. Epäilin vetoakselin nivelten ääntävän ja aloin vaihtamaan minkä takia laskin öljyt pois. Öljy oli lähinnä harmaata, ei lievästi vaalean ruskeaa tai kirkasta.
En sitten vaihtanutkaan vetoakselia vaan paninj uudet osasynteettiset GL5 -luokan öljyt. Olivat vesikirkasta tavaraa. Kolina väheni ja vasemmalle käännettäessä kuulunut kolina loppui kokonaan.

Kysymys kuuluukin, että onko jonkun valmistajan GL5 -luokan öljyt vaalean harmaita vai onko edellisen omistajan aikana pantu vaihteistoon jotakin sinne kuulumatonta öljyä? Edellinen omistaja saattaa olla huollattanut/korjauttanut autoa pikkupaikkakunnan nyrkkipajalla (huoltoasemalla).

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta